Kirjanpäällystyshelvetti

alkoi taas

Kyllä meinaa kolmen peruskoululaisen isällä pinna palaa näin iltaisin, kun pitää nysvätä muoveja lasten (=koulun) kirjojen kansiin.

Tämä ei ole mitään muuta, kuin sitä että "ilmaisen" peruskoulun kuluja siirrettään vanhempien suoraan maksettavaksi. Oikea tapahan olisi se että koulu ostaisi kirjoja joissa on valmiiksi kunnolliset kannet.

Maksan mielelläni 100€ enemmän veroja, jotta ei tarvi itse pelleillä noiden muovien kanssa.

220

23856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihdoin ohi!

      Itse olen vakkari KKA. Meidän eka työviikko meneekin siinä, että päällystetään kirjoja. Eli kaikki ne kirjat, mitä kierrätetään (joka aineen tekstikirjat) muovitetaan. Joka kevät jonkun luokka-asteen kirjat on pakko tilata. Nyt oli uusittava äidinkieli 3.-4. luokkalaisille ja historia 5. luokkalaisille. Usia muovitettavia kirjoja siis n 200 kpl. Muovitukseen meni kolmelta avustajalta lähes koko eka viikko, mutta nyt onneksi rumba ohi! Oli kyllä hienoa tulla viime viikolla töistä kotiin, sillä kotona 3 alakouluikäistä poikaa ja pino työkirjoja pöydällä odottamassa muoveja.... Hyvin sujuu rutiinilla.

      • huh huh

        Siis oletko töissä koulussa joka järjestää omalla väellä kirjojen päällystyksen ja sitten lapsesi ovat koulussa joka on ulkoistanut tämän touhun vanhemmille? No ei ole helppoa sinullakaan, otan osaa :)


      • kunnassa
        huh huh kirjoitti:

        Siis oletko töissä koulussa joka järjestää omalla väellä kirjojen päällystyksen ja sitten lapsesi ovat koulussa joka on ulkoistanut tämän touhun vanhemmille? No ei ole helppoa sinullakaan, otan osaa :)

        Vastaan kysymykseesi. Meidän kunnassa KIERRÄTETTÄVÄT kirjat koulu muovittaa, mutta työkirjat jää kotien vastuulle. Lapseni eivät ole samassa koulussa, jossa työskentelen, mutta saman kunnan alueella kuitenkin.


      • harmittaa
        kunnassa kirjoitti:

        Vastaan kysymykseesi. Meidän kunnassa KIERRÄTETTÄVÄT kirjat koulu muovittaa, mutta työkirjat jää kotien vastuulle. Lapseni eivät ole samassa koulussa, jossa työskentelen, mutta saman kunnan alueella kuitenkin.

        Kyllä meidän kouluissa päällystys yritetään sälyttää vanhemmille, myös kierrätettävissä kirjoissa.


      • OnnellinenOili

        Ehkä kannattaisikin terottaa aikaisessa vaiheessa lapsien päähän sitten, että uravalintaan kannattaa panostaa hetki, ja ettei lapsien tekoon ole syytä alkaa ellei tiedä seurauksia!!

        Voisihan tässä muuten alkaa vinkua, että kun pitää kävellä sinne töihin/kouluun, eikä sitä valtio kustanna, saati sitten tupakkeja joita kuluu koulun tai työpaikan nurkalla joillakin jopa toista askia. No hei, pitäisihän ne saada nyt vähintään poistoiksi!!!
        Vai ettekö muka pentuja värkätessä tienneet että ne maksavat, ja jokaisen pennin pitäisi lähteä niitä nussineen lompakosta. Ei veronmaksajan pörssistä, sillä kaikki veronmaksajathan eivät jätä käyttämättä ehkäisyä ja työnnä hedelmiään yhteiskunnan vastuulle..

        Lapsiin pitäisi saada vähintään samalla tavoin vero, kuin koiriin, mutta isompi..


      • vanhemmuus on itse valittu
        OnnellinenOili kirjoitti:

        Ehkä kannattaisikin terottaa aikaisessa vaiheessa lapsien päähän sitten, että uravalintaan kannattaa panostaa hetki, ja ettei lapsien tekoon ole syytä alkaa ellei tiedä seurauksia!!

        Voisihan tässä muuten alkaa vinkua, että kun pitää kävellä sinne töihin/kouluun, eikä sitä valtio kustanna, saati sitten tupakkeja joita kuluu koulun tai työpaikan nurkalla joillakin jopa toista askia. No hei, pitäisihän ne saada nyt vähintään poistoiksi!!!
        Vai ettekö muka pentuja värkätessä tienneet että ne maksavat, ja jokaisen pennin pitäisi lähteä niitä nussineen lompakosta. Ei veronmaksajan pörssistä, sillä kaikki veronmaksajathan eivät jätä käyttämättä ehkäisyä ja työnnä hedelmiään yhteiskunnan vastuulle..

        Lapsiin pitäisi saada vähintään samalla tavoin vero, kuin koiriin, mutta isompi..

        Kun on lapsen vanhemmaksi tullut, niin sitä on sitten kokonaan: Vanhemman oikeus ja velvollisuus on olla huoltaja ja kasvattaja - se sisältää aivan kaiken. Liian helposti mielestäni luovutaan kasvatusvastuusta ja vedotaan yhteiskunnan palveluihin. Hyvä marisija, käännä ajatus joskus näinkin päin: Mitä minä voin antaa yhteiskunnalle kaikkien hyvinvoinniksi eikä aina mitä kaikkien muiden pitää minulle antaa. Minulla on hyvä muisto koulukirjojen päällystämisestä kotona yhdessä isän kanssa, voi miten hauskaa ja innostavaa ! Sinun lapsesi muistavat, että koulukirjojen kotiin tuominen jo aiheutti kotona kohtauksen - mitä seuraakaan, jos lapsesi uskaltavat kysyä apua johonkin koulutehtävään ? Saatko raivarin, haukutko lapsen kuullen opettajaa, vai kiinnostutko lapsen koulutyöstä? Valinnoillasi on kauaskantoinen vaikutus. Saat lapsesi aliarvioimaan itseään ja käyttäytymään koulussa alisuoriutujana ja häirikkönä (kun isäkin on koulusta ja opettajista sitä mieltä) tai saat innostuneen koululaisen joka arvostaa itseään ja muita. Anna lapsesi yhteiskunnan huostaan, jos et halua ottaa koko vanhemmuutta itsellesi, asian voi laittaa vireille lähimmässä sosiaalitoimistossa.


      • ne lapset
        OnnellinenOili kirjoitti:

        Ehkä kannattaisikin terottaa aikaisessa vaiheessa lapsien päähän sitten, että uravalintaan kannattaa panostaa hetki, ja ettei lapsien tekoon ole syytä alkaa ellei tiedä seurauksia!!

        Voisihan tässä muuten alkaa vinkua, että kun pitää kävellä sinne töihin/kouluun, eikä sitä valtio kustanna, saati sitten tupakkeja joita kuluu koulun tai työpaikan nurkalla joillakin jopa toista askia. No hei, pitäisihän ne saada nyt vähintään poistoiksi!!!
        Vai ettekö muka pentuja värkätessä tienneet että ne maksavat, ja jokaisen pennin pitäisi lähteä niitä nussineen lompakosta. Ei veronmaksajan pörssistä, sillä kaikki veronmaksajathan eivät jätä käyttämättä ehkäisyä ja työnnä hedelmiään yhteiskunnan vastuulle..

        Lapsiin pitäisi saada vähintään samalla tavoin vero, kuin koiriin, mutta isompi..

        ovat verotettu todella paljon rankemmin kuin koirat.


    • lasten iki-ihana

      opettaja ei vaadi kirjoja päällystettäväksi, jos ei halua. Hän sanoi vanhempain illassa, että tehkää kuten parhaaksi näätte, ei koulun tarkoitus ole vanhempia työllistää. Tuosta hyvästä vois melkein jo päällystää ne kiitoseksi. Mutta vain melkein.

      • laiskuus

        huipussaan!


      • luokassa eri nootit

        No eihän se opettaja voi vanhempain illassa sanoa muuta kuin että se on vapaaehtoista, koska se on vapaaehtoista.

        Jostain syystä lapset kuitenkin sanoo että kirjat on PAKKO päällystää.

        Yksi opettaja uhkaili jopa numeron alentamisella, jos kirjoja ei päällystetä tiettyyn päivään mennessä. Pyysin opettajalta arvosteluperusteita, onko siellä kirjojen päällystely mukana, en saanut koskaan, mutta lapsi sai kyseisestä aineesta seiskan vaikka sai kokeesta 9,5.

        Eli parempi purnata vain anonyyminä, ettei lapset kärsi nahoissaan.


      • tärkeämpi kysymys
        luokassa eri nootit kirjoitti:

        No eihän se opettaja voi vanhempain illassa sanoa muuta kuin että se on vapaaehtoista, koska se on vapaaehtoista.

        Jostain syystä lapset kuitenkin sanoo että kirjat on PAKKO päällystää.

        Yksi opettaja uhkaili jopa numeron alentamisella, jos kirjoja ei päällystetä tiettyyn päivään mennessä. Pyysin opettajalta arvosteluperusteita, onko siellä kirjojen päällystely mukana, en saanut koskaan, mutta lapsi sai kyseisestä aineesta seiskan vaikka sai kokeesta 9,5.

        Eli parempi purnata vain anonyyminä, ettei lapset kärsi nahoissaan.

        lienee se, miksi et valittanut väärästä arvosteluperusteesta. Opettajalla on velvollisuus perustella antamansa arvosana ja esim. laiskanpuoleinen tuntiaktiivisuus ei laske arvosanaa kahta pykälää! Kieltäytyminen tehtävien tekemisestä tms. kyllä laskee, mutta esim. se että ei viittaa, kun kuulustellaan läksyä, ei vaikuta alentavasti.


    • 3:n äiti

      Osta sellaista paksumpaa kontaktimuovia niin päällystäminen on helppoa. Ainakin minulta homma sujuu jo rutiinilla kun olen sitä kuusi vuotta tehnyt.

      • Muovin laittaja

        Miksi ei lapset itse sitten opettele päällystämään, jos niin paljon vanhempia rassaa?

        Itse opettelin jo toisella luokalla itse päällystämään kirjat, isä tuli sitten auttamaan puhkomaan ilmakuplia joita niihin syntyi. Tulos ei ensimmäisillä kerroilla kaunis ollut, mutta kuudesluokkaan mennessä se alkoi sujua, yläasteella ei tarvinnut kirjoja päällystää ja amiskassa sellaista käsitettä edes tunnistettu.


      • 3:n äiti
        Muovin laittaja kirjoitti:

        Miksi ei lapset itse sitten opettele päällystämään, jos niin paljon vanhempia rassaa?

        Itse opettelin jo toisella luokalla itse päällystämään kirjat, isä tuli sitten auttamaan puhkomaan ilmakuplia joita niihin syntyi. Tulos ei ensimmäisillä kerroilla kaunis ollut, mutta kuudesluokkaan mennessä se alkoi sujua, yläasteella ei tarvinnut kirjoja päällystää ja amiskassa sellaista käsitettä edes tunnistettu.

        En sanonut että päällystäminen rassaa, vaan sehän on ihan kivaa. Eikä siinä aikaa mene kauaa. Yksi lapsista vammainen; päällystäminen ei hänen käsillään onnistu. Yksi niin kärsimätön ja "heikkohermoinen" että saa hepulin heti jos tulee joku ilmakupla yms. Yksi ekaluokkalainen, samanlainen hermokimppu eikä vielä suostu kuuntelemaan minun opetuksia kirjojen päällystämisestä.


      • tuntematon001
        Muovin laittaja kirjoitti:

        Miksi ei lapset itse sitten opettele päällystämään, jos niin paljon vanhempia rassaa?

        Itse opettelin jo toisella luokalla itse päällystämään kirjat, isä tuli sitten auttamaan puhkomaan ilmakuplia joita niihin syntyi. Tulos ei ensimmäisillä kerroilla kaunis ollut, mutta kuudesluokkaan mennessä se alkoi sujua, yläasteella ei tarvinnut kirjoja päällystää ja amiskassa sellaista käsitettä edes tunnistettu.

        Miksi homma pitäisi lasten niskoille vierittää?

        Kotiin se kuitenkin jää, itse joudutaan se päällystys kuitenkin maksamaan. Itse ymmärsin, että pointti oli se, että jos peruskoulu on ilmainen, niin miksi kotona pitää hoitaa päällystys? Usean lapsen kirjoissa kuluu ihan mukavasti sitä päällystys materiaalia, eikä sekään ilmaista ole.


      • menet vararikkoon
        tuntematon001 kirjoitti:

        Miksi homma pitäisi lasten niskoille vierittää?

        Kotiin se kuitenkin jää, itse joudutaan se päällystys kuitenkin maksamaan. Itse ymmärsin, että pointti oli se, että jos peruskoulu on ilmainen, niin miksi kotona pitää hoitaa päällystys? Usean lapsen kirjoissa kuluu ihan mukavasti sitä päällystys materiaalia, eikä sekään ilmaista ole.

        siitä että ostat lapsesi koulukirjojen päällystykseen kontaktia niin kampeahan itsesi sossun luukulle. Naurettavaa tuollainen turhanpäiväinen valitus!


      • aöfdsk p
        tuntematon001 kirjoitti:

        Miksi homma pitäisi lasten niskoille vierittää?

        Kotiin se kuitenkin jää, itse joudutaan se päällystys kuitenkin maksamaan. Itse ymmärsin, että pointti oli se, että jos peruskoulu on ilmainen, niin miksi kotona pitää hoitaa päällystys? Usean lapsen kirjoissa kuluu ihan mukavasti sitä päällystys materiaalia, eikä sekään ilmaista ole.

        se lauantai - illan mäyräkoira ostamatta joku kerta, niin saat sillä rahalla päälystettyä kaikki ne kirjat, joita kullannuppusi peruskoulussa tarvitsee. Ei voi oikeasti olla noin kamalaa, jos täytyisi jollain tavalla osoittaa kiinnostusta lapsen koulunkäyntiä kohtaan. Musta kirjojen päälystäminen oli tosi hauskaa kouluaikoina - se on ihan mukavaa yhdessä tekemistä vanhemmille ja koululaiselle!


    • vali vali

      Kyllä on pienet sinunkin elämän ongelmat, jos muutaman kirjan päällystäminen noin korpeaa! Voi jeesus sentään tätä vali-vali-sukupolvea... kauheeta kun joutuu OMAN lapsen koulukirjoja päällystään... voi että sentään kun on rankkaa.

      • ei se kuulu vanhemmille

        Kyse on periaatteesta. Seuraavaksi "ilmainen" kouluruoka tarkoittaa sitä että lapsilla on omat eväät mukana, eli se ei maksa kunnalle mitään.


      • valitus alknanut vasta nyt
        ei se kuulu vanhemmille kirjoitti:

        Kyse on periaatteesta. Seuraavaksi "ilmainen" kouluruoka tarkoittaa sitä että lapsilla on omat eväät mukana, eli se ei maksa kunnalle mitään.

        Peruskoulun alusta alkaen kirjat on pitänyt päällystää. Ei silloin kellään olisi tullut mieleenkään valittaa moisesta. Luulin tätä aloitusta ensin vitsiksi, mutta totisesti - ihan järjissään olevat ihmiset yhtyvät valituskuoroon?!?!? Lopettakaa piipitys!


      • valitus alknanut vasta nyt kirjoitti:

        Peruskoulun alusta alkaen kirjat on pitänyt päällystää. Ei silloin kellään olisi tullut mieleenkään valittaa moisesta. Luulin tätä aloitusta ensin vitsiksi, mutta totisesti - ihan järjissään olevat ihmiset yhtyvät valituskuoroon?!?!? Lopettakaa piipitys!

        Mun äiti ompeli kankaasta poljettavalla Singerillä päälliset ja varmaan toivo hiljaa mielessää, että olis sama koko ens vuonna kansakoulun kirjoissa.
        Tuskaahan se on tehdä ja näpertää kun ei materia ole edes"omaa". Lyccatill tuskissanne.


      • ei mitään tekemistä

        arki-iltaisin? niin että hyvin joutaisit kirjoja päällystämään.


      • jo nyt lapseni tarvii eväät
        ei se kuulu vanhemmille kirjoitti:

        Kyse on periaatteesta. Seuraavaksi "ilmainen" kouluruoka tarkoittaa sitä että lapsilla on omat eväät mukana, eli se ei maksa kunnalle mitään.

        kun ylä aste alkaa ja koulupäivät pitenevät tarvii lapselle laittaa iltapäivä eväät mukaan näin se on ollut jo pitkään ei ne muuten jaksa


      • SUKSISUKSI
        ei se kuulu vanhemmille kirjoitti:

        Kyse on periaatteesta. Seuraavaksi "ilmainen" kouluruoka tarkoittaa sitä että lapsilla on omat eväät mukana, eli se ei maksa kunnalle mitään.

        ei se peruskoulu ilmaista ole ku veroja maksetaan. täytyy vain olla kiitollinen ku ei tuon isompia ongelmia ole elämässään! luojan kiitos mein porukat teki kirjojen päällystämisestäkin iloisen jutun, aikoinaan ku sai kirjat päälystää lahjapaperilla niin päällystettiin äitin ja isän kaa yhdessä ja lahjapaperit sai valita tiimarista.


    • vaan se ...

      Sinällään kirjojen päällystys on asiana ok, mutta en pidä siitä, että opettaja antaa "tehtäväksi" päällystää kirjat kahdessa päivässä ja ne on oltava ylihuomenna päällystettyjä. Tässä kolmen lapsen kirjoja päällystävänä päällystän kyllä kirjat sitten kun ennätän...

      • ei lasten koteihin

        Kierrätys ja kirjojen päällystys on todellaki on. Mutta koulun pitäisi järjestää tuo toiminta, joko omalla henkilökunnalla tai sitten järjestää asian tiimoilta talkoot.

        Kirjathan eivät ole lasten, vaan koulun omaisuutta.


      • tuo sama asia
        ei lasten koteihin kirjoitti:

        Kierrätys ja kirjojen päällystys on todellaki on. Mutta koulun pitäisi järjestää tuo toiminta, joko omalla henkilökunnalla tai sitten järjestää asian tiimoilta talkoot.

        Kirjathan eivät ole lasten, vaan koulun omaisuutta.

        Muistakaahan tuo `kirjat ovat koulun omaisuutta`-juttu myös silloin, kun lapsenne hukkaa tai tärvelee sen koulukirjan käyttökelvottomaksi ja koulu vaatii teiltä korvauksia. Usein se koulukirja siinä vaiheessa muuttuu oppilaan omaisuudeksi, eikä ymmärretä, miten koulu voi vaatia korvauksia, jos oppilas käyttää omaksi annettua kirjaa `hieman eri tavalla`...


      • ölakjdslakdsjf

        Vähän latinomentaliteettiä elämään ja kaikki sujuu pienemmällä stressillä!

        Ei ole niin kiire :)


      • Äiti 1+1+2
        tuo sama asia kirjoitti:

        Muistakaahan tuo `kirjat ovat koulun omaisuutta`-juttu myös silloin, kun lapsenne hukkaa tai tärvelee sen koulukirjan käyttökelvottomaksi ja koulu vaatii teiltä korvauksia. Usein se koulukirja siinä vaiheessa muuttuu oppilaan omaisuudeksi, eikä ymmärretä, miten koulu voi vaatia korvauksia, jos oppilas käyttää omaksi annettua kirjaa `hieman eri tavalla`...

        Kolmasluokkalaiseni pari kierrätys lukukirjaa olivat niin pahassa jamassa, että ajattelin ostaa hänelle uudet.

        Mutta eipäs niitä saanutkaan kirjakaupasta!

        Ja kun kysyin tilausta rehtorin kautta, hän sai hirvittävän hepulin, ettei heidän koulussaan kukaan lapsi osta itse oppikirjoja.

        Ihme touhua!


      • olen samaa mieltä =)
        ei lasten koteihin kirjoitti:

        Kierrätys ja kirjojen päällystys on todellaki on. Mutta koulun pitäisi järjestää tuo toiminta, joko omalla henkilökunnalla tai sitten järjestää asian tiimoilta talkoot.

        Kirjathan eivät ole lasten, vaan koulun omaisuutta.

        olen samaa mieltä =). Eikös ne opet aloita pikkaisen aikaisemmin työnsä ennenkuin oppilaat palailee lomilta, pari päivää aikaisemmin kait ne porukkalla saisi sen tehtyä, kun opettajilla on kuitenki nii pitkät lomat.


      • ollut itselläkin..

        vielä viime vuonna päällystin kuuden lapsen kirjat..onneksi ei samat VAATIMUKSET ole ammattiopintojen kohdalla,joten ENÄÄ päällystettävänä VAIN kolmen lapsen koulukirjat;)

        Oon kyllä ajatellut että kas kun ei kukaan luokkaretkirahoja keräävä ole viel keksinyt sitä että he päällystäisivät koulukirjoja rahasta,ja siten keräisivät luokkaretkirahaa..itse ainakin maksaisin että pääsis kirjojen päällystämis rumbasta.


      • ainakin minulle
        tuo sama asia kirjoitti:

        Muistakaahan tuo `kirjat ovat koulun omaisuutta`-juttu myös silloin, kun lapsenne hukkaa tai tärvelee sen koulukirjan käyttökelvottomaksi ja koulu vaatii teiltä korvauksia. Usein se koulukirja siinä vaiheessa muuttuu oppilaan omaisuudeksi, eikä ymmärretä, miten koulu voi vaatia korvauksia, jos oppilas käyttää omaksi annettua kirjaa `hieman eri tavalla`...

        "Muistakaahan tuo `kirjat ovat koulun omaisuutta`-juttu myös silloin, kun lapsenne hukkaa tai tärvelee sen koulukirjan käyttökelvottomaksi"

        Kirjan omistussuhteet tehtiin minulle tyhjentävästi selviki, kun erehdyin kirjoittamaan lapseni nimen kirjan kanteen niin että se jäi opettajan määräämän kontaktimuovin alle. Minulla ei kuulema ole oikeutta kirjoittaa lapsen nimeä koulun kirjaan, sen sijaan minulla näyttää olevan velvollisuus parannella koulun omistaman kirjan kansia.


      • mieltä minäki

        Nämä typerät lampaat eivät nyt ymmärtäneet sinun, aloittajan ajatusta. Mutta jokatapauksessa, olen kanssasi samaa mieltä! Kummallista tänä päivänä kun veroja maksetaan kovin korkein prosentein, että vielä saa kirjatkin päällystää. Entä ne lapset seuraavana vuonna , jotka saavat päällystämättömät kirjat? Onko tässä nyt taas tasa-arvo kohdillaan, puolin ja toisin?
        Muistan myös tannoisina vuosina lukeneeni keskustelupalstalla aloituksen " huonoista vanhemmista", perusteena oli että "eivät olleet edes päällystäneet lapsen koulukirjoja" LOL :D
        Kaikkeen ei sentään vanhempienkaan tarvitsisi revetä....


      • saa kirjakaupasta
        Äiti 1+1+2 kirjoitti:

        Kolmasluokkalaiseni pari kierrätys lukukirjaa olivat niin pahassa jamassa, että ajattelin ostaa hänelle uudet.

        Mutta eipäs niitä saanutkaan kirjakaupasta!

        Ja kun kysyin tilausta rehtorin kautta, hän sai hirvittävän hepulin, ettei heidän koulussaan kukaan lapsi osta itse oppikirjoja.

        Ihme touhua!

        tilattuna. Hyllytavaraa ne ei tietenkään ole, sillä perusoletus on, että koulukirjat sadaan peruskoulussa koulusta.


      • jadsköp
        mieltä minäki kirjoitti:

        Nämä typerät lampaat eivät nyt ymmärtäneet sinun, aloittajan ajatusta. Mutta jokatapauksessa, olen kanssasi samaa mieltä! Kummallista tänä päivänä kun veroja maksetaan kovin korkein prosentein, että vielä saa kirjatkin päällystää. Entä ne lapset seuraavana vuonna , jotka saavat päällystämättömät kirjat? Onko tässä nyt taas tasa-arvo kohdillaan, puolin ja toisin?
        Muistan myös tannoisina vuosina lukeneeni keskustelupalstalla aloituksen " huonoista vanhemmista", perusteena oli että "eivät olleet edes päällystäneet lapsen koulukirjoja" LOL :D
        Kaikkeen ei sentään vanhempienkaan tarvitsisi revetä....

        vanhempien pitäisi kyllä revetä ihan kaikkeen lastensa vuoksi. Tai sitten ei olisi pitänyt niitä lapsia tehdäkään. Tämän päivän vanhempien itsekkyys on ihan käsittämätöntä.

        Yksi lapsi maksaa yhteiskunnalle 18 vuoteen mennessä 1 000 000 vanhaa markkaa eli 170 000 euroa. Laskepas huviksesi, minkä verran maksat veroja 18 vuoden aikana. Ja mitenkäs, jos niitä lapsia on useampi. Tuollaiset valittajat vaan jonkin sellaiseen maahan, jossa ei ole kunnallista koululaitosta, terveydenhuoltopalveluja, infrastruktuuria jne... johan tajuaisitte, että meillä on Suomessa asiat melko hyvin, ettekä valittaisi jostain kirjojen päällystämisestä!


      • 3xisä
        jadsköp kirjoitti:

        vanhempien pitäisi kyllä revetä ihan kaikkeen lastensa vuoksi. Tai sitten ei olisi pitänyt niitä lapsia tehdäkään. Tämän päivän vanhempien itsekkyys on ihan käsittämätöntä.

        Yksi lapsi maksaa yhteiskunnalle 18 vuoteen mennessä 1 000 000 vanhaa markkaa eli 170 000 euroa. Laskepas huviksesi, minkä verran maksat veroja 18 vuoden aikana. Ja mitenkäs, jos niitä lapsia on useampi. Tuollaiset valittajat vaan jonkin sellaiseen maahan, jossa ei ole kunnallista koululaitosta, terveydenhuoltopalveluja, infrastruktuuria jne... johan tajuaisitte, että meillä on Suomessa asiat melko hyvin, ettekä valittaisi jostain kirjojen päällystämisestä!

        Tienaan nyt 65.000€ vuodessa. Maksan veroa 40%, eli noin 26.000€ vuodessa. Jos oletetaan että palkkani ei nousisi, niin 18 vuoden aikana maksaisin veroa 728.000€. Tulen siis hyvinkin maksaneeksi sekä oman lapsuuteni kutut, että myös lasteni kulut veroina. Vaikka sehän on väärin, sillä myös lapseni tulevat maksamaan veroja ja maksavat taas omat kulunsa mitä ovat lapsina yhteiskunnalle aiheuttaneet.

        Enkä valita veroista, mutta kyllä tuo kirjojen päällystäminen on asia, joka ei oikeasti kuulu vanhemmille. Meillä on maksuton perusopetus ja nuo kirjat ovat koulun omaisuutta. Koulu ostakoon kirjoja joissa on kelvolliset kannet tai järjestäköön niiden päällystyksen, vaikka sitten vanhempain kanssa, mutta vapaaehtoisesti, kuten kuuluu.


    • Yksi vain

      Miksi ihmeessä sinä päällystät kirjat? Lapsi oppii kyllä tekemään sen ihan itse.

      • siksi että

        Kontaktimuovia on vaikea ekaluokkalaisen käsitellä


      • joo vaikea
        siksi että kirjoitti:

        Kontaktimuovia on vaikea ekaluokkalaisen käsitellä

        jos ei ole koskaan kontaktimuovia käsitellyt! Haloo, kyllä terve 7-vuotias OSAA jo päällystää kirjansa, kun on joku ensimmäisellä kerralla neuvomassa vieressä. Mitä väliä, vaikka tulisikin vähän kurttuja kansiin? Ihan mielenkiinnosta kysyn, että milloin alkaa päällystämään itse? Nolompaa se on opiskella kurttukirjoilla 9. luokalla kuin ekaluokalla, ja päällystämistä voi oppia vain tekemällä.


    • muovi ei paljon maksa!

      Kyllä meillä jo viides- ja kuudesluokkalaiset päälystää kirjat näppärästi ite, kun niille on sen opettanut. Kontaktimuovi nyt maksaa euron pari/ 3 rll. Aika paljon olet valmis maksamaan, mahtaiskohan kaikilla olla tuohon varaakaan vs. kontaktimuovin hinta?!

      Ei ne kovakantisetkaan kirjat tahdo ilman muoveja kestää, kun niitä kierrätetään koululaisilla useamman vuoden ajan. Huom! osa kirjoistahan tulee vanhana ja ne on jo päällystetty.

      • sassii

        Tästä aiheesta oli juuri puhetta eräällä kahvitauolla ja itse ehdottaisin, että kirjojen päällystys opetettaisiin koulussa, vaikkakin niin että materiaalit sitten koti ostaisi. Minusta kirjojen päällystys jos mikä kuuluisi perusoppimiseen; opetetaan siellä yhtä jos toista turhempaakin.


      • kuten luokkaretkien rahankeruu
        sassii kirjoitti:

        Tästä aiheesta oli juuri puhetta eräällä kahvitauolla ja itse ehdottaisin, että kirjojen päällystys opetettaisiin koulussa, vaikkakin niin että materiaalit sitten koti ostaisi. Minusta kirjojen päällystys jos mikä kuuluisi perusoppimiseen; opetetaan siellä yhtä jos toista turhempaakin.

        " kirjojen päällystys opetettaisiin koulussa, vaikkakin niin että materiaalit sitten koti ostaisi."

        Vaan kun ei ole perusopetuslain mukaan mahdollista. Peruskoulu kun ei saa maksattaa laskujaan vanhemmilla. Laki ei mahdollista sitä että vanhemmat velvoitettaisiin ostamaan päällisiä kirjoihin. Tajuutteko? No ei se mitään.


      • Ope vaan
        sassii kirjoitti:

        Tästä aiheesta oli juuri puhetta eräällä kahvitauolla ja itse ehdottaisin, että kirjojen päällystys opetettaisiin koulussa, vaikkakin niin että materiaalit sitten koti ostaisi. Minusta kirjojen päällystys jos mikä kuuluisi perusoppimiseen; opetetaan siellä yhtä jos toista turhempaakin.

        Muovihan ei ole äärettömän kallista: kyllä koululla siihen varaa olisi. Nämä nykylapset vain ovat sellaisia, että kontaktimuovia ei heille uskalla antaa, ellei ole itse ihan vieressä. Mäiskäävät sen paperin kaverin naamaan tai omaan pyllyynsä. Ei se niin halpaa ole, että sitä sinne viitsisi tuhlata. Eikä ole kiva availla "paketteja", kun oppilaan muovittavat kirjat niin, ettei kirja enää aukea.

        Eli tervetuloa yläkouluun: muovitusta on kokeiltu, mutta ongelmia on ollut. Oppilaat pelleilevät aina ja kaikessa. Jos luokassa on 22 oppilasta, 2-5 kirjaa menee piloille vaikka mitä tekisi. Se on turhauttavaa. Jos yrittää kasvattaa, lapsi haistattelee. Jos ottaa kotiin yhteyttä, vanhempi haistattelee: mitäs teetätte lapsilla orjatyötä...

        Toki toisinaan menee hyvin, mutta usein on tuollaistakin. Haaveilen toisesta ammatista. Valitettavasti haaveeni ei taida toteutua. Mutta kohta menen vaikka kaupan kassalle vuodeksi, jos pääsen. Ehkä sen jälkeen jaksan taas tätä vähän aikaa.


    • mukavampaa

      vanhemman ja lapsen yhteistä puuhastelua on kuin kirjojen muovittaminen? Meillä ainakin aikoinaan päällystettiin kolmen lapsen kirjoja ja samalla juteltiin koulunkäynnistä yleisemminkin.
      Nykyvanhemmilla ja lapsilla on usein puute yhteistä ajasta tai ainakin yhteisestä tekemisestä. Kirjoja muovitettaessa kumpaakin järjestyy kuin itsestään. Samalla kasvaa huolellisuus, sorminäppäryys ja arvostus kirjaa kohtaan. Tällaisen yhteisen hyödyllisen puuhan kasvatuksellinen arvo on selvä.
      Löydän kirjojen muovittamisesta monta myönteistä asiaa, kielteisiä en juuri lainkaan.
      Yritä sinäkin ajatella myönteisemmin! Se heijastuu lapseesi ja hänen koulunkäyntiinsä.

      • 4:n äiti

        Täysin samaa mieltä ! Lisäksi lapsi oppii arvostamaan kirjoja ja ylipäätään tavaroita ympärillä. En minä ainakaan halua näkeväni veroeurojeni kulmien käpristyvän. Ja lapsi arvostaa myös sitä, että vanhemmat osallistuvat, ja ovat kiinnostuneita, heidän asioista. Ja seuraamalla oppivat myös itse. Ei tarvitse aikuisena kiukutella sellaisesta asiasta kuin kirjojen päällystäminen..


    • mukavampaa

      Jos et edes lapsesi avulla saa kirjoihin muovia, niin palkkaa ihmeessä joku tuttavasi tai vaikka yläluokkien oppilas hommaan! Mainitsemallasi satasella saat takuulla jonkun tekemään työn!

      Mitä muuten tekisit mieluummin iltaisin kuin puuhailisit yhdessä lapsesi kanssa hänen koulutehtäviensä parissa?

    • huh-huh..

      Ihme turhan valitusta!

    • Älytöntä vikinää

      Kai sitä on muutakin paperia millä päällystää jos muovilla noin vaikeeta

    • Mä päällystän sun pentus ki...

      ... sillä rahalla vaikka koko peruskoulun.

      • jälleen

        Oikein tyyppi esimerkki uusavuttomuudesta, muistan kun meillä kotona päällystettiin neljän (4) lapsen kirjat ja vihkot joka syksy.
        Lyön melkein vetoa että päällystämisen valittajat on samoja joiden mielestä lasten vaatteiden merkitseminen päiväkodissa oli turhaa ja liian rasittavaa hommaa.


      • sekin
        jälleen kirjoitti:

        Oikein tyyppi esimerkki uusavuttomuudesta, muistan kun meillä kotona päällystettiin neljän (4) lapsen kirjat ja vihkot joka syksy.
        Lyön melkein vetoa että päällystämisen valittajat on samoja joiden mielestä lasten vaatteiden merkitseminen päiväkodissa oli turhaa ja liian rasittavaa hommaa.

        ...ettei osaa kommentoida aloittajan viestiin, johon oli lienee tarkoitus.


      • vaan...
        jälleen kirjoitti:

        Oikein tyyppi esimerkki uusavuttomuudesta, muistan kun meillä kotona päällystettiin neljän (4) lapsen kirjat ja vihkot joka syksy.
        Lyön melkein vetoa että päällystämisen valittajat on samoja joiden mielestä lasten vaatteiden merkitseminen päiväkodissa oli turhaa ja liian rasittavaa hommaa.

        vaan, sitä touhua jo ittekllä oollu kakarana ja ois halunu jo päästä niistä touhuista =)


      • kyllä herra, kyllä herra
        jälleen kirjoitti:

        Oikein tyyppi esimerkki uusavuttomuudesta, muistan kun meillä kotona päällystettiin neljän (4) lapsen kirjat ja vihkot joka syksy.
        Lyön melkein vetoa että päällystämisen valittajat on samoja joiden mielestä lasten vaatteiden merkitseminen päiväkodissa oli turhaa ja liian rasittavaa hommaa.

        Tuollainen kirjojen päällystäminen opettajan käskystä on sitä vanhaa herrojen nöyristelyä mihin suomalaiset lampaat ovat tottuneet.

        Opettajilla ei ole minkään valtakunnan valtuuksia vaatia kirjojen päällystämistä, se on täydellisen vapaaehtoista.


    • miijuska

      Kirjojen päällystys on ollut meille ihan mieluista ennekuin tänä syksynä muovi oli siis niin p:stä et veti ryttyyn kun mikä...ihan kauheita kirjoja tuli vaikka kuin yritti...
      Mut pitäähän nyt lastensa eteen edes senverran et kirjat päällystää...
      Pitäs olla kiitollinen et yleensä Suomessa koululaitos muuten suht hyvä!!

      • Päällystäjä-iskä

        Ihan vinkkinä: Ei kannata ostaa ihan niitä halvimpia muoveja. Ne onkin tosi pirullisia käyttää (liian ohuita ja venyviä).


      • Kun ei se kuulu kouluun
        Päällystäjä-iskä kirjoitti:

        Ihan vinkkinä: Ei kannata ostaa ihan niitä halvimpia muoveja. Ne onkin tosi pirullisia käyttää (liian ohuita ja venyviä).

        Kirjojen päälystämistä ei voida vaatia, sillä sehän on laitonta.

        Kirjojen päällystys kuuluu sarjaan "olis kiva", samalla tavalla kuin että olis kiva jos kaikilla olisi koulussa siistit vaatteet. Jos jollakin on paidassa kyynärpäässä reikä, niin se ei saa vaikuttaa mitenkään opettajan suhtautumiseen saati arvosteluun.

        Opettajien pitää suhtautua kirjojen päällystämiseen samalla tavalla kuin lasten vaatetukseen.


    • päälle

      Kuskaa niitten kirjojen päälle.

    • irti!

      Repikää kannet ja viäkää opelle näytettäväksi.

      • ..lapselliseksi

        Nyt oli kai kyse siitä, että koulun omaisuutta kotien pitää omalla kustannuksellaan suojata.
        Minulla on useampi lapsi ja muutama vuosi sitten, kun neljä oli ala-asteella, niin kyllä ne opettajatkin olivat keskenään puhuneet siitä, kuinka mahdoton urakka minulla on, kun jokaisella oli noin kymmenen kirjaa päällystettävänä.
        Onhan se kumma noin niinkuin yleensä aina ollut, että se on kotien tehtävänä.
        Onkohan se niin mahdottoman vaikeaa ja kallista kirjan valmistusvaiheessa tehdä niihin kunnolliset, kestävät kannet, koska aina on niitä, jotka ei kuitenkaan kirjojaan päällystä.
        Ja kyllä muistan senkin, kun rahaa ei ole yhtään (lue:ei yhtään) ollut ja muovia ja muita koulutarvikkeita on kuitenkin ollut pakkoa hankkia keinolla tai toisella.
        Virtsata tietysti myös voi tai repiä kannet irti, jos on niin paljon ylimääräistä rahaa, että haluaa ja voi ostaa tilalle uudet kirjat.


      • lapseton.................

        Hyvä kevennys.Piti oikein ääneen nauraa ja yksikseen:-))


      • Ihmettelen vaan
        ..lapselliseksi kirjoitti:

        Nyt oli kai kyse siitä, että koulun omaisuutta kotien pitää omalla kustannuksellaan suojata.
        Minulla on useampi lapsi ja muutama vuosi sitten, kun neljä oli ala-asteella, niin kyllä ne opettajatkin olivat keskenään puhuneet siitä, kuinka mahdoton urakka minulla on, kun jokaisella oli noin kymmenen kirjaa päällystettävänä.
        Onhan se kumma noin niinkuin yleensä aina ollut, että se on kotien tehtävänä.
        Onkohan se niin mahdottoman vaikeaa ja kallista kirjan valmistusvaiheessa tehdä niihin kunnolliset, kestävät kannet, koska aina on niitä, jotka ei kuitenkaan kirjojaan päällystä.
        Ja kyllä muistan senkin, kun rahaa ei ole yhtään (lue:ei yhtään) ollut ja muovia ja muita koulutarvikkeita on kuitenkin ollut pakkoa hankkia keinolla tai toisella.
        Virtsata tietysti myös voi tai repiä kannet irti, jos on niin paljon ylimääräistä rahaa, että haluaa ja voi ostaa tilalle uudet kirjat.

        Vai neljä ala-asteella? Sielläkö sä kasvatat neljää uusavutonta?

        Meillä lapset oppi kyllä päällystämään kirjat jo ekalla luokalla.

        Minusta on vain ihana, kun lapset joskus saivat uusiakin kirjoja, eikä aina käytettyjä.

        On kallista tehdä niin kestävät kannet, ettei niitä tarvitsisi muovittaa.

        Ja onko ne pakko muovittaa? Voi niihin laittaa papritkin päälle kansia suojaamaan.


      • asian tiimoilta
        ..lapselliseksi kirjoitti:

        Nyt oli kai kyse siitä, että koulun omaisuutta kotien pitää omalla kustannuksellaan suojata.
        Minulla on useampi lapsi ja muutama vuosi sitten, kun neljä oli ala-asteella, niin kyllä ne opettajatkin olivat keskenään puhuneet siitä, kuinka mahdoton urakka minulla on, kun jokaisella oli noin kymmenen kirjaa päällystettävänä.
        Onhan se kumma noin niinkuin yleensä aina ollut, että se on kotien tehtävänä.
        Onkohan se niin mahdottoman vaikeaa ja kallista kirjan valmistusvaiheessa tehdä niihin kunnolliset, kestävät kannet, koska aina on niitä, jotka ei kuitenkaan kirjojaan päällystä.
        Ja kyllä muistan senkin, kun rahaa ei ole yhtään (lue:ei yhtään) ollut ja muovia ja muita koulutarvikkeita on kuitenkin ollut pakkoa hankkia keinolla tai toisella.
        Virtsata tietysti myös voi tai repiä kannet irti, jos on niin paljon ylimääräistä rahaa, että haluaa ja voi ostaa tilalle uudet kirjat.

        "Onkohan se niin mahdottoman vaikeaa ja kallista kirjan valmistusvaiheessa tehdä niihin kunnolliset, kestävät kannet"

        Onneksi täällä on sentään muutama joka osaa jopa ajatella :)

        Kirjojen valmiiksi paremmat kannet olisivat halvempi ratkaisu kuin niiden kotona päällystäminen, mutta parempikantisen kirja maksaa koulu. On halvempaa painostaa vanhemmat päällystämään kirjat ja toivoa että kukaan ei kantele opetusmisteriöön, joka tietysti ohjeistaisi ettei kirjojen päällystämistä saa vaatia.

        Itse kantelen heti, jos saan päällystysvaatimuksesta pitävän todisteen. Tähän asti päällystämistä on vaadittu vain luokkahuoneessa suullisesti.


    • että ihanaa..

      Tuli mieleen oma Lapsuus ja kaikki ihanat koulu-kirjat. Oli mukava päällystää omat kirjat ,varsinkin kun sai ihan uudenkirjan ..oli ilo viellä suurempi, Se kaunis AAPINEN jossa kukon-kuva etukannessa , oli harmi kun se piti peittää paperilla, mutta siihen kirjaan valitsin kauneimman päällisen. Ajattelin vaan Äiti-parkaa ,kun siinä taisi mennä kaikki Hylly-paperitkin päällystämisen mukana ...:)

      mukavaa se kuites oli...ja hyviä muistoja..siis asenne taitaa olla joka asiassa tarpeen.!!

      • ainakin ennen

        että eikö nykyään lapset päällystä kirjoja muulla ko muovilla?

        silloin ko itse vielä koulussa olin ni kaikilla oli joko suosikki laulajan/nättelijän julisteilla tai sit jollain nätillä paperilla päällystettyjä kirjoja..harvoin muovilla päällystettii ko tuli niin tylsiä.

        Paperilla se on paljon helpompaakin ja lapset osaa sen ite..


      • myös ne..
        ainakin ennen kirjoitti:

        että eikö nykyään lapset päällystä kirjoja muulla ko muovilla?

        silloin ko itse vielä koulussa olin ni kaikilla oli joko suosikki laulajan/nättelijän julisteilla tai sit jollain nätillä paperilla päällystettyjä kirjoja..harvoin muovilla päällystettii ko tuli niin tylsiä.

        Paperilla se on paljon helpompaakin ja lapset osaa sen ite..

        Tarra-muovit joista pysty valitsemaan mieleisensä kuvan .leikata ja liimata sen omaan kirjan kanteen oli huippu-hauskaa..siinä ne ensimmäiset koulu- viikot aina menikin :)

        Ajatella mitä nyt tuolta kirja-kaupasta löytyy...niin paljon kivaa ja hauskaa ..!!


      • Äiti4

        Nykyisissä kirjoissa ei hyllypaperi pysy paikallaan, kun kannet ovat niin ohuet! Kannet on pakko muovittaa, ja paras olisi jo muovittaisi ne kahteen kertaan.


      • etteivät rispaannu
        Äiti4 kirjoitti:

        Nykyisissä kirjoissa ei hyllypaperi pysy paikallaan, kun kannet ovat niin ohuet! Kannet on pakko muovittaa, ja paras olisi jo muovittaisi ne kahteen kertaan.

        Nykyisin kirjoissa on vielä pyöristetyt nurkatkin, etteivät rispaannu käytössä. Ei niitä ole tarkoitettu päällystettäviksi, vaan kertakäyttöisiksi.

        Kustantajat tekee mielellään parempi kantisia kirjoja, jos koulut haluaa ostaa sellaisia.


    • kirjoja

      on pitänyt päällystää. Minun kouluaikanani käytettiin erilaisia ei liimautuvia muoveja tai ihan vain hyllypaperia,etiketti päälle mikä kirja kyseessä jos ei muuten tienyt. Keväällä sit revittiin ne paperit/muovit pois jotta taas syksyllä sai joku toinen tehdä mieleisensä päälystyksen.
      Esitin omillekkin lapsilleni et paperoitas, mut ei tuntunut käyvän kun kaikki muut laittaa liimamuovit. Joten se siitä ideasta :-)

    • nr 46 (monen lapsen isä)

      Ole onnellinen että lapsellas on mahdollisuus käydä koulua ja yleensä on oppikirjat. Pieni vaiva lapsen kasvatuksen ja hyvinvoinnin parantamiseksi ei ole pahasta. Kuka hemmetti on niin laiska ettei viiti tehdä tuon verran työtä lastensa eteen, vaikkakin muun kotipuurtamisen ohella?

      Tollaset isät pitäisi lähettää kehitysmaihin katsomaan kun lapset sormella piirtäävät hiekkaan tai multaan.

      Rahallahan sitä aina korvataan lasten aikaa, myös lasten koulun eteen tekemää työtä.. huoh..

      • tuntematon001

        luuletko, ettei ihmiset tee muuta työtä lasten eteen kuin päällystä heidän kirjojaan? moni vanhempi on TÖISSÄ monta tuntia päivässä jotta saa elätettyä lapsensa, maksettua heidän harrastuksensa ja järjestettyä heille synttäreitä yms.
        jos monen lapsen isä/äiti tulee töistä illalla, takana pitkä ja raskas työpäivä ja sitten pöydällä odottaa vino pino päällystettäviä kirjoja, luuletko, että ketään erityisesti huvittaa ruveta päällystelemään loppu illaksi? sinä menet varmasti hymysuin innoissasi päällystämään? Ja jos lapset ovat jo nukkumassa/menossa nukkumaan ei heistäkään apua ole ja huomiseksi on kirjat saatava... jaa-a...


      • ihmettelen vaan
        tuntematon001 kirjoitti:

        luuletko, ettei ihmiset tee muuta työtä lasten eteen kuin päällystä heidän kirjojaan? moni vanhempi on TÖISSÄ monta tuntia päivässä jotta saa elätettyä lapsensa, maksettua heidän harrastuksensa ja järjestettyä heille synttäreitä yms.
        jos monen lapsen isä/äiti tulee töistä illalla, takana pitkä ja raskas työpäivä ja sitten pöydällä odottaa vino pino päällystettäviä kirjoja, luuletko, että ketään erityisesti huvittaa ruveta päällystelemään loppu illaksi? sinä menet varmasti hymysuin innoissasi päällystämään? Ja jos lapset ovat jo nukkumassa/menossa nukkumaan ei heistäkään apua ole ja huomiseksi on kirjat saatava... jaa-a...

        Kouluhan ei voi vaatia että vanhemmat päällystää kirjoja kotona. Sellaisen vaatiminen on laitonta.

        Siitä huolimatta kun tulin työmatkalta illalla kotiiin, niin lapset kantoivat 16 kirjaa pöydälle ja ne oli kuulema PAKKO päällystää seuraavaksi päiväksi. Eikä siinä siis ollut kaikki kirjat, vain ne mitä tarvittiin seuraavaksi päiväksi.

        Eihän tuo nyt ainakaan meillä ole mikään rahakysymys, eikä se nyt kovin montaa tuntia ota aikaa vuodessa. Mutta ihmettelen vain miten opettajat nykypäivänä kehtaa vaatia tuollaista?!?! Tuotahan voisi verrata siihen että opettaja alkaisi vaatia kotoa tietynlaisia kouluvaatteita tms.


    • myös sanomalehdetkin päälly...

      Päällystäkää vielä sanomalehdetkin.

      • ennemmin

        kirjat sanomalehdellä. Niin tehtiin vielä takavuosina, kun ei ollut rahaa muunlaiseen päällystyspaperiin. Kirjat oli ostettu ihan isän mottimetsästä ja äidin lehmän utareesta kiskomalla vähäisellä rahalla.
        Heillä ei ollut omaa aikaa, mutta he arvostivat koulunkäyntiä ja antoivat lapsilleen siihen mahdollisuuden tehden suuria uhrauksia.
        Kirjaa arvosti kummasti, kun sitä ei väkisin tyrkytetty yhteiskunnan pohjattomasta pussista. Tuli niitä läksykirjoja sen verran luetuksikin, että sain arvot ja ammatit ja olen saanut maksaa veroja jo runsaat 40 vuotta ja saan maksaa edelleen. Toivon, että verorahani kohdennetaan tärkeämmille momenteille kuin mitä täällä on ehdotettu.
        Omien lasteni koulukirjat päällystettiin yhteistoimin. Se käy paremmin, kun on kaksi käsiparia.
        Olisitte kiitollisia siitäkin, että tarramuovia saa edullisesti jokaisesta lähikaupastakin, ei tarvitse kaupunkimatkaa sen takia tehdä.
        Ja jos siitä päällystämisestä ei tule perheen voimin yhtään mitään, niin palkatkaa ihmeessä joku toinen tekemään se. Halukkaita riittää.


    • optimointi

      Aloitusviestiäsi kirjoittaessa olisit päällystänyt jo vähintään yhden kirjan...Mitä muuta tekisit sillä ajalla, joka säästyisi päällystämiseltä? Nautiskelisit Pekingin olympialaisista sohvalta...? Lapsesi arvostavat sinua luultavasti enemmän mikäli uhraat heille nyt omaa aikaasi jonkinverran.

      • ei koskaan

        tarvitse olla omaa aikaa, tai aikaa tehdä mitä haluaisivat. Totta kai se kirjojen päällystämiseen käytetty aika on poissa omasta ajasta. Sitä ei voi ottaa työajasta, kotitöihin käytettävästä ajasta tai lapsen hoitoon käytettävästä ajasta. Ne asiat on tehtävä joka tapauksessa. Se aika otetaan siis ihan omasta ajasta, siitä minkä saattaisi tarvita rentoutumiseen, nukkumiseen tai miten kukakin aikaansa haluaa viettää. Mielestäni on erittäin järkevää priorisoida oma jaksamisensa ennen koulukirjoja.


      • kokoaikaista
        ei koskaan kirjoitti:

        tarvitse olla omaa aikaa, tai aikaa tehdä mitä haluaisivat. Totta kai se kirjojen päällystämiseen käytetty aika on poissa omasta ajasta. Sitä ei voi ottaa työajasta, kotitöihin käytettävästä ajasta tai lapsen hoitoon käytettävästä ajasta. Ne asiat on tehtävä joka tapauksessa. Se aika otetaan siis ihan omasta ajasta, siitä minkä saattaisi tarvita rentoutumiseen, nukkumiseen tai miten kukakin aikaansa haluaa viettää. Mielestäni on erittäin järkevää priorisoida oma jaksamisensa ennen koulukirjoja.

        vanhemmuus on kokoaikaista. Lapsena eli lapsen aikaa, nuorena nuoren aikaa, nyt äitinä elän äidin aikaa, siihen sisältyy kaikki se mitä lapseni tarvitsee elääkseen omaa lapsen aikaansa.


    • N1966

      Mä en päällystä kirjoja. Sillä siisti. Sanoin jo pojalle alunperin etten sitä tee ja saa sanoa opettajalle samat terveiset. Muutakin tekemistä löytyy. Siististi pidetyt kirjat säilyy seuraavallekin vielä ja sittenhän ne menevätkin vanhaksi jo.

      • se on lapsesi eteen

        Laiskuus huipussaan.


      • mun lapselle
        se on lapsesi eteen kirjoitti:

        Laiskuus huipussaan.

        on ihan sama, onko sen kirjat päällystetty vai ei. Ainut, mille sillä on väliä, on koulu, joka laskee säästävänsä sillä suuria summia. En tiedä sitten säästääkö oikeasti. Lisääkö se päällystäminen kirjan käyttöikää vuodella, vai meneekö ne joka tapauksessa samaan aikaan vaihtoon.


    • diipadaa

      ne on kuitenkin vain kirjoja mitä päällystät, ei demokratiaa ei politiikkaa, eiköhän nyt ole vain jutuista puutetta

    • blondeistablondein72hki

      päällystä ollenkaan tai sitten pyydän apua joltain joka sen homman osaa.

      Aikaisempina vuosina ukko päällysti mutta sitä skitsoilua ei kestä kukaan joten olkoot.

      Ehjinä kirjat säilyivät viimekin vuonna.

    • emäntä 78

      mitä tyhjänpäivästä valitusta ja vielä oikein etusivulla! Oleppas kuule iskä onnellinen ku on noin pienet murheet!kyllä vituttaa lukea tollasta valitusta, kaikki ei kuule tule valmiiksi ko manulle aamiainen vaikka kuinka maksaisit veroja enemmän! Otappas lapsesi mukaan kirjojen päällystyr rumbaan,niin sekin oppii käsittelemään kirjoja paremmin ja samalla käsittää että joskus pitää osata tehdä jotain itsekkin! Valittamalla lapsesi kuullen kasvatat hänestä samanlaisen tyhjävalittajan kuin itse olet!

    • niimpäniin

      tarvineekin varmaan nostaa yleiseksi huohotuksenaiheeksi tämäkin kun mietitään hankittaisko lapsia vai ei. Eikö teille koulussa tai kotona ole koskaan sanottu että jos osaa jonkin asian on se kivaa ja helppoa??? TAIDON PUUTETTA kun jaksaa tällaisesta asiasta narista!!

    • werew

      Hivuttaudu lekuriin saat nappeja, kyllä se siitä. Tässä terveydenhoidon kokokuva.

    • kasvatusta

      Kyllä muistan itse kouluaikana ala-asteella päällystäneeni kirjani. Niistä jopa tuli ihan hienot. Nykyaikana ei varmaan uskalleta antaa lasten itse tehdä mitään. Mitä jos opettaisit lapsesi itse päällystämään kirjansa. Vedätkö heille marginaalitkin vihkoon, jos vaikka vetävät vinoon? Vai onko ne nykyään jo valmiiksi vedetty häh?

      Ps.Tässä teille vielä kasvatusneuvoja, laittakaa lapsenne harrastuksiin älkääkä juoko itse kaikkia rahoja. Muuten niistä pennuista tulee räkänokkia jotka etsii kaverinsa kadulta ja juovat alkoholia illat pitkät, joo siis ne 10 vuotiaat pikku enkelit, jotka ei osaa omia kirjojaan päällystää.

      Pps. Jos 100e on liikaa lasten koulunkäyntiin, hanki parempi homma.

    • Lissuska

      Hei...

      Jos joku mulle maksais niin voisin jopa päällystää. Kun itse on tässä ostanut kalliin jopa yli 100€ maksaneen koulukirjan niin ei tule edes mieleen kitistä siitä että siihen täytyy laittaa muutaman euron päällyste joka säilyttää kirjaan parempaa arvoa ja sen voi ehkä sitten myydä eteenpäin.

      Itsellä koulu alkaa vasta muutaman viikon päästä, mutta jo pelokkaana odottelen tulevia laskuja kirjaostoksista.

      Päällystäminen ei ole kuitenkaan kuin hetken homma.

    • Itsekin päällystänyt

      Itse olen ensimmäiseltä luokalta asti päällystänyt jokaikisen kirjani itse, ei ole vaikeaa! Aluksi pienillä vihoilla harjoittelin ja sitten jatkoin kirjoilla, eikä se ole niin vakavaa vaikkei muovit ole laitettu aivan täydellisesti, ne suojaa kansia siltikin. Kaikki lapset vain itse päällystämään kirjansa..

      • laiskurivanhemmat

        Jos haluaa lapsensa päällystävän kirjat, heille täytyy ensin opettaa asia. Mutta sekin on liikaa vaadittu nykyvanhemmilta. Mitä, minäkö muka opettaisin lapselleni jotain, sehän on KOULUN tehtävä!!!!


      • ihmettelen vaan
        laiskurivanhemmat kirjoitti:

        Jos haluaa lapsensa päällystävän kirjat, heille täytyy ensin opettaa asia. Mutta sekin on liikaa vaadittu nykyvanhemmilta. Mitä, minäkö muka opettaisin lapselleni jotain, sehän on KOULUN tehtävä!!!!

        Eikö koulun omistamien kirjojen päälystäminen ole koulun tehtävä, ei suinkaan vanhempien tehtävä?


      • jafkspid
        ihmettelen vaan kirjoitti:

        Eikö koulun omistamien kirjojen päälystäminen ole koulun tehtävä, ei suinkaan vanhempien tehtävä?

        mitä puuaivoa porukkaa täällä palstalla liikkuu!!! Kenen kuvittelet omistavan koulut? Ei ne kirjat koulun ole vaan veronmaksajien - eli meidän kaikkien yhteisiä, joista pitäisi yhdessä pitää huolta! Ei jeesus, että on vieläkin ihmisiä, jotka eivät käsitä, mitä tarkoittaa yhteiskunta ja miksi veroja maksetaan!


    • on pitänyt

      päällystää jo vuosikymmeniä sitten - ei siis mikään uusi juttu..., miten se voi olla niin kauheen vaikeeta?!? ;) Jos päällystää kontaktimuovilla ja ottaa hyvät otteet - eli saksien lisäksi tarpeeksi pitkän viivaimen - tulee päällysteestä hyvä (ainakin yleensä ;) )! Myös hyllypaperilla tai jollain kivalla kuvalehden kuvalla voi päällystää kirjoja ;) Ja ainakin meillä tein päällystykset itse - ainakin pääsääntöisesti..., tosin koulut on jo takanapäin, eikä ole toistaiseksi haaveita vaihtaa ammattia (olen valmistunut jo vuosia sitten)...

    • business jollekin

      Tuohan voisi olla hyvä business jos perustaisi kirjojen päällystyspalvelun.

      • väki

        voisi päällystää meillä, jos tuntisin kirjojen päällystämisen olevan rasite. Mutta siinä samalla voin tutkia poikamme kirjoja...

        Kotipalvelu käy siivoamassa meillä kerran kahdessa viikossa, mikä on töidemme vuoksi ihan pakollista.


    • Itsenäisesti

      Eikös lasten pidä itse ne kirjat päällystää. Ainakin minun nuoruudessani tehtiin niin.

      Ei muuta kuin porvareita äänestämään, hehän veroja rakastavat. Vai oliko se toisinpäin.

    • MIKÄ MAKSAA?

      Olen samaa mieltä. Eikä se muovitus itsessään, se käy jo rutiinilla näin 4 koululaisen äidiltä, mutta kirjankansien laatu saa kiukun nousemaan.

      Enää ei riitä, että vahvistan kirjan kansikulmat kartonkisoiroilla, vaan nyt kannet ovat niin ohutta materiaalia, että saa pahvittaa kannet sisäpuolelta kokonaan, että ne kestäisivät lapsen repussa edes jouluun saakka siistinä.

      Kirjojen kunto ja siisteys vaikuttavat oppilasarviointeihin eikä lapsen reppua voi salkuksikaan vaihtaa (jossa kirjat pysyvät esittelijällä siistinä).

    • menee...

      kirjoja päällystäessä. Meidän kunnassa myös kierrätettävät kirjat kotona päällystettävä.

      • Äti*5

        Turhaa työtä tuo kirjojen päällystys. meillä on 4 koululaista enkä päällystä yhtään kirjaa, olemme jutelleet asiasta lasten kanssa ja olemme tulleet siihen tulokseen että kirjat kestävät kun niitä kohdellaan asiallisesti, emmekä halua kuluttaa öljyä muovi kun tehdään öljystä, pitäisi tämä asia jo kouluopetuksessakin ponjata!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Säästäkää luonnon varoja!


      • hillolujaa
        Äti*5 kirjoitti:

        Turhaa työtä tuo kirjojen päällystys. meillä on 4 koululaista enkä päällystä yhtään kirjaa, olemme jutelleet asiasta lasten kanssa ja olemme tulleet siihen tulokseen että kirjat kestävät kun niitä kohdellaan asiallisesti, emmekä halua kuluttaa öljyä muovi kun tehdään öljystä, pitäisi tämä asia jo kouluopetuksessakin ponjata!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Säästäkää luonnon varoja!

        Kirjat eivät kestä, vaikka kuinka asiallisesti niitä repussa kuljetat. Se on fakta.

        Lopeta nettiyhteytesi käyttäminen, se kuluttaa avaruushiukkasten postenergisiä voimavaroja ja ohentaa autotrek-kosmista kehätasoa Saturnuksen kuiden ympäriltä.


    • Kirjastokatti

      Hei!
      noin minäkin ajattelin vielä joskus, mutta pari hyvää vinkkiä!
      Osta kaupasta sitä ns. paksumpaa muovia ja kun alat päällystää niin leikkaa oikeankokoinen pala jaa se kahteen osaan ja sitten avaa toinen puoli ja laita kirja siihen keskelle ja joko pudotat se kirjan sen avatun muovin päälle tai viivoittimen kanssa vedät sen pikkuhiljaa sen(taka)kannen päälle ja sen jälkeen leikkaa kolmiot pois muovin kulmista ja laita ne kolmiot kansien kulmiin vahvikkeeksi ja sitten ne muut ylimääräiset reunat reunoihin ja toinen puoli on yleensä helpompi sitten kun se on ok niin siihen jää selkämyksen kohdat vielä leikkaa ne saksilla reunaa pitkin pois ja näin saat hyvän lopputuloksen!
      tai kaipa jokin kirjakauppa tekee sen sinulle tuolla 100€ minä ainakin voisin tehdä se olis tosi helppoa rahaa päällystin yksi päivä 16 kirja meni noin 1 h.
      Mutta muista paksumpaa muovia!

      • 3:n äiti

        Tässä hyvät ohjeet jokaiselle kirjan päällystäjälle. Muovin laatu on ensisijainen kirjoja muovitettaessa. Aina kannattaa tarkistaa, että muovin päällä lukee että paksu. Sillä on huomattavasti helpompaa muovittaa kuin ohuella muovilla.


    • kolmen lapsen äippä*

      Ei se vie kyllä mielestäni paljon vaivaa päälystää ne kirjat! Itse en ainakaan maksaisi siitä, että en joutuisi päällystämään kirjoja!!

    • jos kunnon muovi

      Itse olin joskus kesätöissä kirjastossa ja kun uudet kirjat saapuivat, päällystin niitä monta kymmentä päivässä muiden töiden ohessa. Yhden kirjan päällystämiseen kuluu aikaa ehkä 2 minuuttia jos hankkii kunnon muovit. Sellaista paksua muovia, jota kirjastoissa käytetään saa myös ihan marketeista. Muutaman euron maksaa rulla, jolla päällystää ainakin 30 kirjaa. Ja aikaa menee tosiaan ehkä tunnin verran...

      Ja lapset osaa varmasti tehdä homman itse, ainakin jos on yli kymmenenvuotiaita. Itse ainakin päällystin kirjani itse ala-asteen loppupuolelta aina lukion loppuun asti, minkä jälkeen kirjastossa ei tarvinnut kenenkään mulle hommaa opettaa. Kannattaa jotain taitoja opetella, ettei ihan uusavuttomaksi mene.. Ja tosiaan kuten moni on jo maininnutkin, jos ei suurempia murheita löydy niin lopettakaa valittaminen, siinähän se elämä menee valittaessa mukavasti, muuta ehdi tehdäkään.

      • lainaaja päällystää

        "Itse olin joskus kesätöissä kirjastossa ja kun uudet kirjat saapuivat, päällystin niitä monta kymmentä päivässä muiden töiden ohessa. "

        Olittepas tyhmiä, olisitte määränneet ensimmäisen lainaajan päällystämään kirjan.


    • kysymys....

      Miksi ylipäätään kirjoja pitää päällystää????

      • tyhmää hommaa

        Järjetöntähän se on mutta kun toteltava on näitä kaikenmaailman ääliöitä jotka LUULEE OLEVANSA JOTAIN.


      • kolmen lapsen äippä
        tyhmää hommaa kirjoitti:

        Järjetöntähän se on mutta kun toteltava on näitä kaikenmaailman ääliöitä jotka LUULEE OLEVANSA JOTAIN.

        Jotta kirjat säilyisivät kauemmin hyväkuntoisina, eikä tarvitse niin usein koulun ostaa uusia kirjoja! SIKSI! Järki käteen, eikä jalan alle!


      • Se kuuluu koululle
        kolmen lapsen äippä kirjoitti:

        Jotta kirjat säilyisivät kauemmin hyväkuntoisina, eikä tarvitse niin usein koulun ostaa uusia kirjoja! SIKSI! Järki käteen, eikä jalan alle!

        Voisit sä tulla pinnottaan mun kengän pohjat ettei ne kulu niin nopeasti?


      • sitä
        Se kuuluu koululle kirjoitti:

        Voisit sä tulla pinnottaan mun kengän pohjat ettei ne kulu niin nopeasti?

        tyhmä olla mutta onko sitä pakko olla julkisesti?


      • ei edes anonyymisti
        sitä kirjoitti:

        tyhmä olla mutta onko sitä pakko olla julkisesti?

        Tyhmäähän se on päällystää kirjoja, vaikka se ei itselle kuulu.


      • on taas
        ei edes anonyymisti kirjoitti:

        Tyhmäähän se on päällystää kirjoja, vaikka se ei itselle kuulu.

        maksaa pilalle menneistä kirjoista koululle kun se estetään päällystämällä ne. Mutta suosittelen, että piheyksissäsi päällystät ne joululahjapapereilla (käytetyillä) ja otat nekin sitten keväällä pois. Jatkat luonnollisesti täällä valittamista kuitenkin ja onnesi on täydelllinen.


      • se on oikea ratkaisu
        on taas kirjoitti:

        maksaa pilalle menneistä kirjoista koululle kun se estetään päällystämällä ne. Mutta suosittelen, että piheyksissäsi päällystät ne joululahjapapereilla (käytetyillä) ja otat nekin sitten keväällä pois. Jatkat luonnollisesti täällä valittamista kuitenkin ja onnesi on täydelllinen.

        En päällystä millään, ellei koulu kustanna tarvikkeita.


    • ------------

      kerta on, niin mikset maksaisi sitä satasta jollekin sen työn tekemisestä?

      Että voi joillain olla pienet murheet...

    • rituli

      Kuule meillä ei paljon tarvii uhrata aikaa kirjojen muovitukseen, kaikki kirjat on vanhoja ja päällystettyja vuonna 1 ja 0. Jotkut jopa niin kuluneita että kannet on irronneet. Mutta pääasia että kunta säästää!

    • Ope ei vittuile

      Miksi ihmeessä te vanhemmat päällystätte lastenne kirjoja? Lapsellanne on oikeus opetella tekemään se itse. Opettajana kohtaan jatkuvasti lapsia, jotka eivät koskaan saa ja osaa tehdä mitään itsenäisesti.

      Älkää tehkö lapsistanne avuttomampia kuin he oikeasti ovat. Kirjojen päällystys ei ole vaikeaa!

    • muu tuntematon

      Miten vielä saisi vielä tämänkin ulkoistettua kouluille.

      Lapset on näppäriä ja nopeita oppimaan, meillä lapset päällystää kirjansa itse.

      Maksaisin mielelläni 100€ enemmän veroja, jotta lapseni saisi tasokasta opetusta ja oppimisrauhan, mutta opettajien aika menee, peruskäytöstapojen opettamiseen, joiden pitäisi tulla kodinperintönä.

    • päällystä

      Jos ette päällystä lapsenne huostaanotetaan ja sijoitetaan kasvatuslaitokseen. Te itse saatte roimat sakot ja ehkä vankeuttakin laiminlyönnistä.

      • vitsin.....

        murjaisit....
        Löytyyköhän päällystyksestä mitään lakipykäliä??
        Vai onko tämä vain opettajien pätemisen paikka.


    • Taruli75

      Voi ei, minusta taas on mukavaa päällystää kirjoja,
      meilläkin on kolme peruskoululaista.
      Aina kun lapset tulee koulusta, pitää kysyä, onko uusia kirjoja. =D

    • !!!!!!!!!!

      luulet sitten varmaan, että koulut kiusallaan tekevät näin... Oletko koskaan kuullut, etteivät koulut itse päätä rahavarojaan.. Haluaisitko mielummin, että raha otettaisiin pois ruokailusta, turvallisuudesta tms?

      Entä kierrätys.. luulisi jokaisen nykypäivänä tajuavan, että kierrätys kannattaa.

      Onko sulla hajuakaan, paljonko koulukirjat maksavat?

      Suomessa on n. 562 500 peruskoululaista. Jos heistä jokainen saisi yhdenkin uuden n. 20e arvoisen kirjan vuodessa, rahaa kuluisi 11 250 000 euroa. Entä sitten kun koulukirjoja on 10 kpl? Rahaa menee jo 112 500 000 euroa.. ja enemmänkin, kalliimpiakin kirjoja on. Oletko aivan varma, ettei tuolle summalle löydy järkevämpääkin käyttöä vuosittain, kuin saada jokaiselle lapselle uudet koulukirjat?

      Koulu kyllä ostaa kirjoja, joissa on kunnolliset kannet.. vanhemmat sitten taas voisivat opettaa kullannupuilleen käytöstapoja, etteivät tuhoa kirjoja.

      Perusopetus on etuus, joka kustannetaan verovaroin.. kaikkialla maailmassa ei ole tällaista luksusta. Olisit tyytyväinen siitä, mitä sinulla on. Lapsesi sentään saavat ne kirjat!

      • IS-KÄ

        Kustannusyhtiöt nettoavat ihan saatanasti, se tässä kismittää. Kunnat säästävät ja tilaavat koko ajan huonompilaatuista oppimateriaalia karmeeseen hintaan ja kun kamat eivät kestä, siitä syytetään LAPSIA!!

        Ruoasta ei voi enää säästää ja turvallisuudesta koulut eivät ole koskaan mitään maksaneetkaan!


      • kantaa....

        On syytstäkin harkittava siirtymistä kirjattomaan opetukseen...atk on nykypäivää. Perusopetus remonttiin. Ja tärkein.. opettajien ammattitaito on nykyään aivan ala-arvoista, siinä ei auta oli kirja uusi tai vanha. Siispä opettajille certifikaatti ja 6kk välein auditointi, jos ei toimi ..lopputili heti.


      • kirjat ei kulu lainkaan
        kantaa.... kirjoitti:

        On syytstäkin harkittava siirtymistä kirjattomaan opetukseen...atk on nykypäivää. Perusopetus remonttiin. Ja tärkein.. opettajien ammattitaito on nykyään aivan ala-arvoista, siinä ei auta oli kirja uusi tai vanha. Siispä opettajille certifikaatti ja 6kk välein auditointi, jos ei toimi ..lopputili heti.

        Niin, mihin niitä kirjoja tarvitaan? Maksaako WSOY opettajille ulkomaan matkoja "seminaareihin", vai miksi niitä pitää hakkia?


      • TheGodfather
        kantaa.... kirjoitti:

        On syytstäkin harkittava siirtymistä kirjattomaan opetukseen...atk on nykypäivää. Perusopetus remonttiin. Ja tärkein.. opettajien ammattitaito on nykyään aivan ala-arvoista, siinä ei auta oli kirja uusi tai vanha. Siispä opettajille certifikaatti ja 6kk välein auditointi, jos ei toimi ..lopputili heti.

        Jahas... Vai että ensimmäiseltä luokalta (tai itse asiassa eskarista) tietokone nenän eteen?

        Toivottvasti ei kehitys mene tähän suuntaan. Painettu kirja on niin paljon muuta kun sen sisältö. Kirja, johon tehdään merkintöjä, mielletään aina omaksi. Se "räätlöidään" - siihen lisätään, siitä poistetaan asioita, sinne kirjoitetaan omia ajatuksia ja visioita. Kirja on henkilökohtainen sellaisella tasolla mihin ei mikään tietokone tule koskaan tule lähelle.

        Kirjassa in myös se hyvä puoli että se ei ole riippuvainen sähköstä (pilkun viilaajille: toki totanto vaiheessa). Kirja myös kestää iskuja ja kolhuja, on luettavissa missä vaan.

        Annetaan läppäri 7-10v. tytöille ja pojille reppuun niin kyllä rupeaa olemaan turvatonta koulutiellä kun "isot pojat" haluaa leikkiä pienempien lapsien läppärillä. Samoin alkaisi samanlainen "kilpavarustelu" kun mitä on jo kännyköiden kanssa.

        Oikeassa olet siinä että opettajien ammattitaito on jos nyt ei ala-arvoinen niin kylläkin aika huono, näin yleistettynä. Tähän tulisi satsata resursseja sekä kolulutukseen, palkkaukseen että jatkokolutukseen. Opettajille certifikaatti - sellainen on njimeltään tutkinto. Harvalla koululla on vaan hakijoita mistä valita kun ala ei kiinnosta.


    • ilmaiset kirjat kelpaisi

      Nain taalla Kanadassa pari vuotta pakosti toitten takia asuvana vastaan:

      Ottaisin ERITTAIN mielellani hyvan Suomalaisen peruskoulun ja ilmaiset kirjat ja lounaan lapsilleni!

      Kolme lasta, kolmet koulumaksut, kolmet kirjat, kolmet urheilumaksut, kolmet koulumatkat.
      Rahaa menee euroina yli 10.000/ vuosi, ja koulu on paikallinen "halpa" lahikoulu, ei kallis privaattikoulu edes.

      Ihmettelen avausta, etta ei jakseta edes kirjoja paallystaa! Onko ne pakko samana iltana muovittaa, miksi lapsi ei tee sita itse tai auta. Ongelmansa jokaisella :D

    • Viivix

      Muistan jo 20 vuotta sitten kun oma äitini kirvasi saman asian kanssa joka syksy minun kirjojeni kanssa ja sitten kun tuli niitä ilmakuplia....arg..

    • Lopettakaa jo pelleily!

      Kirjako ei muka yhtä lukukautta kestä päällystämättä. Järki käteen NYT JO.

    • Pohjan-Akka

      (lipponen eduskunnasta)

      täällä vain kirjoja päällystellään.

      kannattaa puhutella niitä lapsosia hankkimaan demari-jäsenkirja heti kun osaavat käyttää nettiä. Pääsee siitä kirjamaailmasta eroon kätevästi...ja saa tila-auton ja hyvän eläkkeen.

      Jos ei sekin nyt sitten ole jo myöhäistä!

    • dasdsaads

      yksi sana kuvaa sua...LAISKA

      • jatkaa

        ,että sinä olet onneksi lapseton :D


    • verojas

      pöljä.
      Jotenkin en nyt ymmärrä kirjoitit"...kuluja suoraan vanhempien maksettavaksi..."
      Kenen ne pitäisi maksaa?
      Vai pitääkö tässäkin olla jokin valtionhallinnon välikäsi lähettämässä laskua, tarkistamassa onko se maksettu ja karhuamassa jos ei, ja taas valvomassa onko karhua maksettu jne.
      -No ainakaan Sinun ei ,ilmeisesti varakkaana, tarvitsisi menettää hermojasi; senkun levität lompsaa ja palkkaat kotiapulaisen käärimään, siitähän saa isotuloiset verovähennystäkin. Ja kaikki olisivat tyytyväisiä, vai...

      • terveyssisar

        Mieti nyt sitäkin lapsiraukkaa, joka joutui sinun kirjaasi käyttämään seuraavana vuonna!

        "Jotenkin en nyt ymmärrä.."

        Juu juu, kaikki eivät ymmärrä, sellaista se on. Teitä ymmärtämättömiä on paljon, oli sitten päällystettyjä kirjoja tai ei!


    • kuuleppas

      taidat olla laiska paska ku tollasest otat nokkiisi. sen sijan et kannustat lapsia iloisesti koulunkäymisen kanssa, alat vinemään jostai kirjan päällysteistä. se vähän kertookin omasta ns.kouluelämästäsi, mikä ei ole näemmä ollut kehuttavaa. ole edes tyytyväinen et koulu ja opettaminen on ilmaista, tai muuten et olis siinä mis nyt olet, vaan paiskimas töitä mis ei olis taukoja eikä istuma työtä. laiska aikaansaamaton, väkisin kasvatettu!

      • terveyssisar

        Pois pois heti koulun koneelta ja välkälle!! Kasvavan nuoren pitää välillä liikkuakin, ettei nuoren miehen perse leviä seitsemän leivän uunin levyiseksi!


    • åbeddaca

      En viitsi lukea pitkää listaa läpi vaan toistan listalla varmasti jo pariin kertaan saman, elikkä tämmöinen asenne voi olla mahdollista vain vanhemmilta, jotka ovat syntyneet 1970-80-luvuilla, elikkä sitä pahinta pullamössösukupolvea, jolle kaikki tarjottiin valmiina sossu-Suomessa aikoinaan. Todellisia minäminäminäminäminäminäminäminä-ihmisiä. Ja tietenkin lähtevät lomamatkallekin keskellä lukuvuotta sen kummemmin ilmoittamatta. Voi herranjumala mikä logiikka! Että muka siirrettäisiin kustannuksia... menköön sitten sossusta anomaan toimeentulotukea, jos ihan oikeasti tarvitsevat rahaa kontaktimuoviin... kyllä sitä näköjään rahaa riittää kännyköihin, peleihin ja muuhun hömppään.

      • Äiti vm.-63

        Vanhemmille voisi antaa mahdollisuuden maksaa pari euroa per kirja lisämaksua, jolla saisi oppikirjoihin kunnon kannet.

        Kouluyhdistyksillä olisi mainio tilaisuus kerätä heti koulun alussa mukava summa verotonta tuloa, kun maksusta päällystäisivät kirjoja.


      • mutta sama ase
        Äiti vm.-63 kirjoitti:

        Vanhemmille voisi antaa mahdollisuuden maksaa pari euroa per kirja lisämaksua, jolla saisi oppikirjoihin kunnon kannet.

        Kouluyhdistyksillä olisi mainio tilaisuus kerätä heti koulun alussa mukava summa verotonta tuloa, kun maksusta päällystäisivät kirjoja.

        Ettekö muista kohua mikä nousi kun selvisi että kouluissa ihan yleisesti pakkokerätään vanhemmilta luokkaretkirahaa?

        Seuraava kohu taitaa nousta pakkovuovituksesta.


    • puuttuu

      vielä vihreiden näkemys!!!!
      Mistäs se muovi tehtiinkään??? vaikuttako egolokiseen jalanjälkeen ? Ei taida paljon pienet asiat kiinnostaa....

    • MuumilaaksostaKarannut

      .. kaupungin säästöpolitiikan vuoksi ole. Miltei kaikki tekstikirjat ovat pariinkin kertaan jo kiertäneet luokka-asteet. Ei tartte päällystellä.. tosin lukeminenkin on toisen seiskaluokkalaiseni biologian kirjasta kyseenalainen kunnia, sillä edellinen käyttäjä on sotkenut sivuja lukukelvottomaan kuntoon.

      Neljältä peruskoululaiseltani olen tänä vuonna tainnut "joutua" päällystämään ihan himpun päälle 10 kirjaa yhteensä.

      Mukava olis maksaa se 100 (ja vähän päällekin) euroa lisää veroja ihan uusia kirjoja saadaksemme.. tosin nekin rahat tässä kaupungissa menisvät kaupunginhallituksen jäsenten ja puolisoiden asuntomessu yms. piiri pieni pyörii reissuihin.

      Älkää siis muuttako meidän kaupunkiimme jos suurin ongelma kaupunkinne palveluissa ja lastenne koulussa on kirjojen päällystys.

      Minusta se kirjojen päällystys on muuten aika mukavaa touhua.

      Hauskaa ja rauhallista koulun alkua kaikille koululaisille toivotellen :o)

      Neljän koulukkaan äippä.

    • herätys jo !!!

      No jo on elämä vaikeeta !!! ihan joutuu isä jotain tekemään lastensa eteen !! menee golffi ja tv aikaa ihan hukkaan -- lapset pitäisi tollaselta blösöltä ottaa huostaan !!!!!!
      mee raukka terapiaan piipittään !!!!!!!
      miten se voikin olla noin helvetin vaikeeta UHRATA aikaa ITSE OMIEN lasten asioihin ?????????
      =VASTUU VAAN POIS KUN ET SITÄ OSAA OTTAA !!!???? voi mikä mato !!!!---
      oletko koskaan edes reppana kuullut YHDESSÄ tekemisestä lasten kanssa ??? sä tietty väännät muoveja vit...u perk...e mielellä ja lapset itkee vieressä kauhuissaan ??!!!!

      • terveyssisar

        Toivottavasti sinulla on hyväätarkoittavasta avohoidosta huolimatta suora kamerayhteys päivystävään mt-yksikköön.

        Tsemppiä!


    • -S-

      Ja kun tekee sen yhdessä lasten kanssa, niin oppivat samalla tulevaisuuttaan varten ;)

      • Että muovitus on hauskaa

        Siis myös omasta mielestäni muovitus on hauskaa hommaa.

        Älkää ottako kaikkea niin stressaten, siitähän se burnout sun muut tulee.
        Relatkaa, niin kuin nuoriso sanoo. :D

        Ei se ole kuin yksi ilta vuodessa kun vetelee kaikki kirjat muoveihin. Jos sitä ei voi uhrata lapsille, vaan katsoo televisioa tms. niin on kyllä jossain vikaa..


      • ekaluokkalaisen äippä

        Kaikki ihmisiä harmittaakin, ei voi kuin ihmetellä. Minä päällystin aikanaan sukulais lapsien kirjoja vuodesta toiseen. Nyt päällystän oman pojan kirjoja. Ihan mukavaa puuhaa ja kirjat pysyy siistinä : )


      • terveyssisar

        Aloittaja on mies, eikä mieheltä pikkunäppärät muovitustyöt suju ehkä niin lennokkaasti kuin meiltä helvetin eteviltä, kaikenosaavilta ja näpsäköiltä naisilta ;)

        En voisi kuvitellakaan, että mieheni edes yrittäisi kirjojen päällystämistä kontaktimuovilla. Ei kaikilla ole taitoa sellaiseen.

        Jospa taas pidettäisiin tyttäret hiukan matalampaa profiilia, kuin paljon parempia me kaikessa asioissa olemme.


    • sinkkuna en

      viittisi maksaa enää yhtään teidän pilteillenne, kun vanhemmatkin on noin laiskoja. Paa pentus päällystämään, niin mekin tehtiin opparissa ainakin, jossa ostettiin ITSE ne kirjat, käytettyinä usein kun kaikki muukin maksettiin perheen yhteisestä kassasta. Minusta tulikin työtäpelkäämätön, jo yli kakskyt vuotta veroja maksava (jatkuu vielä seuraavat kakskyt), ei äitiyslomilla ym. vanhempainvapailla lorviva kansalainen.

      • ammattikouluun,

        tai lukioon opiskelu ei ole enää halpaa..kalliimpaa se opiskelu nyt on kuin oli oppikouluaikoinasi.
        Silloinen oppikoulukin kesti vain lyhyen aikaa.

        Lukion kirjoja ei edes voi ostaa vanhana,koska vaihtavat ne joka vuosi uusiin..joten se siitä säästöstä.

        Sinkkuile sinä vaan..mutta rahalla ei saa sitä onnea jota lapsi tuottaa;)


      • Äiti ja isoäiti

        Sinun tärkein tehtäväsi olisi ollut saada lapsia, mutta ehkä se on luonnon kaukaaviisas valinta, kenelle lapsukaisia annetaan.

        Et sinä "omilla" veroilla kaikkia yhteiskunnan antamia palveluja maksa. Minun lapseni ja lapsenlapseni kustantavat sinun vanhuusvuotesi terveyskeskuksen pitkäaikaisvuoteessa.

        Säälin ansaitset - katkera vanhapiika !


      • kruunua

        Lapsi kulta, ketä sinun eläkkeesi maksaa ja kuka sinua vanhuuden päivilläsi hoitaa. Ehkä se on minun lapseni.

        rakkain terveisin: äitiys/vanhempainvapailla aikoinaan jorvinut kansalainen

        ps. jäikö sinulta peruskoulu väliin?


      • kun kaikilla
        kruunua kirjoitti:

        Lapsi kulta, ketä sinun eläkkeesi maksaa ja kuka sinua vanhuuden päivilläsi hoitaa. Ehkä se on minun lapseni.

        rakkain terveisin: äitiys/vanhempainvapailla aikoinaan jorvinut kansalainen

        ps. jäikö sinulta peruskoulu väliin?

        ei elämä mene niin kuin sen piti mennä. Peruskoulu jäi käymättä, sillä sellaista vaihtoehtoa ei ollut silloin 70-luvulla, oppikoulu vain, johon pyrittiin ja mentiin jos päästiin. Ja siitä lukioon sitten.

        Kunnollista miestä en saanut aikanani. Alkoholi tuli kuvioihin (olen heikko) ja tein vain töitä ja join. Nyt olen raitis, mutta liian myöhään.

        Lapsesi kyllä maksavat tulevaisuudessa vanhuudenpäiväni, mutta olen tehnyt oman osuuteni verojen muodossa ja jostain ihmeen syystä tunnen, että olen sen ansainnut sitten kun se aika koittaa, minusta kun ei ole ollut kovin paljon kuluja yhteiskunnalle. Lääkärissäkin olen käynyt viime vuosikymmenet yksityisellä ja oman asuntoni ostanut/maksanut.

        Olen siis tällainen katkera vanhapiika, omasta syystäni. Kritisoin aina välillä ympärilläni olevia ilmiöitä. sori.


      • peruskoulu
        kun kaikilla kirjoitti:

        ei elämä mene niin kuin sen piti mennä. Peruskoulu jäi käymättä, sillä sellaista vaihtoehtoa ei ollut silloin 70-luvulla, oppikoulu vain, johon pyrittiin ja mentiin jos päästiin. Ja siitä lukioon sitten.

        Kunnollista miestä en saanut aikanani. Alkoholi tuli kuvioihin (olen heikko) ja tein vain töitä ja join. Nyt olen raitis, mutta liian myöhään.

        Lapsesi kyllä maksavat tulevaisuudessa vanhuudenpäiväni, mutta olen tehnyt oman osuuteni verojen muodossa ja jostain ihmeen syystä tunnen, että olen sen ansainnut sitten kun se aika koittaa, minusta kun ei ole ollut kovin paljon kuluja yhteiskunnalle. Lääkärissäkin olen käynyt viime vuosikymmenet yksityisellä ja oman asuntoni ostanut/maksanut.

        Olen siis tällainen katkera vanhapiika, omasta syystäni. Kritisoin aina välillä ympärilläni olevia ilmiöitä. sori.

        Tätini on syntynyt 1961 ja hän on käynyt peruskoulu, mutta käsittääkseni hänen kotikuntansa oli ensimmäisiä, joissa kokeiltiin peruskoulua.

        Kaikki kunna siirtyivät kansakoulusta peruskouluun 70-luvun aikana, viimeisetkin -78.


      • jkasfpdi
        ammattikouluun, kirjoitti:

        tai lukioon opiskelu ei ole enää halpaa..kalliimpaa se opiskelu nyt on kuin oli oppikouluaikoinasi.
        Silloinen oppikoulukin kesti vain lyhyen aikaa.

        Lukion kirjoja ei edes voi ostaa vanhana,koska vaihtavat ne joka vuosi uusiin..joten se siitä säästöstä.

        Sinkkuile sinä vaan..mutta rahalla ei saa sitä onnea jota lapsi tuottaa;)

        teidän viestejä lukiessa tulee lähinnä sellainen olo, että lapsi ei ole mitään muuta kuin taakka - kirjatkin pitää päälystää eikä yhteiskunta maksa edes uutta läppäriä pennuille joka vuosi. Ja kehtaavatkin olettaa, että vanhemmat tekisivät jotain lastensa kanssa - eihän sitä töiltä ja omalta vapaa-ajalta ehdi. Käsitättekö te kirjojen päälystämisestä valittavat, että teette tuolla rutinallanne kaikille selväksi, että lapsenne eivät ole teille minkään arvoisia. Jos olisivat, päälystäisitte ne kirjat lastenne kanssa ja miettisitte ihan itseksenne, että onpa mahtavaa, kun saa osoittaa lapselle, kuinka tärkeänä pitää hänen saamaansa koulutusta!


    • ei minua ainakaan haittaa kun joudun päälystää lasteni koulu kirjat sitähän ne vanhemmat on aina tehneet ainakin kun minä kävin koulua ni mun vanhemmat päälysti minun kirjat

      • 12v. tyttö

        päällystää ihan itse kirjansa ja tehnyt sitä jo kolme vuotta. Tykkää hommasta, kun muutenkin on näppärä käsistään! Hyvä se on jo pienestä asti oppia erilaisia juttuja itse tekemään!


    • jarona

      ja miten ne muka saa niin laitettua et ei jää kuplia sisälle? Mun päällystykset ei ole todellakaan kauniita.

      • neljän äiti

        Pikku niksejä:

        Ostat paksumpaa muovia.
        Leikkaat vain 2 sentin kääntövarat.
        Taita muovi kaksinkerroin ja tee kunnon taittosauma puoleenväliin.
        Ota puolikkaasta suojapaperi pois, toista puolta pitää pöydässä jokin paino. (Tai oppilaan sormet.)
        Aseta kirjan kanta keskisaumalle ja kellistä kirjan etukansi paperoidulle puolikkaalle.
        Ota "paljaan" muovin alta kiinni ja aloita sen liimaaminen kirjan kannansuunnasta keskeltä kohti reunoja sentti sentiltä, liu'utat sormenpäillä.
        Kun muovi on kiinni kannessa, leikkaat kolmiot pois muovin kulmista ja liimaat ne kannen sisäkulmiin vahvikkeiksi.
        Sitten etukansi.
        Ja lopuksi hinkkaat kuivalla liinalla.

        Yleensä kuplat ilmestyvät 1. muovitettuun kanteen.

        Kuplat saat pois, kun pistät neulalla kuplaan reiän ja puristelet ilmat pois.

        Onnea! :D


    • huh hah hei

      Onneksi minulla on yksi lapsi, hermot eivät pala.

    • bisnes pystyyn

      Mietin itsekin, miksei mikään yhdistys tms. järjestä päällystyspalvelua samaan tapaan kuin jouluna on joulupaketointia? Pari euroa kirjaa kohti toisi jo tulostakin, ja monikin olisi valmis siitä maksamaan.

      Kuten joku totesikin, tärkeää on että muovi on hyvälaatuista. Päällystäminen on hyvä tehdä muovilattialla, jolloin sähköisyys pitää muovin hyvin suorana eikä se lähde rönsyilemään.

    • Yksi vaan

      HEIPPA.Joo niin on taas päälystyskausi alkanaut.Se ei ole helppoa ainakaa sillä kontaktimuovilla ei onnistu minullakaan.Mutta atteleppa ku ennen oli vielä enemmän aine kohtaisia kirjoja,Ainakin minun aikana oli Kaiken mailman kansalaistaidon 2kpl,Maantiedon 2kpl,Historian 2pkl, Biologian kirjoja 2kpl.Niin siihen nähden pääseen vähäkään helpommalla Esim ku ympäristöoppi kattaa monta ainetta.
      Mutta en tarkoita sitä eteikö siinä meinaa hermot mennä raastavaa se on olen ihan samaa mieltä.
      Eipä muuta ku jaksamisia elämä on eespäin sano mummo lumessa.

    • Äläkä valita

      Sinunko pitäisi päästä nauttimaan muista eduista mistä muutkaan ei ole saanut aikaisemmin nauttia? Päällystä vaan menemään mitään mukisematta, niin me muutkin ollaan tehty tämän kusiyhteiskunnan säästö-toimenpiteiden takia.

      • on mielestäsi

        kusiyhteiskunta, niin mietipä, kenen syytä se on.
        Yhteiskunta koostuu jäsenistään. Mitä sinä olet tehnyt parantaaksesi tätä yhteiskuntaa?
        Eläisitkö mieluummin tuhlausyhteiskunnassa? Kenen rahoja siellä tuhlattaisiin?
        Oletko koskaan tutustunut muihin yhteiskuntiin kuin tämä meidän? Käypä katsomassa, niin tulet tietämään niin kuset kuin paskatkin, muuallakin kuin omissa päissäsi.


    • pitää..

      ottaa esille...miten naapurimaassa Ruotsissa..jossa lasten ei tarvitse kirjoja päällystää..kirjan-kannet ovat valmistettu sellaisesta materiaalista ..jotka kestää kulutusta vuodesta toiseen ja vaikka LInkouksen ...kirjan kannet ovat kovaa ja hieman karheaa pintaista ....taipuvaista muovia !
      mitä lie materiaalia sit on...??

      • Kirjojen päällystäjä

        Minä pidin kirjojen päällystämistä aina hauskana hommana. Päällystäisin vieläkin, mutta lapset tekevät sen nyt itse.


      • ollut...
        Kirjojen päällystäjä kirjoitti:

        Minä pidin kirjojen päällystämistä aina hauskana hommana. Päällystäisin vieläkin, mutta lapset tekevät sen nyt itse.

        hyvänä esimerkkinä lapsille....olet näyttänyt lapsille kuin hauskaa ja kivaa voi pienetkin asiat olla!


      • Iskili
        Kirjojen päällystäjä kirjoitti:

        Minä pidin kirjojen päällystämistä aina hauskana hommana. Päällystäisin vieläkin, mutta lapset tekevät sen nyt itse.

        "lapset tekevät sen nyt itse."

        Mikä on nyt?

        Mistä tiedät, minkä ikäisiä lapsia aloittajalla on?

        ........ja ruotsinmalli kuullostaa hienolta!


      • tottelemme kuin orjat

        "ottaa esille...miten naapurimaassa Ruotsissa..jossa lasten ei tarvitse kirjoja päällystää..kirjan-kannet ovat valmistettu sellaisesta materiaalista ..jotka kestää kulutusta vuodesta toiseen ja vaikka LInkouksen ...kirjan kannet ovat kovaa ja hieman karheaa pintaista ....taipuvaista muovia !
        mitä lie materiaalia sit on...?? "

        Näinhän asian pitäisi olla, mutta kun me suomalaiset ollaan niin surkeita että päällystetään kirjat kun opettaja niin toivoo.


      • sinun rahat
        tottelemme kuin orjat kirjoitti:

        "ottaa esille...miten naapurimaassa Ruotsissa..jossa lasten ei tarvitse kirjoja päällystää..kirjan-kannet ovat valmistettu sellaisesta materiaalista ..jotka kestää kulutusta vuodesta toiseen ja vaikka LInkouksen ...kirjan kannet ovat kovaa ja hieman karheaa pintaista ....taipuvaista muovia !
        mitä lie materiaalia sit on...?? "

        Näinhän asian pitäisi olla, mutta kun me suomalaiset ollaan niin surkeita että päällystetään kirjat kun opettaja niin toivoo.

        Sinun rahojasihan se opettaja vain säästää! Eivät ne kirjat opettajan pussista ole pois, vaan kaikkien kunnan veronmaksajien. Oletko vilkaissut, miten paljon koulujen oppikirjat maksavat. Ilman kiertäviä kirjoja oppikirjakuluja tulisi n. 100€/oppilas/lukuvuosi lisää. Kun pienemmässäkin kaupungissa on helposti 1000 koululaista, niin voit itse laskea, millaisista summista vuositasolla puhutaan. Lisärahaa kouluille tuskin mistään taivaasta putkahtaa, joten oletan, että sinulla on sitten hyviä ideoita siihen, mistä ne rahat säästetään. Tukiopetuksesta? Uimaopetuksesta? Kouluruuasta?


      • höpsistä...
        sinun rahat kirjoitti:

        Sinun rahojasihan se opettaja vain säästää! Eivät ne kirjat opettajan pussista ole pois, vaan kaikkien kunnan veronmaksajien. Oletko vilkaissut, miten paljon koulujen oppikirjat maksavat. Ilman kiertäviä kirjoja oppikirjakuluja tulisi n. 100€/oppilas/lukuvuosi lisää. Kun pienemmässäkin kaupungissa on helposti 1000 koululaista, niin voit itse laskea, millaisista summista vuositasolla puhutaan. Lisärahaa kouluille tuskin mistään taivaasta putkahtaa, joten oletan, että sinulla on sitten hyviä ideoita siihen, mistä ne rahat säästetään. Tukiopetuksesta? Uimaopetuksesta? Kouluruuasta?

        No ei se kyllä minun rahoja säästä, jos minä joudun ostamaan ne muovit. Työn voi kai laskea ilmaiseksi, kun siitä ei saa palkkaa?

        Tuo sun sata euroa nyt oli ihan asiaton heitto. Jos paremmilla kirjoilla kirja maksaa euron enmään, niin ollaan oikealla hehtaarilla. Jos kirrätyskelpoisia kirjoja on puolenkymmentä, niin ei tässä monen euron lisäkustannuksesta puhuta.


    • hyväksi todettu konsti

      eikä jää kupruja ja homma etenee kivasti :)

      • Lee Hazelwood

        Uusavuton, muka-rahakeikari miehesi päällystää häirikköjen kirjat tai otetaan vielä sadan euron viikkorahakin ukolta pois?


    • samaa

      mieltä ainahan niitä on pitänyt päällystää kirjoittajalle, on niitä muitakin vaihtoehtoja kuin muovimuovi.. Ala ja yläluokilla päällystin kyllä itse kirjani, ei niitten kanssa tarvinnut vanhemmat harmaita hiuksia repiä.. Antaa lasten vaan näpertää, oppia ikä kaikki;)

    • Kalsium

      Jos itse olisin pinonnut kirjat odottamaan vanhempien päällystämistä, olisin saanut mennä kirjatta kouluun.
      Ei vain välittäneet päällystää kirjoja ja minä sitten kuuntelin opettajien nalkutusta kunnes jo ensimmäisellä luokalla opettelin itse päällystämään - enkä ollut hirveän huono.

    • jos kerran rahaa on

      Olen itse päällystänyt 3:n lapsen koulukirjat ja -vihkot. Lapset itsekin ovat aina välillä päällystystyöhön osallistuneet. Kirjoja ja vihkoja vaan on lukuvuosien alussa niin paljon, ettei päällystystehtävää voi kokonaan jättää lapsen/nuoren vastuulle.

      Teille jotka väsyvät päällystyshommaan, annan vinkin. Kirjakaupasta saa eri kokoisia vahvemmasta muovista tehtyjä "kestopäällysteitä", joita ei liimata vaan ne voi siirtää aina seuraavaan kirjaan/vihkoon, jos vaan ehjänä pysyvät.

    • liimanäppi

      Jos vero nousisi tällä perustelulla ei se kuitenkaan kirjojen kansiin päätyisi. Itse kyllä mielummin askartelen muutaman illan. Samalla tustustuu siihen mitä oma koululainen joutuu lukemaan. Kannattaisi muuten lukea itsekin.

      • Iskiliini

        Jos kannattaa, niin lue sitten ;)


    • gefa

      Mikä noissa pinnaa polttaa, se muovi menee noihin ihan nätisti, kun ei hosu ja hutiloi.

      • Geyo

        Kaikilla miehillä ei ole taitoa näprätä tällaisten asioiden kanssa. Yleensä naisilla on.


    • jokainen osaa

      Ei se päällystys homma ikuisuuksia vie ja ei oo vaikeetakaan.Ei meijän neljän mukulan kirjat mua saanu hermostuun.Päinvastoin siinä menee kivasti aika lastenkanssa jutustellessa koulupäivän tapahtumista työpäivän jälkeen.Kyllä meillä isommat itekkin osallistuu ja on ihan kivaa puuhaa.Pyydä joku tuttava auttamaan jos sulla ei hermot kestä!

      • tosi magee jutska

        Noin, koko Suomi24:n kansa sai lukea kuinka erinomainen kasvattaja ja kirjojen päällystäjä sinä olet. LOL


      • tosi magee jutska kirjoitti:

        Noin, koko Suomi24:n kansa sai lukea kuinka erinomainen kasvattaja ja kirjojen päällystäjä sinä olet. LOL

        ala pikku hiljaa kärsiä inflaatiota...
        minusta ainakin oli kiva lukea sinua ennen kirjoittaneen kommentti


    • nainen-

      Kun mä olin ala-ja yläasteella (eli vuosina 1988-1994) niin silloin ei ollut pakko päällystää mitään kirjoja =) Mutta siistimmät niistä sillä tavalla toki tulee ja itse laittelin muovit niihin koska mutsin laittamana niihin tuli aina ilmakuplia.

      Parhaita kirjoja olivat ne joissa ei ollut muovituksia.. siis kierrätyskirjoista.

      Opeta lapsesi päällystämään kirjat itse, ei se ole liian vaikea tehtävä.

    • Yrittäjä-yh-äiti

      Tiedän tunteen, ja kun luen näitä kommentteja, meinaa pinna palaa melkein väkisin :D

      "Minä olen niin etevä kaikessa, eikä minua rasita mikään lastenjuttu, kun olen maailman paras kasvattaja ja meillä koko iloinen perhe kerääntyy keittiöön käärimään kirjoja yhdessäolon ja yhteisten muistojen keräämisen merkeissä" -kehuja *nauraa*

      Ensivuonna kysyt naapurin teiniä, jos hän tekisi muutamasta eurosta ikävän työn ja nostat itse jalat pöydälle ja hyriset tyytyväisenä rentoutuen sen ajan ;)

      Niin minä ajattelin tehdä - taas kerran

    • äiti muistelee

      Kylläpä hersyi hymy huuleen, kun sattui silmääni otsikko kirjanpäällyshelvetti.

      Muinoin 70 -ja 80-luvuilla oli sama rumba, kun neljän poikalapsen äitinä nysväsin sen ohuen kontaktimuovin ja saksien kanssa ja sain hermokohtauksia, kun muovi jokatapauksessa meni kymmeneen kasaan ja ruttuun.

      Ajat eivät ole muuttuneet ja uudet sukupolvet äheltävät saman puuhan kanssa päät punaisena.

      Myötätuntoni!

    • päällystää koulukirjoja

      Neljän lapen äitinä olen saanut päällystää kirjoja ihan joka vuosi ja paljon. Minusta se on ihanaa enkä koskaan ole kokenut sitä ahdistavaksi. Tosin se muovi on kallista, mutta menee se raha turhempaankin joskus.
      En ole edes ajatellut että jotain se rasittaa noin paljon.

      Minä oikein aina kysyn että oisko uusia päällystettäviä kirjoja et tuokaa tänne keittiöön vaan minä päällystän.
      Päällystin kerran jopa naapurin lapsen kirjatkin.

      Ei se ole työtä kummempi, enemmän vihaan tiskaamista ja imuroimista, kun kirjan päällystämistä.

    • ilmakuplia....

      Ainahan on jollain päälystetty. Muinoin käytettiin niinsanottua hyllypaperia ja ei varmaan munkaan äidillä ollut hauskaa 4:jän kakaran kirjoja päällystäessään. Itse en mitään stressiä ota, ovat ainakin itse laitetun näköisiä, ilmakuplia siellä sun täällä. Onneksi lapseni sanoi ettei ole väliä miltä ne näyttää, kunhan on päällystetty.Töherryksiä ne mun tekemät on.Maksaahan se tietysti ja olisihan se kiva jos ei tarvis ollenkaan päällystää.

      • sehän olisi laitonta

        Vaatikoon koulut ahneilta ja rikkailta kustantajilta parempia kansia kirjoihin.


    • puolestas

      Toivottavasti pääset sen yli. Kyllä se aurinko vielä paistaa sullekkin! Jaksele :D

      • kirja kestää vuoden

        en käsitä miksi oppikirjat pitäis päällystää jollakin muovilla. käsittääkseni kirjoissa on jo kannet jotka suojaavat itse kirjan sisältöä.

        varmasti kirja kestää vuoden ilman päällystettä, ja miksi sen pitäiskään kestää pitempään, joka vuosihan koululaiset saavat uudet oppikirjat.

        kirja on tarkoitettu oppimista varten, ei keräily kappaleeksi lukittuun kirjahyllyyn.

        kirja on sitä varten että siihen voi tehdä omia lisämerkintöjä j.n.e

        muistan oman kouluaikani ei tarvinnut kirjoja päällysttää ja löytyihän noista tarvittavat tiedot.

        tuo kirjojen naurettava lisä päällystämine on naurettavaa hommaa.

        perheen isille ja aityliineille tiedoksi että olette maksaneet koulukirjat ja maksamistanne veroista, ei teidän tarvitse enää maksaa lisäveroa kirjan päällystämiseen.


      • 3:n äiti
        kirja kestää vuoden kirjoitti:

        en käsitä miksi oppikirjat pitäis päällystää jollakin muovilla. käsittääkseni kirjoissa on jo kannet jotka suojaavat itse kirjan sisältöä.

        varmasti kirja kestää vuoden ilman päällystettä, ja miksi sen pitäiskään kestää pitempään, joka vuosihan koululaiset saavat uudet oppikirjat.

        kirja on tarkoitettu oppimista varten, ei keräily kappaleeksi lukittuun kirjahyllyyn.

        kirja on sitä varten että siihen voi tehdä omia lisämerkintöjä j.n.e

        muistan oman kouluaikani ei tarvinnut kirjoja päällysttää ja löytyihän noista tarvittavat tiedot.

        tuo kirjojen naurettava lisä päällystämine on naurettavaa hommaa.

        perheen isille ja aityliineille tiedoksi että olette maksaneet koulukirjat ja maksamistanne veroista, ei teidän tarvitse enää maksaa lisäveroa kirjan päällystämiseen.

        Kyllä meidän koulussa oppikirjat kiertävät vuodesta toiseen. Ei koululla ole varaa hankkia joka vuosi jokaiselle oppilaalle uusia kirjoa ja miksi hankkisikaan koska kirjat voi pistää kiertoon.


      • pitää kestää
        kirja kestää vuoden kirjoitti:

        en käsitä miksi oppikirjat pitäis päällystää jollakin muovilla. käsittääkseni kirjoissa on jo kannet jotka suojaavat itse kirjan sisältöä.

        varmasti kirja kestää vuoden ilman päällystettä, ja miksi sen pitäiskään kestää pitempään, joka vuosihan koululaiset saavat uudet oppikirjat.

        kirja on tarkoitettu oppimista varten, ei keräily kappaleeksi lukittuun kirjahyllyyn.

        kirja on sitä varten että siihen voi tehdä omia lisämerkintöjä j.n.e

        muistan oman kouluaikani ei tarvinnut kirjoja päällysttää ja löytyihän noista tarvittavat tiedot.

        tuo kirjojen naurettava lisä päällystämine on naurettavaa hommaa.

        perheen isille ja aityliineille tiedoksi että olette maksaneet koulukirjat ja maksamistanne veroista, ei teidän tarvitse enää maksaa lisäveroa kirjan päällystämiseen.

        Kouluilla ei todellakaan ole varaa jaella joka vuosi uusia kirjoja! Lukukirjan pitää kestää vähintään 3-4 vuotta! Työkirjat ovat sitten asia erikseen, jos niitä ylipäätään on enää varaa juuri mistään oppiaineesta antaa! Matematiikan kirjatkin ovat ainakin meidän 5-6 -luokkalaisilla kiertokirjoja, kaikki laskut lasketaan vihkoon...


      • päällystettyä kirjaa
        pitää kestää kirjoitti:

        Kouluilla ei todellakaan ole varaa jaella joka vuosi uusia kirjoja! Lukukirjan pitää kestää vähintään 3-4 vuotta! Työkirjat ovat sitten asia erikseen, jos niitä ylipäätään on enää varaa juuri mistään oppiaineesta antaa! Matematiikan kirjatkin ovat ainakin meidän 5-6 -luokkalaisilla kiertokirjoja, kaikki laskut lasketaan vihkoon...

        Kyllä meillä ainakin lapset sanoo että opettaja KÄSKI päällystää kirjat, myös tehtäväkirjat, jotaka ovat aivan varmasti kertakäyttöisiä, usein on KÄSKETTY päällystää jopa vihkoja.

        En ole ikinä nähnyt uutta koulukirjaa joka olisi päällystetty jonku muun kuin minun toimesesta. Eli koulu ei ole milloinkaan päällystänyt kierrätettäviksi tarkoitettuja kirjoja.

        Itselläni on ollu tapana päällystää omia ammattiin liittyviä kirjoja, niin että oma nimeni jää kannen sisäpuolelle muovin alle. Saman tein lasten kirjoille, mutta opettaja KIELSI tämän koska kirjat ovat koulun omaisuutta ja tarkoitettu kierrätettäviksi, eikä muovin alle jäänyttä nimeä voi kumittaa pois.

        Aika härskiä että opettajat kehtaavat jaella käskyjä vanhemmille siitä että mitä koulun omaisuudelle pitää tehdä.

        Seuraavaksi kai jaetaan vanhemmille keittiövuoroja, niin säästetään henkilökunnan palkoissa.

        Miksipä ei saman tien korvata myös opettajia vanhemmilla?

        Jos luokassa on 30 lasta ja vaikka laskisi että jokaisen lapsen kodista pitäisi olla opettaja yhden päivän ajan, niin opetusnakkeja sattuisi vain 5 tai 6 vuodessa.


      • on sinulla
        päällystettyä kirjaa kirjoitti:

        Kyllä meillä ainakin lapset sanoo että opettaja KÄSKI päällystää kirjat, myös tehtäväkirjat, jotaka ovat aivan varmasti kertakäyttöisiä, usein on KÄSKETTY päällystää jopa vihkoja.

        En ole ikinä nähnyt uutta koulukirjaa joka olisi päällystetty jonku muun kuin minun toimesesta. Eli koulu ei ole milloinkaan päällystänyt kierrätettäviksi tarkoitettuja kirjoja.

        Itselläni on ollu tapana päällystää omia ammattiin liittyviä kirjoja, niin että oma nimeni jää kannen sisäpuolelle muovin alle. Saman tein lasten kirjoille, mutta opettaja KIELSI tämän koska kirjat ovat koulun omaisuutta ja tarkoitettu kierrätettäviksi, eikä muovin alle jäänyttä nimeä voi kumittaa pois.

        Aika härskiä että opettajat kehtaavat jaella käskyjä vanhemmille siitä että mitä koulun omaisuudelle pitää tehdä.

        Seuraavaksi kai jaetaan vanhemmille keittiövuoroja, niin säästetään henkilökunnan palkoissa.

        Miksipä ei saman tien korvata myös opettajia vanhemmilla?

        Jos luokassa on 30 lasta ja vaikka laskisi että jokaisen lapsen kodista pitäisi olla opettaja yhden päivän ajan, niin opetusnakkeja sattuisi vain 5 tai 6 vuodessa.

        Siihen opettajan korvaamiseen on sinulla jo nyt oikeus! Ei muuta kun hoidat opetuksen itse kotona. P.S. Eikö olekin aika härskiä, että kun terveyskeskuksesta lainaavat kyynärsauvoja, niin et saa kaivertaa niihin omaa nimeäsi, etkä edes spraytussilla laittaa... Miten ne sairaanhoitajat kehtaa...


      • olet toope
        on sinulla kirjoitti:

        Siihen opettajan korvaamiseen on sinulla jo nyt oikeus! Ei muuta kun hoidat opetuksen itse kotona. P.S. Eikö olekin aika härskiä, että kun terveyskeskuksesta lainaavat kyynärsauvoja, niin et saa kaivertaa niihin omaa nimeäsi, etkä edes spraytussilla laittaa... Miten ne sairaanhoitajat kehtaa...

        "Siihen opettajan korvaamiseen on sinulla jo nyt oikeus! Ei muuta kun hoidat opetuksen itse kotona."

        Miksi yksin? Kätevämpää on että koko luokan vanhemmat osallistuu toimintaa vuorotellen.

        "P.S. Eikö olekin aika härskiä, että kun terveyskeskuksesta lainaavat kyynärsauvoja, niin et saa kaivertaa niihin omaa nimeäsi, etkä edes spraytussilla laittaa... Miten ne sairaanhoitajat kehtaa... "

        Sulla meni pointti vähän ohi. Härskeys koski sitä kirjan päällystämisen vaatimista, typerys. Tuntuisiko reilulta että sinut laitetaan ajamaan terveyskeskuksen nurmikko, kun jonotat lääkärille?


      • vai oletko tyhmä
        on sinulla kirjoitti:

        Siihen opettajan korvaamiseen on sinulla jo nyt oikeus! Ei muuta kun hoidat opetuksen itse kotona. P.S. Eikö olekin aika härskiä, että kun terveyskeskuksesta lainaavat kyynärsauvoja, niin et saa kaivertaa niihin omaa nimeäsi, etkä edes spraytussilla laittaa... Miten ne sairaanhoitajat kehtaa...

        "Eikö olekin aika härskiä, että kun terveyskeskuksesta lainaavat kyynärsauvoja, niin et saa kaivertaa niihin omaa nimeäsi, etkä edes spraytussilla laittaa"

        Ei vaan sinun pitäisi maalata käyttöösi saadut kyynärsauvat, että ne pysyy paremmassa kunnossa.


      • kun naurattaa
        olet toope kirjoitti:

        "Siihen opettajan korvaamiseen on sinulla jo nyt oikeus! Ei muuta kun hoidat opetuksen itse kotona."

        Miksi yksin? Kätevämpää on että koko luokan vanhemmat osallistuu toimintaa vuorotellen.

        "P.S. Eikö olekin aika härskiä, että kun terveyskeskuksesta lainaavat kyynärsauvoja, niin et saa kaivertaa niihin omaa nimeäsi, etkä edes spraytussilla laittaa... Miten ne sairaanhoitajat kehtaa... "

        Sulla meni pointti vähän ohi. Härskeys koski sitä kirjan päällystämisen vaatimista, typerys. Tuntuisiko reilulta että sinut laitetaan ajamaan terveyskeskuksen nurmikko, kun jonotat lääkärille?

        tuo tyhmyytesi. Sepä olisi oikein opettavaista kun olisit opettamassa jotain luokkaa. Sinä ja vanhemmat, koko vuoden. Muutamankin vuoden ajan. Ehkä tajuaisit kirjojen päällystämistäkin. Tai sitten et. Kun on lusikalla annettu...Oppimistuloksia voisi vertailla, samoin suuntautuneisuutta ja menestystä jatko-opintoihin. Teeppä esitys eteenpäin että hoidatte lasten opetuksen talkoilla. Seuraan mielenkiinnolla.
        T Sipe


      • enne kuin jauhatte paskaa
        vai oletko tyhmä kirjoitti:

        "Eikö olekin aika härskiä, että kun terveyskeskuksesta lainaavat kyynärsauvoja, niin et saa kaivertaa niihin omaa nimeäsi, etkä edes spraytussilla laittaa"

        Ei vaan sinun pitäisi maalata käyttöösi saadut kyynärsauvat, että ne pysyy paremmassa kunnossa.

        Tuntuuko oikealta menettelyltä että se joka lainaa kirjaston uuden kirjan ensimmäisen kerran, on tietysti velvollinen päällystämään sen kirjan?


      • kannattaa harkita
        kun naurattaa kirjoitti:

        tuo tyhmyytesi. Sepä olisi oikein opettavaista kun olisit opettamassa jotain luokkaa. Sinä ja vanhemmat, koko vuoden. Muutamankin vuoden ajan. Ehkä tajuaisit kirjojen päällystämistäkin. Tai sitten et. Kun on lusikalla annettu...Oppimistuloksia voisi vertailla, samoin suuntautuneisuutta ja menestystä jatko-opintoihin. Teeppä esitys eteenpäin että hoidatte lasten opetuksen talkoilla. Seuraan mielenkiinnolla.
        T Sipe

        Paljonko sitä opettamista tulisi? Noin viikko vuodessa? voisin kuvitella selviäväni siitä hengissä. Joudun työni puolestakin pitämään enemmän koulutusta, vaikka en ole mikään opettaja.


      • jos sitä
        enne kuin jauhatte paskaa kirjoitti:

        Tuntuuko oikealta menettelyltä että se joka lainaa kirjaston uuden kirjan ensimmäisen kerran, on tietysti velvollinen päällystämään sen kirjan?

        vuoden pidätlainassa ja kuljetat koko ajan mukana.


      • entä puoli vuotta?
        jos sitä kirjoitti:

        vuoden pidätlainassa ja kuljetat koko ajan mukana.

        Entä jos ei kanna mukanaan? Ainakaan aina?


      • mutta mutta,
        entä puoli vuotta? kirjoitti:

        Entä jos ei kanna mukanaan? Ainakaan aina?

        entäpä jos onkin. Noin vuoden ne on lainassa, ja monta kertaa viikossa repussa menee edestakas.


    • irmeliiniiiix

      kyllä minä olisin surullinen jos vanhemmat ei olis edes tuon vertaa kiinnostuneita koulunkäyntiin!!!! muistan lapsuudesta miten kivaa oli äitin kanssa päällystää kirjat erilaisilla lahjapapereilla, ei äiti kitissyt, saman tekee nyt sisarusteni kanssa. samalla opettavat että kirjoista on pidettävä huolta ja siistinä. onneks mein porukat ei ole tollasia narisijoita!!!

    • .........

      On sinullakin murheet, kun kerran syksyssä (ja keväässä) tapahtuva kirjarumba saa elämäsi ihan oikein HELVETIKSI.

      Olisit kuule tyytyväinen, että ylipäätänsä asut maassa, jossa edes on koulu ja peruskoulussa ilmaiset kirjat ja opetus. Kaikissa maissa kun koulua ei voida käydä ja toisissa on kalliit lukuvuosimaksut (kymppitonnien luokkaa).

      Mikset voi ottaa lapsia mukaan päällystämiseen vai eikö teillä tehdä mitään yhdessä? Ja kyllä lapsen on mukavempi opiskella siisteistä kirjoista kuin sellaisista, joissa kannet on tuhannen rytyssä ja revittynä! Lapsesikin todennäköisesti käyttää jonkun toisen vanhoja kirjoja. Eikö sinustakin ole kivaa, että lapsesi saa vanhan ja SIISTIN kirjan. Ihan hyvä vaan, että koulussa kierrätetään kirjoja. Säästyy luontoa ja rahat voidaan pistää toisenlaisiin asioihin lapsesi koulunkäynnin hyväksi.

      Jään mielenkiinnolla odottamaan, minkälaisen hermoromahduksen saat, jos lapsesi joskus menevät lukioon ja alkaa kirjojen ostelu.

    • ei ole kivaa.......

      Odotas kun lapsesi menee lukioon.Ravaat ympäri kaupunkia ostamassa kirjoja,kyselet käytettyjä.Ostat liimat ,maalarinteipit,3 eri pehmeysastetta olevaa lyijykynää,paperia eri kokoaja väriä,ohut tussi,valkoinen värinappi.........

      Kaikkea ei tietenkään samasta kaupasta saa,juokse toiseen kauppaan.

      Riitele lapsen isän kanssa milloin saat puolet kuluista,toki hän maksaa kun jaksaa.Odota rahoja.

      Lapsi haluaa jakaa lehtiä,auta häntä,jaa joka toinen lauantai kun lapsi menee isälleen....et saat sitä rahaa jostain,kun oma palkka ei riitä ja isä maksaa kun jaksaa.

      Ja en ollu minä joka petti ja jätti,en suunnitellu yksinhuoltajan uraa.

      Mutta kaikesta huolimatta,lapsi on ihana ja tunnollinen.Lukiota vasta kaksi viikkoa takana,mahdan olla hullujen huoneella kolmen vuoden päästä?

      No,tää on kai sitä elämää.Ja naiset ei periksi anna!
      Jos olisin yksi ja lapseton,olisin kai katkeroitunut vanhapiika kissojen kera?Tai jotain?

      Ja joku vois keksiä patentin arvoisen keksinnon,miten saisi kirjojen kannet sellaiseksi että ne kestää,olis ikäänkuin se muovi jo valmiiksi siinä?Näin säästyisi monen vanhemman hermot.

      Ja lohdutan,kun lapset kasvaa,ne fiksuna oppii itsekin laittamaan ne fucking muovit kirjoihin.

      Mitä nyt ratsastuksen,harrastusten ja kotitöihin osallistumiselta ehtii...kaverit on,mesetykset...yms,yms...kuvagallerit,poikaystävä.....

      Minulla on myös yläasteikäinen lapsukainen,joka ihan itse onneksi päällystelee kirjoja....toinen se lukiolainen.Kyl se siitä!

    • Kirjanph

      Kirjanpäällystys on helvettiä.
      Lomien loppumien on helvettiä.
      Koulun alkaminen on helvettiä.
      Elämä on täydellistä.

    • mies_+vm-78

      Meillä päällystettiin koulussa itse, ainakin jo toisella luokalla jos en väärin muista.

    • katja

      meillä pojat (4. ja 6. luokilla) päälystävät kirjansa itse. Toki jeesaan jos tarvii apuja, mutta eipä nuo enää tänä vuonna tarvinnu. Muovit makso noin 3€ ja aikaa meni pari tuntia yhteensä (kahtena iltana tekivät).

      Enpä osaa pitää tuota mitenkään kamalana hommana. En siitä liiemmin kärsiny silloinkaan kun koululaisia oli kolme ja olivat niin pieniä, että tarvivat paljonkin apua tuossa puuhassa.

      Nää on näitä, että kuka mistäkin itelleen ongelmaa haluaa rakentaa.

    • huomnannut

      Kirjojen pitää vaihtua joka vuosi. Sama biologian kirja ei kelpaa seuraavana vuonna, niin sitä ei voi sisko käyttää vaan hänelle on ostettava uudempi kirjasarja. Maksavatko painotalot opetushallitukselle lomamatkoja vai mistä on kyse?

    • 100 euroa

      vaikka jollekin opiskelijalle moisesta kirjojen päällystämisestä. Helppoa, eikö totta?

      Itse kontaktimuovi ei maksa juurikaan mitään, siihen kyllä varmasti riittää kaikilla rahat!

    • helenatar5

      no niin. lapsilla siis paperi-isä .
      lauantaisin mäkkiin ja parit lelut ...kyllä se siitä
      kiire on muttei hermoja. Täytyy olla vahva vaimo että tollaista jaksaa.

    • en pidä kirjojen päällystämisestä. se oli yhtä tuskaa ja tulos kauheaa, joten päätin että harjoittelen sitä. :) ja minulla on "oma"keino helpottaa kaikkea työtä. MP-3 soitin vaan korville on päällystäminenki kivaa jos laulaa samalla.

    • on tästä ennenkin selvitty

      Noinko vähästä isällä pinna palaa - näytä nyt vähän miehekkäämpää mallia lapsillesi.

    • kotikouluun vaan

      Isä hei - ei Suomessa ole koulunkäyntipakkoa, on vaan oppivelvollisuus! Ota lapsesi pois koulusta, järjestä opetus parhaaksi katsomallasi tavalla. Jos lapsesi suorittavat peruskoulun oppimäärän ja pystyvät sen osoittamaan, niin asia on sillä hyvä.Saat itse määritellä budjetin ja ajankäyttösi tähän kovasti arvostelemaasi hommaan Kasvatuspuoli Sinulta onnistunee niin, että kullannupuistasi tulee mankujia ja marisijoita ja niitä riittää!

      • ja lapsesi lampaita

        Ei koululla ole mitään lihaksia vaatia kodeilta kirjojen päällystystä. Onneksi osa osaa ajatella aivoilaan eikä tee aina niin kuin joku keksii käskeä.


    • neulon lapasetkin

      Kirjojen päällystäminen on hauskaa - varsinkin lasten kanssa yhdessä - tulkaa meille porukalla kyllä homma hoituu! Viime vuosina lapseni koulukaverit ovat tulleet meille jopa lankavyyhtien kanssa, moni heistä käyttää neulomiani lapasia. Tämä on ollut minulle pelkkä ilo ja toki samalla tulee kuunneltua lasten ajatuksia ja osaan jopa usein neuvoa, auttaa ja lohduttaa. Mitä sillä on väliä, kenen lapsia - teen mitä voin ja osaan. Olen siunattu kun minun ei ole pakko tehdä vaan saan tehdä jotakin toisten hyväksi. Pane Sinäkin hyvä kiertämään. Tulee hyvä mieli itselle ja muille. Hyvä teko ei paljon maksa - paha tulee kalliiksi kaikille.

    • pienestä kiinni

      Asenne ratkaisee - aina !
      Ole isä - ole mies ! Ei Sinun elämä tähän kaadu !
      Odota vaan, kun tulee oikeita huolia !

    • SP2

      Mutta tuopa lastesi kirjat päällystettäväksi minulle, niin teen työn 100 eurolla.

      Itse olen muuten päällystin omat koulukirjani kolmasluokkalaisesta lähtien... tokaluokkalaisena jo äitini avustuksella. Nähtävästi äitini halusi päästä päällystyrumbasta kun opetti minut itse päällystämään kirjani.

    • geives

      Vaikeaa on sullakin.

    • 3x isä

      Minä otin tämän päällystämisen vaatimisen puheeksi koulun vanhempainillassa ja se loppui siihen. Syksyllä ei tullu yhtään päällystyskäskyä.

      Harmittaa vaan että en ottanu puheeksi aikaisemmin.

    • Hmph.

      No tyttäreni koulussa saa puoli tuntia jälki-istuntoa jos ei englannin tekstikirjaa päällystä. Ilmoitin opettajalle että päällystän heti kun tuo muovin kotiin! Ihan älytöntä kiristämistä, ei koulu sitä voi vaatia!

    • olen melkein ammattilainen muovituksessa. Ei se oo niin vaikeaa kuin luulettekaan ! helppoa hommaa, eikä siinä pitäisi mennä kuin muutama minuutti kirjaa kohden.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe