KÄRSIIKÖ KISSA STERILISAATIOSTA?

2 KISSAN OMISTAJA

MINULLA ON UROS JA NAARAS KISSAT. TYTTÖ 2V JA POIKA 1,5V. KUMMATKIN LEIKKAAMATTOMIA. TYTTÖ ON SAANUT YHDET PENNUT. hUOMENNA OLISI KUMMALLEKKIN LEIKKAUSAIKA JA VÄHÄN OMAATUNTOA KOLKUTTAA JA PAHA MIELI KISUJEN PUOLESTA. ETENKIN KUN NÄIN KUINKA EMO PENTUJA KEVÄÄLLÄ HOITI JA NÄYTTI NAUTTIVAT NIISTÄ KAMALASTI. KUMMALLAKAAN KISSALLA EI OLE OLLUT MERKKAILUA ENKÄ OLE HUOMANNUT MUITAKAAN KIIMAN MERKKEJÄ. PÄÄSEVÄ ULKONA LIIKKUMAAN VAPAANA. PÄÄDYIN KUMMINKIN LEIKKAUKSEN, KOSKA KODITTOMIA KISSOJA ON JO IHAN TARPEEKSI JA PENNUISTA KOITUU ITSELLE PALJON VAIVAA JA RAHANMENOA VAIKKA IHANIA OVATKIN.

ANTEEKSI ETTÄ KIRJOITAN ISOLLA. NÄPPIS ON RIKKI JA EN SAANUT PEINIÄ KIRJAIMIA...

12

3216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Paremminkin sille on helpotus kun ei enää tarvitse huudella vastakkaisen sukupuolen perään ja jää aikaa leikkiin ja hellittelyyn. Kissa ei ymmärrä menettäneensä mitään sen elämä vain muuttuu paljon vähemmän stressaavaksi. TUrhaa sinulla siitä huono omatunto on.

• duski

Älä huoli. Ei kissat osaa ajatella jotain äitiyttä samalla tavalla kuin ihmiset. On niiden kissojen terveydenkin kannalta parempi, että leikataan.

• lupaan sen

Sterilointi on erittäin hyväksi kissalle. Esim. tyttökissaa ei sen jälkeen enää piinaa ja rasita kiimat (tai synnytykset) sekä elinikä pitenee. Kissa voi kiimojen sijasta keskittyä leikkimiseen/metsästämiseen ja omaan elämäänsä. Eikä ole enää pelkoa toistuvien kiimojen aiheuttamasta hengenvaarallisesta kohtutulehduksesta. Kollien ei enää tarvitse mouruta ja merkkailla, eivätkä karkaa niin helposti. Kaiken kaikkiaan kissat ovat onnellisempia leikattuina.

• 2 kissan omistaja

Nyt on kisut leikattu. Tuntuu vaan jotnkin julmalta tehdä omille lemmikeille noin. Ovat oksennelleet koko päivät ja kävelevät päin seiniä. Poikakisusta olen huolissani, kun eläinlääkäri sanoi että 2 tunnin päästä herää kotona ja kesti 5 tuntia ennenkuin havahtui. Nytkin ihan pökkyrässä on vielä. Kieli on ulkona suusta ja kuolaa... Olen seuraillut että hengitys kulkee ja muutenki yrittänyt seurata poikakisun vointia. Takapää kollilla näyttää vuotavan jonkinverran. Onkohan normaali?

Itsellä kumpikaan kisuista ei merkkaillut, mourunnut enkä havainnut mitään muitakaan kiiman oireita. Ainoa syy oli leikkaukseen etten halua pentuja tyttökisulle enään, koska niissä oli niin kamala homma ja on pienet tilat.

Kauan kisuja pitää pitää sisällä leikkausken jälkeen. Unohdin lääkäriltä kysyä?

• että leikannut
        2 kissan omistaja kirjoitti:

Nyt on kisut leikattu. Tuntuu vaan jotnkin julmalta tehdä omille lemmikeille noin. Ovat oksennelleet koko päivät ja kävelevät päin seiniä. Poikakisusta olen huolissani, kun eläinlääkäri sanoi että 2 tunnin päästä herää kotona ja kesti 5 tuntia ennenkuin havahtui. Nytkin ihan pökkyrässä on vielä. Kieli on ulkona suusta ja kuolaa... Olen seuraillut että hengitys kulkee ja muutenki yrittänyt seurata poikakisun vointia. Takapää kollilla näyttää vuotavan jonkinverran. Onkohan normaali?

Itsellä kumpikaan kisuista ei merkkaillut, mourunnut enkä havainnut mitään muitakaan kiiman oireita. Ainoa syy oli leikkaukseen etten halua pentuja tyttökisulle enään, koska niissä oli niin kamala homma ja on pienet tilat.

Kauan kisuja pitää pitää sisällä leikkausken jälkeen. Unohdin lääkäriltä kysyä?

Eläinlääkäri on käyttänyt tarpeettoman suuria nukutusaineannoksia. Poikakissan ei kuulu nukkua viittä tuntia asiallisen anestesian jälkeen. Eikä vuotaa takapäästään, jos verisuonet on suljettu kunnolla. Eikä kissojen kuulu myöskään oksennella pitkään heräämisvaiheessa.

Aina jos mahdollista kannattaa viedä kissansa hoidettavaksi pieneläimiin erikoistuneelle eläinlääkärille tai el.lääk.asemalle. Ko. paikoissa kiinnitetään erityistä huomiota turvalliseen leikkausanestesiaan ja potilaiden heräämiseen nukutuksesta.
        Toivotaan että kissasi toipuvat rankasta nukutuksesta huolimatta.

terveisin klinikalla työskentelevä eläinlääkäri

• 2 kissan omistaja

Nyt kisut voivat jo paremmin. Tyttökisu parani leikkauksesta huomattavasti paremmin ja sitä ihmettelen. Poika vieläkin kovin maassa tuntuu olevan ja nukkuu suurimman osan vuorokaudesta. Ruoka kyllä maistuu hyvin. Takapää on vieläkin kovin verinen. Kirkasta verta en ole enään humannut. Poikakissalla on myös ripuli.
      Leikkauksessa käytiin kunnan eläinlääkärillä. Hinta oli 160 pelkistäleikkauksista yhteensä, eli ei ollut edes kovin edullinen vaikka kunnallinen oli. Oli vain tässä lähinnä niin siihen päädyin

• hinnoittelun

Perusteella ei voi sanoa että hinnalla saisi laatua. Klinikalla jossa työskentelen saa em. leikkaukset lähes samaan hintaan. Ja potilaita ei edes anneta lähteä nukkuvana kotiin; anestesia ja sen valvonta todella laadukasta.

Eli seuraavalla kerralla kannattaa harkita eläimen hoitamista yksityispuolella; ei välttämättä siis kalliimpaa.

• vivanco

ei kyllä kovin kallis ollut tuo 160 euroa. Meidän klinikalla ei alle 200 euron selviä kahden kissan leikkauksista.

Kollin kastraatio on todella helppo ja nopea leikkaus. siinä menee 10 minuuttia, ei sitä voi mokata! olethan ollut yhteydessä leikkaavaan lääkäriin ja kertonut kollin olotilasta?

• leikkaukseen menossa

Mua alkoi jotenkin pelottaa ja jännittää tuo kissan vieminen leikkaukseen.
      Tilasin jo valmiiksi ajan eläinlääkärille, kun poikakissa tulee 6 kuukautta.

Kuinka kauan se toipuminen leikkauksesta kestää?

Kuinka usein kollille tulee vuodessa kiima ja montako päivää se kestää kerrallaan?

Olisiko kenelläkään hyviä leikkauskokemuksia?

• 2 kissan omistaja

Leikkauksesta 2vk ja kissa vaan nukkuu. Ruokakupille joudun nostamaan. Kissan vilkkuluomet ovat ihan esillä. Ei ota edes katsekontaktia. Soitin lääkärille ja epäili ettei leikkauksesta olisi. Mutta mistä sitten? Kissa on ollut pienestä asti kömpelö ja itse rauhallisuus mutta nyt se on ihan outo. (laitoin juuri uutta viestiä ylemmäs kissasta ja pyysin neuvoja kun kissa näin oireilee, siinä tarkempi selvitys)

• Janhenia

Poikakissan leikkaus on todellakin rutiini leikkaus, josta ei yleensä seuraa komplikaatioita. Leikkaus rauhoituksineen kestää yleensä n. 15min ja toipuminen on nopeaa. Usein kissat ovat jo samana päivänä ihan ennallaan.

Kollillehann ei tule koskaan kiimaa vaan, kun kolli saavuttaa sukukypsyyden se on aina valmis. Toki keväällä maukuminen ja ulos hinku yleensä kasvaa, kun nartuille rupeaa kiimoja tulemaan ja niiden perään tulisi päästä, mutta mitään varsinaista kiimaa ei tule.

• Kissanomistaja
        2 kissan omistaja kirjoitti:

Leikkauksesta 2vk ja kissa vaan nukkuu. Ruokakupille joudun nostamaan. Kissan vilkkuluomet ovat ihan esillä. Ei ota edes katsekontaktia. Soitin lääkärille ja epäili ettei leikkauksesta olisi. Mutta mistä sitten? Kissa on ollut pienestä asti kömpelö ja itse rauhallisuus mutta nyt se on ihan outo. (laitoin juuri uutta viestiä ylemmäs kissasta ja pyysin neuvoja kun kissa näin oireilee, siinä tarkempi selvitys)

Vieläkö kissasi on apaattinen? Oliko sille tullut joku tulehdus leikkauksesta tai saanut matoja tms?

Olen viemässä poikakissaani tällä viikolla leikattavaksi ja huolestuin näistä viesteistä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7105
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      50
      3428
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2756
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2157
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      43
      2112
    Aihe