Pätevä laulunopettaja?

tuleva lauluoppilas

Mistä tietää, että opettaja on pätevä eikä pilaa ääntä (miten nopeasti epäpätevä opettaja saa äänen pilalle?)? Tarkoituksena on aloittaa laulutunnit syksyllä. Tuleva opettaja on valmistunut laulunopettajaksi Helsingin konservatoriosta ja laulanut muun muassa oopperajuhlakuorossa ja muissakin kuoroissa. Haluan oppia kevyen musiikin äänenmuodostuksen, joka tuskin on samanlainen kuin kuoroäänenmuodostus(tai klassinen). Onko tälläinen opettaja siis hyvä/oikeanlainen minulle? Hän pystynee ainakin opettamaan oikeanlaisen hengitystekniikan, äänielimistön lämmittelyn ja venyttelyn....?

15

2414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käy opettaja kuin opettaja

      Äänenkäytön fysiologiset perusteet (esim. hengitysyhteys) ovat samat niin klassisessa kuin pop/jazz-laulussakin. Fraseeraus on eri. Voit aivan hyvin opetella alkeita klassisella opettajalla, et kuulosta oopperalaulajalta vuodessa etkä toisessakaan. Monet klassiset opettajat opettavat ja laulavat myös itsekin kevyempää musiikkia, ja he osaavat ottaa huomioon tyylilajikysymykset. Kannattaa luonnollisesti puhua myös opettajan kanssa, minkälaista musiikkia haluat laulaa, jotta ei tule väärinkäsityksiä.

      Ääni menee pilalle, jos sitä kohtelee kaltoin. Jos sinua sattuu laulaminen, ääni käheytyy laulusta, tai laulaminen ei edisty ja tuntuu kauhean vaikealta/pahalta, silloin voi olla paikallaan miettiä opettajan vaihtoa.

      Loppuen lopuksi itselleen hyvän opettajan saa kokeilemalla. Aina ei yksi opetuskerta riitä, vaan kannattaa käydä useamman kerran. Joskus se on "rakkautta ensi silmäyksellä" - puhutte heti samaa kieltä. Joskus yhteisen kielen löytyminen kestää (mutta ei kuitenkaan vuosia!). Ominaista on kuitenkin, että hyvän opettajan kanssa saat apua niihin asioihin, joiden kanssa sinulla on ongelmia, ja laulaminen helpottuu ja paranee, sekä ääniala laajenee. Toisin sanoen: hyvällä opettajalla kehityt.

      • ..........

        paljon asiallisesta vastauksestasi!


      • Tenori.

        Samaa mieltä aiemman kanssa että klassinen on kevyeen musiikkiin sopiva ja mielestäni jopa erinomainen lähtökohta. Se on teknisesti paljon vaativampi ja tarkempi kun kevyeen suunnattu opintie.

        Hyvin moni kevyen musiikin laulaja korvaa tulkinnalla taitoa jota ei pitäisi tehdä. Ääni pitää saada soimaan luonnollisesti jolloin tulkintaa on jopa nautinto laittaa sekaan toisin kuin silloin kun äänimateriaali ei riitä ja pitää "kurkistaa".

        Ensin useampi vuosi oppia klassisella, tekniikka kohdalleen jolloin ääni alkaa asettumaan niin sen jälkeen näkee mikä on oikea ääniala ja mihin suuntaan sitä kannattaa lähteä kehittämään.

        Hyvää opettajaa on aloittelijan usein vaikea löytää muilla perusteilla kun referensseillä eli mitä parempaa materiaalia opettaja on tuottanut sitä parempi hän todennäköisesti on.

        Opettajan hyvyys tulee esiin siinä että hän ohjaa kehitystä oikeaan suuntaan. Oppilas on usein etenkin alkuaikoina omatoimiharjoittelun jälkeen valtavan innoissaan kotioppiensa tuloksesta.. usein juuri alussa oppi ja omaksuminen lähtee kuitenkin väärille teille..

        Osaava opettaja haistaa heti että nyt mennään väärään suuntaan ja osaa tuoda tämän esiin fiksusti, oppilasta masentamatta. Opettaja laulattaa tietyt äänenavaukset ja mitä vaativammaksi ne menee sitä helpommin niistä "tipahtaa" jos suunta ei ole oikea.

        Tiedän paljon opettajia jotka ei edes varsinaisesti säädä oppilaan ääntä äänenavauksissa vaan rallattelee vaan mukana..


      • Vieno
        Tenori. kirjoitti:

        Samaa mieltä aiemman kanssa että klassinen on kevyeen musiikkiin sopiva ja mielestäni jopa erinomainen lähtökohta. Se on teknisesti paljon vaativampi ja tarkempi kun kevyeen suunnattu opintie.

        Hyvin moni kevyen musiikin laulaja korvaa tulkinnalla taitoa jota ei pitäisi tehdä. Ääni pitää saada soimaan luonnollisesti jolloin tulkintaa on jopa nautinto laittaa sekaan toisin kuin silloin kun äänimateriaali ei riitä ja pitää "kurkistaa".

        Ensin useampi vuosi oppia klassisella, tekniikka kohdalleen jolloin ääni alkaa asettumaan niin sen jälkeen näkee mikä on oikea ääniala ja mihin suuntaan sitä kannattaa lähteä kehittämään.

        Hyvää opettajaa on aloittelijan usein vaikea löytää muilla perusteilla kun referensseillä eli mitä parempaa materiaalia opettaja on tuottanut sitä parempi hän todennäköisesti on.

        Opettajan hyvyys tulee esiin siinä että hän ohjaa kehitystä oikeaan suuntaan. Oppilas on usein etenkin alkuaikoina omatoimiharjoittelun jälkeen valtavan innoissaan kotioppiensa tuloksesta.. usein juuri alussa oppi ja omaksuminen lähtee kuitenkin väärille teille..

        Osaava opettaja haistaa heti että nyt mennään väärään suuntaan ja osaa tuoda tämän esiin fiksusti, oppilasta masentamatta. Opettaja laulattaa tietyt äänenavaukset ja mitä vaativammaksi ne menee sitä helpommin niistä "tipahtaa" jos suunta ei ole oikea.

        Tiedän paljon opettajia jotka ei edes varsinaisesti säädä oppilaan ääntä äänenavauksissa vaan rallattelee vaan mukana..

        Se on täyttä hölynpölyä, että klassinen laulunopetus antaisi paremmat lähtökohdat kevyen musiikin laulamiseen. Klassinen laulunopetus perustuu tiettyyn soundi-ihanteeseen, jossa tietty soundi on oikea ja toiset vääriä, vaikkakin mahdollisia tuottaa ihan terveesti. Niinpä päädytään helposti harjoittelemaan jotain sellaista, mitä oppilas ei koskaan edes halua käyttää laulussaan.

        Oikean tekniikan oppimiseen ei myöskään tarvitse mennä montaa vuotta, jos keskittyy niihin asioihin, mitä itse haluaa oppia.


      • Tenori.
        Vieno kirjoitti:

        Se on täyttä hölynpölyä, että klassinen laulunopetus antaisi paremmat lähtökohdat kevyen musiikin laulamiseen. Klassinen laulunopetus perustuu tiettyyn soundi-ihanteeseen, jossa tietty soundi on oikea ja toiset vääriä, vaikkakin mahdollisia tuottaa ihan terveesti. Niinpä päädytään helposti harjoittelemaan jotain sellaista, mitä oppilas ei koskaan edes halua käyttää laulussaan.

        Oikean tekniikan oppimiseen ei myöskään tarvitse mennä montaa vuotta, jos keskittyy niihin asioihin, mitä itse haluaa oppia.

        "Klassinen laulunopetus perustuu tiettyyn soundi-ihanteeseen, jossa tietty soundi on oikea ja toiset vääriä, vaikkakin mahdollisia tuottaa ihan terveesti"

        Perehdy asiaasi ennenkuin alat teilaamaan toisten mielipiteitä. Klassisella puolellakin on useita eri tyylisuuntia jos et sattunut tällaista tietämään.. jokin oppi hakee sointia ylhäältä, toinen taas kropasta ja rintaresonanssista ym..

        "Niinpä päädytään helposti harjoittelemaan jotain sellaista, mitä oppilas ei koskaan edes halua käyttää laulussaan. "

        Ei halua käyttää lauluissaan? Miten joku aloitteleva oppilas voi tietää mitä haluaa käyttää lauluissaan kun ei ole minkäänlaista pohjatietoa eikä edes oikeanlaista hengitystekniikkaa takana?

        "Oikean tekniikan oppimiseen ei myöskään tarvitse mennä montaa vuotta, jos keskittyy niihin asioihin, mitä itse haluaa oppia. "

        Heh.. taidatkin kuulua niihin joka haluaa vain oppia laulamaan niin hyvin että pärjää idolseissa, ja opiskelu saisi kestää sen puolivuotta kun ei kiinnosta perusteita oppia. Juuri sen vuoksi koska niistä ei mitään ymmärrä.

        Fakta on se että oikean hengitystekniikan oppiminen VIE useita vuosia ja mikäli meinaat sit tulevana Idols voittajana jaksaa vetää pissaliisa nokkaäänellä 4 keikkaa per päivä niin hengityksen on pakko olla kunnossa. Lauloit sit miten lauloit mutta kurkulta sä et sitä pois saa muutakuin oikealla hengitystekniikalla..


      • asiaa!!!
        Tenori. kirjoitti:

        "Klassinen laulunopetus perustuu tiettyyn soundi-ihanteeseen, jossa tietty soundi on oikea ja toiset vääriä, vaikkakin mahdollisia tuottaa ihan terveesti"

        Perehdy asiaasi ennenkuin alat teilaamaan toisten mielipiteitä. Klassisella puolellakin on useita eri tyylisuuntia jos et sattunut tällaista tietämään.. jokin oppi hakee sointia ylhäältä, toinen taas kropasta ja rintaresonanssista ym..

        "Niinpä päädytään helposti harjoittelemaan jotain sellaista, mitä oppilas ei koskaan edes halua käyttää laulussaan. "

        Ei halua käyttää lauluissaan? Miten joku aloitteleva oppilas voi tietää mitä haluaa käyttää lauluissaan kun ei ole minkäänlaista pohjatietoa eikä edes oikeanlaista hengitystekniikkaa takana?

        "Oikean tekniikan oppimiseen ei myöskään tarvitse mennä montaa vuotta, jos keskittyy niihin asioihin, mitä itse haluaa oppia. "

        Heh.. taidatkin kuulua niihin joka haluaa vain oppia laulamaan niin hyvin että pärjää idolseissa, ja opiskelu saisi kestää sen puolivuotta kun ei kiinnosta perusteita oppia. Juuri sen vuoksi koska niistä ei mitään ymmärrä.

        Fakta on se että oikean hengitystekniikan oppiminen VIE useita vuosia ja mikäli meinaat sit tulevana Idols voittajana jaksaa vetää pissaliisa nokkaäänellä 4 keikkaa per päivä niin hengityksen on pakko olla kunnossa. Lauloit sit miten lauloit mutta kurkulta sä et sitä pois saa muutakuin oikealla hengitystekniikalla..

        Juuri näin!


      • Vieno
        Tenori. kirjoitti:

        "Klassinen laulunopetus perustuu tiettyyn soundi-ihanteeseen, jossa tietty soundi on oikea ja toiset vääriä, vaikkakin mahdollisia tuottaa ihan terveesti"

        Perehdy asiaasi ennenkuin alat teilaamaan toisten mielipiteitä. Klassisella puolellakin on useita eri tyylisuuntia jos et sattunut tällaista tietämään.. jokin oppi hakee sointia ylhäältä, toinen taas kropasta ja rintaresonanssista ym..

        "Niinpä päädytään helposti harjoittelemaan jotain sellaista, mitä oppilas ei koskaan edes halua käyttää laulussaan. "

        Ei halua käyttää lauluissaan? Miten joku aloitteleva oppilas voi tietää mitä haluaa käyttää lauluissaan kun ei ole minkäänlaista pohjatietoa eikä edes oikeanlaista hengitystekniikkaa takana?

        "Oikean tekniikan oppimiseen ei myöskään tarvitse mennä montaa vuotta, jos keskittyy niihin asioihin, mitä itse haluaa oppia. "

        Heh.. taidatkin kuulua niihin joka haluaa vain oppia laulamaan niin hyvin että pärjää idolseissa, ja opiskelu saisi kestää sen puolivuotta kun ei kiinnosta perusteita oppia. Juuri sen vuoksi koska niistä ei mitään ymmärrä.

        Fakta on se että oikean hengitystekniikan oppiminen VIE useita vuosia ja mikäli meinaat sit tulevana Idols voittajana jaksaa vetää pissaliisa nokkaäänellä 4 keikkaa per päivä niin hengityksen on pakko olla kunnossa. Lauloit sit miten lauloit mutta kurkulta sä et sitä pois saa muutakuin oikealla hengitystekniikalla..

        Käsittääkseni klassisen laulutyylin tavoitteena on tasainen sointi. Äänessä ei siis saa olla mm. ilmaa, breikkejä tai säröä, joita taas voi käyttää halutessaan muissa tyyleissä.

        Miksei laulaja tietäisi itse, miltä haluaisi kuulostaa? Opettajan ei mielestäni kuulu ohjata laulajan tyylillisiä valintoja oman makunsa mukaan. Minusta laulajan kannattaa valita sellainen opettaja, joka osaa opettaa häntä laulamaan juuri niin kuin hän itse haluaa. Jos haluaa oppia laulamaan rokkia säröllä, en usko, että klassinen opettaja on välttämättä silloin paras vaihtoehto.

        Minun kokemukseni mukaan oikean hengitystekniikan oppiminen ei vie vuosia. Se on päinvastoin paljon yksinkertaisempi asia kuin useasti annetaan ymmärtää.


      • baritoninaaras
        Vieno kirjoitti:

        Käsittääkseni klassisen laulutyylin tavoitteena on tasainen sointi. Äänessä ei siis saa olla mm. ilmaa, breikkejä tai säröä, joita taas voi käyttää halutessaan muissa tyyleissä.

        Miksei laulaja tietäisi itse, miltä haluaisi kuulostaa? Opettajan ei mielestäni kuulu ohjata laulajan tyylillisiä valintoja oman makunsa mukaan. Minusta laulajan kannattaa valita sellainen opettaja, joka osaa opettaa häntä laulamaan juuri niin kuin hän itse haluaa. Jos haluaa oppia laulamaan rokkia säröllä, en usko, että klassinen opettaja on välttämättä silloin paras vaihtoehto.

        Minun kokemukseni mukaan oikean hengitystekniikan oppiminen ei vie vuosia. Se on päinvastoin paljon yksinkertaisempi asia kuin useasti annetaan ymmärtää.

        "Jos haluaa oppia laulamaan rokkia säröllä, en usko, että klassinen opettaja on välttämättä silloin paras vaihtoehto."

        Laulutunneilla oppii äänen oikean peruskäytön, kivijalan. Varsinkin klassisen puolen tunneilla siitä lähdetään. Siksi klassisen puolen laulutunnit palvelevat kaikkea laulamista erinomaisesti, jopa oikeaa puheentuottoa. Ne rock-krumeluurinsa voi opetella sitten myöhemmin vaikka pop/jazz-laulunopettajan kanssa, mutta perusäänenkäytön oppimiseen suosittelen ennenmuuta klassista puolta.

        "Minun kokemukseni mukaan oikean hengitystekniikan oppiminen ei vie vuosia. Se on päinvastoin paljon yksinkertaisempi asia kuin useasti annetaan ymmärtää."

        Oikean hengitystekniikan oppiminen vie vuosia. Jotkin äärimmäisen harvinaiset yksittäistapaukset ovat oppineet sen huomattavan nopeasti tai ovat jo aina sen osanneet, mutta huom. äärimmäisen harvat. Puhutaan vähintään 10 vuodesta. Jotain hajua siitä saattaa saada jo lyhyenkin ajan kuluessa.


    • sopraano.

      Kuullostaako se rennolta ja mukavavalta ja sitä on nautinto kuunnella.Tämä on jo aika hyvä lähtökohta. Jos laulunopettaja "laullaa" kun sika teuraalla tai mylvii kun sonni, niin tuskin hän osaa sinulle opettaa laulua oikein. Tänäpäivänä nämä kauniisti laulavat ovat vaan valitettavasti harvassa.

      • ei kerro kaikkea

        Toki opettajan laulutaidosta voi jotain päätellä, mutta on myös opettajia, jotka ovat laulaneet oman äänensä pilalle, mutta jotka juuri sen kokemuksen takia osaavatkin opettaa laulajia välttämään kyseistä kohtaloa. Edellyttäen tietenkin, että kyseinen opettaja on tiedostanut omat virheensä. Opettajan laulutaito ja opettamistaito ei kulje aina käsi kädessä. On myös hyviä pedagogeja, jotka eivät itse esiinny juuri lainkaan, mutta osaavat silti opettaa eikä heiltä tule äänivammaisia oppilaita. On myös loistavia laulajia, jotka ovat surkeita opettajia, koska näille laulaminen on ikään kuin automaatio, joka vaan tulee jostain, eivätkä he tiedä, mistä se sitten loppuen lopuksi tulee. Tällaiset opettajat eivät välttämättä edes ymmärrä, jos jollakulla on vaikeuksia laulamisen kanssa.


      • Tenori.
        ei kerro kaikkea kirjoitti:

        Toki opettajan laulutaidosta voi jotain päätellä, mutta on myös opettajia, jotka ovat laulaneet oman äänensä pilalle, mutta jotka juuri sen kokemuksen takia osaavatkin opettaa laulajia välttämään kyseistä kohtaloa. Edellyttäen tietenkin, että kyseinen opettaja on tiedostanut omat virheensä. Opettajan laulutaito ja opettamistaito ei kulje aina käsi kädessä. On myös hyviä pedagogeja, jotka eivät itse esiinny juuri lainkaan, mutta osaavat silti opettaa eikä heiltä tule äänivammaisia oppilaita. On myös loistavia laulajia, jotka ovat surkeita opettajia, koska näille laulaminen on ikään kuin automaatio, joka vaan tulee jostain, eivätkä he tiedä, mistä se sitten loppuen lopuksi tulee. Tällaiset opettajat eivät välttämättä edes ymmärrä, jos jollakulla on vaikeuksia laulamisen kanssa.

        Opettajan laulutaito on toki suuntaa antava mut vielä enempi kertoo se millaisia oppilaita hän on aiemmin opettanut.

        Yleensä saman opettajan oppilaissa ja heidän tekniikoissaan on hirveesti yhdistäviä tekijöitä oli ääniala mikä hyvänsä. Tottakait koska opettajahan heille äänenmuodostuksen juuri opettaa.

        Opettajan referenssit on äärimmäisen tärkeitä sen kannalta että ne tuo oppilaaseen uskoa silloin kun homma ei hanskaa.. voi luottaa että opettaja kyl tietää mitä tekee..ja oppilas voi näin syyttää vain itseään.

        Jos opettaja taas kouluttaa tyyliin ensimmäistä oppilastaan, on riski et oppilas alkaa syyttelemään häntä jos kehitystä ei tapahdukkaan haluttuun aikatauluun


      • Tarkkendaal
        Tenori. kirjoitti:

        Opettajan laulutaito on toki suuntaa antava mut vielä enempi kertoo se millaisia oppilaita hän on aiemmin opettanut.

        Yleensä saman opettajan oppilaissa ja heidän tekniikoissaan on hirveesti yhdistäviä tekijöitä oli ääniala mikä hyvänsä. Tottakait koska opettajahan heille äänenmuodostuksen juuri opettaa.

        Opettajan referenssit on äärimmäisen tärkeitä sen kannalta että ne tuo oppilaaseen uskoa silloin kun homma ei hanskaa.. voi luottaa että opettaja kyl tietää mitä tekee..ja oppilas voi näin syyttää vain itseään.

        Jos opettaja taas kouluttaa tyyliin ensimmäistä oppilastaan, on riski et oppilas alkaa syyttelemään häntä jos kehitystä ei tapahdukkaan haluttuun aikatauluun

        Ihanaa kun täällä on ihmisiä, jotka oikeasti tietävät jostain jotain.


      • ope 2
        Tarkkendaal kirjoitti:

        Ihanaa kun täällä on ihmisiä, jotka oikeasti tietävät jostain jotain.

        Itse olen saanut koulutuksen sekä klassisen että pop/jazz-laulun opettajaksi. Näkemykseni on se, että hengitykseen ja tukeen liittyvät asiast ovat samoja kaikissa tyyleissä. Sen sijaan muilta osin klassinen ja pop/jazz-laulu eroavat huomattavasti toisistaan, ihan äänenmuopdostuksesta lähtien.

        Eli: jos tiedät mitä musaa haluat laulaa, suuntaa sellaisen koulutuksen saaneelle opettajalle, jos et ole varma, kokeile molempia. Tärkeää on, että opettajalla on ammattitaito ja näkemys asiasta, esim. klassisen laulukoulutuksen saanut opettaja ei mielestäni saisi opettaa rytmimusaa, ja tietenkin päinvastoin.


      • Tarkennatko?
        ope 2 kirjoitti:

        Itse olen saanut koulutuksen sekä klassisen että pop/jazz-laulun opettajaksi. Näkemykseni on se, että hengitykseen ja tukeen liittyvät asiast ovat samoja kaikissa tyyleissä. Sen sijaan muilta osin klassinen ja pop/jazz-laulu eroavat huomattavasti toisistaan, ihan äänenmuopdostuksesta lähtien.

        Eli: jos tiedät mitä musaa haluat laulaa, suuntaa sellaisen koulutuksen saaneelle opettajalle, jos et ole varma, kokeile molempia. Tärkeää on, että opettajalla on ammattitaito ja näkemys asiasta, esim. klassisen laulukoulutuksen saanut opettaja ei mielestäni saisi opettaa rytmimusaa, ja tietenkin päinvastoin.

        Kirjoitit: esim. klassisen laulukoulutuksen saanut opettaja ei mielestäni saisi opettaa rytmimusaa

        Opetan poppareita, vaikka olen saanut puhtaasti klassisen koulutuksen. Alkeisoppilaille opetan reilumpaa ja isompaa hengittämistä, äänen ja hengityksen yhteyttä sekä sitä, miten ääntä voi tuottaa myös vähemmän puristeisesti.
        oppilaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä, kun laulaminen helpottuu (vaikka itse biiseissä ei käytettäisikään ihan samaa tekniikkaa kuin joissain avaavissa harjoituksissa)


        Mielestäni alkeisopetuksen perustaan klassinen tekniikka (näissäkin toki eroja!) on aivan omiaan. Pitempään laulaneet voivat hakea hienosäätöä kokeneilta popparilaulajilta, joilla on pedagogista taipumusta ja hyvät korvat.


      • nyt että
        Tarkennatko? kirjoitti:

        Kirjoitit: esim. klassisen laulukoulutuksen saanut opettaja ei mielestäni saisi opettaa rytmimusaa

        Opetan poppareita, vaikka olen saanut puhtaasti klassisen koulutuksen. Alkeisoppilaille opetan reilumpaa ja isompaa hengittämistä, äänen ja hengityksen yhteyttä sekä sitä, miten ääntä voi tuottaa myös vähemmän puristeisesti.
        oppilaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä, kun laulaminen helpottuu (vaikka itse biiseissä ei käytettäisikään ihan samaa tekniikkaa kuin joissain avaavissa harjoituksissa)


        Mielestäni alkeisopetuksen perustaan klassinen tekniikka (näissäkin toki eroja!) on aivan omiaan. Pitempään laulaneet voivat hakea hienosäätöä kokeneilta popparilaulajilta, joilla on pedagogista taipumusta ja hyvät korvat.

        älkee lähtekö tätä puimaan, on loppumaton suo. Pääasia että ihmiset hoitavat hommansa hyvin ja että se ammattitaito on vankka.

        Terveisin ei-opettajapuolelta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      161
      8122
    2. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      102
      7333
    3. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      3
      7316
    4. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      38
      7235
    5. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      21
      7108
    6. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      85
      6826
    7. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      112
      6562
    8. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      26
      6373
    9. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      84
      5710
    10. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      47
      5488
    Aihe