Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pätevä laulunopettaja?

tuleva lauluoppilas

Mistä tietää, että opettaja on pätevä eikä pilaa ääntä (miten nopeasti epäpätevä opettaja saa äänen pilalle?)? Tarkoituksena on aloittaa laulutunnit syksyllä. Tuleva opettaja on valmistunut laulunopettajaksi Helsingin konservatoriosta ja laulanut muun muassa oopperajuhlakuorossa ja muissakin kuoroissa. Haluan oppia kevyen musiikin äänenmuodostuksen, joka tuskin on samanlainen kuin kuoroäänenmuodostus(tai klassinen). Onko tälläinen opettaja siis hyvä/oikeanlainen minulle? Hän pystynee ainakin opettamaan oikeanlaisen hengitystekniikan, äänielimistön lämmittelyn ja venyttelyn....?

15

2173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käy opettaja kuin opettaja

      Äänenkäytön fysiologiset perusteet (esim. hengitysyhteys) ovat samat niin klassisessa kuin pop/jazz-laulussakin. Fraseeraus on eri. Voit aivan hyvin opetella alkeita klassisella opettajalla, et kuulosta oopperalaulajalta vuodessa etkä toisessakaan. Monet klassiset opettajat opettavat ja laulavat myös itsekin kevyempää musiikkia, ja he osaavat ottaa huomioon tyylilajikysymykset. Kannattaa luonnollisesti puhua myös opettajan kanssa, minkälaista musiikkia haluat laulaa, jotta ei tule väärinkäsityksiä.

      Ääni menee pilalle, jos sitä kohtelee kaltoin. Jos sinua sattuu laulaminen, ääni käheytyy laulusta, tai laulaminen ei edisty ja tuntuu kauhean vaikealta/pahalta, silloin voi olla paikallaan miettiä opettajan vaihtoa.

      Loppuen lopuksi itselleen hyvän opettajan saa kokeilemalla. Aina ei yksi opetuskerta riitä, vaan kannattaa käydä useamman kerran. Joskus se on "rakkautta ensi silmäyksellä" - puhutte heti samaa kieltä. Joskus yhteisen kielen löytyminen kestää (mutta ei kuitenkaan vuosia!). Ominaista on kuitenkin, että hyvän opettajan kanssa saat apua niihin asioihin, joiden kanssa sinulla on ongelmia, ja laulaminen helpottuu ja paranee, sekä ääniala laajenee. Toisin sanoen: hyvällä opettajalla kehityt.

      • ..........

        paljon asiallisesta vastauksestasi!


      • Tenori.

        Samaa mieltä aiemman kanssa että klassinen on kevyeen musiikkiin sopiva ja mielestäni jopa erinomainen lähtökohta. Se on teknisesti paljon vaativampi ja tarkempi kun kevyeen suunnattu opintie.

        Hyvin moni kevyen musiikin laulaja korvaa tulkinnalla taitoa jota ei pitäisi tehdä. Ääni pitää saada soimaan luonnollisesti jolloin tulkintaa on jopa nautinto laittaa sekaan toisin kuin silloin kun äänimateriaali ei riitä ja pitää "kurkistaa".

        Ensin useampi vuosi oppia klassisella, tekniikka kohdalleen jolloin ääni alkaa asettumaan niin sen jälkeen näkee mikä on oikea ääniala ja mihin suuntaan sitä kannattaa lähteä kehittämään.

        Hyvää opettajaa on aloittelijan usein vaikea löytää muilla perusteilla kun referensseillä eli mitä parempaa materiaalia opettaja on tuottanut sitä parempi hän todennäköisesti on.

        Opettajan hyvyys tulee esiin siinä että hän ohjaa kehitystä oikeaan suuntaan. Oppilas on usein etenkin alkuaikoina omatoimiharjoittelun jälkeen valtavan innoissaan kotioppiensa tuloksesta.. usein juuri alussa oppi ja omaksuminen lähtee kuitenkin väärille teille..

        Osaava opettaja haistaa heti että nyt mennään väärään suuntaan ja osaa tuoda tämän esiin fiksusti, oppilasta masentamatta. Opettaja laulattaa tietyt äänenavaukset ja mitä vaativammaksi ne menee sitä helpommin niistä "tipahtaa" jos suunta ei ole oikea.

        Tiedän paljon opettajia jotka ei edes varsinaisesti säädä oppilaan ääntä äänenavauksissa vaan rallattelee vaan mukana..


      • Vieno
        Tenori. kirjoitti:

        Samaa mieltä aiemman kanssa että klassinen on kevyeen musiikkiin sopiva ja mielestäni jopa erinomainen lähtökohta. Se on teknisesti paljon vaativampi ja tarkempi kun kevyeen suunnattu opintie.

        Hyvin moni kevyen musiikin laulaja korvaa tulkinnalla taitoa jota ei pitäisi tehdä. Ääni pitää saada soimaan luonnollisesti jolloin tulkintaa on jopa nautinto laittaa sekaan toisin kuin silloin kun äänimateriaali ei riitä ja pitää "kurkistaa".

        Ensin useampi vuosi oppia klassisella, tekniikka kohdalleen jolloin ääni alkaa asettumaan niin sen jälkeen näkee mikä on oikea ääniala ja mihin suuntaan sitä kannattaa lähteä kehittämään.

        Hyvää opettajaa on aloittelijan usein vaikea löytää muilla perusteilla kun referensseillä eli mitä parempaa materiaalia opettaja on tuottanut sitä parempi hän todennäköisesti on.

        Opettajan hyvyys tulee esiin siinä että hän ohjaa kehitystä oikeaan suuntaan. Oppilas on usein etenkin alkuaikoina omatoimiharjoittelun jälkeen valtavan innoissaan kotioppiensa tuloksesta.. usein juuri alussa oppi ja omaksuminen lähtee kuitenkin väärille teille..

        Osaava opettaja haistaa heti että nyt mennään väärään suuntaan ja osaa tuoda tämän esiin fiksusti, oppilasta masentamatta. Opettaja laulattaa tietyt äänenavaukset ja mitä vaativammaksi ne menee sitä helpommin niistä "tipahtaa" jos suunta ei ole oikea.

        Tiedän paljon opettajia jotka ei edes varsinaisesti säädä oppilaan ääntä äänenavauksissa vaan rallattelee vaan mukana..

        Se on täyttä hölynpölyä, että klassinen laulunopetus antaisi paremmat lähtökohdat kevyen musiikin laulamiseen. Klassinen laulunopetus perustuu tiettyyn soundi-ihanteeseen, jossa tietty soundi on oikea ja toiset vääriä, vaikkakin mahdollisia tuottaa ihan terveesti. Niinpä päädytään helposti harjoittelemaan jotain sellaista, mitä oppilas ei koskaan edes halua käyttää laulussaan.

        Oikean tekniikan oppimiseen ei myöskään tarvitse mennä montaa vuotta, jos keskittyy niihin asioihin, mitä itse haluaa oppia.


      • Tenori.
        Vieno kirjoitti:

        Se on täyttä hölynpölyä, että klassinen laulunopetus antaisi paremmat lähtökohdat kevyen musiikin laulamiseen. Klassinen laulunopetus perustuu tiettyyn soundi-ihanteeseen, jossa tietty soundi on oikea ja toiset vääriä, vaikkakin mahdollisia tuottaa ihan terveesti. Niinpä päädytään helposti harjoittelemaan jotain sellaista, mitä oppilas ei koskaan edes halua käyttää laulussaan.

        Oikean tekniikan oppimiseen ei myöskään tarvitse mennä montaa vuotta, jos keskittyy niihin asioihin, mitä itse haluaa oppia.

        "Klassinen laulunopetus perustuu tiettyyn soundi-ihanteeseen, jossa tietty soundi on oikea ja toiset vääriä, vaikkakin mahdollisia tuottaa ihan terveesti"

        Perehdy asiaasi ennenkuin alat teilaamaan toisten mielipiteitä. Klassisella puolellakin on useita eri tyylisuuntia jos et sattunut tällaista tietämään.. jokin oppi hakee sointia ylhäältä, toinen taas kropasta ja rintaresonanssista ym..

        "Niinpä päädytään helposti harjoittelemaan jotain sellaista, mitä oppilas ei koskaan edes halua käyttää laulussaan. "

        Ei halua käyttää lauluissaan? Miten joku aloitteleva oppilas voi tietää mitä haluaa käyttää lauluissaan kun ei ole minkäänlaista pohjatietoa eikä edes oikeanlaista hengitystekniikkaa takana?

        "Oikean tekniikan oppimiseen ei myöskään tarvitse mennä montaa vuotta, jos keskittyy niihin asioihin, mitä itse haluaa oppia. "

        Heh.. taidatkin kuulua niihin joka haluaa vain oppia laulamaan niin hyvin että pärjää idolseissa, ja opiskelu saisi kestää sen puolivuotta kun ei kiinnosta perusteita oppia. Juuri sen vuoksi koska niistä ei mitään ymmärrä.

        Fakta on se että oikean hengitystekniikan oppiminen VIE useita vuosia ja mikäli meinaat sit tulevana Idols voittajana jaksaa vetää pissaliisa nokkaäänellä 4 keikkaa per päivä niin hengityksen on pakko olla kunnossa. Lauloit sit miten lauloit mutta kurkulta sä et sitä pois saa muutakuin oikealla hengitystekniikalla..


      • asiaa!!!
        Tenori. kirjoitti:

        "Klassinen laulunopetus perustuu tiettyyn soundi-ihanteeseen, jossa tietty soundi on oikea ja toiset vääriä, vaikkakin mahdollisia tuottaa ihan terveesti"

        Perehdy asiaasi ennenkuin alat teilaamaan toisten mielipiteitä. Klassisella puolellakin on useita eri tyylisuuntia jos et sattunut tällaista tietämään.. jokin oppi hakee sointia ylhäältä, toinen taas kropasta ja rintaresonanssista ym..

        "Niinpä päädytään helposti harjoittelemaan jotain sellaista, mitä oppilas ei koskaan edes halua käyttää laulussaan. "

        Ei halua käyttää lauluissaan? Miten joku aloitteleva oppilas voi tietää mitä haluaa käyttää lauluissaan kun ei ole minkäänlaista pohjatietoa eikä edes oikeanlaista hengitystekniikkaa takana?

        "Oikean tekniikan oppimiseen ei myöskään tarvitse mennä montaa vuotta, jos keskittyy niihin asioihin, mitä itse haluaa oppia. "

        Heh.. taidatkin kuulua niihin joka haluaa vain oppia laulamaan niin hyvin että pärjää idolseissa, ja opiskelu saisi kestää sen puolivuotta kun ei kiinnosta perusteita oppia. Juuri sen vuoksi koska niistä ei mitään ymmärrä.

        Fakta on se että oikean hengitystekniikan oppiminen VIE useita vuosia ja mikäli meinaat sit tulevana Idols voittajana jaksaa vetää pissaliisa nokkaäänellä 4 keikkaa per päivä niin hengityksen on pakko olla kunnossa. Lauloit sit miten lauloit mutta kurkulta sä et sitä pois saa muutakuin oikealla hengitystekniikalla..

        Juuri näin!


      • Vieno
        Tenori. kirjoitti:

        "Klassinen laulunopetus perustuu tiettyyn soundi-ihanteeseen, jossa tietty soundi on oikea ja toiset vääriä, vaikkakin mahdollisia tuottaa ihan terveesti"

        Perehdy asiaasi ennenkuin alat teilaamaan toisten mielipiteitä. Klassisella puolellakin on useita eri tyylisuuntia jos et sattunut tällaista tietämään.. jokin oppi hakee sointia ylhäältä, toinen taas kropasta ja rintaresonanssista ym..

        "Niinpä päädytään helposti harjoittelemaan jotain sellaista, mitä oppilas ei koskaan edes halua käyttää laulussaan. "

        Ei halua käyttää lauluissaan? Miten joku aloitteleva oppilas voi tietää mitä haluaa käyttää lauluissaan kun ei ole minkäänlaista pohjatietoa eikä edes oikeanlaista hengitystekniikkaa takana?

        "Oikean tekniikan oppimiseen ei myöskään tarvitse mennä montaa vuotta, jos keskittyy niihin asioihin, mitä itse haluaa oppia. "

        Heh.. taidatkin kuulua niihin joka haluaa vain oppia laulamaan niin hyvin että pärjää idolseissa, ja opiskelu saisi kestää sen puolivuotta kun ei kiinnosta perusteita oppia. Juuri sen vuoksi koska niistä ei mitään ymmärrä.

        Fakta on se että oikean hengitystekniikan oppiminen VIE useita vuosia ja mikäli meinaat sit tulevana Idols voittajana jaksaa vetää pissaliisa nokkaäänellä 4 keikkaa per päivä niin hengityksen on pakko olla kunnossa. Lauloit sit miten lauloit mutta kurkulta sä et sitä pois saa muutakuin oikealla hengitystekniikalla..

        Käsittääkseni klassisen laulutyylin tavoitteena on tasainen sointi. Äänessä ei siis saa olla mm. ilmaa, breikkejä tai säröä, joita taas voi käyttää halutessaan muissa tyyleissä.

        Miksei laulaja tietäisi itse, miltä haluaisi kuulostaa? Opettajan ei mielestäni kuulu ohjata laulajan tyylillisiä valintoja oman makunsa mukaan. Minusta laulajan kannattaa valita sellainen opettaja, joka osaa opettaa häntä laulamaan juuri niin kuin hän itse haluaa. Jos haluaa oppia laulamaan rokkia säröllä, en usko, että klassinen opettaja on välttämättä silloin paras vaihtoehto.

        Minun kokemukseni mukaan oikean hengitystekniikan oppiminen ei vie vuosia. Se on päinvastoin paljon yksinkertaisempi asia kuin useasti annetaan ymmärtää.


      • baritoninaaras
        Vieno kirjoitti:

        Käsittääkseni klassisen laulutyylin tavoitteena on tasainen sointi. Äänessä ei siis saa olla mm. ilmaa, breikkejä tai säröä, joita taas voi käyttää halutessaan muissa tyyleissä.

        Miksei laulaja tietäisi itse, miltä haluaisi kuulostaa? Opettajan ei mielestäni kuulu ohjata laulajan tyylillisiä valintoja oman makunsa mukaan. Minusta laulajan kannattaa valita sellainen opettaja, joka osaa opettaa häntä laulamaan juuri niin kuin hän itse haluaa. Jos haluaa oppia laulamaan rokkia säröllä, en usko, että klassinen opettaja on välttämättä silloin paras vaihtoehto.

        Minun kokemukseni mukaan oikean hengitystekniikan oppiminen ei vie vuosia. Se on päinvastoin paljon yksinkertaisempi asia kuin useasti annetaan ymmärtää.

        "Jos haluaa oppia laulamaan rokkia säröllä, en usko, että klassinen opettaja on välttämättä silloin paras vaihtoehto."

        Laulutunneilla oppii äänen oikean peruskäytön, kivijalan. Varsinkin klassisen puolen tunneilla siitä lähdetään. Siksi klassisen puolen laulutunnit palvelevat kaikkea laulamista erinomaisesti, jopa oikeaa puheentuottoa. Ne rock-krumeluurinsa voi opetella sitten myöhemmin vaikka pop/jazz-laulunopettajan kanssa, mutta perusäänenkäytön oppimiseen suosittelen ennenmuuta klassista puolta.

        "Minun kokemukseni mukaan oikean hengitystekniikan oppiminen ei vie vuosia. Se on päinvastoin paljon yksinkertaisempi asia kuin useasti annetaan ymmärtää."

        Oikean hengitystekniikan oppiminen vie vuosia. Jotkin äärimmäisen harvinaiset yksittäistapaukset ovat oppineet sen huomattavan nopeasti tai ovat jo aina sen osanneet, mutta huom. äärimmäisen harvat. Puhutaan vähintään 10 vuodesta. Jotain hajua siitä saattaa saada jo lyhyenkin ajan kuluessa.


    • sopraano.

      Kuullostaako se rennolta ja mukavavalta ja sitä on nautinto kuunnella.Tämä on jo aika hyvä lähtökohta. Jos laulunopettaja "laullaa" kun sika teuraalla tai mylvii kun sonni, niin tuskin hän osaa sinulle opettaa laulua oikein. Tänäpäivänä nämä kauniisti laulavat ovat vaan valitettavasti harvassa.

      • ei kerro kaikkea

        Toki opettajan laulutaidosta voi jotain päätellä, mutta on myös opettajia, jotka ovat laulaneet oman äänensä pilalle, mutta jotka juuri sen kokemuksen takia osaavatkin opettaa laulajia välttämään kyseistä kohtaloa. Edellyttäen tietenkin, että kyseinen opettaja on tiedostanut omat virheensä. Opettajan laulutaito ja opettamistaito ei kulje aina käsi kädessä. On myös hyviä pedagogeja, jotka eivät itse esiinny juuri lainkaan, mutta osaavat silti opettaa eikä heiltä tule äänivammaisia oppilaita. On myös loistavia laulajia, jotka ovat surkeita opettajia, koska näille laulaminen on ikään kuin automaatio, joka vaan tulee jostain, eivätkä he tiedä, mistä se sitten loppuen lopuksi tulee. Tällaiset opettajat eivät välttämättä edes ymmärrä, jos jollakulla on vaikeuksia laulamisen kanssa.


      • Tenori.
        ei kerro kaikkea kirjoitti:

        Toki opettajan laulutaidosta voi jotain päätellä, mutta on myös opettajia, jotka ovat laulaneet oman äänensä pilalle, mutta jotka juuri sen kokemuksen takia osaavatkin opettaa laulajia välttämään kyseistä kohtaloa. Edellyttäen tietenkin, että kyseinen opettaja on tiedostanut omat virheensä. Opettajan laulutaito ja opettamistaito ei kulje aina käsi kädessä. On myös hyviä pedagogeja, jotka eivät itse esiinny juuri lainkaan, mutta osaavat silti opettaa eikä heiltä tule äänivammaisia oppilaita. On myös loistavia laulajia, jotka ovat surkeita opettajia, koska näille laulaminen on ikään kuin automaatio, joka vaan tulee jostain, eivätkä he tiedä, mistä se sitten loppuen lopuksi tulee. Tällaiset opettajat eivät välttämättä edes ymmärrä, jos jollakulla on vaikeuksia laulamisen kanssa.

        Opettajan laulutaito on toki suuntaa antava mut vielä enempi kertoo se millaisia oppilaita hän on aiemmin opettanut.

        Yleensä saman opettajan oppilaissa ja heidän tekniikoissaan on hirveesti yhdistäviä tekijöitä oli ääniala mikä hyvänsä. Tottakait koska opettajahan heille äänenmuodostuksen juuri opettaa.

        Opettajan referenssit on äärimmäisen tärkeitä sen kannalta että ne tuo oppilaaseen uskoa silloin kun homma ei hanskaa.. voi luottaa että opettaja kyl tietää mitä tekee..ja oppilas voi näin syyttää vain itseään.

        Jos opettaja taas kouluttaa tyyliin ensimmäistä oppilastaan, on riski et oppilas alkaa syyttelemään häntä jos kehitystä ei tapahdukkaan haluttuun aikatauluun


      • Tarkkendaal
        Tenori. kirjoitti:

        Opettajan laulutaito on toki suuntaa antava mut vielä enempi kertoo se millaisia oppilaita hän on aiemmin opettanut.

        Yleensä saman opettajan oppilaissa ja heidän tekniikoissaan on hirveesti yhdistäviä tekijöitä oli ääniala mikä hyvänsä. Tottakait koska opettajahan heille äänenmuodostuksen juuri opettaa.

        Opettajan referenssit on äärimmäisen tärkeitä sen kannalta että ne tuo oppilaaseen uskoa silloin kun homma ei hanskaa.. voi luottaa että opettaja kyl tietää mitä tekee..ja oppilas voi näin syyttää vain itseään.

        Jos opettaja taas kouluttaa tyyliin ensimmäistä oppilastaan, on riski et oppilas alkaa syyttelemään häntä jos kehitystä ei tapahdukkaan haluttuun aikatauluun

        Ihanaa kun täällä on ihmisiä, jotka oikeasti tietävät jostain jotain.


      • ope 2
        Tarkkendaal kirjoitti:

        Ihanaa kun täällä on ihmisiä, jotka oikeasti tietävät jostain jotain.

        Itse olen saanut koulutuksen sekä klassisen että pop/jazz-laulun opettajaksi. Näkemykseni on se, että hengitykseen ja tukeen liittyvät asiast ovat samoja kaikissa tyyleissä. Sen sijaan muilta osin klassinen ja pop/jazz-laulu eroavat huomattavasti toisistaan, ihan äänenmuopdostuksesta lähtien.

        Eli: jos tiedät mitä musaa haluat laulaa, suuntaa sellaisen koulutuksen saaneelle opettajalle, jos et ole varma, kokeile molempia. Tärkeää on, että opettajalla on ammattitaito ja näkemys asiasta, esim. klassisen laulukoulutuksen saanut opettaja ei mielestäni saisi opettaa rytmimusaa, ja tietenkin päinvastoin.


      • Tarkennatko?
        ope 2 kirjoitti:

        Itse olen saanut koulutuksen sekä klassisen että pop/jazz-laulun opettajaksi. Näkemykseni on se, että hengitykseen ja tukeen liittyvät asiast ovat samoja kaikissa tyyleissä. Sen sijaan muilta osin klassinen ja pop/jazz-laulu eroavat huomattavasti toisistaan, ihan äänenmuopdostuksesta lähtien.

        Eli: jos tiedät mitä musaa haluat laulaa, suuntaa sellaisen koulutuksen saaneelle opettajalle, jos et ole varma, kokeile molempia. Tärkeää on, että opettajalla on ammattitaito ja näkemys asiasta, esim. klassisen laulukoulutuksen saanut opettaja ei mielestäni saisi opettaa rytmimusaa, ja tietenkin päinvastoin.

        Kirjoitit: esim. klassisen laulukoulutuksen saanut opettaja ei mielestäni saisi opettaa rytmimusaa

        Opetan poppareita, vaikka olen saanut puhtaasti klassisen koulutuksen. Alkeisoppilaille opetan reilumpaa ja isompaa hengittämistä, äänen ja hengityksen yhteyttä sekä sitä, miten ääntä voi tuottaa myös vähemmän puristeisesti.
        oppilaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä, kun laulaminen helpottuu (vaikka itse biiseissä ei käytettäisikään ihan samaa tekniikkaa kuin joissain avaavissa harjoituksissa)


        Mielestäni alkeisopetuksen perustaan klassinen tekniikka (näissäkin toki eroja!) on aivan omiaan. Pitempään laulaneet voivat hakea hienosäätöä kokeneilta popparilaulajilta, joilla on pedagogista taipumusta ja hyvät korvat.


      • nyt että
        Tarkennatko? kirjoitti:

        Kirjoitit: esim. klassisen laulukoulutuksen saanut opettaja ei mielestäni saisi opettaa rytmimusaa

        Opetan poppareita, vaikka olen saanut puhtaasti klassisen koulutuksen. Alkeisoppilaille opetan reilumpaa ja isompaa hengittämistä, äänen ja hengityksen yhteyttä sekä sitä, miten ääntä voi tuottaa myös vähemmän puristeisesti.
        oppilaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä, kun laulaminen helpottuu (vaikka itse biiseissä ei käytettäisikään ihan samaa tekniikkaa kuin joissain avaavissa harjoituksissa)


        Mielestäni alkeisopetuksen perustaan klassinen tekniikka (näissäkin toki eroja!) on aivan omiaan. Pitempään laulaneet voivat hakea hienosäätöä kokeneilta popparilaulajilta, joilla on pedagogista taipumusta ja hyvät korvat.

        älkee lähtekö tätä puimaan, on loppumaton suo. Pääasia että ihmiset hoitavat hommansa hyvin ja että se ammattitaito on vankka.

        Terveisin ei-opettajapuolelta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe