Avonex

MS_tautinen

Jätin Avonexin käytön noin kaksi kuukautta sitten vaikeiden sivuoireiden vuoksi.
Nyt olen ollut kuin terve ihminen ainakin.
En muista olleeni näin hyvässä kunnossa pitkään aikaan.Siinä olen saanut yleiskunnonkin paremmaksi,kun olen voinut käydä lenkillä ja mieli pysynyt pirteänä.En millään haluaisi aloittaa uudestaan.Miten teillä muilla on mennyt sen kanssa?

13

2642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minull

      ei myöskään sopinut avonex, lääkäri vaihtoi sen toiseen tähän paljon puhuttuun Tysapriin ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Kuin sängyn alta oisin herännyt taas elämään elämää!!! ei minulle kukaan ollut varotellut että lääkkeestä voisi sellanen olo johtua..ilman muuta ajattelin että olen huonos kunnos kun minulla MS.

    • Piikittäjä

      Minkälaisia pahoja sivuoireita sait Avonexista ja kuinka pitkäaikaisen käytön jälkeen?
      Tässä lääkityksessähän on se hyvä puoli, että pistos on vain kerran viikossa ;)

      • MS_tautinen

        Nousi kuume ja joka paikkaa särki.Olin 2-3 vuorokautta ihan kipeä.Pää oli omituisen tuntoinen.
        Muisti meni entistä huonommaksi.Eli en yksinkertaisesti tullut toimeen yksin.
        Ei edes kauppaan vaikka on ihan lähellä.
        Oli aivan kuin laivankannella kävellyt.
        Sitten muutama päivä meni jotenkuten ja taas pistoksen jälkeen samaa rataa.
        Nyt olen ihan ihmetellyt minkälaista on olla"terve".


      • Piikittäjä
        MS_tautinen kirjoitti:

        Nousi kuume ja joka paikkaa särki.Olin 2-3 vuorokautta ihan kipeä.Pää oli omituisen tuntoinen.
        Muisti meni entistä huonommaksi.Eli en yksinkertaisesti tullut toimeen yksin.
        Ei edes kauppaan vaikka on ihan lähellä.
        Oli aivan kuin laivankannella kävellyt.
        Sitten muutama päivä meni jotenkuten ja taas pistoksen jälkeen samaa rataa.
        Nyt olen ihan ihmetellyt minkälaista on olla"terve".

        Kuinka kauan olit käyttänyt Avonexia? Olen itse pistänyt sitä nyt n. 3 kk ja aina ei tule sivuoireita lukuunottamatta aamuyön lievää palelua, varmaan johtuu pienestä lämmöstä. Toisinaan taas on hirvittävä päänsärky ja kuumeilua. Tämähän on tietysti yksilöllistä, mutta kuinkahan kauan sitä saa odottaa, että elimistö tottuu tähän lääkkeeseen? Muita lääkkeitä en ole vielä käyttänyt, tämä on ensimmäiseni ja en tottavie haluaisi alkaa piikittelemään joka toinen päivä saati sitten joka päivä.


      • MS-tautinen
        Piikittäjä kirjoitti:

        Kuinka kauan olit käyttänyt Avonexia? Olen itse pistänyt sitä nyt n. 3 kk ja aina ei tule sivuoireita lukuunottamatta aamuyön lievää palelua, varmaan johtuu pienestä lämmöstä. Toisinaan taas on hirvittävä päänsärky ja kuumeilua. Tämähän on tietysti yksilöllistä, mutta kuinkahan kauan sitä saa odottaa, että elimistö tottuu tähän lääkkeeseen? Muita lääkkeitä en ole vielä käyttänyt, tämä on ensimmäiseni ja en tottavie haluaisi alkaa piikittelemään joka toinen päivä saati sitten joka päivä.

        Olen käyttänyt sitä tasan vuoden ennenkuin lopetin.En ole muuta lääkettä yrittänytkään vielä.Mutta niitä väsymyskohtauksia tulee vielä vaikka on Atarin.Se on ihan totaallista.....
        Muuten oon ollu aivankuin terve.Arvaa olenko nauttinut.Hoitaja soitti ja arvas,että en halua vielä uutta lääkettä,kun pitäis joka päivä pistää.Siinä ei vaan ole noita sivuoireita.Aluksi otettiin kuukauden tauko ja oli tarkoitus ottaa koe josta näkee onko kehittynyt vasta-aine sille Avonexille.Se nyt jäinäkemättä.


      • maui
        MS-tautinen kirjoitti:

        Olen käyttänyt sitä tasan vuoden ennenkuin lopetin.En ole muuta lääkettä yrittänytkään vielä.Mutta niitä väsymyskohtauksia tulee vielä vaikka on Atarin.Se on ihan totaallista.....
        Muuten oon ollu aivankuin terve.Arvaa olenko nauttinut.Hoitaja soitti ja arvas,että en halua vielä uutta lääkettä,kun pitäis joka päivä pistää.Siinä ei vaan ole noita sivuoireita.Aluksi otettiin kuukauden tauko ja oli tarkoitus ottaa koe josta näkee onko kehittynyt vasta-aine sille Avonexille.Se nyt jäinäkemättä.

        sitten päätin,etten alota koko lääkerumbaa.
        Leikin rikasta ja köyhää...
        Diagnoosin saamisen jälkeen on pahenemisvaiheet lientyny.
        Toki sukulaiset ja ystävät patistaa alottaan, mut ei. En vain usko tai uskalla...
        Meidän suvussa kahdella muulla on myös tämä. Toinen jäi normaalisti eläkkeelle, eikä toisellakaan pahana ole. Eikä mul, mut toteamisesta onki vast 3 vuotta.
        Elämä on muutenkin stressaavaa pienen lapsen yyhoona ja talolainaa maksaessa. Viel tähä jotain lisä oireita...


      • Piikittäjä
        MS-tautinen kirjoitti:

        Olen käyttänyt sitä tasan vuoden ennenkuin lopetin.En ole muuta lääkettä yrittänytkään vielä.Mutta niitä väsymyskohtauksia tulee vielä vaikka on Atarin.Se on ihan totaallista.....
        Muuten oon ollu aivankuin terve.Arvaa olenko nauttinut.Hoitaja soitti ja arvas,että en halua vielä uutta lääkettä,kun pitäis joka päivä pistää.Siinä ei vaan ole noita sivuoireita.Aluksi otettiin kuukauden tauko ja oli tarkoitus ottaa koe josta näkee onko kehittynyt vasta-aine sille Avonexille.Se nyt jäinäkemättä.

        Tulipahan vielä mieleeni, että miksi sitä vasta-ainekoetta sulta ei sitten otettukaan? Jos se olisi otettu ja vasta-aine olisi kehittynyt, niin olisitko sitten jatkanut jotain lääkitystä? Itse ajattelin, että pistelen tuota Avonexia vielä sen puoli vuotta, jolloin otetaan kokeet. Jos vasta-ainetta ei ole muodostunut, niin sitten mietitään uudestaan mitä tehdään. En ole ajatellut vielä niin pitkälle. Kyllä minä ainakin pärjään näiden sivuoireiden kanssa vaikka ne ei niin mukavia olekaan ja ihan joka kertahan niitä ei edes kunnolla tule. Nyt kun on seurannut kaikenlaisia keskustelupalstoja, joissa mäsäläiset keskustelevat niin Avonexin käyttäjiä on yllättävän vähän. Johtuneeko sitten siitä, että neulat on pidempiä ja pistos laitetaan suoraan lihakseen? Onneksi on ihana aviomies, joka kylläkin pääasiassa hoitelee piikityksen. Jos/kun se suun kautta otettava lääke tulee tähän tautiin, niin sen otan heti kyllä käyttöön, sitä odotellessa meillä kyllä jatketaan vielä pistelyä. Mukavaa syksynjatkoa!


      • MS_tautinen
        Piikittäjä kirjoitti:

        Tulipahan vielä mieleeni, että miksi sitä vasta-ainekoetta sulta ei sitten otettukaan? Jos se olisi otettu ja vasta-aine olisi kehittynyt, niin olisitko sitten jatkanut jotain lääkitystä? Itse ajattelin, että pistelen tuota Avonexia vielä sen puoli vuotta, jolloin otetaan kokeet. Jos vasta-ainetta ei ole muodostunut, niin sitten mietitään uudestaan mitä tehdään. En ole ajatellut vielä niin pitkälle. Kyllä minä ainakin pärjään näiden sivuoireiden kanssa vaikka ne ei niin mukavia olekaan ja ihan joka kertahan niitä ei edes kunnolla tule. Nyt kun on seurannut kaikenlaisia keskustelupalstoja, joissa mäsäläiset keskustelevat niin Avonexin käyttäjiä on yllättävän vähän. Johtuneeko sitten siitä, että neulat on pidempiä ja pistos laitetaan suoraan lihakseen? Onneksi on ihana aviomies, joka kylläkin pääasiassa hoitelee piikityksen. Jos/kun se suun kautta otettava lääke tulee tähän tautiin, niin sen otan heti kyllä käyttöön, sitä odotellessa meillä kyllä jatketaan vielä pistelyä. Mukavaa syksynjatkoa!

        Tasan vuoden käytin eikä otettu sitä koetta.
        Siirrettiin kuukaudella,mutta sitten tuli suru uutinen ja se taas siirsi sitä.
        Nyt kuitenkin olen voinut hyvin.Olen käynyt lenkillä ja jumppaan päivittäin.Nukun hyvin ja olen saanut kotityötkin hyvin tehtyä.
        Pistämisen aikoihin yksinkertaisesti menin ,niin huonoon kuntoon,että yritin keskussairaalaan,mutta ehtona oli tabletteina kortisooni hoito jonka olin jo kerran ottanut.Jonka vuoksi taas sairaalaan,kun tulehtui mahan seinämät.(vatsakatarri)
        Menin kyllä' loppuajalla piikityksen kans ,niin huonoksi,että se alkoi olla joka päiväistä se huono olo kaikinpuolin.Ei paljo elämässä pysynyt mukana.


    • Väsynyt 24 h

      Olen käyttänyt itsekin Avonexia, jo kolmisen vuotta. Nyt olen ollut ilman lääkettä jo yli puoli vuotta. Syynä on Avonexin sivuvaikutukset, jotka väsymyksen , kovan päänsäryn ja lihassärkyjen takia "kaatavat"kerran viikossa minut vuodepotilaaksi.
      Ikävää on, että jo sairaus itsessään pitää otteessaan jatkuvan väsymyksen ja lihasheikkouden vuoksi. Kun töistä on vapaata, nekin kuluvat Avonexin sivuvaikutuksista toipumisessa.
      Onkohan muuten virtsanpidätyksen kanssa kellään ongelmia???? Minulla sitäkin ongelmaa on viimeisen vuoden aikana ollut, ihan kiusaksi asti.

      • Piikittäjä

        Minäkin käytän Avonexia, tosin vasta puoli vuotta. Syy siihen, että tämän valitsin oli se, että mieluummin yksi päivä päänsäryssä kuin joka toinen päivä ;) Kyselinkin neurolla, että milloin nämä sivuoireet helpottavat, mutta eipä ne tienneet vastausta. Nyt ainakin huomasin, että kun otan Buranaa tuntia ennen piikitystä ja toisen Buranan kome tuntia piikityksen jälkeen ja laitan villasukat yöksi jalkaan niin olen säästynyt kuumeilulta ja siltä hirvittävältä päänsäryltä.
        Oletko huomannut mitään "ihmevirkistymistä" kun jätit tuon Avonexin käytön?


      • Väsymystä edelleen
        Piikittäjä kirjoitti:

        Minäkin käytän Avonexia, tosin vasta puoli vuotta. Syy siihen, että tämän valitsin oli se, että mieluummin yksi päivä päänsäryssä kuin joka toinen päivä ;) Kyselinkin neurolla, että milloin nämä sivuoireet helpottavat, mutta eipä ne tienneet vastausta. Nyt ainakin huomasin, että kun otan Buranaa tuntia ennen piikitystä ja toisen Buranan kome tuntia piikityksen jälkeen ja laitan villasukat yöksi jalkaan niin olen säästynyt kuumeilulta ja siltä hirvittävältä päänsäryltä.
        Oletko huomannut mitään "ihmevirkistymistä" kun jätit tuon Avonexin käytön?

        Avonexin tauottaminen on helpottanut elämää: ei tarvitse varata yhtä päivää sivuoireista selviämiseen. Aloittaessani lääkkeen käytön, lääkäri sanoi sivuoireitten häviävän muutaman kuukauden sisällä. Nyt on jo mennyt muutama VUOSI, eikä hyvältä näytä. Toisaalta, pitää olla tyytyväinen, että pahenemisvaiheita ei ole tullut, vaan jaksan vielä käydä kuntosalilla ja kävelyllä koiran kanssa. Väsymys ei ole hävinnyt, vaan kyllä se sairaus jaksaa itsestään tällä väsymyksellä ilmoittaa olemassaolostaan.
        Noh, kyllä tämä tästä, päivä kerrallaan ;-)


    • MS_tautinen

      Otin Panadolin kolme kertaa päivässä eikä apua.
      Kierre oli koko viikon.Just,kun pääsi jaloilleen,niin eikö uudestaan.

    • 165235478

      mulla seuraavana yönä aina kuume ja kolotukset ja seuraavana päivänä päänsärky....mutta mielummin se, kuin paluu joka toinen päivä piikittämiseen...ja kun näin lauantain iltaisin pistää, niin maanantaina on taas kunnossa...tyytyväinen olen :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2559
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      199
      2274
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      61
      2254
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1752
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1278
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe