Haluan eroon Elisan mokkulasta

sdkjgdskjg

Ensinnäkään tämä mokkula ei ole toiminut odotusteni mukaan. Satunnaisen hidastelun kyllä hyväksyisin, onhan se ymmärrettävää näissä "toimii kaikkialla" -vaihtoehdoissa, mutta sitä en hyväksy, että netti katkeilee itsestään jopa monta kertaa tunnissa, ja uudelleen yhdistäminen vaatii jopa laitteen irrottelua koneesta. Yhteys on katkennut kesken tärkeiden keskusteluiden ja aiheuttanut muutenkin monia ikäviä väärinkäsityksiä.

Nyt tuli postitse tarjous taloyhtiön laajakaistapalveluista. Hinta olisi huomattavasti alhaisempi, ja muutenkin se olisi varmasti luotettavampi vaihtoehto. "Kannettavaa nettiä" en oikeastaan tarvitse; hankin mokkulan aikoinaan vain siksi, että sain netin saman tien toimimaan.

Tähän Elisan mokkulaan piti muistaakseni sitoutua kahdeksi vuodeksi. Tai olisiko ollut 18 kk. No, joka tapauksessa se aika ei ole vielä täyttynyt, puolisen vuotta vasta mennyt. Kuinkahan pääsisin irti tästä sopimuksesta? Pääsenkö kuinkaan?

93

31990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääse.

      jos tampereella asut nii ei ne Wlannetin ja Lanwordin talolinjat paljooka parempia ole. itselläni oli joskus molemmista yhtiöistä, oli pakko sanoa irti just pätkimisen ja nopeusheittelyiden takia.

      • sdkjgdskjg

        Jaa, että ihan langallinenkin vaihtoehto saattaa pätkiä häiritsevästi? Sääli.


      • langallinenkin pätkii
        sdkjgdskjg kirjoitti:

        Jaa, että ihan langallinenkin vaihtoehto saattaa pätkiä häiritsevästi? Sääli.

        ei kysymys ole piuhoista, vaan tarjoajan kaistansäästöstä; jos pelaat jotain nettipeliä ja liikenne on kova niin noissa firmoissa tuli sekunttikatkoksia muutaman minuutin välein.
        ja muutenkin nopeudet eivät olleet luvattuja. voiton maksimointi ilmeisesti kysymyksessä.


      • LOLOLOLOLOL
        langallinenkin pätkii kirjoitti:

        ei kysymys ole piuhoista, vaan tarjoajan kaistansäästöstä; jos pelaat jotain nettipeliä ja liikenne on kova niin noissa firmoissa tuli sekunttikatkoksia muutaman minuutin välein.
        ja muutenkin nopeudet eivät olleet luvattuja. voiton maksimointi ilmeisesti kysymyksessä.

        mokkulalla nettipelejä :D ei kai nyt kukaan moista edes ole vakavissaan koittanut. pingithän on ihan tähtitieteellisiä verrattuna ADSL:ään.


      • mä mistään
        LOLOLOLOLOL kirjoitti:

        mokkulalla nettipelejä :D ei kai nyt kukaan moista edes ole vakavissaan koittanut. pingithän on ihan tähtitieteellisiä verrattuna ADSL:ään.

        mokkuloista puhunu vaan wlannetin ja lanwordin langallisista laajakaistoista idiootti.


      • Olkku68

        ...Vilppulaan! Saat Phpoyltä 4 megan liittymän 1 megan hinnalla eli jos sulla on vielä kotietusopimus niin 22.90 euroo per kuukausi! Minulla on ollut tämä sopimus jo 4 vuotta!!! Huonot oli yhteydet täällä. Vuoden aikana soitin puh. yhtiöön 23 kertaa ja vittuilin suut ja silmät täyteen niin johan alko palvelu paraneen!!!...ei muuten ole enään pätkinyt viimeseen 2 vuoteen...ei sentään täytynyt toimistolle mennä kirveen kanssa...


      • pelaa
        LOLOLOLOLOL kirjoitti:

        mokkulalla nettipelejä :D ei kai nyt kukaan moista edes ole vakavissaan koittanut. pingithän on ihan tähtitieteellisiä verrattuna ADSL:ään.

        mokkulalla ja hyvin on toiminut! riippuu lähelti siitä, missä asuu. Mitä enemmän käyttäjiä samalla paikkakunnalla, sitä enemmän toiset syö toisen nopeutta = pätkii ja katkeilee.


      • Master75
        pelaa kirjoitti:

        mokkulalla ja hyvin on toiminut! riippuu lähelti siitä, missä asuu. Mitä enemmän käyttäjiä samalla paikkakunnalla, sitä enemmän toiset syö toisen nopeutta = pätkii ja katkeilee.

        mokkula on häiriö altis vehje pitää olla hyvät tolpat ennen kuin toimii hyvin vähän sama kuin kännykässä ...toisten käyttö ei kuormita mokkulaan ollenkaan tämä pätee myös adsl laitteissa kannatas lähteä vikaa hakemaan jostain muualta vaikka talon piuhoista itellä adsl linja pätki pahasti alussa soitim asentajan paikalle kolme kertaa niin alko pätkiminen loppumaan nyt toimii todella hyvin mitään ei tarvinut maksaa asentajalle koska vika oli piuhoissa eli jakamossa minne kytketään uusia
        liittymiä..


      • assfa
        Master75 kirjoitti:

        mokkula on häiriö altis vehje pitää olla hyvät tolpat ennen kuin toimii hyvin vähän sama kuin kännykässä ...toisten käyttö ei kuormita mokkulaan ollenkaan tämä pätee myös adsl laitteissa kannatas lähteä vikaa hakemaan jostain muualta vaikka talon piuhoista itellä adsl linja pätki pahasti alussa soitim asentajan paikalle kolme kertaa niin alko pätkiminen loppumaan nyt toimii todella hyvin mitään ei tarvinut maksaa asentajalle koska vika oli piuhoissa eli jakamossa minne kytketään uusia
        liittymiä..

        Itelläkin rupesi toimimaan mokkula vasta kun "verkkoja korjailtiin", ennen sitä toimi gprs yhteydellä jotain 5 kb/s


      • honecker
        langallinenkin pätkii kirjoitti:

        ei kysymys ole piuhoista, vaan tarjoajan kaistansäästöstä; jos pelaat jotain nettipeliä ja liikenne on kova niin noissa firmoissa tuli sekunttikatkoksia muutaman minuutin välein.
        ja muutenkin nopeudet eivät olleet luvattuja. voiton maksimointi ilmeisesti kysymyksessä.

        Minulla o Saunalahden ns. tikku ja erittäin hyvin tolimii.


      • Master75 kirjoitti:

        mokkula on häiriö altis vehje pitää olla hyvät tolpat ennen kuin toimii hyvin vähän sama kuin kännykässä ...toisten käyttö ei kuormita mokkulaan ollenkaan tämä pätee myös adsl laitteissa kannatas lähteä vikaa hakemaan jostain muualta vaikka talon piuhoista itellä adsl linja pätki pahasti alussa soitim asentajan paikalle kolme kertaa niin alko pätkiminen loppumaan nyt toimii todella hyvin mitään ei tarvinut maksaa asentajalle koska vika oli piuhoissa eli jakamossa minne kytketään uusia
        liittymiä..

        sama täällä... piuhoissa oli vika... ei muuta kuin huoltomiestä paikalle niinkauan että vehkeet pelaa...


      • vaikuttaa
        pelaa kirjoitti:

        mokkulalla ja hyvin on toiminut! riippuu lähelti siitä, missä asuu. Mitä enemmän käyttäjiä samalla paikkakunnalla, sitä enemmän toiset syö toisen nopeutta = pätkii ja katkeilee.

        Mokkulan liikennöintiin.

        Mokkula käyttää tukiasemaa/tukiasemia.

        Pahimmillaan tavoitettavissa on ainoastaan yksi tukiasema.

        Tukiasemien runkoyhteydet ovat aivan toista luokkaa kuin kiinteän verkon vastaavat. Alkuaikoina runko saattoi olla joku 2M. Tuohon muutama käyttäjä, niin ollaan muutaman vuoden takaisissa kiinteistöliittymänopeuksissa.
        Uudet runkoratkaisut tuonevat tullessaan tilanteeseen parannusta.

        Liikkuvan verkon ongelmana on se, että käyttäjien määrää on vaikea ennakoida. Kiinteässä verkossa maksimi on verkkoon liitetyt tilaajat, mutta joku opiskelijabussi saattaa yllättäen ylikuormittaa "kirkonkylän" tukiaseman tukkoon.

        Kiinteässäkin verkossa ainoa varma yhteysväli on omalta mikrolta puhelinkaapelin toiseen päähän "keskukselle". Jos tuo väli ei kykene maksettuun nopeuteen (liian pitkä tai muuten häiriöinen), on turha toivoa pidempienkään vauhdin toteutuvan.

        "Keskuksella" oleva laite on keskittävä, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että myytyjen nopeuksien summa on yleensä huomattavasti enemmän kuin laitteelta lähtevä jatkorunkoyhteys.

        Koska toteutuva käyttö on kuitenkin jaksottaista, sanoma sinne sanoma tänne eikä aina mitään, oikein mitoitetulla rungolla homma toimii ja vauhdit toteutuvat.

        Todellisessa istunnossa pullonkauloja on enemmänkin. Vaikka olisi ostanut 8M yhteyden, se ei tarkoita sitä, että koneelta olisi jatkuvasti 8M yhteys mahdollinen Netin kaikkiin osoitteisiin.
        Ainoastaan sen oman kaapeliosuuden pitää olla taattu.

        Tilannetta voisi verrata autoliikenteeseen, jossa oman auton suorituskyky ja/tai nopeusrajoitukset kertovat maksimivauhdin (oma kone ja se kaapeliosuus).

        Normaalioloissa jokainen voi suhteellisen vikkelästi siirtyä paikasta a paikkaan b.

        Tilanne kuitenkin ruuhkautuu, kun suurempi ihmismäärä pyrkii samaan aikaan kiekko-otteluun tai hurrikaania pakoon. Tiet (runkoyhteydet) menevät tukkoon vaikka autokauppiaan lupaama suorituskyky olisi muuten käytettävissä.

        Mokkulaverkkoa voisi vastaavasti verrata saaristolossiin, joka vaatimattomasta välityskyvystään huolimatta selviytyy tavanomaisesta liikenteestä, mutta ruuhkautuu tuntien jonotuksiin, kun saariston lomalaiset "yllättäen" päättävät taas palata kaupunkeihinsa.
        Lossia (tukiasemaa) ei kannata kesäsunnuntai-iltojen takia mitoittaa merkittävästi normaalia viikkoliikennettä suuremmaksi.

        Mikäli saaristoon tulee joku suurempi tapahtuma, losseja voidaan lisätä, kuten lisätään festaripaikan tukiasemiakin.


    • Siitä aina

      Eroon pääsee, mutta ei maksuista.
      Voihan sen viedä vaikka saunan taakse, mojauttaa hajalle ja lähettää raadon Elisalle.
      Mikään ei estä toisen liittymän hankkimista, koska tuosta ei tule linjakinaa.

      • sdkjgdskjg

        Lähinnä tarkoitin, että kuinka pääsisin eroon sopimuksesta, että ei tarvitsisi maksaa käyttämättömästä yhteydestä. Mutta sen varmaan ymmärsitkin ja tää oli vitsi, joo.


      • free43
        sdkjgdskjg kirjoitti:

        Lähinnä tarkoitin, että kuinka pääsisin eroon sopimuksesta, että ei tarvitsisi maksaa käyttämättömästä yhteydestä. Mutta sen varmaan ymmärsitkin ja tää oli vitsi, joo.

        Vie takaisin Elisan myymälään, ja ilmoita samalla että purat sopimuksen koska ei toimi luvatulla tavalla.Samalla voit antaa heille kirjoittamasi laskun mokkulan aiheuttamista vahingoista ja mielipahasta.


      • on 24kk ?
        sdkjgdskjg kirjoitti:

        Lähinnä tarkoitin, että kuinka pääsisin eroon sopimuksesta, että ei tarvitsisi maksaa käyttämättömästä yhteydestä. Mutta sen varmaan ymmärsitkin ja tää oli vitsi, joo.

        olisko siksi, että se on sulla 24kk. jengi ottaa soppareita ja sitten itketään perään. älkää tehkä 24kk sopimusta, jos haluatte niistä eroon.


      • popopopop
        on 24kk ? kirjoitti:

        olisko siksi, että se on sulla 24kk. jengi ottaa soppareita ja sitten itketään perään. älkää tehkä 24kk sopimusta, jos haluatte niistä eroon.

        Siksi kun niitä soppareita kaupataan agressiivisesti ja toistaiseksi voimassa oleva on selväsi kalliimpi. Edelleenkään monella ei ole hajuakaan mokkulan toimintatavasta. Kaikki tieto on sen varassa mitä myyjä asiakkaalle kertoo. Nykyään vaan kertoo todella huonosti mahdollisista ongelmista.

        Määräaikainen sopimus ei vapauta myyjää vastuusta. Siinä pätee ihan samat ehdot laadusta kuin missä tahansa kaupassa. Jos ei tuote vastaa luvattua, kaupan voi purkaa. Tässä tapauksessa kysyjän olisi vain pitänyt olla liikkeellä paljon aikaisemmin. Ihan turhaan on puoli vuotta katsellut. Suurin osa mokkuloiden ostajista on vain sen verran aaseja, että luulevat sopimuksen olevan sitova vaikka nopeus olisi esim. 20% luvatusta. Toki ekaksi pitää testata, ettei ongelmat ole linjan omassa päässä.

        Ongelma markkinoilla on, että mokkulakaupasta puuttuvat selkeät pelisäännöt. Lain pitäisi olla yksiselitteisempi mainonnan suhteen. Mainonnassa annetaan törkeästi vääriä mielikuvia laitteiden toimivuudesta. Mokkulakaupassa saa myydä palveluita jotka eivät käytännössä edes toimi. Jos mainonnassa annetaan selkeästi ymmärtää, että mokkulalla voi surffailla jossain lapin jänkällä valon nopeudella, pitää edes lähestulkoon näin myös olla.

        Ei voida olettaa, että kaikki ihmiset ovat perillä tietotekniikasta jo marssiessaan kauppaan hankkimaan laitetta tai palvelua. Myyjän tehtävä on kertoa asiat rehellisesti. Jos joku marssii kauppaan ostamaan mokkulaa megasella liittymällä, pitää myyjän ainakin kertoa missä päin se nopeus on edes mahdollista saavuttaa. Se ei ole paljon vaadittu. Valitettavasti edes tätä ei aina vaivauduta kertomaan.


      • sulle tähän
        popopopop kirjoitti:

        Siksi kun niitä soppareita kaupataan agressiivisesti ja toistaiseksi voimassa oleva on selväsi kalliimpi. Edelleenkään monella ei ole hajuakaan mokkulan toimintatavasta. Kaikki tieto on sen varassa mitä myyjä asiakkaalle kertoo. Nykyään vaan kertoo todella huonosti mahdollisista ongelmista.

        Määräaikainen sopimus ei vapauta myyjää vastuusta. Siinä pätee ihan samat ehdot laadusta kuin missä tahansa kaupassa. Jos ei tuote vastaa luvattua, kaupan voi purkaa. Tässä tapauksessa kysyjän olisi vain pitänyt olla liikkeellä paljon aikaisemmin. Ihan turhaan on puoli vuotta katsellut. Suurin osa mokkuloiden ostajista on vain sen verran aaseja, että luulevat sopimuksen olevan sitova vaikka nopeus olisi esim. 20% luvatusta. Toki ekaksi pitää testata, ettei ongelmat ole linjan omassa päässä.

        Ongelma markkinoilla on, että mokkulakaupasta puuttuvat selkeät pelisäännöt. Lain pitäisi olla yksiselitteisempi mainonnan suhteen. Mainonnassa annetaan törkeästi vääriä mielikuvia laitteiden toimivuudesta. Mokkulakaupassa saa myydä palveluita jotka eivät käytännössä edes toimi. Jos mainonnassa annetaan selkeästi ymmärtää, että mokkulalla voi surffailla jossain lapin jänkällä valon nopeudella, pitää edes lähestulkoon näin myös olla.

        Ei voida olettaa, että kaikki ihmiset ovat perillä tietotekniikasta jo marssiessaan kauppaan hankkimaan laitetta tai palvelua. Myyjän tehtävä on kertoa asiat rehellisesti. Jos joku marssii kauppaan ostamaan mokkulaa megasella liittymällä, pitää myyjän ainakin kertoa missä päin se nopeus on edes mahdollista saavuttaa. Se ei ole paljon vaadittu. Valitettavasti edes tätä ei aina vaivauduta kertomaan.

        ne myyjät lupaavat nopeuden olevan maksimissaan esim yhden megan. ostaja vain sokeasti olettaa, että tämä nopeus muka aina saavutettaisiin. mutta nykyiset kuluttajat vain kuluttavat eivätkä selvitä mitään. heti jos tulee ongelmaa, niin sitten kyllä ollaan itkemässä. saisivat paviaanit opetella tekemään muutakin kun kittaamaan kaljaa ja katsomaan salkkareita.


      • itselles
        sulle tähän kirjoitti:

        ne myyjät lupaavat nopeuden olevan maksimissaan esim yhden megan. ostaja vain sokeasti olettaa, että tämä nopeus muka aina saavutettaisiin. mutta nykyiset kuluttajat vain kuluttavat eivätkä selvitä mitään. heti jos tulee ongelmaa, niin sitten kyllä ollaan itkemässä. saisivat paviaanit opetella tekemään muutakin kun kittaamaan kaljaa ja katsomaan salkkareita.

        Taidat itse olla kaljamahainen myyjä, joka on niin laiska, ettei viitsi tehdä hommiaan kunnolla.

        Ongelmahan on nimenomaan siinä, että läheskään kaikki myyjät eivät laiskuuttaan vaivaudu kertomaan, ettei mokkula toimi kaikkialla sillä nopeudella minkä siitä maksat.

        Kyllähän sellainen joka on jo vuosia tietokoneita käyttänyt osaa selvittää tällaiset asiat ennakkoon, mutta entäs aloittelija joka on hommaamassa ekaa konettaan ja siihen nettiyhteyttä. Siihen tarvitaan juuri sitä myyjän neuvontaa. Ei voida olettaa, että aloittelija osaa esittää oikeita kysymyksiä sellaisista asioista joista ei ole ikinä kuullutkaan.

        Mainoksissa ei koskaan mainita muuta kuin maksiminopeus. Totta helvetissä siitä saa sellaisen käsityksen, että sama nopeus on kaikkialla.

        Kaikilla ei ole tuttuja nörttejä jotka selittäisivät nämä asiat.

        Jos myyjä sanoo, että mokkulalla nopeus on maksimissaan yksi mega, aloittelija hyvinkin olettaa, että okei, kyllä se mulle riittää. Siinä sen myyjän pitää nimenomaan mainita, että kyseinen nopeus on saavutettavissa vain kaupunkien keskustoissa. Tämä myyjiltä usein unohtuu.

        Jos sä menet autokauppaan ja myyjä kertoo, että auto kulkee maksimissaan 200km/h, ajattelet, että kyllä se mulle riittää. Sitten kun lähdet sillä maaseudulle, se hyytyy ja kulkeekin vaan 20 km/h, soitat liikkeeseen ja kysyt, että mikäs sille nyt tuli. Myyjä toteaa, että olisit lukenut luupilla sen pienen präntin papereissa, jossa sanotaan, että maalla se ei kovempaa kulje, eikä palautusoikeutta ole. Voi voi, mikset älynnyt kysyä.


      • itselles
        itselles kirjoitti:

        Taidat itse olla kaljamahainen myyjä, joka on niin laiska, ettei viitsi tehdä hommiaan kunnolla.

        Ongelmahan on nimenomaan siinä, että läheskään kaikki myyjät eivät laiskuuttaan vaivaudu kertomaan, ettei mokkula toimi kaikkialla sillä nopeudella minkä siitä maksat.

        Kyllähän sellainen joka on jo vuosia tietokoneita käyttänyt osaa selvittää tällaiset asiat ennakkoon, mutta entäs aloittelija joka on hommaamassa ekaa konettaan ja siihen nettiyhteyttä. Siihen tarvitaan juuri sitä myyjän neuvontaa. Ei voida olettaa, että aloittelija osaa esittää oikeita kysymyksiä sellaisista asioista joista ei ole ikinä kuullutkaan.

        Mainoksissa ei koskaan mainita muuta kuin maksiminopeus. Totta helvetissä siitä saa sellaisen käsityksen, että sama nopeus on kaikkialla.

        Kaikilla ei ole tuttuja nörttejä jotka selittäisivät nämä asiat.

        Jos myyjä sanoo, että mokkulalla nopeus on maksimissaan yksi mega, aloittelija hyvinkin olettaa, että okei, kyllä se mulle riittää. Siinä sen myyjän pitää nimenomaan mainita, että kyseinen nopeus on saavutettavissa vain kaupunkien keskustoissa. Tämä myyjiltä usein unohtuu.

        Jos sä menet autokauppaan ja myyjä kertoo, että auto kulkee maksimissaan 200km/h, ajattelet, että kyllä se mulle riittää. Sitten kun lähdet sillä maaseudulle, se hyytyy ja kulkeekin vaan 20 km/h, soitat liikkeeseen ja kysyt, että mikäs sille nyt tuli. Myyjä toteaa, että olisit lukenut luupilla sen pienen präntin papereissa, jossa sanotaan, että maalla se ei kovempaa kulje, eikä palautusoikeutta ole. Voi voi, mikset älynnyt kysyä.

        Hetki sitten soitti yksi tuttu jolle oli käynyt perinteiset kusetukset.

        Viiskymppinen pariskunta jonka nettiyhteyden kävin pari vuotta sitten konffaamassa kuntoon on nyt muuttamassa taajamasta syrjemmälle vuokralta omaan taloon. Ennen ollut meganen kaista piuhalla. Toiminut ok. Oli sitten viikolla soittanut palveluntarjoajalle ja pyytänyt liittymän siirtoa. Kerrottiin, ettei nykyistä voi siirtää kun ei kiinteää saa sinne uuteen paikkaan. Kaveri oli sitten kysellyt muista vaihtoehdoista ja niinhän siinä kävi, että kauppasivat sille megasen mokkulan 24 kk:n sopimuksella. Siellä saa sen toimimaan kymmenesosalla tuosta nopeudesta.

        Onneksi paskat ei vielä ole housuissa. Odottakoon tuotteen kotiin ja testatkoon pari päivää. Onhan tuossa kuitenkin se parin viikon palautusoikeus joka tapauksessa ilman mitään mutinoita.


      • ihan oikein
        itselles kirjoitti:

        Hetki sitten soitti yksi tuttu jolle oli käynyt perinteiset kusetukset.

        Viiskymppinen pariskunta jonka nettiyhteyden kävin pari vuotta sitten konffaamassa kuntoon on nyt muuttamassa taajamasta syrjemmälle vuokralta omaan taloon. Ennen ollut meganen kaista piuhalla. Toiminut ok. Oli sitten viikolla soittanut palveluntarjoajalle ja pyytänyt liittymän siirtoa. Kerrottiin, ettei nykyistä voi siirtää kun ei kiinteää saa sinne uuteen paikkaan. Kaveri oli sitten kysellyt muista vaihtoehdoista ja niinhän siinä kävi, että kauppasivat sille megasen mokkulan 24 kk:n sopimuksella. Siellä saa sen toimimaan kymmenesosalla tuosta nopeudesta.

        Onneksi paskat ei vielä ole housuissa. Odottakoon tuotteen kotiin ja testatkoon pari päivää. Onhan tuossa kuitenkin se parin viikon palautusoikeus joka tapauksessa ilman mitään mutinoita.

        noin siinä käy kun myyjän pitäs tehdä kaikki asiakkaan puolesta, kun ne on niin patalaiskoja vätyksiä aina itse.


      • kirjoittaa...
        itselles kirjoitti:

        Taidat itse olla kaljamahainen myyjä, joka on niin laiska, ettei viitsi tehdä hommiaan kunnolla.

        Ongelmahan on nimenomaan siinä, että läheskään kaikki myyjät eivät laiskuuttaan vaivaudu kertomaan, ettei mokkula toimi kaikkialla sillä nopeudella minkä siitä maksat.

        Kyllähän sellainen joka on jo vuosia tietokoneita käyttänyt osaa selvittää tällaiset asiat ennakkoon, mutta entäs aloittelija joka on hommaamassa ekaa konettaan ja siihen nettiyhteyttä. Siihen tarvitaan juuri sitä myyjän neuvontaa. Ei voida olettaa, että aloittelija osaa esittää oikeita kysymyksiä sellaisista asioista joista ei ole ikinä kuullutkaan.

        Mainoksissa ei koskaan mainita muuta kuin maksiminopeus. Totta helvetissä siitä saa sellaisen käsityksen, että sama nopeus on kaikkialla.

        Kaikilla ei ole tuttuja nörttejä jotka selittäisivät nämä asiat.

        Jos myyjä sanoo, että mokkulalla nopeus on maksimissaan yksi mega, aloittelija hyvinkin olettaa, että okei, kyllä se mulle riittää. Siinä sen myyjän pitää nimenomaan mainita, että kyseinen nopeus on saavutettavissa vain kaupunkien keskustoissa. Tämä myyjiltä usein unohtuu.

        Jos sä menet autokauppaan ja myyjä kertoo, että auto kulkee maksimissaan 200km/h, ajattelet, että kyllä se mulle riittää. Sitten kun lähdet sillä maaseudulle, se hyytyy ja kulkeekin vaan 20 km/h, soitat liikkeeseen ja kysyt, että mikäs sille nyt tuli. Myyjä toteaa, että olisit lukenut luupilla sen pienen präntin papereissa, jossa sanotaan, että maalla se ei kovempaa kulje, eikä palautusoikeutta ole. Voi voi, mikset älynnyt kysyä.

        vähän lyhyemmin, kun ei tota soopaa jaksa kukaan lukea.


      • sopimus
        kirjoittaa... kirjoitti:

        vähän lyhyemmin, kun ei tota soopaa jaksa kukaan lukea.

        Onhan ne liittymän sopimusehdotkin aika pitkiä, ei niitä kukaan jaksa lukea.


      • mittarimato....
        sdkjgdskjg kirjoitti:

        Lähinnä tarkoitin, että kuinka pääsisin eroon sopimuksesta, että ei tarvitsisi maksaa käyttämättömästä yhteydestä. Mutta sen varmaan ymmärsitkin ja tää oli vitsi, joo.

        lähinnä on sama kuin kytkykauppa joten siitä ei pääse maksamatta eroon ennen kuin sopimus on umpeutunut. Kokemusta on, kun nokia kanssa olen hiukka neuvotellut sopimuksen purkamista, mut kytky on kytky eikä eroon pääse.. Tietääpä ensikerralla olla semmoista solmimatta, mieluummin säästää ja ostaa käteisellä.


      • jejee
        sopimus kirjoitti:

        Onhan ne liittymän sopimusehdotkin aika pitkiä, ei niitä kukaan jaksa lukea.

        Aikoinaan vertailin mokkulan ja laajakaistan eroa. mokkulassa tuli heti ongelma vaikka oli nopein 2 meganen silti nettitv ei toiminut ja vastaavasti mulla oli 2 meganen elisan laajakaista ja nettitv toimis ongelmitta, joten voisin sanoa tuota mokkulaa ihan sudeksi.


    • mahjongg

      onko porukka luullut että mokkulat muka korvaisivat kiinteän nettiliittymän. eihän tuo käy kun varayhteydeksi. kaikenlaisille noita myydäänkin...

    • JCS

      Minulla on aivan sama ongelma. Se katkeaa koko ajan, varsinkin toukokuussa. En tiedä, en osaa auttaa. Elisa kertoi että syy on että verkkoa suurennettiin ja töiden vuoksi oli hidastelua kesällä. Nyt on parempi, mutta ei odotusten mukaan. Tämä piti olla nopeampi vaihtoehto. Se ei taatusti ole. Sain laskun hyvistystä 2 kk Elisalta. Aion vaatia lisää hyvitystä.

    • Elisa ei toimi

      Hyvä se on tietoa levittää, että osaa muut olla varuillaan. Minullakin katkeaa monta kertaa päivässä, ja täytyy sammuttaa koko kone, ennen kuin taas saa yhteyden toimimaan.

      • uti70

        Elisa toimii minulla ainakin ihan siedettävästi ottaen huomioon, että käytän tätä tosiaankin paikoissa jossa ei ole edes sähköverkkoa tai puhelin linjoja. DNA ei löydä näillä paikoilla edes gsm verkkoa!!!


    • juuso.

      Tarkistakaa nopeudet netin testin kautta. Itse kun muutin uuteen kerrostalo asuntoon n vuosi sitten. Otin nopeamman laaja kaistan. Kuukausi hinta 19.90 e kk. Ihmettelin usein hitautta. Soitin tässä vika palveluun ja kuinkas olikaan alkujaankin kytketty puolta hitaanpaan laajakaistaan. Nyt tuli hyvitys lasku lähes vuoden ajalta ja nyt toimii ihan siedettävästi.

    • KYLLÄ HÄVETTÄÄ

      Olen aina luullut että Suomi on johtava laajakaistamaa, Nyt menee Nokiankin maine!

      • Ei täällä Englannissa ainakaan paremmin ole. Oman laajakaistani toimittaja on muuttunut kolmeen kertaan vuosien varrella eri yritysostojen mukana, mutta palvelu ei ole parantunut. Viimeinen omistaja on Virgin. Yhteys katkeaa kokonaan ainakin kerran kuussa, vaikka lasku on maksettu ajallaan. Aluksi Virgin laskutti asiakkaita 25p/min, kun he ottivat yhteyttä teknikoihin vian takia! Siis asiakas joutui maksamaan heidän aiheuttamasta viasta. Virgin kyllä lupasi hyvittää rahat asiakkaalle, mikäli vika oli heistä johtuva. En tietenkään koskaan suostunut maksamaan heille penceäkään, vaan soitin ilmaiseen laskutuksen numeroon, jossa pidin asiakaspalvelijaa varattuna puhelimessa raivotessani huonosta palvelusta. Firman vaihto ei käy helposti, sillä pitäisi vaihtaa myös puhelinlinja pois kaapelista samalla. Siinä yhteydessä joutuisin varmaankin olemaan ilman puhelinta ja laajakaistaa ainakin kuukauden.


    • Epätietoinen yli-ikäinen

      Testasin viestintöviraston nettimittarilla oman 2 megasen mobiililaajakaista.. Tietoa otti vastaan nopeimmillaan 384 kbittiiä/sekunnissa. Että sillee. On nopeus kohdallaan? Ketähän pitäs uhkeilla että toimis?

      • Hae nopeutta optimoiva

        ohjelma esim. Tuneup 2008 (30pvä:n trial)tai ilmainen Iobitin Advanced WindowsCare 3 (beta)! Tämän jälkeen etsit nopeuden maksimointikohdat kyseisistä ohjelmista...siinä kaikki! Nopeudet lisääntyvät selvästi(usko pois, kokemusta on)!


      • perär.

        että 1 tavu = 8 bittiä, jolloin maksiminopeus on sinulla noin 2000 kilobittiä / 8 eli 250 kilotavua sekunnissa.
        Minulla on 1 Megabitin yhteys ja parhaillaan tietoa siirtyy minun koneelleni n. 200 kilotavua/sek. kun jokin kopiointiohjelma sen näyttää.

        Lisäksi noissa yhteyksissä on poispäin omasta pc:stä (upload) paljon hitaampi, esim. minulla 512 kilobittiä/sek. ja sama varmaan sinullakin.
        Useissa monen megabitin saap.nopeudella olevilla yhteyksillä on maksimi upload vain 1 tai kork. 2 megabittiä/sek.


      • linkit!
        Hae nopeutta optimoiva kirjoitti:

        ohjelma esim. Tuneup 2008 (30pvä:n trial)tai ilmainen Iobitin Advanced WindowsCare 3 (beta)! Tämän jälkeen etsit nopeuden maksimointikohdat kyseisistä ohjelmista...siinä kaikki! Nopeudet lisääntyvät selvästi(usko pois, kokemusta on)!

        Maksimoit nettinopeuden siihen sun 2Mb:hen (valitset valikosta sun oman nopeuden)!

        http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/

        http://www.iobit.com/beta.html


      • kytketty?

        Miten mobiiililaajakaistasi on kytketty? Jos käyät puhelimen kautta USB-kaapelilla tai bluetoothilla siinä taitaa vaikuttaa se USN tai Bluetooth-modeemin asetukset koneessasi. Esim. Nokian ajureilla minun koneessani USB-kaaplin kautta asetuksissa maksimi porttinopeus on 480 000 bittiä sekunissa (tai jotain sinnepäin, ei voi nyt tarkistaa). Se vastaa siis suurinpiirtein sitä hitainta laajakaistaa, 384 kbits. Nopeammasta laajakaistasta ei ole siis mitään hyötyä, sitä ei voi edes teoreettisesti hyödyntää.


    • pääset

      sanot että et halua Elisaa osalliseksi luottohäiriö merkintöihisi etkä Elisaa osalliseksi perintätoimien
      aikaansaajaksi. minulla toimi ainakin. se ylpeyden kolaus operaattoriin päin kuitenkin on että sun täytyy ilmoittautua ns persaukiseksi. mutta mistäs ne totuuden tietää. ;=)

      • toimiiii

        aika jouhevasti. Itselläni on tikussa 2 M liittymä. Parahimmillaan olen päässyt 1.7 M. Tein nopeustestin 4:llä nopeustestin tarjoajalla ja kaikilla tuli eri tulos. Huonoin n.450kbit/s ja paras 1.4 M.
        Joten ota nyt sitten noista selvä. Sivut kyllä aukeaa suht nopeasti. Simppelit nettipelit futaa, ja Juutuubit myös. Tikku on Huawei ja kone läppäri MacBook. Kertaakaan tähän mennessä ei ole yhteydet katkenneet, ollut käytössä vasta n. 1,5 kk. Aloitin "lomaliittymällä" 384 kbit/s koska tiesin että alueella ei ollut 3G käytössä vielä, mutta tulee varmaankin jossakin vaiheessa.


    • buahhahah

      hävetkää paskast suomalaiset kun olette naapurianne joka asiassa paskempia... onneksi olen ruotsalainen.

      • iloa..

        en taida löytäkään tuosta ruotsalaisuudesta olen sen verran asunut ruotsissa että...kaikki kyllä toimii ..niinkuin pitääkin..mutta aika laihaksi jää ilo silti ..ruotasalaisen keskuudessa ..ne kun ei ole tyytyväisiä mihinkään...vaikka joka asia toimiskin.

        -ruotsin-suomalainen-


      • p.v.

        "hävetkää paskast suomalaiset kun olette naapurianne joka asiassa paskempia"

        Aivan totta. Suomella on myös paskemmat naapurimaat kuin ruotsilla. Lisäksi keinotekoinen kaksikielisyys maksaa aivan tähtitieteellisiä summia vuosittain. Sekin heikentää ja paskentaa Suomea entisestään. Hetki vaan kun yritän tässä arvailla, kenen syytä tämäkin on...


    • LOL4Y

      Kirjallinen reklamaatio, mainos lause "toimii kaikkialla" ns. kuluttajan johtamista harhaan.

      Hyvä konsti on kääntyä kuluttaja-asiamiehen puoleen, jos ratkaisua ei löydy.

    • JH.

      Mulla on Elisan langallinen 8M/1M Full Rate yhteys ja pätkimistä tapahtuu tooooosi harvoin.

      • dnafullrate

        Samapa täälläkin :)
        Pätkiminen on hyvin harvinainen ilmiö.
        Myöskään maksimi tiedonsiirtonopeudesta ei paljoakaan jää paitsi.


    • mä vaan

      Vaihda esim soneran tavalliseen laajakaistaan. Meillä ollut käytössä noin 4v ja katkoja ollut n.5kpl.
      ja sitten siitä nykyisestä sun sopimuksesta. Vei liikkeeseen mistä ostit mokkulan ja teit sopparin, kerro kaikki ongelmat mitä sulla on ollu ja samalla miten paljon katkokset ovat haitanneet keskusteluja ym joista on tullut väärinkäsityksiä. pysy kovana ja vaadi hyvitystä ja sopimuksen katkaisua. Monesti tälläisissä tilanteissa auttaa myös se jos asiasta ei päästä ratkaisuun niin kerrot ottavasi yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.

    • KULUTTAJANEUVOJA?!?

      - Oman paikkakunnan kuluttajaneuvojalta kannattas kysyä.
      - Jos ei toimi vaadi korvauksia yms.
      - Itse purin sopimuksen juuri toimimattomuuden takia ja ei siitä kukaan marmattanut... Kun ei toimi niinkuin pitää niin... Your fired!!!

      • Paras vastaus

        Tuo äskeinen on oikea ja paras vastaus keskustelun aloittajalle. Miksiköhän kukaan aiemmista vastaajista sitä ole älynnyt? Vastaukset kun tuntuvat teinien kirjoituksilta.


    • ainaskin soneralla

      ,,jos on ottanu vaikka kytkykaupalla kännyn
      tai läppärin,niin eroon pääsee kun maksaa kerralla
      kaikki pois,muuten ei onnaa!!!

    • lukea mainoksia

      Siitä se on hyvä ei ole kiire mihinkään otetaan rauhallisesti.

      • mokkulaa kenellekkään

        Monta kaveria on kironut mokkulan pätkivän, poikottiin vaan kyseiset firmat,ellet välttämättä tarvitse mokkulaa. Ja jos tarjoavat mokkulaa lankayhteyden sijaan, ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ SUOSTUKO, täytyy niilläkin joku vastuu olla.


    • ken gur u ti.eto kon eessa

      onk koh an vii ru s t ai mu uta vika a. Tä ä kir joi tu skin hyp pi i k oko aja n.

    • just testasin

      Hyvin toimii

    • oleva

      tää nyt on ollu tiedossa aina, et Suomen netti tökkii!!! Kaverit on kertonu samaa. Kyllä hiukset lähtee päästä mokkuloidessa. EN OSTAIS ITTELLENI!!!

    • irti kun kirjoittelin länsisuomen alueen toimitusjohtajalle. Jos sinulle on myyty esim 1M yhteys ja saat huonoimmillaan alle 0,1M, on mielestäni yhteyttä markkinoitu virheellisesti.

    • HIDASTA...VERKKO

      Niin eli palveluja kyllä tarjotaan kovasti suomalaisille mutta sitten ollaankin unohdettu rakentaa kaapelit kuntoon. Suomessa on 70 luvulta kupari kaapelia ja lapamatoa maan sisällä, sekä taloissakin kulkee sellaiset kaapeli joissa aikoinaan liikkui peräti 2:den tv kanavan ohjelman nimittäin 1 ja 2 Yle kanavat.

      Ruotsissa taas on valtio satsannut reilusti rahaa verkon kehittämiseen eletään sentään jo pitkällä 2000 luvulla siellä on käytössä valokaapelit ja kuitu optiikkaa joita meillä vielä harjoitellaan. Jos meilläkin siirryttäisiin valokaapeleihin laakista joka paikassa netin nopeus ja kaikki tökkiminen loppuisi alkuunsa koska verkossa ei ole johdoista johtuvaa hävikkiä.

      Mitä tulee noihin "mokkuloihin" ne ne vasta onkin lapsen kengissä ne ei pelaa ollenkaan tai sitten pelaa ja hitaasti taikka katkeaa...sen verran on surkea suomen nopea 3G verkko että sekin on vasta ihan alussa, pitää oikein ihmetellä miten myydään eism. tietokoneita mokkulan kanssa ihmisille jotak asuvat 3G verkon ulkopuolella??? ihan vaan pokkana ja sitten sanotaan että "se olisi pitänyt tietää" ai te ette asukaan Helsingissä Mannerheimin tiellä???

    • MUKULA...

      Minua voi kerran kusaista silmään, mutta toista kertaa vältän henkeen ja vereen! Miksi sorruit operaattoriin, nyt Sinun on maksettava tuo sopimus mitä todennäköisemmin, isoja vastaan voi tietysti Kuluttaja-asiamiehelle tuon viedä, mutta operaattorilla on usein rivien välissä ehtoja, joita et ehkä sinäkään ole huomannut!

    • Täällä takapajulassa tökkii kaikki.Kohta tökkii vielä enemmän ja paremmin ku kyykkyporukka lisääntyy

    • Historia toistuu

      Sivistysvaltion ongelma on kun humanismi nostaa päätään ja muodostuu kaikenlaisia keskustelukerhoja ja siinä unohtuu elämän realiteetit.Koulutus,terveydenhuolto ammattitaito,käsillätekeminen on jo nyt katastrofin partaalla.

      • pokkula

        Uutta tekniikkaa tuotetaan pika vauhtia,vaikka entisetkään ei pelaa.Saisivat ottaa iisimmin ja laittaa vehkeet toimimaan ennenkuin uutta ollaan jo hommaamassa.Vähät välittävät asiakkaista kunhan saavat rahaa kiskottua.Tosi on että ruotsissa on myös huomattavasti halvempia nettiliittymät.Niinhän se oli digiboxinkin kans,kiireellä oltiin pakottamassa ihmiset boxin ostoon vaikka linkit oli vielä epäkunnossa.Näin meillä kalliissa kotomaassa.


    • imuroida uusi

      ...siis imuroi Elisan tukisivuilta uusi ohjelmapäivitys Elisan mokkulallesi. Ainakin minulla se auttoi. Vuosi sopimusta takana ja toinen vielä edessä. Nyt täällä maalla...viikonloppureissulla...yhteys silloin tällöin 53,6 kbts ja välillä 236 kb...kovin on siis hidasta, kun ei 3G-verkko yllä Nurmeksesta...aaaaargh!

    • Rambo75

      sun täytty soittaa vika ilmoitus numeroon sanoa niille että ei toimi mokkula kunnolla joko lähetät huoltoon mokkulan tai jätät maksamatta kuukausi maksun niin kyllä se menee kiinni sitten ja soitat että en viiti maksaa turhasta paskasta jos ei toimi
      niitten on pakko peruttaa sopimus jos ei niin soita kuluttaja asiamiehelle tee ilmoitus,,huonosta palvelusta,,

      • Ylikorjailija

        Helposti pääsee eroon

        Sun täytyy soittaa vikailmoitusnumeroon ja sanoa niille että ei toimi mokkula kunnolla. Joko lähetät huoltoon sen mokkulan tai jätät maksamatta kuukausimaksun niin kyllä se menee sitten kiinni. Soitat, että "en viitti maksaa turhasta paskasta", jos se ei toimi.
        Niitten on pakko peruuttaa sopimus, ja jos eivät peruuta, niin soita kuluttaja-asiamiehelle. Tee ilmoitus huonosta palvelusta.


    • roku 2

      olen käyttänyt soneran mokkulaa nyt nelisen kuukautta ja olen kohtuullisen tyytyväinen. nopeus on ollut 1 megan,kuten luvattiin. tosin ei aina,mutta mitään yhteyden pätkimistä ei vielä ole ollut.

      • mokkulatsukkaa

        sen verran törmänny just mokkuloihin et ei ne toimi lähellekkään niin kuin pitäis.
        itellä liikkuvan työn takia 1 mekanen läppärissä sim-kortilla.mallia sonera.toimii kun tietää mitkä rajat ovat.eihän se joka paikassa toimi täysillä en sitä edes odottanut.
        pojalla soneran 24 mekanen kotona ja toimii aidosti 24 mekaisena.thats it.
        pikku operaattorit sählää ja kusettaa asiakkaita.
        helppoa vai mitä?


      • Paatsa
        mokkulatsukkaa kirjoitti:

        sen verran törmänny just mokkuloihin et ei ne toimi lähellekkään niin kuin pitäis.
        itellä liikkuvan työn takia 1 mekanen läppärissä sim-kortilla.mallia sonera.toimii kun tietää mitkä rajat ovat.eihän se joka paikassa toimi täysillä en sitä edes odottanut.
        pojalla soneran 24 mekanen kotona ja toimii aidosti 24 mekaisena.thats it.
        pikku operaattorit sählää ja kusettaa asiakkaita.
        helppoa vai mitä?

        Mittaas se nopeus http://www.speedtest.net


      • Rambo75
        Paatsa kirjoitti:

        Mittaas se nopeus http://www.speedtest.net

        jos meinaat että saat tuon 24Mbitin lataus nopeuden niin pitäs olla piuhat hyvässä kunnossa ja lataus sivu naapurissa taitaa jäädä tuohon 10mbit/15mbit tuntumaan ihme on jos saa koska monella sivustolla on lataus rajoitus mikä on yleensä 100kbittiä myös kuinka nopeasti saat,,,
        mulla on ollut monesta eri firmasta netti linjat
        tuntuu olen yhtä huonoja kaikki,,

        jos hyvää linjaa olet hakemassa niin suosittelen yritys linjaa esim 5mbit/5mbit symmetrinen mutta hintaa on vielä paljon,,,


      • niitä myyvä

        Jos sinulla on Elisan mokkula, ohjelmistossa on valikoissa on toiminto "ensisijainen verkko".
        pätkiminen vähenee jos laitat valokosta "vain 3G-asennon".Tämä edellyttää tietysti käyttöä 3G-alueella. Verkot saattavat muutoin vaihdella kesken käytön 3G- ja 2G-verkoissa, jolloin yhteys välillä katkeaa. Muilla operaatoreilla on täsmälleen samanlainen laite, mutta käyttöliittymästä en tiedä.
        Pitää myös muistaa, että dataliikenne on priorisoitu väistäväksi liikenteeksi verkossa, jos samalla alueella on paljon puheluita verkossa ne ohittavat mokkulan tärkeysjärjestyksessä ja nettiyhteys hidastuu. Jos hidastelua/pätkimistä on jatkuvasti, kannattaa olla yhteydessä operaattorin tekniseen tukeen. Näin operaattorin tietoon kirjautuu lisäkapasiteetin tarve. Fiksu operaattori kyllä ottaa huomioon asiakkaiden tarpeen.
        Saadessani palautetta asiakkailta laitan sen aina operaattorin tietoon, vaatikaa omilta myyjiltänne samaa. Saattaa tosin olla, että tämä ei piittaa,
        sillä monia kiinnostaa vain liittymien tekeminen ei niiden toiminta.
        Yhteydet ei parane mollaamalla operaattoreita keskustelupalstoilla, kannattaa siis olla yhteydessä tekniseen asiakastukeen, vaikkapa sähköpostilla. Kyllä ne luetaan, vaikka aina ei asiakkaasta heti siltä tuntuiskaan.


      • zxcvbnm
        niitä myyvä kirjoitti:

        Jos sinulla on Elisan mokkula, ohjelmistossa on valikoissa on toiminto "ensisijainen verkko".
        pätkiminen vähenee jos laitat valokosta "vain 3G-asennon".Tämä edellyttää tietysti käyttöä 3G-alueella. Verkot saattavat muutoin vaihdella kesken käytön 3G- ja 2G-verkoissa, jolloin yhteys välillä katkeaa. Muilla operaatoreilla on täsmälleen samanlainen laite, mutta käyttöliittymästä en tiedä.
        Pitää myös muistaa, että dataliikenne on priorisoitu väistäväksi liikenteeksi verkossa, jos samalla alueella on paljon puheluita verkossa ne ohittavat mokkulan tärkeysjärjestyksessä ja nettiyhteys hidastuu. Jos hidastelua/pätkimistä on jatkuvasti, kannattaa olla yhteydessä operaattorin tekniseen tukeen. Näin operaattorin tietoon kirjautuu lisäkapasiteetin tarve. Fiksu operaattori kyllä ottaa huomioon asiakkaiden tarpeen.
        Saadessani palautetta asiakkailta laitan sen aina operaattorin tietoon, vaatikaa omilta myyjiltänne samaa. Saattaa tosin olla, että tämä ei piittaa,
        sillä monia kiinnostaa vain liittymien tekeminen ei niiden toiminta.
        Yhteydet ei parane mollaamalla operaattoreita keskustelupalstoilla, kannattaa siis olla yhteydessä tekniseen asiakastukeen, vaikkapa sähköpostilla. Kyllä ne luetaan, vaikka aina ei asiakkaasta heti siltä tuntuiskaan.

        Oikea paikka valittaa huonosta toiminnasta on myyjä. Hän on vastuussa myymästään tuotteesta ja hänen tulee korjata tilanne tai antaa asiakkaalle hyvitystä, jos tuote ei toimi luvatulla tavalla.

        Se millaisen sopimuksen myyjä puolestaan on tehnyt operaattorin kanssa ei asiaan vaikuta. Asiakasta ei voi myöskään vaatia jonottamaan operaattorin (ehkä jopa maksullisessa) asiakaspalvelussa.


      • niitä myyvä
        zxcvbnm kirjoitti:

        Oikea paikka valittaa huonosta toiminnasta on myyjä. Hän on vastuussa myymästään tuotteesta ja hänen tulee korjata tilanne tai antaa asiakkaalle hyvitystä, jos tuote ei toimi luvatulla tavalla.

        Se millaisen sopimuksen myyjä puolestaan on tehnyt operaattorin kanssa ei asiaan vaikuta. Asiakasta ei voi myöskään vaatia jonottamaan operaattorin (ehkä jopa maksullisessa) asiakaspalvelussa.

        ...mutta käypä jossain marketissa valittamassa. Todennäköisesti nyökytellään osaaottavasti, mutta mitään ei tapahdu. Tieto ei välttämättä kirjaudu operaattorille asti. Vastuullinen myyjä toki huolehtii tiedon eteenpäin, mutta vain operaattori voi parantaa yhteyksiä. Tavallisilla myyjillä/kauppiailla ei ole pääsyä operaattoreiden tiedostoihin, joista näkyisi esim alueella olevien liittymien määrä yms. Eikä kauppiaalla ole myöskään mahdollisuutta lisätä kapasiteettia.
        Joku "puhelinmyyjä" tuskin vaivautuu asiaa pahemmin miettimään, koska siitä ei heru provikoita. Tämä on ikävä tosiasia johon olen törmännyt useita kertoja. Liittymiä on myyty sellaisillekin alueille, jossa ne eivät voi toimia luvatulla nopeudella.
        Tavalla tai toisella kannatta epäkohdat saada palveluntarjoajan tietoon.
        Palvelun toimivuudesta vastaa operaattori, jonka edustajia myyjät ovat. Myyjä ei siis voi vastata taloudellisesti yhteyksien toimivuudesta. Toivottavaa toki olisi, että asiakas saisi sen mitä luvataaan ja palveltaisiin loppuun saakka, mutta näin ei asia aina ole.


      • zxcvbnm
        niitä myyvä kirjoitti:

        ...mutta käypä jossain marketissa valittamassa. Todennäköisesti nyökytellään osaaottavasti, mutta mitään ei tapahdu. Tieto ei välttämättä kirjaudu operaattorille asti. Vastuullinen myyjä toki huolehtii tiedon eteenpäin, mutta vain operaattori voi parantaa yhteyksiä. Tavallisilla myyjillä/kauppiailla ei ole pääsyä operaattoreiden tiedostoihin, joista näkyisi esim alueella olevien liittymien määrä yms. Eikä kauppiaalla ole myöskään mahdollisuutta lisätä kapasiteettia.
        Joku "puhelinmyyjä" tuskin vaivautuu asiaa pahemmin miettimään, koska siitä ei heru provikoita. Tämä on ikävä tosiasia johon olen törmännyt useita kertoja. Liittymiä on myyty sellaisillekin alueille, jossa ne eivät voi toimia luvatulla nopeudella.
        Tavalla tai toisella kannatta epäkohdat saada palveluntarjoajan tietoon.
        Palvelun toimivuudesta vastaa operaattori, jonka edustajia myyjät ovat. Myyjä ei siis voi vastata taloudellisesti yhteyksien toimivuudesta. Toivottavaa toki olisi, että asiakas saisi sen mitä luvataaan ja palveltaisiin loppuun saakka, mutta näin ei asia aina ole.

        Asia vain on niin että myyjä vastaa myymästään tuotteesta asiakkaalle. Asiakkaalla on oikeus purkaa kauppa, jos myyjä ei saa laitetta toimimaan luvatulla tavalla.

        Myyjä ja operaattori saa sitten riidellä keskenään vastuista. Se asia ei kuulu tuotteen ostajalle.


      • niitä myyvä
        zxcvbnm kirjoitti:

        Asia vain on niin että myyjä vastaa myymästään tuotteesta asiakkaalle. Asiakkaalla on oikeus purkaa kauppa, jos myyjä ei saa laitetta toimimaan luvatulla tavalla.

        Myyjä ja operaattori saa sitten riidellä keskenään vastuista. Se asia ei kuulu tuotteen ostajalle.

        ...nyt vain on niin, että puhelinpuolella kaupan purusta päättää operaattori eikä myyjäliike. Poislukien tietenkin operaattoreiden omat myymälät. Ainakin Elisalla on 2 viikon tyytyväisyystakuu mobiililaajakaistalle. Kaupan purku onnistuu myös jos tekninen asiakastuki toteaa laitteen toimimattomuuden eikä parannusta yhteyteen ole tulossa kohtuuajassa. Mutta yksityinen kauppiasedustaja ei voi purkuja tehdä yksin vaan teknisenasiakaspalvelun kautta.
        Toki silti kannattaa ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen, jotta tiedostavat ongelmat...


      • zxcvbnm
        niitä myyvä kirjoitti:

        ...nyt vain on niin, että puhelinpuolella kaupan purusta päättää operaattori eikä myyjäliike. Poislukien tietenkin operaattoreiden omat myymälät. Ainakin Elisalla on 2 viikon tyytyväisyystakuu mobiililaajakaistalle. Kaupan purku onnistuu myös jos tekninen asiakastuki toteaa laitteen toimimattomuuden eikä parannusta yhteyteen ole tulossa kohtuuajassa. Mutta yksityinen kauppiasedustaja ei voi purkuja tehdä yksin vaan teknisenasiakaspalvelun kautta.
        Toki silti kannattaa ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen, jotta tiedostavat ongelmat...

        Ostaja tekee kaupat myyjän kanssa, joka vastaa tuotteen toimivuudesta. Myyjä ei voi vaatia asiakasta tekemään itselleen kuuluvaa työtä.

        Se miten kauppias operaattorin suhteen asioi ei kuulu asiakkaalle. Jos myyjä ei tule toimeen operaattorin kanssa, on kyseisen operaattorin tuotteiden myynti syytä lopettaa.


      • niitä myyvä
        zxcvbnm kirjoitti:

        Ostaja tekee kaupat myyjän kanssa, joka vastaa tuotteen toimivuudesta. Myyjä ei voi vaatia asiakasta tekemään itselleen kuuluvaa työtä.

        Se miten kauppias operaattorin suhteen asioi ei kuulu asiakkaalle. Jos myyjä ei tule toimeen operaattorin kanssa, on kyseisen operaattorin tuotteiden myynti syytä lopettaa.

        et tunnu ymmärtävän asiaa.
        Suomessa on puhelinliittymillä toimitusehdot. Ne kannattaa lukea...


      • zxcvbnm
        niitä myyvä kirjoitti:

        et tunnu ymmärtävän asiaa.
        Suomessa on puhelinliittymillä toimitusehdot. Ne kannattaa lukea...

        Sattuu vain olemaan niin että laki määrittelee sen miltä osin toimitusehdot ovat voimassa.

        Sopimusvapauden perusteella voi tehdä aivan mitä sopimuksia tahansa. Mutta vain ne kohdat ovat voimassa, joista ei ole erikseen laissa säädetty. Tässä tapauksessa kuluttajansuojalaki määrittelee sekä myyhän ja ostajan oikeudet ja velvollisuudet.


      • niitä myyvä
        zxcvbnm kirjoitti:

        Sattuu vain olemaan niin että laki määrittelee sen miltä osin toimitusehdot ovat voimassa.

        Sopimusvapauden perusteella voi tehdä aivan mitä sopimuksia tahansa. Mutta vain ne kohdat ovat voimassa, joista ei ole erikseen laissa säädetty. Tässä tapauksessa kuluttajansuojalaki määrittelee sekä myyhän ja ostajan oikeudet ja velvollisuudet.

        ...kohdasta "sopimus".
        Siinä määritellään ketkä ovat sopimusosapuolet. Siis operaattori ja asiakas. Ja operaattorilla on oikeus valtuuttaa kolmannen tekemään sopimuksen puolestaan.
        Toivottavasti vihdoin ymmärrät, että yksityisellä kauppiaalla/myyjällä ei ole käytössään "virtakytkintä", jolla sopimus voidaan purkaa tai saada hyvitystä toimimattoman yhteyden vuoksi. Tämä ei silti tarkoita, etteikö kauppiaaseen kannata olla yhteydessä ja etteikö kauppiaan tulisi tarvittaessa auttaa asiakasta.
        Mutta lopullisen päätöksen hyvityksistä ja sopimuksen purusta tekee aina operaattori. Siihen ei myyjän ininät paljoa auta.

        Itse toivon aina saavani epäkohdat tietooni. Laitteiden takuuhuollot yms. toimii ilman muuta ostopaikan kautta.
        Tästä asiasta on turha kinata, koska homma toimii näin...


      • zxcvbnm
        niitä myyvä kirjoitti:

        ...kohdasta "sopimus".
        Siinä määritellään ketkä ovat sopimusosapuolet. Siis operaattori ja asiakas. Ja operaattorilla on oikeus valtuuttaa kolmannen tekemään sopimuksen puolestaan.
        Toivottavasti vihdoin ymmärrät, että yksityisellä kauppiaalla/myyjällä ei ole käytössään "virtakytkintä", jolla sopimus voidaan purkaa tai saada hyvitystä toimimattoman yhteyden vuoksi. Tämä ei silti tarkoita, etteikö kauppiaaseen kannata olla yhteydessä ja etteikö kauppiaan tulisi tarvittaessa auttaa asiakasta.
        Mutta lopullisen päätöksen hyvityksistä ja sopimuksen purusta tekee aina operaattori. Siihen ei myyjän ininät paljoa auta.

        Itse toivon aina saavani epäkohdat tietooni. Laitteiden takuuhuollot yms. toimii ilman muuta ostopaikan kautta.
        Tästä asiasta on turha kinata, koska homma toimii näin...

        Lainsäätäjän silmissä myyjä on vastuussa myymästään tuotteesta eikä voi luistaa myyjän vastuusta vetoamalla johonkin sopimusehtoon. Sellaiset sopimusehdot ovat pätemättömiä.

        Asiakkaalle taas ei kuulu mitenkään se miten myyjä ja operaattori hoitavat keskinäiset asiansa.


      • niitä myyvä
        zxcvbnm kirjoitti:

        Lainsäätäjän silmissä myyjä on vastuussa myymästään tuotteesta eikä voi luistaa myyjän vastuusta vetoamalla johonkin sopimusehtoon. Sellaiset sopimusehdot ovat pätemättömiä.

        Asiakkaalle taas ei kuulu mitenkään se miten myyjä ja operaattori hoitavat keskinäiset asiansa.

        ...lienee turha jatkaa...
        Laki on yksiselitteinen, siitä miten se kirjoitetaan. Mutta lain soveltamisessa on toki eroja, johtuen siitä että maailma ei ole niin mustavalkoinen.
        Onhan nämä toimitusehdot hyväksytty viestintävirastossa ja kuluttaja-asiamiehen kanssa, mutta ellet ole tyytyväinen tee liittymä ja yritä hakea ennakkopäätös.


      • zxcvbnm
        niitä myyvä kirjoitti:

        ...lienee turha jatkaa...
        Laki on yksiselitteinen, siitä miten se kirjoitetaan. Mutta lain soveltamisessa on toki eroja, johtuen siitä että maailma ei ole niin mustavalkoinen.
        Onhan nämä toimitusehdot hyväksytty viestintävirastossa ja kuluttaja-asiamiehen kanssa, mutta ellet ole tyytyväinen tee liittymä ja yritä hakea ennakkopäätös.

        Edustat aivan tyypillistä huijarimyyjää, jolla on tapana yrittää luistaa omista vastuistaan. Tässä oli tällainen tapaus. Yleisempää on yrittää takuuehdoilla rajoittaa laissa säädettyjä myyjän velvoitteita ja asiakkaan oikeuksia.


      • niitä myyvä
        zxcvbnm kirjoitti:

        Edustat aivan tyypillistä huijarimyyjää, jolla on tapana yrittää luistaa omista vastuistaan. Tässä oli tällainen tapaus. Yleisempää on yrittää takuuehdoilla rajoittaa laissa säädettyjä myyjän velvoitteita ja asiakkaan oikeuksia.

        ...ei näköjään riitä soveltamaan lakitekstiä, joten käyt nimittelemään.
        Et ilmeisesti ole sisäistänyt kirjoittamaani tekstiä.
        Ainoa keinosi todistaa olevani väärässä on hankkia ennakkopäätös, mutta ei liene taloudellisesti järkevää yrittää ;)
        Omalta osaltani tämä keskustelu päättyy tähän.


      • niin täynnä tätä !
        niitä myyvä kirjoitti:

        ...mutta käypä jossain marketissa valittamassa. Todennäköisesti nyökytellään osaaottavasti, mutta mitään ei tapahdu. Tieto ei välttämättä kirjaudu operaattorille asti. Vastuullinen myyjä toki huolehtii tiedon eteenpäin, mutta vain operaattori voi parantaa yhteyksiä. Tavallisilla myyjillä/kauppiailla ei ole pääsyä operaattoreiden tiedostoihin, joista näkyisi esim alueella olevien liittymien määrä yms. Eikä kauppiaalla ole myöskään mahdollisuutta lisätä kapasiteettia.
        Joku "puhelinmyyjä" tuskin vaivautuu asiaa pahemmin miettimään, koska siitä ei heru provikoita. Tämä on ikävä tosiasia johon olen törmännyt useita kertoja. Liittymiä on myyty sellaisillekin alueille, jossa ne eivät voi toimia luvatulla nopeudella.
        Tavalla tai toisella kannatta epäkohdat saada palveluntarjoajan tietoon.
        Palvelun toimivuudesta vastaa operaattori, jonka edustajia myyjät ovat. Myyjä ei siis voi vastata taloudellisesti yhteyksien toimivuudesta. Toivottavaa toki olisi, että asiakas saisi sen mitä luvataaan ja palveltaisiin loppuun saakka, mutta näin ei asia aina ole.

        kun meet myymälään, niin siel tiskin takana notkuu joku bonuspalkkalainen määräaikaissopimuksella oleva, omalle alalleen työttömäksi jäänyt nuori juippi, joka on töissä asenteella:
        Hei, älä mulle valita, mä oon vaan töissä täällä !.

        Ikinä en ole saanut minkäänlaista palvelua elisassa, en tiskillä , en asiakaspalvelussa, jonne soittaminen on maksullista ! Sekin aivan käsittämätöntä, että asiakaspalvelu on maksullista, hehän itse haitan aiheuttavat, silkkaa rahastusta !

        Eikö Elisa itse tajua, minkä verran kämy maine ja pätkivä yhteys oikeasti maksaa, ja että ne rahat on pois heidän tuloksestaan ?
        - siel johdossa on vanhoja , työhönsä kyllästyneitä , homehtuneita pomoja, joille ne bonukset tulee yhtä varmasti kuin allakassa tulee joulu, riippumatta myynnistä.
        Ei niitä tosiaankaan V***tu kiinnosta joku kuluttajan huoli tai se, että maine on paskaakin huonompi, kun palkkiot alaisten tekemättömästä työstä kuitenkin tulee tilille.
        Tehkää ryhmäkanne Elisaa vastaan, niin alkaa tapahtua:

        Yhteys kuluttaja-asiamieheen, joka antaa neuvoja, ja ohjaa lakimiehen puheille, ja sitten vaan osoite nettiin, jonne jokainen kanteeseen osallistuva laittaa yhteystietonsa.
        Kun sitten oikeusteitse todetaan, ettei Elisa ole täyttänyt mitä lupasi, moinen markkinointitapa ja rahastuskone lakkautetaan kuluttajansuojaan vedoten, sopimusrikkomuksena, ja jokainen saa pahan mielensä korvaukseksi fyffee, ja loppuu tollaisen paskan myynti joka operaattorilta siihen paikkaan.
        kyllä ne pomojen naamatkin venähtää, kun sitten jää ne bonukset maksamatta...


    • tökkii...

      ei ainoastaan internet vaan lasten henkinen hyvinvointi... olisiko tässäkin syynä tämä pandoran lipas =/
      minun mielestä kaikki kännyt ja internetit voitaisiin poistaa kokonaan.
      palattaisiin vanhaan hyvään aikaan jossa piti rimpauttaa kaverille seinä puhelimesta jos oli juoruttavaa ja kaverille sai mennä kylään ilman että piti kysyä lupa ensin omilta ja sitten kaverin vanhemmalta!?
      no tietenkin joku keksi sen viina homman ja huumeet... kaikki on kiinni siitä että miten sen lapsen kasvattaa. loppu elämä on kiinni lapsesta itsestään..halusimme tai emme.
      jos haluamme lapsen pysyvän 'kaidalla' tiellä niin eletään itse kunnolla.
      tai asennetaan lapsiin tutkat millä seurata liikkeitä tai ihonalaiset antabus kapselit jotka tehoaa myös silloin kun otetaan huumeita.
      maailmassa on niin paljon paskaa,on pieniä kikkareita ja isoja..
      koko ajan ihmetellään jostain asiasta ja keskustelusta ei tule loppua*lääh* niinkuin minun esim..
      tässä hieman lisää mietittävää ismisille joilla ei ole muuta tekemistä =D

    • Vallilan Henkka

      Tuossa edellä on mainittu sopimuksen purkaminen joko järjestelmän toimimattomuuteen vedoten tai maksaa sopimuskauden loppuun.
      Siihen väliin mahtuu sellainen, että sopimuksen purku (omasta syystä johtuen) ja maksaa sopimussakkoa 2 - 3 kuukauden verran. Voi olla enempikin tai vähempikin seikoista johtuen. Mutta ei ne myyjät ehkä tällaisia halua, saattaa mennä provisiot tai muut pisteet. Mutta se ei ole sinun pulma.
      Se mokkulan asetuksen "vain 3 g" 3 g-alueella on mielenkiintoinen vinkki nopeustestit.

    • ex-asiakas

      Saitko sopimusta kirjoittaessa mukaasi Elisan yleiset sopimusehdot? Jos et saanut niitä mukaasi, tai saanut mahdollisuutta tutustua niihin ilman erillistä vaatimusta, on sopimus kyseenalainen. Yleensä niitä ei jaeta kuin erillisestä pyynnöstä ja asiakas ei tiedä mihin sitoutuu kirjoittaessaan nimen sopimukseen, jos niitä ei ole jaettu tai annettu mahdollisuutta tutustua.

      Teet vain reklamaation, jossa kerrot, ettei sinulle myyntitilanteessa esitelty noita ehtoja, vaan uskoit markkinointiin eli myyjään, jonka puheet oli ristiriidassa sopimusehtojen kanssa, joihin et saanut tutustua. Myyjähän varmaan vakuutti liittymän toimivan, eikä maininnut datan olevan sivuunjäävää liikennettä ja sopimuksessa ei luvata mitään miniminopeutta, vaikka myyjä lupasikin liittymän toimivan.

    • blondeistablondein72hki

      sopimukset ovat sellaisia ettei niitä voi katkaista kesken mutta kannattaa soittaa ja kysyä.

      • niitä myyvä

        on kaksi viikkoa.
        Joillakin kauppiailla on käytössä testiliittymä, jolla asiakas voi kokeilla yhteyden toimivuuden ennen päätöksentekoa. Aina asiakas ei käytä tätä mahdollisuutta, vaan tilaa laitteen puhelinmyyjältä pelkkien vakuuttelujen perusteella.
        Pari kertaa olen törmännyt tilanteeseen, jossa kuuluvuskartan perusteella laite pitäisi toimia, mutta kysessä on ollut jokin kummallinen katvealue. Näissä tapauksissa tekninen asiakaspalvelu on antanut asiakkaalle luvan purkaa sopimus, sillä yhteyden paranemista ei ole voitu taata. Näin on toimittu vaikka kahden viikon aika on mennyt umpeen. Mielestäni ainakin Elisa ja Dna ovat toimineet erittäin asiakasystävällisesti näissä hankalissa tilanteissa - kritiikistä huolimatta.


    • Tökkii

      Itselläni on käytössä Elisan 1Mt mobiililaajakaista ja tuo tökkii todella paljon. Viimeisen kahden viikon ajan tuon käytettävyys on ollut huonompi kuin vanhan ISDN:n tai GPRS-yhteyden. Jos yritän mennä esim. MTV3:n Luukkuun, niin sivun aukeamiseen menee noin 5 minuuttia tai sitten yhteys vain katkeaa.

      Olen ladannut viimeisimmät päivitykset Elisan, Vodafonen ja Huawein sivuilta, mutta noista ei ole ollut hyötyä. Vikaa etsiessäni olen kokeillut tuota mokkulaa sekä Windows XP:ssä että Mac Osx:ssä, mutta kummassakin tuo toimii aivan yhtä huonosti. Asun keskellä Lappeenrannan parasta 3G-aluetta ja olen kokeillut tuota myös kotini ulkopuolella, mutta ei auta.

      Testasin juuri mokkulaa siten, että vaihdoin tuohon Elisan simmin tilalle kännykkäni TeleFinlandin simmin. Hämmästys ja kummastus oli melkoinen, kun data alkoi liikkumaan lähes 1Mt Elisan laajakaistan nopeudella!

      Eli selkeästi Elisan 3G tukiasemat on liian kyykyssä tai konffattu päin prinkkalaa, koska TeleFinlandin yhteys ilman mitään dataliittymiä toimii nopeammin.

      Lähdenpä tästä Elisan liikkeeseen valittamaan yhteydestä ja soittelen samalla kuluttajasuoja-asiamiehelle.

      • TeveTeve

        Viestintävirastolle kannattaa myös ilmoittaa hankaluuksista. Saattavat vähän kiirehtiä operaattoreita korjaamaan toimintaansa.

        Kuluttajaneuvoja auttaa valituksen teossa kuluttajariitalautakunnalle.

        On lehtikin www.kuluttaja.fi

        Miten asiasi on edennyt?


      • koska

        muuten ne ei mitään tee asian eteen! mulle tuli viesti,että vika korjattu kun patki yli 10 kertaa päivässä... hehe ja sama jatkuu ja äsken oli nopeus 44.53 kbit/s ei ole todellakaan huonoa aluetta!!!olis edes puolet siitä max nopeudesta niin mulle riittäisi, mutta 1/9 osa huhuh...ai niin avaus kesti yli 3vk, vaikka piti toimia heti...olivat unohtaneet sim kortin numeron, etteivät voineet rekisteröidä... soitin ja annoin numeron ja silti kesti 1vk, kun "toimi"


      • sanoivat olevan kapasiteett...
        koska kirjoitti:

        muuten ne ei mitään tee asian eteen! mulle tuli viesti,että vika korjattu kun patki yli 10 kertaa päivässä... hehe ja sama jatkuu ja äsken oli nopeus 44.53 kbit/s ei ole todellakaan huonoa aluetta!!!olis edes puolet siitä max nopeudesta niin mulle riittäisi, mutta 1/9 osa huhuh...ai niin avaus kesti yli 3vk, vaikka piti toimia heti...olivat unohtaneet sim kortin numeron, etteivät voineet rekisteröidä... soitin ja annoin numeron ja silti kesti 1vk, kun "toimi"

        törkeetä myydä eikä nosta tehoja!!


      • Nöörtti
        sanoivat olevan kapasiteett... kirjoitti:

        törkeetä myydä eikä nosta tehoja!!

        Ihan kusetusta noi mokkulat.Silloin kun tarviit esim pyhinä niin hidas ja pätkii ei toimi elisan yhteys ja saunalahden mokkula.Pitäisi kieltää näiden myynti ihmisile.


    • jep jep

      Elisasta en ole varma mutta saunalahdella onnistuin omien sivujen kautta muuttamaan mobiililaajakaista liittymän normi. GSM-liitymäksi, jossa kuukausimaksu jtn 60cnt / kk. Tosin tämä pukkasi seuraavassa laskussa nettitikun jäljellä olevat laitemaksut, tosin tikun hinta 2e/kk jolloin sieltä ei montaa kymppiä tullut, mutta tässä yksi ratkaisu jos et eroon pääse niin ainakin kustannuksien minimoimiseen.

    • h

      Minulla saunalahti toimii moitteettomasti kun menee koneenkanssa ulos. Otin yhteyttä saunalahden vikapalveluun antoivat sellaisen lausunnon että saan irtisanoa liittymän ilman korvausta. Jälellä olis ollut vielä 14 kuukautta.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan Emma gaala.

      Luuleeko Martina olevansa koko Emmagaalan pääjehu vai mikä on? Monta päivää jo laittanut itseään gaalaa varten,ja tottakai, pois kotoa hotelliin pakko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      351
      3163
    2. Erika Vikman Emmagaalassa

      Luulin nähneeni tuolta harakalta kaiken, mutta erehdyin. Mikä hiton riepu sillä on päällä? Hirveä ilmestys!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      269
      2517
    3. Ilman heijastinta ?

      Kauhavalla lenkkeilijä menehtyi auton törmättyä päin. Kyllä se heijastin on halpa henkivakuutus pimeällä, toki ei ole tietoa että onko heijastinta käy
      Kauhava
      15
      2115
    4. Olen tajunnut että tein virheen

      Kun meidän yhteys katkesi. Olisit ollut se oikea nainen mulle, miten enää voisin asian korjata? Olen pahoillani.
      Ikävä
      128
      1935
    5. Pilaa sun tunteista

      Sitähän minä vaan teen täällä. Ootko tajunnut?
      Ikävä
      383
      1836
    6. Sofia lähti taas matkalle

      sinä ja minä emme....
      Kotimaiset julkkisjuorut
      153
      1465
    7. Kerro itsestäsi jotain, joka tulisi todennäköisesti yllätyksenä kaivatullesi

      Hyvässä tai pahassa. (Mutta mieluummin tietysti olisi kiva kuulla niitä hyviä asioita!)
      Ikävä
      122
      1405
    8. Martina, uusi hirviö Jocelyn Wildenstein

      Emma gaalan matolla Martinan esiintyi tänään, naama muuttuneena hirviön kaltaiseksi, kuten överi kauneusleikkauksia itselleen tehnyt Jocelyn Wildenste
      Kotimaiset julkkisjuorut
      296
      1378
    9. Miehen malli ja rooli tässä yhteiskunnassa

      Eli olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että miehen rooli on ollut murroksessa jo vuosikymmenien ajan ja yhä edelleen se on vähän hakusessaan. En ole
      Sinkut
      237
      1098
    10. 82 prosenttia kannattaa Natoa!!!

      SUOMALAISTEN Nato-jäsenyyden kannatus on koko ajan vahvistunut ja vankistunut. IS:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan 82 prosenttia on sit
      NATO
      263
      999
    Aihe