mitraaliläppä

vuotaa

Mitä olette kokeneet,jos mitraaliläpän vuoto on osunut kohdallenne?
Minulla todettiin juuri ultrassa ja magneettikuvassa. Viimemainitun lausunnossa "mitraaliläppä vuotaa reippaasti,jopa 70%, mikäli se fysiologisesti on mahdollista"

Nyt odottelen aikaa omalle kardiologille,menee syyskuun puolelle.

10

4381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä kans

      Minulla myös mitraaliläpän vuoto. En nyt osaa sanoa, hengästyttää ja väsyttää. Mutta kun sairastin verenmyrkytyksen, ja sen aiheuttaman sydäntulehduksen, niin nyt sydänyksikkö sanoo, ettei läppävuotoa ole. Liekkö sitten myrkytysvauriot olleet sellaisia että vuoto olisi korjaantunut.

      Sydänlääkkeitä lisättiin kyllä kahdella tabletilla.

      • säilyy...

        ..näköjään sydämessäkin. Toinen vaiva poisti ensimmäisen sinulla. Sain tutkimuslääkäriltä ensihoidoksi nesteenpoistolääkkeen, vaikken ole ihan varma,kuuluiko se tähän mitraalivuotoon.
        Ennestään on kardiomyopatia ja siihen beetasalpaaja ACE-estäjä lääkityksenä.

        Väsymys sekä rytmihäiriöt ovat ehkä vähän lisääntyneet, mutta muuten olo ensi säikähdyksen jälkeen on tavanomainen.
        Oma sydänlääkärini on jo saanut tutkimuslausunnon luettavakseen ja labrakokeet valmistumassa,tapaan hänet syyskuun alkupäivinä.


    • Käärmes

      Moro

      Mulla leikattiin VKS:ssa avoleikkauksella mitraaliläppä 2kk sitte ja samalla korjatiin 2kpl läpän purjeita. Ennen leikkausta oli merkittävä vuoto. Olo tuntui useasti väsyneeltä ja rinnassa oli välillä pistoa...Voin kertoa lisää jos kiinnostaa?

      • vuotaa/2.

        Kiitos,kyllä kiinnostaa. Minulla todettu kardiomyopatian geenitutkimuksen yhteydessä sattumalta merkittävä vuoto ja "takapurje vähän notkahtaa". Sitä ennen vuoto vähäistä.

        Magneettikuvauksessa otettiin täsmäkuvia,joista lausunto "mitraaliläppä vuotaa reippaasti,jopa 70%, mikäli se on fysiologisesti edes mahdollista. Löydös sopii potilaan oireisiin että echo-löydökseen". Läpän tarkempi arviointi Meilahden sydän.tutk. osastolla olisi suositeltavaa. Leikkauksestakin vihjailtiin.

        Oireistossani 11 vuotta kammiolisälyönnit,toistuvaa väsymystä, milloin mitenkin. Nyt väsymys on tullut kuin "kohtaus", jota ei pysty välttämään. Tunnistamaton vasemman nilkan turvotus, hengästyminen. Viimeksimainittua selvitelty astmaoireilla, jotka nyt hallinnassa,joten hengästymisen pystyy välttämään rauhallisella liikkumisella.

        Vajaatoiminta-arvo 1,5v. sitten normaali,nousu huima,3400,välillä laski,taas nousi, nyt sentään vähän laskenut,vielä 2614.

        Herättänyt lääkäreissä vain ihmetystä,nyt tapaan oman kardiologini 4.9.

        Tapaan oman kardiologini kohta, 4.9.selvittelyä varten.

        Miten voit leikkauksen jälkeen nyt? Kokemuksia?


      • Käärmes
        vuotaa/2. kirjoitti:

        Kiitos,kyllä kiinnostaa. Minulla todettu kardiomyopatian geenitutkimuksen yhteydessä sattumalta merkittävä vuoto ja "takapurje vähän notkahtaa". Sitä ennen vuoto vähäistä.

        Magneettikuvauksessa otettiin täsmäkuvia,joista lausunto "mitraaliläppä vuotaa reippaasti,jopa 70%, mikäli se on fysiologisesti edes mahdollista. Löydös sopii potilaan oireisiin että echo-löydökseen". Läpän tarkempi arviointi Meilahden sydän.tutk. osastolla olisi suositeltavaa. Leikkauksestakin vihjailtiin.

        Oireistossani 11 vuotta kammiolisälyönnit,toistuvaa väsymystä, milloin mitenkin. Nyt väsymys on tullut kuin "kohtaus", jota ei pysty välttämään. Tunnistamaton vasemman nilkan turvotus, hengästyminen. Viimeksimainittua selvitelty astmaoireilla, jotka nyt hallinnassa,joten hengästymisen pystyy välttämään rauhallisella liikkumisella.

        Vajaatoiminta-arvo 1,5v. sitten normaali,nousu huima,3400,välillä laski,taas nousi, nyt sentään vähän laskenut,vielä 2614.

        Herättänyt lääkäreissä vain ihmetystä,nyt tapaan oman kardiologini 4.9.

        Tapaan oman kardiologini kohta, 4.9.selvittelyä varten.

        Miten voit leikkauksen jälkeen nyt? Kokemuksia?

        Moro

        Leikkausesta on nyt kulunut 2,5kk. Ylä- ja alapaine sekä pulssi tasot on laskenut reippaasti alaspäin. Olo on huomattavasti pirteämpi. Ennen leikkausta tunsin useasti väsymystä ja hengästyin helposti sekä välillä oli pistoa rinnassa. Rintalasta on eelleen arka, mutta parenee koko ajan. Liikunta on alannut tuntua hyvältä joka näkyy myös painossani:) Mikäli haluat tietää muta, ot rohkeasti ja kysy tai vaikka soita....


      • olen menossa
        Käärmes kirjoitti:

        Moro

        Leikkausesta on nyt kulunut 2,5kk. Ylä- ja alapaine sekä pulssi tasot on laskenut reippaasti alaspäin. Olo on huomattavasti pirteämpi. Ennen leikkausta tunsin useasti väsymystä ja hengästyin helposti sekä välillä oli pistoa rinnassa. Rintalasta on eelleen arka, mutta parenee koko ajan. Liikunta on alannut tuntua hyvältä joka näkyy myös painossani:) Mikäli haluat tietää muta, ot rohkeasti ja kysy tai vaikka soita....

        mitraaliläpän ultraan, kun lääkäri huomasi sivuäänen sydämmessä.,mutta tiesin että minulla on suvuääni ,jo 20 vuotta sitten , ja se sivuääni vielä on pieni, mutta kerroin sukurasiteesta niin lääkäri halusi heti katsovan miten on läpän laita,nimittäin siskoni sairasti vuotoa 20 vuotta ja kävi kun kävi,, leikkaus liian myöhään,
        minua kovasti kiinnostaa tieää..miten koit leikkauksen ,pelottiko,menikö kaikki hyvin? miten kauan olit sairaalassa,olitko teholla yhtään päivää?


      • Käärmes
        olen menossa kirjoitti:

        mitraaliläpän ultraan, kun lääkäri huomasi sivuäänen sydämmessä.,mutta tiesin että minulla on suvuääni ,jo 20 vuotta sitten , ja se sivuääni vielä on pieni, mutta kerroin sukurasiteesta niin lääkäri halusi heti katsovan miten on läpän laita,nimittäin siskoni sairasti vuotoa 20 vuotta ja kävi kun kävi,, leikkaus liian myöhään,
        minua kovasti kiinnostaa tieää..miten koit leikkauksen ,pelottiko,menikö kaikki hyvin? miten kauan olit sairaalassa,olitko teholla yhtään päivää?

        Moro

        Leikkaukseen meno jännitti melkoisesti koska kyseessä oli melko suuri leikkaus. Leikkaus meni todella hyvin. Olin ensimmäisen päivän teholla ja seuraanpäivän tarkkailuhuoneessa ja 5 seuraavaa päivää osastolla. 7-8 päivän päästä leikkauksesta pääsin kotiin toipumaan. 2 ensimmäistä viikkoa kotona olivat haastavimmat. Ensi viikolla on loppukontrolli ja pian paluu takaisin työhön. Vastaan mielelläni jos sinulla on kysyttävää vielä?


    • kardiomyopatia

      Minullakin mitraaliläppä vuoti sairauteni alussa eli reilu 7 vuotta sitten, koska sydämeni vasen kammio oli laajentunut kardiomyopatian eli sydänlihasrappeuman vuoksi. Nyt tilanteeni on vakaa, sydämeni toimii normaalisti ja läppävuoto on kadonnut. Elän hyvin ja sydämeni puolesta normaalia elämää, kunhan muistan ottaa "kourallisen" lääkkeitä päivittäin ja käyn tarkistuttamassa tahdistimeni puolivuosittain. Ilman tahdistinta en olisi tässä kirjoittamassa. Aikaaviepää on tämäkin hoito ollut, mutta nykyään siihen pystytään. Viime vuosituhannella oli kardiomyopatiaan sairastuneella tiedossa vain vajaa 5 vuotta elinaikaa ja nyt ei taida enää rajaa ollakkaan, riippuen tapauksesta.

      Kardiomyopatiaan sairastuneen kannattaa liittyä Sydänliiton alaiseen Kardiomyopatiapotilaat - karpatiat - yhdistykseen, joka on valtakunnallinen ja erittäin viriilisti toimiva yhdistys. Sieltä saa tietoa ja vertaistukea ja olemassa on myös keskustelupalsta siihen. Karpatiat.net- sivuilta löytyy. Kokeilkaapa!

      • vuotaa/3

        Yhdistyksessä olen ollut sen olemassaolosta asti ja samat arvosanat annan kuin sinäkin.

        Olen viisastunut läpän suhteen. Kardiologilta on mennyt "Meikkuun" lähete. Voin tehdä ja toimia kuten tähänkin asti,joten kävin rauhallisin mielin etelänmatkallakin. Väsymys vain vaati joskus iltapäiväunet ja yöt nukuin hyvin.

        Tietoa oli huonosti saatavilla silloin kun sairastuin. Kardiologini oli ajantasalla ja piti minut turvallisessa huomassaan. Ensimmäinen artikkeli, jonka näin, antoi valheellisesti vain elinaikaa kolme vuotta!!! Se oli toimittajan, eikä lääketieteen edustajan kirjoittama. Nyt on kahdestoista menossa sen "kourallisen" lääkkeitä keralla.


    • Anonyymi

      Minulla ulrattiin sydän noin 3 kuukautta sitten ja silloin täysin terveessä kunnossa, tosin oireitakaan ei ilmennyt. Viikkoja myöhemmin sairastuin virukseen, jossa kävelysyke keskimäärin 140, 7 viikkoa. Alkoi tulla epämääräisiä oireita kuten kammioperäisiä lisälyöntejä ja rytmihäiriöitä, joissa syke jopa 180 ja viittauksia hapen puutteesta. Myöhemmin makasin vain hiessä tuskissani runtakipujen kanssa. Sinnittelin muutaman viikon kunnes lanssilla sairaalaan. Lanssi miehet sanoivat, että " No jaa kyllä se tykyttää." Pulssi oli siis 130 EKG:ssa joka otettiin. Sairaalassa otettiin verikokeet, joissa selvisi alhainen kalium, joka voi ilmeisesti altistaa noille rytmihäiriöille. Sain kalium tabletteja. Oli viikonloppu, joten kardiologi ei ollut paikalla. Koko sairaala sänky oli hiestä märkänä. Nuori kun olen yleislääkärit ei helpolla antaneet mitään sydänlääkettä. Kolme kertaa pyysin lääkärin uudelleen jolloin sain puolikkaan 1,25 mg propraalin. Huh apu oli suuri. Vaikutus kuitenkin loppui hyvin nopeasti ja yöksi en saanut enää lääkettä. Söin kolme kertaa päivässä 1000mg panadolia rintakipuun ja lievään lämpöilyyn. Noh sain nukahdettua. Parin tunnin päästä heräsin yhtäkkiä. Olin taas aivan hiessä ja kauheat rintakivut. Huomasin vielä, että jaa oikeapuoli kehosta on kokonaan halvaantunut, yritin kävellä, koko huone pyöri ja kaaduin maahan. Pupillit oli laajentuneet. Neurologi tuli ja aamulla pään mangneettikuvaan. Ilmeisesti ohi menevä aivoverenkierronhäiriö. Olen vasta 16-vuotias. Rytmihäiriöt siis aiheuttivat tuon kohtauksen, koska ennen sitä syke oli kuulemma ollut 185 unessa ja yhtäkkiä laskenut vaarallisen alas 33. Ilmeisesti sydän veteli aika viimeisillään, kun oli niin väsynyt noihin rytmihäiriöihin ja korkeeaan sykkeeseen, jota oli jatkunnut jo kuukausia. Kardiologi tuli myös myöhemmin ja sydän ultrattiin. Tällä kertaa löydettiin pieni mitraaliläpän vuoto. Heti kun kardiologi nosti takamuksensa ylös tuolilta lääkkeitä alkoi tulemaan. Aloitettiin beetasalpaaja, Bisoprolol jatkuvaan käyttöön. Vielä seuraavan yön olin sairaalassa ja nukuin levollisesti, syke tasolla 60-70 pysyen. Olen kiitollinen sairaalassa saamani palveluun ja henkilökuntaan. Nyt kuukausi mennyt kotona ja sydän pysyy levossa jopa tasolla 50-65. Rintakipuja oli vielä sairaala reissun jälkeen noin 2-3 viikkoa, mutta kun sydän sai levätä lääkkeiden ansiosta kivut ovat vähentyneet paljon. Nyt odottelen Holtterin tuloksia, joista kardiologi soittaa parin viikon päästä. Mukavaa kun pystyy jopa kävelemään ja tekemään pieniä askareita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe