Poikamme haluaa

vaihtaa nimensä!

Annoimme pojallemme nimeksi Frans. Emme oppineet kutsumaan häntä sillä nimellä, vaan käytimme väännöstä "ransi". Koulussa ja päiväkodissa häntä haukuttiin ja haukutaan ransuksi ja ties miksi.

Poika ei itsekään pidä nimestään. Olemme yrittäneet tolkuttaa lapsellemme, että hänen pitäisi olla ylpeä nimestään, mutta hän sanoo päättäväisesti vaihtavansa itselleen "oikean" nimen, kun täyttää 18. Siihen on vielä vuosia aikaa, joten hän vaatii, että suostuisimme vaihtamaan nimen jo ennen sitä. Nimeä kun voi alaikäinen vaihtaa vain vanhempien suostumuksesta. Lapsemme äiti ei kuitenkaan suostu tähän. Hän valitsi nimen itse, eikä halua kuulla puhuttavankaan nimenvaihdosta. En tiedä miten hän päätyi juuri tähän nimeen, mutta ilmeisesti se oli vain päähänpisto. Hän kertoi hakeneensa jotain "eksoottista" ja "erilaista".

Minä suostuisin vaihtamaan pojalle hänen haluamansa nimen, mutta en halua riidellä vaimoni kanssa. Toisaalta lapsemme selvästi kärsii nimestään, jota ei koe omakseen. Pidän oikeastaan nimen valintaa virheenä, mutta kun se on jo valittu ja ollut lapsella vuosikaudet, olen noudattanut vaimoni linjaa, ja yrittänyt opettaa lastamme olemaan ylpeä nimestään. Tästä ei kuitenkaan ole tullut mitään. Lapsemme on nimestään raivoissaan, hänen mielestään hänelle antamamme "vitun pellenimi" on lähinnä loukkaus häntä kohtaan. Vaimoni taas ei halua edes puhua nimenvaihdosta. Miten tässä tilanteessa tulisi mielestänne edetä? En voi oikein lipsua vaimoni ja minun yhteisestä linjasta, jonka mukaan nimi on sopiva. Emme voi antaa lapsellemme riitaista ja erimielistä kuvaa meistä. Toisaalta ymmärrän nyt vuosia "ransittelua" kuulleena ja harrastaneena myös lapseni näkökannan.

10

2611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^^^

      noin tärkeä, asettuisin sinuna lapsen puolelle, mikäli vaimosi ei todellakaan pysty näkemään asiaa lapsen näkökulmasta. Pitääkö lapsen todella kärsiä nimestään 18-vuotiaaksi asti? Mitä hyötyä on rasittaa häntä nimellä siihen asti, kun hän kuitenkin sen sitten aikoo muuttaa?

      Montako nimeä pojalla on? Jos kaksi, löytyisikö nimi joka sopii entisten eteen? Voi tietysti olla, että poika haluaa päästä Fransista ihan kokonaan eroon, eikä kelpuuta sitä edes toiseksi nimekseen. :)

    • pitää kuunnella

      lapsen mielipidettä,koska se häntä näin kovasti painaa..

      itselläni on olut kaksiosainen nimi ja minua ei siitä haukuttu eikä pilkattu,mutta en pitänyt nimestäni ollenkaan.koin sen mummo-nimeksi.nykyään on kiva ettei kaikki ole saman nimisä,mutta käytän vain ensimmäistä nimeä kutsumanimenä.

      kouluajoillani ne kaverit (sannat,minnat yms.)pitivät nimistään vaikka luokalla saattoi olla 3saman nimistä

      me annoimme esikoisellemme kutsumanimeksi erikoisen,mutta toisaalta kovin tavallinen nimi.eli muunnos ihan perusnimestä,yhden kirjaimen heitto.toiseksi ja kolmanneksi nimeksi on ihan tavalliset nimet,joten jos hän haluaa nimen vaihtaa,ensin ehdotamme jo nyk.nimessä olevia.

      nimenvaihto on helpompaa (ainakin minulle oli) kun vaihdoin koulua ja siellä oli uudet opettajat.kaverit tottuneet kutsumaan lempinimellä,joten heille ei muutosta vaikka olisin vaihtanut koko nimeni,koska olen heille aina lempinimellä oleva persoona..

    • tikka tuulis

      Kannattaisikohan silti riidellä nimiasia kuntoon vaimosi kanssa!

      On hyvä, että vanhemmat pitävät yhteiset kasvatusperiaatteet. Inhottu nimi kuitenkin koskettaa niin syvästi poikaa, että sinun tulisi olla rehellinen poikaa kohtaan.
      Jokaisessa asiassa ja tunnetilassa on totuudessa pysyminen parasta! On väärin, että suhtaudut valheellisesti vain puolustaaksesi äitiä kasvatuksen nimissä.
      Jos koet selvästi olevasi pojan puolella, niin silloin pitää puolustaa poikaa.
      Ei sillä ole merkitystä, jos aiemmin olet ollut vaimosi kannalla, sillä onhan nyt ihmisillä lupa muuttaa mielipidettään.

      Miksi pojalle pitäisi tuottaa täysin turhaa kärsimystä nimen vuoksi? Poika sen nimen kantaa, eikä pojan äiti. Äiti tekee karhunpalveluksen, koska vuosi vuodelta pojan viha kasvaa äitiään kohtaan.

      Vihattu nimi vääristää poikasi kehittymistä itseensä luottavaksi ihmiseksi. Viha synnyttää aina uuttaa vihaa vierelleen, ne ovat kuin demoneja, jotka monistuvat. Siinä käy kuin lumipallolle, joka vierii vuoren rinnettä alas: se kasvaa lumivyöryksi.
      Oman nimensä voimakas vihaaminen tuo inhon omaa persoonaa kohtaan. Nimi on kuin mätäpaise hänen kehossaan. Hän haluaa sen pois, mutta äiti jättää hänet yksin selviytymään paiseensa kanssa.
      Nimellä ilmaistaan yhteyttä muihin ihmisiin. Kun tuo yhteys, jolla "minää" kutsutaan, muuttuu vihattavaksi, niin sillä on paha vaikutus KOKO elämään ja tulevaisuuteen.


      Pyydän: kuuntele poikaasi ja asetu rohkeasti puolustamaan häntä. Kyseessä ON lapsesi tulevaisuus.
      Aivan oikeasti. Väärä nimi voi pilata tulevaisuuden, rakkauden, oman persoonan.

      Pojan ON kyettävä rakastamaan itseään. Ihminen joka ei kykene siihen inhoamalla omaa nimeään, on suuren avun tarpeessa. Kun poikasi saa nimen, jonka hän kokee hyväksi, niin hän pystyy paremmin rakastamaan itseään... ja muita ihmisiä.

      Auta poikaasi, ja uskalla vastustaa vaimoasi. Vaikka vaimosi ei antaisikaan periksi, niin poikasi saa jo voimaa siitä, että sinä puolustat ja ymmärrät häntä.
      Voithan jo alkaa kutsumaan häntä sillä nimellä, jonka hän toivoo itsellen saaduksi.

    • neuvonantaja..

      Jos (koulu)kaverit ovat tottuneet kutsumaan poikaanne Ransiksi,
      voi olla vaikeaa alkaa yhtäkkiä käyttää jotakin uutta nimeä.
      Voisiko toisen etunimen käyttöönotto olla mahdollista?
      Minkä ikäinen poikanne nyt on, 12-15?
      Mitä jos ottaisitte käyttöön uuden lempinimen,
      esimerkiksi Rasse, Rane tms?

      Helpoin tapa lienee ottaa toinen etunimi käyttöön!

    • olla?

      Vastaapas oikeasti, että minkäniminen se poikasi tahtoisi olla?

      Frans on minusta hieno ja miehekäs nimi. Harmi jos luokalla sellaisesta on mukamas kiusattu.

      Kuitenkin miellän tämän taitavaksi tai vähemmän "taitavaksi" provoksi ;)

    • Pois F-, C-, X- yms kikkailut

      Helppo kuvitella, että poikaanne pilkataan. Kannattaa kuunnella F. E. Sillanpään muistelmia radiosta, kun niitä joskus tulee.
      Jos pojallanne on toinen/kolmas nimi, niin siirtykää käyttämään sitä ja antakaa pojan aikanaan itse ilmoittaa Fransin korvike lääninhallitukseen.

      • kissus

        "...antakaa pojan aikanaan itse ilmoittaa Fransin korvike lääninhallitukseen."

        Kertokaa hänelle kuitenkin, ettei nimenvaihtoa ilmoiteta lääninhallitukseen, vaan kotipaikkakunnan maistraattiin.

        Onkohan aloittaja nyt ihan tosissaan ja kertoo omasta oikeasta perheestään vai lieneekö jonkinsortin provoilija liikkeellä!


    • kielitoimisto

      Antakaa sille tytön nimi, nii vaihtaa sukupuoltakin.

    • lenita-d..

      On siinä naisella herrastelun halua, kun haluaa sen lapseensakin ulottaa!
      Tämä on nyt seurausta F-, C- ja X-herrastelusta lasten nimissä.

    • Anonyymi

      Vaihtoiko lapsenne nimen? T:Elina

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe