Poikkesin taas pitkästä aikaa Porin kuuluisalla torilla, (oli joskus oikein kaupallinenkin ), muutama myyjän reppana ja tietysti nahkiaismyyjä.
Kyllä tuo mato saa minut voimaan pahoin muutenkin, mutta nyt alkoi oksettamaan jo pelkkä hintakin.
Markka-aikana nahkiaisia myytiin 4 mk kappale ja sekin oli huikea hinta, kun silakka maksoi kilolta 1 mk:n verran. Nyt pienestä, noin 30 gr:n nahkiaisesta saa pulittaa 2 euroa ja isommasta n. 50 gr:n limanuljaskasta peräti 2.50 euroa. Jo on herkulla kilohintaa. Kolmesataa markkaa kilo on tuosta raatorasvalla itsensä lihottaneesta kummajaisesta aivan käsittämätön hinta. Onneksi ei kuulu mieliruokiini. Oksentamatta en tuota "nakkia" suuhuni laita.
Mieluimmin ostan Mäkisen flikoilta paistettuja silakoita, niin tiedän mitä syön.
Rikkailla on kummalliset mieliteot ja perseaukisetkin tuntevat olevansa parempaa väkeä vääntäessään naama kurtussa tuota inhaa matoa, maksoi mitä maksoi. Hyi hemmetti.
Nahkiaiset, nuo raadon imijät
37
8257
Vastaukset
- Hemmo
Mitäs täällä kitiset kun et edes hyvänpäälle ymmärrä, varmaankin syöt niitä ruotsalaisten hapansilakoita kun oot noin hapan.
- Peräreikääsi
Parkanon Papparainen puhuu järkeä, itse olen syntyperäinen Porilainen, alunperinkin Kuukkarista. En saata ymmärtää ihmisiä jotka voivat yleensäkään syödä noita iljettäviä limaluikeroita. Herrat syö myös etanoita ja ostereita, joilla meikäläinen saisi yrjön lentämään jos yrittäisi suuhunsa tunkea. Siis joillakin ihmisillä on aivan sama mitä kitaansa ammentavat, se siitä. Kiitos Papparaiselle hyvästä kirjoituksesta. Porin tori on todella olematon kauppiaistaan nykyisin. Viisikymmentä vuotta sitten tori kuhisi elämää.
Silloinkin oli Mäkisiä torilla, nimittäin Pentti nyk. vainaa. Ja toki monia monia muita tunnettuja. - Anonyymi
Peräreikääsi kirjoitti:
Parkanon Papparainen puhuu järkeä, itse olen syntyperäinen Porilainen, alunperinkin Kuukkarista. En saata ymmärtää ihmisiä jotka voivat yleensäkään syödä noita iljettäviä limaluikeroita. Herrat syö myös etanoita ja ostereita, joilla meikäläinen saisi yrjön lentämään jos yrittäisi suuhunsa tunkea. Siis joillakin ihmisillä on aivan sama mitä kitaansa ammentavat, se siitä. Kiitos Papparaiselle hyvästä kirjoituksesta. Porin tori on todella olematon kauppiaistaan nykyisin. Viisikymmentä vuotta sitten tori kuhisi elämää.
Silloinkin oli Mäkisiä torilla, nimittäin Pentti nyk. vainaa. Ja toki monia monia muita tunnettuja.Tunge sinä vaan turpaasi vitun ohrakryynivelliä ja pidä turpas kiinni.
- herrojen herkkua vaan,
kerran olen maistanut pienen palan ja maistui samalta, miltä vanha tiskirätti haisee. yök. ( mitä rättiä en ole maistanut)
- nahkiainen, nam nam
Niinhän sitä sanotaan, ettei passaa makuasioista kiistellä. Minä en saa millään alas ranskalaisia tai grillimakkaroita.
Meillä koko perhe syö kalaa ja kalaa ja kalaa. Mäkisen likoilta haetaan, kun oikein tulee herkku mieleen. Ja nahkiaisia meillä syövät myös alaikäiset.
Olen siis perheellinen nainen ja asun keskustassa lähellä toria. - olikin
nahkiainen, nam nam kirjoitti:
Niinhän sitä sanotaan, ettei passaa makuasioista kiistellä. Minä en saa millään alas ranskalaisia tai grillimakkaroita.
Meillä koko perhe syö kalaa ja kalaa ja kalaa. Mäkisen likoilta haetaan, kun oikein tulee herkku mieleen. Ja nahkiaisia meillä syövät myös alaikäiset.
Olen siis perheellinen nainen ja asun keskustassa lähellä toria.erittäin tarpeellinen tieto, että olet perheellinen nainen ja asut jopa lähellä toria!!!! ziisus!!!
- Hyvä tietää
olikin kirjoitti:
erittäin tarpeellinen tieto, että olet perheellinen nainen ja asut jopa lähellä toria!!!! ziisus!!!
Missä kukin asuu, jos niinkuin kylään aikoo!
- Anonyymi
Mistä tiedät miltä tiskirätti maistuu jos et ole maistanut. Onko dulla joke aivovaurio
- porilainen ..........
ja terveellisiä rasvojakin siinä on. Nahkiainen säilyy pidempään kuin hiillostetut ja savustetut kalat yleensä. Väitöskirjakin on nahkiaisesta tehty hiljattain ja siinä herkku todettiin ihan kelpo syötäväksi :-)
- ö, hö robblönöö kröö
En oo nahkiaista ikinä ees nähny, mut mikäettei se ois ihan hyvää ja terveellistäkin. Oon valmis syömään sitä arkiruokana jos sitä saa jostain kolmella eurolla kilo, mut sen enempää en kyllä tavallisesta terveellisestä ruuasta maksa.
- purp
Ikinä en vois suuhuni laittaa... Nakki hehe toi oli hyvä!!! Eiks joku mummo joskus kokkelista naarattuna oli täynnä nahkiaisia! hyyyyiii...
- keihäs,
tulis jos tarttis syödä, maistanu oon... KAMALANMAKUINEN, ihan kuin 2 viikkoo pesemätön ripulipeppu hyi olkoon!
- ja vielä naimisissakin
keihäs, kirjoitti:
tulis jos tarttis syödä, maistanu oon... KAMALANMAKUINEN, ihan kuin 2 viikkoo pesemätön ripulipeppu hyi olkoon!
Olet siis maistanut 2 viikkoa pesemättömänä ollutta ripulipeppua?!?
Minä pidän nahkiaisista. Ja olen kanssa nainen ja asun sopivasti myös lähellä toria. Pääsen hyvin kalaostoksille. - Poikotti...
ja vielä naimisissakin kirjoitti:
Minä pidän nahkiaisista. Ja olen kanssa nainen ja asun sopivasti myös lähellä toria. Pääsen hyvin kalaostoksille.Nahkiainen on hyvää mutta turhan kallista. Mikäli ketään ei ostaisi nahkiaisia tuohon hintaan mitä niistä pyytävät niin myyjien olisi pakko laskea hintaa. Kannattaisi kävellä vaan ohi ja kysellä hintaa ja sanoa että 60 centtiä maksan pienestä ja isosta 80 centtiä enkä yhtään enempää. Jos kaikki poikotoisi noita hintoja niin hinnat laskisivat. Nahkiainen itsessään on kyllä syömisen arvoinen kokemus mutta hinnat....
- helvetissä oon
ja vielä naimisissakin kirjoitti:
Minä pidän nahkiaisista. Ja olen kanssa nainen ja asun sopivasti myös lähellä toria. Pääsen hyvin kalaostoksille.mastanu ripulipeppua, se vois olla sinunkin herkkuas kun kerran nahkiaisistakin tykkäät;)
- xxl
Nahkiainen on kasvis-syöjä!!!!
Poikotti... kirjoitti:
Nahkiainen on hyvää mutta turhan kallista. Mikäli ketään ei ostaisi nahkiaisia tuohon hintaan mitä niistä pyytävät niin myyjien olisi pakko laskea hintaa. Kannattaisi kävellä vaan ohi ja kysellä hintaa ja sanoa että 60 centtiä maksan pienestä ja isosta 80 centtiä enkä yhtään enempää. Jos kaikki poikotoisi noita hintoja niin hinnat laskisivat. Nahkiainen itsessään on kyllä syömisen arvoinen kokemus mutta hinnat....
Jospa kansaltamme löytyisikin yksimielisyyttä niin saisimmekin yhteísvoimin elinkustannukset laskettua kohtuulliselle tasolle. Minä aion kaksi nahkiaista ainakin ostaa että saa pieni, 3,5v tyttäreni maistaa. Vuosia sitten, markka-aikana poikani söi muistaakseni yhdeksän nahkiaista eli kaikki mitkä ostinkin silloin, poika oli jotain 4-5 vuotias ja siis tykkäsi ja tykkään minäkin kun ne ostaa suoraan paistamolta lämpiminä. Etikkaliemeen säilötyistä en pidä.
- Anonyymi
keihäs, kirjoitti:
Oot juure sellanen tyyppi joka tietää miltä ripulipeppu maistuu kun kerran niitä maistelet ja tiedät miltä perse maistuu
- ovatkin juntteja...
Mitä sitä persaukisuuttas täällä itket...
- Nakkilan tyttö
Täältä nahkiaisten melkeinpä kotikonnuilta vaan terkkuja. Ei se oo edellenkään hullu, joka pyytää, vaan se, joka maksaa ja syö. Täällä me lilutetaan anopin persettä kokemäenjoessa viikko tolkulla ja kerätään peräreijän ja kirkkoveneen ympärille kertyneet nahkiaiset ja paistetaan teille herkkusuille. Että bon apetit vaan! ;DDDDD
- Tuusulan poika
Nakkilan tyttö kirjoitti:
Täältä nahkiaisten melkeinpä kotikonnuilta vaan terkkuja. Ei se oo edellenkään hullu, joka pyytää, vaan se, joka maksaa ja syö. Täällä me lilutetaan anopin persettä kokemäenjoessa viikko tolkulla ja kerätään peräreijän ja kirkkoveneen ympärille kertyneet nahkiaiset ja paistetaan teille herkkusuille. Että bon apetit vaan! ;DDDDD
Jos Nakkilan tyttö todella on Nakkilasta, teet nyt karhunpalveluksen oman pitäjäsi elinkeinolle.
Ollaan usein poikettu hakemaan juuri Nakkilasta nahkiaisia, kun on ajettu siitä kakkosta ohi. - täällä Nakkilassa
Tuusulan poika kirjoitti:
Jos Nakkilan tyttö todella on Nakkilasta, teet nyt karhunpalveluksen oman pitäjäsi elinkeinolle.
Ollaan usein poikettu hakemaan juuri Nakkilasta nahkiaisia, kun on ajettu siitä kakkosta ohi.eletään vähän muustakin kuin nahkiaisista. :) Itse oikeesti inhoan nahkiaisia, aivan kamalia ja kamalannäköisiä, mitä anoppiin tulee, se tykkää lillua siellä vetessä, ympyräsuisilla kun on kuulemma niin kiva imu, siitä se enempi kiukustuu kun niitä sieltä ryppysestä persiistä irrotellaan ja se joutuu odottelee uusia imuttelijoita. ;DDD ja ps. olen todella Nakkikylästä, mutta kotosin sieltä liki Tuusulaa. Hyggestä. :)
- Tuusbyn poika,
Ollaan usein poikettu hakemaan juuri Nakkilasta nahkiaisia, kun on ajettu siitä kakkosta ohi.inhoan nahkiaisia, onneksi meillä on muutakin elikeinoa. Sitäpaitsi totta se on, anoppikin tykkää lilutella kokkelissa, eniten se inhoaa kun imuttelijat otetaan persiistä pois, loppuu kuulemma nautinto.?. Ja kyllä olen Nakkikylän flikoi aikusten oikeesti. :)
- meni toiston
Tuusbyn poika, kirjoitti:
inhoan nahkiaisia, onneksi meillä on muutakin elikeinoa. Sitäpaitsi totta se on, anoppikin tykkää lilutella kokkelissa, eniten se inhoaa kun imuttelijat otetaan persiistä pois, loppuu kuulemma nautinto.?. Ja kyllä olen Nakkikylän flikoi aikusten oikeesti. :)
puolelle, kun ei huolinu ekaa viestiä. höh. :( sori!
- SimppaJussi
meni toiston kirjoitti:
puolelle, kun ei huolinu ekaa viestiä. höh. :( sori!
Vittuilin kerran nahkiaista syövälle kaverille että kuinka hän voi sellaista "pökälettä" syödä ja hän kysyi minulta että maistuuko minulle makkara , vastasin myöntävästi ja kehuin vallan jokaipäiväistä herkkua olevan jolloin ukko sanoi minulle että arvaas mihin he teurastomolla niistivät nuhaiset nokkansa ja olenko ylipäänsä nähnyt mitä jätteitä makkaramassaan tungetaan . Aika vähän on sen jälkeen tullut makkaraa syötyä kun aina tulee mieleen se vihreä räkäklontti makkaramassassa !
- varmaan ikinä
SimppaJussi kirjoitti:
Vittuilin kerran nahkiaista syövälle kaverille että kuinka hän voi sellaista "pökälettä" syödä ja hän kysyi minulta että maistuuko minulle makkara , vastasin myöntävästi ja kehuin vallan jokaipäiväistä herkkua olevan jolloin ukko sanoi minulle että arvaas mihin he teurastomolla niistivät nuhaiset nokkansa ja olenko ylipäänsä nähnyt mitä jätteitä makkaramassaan tungetaan . Aika vähän on sen jälkeen tullut makkaraa syötyä kun aina tulee mieleen se vihreä räkäklontti makkaramassassa !
arvaa, mistä leipomossa mäihämunkki on tehty? ;D
- juot
varmaan ikinä kirjoitti:
arvaa, mistä leipomossa mäihämunkki on tehty? ;D
Vanhapoika karjatilallinen on ensin leikkinyt lypsykoneen kanssa silleen ja mällin irrottua jatkanut utareihin liittämistä. Juotkos maitoa mälliposki.
- lehmipoika,
juot kirjoitti:
Vanhapoika karjatilallinen on ensin leikkinyt lypsykoneen kanssa silleen ja mällin irrottua jatkanut utareihin liittämistä. Juotkos maitoa mälliposki.
että se lypsykone sammuu vasta kun tietty litramäärä on täyttyny? Mahtaa siinä olla vanhanpojan heppi sinisenä, ennenkä kiintiö o saavutettu..., muuten mäihäposki ei juomaitoa, mutta syö makkaraa, munkkia ja muuta mukavaa. Kalaakin kaikissa muodoissaan, mut ei hapansilakkaa, eikä nahkiaista, tökkii, että sillee..:)
- ....nam...
Ollaan usein poikettu hakemaan juuri Nakkilasta nahkiaisia, kun on ajettu siitä kakkosta ohi.Ne nahkiaiset ui siellä kakkosessa mitä se mamma liottaa haarat levällään.
- haistakaa kerpu
Nahkiaiset tyhjentää ittensä kaikesta paskasta ennen tuota pyyntiaikaa kuulemma, joten mitään kakkoja siinä ei ole.Hyvänmakusia mutta jos hinnat on tuota luokkaa niin kerpu jäi ostamatta.Ulkomaalaisille ystävilleni riittänee sitten 1 nahkiainen per nokka.
Kiesus tätä hinnoittelupelleilyä jokapaikassa..
Kaikki maksaa niin helvetisti, ja varsinkin kun kaikenlaiset kesäpippalot lähestyvät niin hintoja hilataan aivan sikamaisiin summiin. - Petromyzon marinus
Mulla on nahkiaisten kanssa vähän sama homma, kuin muikkujenkin. Kerran viidessä vuodessa niitä voi muutaman syödä, muttei useammin. Jälkimaku jää aika pitkäksi aikaa suuhun.
Muuten pidän syömisten kanssa sellaista linjaa, että mitään kotimaista maataloustuotetta, kala poislukien, en osta kaupasta, jos ulkomaista vastaavaa tavaraa on saatavilla. Näillä arktisen havumetsävyöhykkeen tuotteilla on semmonen lannoite- ja rehukuorma lopputuotteessa, että arabian pönttö on vihreänä vuoden käytön jälkeen, jos ei joka päivä puunaa. Verratkaa vaikka argentiinalaisen naudan lihaa suomalaiseen ja olosuhteita, joissa ne kasvavat. Samoin on vihannesten ja viljan laita. - Nahkis82
Jos tykkää syödä kalaa mikä syö ihmisen ruumiita, niin se on jokaisen oma asia. Itse en moista paskaa suuhuni panisi. En ole ikinä maistanut enkä tule maistamaan...
- Anonyymi
Nahkiainen ei ole kala vaan mato
- Porrilainen
Jo ton pötkön ulkonäkö on semmoinen, että hyi helvetti... Hävii viiminenkin tahto maistaa.
- kaikki on kamalata
Ylempänä oli puhetta mitä kaikkea skeidaa makkara sisältää.Olin kerran turussa hommissa siivoilemassa erään leipomon tiloja ja lattialla oli kilokaupalla taikinaa, jauhoja ja niiden seassa matoja.Ihana karamellitaikina jota munkin päälle levitetään... voi helvetin perse minkälaisesta kirnusta sitä otettiin... sokerilöllöä valui pitkin lattioita. Ei maistu tietyn drivein puljun munkit enää kun tietää minkälaisesta paikasta ne voi olla kotoisin.
Lihaan lisätään nitraattia muuten, jotta liha olisi punaisempaa asiakkaan silmissä.Myyntipöydässä on vieläpä valot jotta liha näyttäisi tuoreemmalle, punaiset valot siis.
Kun paistat lihan, sen pitää muuttua tummaksi, jos se jää punaiseksi, olet kokkaamassa nitraattipaskaa joka on terveydelle haitallista.
Ulkomaiset kurkut sun muut vihannekset saavat myös väriä päällensä että ne näyttäisivät tuoreemmilta.
On uskomatonta miten paljon lisäaineita ja ihmiselle myrkyllistä paskaa on kaikki tuotteet täynnä.Lisäsitä ja lisätätä joka tuote täynnä.
Ehkä nuo nahkiaiset sentään ovat säästyneet lisäaineilta?Mitähän "kivaa" siellä vedessä lilluu josta nahkiaiset nostetaan... - Nalikuristi
Nahkiaisessa on kaikkia terveellisiä mineraaleja ja suoloja mitä ihminen tarvitsee. Aivan mahtavat ravintoarvot ja maku kuin taivaan houkutuksista. Monta kerpua on jo tänä syksynä mennyt ja muutama vielä mahtuu. Päineen ja häntineen. Taidanpa lähteä torille kun ne loppuu jo ennen 11.
- Anonyymi
En Parkanosta tiedä onko siellä joenpohjat täynnä raatoja mutta jos täälläpäin pelkillä raadoilla pitäis elää niin kyllä nälkä tulisi. Parempi tuollaisten maalaistollojen on vaan pysyä siellä jumalan selän takana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216845Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562333- 1471887
- 871281
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981085Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91981- 72980
- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon159796