Mikä meidän

nuorisoa vaivaa?

20

564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan vanhempia!

Katoppa peiliin! Olitko kotona silloin kun sua tarvittiin!
      Mie kyl uskallan katsoa!

• He taitavat olla nykyisin vaan niin tietoisia kaikesta, että eivät suostu opiskelemaan sellaisia aloja joilla ei pysty itseänsä saatikka perhettänsä elättämään. Sellaisille aloille joille pärjää, ei tahdo päästä hyvilläkään todistuksilla. Samoin he ymmärtävät kyseenalaistaa työllistämistyöt ja yms. valmennukset, joissa ei aina todellakaan ole päätä eikä häntää.

Mutta toivotaan, että jokainen saisi opiskella ja tehdä sitä työtä mistä pitää ja missä tuntee viihtyvänsä. Itse näin jo viiskymppisenä ymmärrän kyllä miltä se tuntuu jos yrittää pakottaa jonkun muun painostuksesta itseänsä sellaiseen hommaan mikä ei sovi luonteeseen.

Meidän tulisi kehittää työelämässä jostavuus- ja vaihtomahdollisuuksia työkokeiluissa ja harjoitteluissa sen sijaan että olisimme pakokeinoin nuorisoa ohjaamassa heitä ei kiinnostavalle alalle.

• -kaunoputki

Kaikki mitä mainitsit on mielestäni täyttä totta.

Silloin kun itse olin nuori olivat työnäkymät hyvät ja mahdollisuudet jatkuviin työsuhteisiin. Silloin ei kuuna päivänä olisi voinut kuvitellakaan, että asiat muuttuisivat niin kuin ne ovat tehneet.

Nykyään ei ole asiaa edes koputella työpaikkojen ovia, jos et ole käynyt ammattikoulua. Ammattikoulusta ei näemmä edes valmistu mihinkään ammattiin, vaan vaaditaan vielä lisäksi työkokemusta. Työt saattavat olla pätkätöitä ja sesonkiluonteisia ja sen tyyppisiin alan töihin otetaan herkästi korkeakoulujen / lukion opiskelijoita. Nuoret kyllä tietävät, mikä on ns.hanttihomma niin kuin me vanhemmatkin tiedetään. Revitään kaikki irti minimaalisella tuntipalkalla ja kesälomia ei sitten tipu tai teet ne omalla kustannuksella.

Työllisyyskurssit ovat jo niin vanha juttu, että saisivat keksiä uuden tavan pistää ihmisiä matalaksi. Nuoriso on kyllä tietoinen tästäkin jippoilusta ilman meidän vanhempien infotilaisuutta.

Nuoriso kaipaa varmuutta ja mahdollisuutta elää jatkossakin ja ei ihme, etteivät suostu olemaan pelinappuloita. Nuoriso myös haistaa, ettei tyvestä - latvaan ura enää toteudu, vaan on luettava ainakin puolielämää, että edes jonkin "tittelitodistuksen" saisi kouraansa ja siltikin on epävarmaa tulevaisuus ja ne opintolainatkin on maksettava. Elämään on tullut myös niitä uusia rahareikiä, mitä ei meidän elämän nuoruudessa ollut.

Turhaa ja ikävää on syyllistää vanhempia aina nuorison pahoinvoinnista, koska meidänkin on ollut pakko pitää leivänsyrjästä kiinni ja joskus ihan pakolla lastenkin ajasta ottaen.

Vuodatusta hmm, ehkä joku vaan nostaa olkapäitään, mutta huomioitavaa on tässä se, että olemmeko me keskustelijat samasta yhteiskuntaluokasta ?

• -kaunoputki kirjoitti:

Silloin kun itse olin nuori olivat työnäkymät hyvät ja mahdollisuudet jatkuviin työsuhteisiin. Silloin ei kuuna päivänä olisi voinut kuvitellakaan, että asiat muuttuisivat niin kuin ne ovat tehneet.

Nykyään ei ole asiaa edes koputella työpaikkojen ovia, jos et ole käynyt ammattikoulua. Ammattikoulusta ei näemmä edes valmistu mihinkään ammattiin, vaan vaaditaan vielä lisäksi työkokemusta. Työt saattavat olla pätkätöitä ja sesonkiluonteisia ja sen tyyppisiin alan töihin otetaan herkästi korkeakoulujen / lukion opiskelijoita. Nuoret kyllä tietävät, mikä on ns.hanttihomma niin kuin me vanhemmatkin tiedetään. Revitään kaikki irti minimaalisella tuntipalkalla ja kesälomia ei sitten tipu tai teet ne omalla kustannuksella.

Työllisyyskurssit ovat jo niin vanha juttu, että saisivat keksiä uuden tavan pistää ihmisiä matalaksi. Nuoriso on kyllä tietoinen tästäkin jippoilusta ilman meidän vanhempien infotilaisuutta.

Nuoriso kaipaa varmuutta ja mahdollisuutta elää jatkossakin ja ei ihme, etteivät suostu olemaan pelinappuloita. Nuoriso myös haistaa, ettei tyvestä - latvaan ura enää toteudu, vaan on luettava ainakin puolielämää, että edes jonkin "tittelitodistuksen" saisi kouraansa ja siltikin on epävarmaa tulevaisuus ja ne opintolainatkin on maksettava. Elämään on tullut myös niitä uusia rahareikiä, mitä ei meidän elämän nuoruudessa ollut.

Turhaa ja ikävää on syyllistää vanhempia aina nuorison pahoinvoinnista, koska meidänkin on ollut pakko pitää leivänsyrjästä kiinni ja joskus ihan pakolla lastenkin ajasta ottaen.

Vuodatusta hmm, ehkä joku vaan nostaa olkapäitään, mutta huomioitavaa on tässä se, että olemmeko me keskustelijat samasta yhteiskuntaluokasta ?

Kolme ammattia minäkin olen lukenut, että edes joten kuten olen saanut itseni ja lapseni elätettyä. Kokopäiväisiä opintoja välillä ja ammattiin valmistuvaa koulutusta (ei oppisopimus vaan monimuoto) työnlomassa, päivät töissä ja illat koulussa, välillä velaksi työharjottelu jaksoja muutamia kuukausia kokopäiväisenä. Yksinhuoltajana pätkätöitä ja sijaisuuksia.Ihme että lapsen sain kasvatettua kunnon kansalaiseksi.

Tällä hetkellä minulla on toki tilanne vakaa sikäli, että on vakituinen työ ja riittävä palkka. Ainoa ongelma, että asiakkaani kasvavat ulos muutaman vuoden sisällä ja sitten on löydettävä uusia asiakkaita...

Ja oikeasti olen sitä mieltä että en toivo kenellekään näin suurta urakkaa mitä itse olen tehnyt vain oman toimeentulemisen vuoksi.

Olen sitä mieltä, että ihmisen tulisi saada jokapäiväinen leipänsä helpommalla, mitä se on itsellä ollut.

• Pirre*
        -kaunoputki kirjoitti:

jo puutetta, - mutta kelpaako ne ns. paskatyöt enää nuorille, se onkin jo eri juttu.

Vrt. prekariatismi..

• -kaunoputki
        -kaunoputki kirjoitti:

mutta nyt on mentävä pois koneen äärestä.
        Vastaan myöhemmin.

• Pirre*

tarvitsevat vanhempienkin opastusta "ura valintoja" miettiessään.

• on kasvatettu

siihen että että on rahapuita olemassa ja passattu piloille ns. pehmeä linja.

• torivahti

...ja meidän vanhempamme. Kun poikani (11 v.) sai muikkarin, kysyi enkö minä ollut koskaan saanut. Ja muistin saaneeni ja kysyneeni silloin saman kysymyksen isältäni, jonka kasvot myös alkoivat hassusti nykimään...
      Oli aikoja, jolloin ei opiskelu kiinnostanut. Oli aikoja, jolloin ei työ kiinnostanut. Kunnes löysin oman alani.

• nuo viimeaikojen julkisuuteen tulleet nuorten miesten tekemät surmatyöt; hulluiksiko ihmiset ovat tulossa, vai kuinka on noin helppoa tuostavain tappaa esim. entinen tyttöystävä..

Tämä kehitys on hirveän huolestuttava..kuinka noista ihmisistä on tullut niin tunteetomia..

• Ihan samaa olen miettinyt mielessäni minäkin.
        Joku hätähuutohan se kuulema on. Mutta mikä? En oikein ymmärrä. Mikä hätä näillä nuorilla oikein on? Heillähän on kaikkea, heillä on kaikki mahdollisuudet. Heistä voi tulla mitä vaan, voi rauhassa opiskella ja toteuttaa itseään. Tietenkin jos on mielenterveysongelma niin siihen täytyy saada apua. Mutta miksi niitä ongelmia on niin pirun monella? Vai onko ihmiset "muuten vaan vinksahtaneet". Ajatusmaailma liian suppea, minäkeskeinen. Mikä osuus telkkarilla ja peleillä on tässä sopassa?
        Jos toiselta riistää hengen se on lopullista. Se seuraa mukana loppuelämän. Pitäisi tajuta että siinä tuhoaa monen ihmisen elämän samalla kertaa.

• harmaaenkeli

ole varmaan.Se nuoren surmaaminen.Kyllä sitä ennen nuori on oireillut jo ties kuinka monta vuotta.Eivät he myöskään tunteettomia ole.Ahdistusta ja pelkoa ovat tunteneet varmaan vuosikaudet.Teko on seuraus ei syy.Mistä?Olemme aikaisemminkin keskustelleet vähän samasta aiheesta.Itse eri nikillä.Perusturvallisuuden puuttumisesta.Nuorilta vaaditaan nykyisin liian paljon ja liian varhain.Moni heistä on vielä arka ja pelokas lapsi kaivaten kuitenkin aikuisen huolenpitoa.Nykyisin on kaikki tehty "liian hienoksi".On koulukuraattoreita,opinto-ohjaajia ym.joilla kieltämättä on hyvä koulutus mutta terve maalaisjärki puuttuu.Tuohon maalaisjärkeen juuri kuuluu nuoren välittäminen.Itse nämä asiantuntijat ovat herkästi lääkkeitä määräämässä.Miksei kukaan määrää rakkautta?En puolusta rikosta,mutta sen sijaan että tuomitsisimme pitäisi löytyä keinoja torjumaan nämä ikävät seuraukset.Kahden jo aikuisen Lapsen äitinä olen huomannut että nuoret ovat hyvin alttiita ottamaan vastaan rakkautta ja hyväksyntää.Osan ottoni uhrien vanhemmille ja omaisille.Myös näiden tekijöiden vanhemmille ja omaisille.Menettiväthän hekin tavallaan Lapsensa jotka ovat tämän pahoinvoivan hyvinvointi valtion uhreja!

• harmaaenkeli kirjoitti:

ole varmaan.Se nuoren surmaaminen.Kyllä sitä ennen nuori on oireillut jo ties kuinka monta vuotta.Eivät he myöskään tunteettomia ole.Ahdistusta ja pelkoa ovat tunteneet varmaan vuosikaudet.Teko on seuraus ei syy.Mistä?Olemme aikaisemminkin keskustelleet vähän samasta aiheesta.Itse eri nikillä.Perusturvallisuuden puuttumisesta.Nuorilta vaaditaan nykyisin liian paljon ja liian varhain.Moni heistä on vielä arka ja pelokas lapsi kaivaten kuitenkin aikuisen huolenpitoa.Nykyisin on kaikki tehty "liian hienoksi".On koulukuraattoreita,opinto-ohjaajia ym.joilla kieltämättä on hyvä koulutus mutta terve maalaisjärki puuttuu.Tuohon maalaisjärkeen juuri kuuluu nuoren välittäminen.Itse nämä asiantuntijat ovat herkästi lääkkeitä määräämässä.Miksei kukaan määrää rakkautta?En puolusta rikosta,mutta sen sijaan että tuomitsisimme pitäisi löytyä keinoja torjumaan nämä ikävät seuraukset.Kahden jo aikuisen Lapsen äitinä olen huomannut että nuoret ovat hyvin alttiita ottamaan vastaan rakkautta ja hyväksyntää.Osan ottoni uhrien vanhemmille ja omaisille.Myös näiden tekijöiden vanhemmille ja omaisille.Menettiväthän hekin tavallaan Lapsensa jotka ovat tämän pahoinvoivan hyvinvointi valtion uhreja!

siinäpä se villakoiran ydin.., missä se rakkaus piileksii..

Onkohan nyky lapsi täysin hylätty yhteiskunnan käsiin, - ensin päivähoitoon, sitten esikouluun, sitten kouluun, koulukuraattoreille, erityisopettajille..missä ne vanhemmat, - viekö työ ja tietyn elintason eteen tehtävä aherrus heidät lapsilta..jää vain ympäröivien vaikutuspiirin "kasvatus", lapsi selviää tervejärkiseksi aikuiseksi "vain" hyvällä tuurilla...liian suuri hinta elintasolle..

Vai onko näissä järjettömissä teoissa takana liiaksi pettymyksiltä suojeltu lapsi, - hän on saanut kaiken mitä ikinä on älynnyt haluta, ja sitten jos esim. tyttöystävä jättää, pettymys on niin suuri ettei poika pääse tapahtuneesta yli, - ei hyväksy tapahtunutta terveesti suremalla, vaan tappaa...

Vai onko se sairaasti ylemmyyden tuntoisen "lapsen" tekosia...en tiedä, mutta jokin on pielessä ja pahasti..

• Pirrejuupas kirjoitti:

siinäpä se villakoiran ydin.., missä se rakkaus piileksii..

Onkohan nyky lapsi täysin hylätty yhteiskunnan käsiin, - ensin päivähoitoon, sitten esikouluun, sitten kouluun, koulukuraattoreille, erityisopettajille..missä ne vanhemmat, - viekö työ ja tietyn elintason eteen tehtävä aherrus heidät lapsilta..jää vain ympäröivien vaikutuspiirin "kasvatus", lapsi selviää tervejärkiseksi aikuiseksi "vain" hyvällä tuurilla...liian suuri hinta elintasolle..

Vai onko näissä järjettömissä teoissa takana liiaksi pettymyksiltä suojeltu lapsi, - hän on saanut kaiken mitä ikinä on älynnyt haluta, ja sitten jos esim. tyttöystävä jättää, pettymys on niin suuri ettei poika pääse tapahtuneesta yli, - ei hyväksy tapahtunutta terveesti suremalla, vaan tappaa...

Vai onko se sairaasti ylemmyyden tuntoisen "lapsen" tekosia...en tiedä, mutta jokin on pielessä ja pahasti..

Asian ytimeen!
        Pumpulissa kasvaneet lapset eivät kestä minkäänlaisia vastoinkäymisiä! Jos jotain sattuu niin heti ollaan hakemassa jonkinmoista kriisiapua, ei edes yritetä selvitä omin voimin. Siis kaiken voi sälyttää toisten niskaan.

Mitä taas tulee siihen mitä joku kirjoitti, että vaaditaan liikaa liian nuorena. olen ihan päinvastaista mieltä asiasta. Itse olen muuttanut pois kotoa seitsemantoista vuotiaana ja siitä lähtien tehnyt töitä ja elättänyt itseni. Jos jokainen nuori elättäisi itse itsenä niin siinä olis haastetta ihan tarpeeksi.

Oliko meidän vanhemmilla aikaa olla lastensa kanssa? Ei ollut. Mutta lapset kasvoi siinä sivussa, töitä tehdessä. Nyt pitää antaa lapsille ns. "laatuaikaa"! Ja silti ollaan aina vaan syyllistämässä vanhempia. On toki niitäkin jotka eivät välitä tai ovat välinpitämättömiä. Mutta paljon on ihan tavallisia ja tosissaan lastensa parasta yrittäviä vanhempia jotka joutuvat syyllistetyiksi ihan turhaan.

Kun joku olis niin viisas että osaisi neuvoa mitä pitäisi tehdä. Pitäisikö ottaa entiset kasvatuskeinot käyttöön...

• Pirre*
        piive kirjoitti:

Asian ytimeen!
        Pumpulissa kasvaneet lapset eivät kestä minkäänlaisia vastoinkäymisiä! Jos jotain sattuu niin heti ollaan hakemassa jonkinmoista kriisiapua, ei edes yritetä selvitä omin voimin. Siis kaiken voi sälyttää toisten niskaan.

Mitä taas tulee siihen mitä joku kirjoitti, että vaaditaan liikaa liian nuorena. olen ihan päinvastaista mieltä asiasta. Itse olen muuttanut pois kotoa seitsemantoista vuotiaana ja siitä lähtien tehnyt töitä ja elättänyt itseni. Jos jokainen nuori elättäisi itse itsenä niin siinä olis haastetta ihan tarpeeksi.

Oliko meidän vanhemmilla aikaa olla lastensa kanssa? Ei ollut. Mutta lapset kasvoi siinä sivussa, töitä tehdessä. Nyt pitää antaa lapsille ns. "laatuaikaa"! Ja silti ollaan aina vaan syyllistämässä vanhempia. On toki niitäkin jotka eivät välitä tai ovat välinpitämättömiä. Mutta paljon on ihan tavallisia ja tosissaan lastensa parasta yrittäviä vanhempia jotka joutuvat syyllistetyiksi ihan turhaan.

Kun joku olis niin viisas että osaisi neuvoa mitä pitäisi tehdä. Pitäisikö ottaa entiset kasvatuskeinot käyttöön...

ettei meitä välttämättä paijailtu pahemmin, mutta kai meillä se perusturvallisuus kuitenkin oli, kun saatiin olla ja kasvaa siinä kotona vanhempien kanssa töitä tehen..

Hellyyttä ei kai osannut kaivatakaan, kun sitä ei ollut sen kummemin, - mie ainakaan muista mitään sylissä olemisia tai muita semmoisia.., mutta en tiedä jos millainen olisin jos olisin saanut kasvaa rakastavassa ilmapiirissä, huonompi vai perempi..mutta näitä on turha tietenkin märehtiä, kun ei ne johda mihinkään.

Ehkä on ollut hyväksikin, olen kosrvannut, tai yrittänyt korvata kokemani omille lapsilleni..eli olen tiedostanut kummiskin olleen..

• harmaaenkeli
        piive kirjoitti:

Asian ytimeen!

asian ytimeen.Ei tämän päivän nuoret elä pumpulissa.Ei kenenkään tarvitse selvitä yksin vaikeuksista,sitä varten on vanhemmat.Ovatko vanhemmat antamassa apua?Sanoit että olet päin vastaista mieltä kuin minä,joka kirjoitin että nuorilta vaaditaan liikaa ja liian varhain.Sinä vetosit taas siihen omaan nuoruuteesi johon ei ole enää paluuta.Nyt eletään tätä päivää ja tätä aikaa.Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä että ensi sijainen vastuu on vanhemmilla.En syyllistä.Tiedän että välittävienkin lapset erehtyvät.Jäin erotessamme kahden esi-murros ikäisen lapsen yh-huoltajaksi.Meillä ei ollut yhteishuoltajuutta.(ex-mieheni ei halunnut)Meni vuosikausia että lapset kävi koulua minä töissä.Illat vietin kotona lasten kavereiden yleensä vieraillessa ja yöpyessä meillä.Tiesin lasten menot,kotiintulo ajoista pidettiin kiinniym.En koskaan ole ollut uraputki ihminen tein töitä sen että pärjättiin omillamme.Moni ihmetteli miten jaksoin"aina"olla kotona,se ei minulle ollut ongelma vaan muille.Lapsistani kasvoi tasapainoisia työtäpelkäämättömiä aikuisia.Kerron tämän siksi kun hiukan "halventaen" puhutaan siitä laatuajasta.En tiedä sitten oliko se laatuaikaa vai mitä?Olen usein jälkeenpäin ajatellut asian niin että lapsillani oli ehkä se perusturvallisuus sillä heillä oli äiti aina saatavilla ja lähellä jos tarvetta oli.Nyt on itselläni aikaa vaikka kuinka paljon ja hyvä omatunto lasten takia,joten kyllä se laatuaika on lapselle siunaukseksi.Tämä on vain oma mielipiteeni.

• on minun
        harmaaenkeli kirjoitti:

asian ytimeen.Ei tämän päivän nuoret elä pumpulissa.Ei kenenkään tarvitse selvitä yksin vaikeuksista,sitä varten on vanhemmat.Ovatko vanhemmat antamassa apua?Sanoit että olet päin vastaista mieltä kuin minä,joka kirjoitin että nuorilta vaaditaan liikaa ja liian varhain.Sinä vetosit taas siihen omaan nuoruuteesi johon ei ole enää paluuta.Nyt eletään tätä päivää ja tätä aikaa.Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä että ensi sijainen vastuu on vanhemmilla.En syyllistä.Tiedän että välittävienkin lapset erehtyvät.Jäin erotessamme kahden esi-murros ikäisen lapsen yh-huoltajaksi.Meillä ei ollut yhteishuoltajuutta.(ex-mieheni ei halunnut)Meni vuosikausia että lapset kävi koulua minä töissä.Illat vietin kotona lasten kavereiden yleensä vieraillessa ja yöpyessä meillä.Tiesin lasten menot,kotiintulo ajoista pidettiin kiinniym.En koskaan ole ollut uraputki ihminen tein töitä sen että pärjättiin omillamme.Moni ihmetteli miten jaksoin"aina"olla kotona,se ei minulle ollut ongelma vaan muille.Lapsistani kasvoi tasapainoisia työtäpelkäämättömiä aikuisia.Kerron tämän siksi kun hiukan "halventaen" puhutaan siitä laatuajasta.En tiedä sitten oliko se laatuaikaa vai mitä?Olen usein jälkeenpäin ajatellut asian niin että lapsillani oli ehkä se perusturvallisuus sillä heillä oli äiti aina saatavilla ja lähellä jos tarvetta oli.Nyt on itselläni aikaa vaikka kuinka paljon ja hyvä omatunto lasten takia,joten kyllä se laatuaika on lapselle siunaukseksi.Tämä on vain oma mielipiteeni.

sanastossani aikaa, jonka menevät vanhemmat ehtivät kiireisestä ajastaan pitkin hampain säästämään lapsilleen.

Minun mielestäni lapset kaipaavat vain aikaa, ei mitään ihme laatua, vain kiireetöntä lähelläoloa.
        Ei sitä, että vilkuillaan koko ajan kelloon, kun kiireet painavat sieltä sun täältä, ja todellisuudessa haluttaisiin olla ihan muualla.

• Muuan mies

Olisikohan se perus ongelma siinä,että kodeissa
      vanhemmat joutuvat elintasonsa säilyttämiseksi
      tekemään yhä enemmän työtä,pudempää
      päivää.Ovat uupuneempia,stressaantuneempia.
      Aikaa lapsille jää yhä vähemmän.Yhä vähemmän
      ollaan mukana aktiivisti lasten arjessa.

Se tukiverkosto,jossa lapsi kehittyy vahvaksi ja
      itseensä luottavaksi,oman persoonan omaavaksi
      aikuiseksi,on puutteellinen.Puutteet lapsi
      joutuu soveltamaan itse.Onko lapsi kypsä
      sellaiseen?

Minusta korkean elintason sijaan,pitäisi keskittyä
      lapsiin ja lasten hyvinvointiin.Mutta löytyykö sielusta
      ja mielestä suuruutta tehdä tällaisia valintoja?

Syyttämällä tai syyllisiä etsimällä viisautta ei löydy.
      Kotien arvovalinnoista on kyse.

• O - O

kummempia kuin aikuisetkaan. Heitä voitaisiin luultavasti vaan auttaa helpommin kuin vanhempiaan, jotka ovat usein samassa tilanteessa. Suurin osa hoitaa asiansa vastuuntuntoisesti ja fiksusti, osa porskuttaa menestyksen portaita, osa heittäytyy lepäilemään tilaisuuden tullen ja osa maksaa kovan hinnan siitä, ettei saa mitään.

Uutinen herättää ajattelemaan. Miksi hyvinvoinnin lisääntyminen johtaa myös kasvavaan pahoinvointiin? Miten asiat olivat ennen, monella tavoin vaikeampina aikoina?

• mikä n. 30v. vaivaa

Tiedän paljon alle ja vähän yli 30v. jotka eivät halua lapsia ja toiset eivät halua edes sitoutua. Poikani on 30v. kuten hänen avovaimonsakin. Kumpikin ovat hyvissä ammateissa. Nämä nuoret matkustelevat paljon ja elävät vain toisilleen mutta lapsia he eivät halua. Onko tulevaisuus niin pelottava nuorten mielestä että toiset valitsevat lapsettomuuden vai onko tuo ikäluokka itsekkäämpää. Olivathan he sen hullun 80- luvun aikaan ala- asteella. Rahaa oli käytössä paljon tavallisessakin perheessä.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe