Ajokortin uusiminen

nainen, kohta 70

Olen saanut ajokortin vuonna 68. Ja nyt sitten täytän syksyllä 70 ja joudun tekemään tämän teille kaikille tutun ruljanssin: Minulla on koossa lääkärintodistus, tuttujen todistus ajotaidosta, käynti poliisilaitoksella ja kortinhakemuksen jättäminen.

Mutta nyt tuli pulma. En mistään löydä vanhaa korttiani. Se on kuulemma (MIKSI?) jätettävä poliisilaitoksen kansliaan, kun haen uuden kortin.

Ja kysymykseni kuuluu nyt: Mitä ajorekisterikeskus (AKE) tai kukaan muukaan tekee minun vanhalla kortillani? Siitähän näkee suoraan, että se on vanhentunut tietystä lokakuun päivästä asti.

Minulle sanottiin, että MÄÄRÄYKSET ovat sellaiset.

Onko kellään tietoa, miten käy, jos en nyt mistään löydä korttiani?

Joku ehkä kysyy, miksi kortti on hukassa. No, minä vaihdoin tässä hetki sitten sekä autoa että asuntoa. Luulin kortin siirtyneen vanhan auton hansikaslokerosta uuteen autoon. Vaan eipäs ole löytynyt. Voi olla, että siivotessa meni ... en tiedä mihin!

Mitä nyt tapahtuu? Kaikki on kiinni yhdestä vanhentuvasta ajokortista, jota ei löydy mistään?

Auttakaa nyt, hyvät ihmiset, naista automäessä.

11

4606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aina auttava aatu

      sinne ajokorttitoimistoon.

    • Tee ensi tilassa ilmoitus kadonneesta kortistasi.

      Saat kaksoiskappaleen, mikäli korttisi on edelleen voimassa, ja esität vaaditut asiakirjat poliisille kortin voimassaoloajan jatkamiseksi.

    • Räikkö

      Joskus käy noin, harmillista.
      Jos tilanne ajautuu jostain syystä umpikujaan, on vielä keino käydä autokoulu uudelleen ja saada kortti kalliimman mukaan.
      Eräs täti täällä,liki 90, teki kaista-ajovirheen. Sen huomasi poliisi ja otti kortin pois ikinuorelta. (oliskohan ottanut mieheltä...)
      Neuvokas, pystyvä rouva tarvitsi ajokortin, meni autokouluun ja ajaa edelleen yli 90 vuotiaana. Hän on pätevä monella muullakin saralla. Ajaa ihan moitteettomasti.

      • sama asia edelleen

        Siis tilanne on se, että olen saamassa sen uuden kortin. Paperit ovat kaikki maksettu on (kuitti) jo poliisilaitoksella. Asia on siis tavallaan jo siltä osin selvä.

        Viedessäni henk.koht - niin kuin pitää - ajokortin uusimisasiakirjat, osoitin henkilöllisyyteni passillani. Luulin passin riittävän, en vielä tiennyt vanhan kortin olevan kateissa.

        Olen siis saamassa sen kortin, kaikki muuten ookoo, mutta yllätyksekseni lasikoppinainen sanoi, että MYÖS vanha kortti on tuotava laitokselle luultavasti hävitettäväksi. Kai se silppuriin menee.

        En nyt käsitä, mitä järkeä asiassa on. Minulla on ollut vuosikymmeniä ajokortti, olen saamassa nyt jatkokortin kaikkien kommervenkkien jälkeen, ja sitten VIELÄ pitää viedä se vanha edelleen voimassa oleva kortti hävitettäväksi laitokselle.

        Sehän kuoleutuu kait automaattisesti, kun saan uuden, vai?

        Eikö todella kenellekään muulle ole käynyt näin, että kortti onkin yllättäen niin hyvässä paikassa, ettei löydy?

        Olen muuten ajanut aina ilman ainuttakaan (poliisin tietämää) rikettä. Minulla ei ole edes pysäköintisakkoja.
        Kaikki rikkeethän näkyvät myös poliisin/ ajoneuvo.... mikä se oikea nimi nyt on? rekistereistä viranomaisille.

        Onko joku teistä esim. kuolettanut vanhan ajokortin saman tien, kun saa uuden? Ja tuleeko toimi kalliiksikin?

        Nyt en sitten kaupungilla uskalla ajella.

        Ajatella, olisin voinut jäädä kiinni siitä, ettei ollut NÄYTTÄÄ korttia vaikka se on olemassa VOIMASSA. Missä vaan lienee?


      • maisisko
        sama asia edelleen kirjoitti:

        Siis tilanne on se, että olen saamassa sen uuden kortin. Paperit ovat kaikki maksettu on (kuitti) jo poliisilaitoksella. Asia on siis tavallaan jo siltä osin selvä.

        Viedessäni henk.koht - niin kuin pitää - ajokortin uusimisasiakirjat, osoitin henkilöllisyyteni passillani. Luulin passin riittävän, en vielä tiennyt vanhan kortin olevan kateissa.

        Olen siis saamassa sen kortin, kaikki muuten ookoo, mutta yllätyksekseni lasikoppinainen sanoi, että MYÖS vanha kortti on tuotava laitokselle luultavasti hävitettäväksi. Kai se silppuriin menee.

        En nyt käsitä, mitä järkeä asiassa on. Minulla on ollut vuosikymmeniä ajokortti, olen saamassa nyt jatkokortin kaikkien kommervenkkien jälkeen, ja sitten VIELÄ pitää viedä se vanha edelleen voimassa oleva kortti hävitettäväksi laitokselle.

        Sehän kuoleutuu kait automaattisesti, kun saan uuden, vai?

        Eikö todella kenellekään muulle ole käynyt näin, että kortti onkin yllättäen niin hyvässä paikassa, ettei löydy?

        Olen muuten ajanut aina ilman ainuttakaan (poliisin tietämää) rikettä. Minulla ei ole edes pysäköintisakkoja.
        Kaikki rikkeethän näkyvät myös poliisin/ ajoneuvo.... mikä se oikea nimi nyt on? rekistereistä viranomaisille.

        Onko joku teistä esim. kuolettanut vanhan ajokortin saman tien, kun saa uuden? Ja tuleeko toimi kalliiksikin?

        Nyt en sitten kaupungilla uskalla ajella.

        Ajatella, olisin voinut jäädä kiinni siitä, ettei ollut NÄYTTÄÄ korttia vaikka se on olemassa VOIMASSA. Missä vaan lienee?

        Ilmaisesti ei saa olla kahta kappaletta samaa asiakirjaa. Siksi ne tahtoo entisen pois.

        Jos olisit jäänyt kiinni jossain ratsiassa, niin poliisit kysyy Autorekisterikeskuksesta kyllä, onko ko henkilöllä korttia. Olen joskus joutunut samaan tilanteeseen. Onneksi oli tuttu poliisi, joka selitti tuon.

        Kyllä se siitä. Asioilla on tapana selvitä.


    • Viimeisessä

      viestissäsi sanot, että se on voimassa?

      • ap. taas

        Yritän kerran vielä:

        Täytän lokakuussa 70. Silloin ajokortti pitää uusia IÄN takia. Niinpä olen tehnyt kaiken sen, mitä uusimiseksi pitääkin eli kävin lääkärillä ja sain ao. todistuksen terveydentilastani, kävin valokuvaamossa otattamassa 2 valokuvaa, hankin kahdelta naapuriltani todistuksen, että tapanani on ollut ajella autoa.

        Menin paperinivaskan kanssa ihan oikeaan paikkaan eli kihlakunnan poliisilaitokseen lupapalveluosastolle. Siellä todistin henkilöllisyyteni passillani ja maksoin tulevan ajokortin.

        MUTTA. Ja tässä tulee se ongelmani:
        Minulle sanottiin, että voin hakea uuden kortin muutaman viikon päästä. Hakiessani uutta, joudun jättämään vanhan kortin poliisin tiskille.

        MUTTA KUN EN NYT LÖYDÄ SITÄ VANHAA KORTTIA, joka on ollut yhtäjaksoisesti voimassa vuodesta 68.

        Eli milläs annat vanhan kortin lupatoimiston naiselle, jos se on hukassa?

        Olen vissiin ainoa suomalainen seitsenkymppinen, jolle näin on käynyt!

        Huomenna aion soittaa kihlakunnan poliisilaitoksen lupapalveluun ja kysyä, kuinka muijan nyt käy.

        Ja edelliselle: Lokakuisesta syntymäpäivästäni näkee tietysti, että SIITÄ päivästä vanha kortti on vanha eli minulla ei olisi ajolupaa, ellen nyt uusisi sitä!

        Puhuin siis futuurissa: Ajolupani on vanhentuva runsaan kuukauden kuluttua. Nyt ajelen siis vielä vanhalla luvalla.

        Olen lupa-asiassa ajoissa liikkeellä.

        Kerronpa teillekin soitettuani, kuinka asiassa kävi.


      • Ruune*
        ap. taas kirjoitti:

        Yritän kerran vielä:

        Täytän lokakuussa 70. Silloin ajokortti pitää uusia IÄN takia. Niinpä olen tehnyt kaiken sen, mitä uusimiseksi pitääkin eli kävin lääkärillä ja sain ao. todistuksen terveydentilastani, kävin valokuvaamossa otattamassa 2 valokuvaa, hankin kahdelta naapuriltani todistuksen, että tapanani on ollut ajella autoa.

        Menin paperinivaskan kanssa ihan oikeaan paikkaan eli kihlakunnan poliisilaitokseen lupapalveluosastolle. Siellä todistin henkilöllisyyteni passillani ja maksoin tulevan ajokortin.

        MUTTA. Ja tässä tulee se ongelmani:
        Minulle sanottiin, että voin hakea uuden kortin muutaman viikon päästä. Hakiessani uutta, joudun jättämään vanhan kortin poliisin tiskille.

        MUTTA KUN EN NYT LÖYDÄ SITÄ VANHAA KORTTIA, joka on ollut yhtäjaksoisesti voimassa vuodesta 68.

        Eli milläs annat vanhan kortin lupatoimiston naiselle, jos se on hukassa?

        Olen vissiin ainoa suomalainen seitsenkymppinen, jolle näin on käynyt!

        Huomenna aion soittaa kihlakunnan poliisilaitoksen lupapalveluun ja kysyä, kuinka muijan nyt käy.

        Ja edelliselle: Lokakuisesta syntymäpäivästäni näkee tietysti, että SIITÄ päivästä vanha kortti on vanha eli minulla ei olisi ajolupaa, ellen nyt uusisi sitä!

        Puhuin siis futuurissa: Ajolupani on vanhentuva runsaan kuukauden kuluttua. Nyt ajelen siis vielä vanhalla luvalla.

        Olen lupa-asiassa ajoissa liikkeellä.

        Kerronpa teillekin soitettuani, kuinka asiassa kävi.

        Menet kuvinesi Poliisilaitokselle ja ilmoitat haluavasi uuden kortin hukkuneen tilalle.

        Maksaahan tuo hiukan mutta mitäs siitä

        Saatu kortti on "oma vanhasi", jonka annat sitten kun uuden korttisi saat.


      • Ruune* kirjoitti:

        Menet kuvinesi Poliisilaitokselle ja ilmoitat haluavasi uuden kortin hukkuneen tilalle.

        Maksaahan tuo hiukan mutta mitäs siitä

        Saatu kortti on "oma vanhasi", jonka annat sitten kun uuden korttisi saat.

        Että kortti voimassa vuodesta -68
        Niinkö se oli?
        Pitihän 60 vuotiaanakin toimittaa tarvittavat lääkärin todistukset, tutkittiin näöt, kuulot,
        fyysinen kunto.
        Tavallaan korttin voimassa oloaikaa "jatkettiin" silloin.
        Etkö silloin tarvinnut ajokorttia?? Täälläpäin se piti kyllä silloinkin viedä kortin "uusimispaikalle" !
        65 vuotiailta se poistettiin. Nyt 70v ja siitä eteenpäin on se tarkempi syyni ja ihan asiallista onkin.
        Voihan ihmisen kunto muuttua nopeastikin.


      • ap taas täällä
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Että kortti voimassa vuodesta -68
        Niinkö se oli?
        Pitihän 60 vuotiaanakin toimittaa tarvittavat lääkärin todistukset, tutkittiin näöt, kuulot,
        fyysinen kunto.
        Tavallaan korttin voimassa oloaikaa "jatkettiin" silloin.
        Etkö silloin tarvinnut ajokorttia?? Täälläpäin se piti kyllä silloinkin viedä kortin "uusimispaikalle" !
        65 vuotiailta se poistettiin. Nyt 70v ja siitä eteenpäin on se tarkempi syyni ja ihan asiallista onkin.
        Voihan ihmisen kunto muuttua nopeastikin.

        Hyvä huomio, meri-kukka 98

        Minun piti oikein miettimällä miettiä, miten asia taannoin meni. Ei mitään muistikuvaa :) Näinkö se dementia alkaa?

        Todennäköisesti minut syynäsi lääkäri työterveyshuollon jonkin käynnin yhteydessä. Ja koska muuta lääkäriä en edes tarvinnut, hän oli paras asiantuntija.

        Mutta missään poliisiasemalla en muista käyneeni.
        Takuuvarmasti minulla on kortti, koska AKE lähetti minulle jo keväällä huomautuksen näistä asiakirjojen uusimisista.

        Kerran vuodessa käyn muutenkin silmälääkärissä. Kuulen liiankin hyvin, arvelee lähipiiri.Työssäni tarvitsin hyvää kuuloa, mm. En tarvitse ajaessa vieläkään laseja, käyn vissiin sen takia, että saan tekosyyn vaihtaa pokat.

        Siitä olen samaa mieltä, että teillä ja kaduilla on liikaa huonokuntoisia ja välinpitämättömiä kuskeja. Ja kaiken ikäisiä.

        Koska olen tässä vetänyt tällaista ajokorttijatkosarjaa, kerron, että soitin eilen, kuten lupasinkin.

        Sanottiin, että korttiasia on sillä selvä, että hakiessani uutta itselleni, samalla ilmoitan vastaanottoon kadonneesta kortista.
        Näin aion tehdä sitten, kun taas palaan kotikaupunkiini.


      • ap kuittaa
        ap taas täällä kirjoitti:

        Hyvä huomio, meri-kukka 98

        Minun piti oikein miettimällä miettiä, miten asia taannoin meni. Ei mitään muistikuvaa :) Näinkö se dementia alkaa?

        Todennäköisesti minut syynäsi lääkäri työterveyshuollon jonkin käynnin yhteydessä. Ja koska muuta lääkäriä en edes tarvinnut, hän oli paras asiantuntija.

        Mutta missään poliisiasemalla en muista käyneeni.
        Takuuvarmasti minulla on kortti, koska AKE lähetti minulle jo keväällä huomautuksen näistä asiakirjojen uusimisista.

        Kerran vuodessa käyn muutenkin silmälääkärissä. Kuulen liiankin hyvin, arvelee lähipiiri.Työssäni tarvitsin hyvää kuuloa, mm. En tarvitse ajaessa vieläkään laseja, käyn vissiin sen takia, että saan tekosyyn vaihtaa pokat.

        Siitä olen samaa mieltä, että teillä ja kaduilla on liikaa huonokuntoisia ja välinpitämättömiä kuskeja. Ja kaiken ikäisiä.

        Koska olen tässä vetänyt tällaista ajokorttijatkosarjaa, kerron, että soitin eilen, kuten lupasinkin.

        Sanottiin, että korttiasia on sillä selvä, että hakiessani uutta itselleni, samalla ilmoitan vastaanottoon kadonneesta kortista.
        Näin aion tehdä sitten, kun taas palaan kotikaupunkiini.

        No vastailenpa kerran vielä. Jos joku vaikka jännitti, kuinka ajokorttiasiassa kävi.

        Hyvin kävi. Nyt minulla on uunituore ajortti. Kelpaa taas ajella seuraavat viisi vuotta. Silloinhan yhteiskunta on taas kiinnostunut ajokunnostani.

        Terveisin Se, joka pian täyttää 70 ja aikoo ajella yhtä kauan kuin äitinsä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3880
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      596
      3644
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3632
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2291
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      56
      2255
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      322
      1972
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1776
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1443
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1362
    Aihe