Kihlajaislahja(ko)?

kärryiltä pudonnut

Onko tosiaan nykyään tapana ylipäätään juhlia kihlajaisia oikein isostikin? Että kutsutaan koko suku sekä kaverit paikalle, ja pariskunnalle viedään lahjoja??

Itse olen onnellisesti avoliitossa ilman kihloja, Ja olen jotenkin kuvitellut että sitten kun on aika, niin mennään kihloihin ja sovitaan hääpäivä. Pidetään häät jonne kutsutaan koko suku, ja jonne voivat tuoda lahjoja jos niin tahtovat...

Toisethan menevät kihloihin, vain mennäkseen kihloihin, eivät naimisiin. Ja puolestani niin tehköön vaikken itse ajattele niin. Olen kyllä aika ihmeissäni kuitenkin kun ympärillä muut ihmiset puhuvat että mitähän astiastoa nuorelle parille ostaa...??

Ja mitäs, kun tai jos sitten menevät naimisiin, niin taas lisää lahjoja???

8

7221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      Jotkut pitävät kihlajaiset, useammat kai eivät. Me saatiin kihlajaislahjoja joiltain sukulaisilta, vaikka ei pidetty juhlia.

    • ..tavat

      Jos kihlapari päättää juhlistaa kihlaustaan suvun ja ystävien kesken,
      on hyvien tapojen mukaista viedä jokin pieni lahja,
      vaikka pieni kukkakimppu tai kuohuviinipullo tms..

      Ja samoin häihinkin on hyvien tapojen mukaista viedä jokin lahja.

      Sitten on tietty niitä törppöjä, jotka eivät välitä hyvistä
      tavoista tuon taivaallista, eivätkä vie lahjaa hääparille saatikka kihlaparille.

      Itse ihmettelen tätä "lahjattomuuden" leviävää tapaa, että ei muisteta eikä anneta.
      Toinen juttu on, jos juhlittavat itse ilmoittavat, etteivät halua mitään rojua.

      On muutenkin hyvien tapojen mukaista muistaa kihlaparia/
      hääparia tai muuten emäntää/isäntää, jos joku jaksaa järjestää hauskat juhlat tai kutsuu kylään.

    • mennessä

      jos pari pitää kihlajaisjuhlat, sinne on kohteliasta tuoda pieni lahja. Muuten riittää pelkkä onnittelukortti. Me ei pidetty kihlajaisjuhlia, mutta sen nyt on jokaisen parin oma asia, miten haluavat tehdä.

    • +++

      On ihan kohteliasta ostaa kihlaparille jotain pientä, jos juhliin menee. Ja sinä päätät mikä on sopivan kokoinen lahja sinulta heille. Jos se on lahjan saajan mielestä liian vähäpätöinen, on se hänen häpeänsä. Mitään koriste-esinettä en suosittele ostamaan. Mieluummin vaikka hyvä jakoavain.

      Tietysti voit tehdä niinkin, että ilmoitat kohteliaasti, ettet pääse tulemaan juhliin.

    • minun kaveripiirissäni

      on tapana, että jos pari pitää isot kihlajaiset, niin he eivät pidä isoja häitä. Tällöin kihlajaiset (jotka ovat yleensä halvemmat kuin häät) ovat tapa huomioida kaverit ja sukulaiset, joita ei kutsuta syystä tai toisesta häihin.

      Itse en ole koskaan ollut saman parin isoissa kihlajaisissa JA häissä, eli oletan, että yleensä on vain jompi kumpi.

      Sitten on toki niitä juhlijoita, jotka pitää juhlia aina kun jonkin tekosyyn niihin keksii. Kai se toivottavaa olisi muistaa jotenkin tällaisen juhlan järjestäjää, jos hän sen on viitsinyt tehdä. Ja jos ei arvosta juhlaa, niin jättää sitten menemättä. Ei tuo lisäkuluja olemassa olollaan toisille, jos läsnäolo on vastenmielistä.

    • Kärryiltä pudonnut

      Tottakai on korrektia muistaa paria "jollakin pienellä" Meillä on ihan yleensäkin tapana viedä tyyliin viinipullo tai kukka, jo pelkästään kun käymme kyläilyreissuilla.

      Että en koe käytöstavoissani löytyvän puutetta sillä saralla...

      Ei vaan kuitenkaan uppoa minun järkeeni astiastojen ym. ostelu kihlajais-onnitteluiksi. Eräs tuossa jo mietti uuden imurin hankkimista...!?

      Mielestäni lahjojen tulisi kuitenkin olla jotenkin verrannollisia juhlien luonteen kanssa.

      Tuntuu että tässäkin on sama ilmiö kyseessä kuin noissa lasten synttärikemuissa. Että vieraille "täytyy" olla "lahjoja" mukaan annettavaksi. Ja kilpailu käy kuumana kenellä on kivoimmat lahjukset. Ja auta armias sitä "törppöä" jolla ei ole tavaraa työntää mukeloille mukaan, vaikka on kuitenkin leivottu, järjestetty ohjelmaa ja rekvisiittaa...

    • perinteenä

      Täällä päin, missä itse asun, on ihan tapana, että vietetään kihlajaisia. Ja useilla ne kihlajaiskahvit on suuremmat kuin häät, verrattaessa vaikka ylioppilasjuhliin, joihin usein kutsutaan vieraat lehdessä ja samoin siis täällä päin kihlajaisissa.

      Minä ja avomieheni, kihlattuni, pidimme kihlajaiset suurimmaksi osaksi vanhempien ja isovanhempien toiveesta "kunnioittaa perinteitä" eli koska muutkin ovat pitäneet, niin kai tekin pidätte -tyylillä. Ja pidimmehän me. Molempien kotona oli kakkukahvit ja vielä lisäksi pidettiin ihan tavalliset illanistujaiset kavereille. Tosin kavereille laitettiin viestiä, että ei todella tarvitse lahjoja tuoda, riittää kun tulee tapahtumaa juhlistamaan ihan vapaamuotoisesti.

      Me saimme yhteensä lahjaksi rahaa noin 1800e, n. 250e:n edestä lahjakortteja, astiasarjaa, molemmat Kalevala-korut ja vanhempani ostivat meille ruokailuryhmän. Olihan se mukava juttu saada nuo lahjat, koska nuorelle parille (23&24v.) tulee tarpeeseen tuo raha (opiskellaan) että voi hankkia haluamiaan huonekaluja yms.
      Mutta en olisi todellakaan pahastunut, jos vieraat olisivat jättäneet lahjat tuomatta :) Tärkeintä oli, että niinkin monet tulivat juhlimaan kihlautumistamme. Yhteensä vieraita kummankin kodissa kävi n. 250.

      Me menemme naimisiin maistraatissa tammikuulla. Sen jälkeen lähdemme noilla kihlajaisrahoilla ulkomaille häämatkalle ja emme aio pitää häitä. Tämä on ihan oma päätöksemme, sillä emme halua alkaa tässä vaiheessa säästämään vuosia tulevia häitä varten, kun voimme säästää rahat meille itselle tärkeimpiin asioihin. Onhan tätä häiden puuttumista tosi paljon ihmetelty, mutta emme halua sitä sen suuremmin puolustella - teemme miten parhaaksi näemme. Onneksi pidimme kihlajaiset, sillä niistä jäi hyvät muistot :)
      Ehkä sitä vanhemmille ja sisaruksille tulee naimisiin menon jälkeen keitettyä omassa kodissa kakkukahvit, mutta häitä ei tule meille.

      • Anonyymi

        Olette varmaankin pohjanmaalta🤣


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe