Ihmiskuva buddhalaisuudessa

kiinnostaa....

Millainen on buddhalaisuuden ihmiskuva verrattuna esim. kristinuskon ihmiskuvaan (Kristinuskon mukaan ihminen on perisynnin vallassa ja siten lähtökohtaisesti paha jne.)?

Miten buddhalaisuudessa suhtaudutaan 'ulkopuolisiin'?

Buddhalaisuudessa ei liene helvettikäsitystä?

Onko buddhalaisuus pikemminkin elämänfilosofia kuin uskonto?

Asiallisia vastauksia, kiitos!

11

1469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No problemo

      > Millainen on buddhalaisuuden ihmiskuva
      > verrattuna esim. kristinuskon ihmiskuvaan
      > (Kristinuskon mukaan ihminen on perisynnin
      > vallassa ja siten lähtökohtaisesti paha jne.)?

      Buddhalaisuuden mukaan ei ole mitään perisyntiä. On aluttomista ajoista jatkunut tietämättömyys mielen ja todellisuuden luonnosta, ja tämä on kaikkien ongelmien ja kärsimysten syy.

      > Miten buddhalaisuudessa
      > suhtaudutaan 'ulkopuolisiin'?

      Kaikki ihmiset, myös eläimet ja muut olennot, ovat samassa veneessä. Buddhalaisuudessa ei ole lähetys- eikä käännytystyötä. Buddhalaisuus leviää, kun ihmiset kiinnostuvat siitä, miksi joku henkilö vaikuttaa aina poikkeksellisen onnelliselta. Jos ihmiset ovat aidosti kiinnostuneita, niin hyvällä tuurilla tuo henkilö saattaa kertoa harjoittavansa dharmaa ja neuvoa, kuinka kannattaa menetellä. Eri henkilöille on tarjolla näiden kapasiteettia vastaavia menetelmiä.

      > Buddhalaisuudessa ei liene helvettikäsitystä?

      Buddhalaisuudessa erotetaan 18 toinen toistaan pitempikestoista ja pahempaa helvettiä, mutta ne eivät ole pysyviä tiloja. Ne ovat illuusiota, mutta ne vaikuttavat todellisilta.

      > Onko buddhalaisuus pikemminkin elämänfilosofia
      > kuin uskonto?

      Ei oikeastaan kumpaakaan. Buddhalaisuus on kokoelma konkreettisia harjoitusmenetelmiä, joiden avulla voi vapautua kärsimyksestä ja auttaa kaikkia olentoja -- jotka ovat asiasta kiinnostuneet -- löytämään pysyvän onnellisuuden. Nämä menetelmät eivät sovi kaikille, joten buddhalaiset ovat onnellisia, että muille on tarjolla hyviä uskontoja. (Tosin on myös pahoja uskontoja, joissa alistetaan naisia, tapetaan uskonluopioita ja vaalitaan oppeja, joiden noudattaminen johtaa noihin em. helvetintiloihin.)

      • on täällä

        Hienoa 'no problemo'. Luettuani tätä foorumia jonkin aikaa, olen iloinen, että joku kirjoittaa noin asiallisesti kuin sinä. Tänne on pesiytynyt tahraajia, mutta aina loytyy helmiäkin. Ei ole mitään lisättävää tämän nimimerkin vastaukseen.


    • pikku-buddha

      ihmiskuva:
      Ihminen ei ole sen enempää paha kuin hyväkään. Taipumusta tuhoisiin tai rakentaviin tekoihin sitten voi olla... Toisaalta, jokaisessa ihmisessä piilee valaistumisen mahdollisuus - siis vapautua kielteisistä ominaisuuksista, kuten vihasta tai ahneudesta. Me voimme tulla paremmiksi ihmisiksi kun vain ponnistelemme sen eteen!
      Ihmisellä ei ole omaa pysyvää sielua tai minuutta. Niin mielemme kuin kehommekin muuttuu jatkuvasti.

      "Miten buddhalaisuudessa suhtaudutaan 'ulkopuolisiin'?"
      Jos ulkopuolisella tarkoitetaan ei-buddhalaisia, niin heihin suhtaudutaan ihan yhtä kunnoittavasti kuin muihin buddhalaisiin. Tärkeintä ei ole se, mihin uskot, vaan se, miten elämäsi elät! Kukaan ei joudu helvettiin uskonsa perusteella.

      "Buddhalaisuudessa ei liene helvettikäsitystä?"
      On. Buddhan mukaan ihminen voi jälleensyntyä helvetinolennoksi. Mutta buddhalainen helvettikäsitys eroaa kristillisestä: Sinne joutuu oman karman, eli tekojen perusteella. Ei uskon. Se ei myöskään ole ikuinen tuomio, vaan sieltä voi vapautua. Ja monet näkevät helvetin pelkästään mielentilana, ei fyysisenä paikkana.

      "Onko buddhalaisuus pikemminkin elämänfilosofia kuin uskonto?"
      Jaa-a... Kysymykseesi ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Riippuu uskonnon määritelmästä. Buddhalaisuus kehoittaa omaehtoiseen ajatteluun, siinä ei ole dogmeja eikä luojajumalaa. Mutta buddhalaisuudessa uskotaan jälleensyntymään ja karmaan. Karma ei kuitenkaan ole syyn ja seurauksen lakina oikeastaan edes yliluonnollista. Ne taivaat ja helvetit voidaan ymmärtää mielentiloina, kuten myös nirvana ja valaistuminen. Jälleensyntymä lienee lopulta ainoa käsite, joka menee puhtaasti uskonnon puolelle. Mutta kun sielua ei taas ole, niin mitä jälleensyntymä sitten tarkoittaa...
      Painotus on selvästi tässä elämässä ja maailmassa, joten kyllä se lähemmäksi elämäntapaa ja -filosofiaa menee.

      • Samsara-

        on buddhalaisuuden perustavaa laatua oleva käsite ja se tarkoittaa yksinkertaisesti loputonta olemassaolon sykliä tai loputonta jälleensyntymisen ketjua kuudessa olemassaolon maailmassa. Syklinen jälleensyntyminen loppuu vasta kun tunteva olento saavuttaa nirvanan t.s.karman,tottumusten,mielen tahrojen ja harhojen loppuunkuluttua.


      • että vielä
        Samsara- kirjoitti:

        on buddhalaisuuden perustavaa laatua oleva käsite ja se tarkoittaa yksinkertaisesti loputonta olemassaolon sykliä tai loputonta jälleensyntymisen ketjua kuudessa olemassaolon maailmassa. Syklinen jälleensyntyminen loppuu vasta kun tunteva olento saavuttaa nirvanan t.s.karman,tottumusten,mielen tahrojen ja harhojen loppuunkuluttua.

        iloinen asia esim buddhalaisuudessa on ,että tiedostaa oman elämänsä tyhjyyden ja turhuuden,josta ei edes tiedä, ennen kuin turhautuu tyhjyyteen ja alkaa etsiä.


      • Aloittaja............

        "Ne taivaat ja helvetit voidaan ymmärtää mielentiloina, kuten myös nirvana ja valaistuminen."

        Tarkoittaako tämä sitä että helvetti mielentilana on elävän ihmisen esim. kyynisyyttä, katkeruutta tms. negatiivisia tunnetiloja, ja toisaalta taivas tässä elämässä ilmenevää onnellisuutta, vai ymmärränkö ihan väärin?

        Entäpä jos henkilö ei tunne mitään negatiivisia tunteita vaikka tekisi pahaa toisille?


      • pikku-buddha
        Aloittaja............ kirjoitti:

        "Ne taivaat ja helvetit voidaan ymmärtää mielentiloina, kuten myös nirvana ja valaistuminen."

        Tarkoittaako tämä sitä että helvetti mielentilana on elävän ihmisen esim. kyynisyyttä, katkeruutta tms. negatiivisia tunnetiloja, ja toisaalta taivas tässä elämässä ilmenevää onnellisuutta, vai ymmärränkö ihan väärin?

        Entäpä jos henkilö ei tunne mitään negatiivisia tunteita vaikka tekisi pahaa toisille?

        Helvetti siis viittaa kielteisiin tunteisiin, vihaan, kateuteen, katkeruuteen, haluun jne. Helvettihan se on sekin, kun pahan teon jälkeen ymmärtää tekonsa seuraukset ja katuu tekoaan.
        Tämä on ainakin minun käsitykseni.

        "Entäpä jos henkilö ei tunne mitään negatiivisia tunteita vaikka tekisi pahaa toisille?"
        Ennen pitkään ihmiset eivät enää luota pahantekijään ja hän saattaa hankkia vihollisia itselleen... Ja jos on jälleensyntymää, kuten Buddha opetti, pahantekijä syntyy seuraavassa elämässään "helvetillisiin" oloihin.


      • Psykopatti
        Aloittaja............ kirjoitti:

        "Ne taivaat ja helvetit voidaan ymmärtää mielentiloina, kuten myös nirvana ja valaistuminen."

        Tarkoittaako tämä sitä että helvetti mielentilana on elävän ihmisen esim. kyynisyyttä, katkeruutta tms. negatiivisia tunnetiloja, ja toisaalta taivas tässä elämässä ilmenevää onnellisuutta, vai ymmärränkö ihan väärin?

        Entäpä jos henkilö ei tunne mitään negatiivisia tunteita vaikka tekisi pahaa toisille?

        Niin ja kenen mielentilojen vika mahtaa olla se jos minävaurioinen ihminen,jolta puuttuu tietyt inhimilliset kontrollointimekanismit,kuten syyllisyyden ja häpeäntunne,koska ei ole lapsena saanut osakseen kehitykselleen välttämätöntä rakkautta,huolenpitoa ja arvostusta.


      • Aloittaja.........

        "Jos ulkopuolisella tarkoitetaan ei-buddhalaisia, niin heihin suhtaudutaan ihan yhtä kunnoittavasti kuin muihin buddhalaisiin."

        Jos ajatellaan niin, että vallitsevan uskonnon ihmiskuva on myös ympäröivän yhteiskunnan ihmiskuva, niin mitä luulette, olisiko antisemitismi à la Hitler ollut buddhalaisessa maassa mahdollista?


    • opettajiltani

      Kaikilla olennoilla on buddhaluonto joka on heidän todellinen luontonsa.

      Ei ole ulkopuolisia.

      Helvettikäsitys on olemassa, mutta ei välttämättä fyysinen. Helvetti voi olla mielentila.

      Buddhalaisuus on dharman eli Buddhan opetusten opiskelua ja harjoittamista. Riippuu ihmisestä miksi hän sen mieltää, uskonnoksi vai filosofiaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1443
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      110
      900
    3. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      58
      741
    4. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      47
      734
    5. Mitä mietit Honey?

      Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      710
    6. Missä kaikessa olet erilainen

      Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      697
    7. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      71
      671
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

      Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      26
      669
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      41
      657
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      67
      650
    Aihe