Ihmiskuva buddhalaisuudessa

kiinnostaa....

Millainen on buddhalaisuuden ihmiskuva verrattuna esim. kristinuskon ihmiskuvaan (Kristinuskon mukaan ihminen on perisynnin vallassa ja siten lähtökohtaisesti paha jne.)?

Miten buddhalaisuudessa suhtaudutaan 'ulkopuolisiin'?

Buddhalaisuudessa ei liene helvettikäsitystä?

Onko buddhalaisuus pikemminkin elämänfilosofia kuin uskonto?

Asiallisia vastauksia, kiitos!

11

1340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No problemo

      > Millainen on buddhalaisuuden ihmiskuva
      > verrattuna esim. kristinuskon ihmiskuvaan
      > (Kristinuskon mukaan ihminen on perisynnin
      > vallassa ja siten lähtökohtaisesti paha jne.)?

      Buddhalaisuuden mukaan ei ole mitään perisyntiä. On aluttomista ajoista jatkunut tietämättömyys mielen ja todellisuuden luonnosta, ja tämä on kaikkien ongelmien ja kärsimysten syy.

      > Miten buddhalaisuudessa
      > suhtaudutaan 'ulkopuolisiin'?

      Kaikki ihmiset, myös eläimet ja muut olennot, ovat samassa veneessä. Buddhalaisuudessa ei ole lähetys- eikä käännytystyötä. Buddhalaisuus leviää, kun ihmiset kiinnostuvat siitä, miksi joku henkilö vaikuttaa aina poikkeksellisen onnelliselta. Jos ihmiset ovat aidosti kiinnostuneita, niin hyvällä tuurilla tuo henkilö saattaa kertoa harjoittavansa dharmaa ja neuvoa, kuinka kannattaa menetellä. Eri henkilöille on tarjolla näiden kapasiteettia vastaavia menetelmiä.

      > Buddhalaisuudessa ei liene helvettikäsitystä?

      Buddhalaisuudessa erotetaan 18 toinen toistaan pitempikestoista ja pahempaa helvettiä, mutta ne eivät ole pysyviä tiloja. Ne ovat illuusiota, mutta ne vaikuttavat todellisilta.

      > Onko buddhalaisuus pikemminkin elämänfilosofia
      > kuin uskonto?

      Ei oikeastaan kumpaakaan. Buddhalaisuus on kokoelma konkreettisia harjoitusmenetelmiä, joiden avulla voi vapautua kärsimyksestä ja auttaa kaikkia olentoja -- jotka ovat asiasta kiinnostuneet -- löytämään pysyvän onnellisuuden. Nämä menetelmät eivät sovi kaikille, joten buddhalaiset ovat onnellisia, että muille on tarjolla hyviä uskontoja. (Tosin on myös pahoja uskontoja, joissa alistetaan naisia, tapetaan uskonluopioita ja vaalitaan oppeja, joiden noudattaminen johtaa noihin em. helvetintiloihin.)

      • on täällä

        Hienoa 'no problemo'. Luettuani tätä foorumia jonkin aikaa, olen iloinen, että joku kirjoittaa noin asiallisesti kuin sinä. Tänne on pesiytynyt tahraajia, mutta aina loytyy helmiäkin. Ei ole mitään lisättävää tämän nimimerkin vastaukseen.


    • pikku-buddha

      ihmiskuva:
      Ihminen ei ole sen enempää paha kuin hyväkään. Taipumusta tuhoisiin tai rakentaviin tekoihin sitten voi olla... Toisaalta, jokaisessa ihmisessä piilee valaistumisen mahdollisuus - siis vapautua kielteisistä ominaisuuksista, kuten vihasta tai ahneudesta. Me voimme tulla paremmiksi ihmisiksi kun vain ponnistelemme sen eteen!
      Ihmisellä ei ole omaa pysyvää sielua tai minuutta. Niin mielemme kuin kehommekin muuttuu jatkuvasti.

      "Miten buddhalaisuudessa suhtaudutaan 'ulkopuolisiin'?"
      Jos ulkopuolisella tarkoitetaan ei-buddhalaisia, niin heihin suhtaudutaan ihan yhtä kunnoittavasti kuin muihin buddhalaisiin. Tärkeintä ei ole se, mihin uskot, vaan se, miten elämäsi elät! Kukaan ei joudu helvettiin uskonsa perusteella.

      "Buddhalaisuudessa ei liene helvettikäsitystä?"
      On. Buddhan mukaan ihminen voi jälleensyntyä helvetinolennoksi. Mutta buddhalainen helvettikäsitys eroaa kristillisestä: Sinne joutuu oman karman, eli tekojen perusteella. Ei uskon. Se ei myöskään ole ikuinen tuomio, vaan sieltä voi vapautua. Ja monet näkevät helvetin pelkästään mielentilana, ei fyysisenä paikkana.

      "Onko buddhalaisuus pikemminkin elämänfilosofia kuin uskonto?"
      Jaa-a... Kysymykseesi ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Riippuu uskonnon määritelmästä. Buddhalaisuus kehoittaa omaehtoiseen ajatteluun, siinä ei ole dogmeja eikä luojajumalaa. Mutta buddhalaisuudessa uskotaan jälleensyntymään ja karmaan. Karma ei kuitenkaan ole syyn ja seurauksen lakina oikeastaan edes yliluonnollista. Ne taivaat ja helvetit voidaan ymmärtää mielentiloina, kuten myös nirvana ja valaistuminen. Jälleensyntymä lienee lopulta ainoa käsite, joka menee puhtaasti uskonnon puolelle. Mutta kun sielua ei taas ole, niin mitä jälleensyntymä sitten tarkoittaa...
      Painotus on selvästi tässä elämässä ja maailmassa, joten kyllä se lähemmäksi elämäntapaa ja -filosofiaa menee.

      • Samsara-

        on buddhalaisuuden perustavaa laatua oleva käsite ja se tarkoittaa yksinkertaisesti loputonta olemassaolon sykliä tai loputonta jälleensyntymisen ketjua kuudessa olemassaolon maailmassa. Syklinen jälleensyntyminen loppuu vasta kun tunteva olento saavuttaa nirvanan t.s.karman,tottumusten,mielen tahrojen ja harhojen loppuunkuluttua.


      • että vielä
        Samsara- kirjoitti:

        on buddhalaisuuden perustavaa laatua oleva käsite ja se tarkoittaa yksinkertaisesti loputonta olemassaolon sykliä tai loputonta jälleensyntymisen ketjua kuudessa olemassaolon maailmassa. Syklinen jälleensyntyminen loppuu vasta kun tunteva olento saavuttaa nirvanan t.s.karman,tottumusten,mielen tahrojen ja harhojen loppuunkuluttua.

        iloinen asia esim buddhalaisuudessa on ,että tiedostaa oman elämänsä tyhjyyden ja turhuuden,josta ei edes tiedä, ennen kuin turhautuu tyhjyyteen ja alkaa etsiä.


      • Aloittaja............

        "Ne taivaat ja helvetit voidaan ymmärtää mielentiloina, kuten myös nirvana ja valaistuminen."

        Tarkoittaako tämä sitä että helvetti mielentilana on elävän ihmisen esim. kyynisyyttä, katkeruutta tms. negatiivisia tunnetiloja, ja toisaalta taivas tässä elämässä ilmenevää onnellisuutta, vai ymmärränkö ihan väärin?

        Entäpä jos henkilö ei tunne mitään negatiivisia tunteita vaikka tekisi pahaa toisille?


      • pikku-buddha
        Aloittaja............ kirjoitti:

        "Ne taivaat ja helvetit voidaan ymmärtää mielentiloina, kuten myös nirvana ja valaistuminen."

        Tarkoittaako tämä sitä että helvetti mielentilana on elävän ihmisen esim. kyynisyyttä, katkeruutta tms. negatiivisia tunnetiloja, ja toisaalta taivas tässä elämässä ilmenevää onnellisuutta, vai ymmärränkö ihan väärin?

        Entäpä jos henkilö ei tunne mitään negatiivisia tunteita vaikka tekisi pahaa toisille?

        Helvetti siis viittaa kielteisiin tunteisiin, vihaan, kateuteen, katkeruuteen, haluun jne. Helvettihan se on sekin, kun pahan teon jälkeen ymmärtää tekonsa seuraukset ja katuu tekoaan.
        Tämä on ainakin minun käsitykseni.

        "Entäpä jos henkilö ei tunne mitään negatiivisia tunteita vaikka tekisi pahaa toisille?"
        Ennen pitkään ihmiset eivät enää luota pahantekijään ja hän saattaa hankkia vihollisia itselleen... Ja jos on jälleensyntymää, kuten Buddha opetti, pahantekijä syntyy seuraavassa elämässään "helvetillisiin" oloihin.


      • Psykopatti
        Aloittaja............ kirjoitti:

        "Ne taivaat ja helvetit voidaan ymmärtää mielentiloina, kuten myös nirvana ja valaistuminen."

        Tarkoittaako tämä sitä että helvetti mielentilana on elävän ihmisen esim. kyynisyyttä, katkeruutta tms. negatiivisia tunnetiloja, ja toisaalta taivas tässä elämässä ilmenevää onnellisuutta, vai ymmärränkö ihan väärin?

        Entäpä jos henkilö ei tunne mitään negatiivisia tunteita vaikka tekisi pahaa toisille?

        Niin ja kenen mielentilojen vika mahtaa olla se jos minävaurioinen ihminen,jolta puuttuu tietyt inhimilliset kontrollointimekanismit,kuten syyllisyyden ja häpeäntunne,koska ei ole lapsena saanut osakseen kehitykselleen välttämätöntä rakkautta,huolenpitoa ja arvostusta.


      • Aloittaja.........

        "Jos ulkopuolisella tarkoitetaan ei-buddhalaisia, niin heihin suhtaudutaan ihan yhtä kunnoittavasti kuin muihin buddhalaisiin."

        Jos ajatellaan niin, että vallitsevan uskonnon ihmiskuva on myös ympäröivän yhteiskunnan ihmiskuva, niin mitä luulette, olisiko antisemitismi à la Hitler ollut buddhalaisessa maassa mahdollista?


    • opettajiltani

      Kaikilla olennoilla on buddhaluonto joka on heidän todellinen luontonsa.

      Ei ole ulkopuolisia.

      Helvettikäsitys on olemassa, mutta ei välttämättä fyysinen. Helvetti voi olla mielentila.

      Buddhalaisuus on dharman eli Buddhan opetusten opiskelua ja harjoittamista. Riippuu ihmisestä miksi hän sen mieltää, uskonnoksi vai filosofiaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe