Hajataittoako??

Tuskainen olo

Menin silmälääkärille elämäni ensimmäisen kerran n.1kk sitten, ahdistavan ongelmani kanssa.

Olen reilu kolmekymppinen mies ja olen huomannut viimeisten kuukausien ajan että ihmesten on ollut vaikea katsoa minua silmiin. Kun otan katsekontaktin toiseen ihmiseen, niin huomaan kuinka tämä melkein heti aavistuksen kuin perääntyy tai kohdistaa katsettaan muualle, tai joutuu räpyttelemään silmiään, että pystyy edes jotenkin katsomaan minua silmiin. Tämä ongelma on nykyään poikkeuksetta jokaisen kohdalla johon otan katsekontaktia, kun vielä vuosi ja pari sitten huomasin vain joissain tilanteissa vastaavaa tapahtuneen.

Ahdistaa niin jumalattomasti kun ei uskalla ottaa oikein kehenkään enää katsekontaktia kun huomaa toisen heti kärsivän siitä. Itse pystyn katsomaan kyllä muita silmiin mutta muut eivät siis minuun. Tosin hirveän pitkään en pysty katsomaan toista silmiin sillä se väsyttää kyllä silmiäni ja näköni saattaa hieman samentua. Korjaan ongelman katsomalla hetkeksi muualle.

Menin siis kyseisen ongelmani kanssa silmälääkärille vihdoin ja viimein. Lääkäri totesi että minun silmäni joutuvat "tsuumaamaan" nähdäkseni tarkasti ja että minulla on siis lievää hajataittoa silmissä, ja määräsi minulle silmälasit. Ajattelin että mahtavaa jos asia kerta sillä korjaantuu. Mutta pari viikkoa sitten saadessani lasit huomasin heti kättelyssä että ongelmani ei ollut hävinnyt yhtään mihinkään. Näin kyllä lukea paremmin ja muutenkin lasit selvästi auttavat näkemään tarkemmin mutta katsekontakti ongelma ei siis poistunut mihinkään. Lääkäri kyllä tutki silmäni, mittaili paineita sun muita, mutta totesi minun kärsivän vain hajataitosta. Selkeästi minulla on silmissäni siis huomattavasti pahempi ongelma kuin hajataitto, vai kuuluuko tämmöinen asia hajataitonkin oireisiin? Onko mahdollista että lasini eivät yksinkertaisesti vain korjaa hajataittoa riittävästi ja että ihmisten olisi vaikea katsoa minua silmiin koska silmäni "tsuumaavat" koko ajan? Onko kenelläkään muulla vastaavaa ongelmaa ja voiko kyseiseen asiaan saada mitään hoitoa?

Onko mahdollista että silmäni esim. karsastaa mutta lääkäri ei vaan huomannut sitä? Pitäisikö minun kysyä vielä toisenkin lääkärin mielipidettä?

Kukaan ei ole sanonut minulle mitään silmistäni mutta ongelma on kyllä selkeä. En ole keneltäkään kehdannut myöskään kysyä että miksi eivät voi katsoa minua kunnolla silmiin.

5

728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsot

      Voi olla pelkkää sun omaa kuvittelua koko homma. Jospas räpsyttelet normaalia useammin, räpsyttely kun tarttuu kun sitä toinen katselee ja rupeaa huomaamattaan räpsyttelemään itsekin. Karsastusta ei pikainen silmälääkäri heti välttämättä huomaa. Kyllä sinulla on varmaan joku ystävä jolta voisit kysellä, karsastaako jompikumpi silmäsi tai räpsytteletkö normaalia useammin. Tietty jos vaikka kokoajan siristät silmiäs saattaa katsoja sen ymmärtää väärin ja joillakin siristys aiheuttaa ilmeellekin ns vihaisen ilmeen. Kerran törmäsin ihmiseen jolla oli ns tuijottava katse joka oli hyvin epämiellyttävää. Ei sellaista voinut silmiin katsoa kun tuntui että katse porautuu ja syvälle omiin silmiin. Varmaan joistakin noista sinullakin kyse, jos ei ole siis täysin sinun omaa mielikuvitusta koko asia.

      • mieltä

        minua ainakin häiritsee valtavasti, jos puhekumppani tuijottaa silmiin kääntämättä katsettaan. Todella epämiellyttävää.

        Itse ainakin vetäytyn tuollaisessa tilanteessa ja katselen jonnekin muualle kuin suoraan silmiin tuollaista henkilöä.

        Onhan sellaistakin muuten tutkittu, että jos koiraa tuijottaa silmiin liian pitkään, se voi vaikka hyökätä. Eiköhän ihmiselläkin (joka myös on eläin) toimi samantyyppinen mekanismi..


    • sama täällä

      Minulla ei ollut aiemmin todettu kun karsastusta..nyt kun kävin tarkastuksessa sain siis lasit, koska en näe kauas - vaan kaikki sumenee, mutta kyllä se sumeneminen vaikuttaa myös jos katson jotain hyvin läheltä - kirjaimet pomppii ja pitää tarkistella monta kertaa esim.puhelinumeroita. Ja silmät väsyy. En siis pysty kohdentamaan katsetta. silmälääkäri kysyi käydessäni tarkastuksessa että onko minulle tehty karsastus leikkausta, silloin kun karsastus todettiin..???tuskin sillon 19v sitten edes sellaista tehtiin..kynällä sitä vain harjoitettiin pois.

    • kiinnittänyt

      ihan turhaan asiaan huomiota. Ei kukaan voi jatkuvasti katsoa puhekumppaniaan herkeämättä silmiin. Ei siinä tarvita mitään vikaa katseltavan silmissä. Lakkaa ajattelemasta mokomaa asiaa, jos kerran itse näet nyt kunnolla. Sinussa ei oo mittään vikkaa.

    • Ärsyttäväongelma

      Minulla ihan samaa kuin ap:llä ! Silmälasit on kans.. ihmiset alkavat räpsyttelemään silmiään tai välttelevät katsetta kokonaan. Eikä ole tapana tuijotella ketään niin että alkais ahdistamaan. Katseen siirtäminen on minulle työlästä sekä katseen kohdistaminen johonkin pitkäksi aikaa ja näkökenttä voi sumentua hieman.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe