Kummiko välttämättömyys?

Just me

Varmaan täältä saan vastauksen kysymykseeni...
Jos lapselle haluaa kristillisen kasteen, onko hänelle nimettävä myös kummit? Siis toisin sanoen, onko lapsella pakko olla kummi/kummeja?

Itse olen kolmen lapsen kummi. Suhde lapsiin on jäänyt etäiseksi. Kuten monet muutkin kummin tehtävän vastaanottaneet, olen päätynyt vain synttäri- ja joululahjojen ostajaksi. Suostuin kummiksi, koska kieltäytyminen ei tuntunut (kohteliaalta) vaihtoehdolta. Ja olihan se kunnia-asia, että pyydettiin. Ekat kummilapset sain jo alle täysi-ikäisenä. Kun tätä palstaa lueskelin, huomasin, että kummikysymys voi myös herättää kaikenlaisia ikäviä kiistoja ja aiheuttaa hankalia tilanteita sukulaisten ja tuttavien kesken. Tällaista en haluaisi. Ihmissuhteetkin tuppaavaat muuttumaan ajan myötä. En myöskään toivoisi, että lapseni tuleva kummi joutusi samanlaiseen asemaan kuin minä. Mitään "pakollisten" lahjojen ostajaa en lapselleni kaipaa. Uskon, että lapselle tärkeät henkilöt ydinperheen ulkopuolelta löytyvät kyllä muutakin kautta (ja ehkä luonnollisemmin) kuin kummiuden avulla. En ole erityisen uskonnollinen, joten kristillisestä kasvatuksesta huolehtimista en halua tässä yhteydessä pohtia.

Onko tietoa/mielipiteitä asiaan liittyen?

4

445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on faktaa

kosteessa TÄYTYY olla kaksi rippikoulun käynyttä, kirkkoon kuuluvaa kummia

• pastori Cilly

voin vaikka huvikseni kastaa kenet huvittaa.
        mitä evlut kirkko vaatii papeiltaan on eri asia.

• ja pitää kieltäytyä!

Jos et ole halukas sitoutumaan kummilapseen ja olemaan läsnä hänen ja hänen perheensä elämässä, kieltäydy kauniisti pyynnöstä. Se on paljon parempi vaihtoehto kuin se, että otat "pestin" vastaan ja olet / koet olevasi lahja-automaatti ja pahimmassa tapauksessa olet vain nimi paperissa etkä ollenkaan mukana arjessa.
      Olkaa kilttejä, älkää lähtekö koko hommaan, jos se oikeasti ei kiinnosta. Se ei ole reilua sitä lasta kohtaan.
      Nimim. neljän pojan kummitäti, mielelläni ja joka päivä.

• kummien kanssa

Alkuperäiselle; kummeja on oltava vähintään se kaksi kirkollisessa kasteessa. Mutta voit sopia pyytämiesi kummien kanssa jo heti pyydettäessä, että et odota heiltä joulu- etkä synttärilahjoja. Näin me teimme. Selvensimme, että meille ei ole niin tärkeää, että joka joulu ja synttäri on se "pakollinen" lahja, vaan että jos aikaa on hieman luoda jonkinlainen suhde lapseen, niin se olisi parempi, mutta jos siihenkään ei pysty, niin kummius paperilla on meille ihan riittävä asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe