Kummiko välttämättömyys?

Just me

Varmaan täältä saan vastauksen kysymykseeni...
Jos lapselle haluaa kristillisen kasteen, onko hänelle nimettävä myös kummit? Siis toisin sanoen, onko lapsella pakko olla kummi/kummeja?

Itse olen kolmen lapsen kummi. Suhde lapsiin on jäänyt etäiseksi. Kuten monet muutkin kummin tehtävän vastaanottaneet, olen päätynyt vain synttäri- ja joululahjojen ostajaksi. Suostuin kummiksi, koska kieltäytyminen ei tuntunut (kohteliaalta) vaihtoehdolta. Ja olihan se kunnia-asia, että pyydettiin. Ekat kummilapset sain jo alle täysi-ikäisenä. Kun tätä palstaa lueskelin, huomasin, että kummikysymys voi myös herättää kaikenlaisia ikäviä kiistoja ja aiheuttaa hankalia tilanteita sukulaisten ja tuttavien kesken. Tällaista en haluaisi. Ihmissuhteetkin tuppaavaat muuttumaan ajan myötä. En myöskään toivoisi, että lapseni tuleva kummi joutusi samanlaiseen asemaan kuin minä. Mitään "pakollisten" lahjojen ostajaa en lapselleni kaipaa. Uskon, että lapselle tärkeät henkilöt ydinperheen ulkopuolelta löytyvät kyllä muutakin kautta (ja ehkä luonnollisemmin) kuin kummiuden avulla. En ole erityisen uskonnollinen, joten kristillisestä kasvatuksesta huolehtimista en halua tässä yhteydessä pohtia.

Onko tietoa/mielipiteitä asiaan liittyen?

4

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on faktaa

      kosteessa TÄYTYY olla kaksi rippikoulun käynyttä, kirkkoon kuuluvaa kummia

      • pastori Cilly

        voin vaikka huvikseni kastaa kenet huvittaa.
        mitä evlut kirkko vaatii papeiltaan on eri asia.


    • ja pitää kieltäytyä!

      Jos et ole halukas sitoutumaan kummilapseen ja olemaan läsnä hänen ja hänen perheensä elämässä, kieltäydy kauniisti pyynnöstä. Se on paljon parempi vaihtoehto kuin se, että otat "pestin" vastaan ja olet / koet olevasi lahja-automaatti ja pahimmassa tapauksessa olet vain nimi paperissa etkä ollenkaan mukana arjessa.
      Olkaa kilttejä, älkää lähtekö koko hommaan, jos se oikeasti ei kiinnosta. Se ei ole reilua sitä lasta kohtaan.
      Nimim. neljän pojan kummitäti, mielelläni ja joka päivä.

      • kummien kanssa

        Alkuperäiselle; kummeja on oltava vähintään se kaksi kirkollisessa kasteessa. Mutta voit sopia pyytämiesi kummien kanssa jo heti pyydettäessä, että et odota heiltä joulu- etkä synttärilahjoja. Näin me teimme. Selvensimme, että meille ei ole niin tärkeää, että joka joulu ja synttäri on se "pakollinen" lahja, vaan että jos aikaa on hieman luoda jonkinlainen suhde lapseen, niin se olisi parempi, mutta jos siihenkään ei pysty, niin kummius paperilla on meille ihan riittävä asia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe