Taas alkoi se "synnäri" jankkaus. On Kuusamossa muitakin ongelmia kuin se "synnäri".
Että ottaa päähän sana "synnäri". Eikö kukaan muista samassa yhteydessä valittaa kyläkoulujen puolesta? Maanselän koulukin lakkautettiin, jotta se "synnäri" sai jäädä. Ja samalla annettiin ukaasi, että kolmen vuoden päästä lakkautetaan Kuolion koulu. Nyt kun "synnäri" on lakkautettu niin saako Kuolion koulu jatkaa pitempään? Vai minkä ihmeen tekosyyn ne nyt keksii? Montako kyläkoulua on Ouluntien varrella Kuusamon puolella? Tasan yksi, samoin Kajaanin tien varrella. Montako lakkautussotaa on käyty Ouluntien koulujen välillä? Monta. Ja sitä sotaa on käyty pitkään ja vaikka millaisin väittein ja valhein. Ja nyt niitä koululaisia kuljetellaan vaikka minne. Esim. eräällä oppilaalla olisi lähimpään kouluun matkaa muutama kilometri, niin nyt niitä kuljetellaan Tolpanniemeen ja ties minne ja vielä erillisin taksein. Perusteluna tälle järjettömyydelle on se, että tässä lähimmässä koulussa eli Kuolion koulussa olisi muka hometta (joka on todistetusti valhe). Kakrulla ei vaan ollu kavereita. Se on totuus. Voi vee sanon!
Noh, mietitäänpä montako kyläkoulua muualla päin Kuusamoa on. On Määttälänvaaraa, Vasaraperää, Noukavaaraa, Rukaa, Törmästä, Käylää, Nissinvaaraa ja Mäkelää. Eli minun laskujen mukaan kahdeksan ja vielä samalla suunnalla niin että hyvät päättäjät, oliskohan pikku hiljaa aika ruveta harventamaan jo sieltäkin päin? Kyllä sen jo tästäkin näkee, mihin suuntaan niitä rahoja kylvetään ja mihin niitä ainakin riittää.
Ja sitten vielä paskavedet tuotaisi Maunujärveen, eikä muisteta, että kyseisen järven lisäksi pilattaisiin myös muitakin vesiä, kuten Ala-Kuoliojärvi ja Kostonjärvi. Kyllä ne jätevedet tuntuu niille taajaman järville olevan vaarallisia, mutta sitten kun ne tuotaisi tänne niin ne olisivatkin puhtaita. Ne jätevedet tulee tänne vain kuolleen ruumiini yli.
Palaan alkuperäiseen kysymykseen. Mihin ne Kuusamon kaupungin rahat aina on upotettu? Turistien viihtyvyyteen. Se on selkeästi tärkeimmällä sijalla. Sen tajuaa tollompikin. Parkkihallia ja golfkenttää. Mitä seuraavaksi? No tietenkin lentokentän laajennus, että saadaan lisää turisteja kiidätettyä.
Varmaan myös rakennetaan jälleen joku turha tie, jotta turistit pääsevät helpommin joka suuntaan citymaastureineen tai hehtaarin kokoisia valotauluja sähköä syömään tien varsille tai hiivatin heikkikovalainen kartingrata tai kallepalander kukkulaparatiisi tai anssikoivuranta moottoripyöräklubi.
Huoh. Olen puhunut.
Vuodatukseni: Kuusamossa kaikki pielessä
12
1868
Vastaukset
- kaksimielisyyttä
On se hullua tämä Kuusamolaisten turistien hyysääminen, rajoja ei ole tullut vastaan. Rukatunturikaan ei ole enää tunturi, vaan täyteen rakentamisella pilattu. Ruka on Ruka ja Kuusamon on Kuusamo, täysin kaksi eri paikkaa samassa kunnassa. Kuusamon keskusta on näivetetty Rukan kustannuksella, välimatkana 30 kilometriä. Rukaa mainostetaan, Kuusamoa ei.
- tiedätkö sitä..
että RUKA kuuluu KUUSAMOON!!!
- mutta menköön
Todella surullista luettavaa, mutta valitettavasti totta. Eiköhän se ole vähän jokapuolella Suomea sama meininki. Meinaan ulospäin pitää olla viimeisen päälle in, mutta oman kunnan väen asiat ovat heikolla kantimilla. Päättäjät kusevat omaan nilkkaan ja kieli ruskeena ollaan, kun joku julkkis...... en jaksa edes enää välittää.
- Kuusamolainen
Ilman Rukan olemassaoloa Kuusamokin olisi kuollut (uskokaa tai älkää) aikoja sitten. Kaupungin rahoilla rakennetaan loppupeleissä hyvin vähän Rukalla. On tiettyjä kohteita joihin rahat on lakisääteisesti käytettävä, vaikka kuinka päättäjät toisin haluaisivat. Mutta investointeja Rukalla tekevät hyvin monet muutkin. Tyhmiä olisivat elleivät tekisi. Siellä kannattaa toimia, missä markkinarakoa on.
Kuusamon ongelmana on nuoren väestön poismuutto. Ymmärrän kyllä, että täällä ei ole opiskelumahdollisuuksia niinkuin isommilla paikkakunnilla, mutta paluumuutto on aina vaihtoehto. Nuoren väestön pysyvyys kuusamossa olisi taannut tarpeeksi synnytyksiä, työvoimaa ja näinollen myös palvelutason pysyvyyttä.
Ei nämä vanhukset täällä pysty pyörittämään enää asioita niinkuin nuoriso! Kuusamon väestöstä kuitenkin hyvin suuri osa on vanhuksia, tärkeitä kaupunkilaisia hekin!
Harkitkaa nuoret ihmiset Kuusamoa asuinpaikkana. Turvallinen ja hyvä paikka asua (jos nykymaailmassa ylipäätänsä voi mitään paikkaa enää sanoa turvalliseksi). Uskon itse vakaasti, että palvelutaso lähtee vielä nousuun Kuusamossakin. Myös sellainen palvelutaso, joka on suunnattu paikkakuntalaisille. Olkaa ihmiset myös onnellisia siitä, että me paikkakuntalaisetkin hyödymme niistä palveluista joita turisteja varten on kehitetty.
Ruka tarjoaa huiman määrän työpaikkoja, joista suuri osa joudutaan täyttämään etelästä tulevilla sesonkityöntekijöillä joiden työmoraali ja asenne on ihan toista luokkaa kuin paljasjalkaisilla Kuusamolaisilla.
Olisipa hienoa, kun voisi mainostaa, että työntekijät alueella ovat paikallisia. Mutta ei, kun ei ole työvoimaa mistä ottaa. Haetaan entistä korkeampia koulutuksia ja jäädään työttömäksi. Ammattikoulu on aivan loistava pohjakoulutus ja työ se on joka opettaa. Senpä takia on turha lähteä merta edemmäs kalaan, kun täällä on ammattikoulu, jossa koulutetaan alueella tarvittaviin ammatteihin... ja Rukalla avoimia työpaikkoja.
Ja sillekäänhän ei voi mitään, että syrjäseudut autioituvat ja näinollen pienet koulut lakkautetaan. Maailman menon takia näin on, ja se on hyväksyttävä. Niin hienoa kuin se olisikin tarjota lapselleen lyhyt koulumatka. Ollaan onnellisia kuitenkin suomen koululaitoksista.
Älkää ihmiset valittako, kun meillä loppupeleissä on täällä kaikki hyvin. Asennevamma meidän ainoa ongelma.- nyt puhut
ASIAA!!!
- tulinpas takasin..
itse kuulun niihin nuoriin jotka on tullu tänne takas heti opiskelujen jälkeen. monesta suusta sain kuulla et miks ihmeessä sinne takasi muutat, ja vielä ihan vapaaehtosesti, hohhoijjaa.. ja moni kyllä sano et ei täällä oo töitä. nooh, mites kävikään, töitä on enemmän ku kerkee tekemään. Moneen paikkaan kysellään töihin ja täytyy olla valmis tekemään niitä lyhyempiäkin sijaisuuksia, siitä ne sit kummasti työsopimukset pitenee.. :) Eli ite oon ainaki tyytyväinen et tänne takasi tulin..
- tiedän hyvin
tulinpas takasin.. kirjoitti:
itse kuulun niihin nuoriin jotka on tullu tänne takas heti opiskelujen jälkeen. monesta suusta sain kuulla et miks ihmeessä sinne takasi muutat, ja vielä ihan vapaaehtosesti, hohhoijjaa.. ja moni kyllä sano et ei täällä oo töitä. nooh, mites kävikään, töitä on enemmän ku kerkee tekemään. Moneen paikkaan kysellään töihin ja täytyy olla valmis tekemään niitä lyhyempiäkin sijaisuuksia, siitä ne sit kummasti työsopimukset pitenee.. :) Eli ite oon ainaki tyytyväinen et tänne takasi tulin..
Kepulainen. Täällä kun ei muut saa töitä kuin ne jolla on kepun jäsenkortti taskussa. Ja kyse on
myös paluumuuttajista. - jrpaje
tiedän hyvin kirjoitti:
Kepulainen. Täällä kun ei muut saa töitä kuin ne jolla on kepun jäsenkortti taskussa. Ja kyse on
myös paluumuuttajista.tai sit niitä töitä saa just sillä asenteella kun lähtee tekemään lyhkäsiäkin pätkiä.. niin ja ei niitä töitä työkkärin kautta tuu saamaan. ite pitää olla aktiivisena ja soitella.. ja toki se riippuu alastaki.. hoitoalalla ainaki on töitä :)
- eikö vain
se on että kun toiseen suuntaan kumarrat niin toiseen pyllistät..on totta että Rukan kustannuksella keskustasta viedään palveluja, mutta ei meillä olisi esimerkiksi markettejakaan Kuusamossa jos ei olisi turistivirtaa..Ja vasta keskusta olisi näivettynyt ilman turisteja...
- toivottavasti ei
Kuusamo kuolee?
- Jekku83
Olihan tämä aika surullinen jatkumo päättäjille. Eivät onnistuneet säilyttämään yhtään koulua Ouluntien varressa, vaikka oppilaat olisivat riittäneet 2020-luvulle..
- Anonyymi
Nosto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723103
- 602814
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322385- 792208
- 602033
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171567Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301410Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351398