nokkosta ja siankärsämöä

kokematon oon

vieläkö tähän aikaan vuodesta kerätään nokkosta ja siankärsämöä? Onko kellään mitään hyvää ohjetta mihin käyttää näitä kasveja esim. kuivattuna. ja kauanko kuivattaminen kestää. yrttitarhan sivuilta luin että siankärsämö 45 - 50 asteessa mutta kuinka kauan?

5

2761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akaasia76

      Joskus oon ainakin lukenut, että siankärsämö auttaisi esim kuukautiskipuihin yms naistenvaivoihin.

    • caput.mortuum

      Siankärsämö pitäisi kerätä ennenkuin kukat tulevat harmaiksi. Eli siis siinä kesä-heinäkuun vaihteessa. Kuivaa kyllä ihan huoneenlämmössä ja siitä valmistettu tee helpottaa muunmuassa maksan toimintaa. Kuivumisaika vähän riippuu olosuhteista, mutta kun yrtit ovat rapisevan kuivia niin ne ovat valmiita.

      Nokkosen lehtiä voi kerätä milloin vain, mutta mieluiten nuorina versoina. Kuivattuna sopii teehen ja vaikkapa kaikenlaiseen ruoanlaittoon esim. sämpylätaikinaan, lettuihin, keittoihin...

    • Kerää tuoreita nokkosia n. 10litran sankollinen.
      Poimi nokkosista vihreävartiset latvat ja lehdet. Ruskeat varret voi heittää pois, kun käytetään tuoreita nokkosia.
      Kuumenna isossa kattilassa vesi valmiiksi ja laita lehtiä ja latvoja n.5-10litraa (kattilaan sopiva määrä) joukkoon. Kiehauta välillä hämmmennellen 5-10min kunnes lehdet ovat tummanvihreitä. Kaada lävikköön tai nostele siivilällä pehmenneet lehdet kuppiin/kulhoon.
      Muussaa lehdet sauvasekoittimella vihreäksi mössöksi, jota tulee tästä määrästä n.puoli litraa.
      Tuotoksen voi sekoittaa suoraan lettutaikinaan tai sämpylätaikinaan tai kasvislasagneen tai nokkoskeittoon jne... Mihin vain normaalien yrttien tapaan.
      Perus sämpylätaikinaan tai 0,5l lettutaikinaan voi laittaa nokkosmössöä n.2-5dl oman maun mukaan.

      Kuivattavaksi kerättäessä otetaan varsineen päivineen koko kasvi ja tehdään vastoja joita kuivatellaan kuivassa tilassa, kuten saunavastoja, ylösalaisin nipuissa.
      Lehdet murskataan esim. sankoon tai laakeaan vatiin ja laitetaan kannellisiin lasipurkkeihin säilöön.
      Kuivattua nokkosta voi käyttää yrttien tapaan ruoanlaitossa tai sellaisenaan kaikkeen leivontaan.

      • yrttiukko

        kuivatut siankärsämöt ja muut yrtit on hyvä säilyttää mieluiten pimeässä ja viileässä.Oletteko koskaan tehneet pestoa siankärsämöstä,itse olen kerännyt tuoreita
        si..kärsämönlehtiä ja nokkosenlehtiä,silpuan veitsellä niin pieneksi kuin mahdollista lisään vähän valkosipulia,suolaa,mustapippuria ja oliivi/rypsi öljyä sitten jääkaapiin tekeytymään


      • yrttiakka
        yrttiukko kirjoitti:

        kuivatut siankärsämöt ja muut yrtit on hyvä säilyttää mieluiten pimeässä ja viileässä.Oletteko koskaan tehneet pestoa siankärsämöstä,itse olen kerännyt tuoreita
        si..kärsämönlehtiä ja nokkosenlehtiä,silpuan veitsellä niin pieneksi kuin mahdollista lisään vähän valkosipulia,suolaa,mustapippuria ja oliivi/rypsi öljyä sitten jääkaapiin tekeytymään

        Olen, pistän ne tuohon "yleiskoneeseen" ja muussaan silla. Nokkosen kiehautan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe