Miten saan koiran vetämisen loppumaan

maitsku

Meillä on kultsupentu,joka on nyt 15 viikkoa. Olemme lenkkeilleet ahkerasti, mutta nyt on alkanut tulla ongelma, että hauva vetää jumalatonta kyytiä meikää eteenpäin. Mikä neuvoksi??

7

1263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palkinto

      toiminnasta. koira siis haluaa eteenpäin, vaihda suuntaa. kun koira haluaa siihen suuntaan, käänny taas toiseen suuntaan. kokeile välillä yksinkertaisesti pysähtyä, jotta matka ei jatku kioran haluamaan suuntaan ennenkuin veto loppuu. muista palkata aina kun koira kävelee nätisti vierellä, älä käytä komentosanoja koska pentu ei tiedä niiden merkitystä.

    • meillä...

      Olemme nyt yli puoli vuotta tehneet tuota, että pysähdymme aina kun pentu vetää. Tuloksena jatkuva pysähtely jokaisella lenkillä. Kora tietää että pääsee taas eteenpäin kun astuu muutaman askeleen taaksepäin, mutta ryntää heti liikkeelle lähdettyämme taas vetämään. Mikäs tähän neuvoksi? Koira kohta 1v.

      • voi toimia

        Itselläni se on toiminut kahdella koiralla, joista tosin toinen vain kultainen noutaja. Eli, ensimmäisenä on tärkeää, että koirasta on ihanaa tulla luoksesi, ja sen jälkeen olen alkanut vahvistamaan sitä lähellä kulkemista lähinnä kehumalla. Eli, kun koira on vahingossa sopivalla etäisyydellä, eikä vedä, niin älyttömät kehut yhdistettynä käskyyn (minulla nätisti). Alkuhämmennyksen jälkeen on toiminut nopeasti, ja samalla katsekontaktin vahvistamista ym, niin on loppunut vetäminen. Olen käyttänyt myöskin tuota pysähtymistä, eli ollut vain hiljaa, ja sitten kun koira on tajunnut mikä meni vikaan, ja korjannut virheensä, niin vasta kehut.


      • vaan

        jaksaa pysähdellä. Välillä tuntuu kovinkin toivottomalta, että eikö millään menee jakeluun. Jotkut koirat vaan on kovapäisempiä oppimaan tai sitten on kaikesta kovin tohkeissaan ettei se naru malta pysyä löysänä.
        Meidän herran into laantui kahden vuoden ikäisenä. Jossain vaiheessa vaan päätin että tätä en periksi anna. Nyt on neljävuotias ja hommat on sujunu mallikkaasti tähän asti.
        Tuhansia ja taas tuhansia pysähdyksiä vaan. Kuulostaa tuo sun kertomuksesi kovin tutulta. Kiellä kun ryntää. Valmistaudu siihen jo liikkeelle lähtiessä ja kun tulee pienikin liian äkäinen liikahdus niin jämäkkä kielto. Ja voit vaikka hihnalla hiukan vahvistaa komentoa. Tsemppiä!


      • mia81
        vaan kirjoitti:

        jaksaa pysähdellä. Välillä tuntuu kovinkin toivottomalta, että eikö millään menee jakeluun. Jotkut koirat vaan on kovapäisempiä oppimaan tai sitten on kaikesta kovin tohkeissaan ettei se naru malta pysyä löysänä.
        Meidän herran into laantui kahden vuoden ikäisenä. Jossain vaiheessa vaan päätin että tätä en periksi anna. Nyt on neljävuotias ja hommat on sujunu mallikkaasti tähän asti.
        Tuhansia ja taas tuhansia pysähdyksiä vaan. Kuulostaa tuo sun kertomuksesi kovin tutulta. Kiellä kun ryntää. Valmistaudu siihen jo liikkeelle lähtiessä ja kun tulee pienikin liian äkäinen liikahdus niin jämäkkä kielto. Ja voit vaikka hihnalla hiukan vahvistaa komentoa. Tsemppiä!

        pitää vaan jaksaa pysähdellä... mulla 3 vuotias uros ja todella itsepäinen... kyllä me vieläkin pysähdellään joka kerta kun ollaan lenkkeilemässä muttä vaan pari kertaa :) ja meillä on sellainen käytäntö että matkaa ei jatketa ennkuin koira kiertää minut, tulee sivulle ja ottaa silmäkontaktin... kyllä hermot oli alussa kireellä mutta nyt huomaa että harjoittelu on auttanut... tsemppiä


      • tuutik
        mia81 kirjoitti:

        pitää vaan jaksaa pysähdellä... mulla 3 vuotias uros ja todella itsepäinen... kyllä me vieläkin pysähdellään joka kerta kun ollaan lenkkeilemässä muttä vaan pari kertaa :) ja meillä on sellainen käytäntö että matkaa ei jatketa ennkuin koira kiertää minut, tulee sivulle ja ottaa silmäkontaktin... kyllä hermot oli alussa kireellä mutta nyt huomaa että harjoittelu on auttanut... tsemppiä

        Kultsu on sen verran ovela että osaa käyttää viehätysvoimaansa hyväksi, ainakin tämä mun jääräpää 3 vuotias narttu. Mä olen alkanut ottamaan joka lenkillä kontaktiharjoituksia tietyn äänähdyksen (mulla se on matala kurkkuääni) kera jonka koira yhdistää siihen että äänen kuultuaan hänen PITÄÄ tulla vierelle. Eli jos koira vetää-> pysähdys ja ääni -> viereentulo (odotetaan niin kauan että koira itse reagoi) ja viereentulon jälkeen joko sanallinen tai makupalapalkkio. Turhaan alkaa huutamaan ja kiskomaan, olen huomannut että lempeällä ja määrätietoisella otteella saa jääräpäästäkin mukavan lenkkeilykaverin. Tottakai koira testaa kokoajan mutta pikkuhiljaa ottaa enemmän itsekkin kontaktia. Ja kuulopuheet ja yleinen käsitys kultsujen "helppoudesta" on hölmöjen puhetta! Muitakin koiria on ollut (ja tulee olemaan) ja kultsu niistä jääräpäisin on ollut! Mutta samalla niin ihana!


    • emiliaa

      meillä vähän samanlainen ongelma. kotoa poispäin mennään ihan nätisti, mutta kun kotiin päin käännytään, alkaa se jumalaton kiskominen. pysähtymiset ei auta ja pentu kiskoo niin paljon että kurkku korisee. ollaan koitettu pitää nakkia (joka on suurta herkkua) mukana, mutta sekään ei auta. tämän takia olemmekin nyt alkaneet lenkkeillä valjaitten kanssa, koska tuntuu niin pahalta että se kotiin päin tullessa vain vetää ja vetää.. onko väärin tehdä niin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe