Mielenkiintoinen artikkeli Nexiumiinkin liittyen. Kerrotaanko tuossa siis, ettei Nexiumista ole vaaraa sydämmelle?
http://www.enews20.com/news_FDA_Prilosec_and_Nexium_Seem_Safe_01968.html
Happosalpaajat & sydän
17
4247
Vastaukset
- Mhmm
Löysin myös tällaisen sivun:
http://www.askapatient.com/viewrating.asp?drug=21153&name=NEXIUM- tästä voi
tsekata kaikki muutkin lääkkeet, joita
tietää esim. tuttujensa käyttävän. Hyvä, että
jokaisen kohdalla on myös ilmoitettu
sukupuoli, ikä ja lääkkeen käyttöaika.
On aina ollut mielenkiintoista havaita, kuinka
joku aine, jota itsekin käyttää, aiheuttaa
joillakin sivuoireita - ja itsellä ei
kertakaikkisesti yhtään mitään.
Uskon kuitenkin, että happosalpaajilla on vaikutusta B12 vitamiinin imeytymiseen haittaavasti, koska suolahappoa vähemmän (=sisäistä tekijää vähemmän). Tehostuuko
senkin imeytyminen raudan tavoin, kun arvot laskussa? Kalsimuin imeytyminen heitettiin parissakin nettikeskustelussa esiin mutta kyseiset henkilöt eivät osanneet sanoa mitään lähdettä, josta olivat tämän nähneet/kuulleet. - lääkäriltä
tästä voi kirjoitti:
tsekata kaikki muutkin lääkkeet, joita
tietää esim. tuttujensa käyttävän. Hyvä, että
jokaisen kohdalla on myös ilmoitettu
sukupuoli, ikä ja lääkkeen käyttöaika.
On aina ollut mielenkiintoista havaita, kuinka
joku aine, jota itsekin käyttää, aiheuttaa
joillakin sivuoireita - ja itsellä ei
kertakaikkisesti yhtään mitään.
Uskon kuitenkin, että happosalpaajilla on vaikutusta B12 vitamiinin imeytymiseen haittaavasti, koska suolahappoa vähemmän (=sisäistä tekijää vähemmän). Tehostuuko
senkin imeytyminen raudan tavoin, kun arvot laskussa? Kalsimuin imeytyminen heitettiin parissakin nettikeskustelussa esiin mutta kyseiset henkilöt eivät osanneet sanoa mitään lähdettä, josta olivat tämän nähneet/kuulleet.että voiko huono hemoglobiini arvoni johtua nexiumin syönnistä. Minulla on aina ollut alhainen hemoglobiini mutta se ei ole koskaan ollut näin alhainen (115). Lääkäri sanoi että raudan imeytyminen elimistössä tarvitsee happoa. Siksihän suositellaan että rautatabletin otettaisiin c-vitamiinipitoisen mehun kanssa, koska c-vitamiinihan on askorbiinihappo.
- R.potilas
Minulla on ollut nyt parempi terveys, kun heitin pois Nexiumin ym. lääkkeet.
Siitä lähtien kun 04 mulle sanottiin että löydettiin palleatyrä ja Helikobakteeri söin refluksitautiin lääkettä vuoteen 06.
Jouduin tekemään lisäksi ruokavalion sairaalan ohjeen mukaan. Painoni tippui alas(62 kilosta-50 kiloon) muutamassa kuukaudessa 12 kiloa. Onneksi sain kuitenkin 4 kiloa takaisin joka on pysynyt samana 2v.
Iltaisin vältän syömistä ennen nukkumaan menoa, jotta hapot eivät pääsis henkitorveen. Muutamia kertoja olen herännyt siihen, että hapot tunkeutuivat henkitorveen ja jouduin rykimään.
Myös istuminen on tärkeetä missä asennossa istuu. Palleatyräni ei pidä siitä jos istun sohvalla ja katson telkkaria, joten istun nykyisin konttorituolissa jossa on hyvä korkea selkänoja.
Nykyään syön korkeintaan päänsärkyyn Aspiriinia, lihasten jumitukseen Sirdaludia, tarpeen mukaan.- olkoon
että kuulut lieviin tapauksiin!
- R.potilas
olkoon kirjoitti:
että kuulut lieviin tapauksiin!
Ei se niin lievä ollut silloin kun kärsin siitä kovasti. Jossain vaiheessa jouduin käyttämään myös astmapiippua, kun henki salpaantui.
Hapot ärsytti palleatyrää ja jouduin kovien kipujen takia sairaslomalle.
Komplikaatioita oli ihan tarpeeksi, kunnes ruokavalio rupesi tehomaan ja paino tipahti.
Toki minulla vieläkin on silloin tällöin refluksiaoireita (hapot, limat), niistä ei päästä yli eikä ympäri. Olenhan sairastanut refluksiatautia jo lapsesta asti.
Pyrin syömään vähän kerrallaan ja usein, suunnilleen 2t välein.
Lääkärin kanssa ollaan neuvoteltu palleatyrän leikkauksesta. Palleatyrä leikataan vasta silloin kun en pysty enään nielemään. Palleatyräni (melkein kananmunan kokoinen)makaa pallean päällä, joten sitä ei pysty työntämään alas. - nexium,,,
Hieman vaivat jo helpottaa, pystyy jo kahviakin juomaan.
Tämä istuminen konttorituolissa on pahinta, ylämaha tulee kauhean kipeäksi, myös aivan kuin puutuisi, onko tuttua vaivaa ?
Olen pienestä pitäen kärsinyt mahavaivoista, niitä vain ei koskaan tutkittu, kaikki laitettiin pään syyksi, nykyään kun on tutkittu, on myös jotakin löytynytkin,
aamuannos: thyroxin 0,1mg tbl otan 1,5 tbl
atacand 4mg
emconcor 10mg
aamupäivällä Nexium, samoin illalla
Arcoxia 120mg 1 tbl /vrk, joskus otan kaksi, ainoa lääke joka vie kivut pois, n 10 vuotta söin Burana 800.
Illalla pitäisi vielä simvastatin kolesterolilääke syödä, käytin Lipitoria 5vuotta, vaihdettiin halvempaan jota syön "toisinaan".
Diapamia illalla. Sirdalund ei sovi ollenkaan, sekoan niistä täysin, siksipä lihakset olleet jumissa 10-20 vuotta, lähetteitä fys.hoitoon on nippu, ei ole varaa käydä. Eilen eräs syöpäpotilas kertoi helposta kuolemasta, syö tabuja paljon, laittaa korvatulpat ja menee käveleen rantaperkiöön junaradalle. Taitas tulla nopee loppu. Ja kivut loppuis.
Paino pudonnut viime talvesta 22 kiloa.
Nexiumia olen syönyt muutaman päivän, ei tule hapot öisin enää suuhun.
R.potilas, minkälaiia ruokia et ollenkaan syö. - R.potilas
nexium,,, kirjoitti:
Hieman vaivat jo helpottaa, pystyy jo kahviakin juomaan.
Tämä istuminen konttorituolissa on pahinta, ylämaha tulee kauhean kipeäksi, myös aivan kuin puutuisi, onko tuttua vaivaa ?
Olen pienestä pitäen kärsinyt mahavaivoista, niitä vain ei koskaan tutkittu, kaikki laitettiin pään syyksi, nykyään kun on tutkittu, on myös jotakin löytynytkin,
aamuannos: thyroxin 0,1mg tbl otan 1,5 tbl
atacand 4mg
emconcor 10mg
aamupäivällä Nexium, samoin illalla
Arcoxia 120mg 1 tbl /vrk, joskus otan kaksi, ainoa lääke joka vie kivut pois, n 10 vuotta söin Burana 800.
Illalla pitäisi vielä simvastatin kolesterolilääke syödä, käytin Lipitoria 5vuotta, vaihdettiin halvempaan jota syön "toisinaan".
Diapamia illalla. Sirdalund ei sovi ollenkaan, sekoan niistä täysin, siksipä lihakset olleet jumissa 10-20 vuotta, lähetteitä fys.hoitoon on nippu, ei ole varaa käydä. Eilen eräs syöpäpotilas kertoi helposta kuolemasta, syö tabuja paljon, laittaa korvatulpat ja menee käveleen rantaperkiöön junaradalle. Taitas tulla nopee loppu. Ja kivut loppuis.
Paino pudonnut viime talvesta 22 kiloa.
Nexiumia olen syönyt muutaman päivän, ei tule hapot öisin enää suuhun.
R.potilas, minkälaiia ruokia et ollenkaan syö.Minäkin juon korkeintaan 2 kupillista kahvia/vrk, etupäässä 1 kupillinen.
Tämä konttorituolini on keinuva ja yleensä mulla on jalat ylhäällä, jossain.
Ylävatsan kipu säteili ristiselästä korvan taakse ja palleatyrä oli turvoksissa. Nyt kuitenkin istun hyvin eikä pallea ole rutussa.
Kysyit millasia ruokia en syö, tässä muutamia.
:Tuorekurkut, syön harvemmin
:Paprika
:Omena, lähes kokonaan
:Lihat
:Kääretortut
:Pulla, melkein kokonaan
:Suklaa, melkein kokonaan
Juomat
:Tuoremehut(sitrus)
:Alkoholia otan joskus.
:Kahvia 1 kupillinen/vrk
Olen vähentänyt niin paljon kaikkea, että en kaikkia edes muista.
Sitten on pitkä lista sellasia mitä syön ja joita olen puolittanut.
Paino kun tipahti, niin on ollut kevyempi olo ja mikään ylinmääräinen ei paina palleatyrää.
Minä otan yhden Sirdaludin 4mg silloin kun menen nukkumaan, niin ihan sama onko sillon pää sekaisin kun nukkuu. :D
Kyllä se minullakin menee vintti sekaisin kun otan lihasten rentouttavaa lääkettä, siksi otankin ennen nukkumaan menoa. ;)
Sirdalud 2 ja 4 ovat nopea vaikutteisia lääkkeitä ja 6 on hidas joka vaikuttaa koko päivän, ts. väsy koko päivän.
Mielestäni sinunkin kannattee kokeilla Sirdaludia yötä vasten.
Sirdaludi toimii myös jos on pikkanen kohmelo pääsärky.;D
Minulla kolesteriarvo oli hyvä, kun tossa muutamia päiviä sitten sain labratulokset. Lääkäri tuumasikin että hyvin olen pitänyt arvot kurissa.
Tässä kun luen sun viestiäsi, niin tulee mieleen se lääke määrä mitä ennen söin. Mulla oli lisäksi karsee stressimigreeni ja refluksia vaivasi.
2007 otin puolen vuoden loman ja stressi katosi, migreenikään ei vaivaa enään muuta kuin hormoonikiertueen aikana.
Söin iltapalaa tossa suunnilleen klo 17:30 ja se oli viimeinen ateria tälle päivälle, siten ei hapot nouse.
Ei tästä näin pitkä pitänyt tulla. ;)) - kuvaamillasi
R.potilas kirjoitti:
Ei se niin lievä ollut silloin kun kärsin siitä kovasti. Jossain vaiheessa jouduin käyttämään myös astmapiippua, kun henki salpaantui.
Hapot ärsytti palleatyrää ja jouduin kovien kipujen takia sairaslomalle.
Komplikaatioita oli ihan tarpeeksi, kunnes ruokavalio rupesi tehomaan ja paino tipahti.
Toki minulla vieläkin on silloin tällöin refluksiaoireita (hapot, limat), niistä ei päästä yli eikä ympäri. Olenhan sairastanut refluksiatautia jo lapsesta asti.
Pyrin syömään vähän kerrallaan ja usein, suunnilleen 2t välein.
Lääkärin kanssa ollaan neuvoteltu palleatyrän leikkauksesta. Palleatyrä leikataan vasta silloin kun en pysty enään nielemään. Palleatyräni (melkein kananmunan kokoinen)makaa pallean päällä, joten sitä ei pysty työntämään alas.oireilla se menee edelleenkin lieviin tapauksiin - kuviot on melko samankaltaisia monilla täällä kirjoittavilla. Harvoilla refluksipotilailla on kuitenkaan keskivaikeaa tai vaikeaa refluksitautia (LA asteikolla mitattuna) - onneksi!
Onnittelen edelleenkin, että ruokavalio ym jutuilla pystyt olemaan ilman lääkitystä - tämä
ei kaikilta todellakaan onnistu pitkäaikaisista
kokeiluista huolimatta - ja huomattavan tiukilla ruokavaliolla ja elämäntapamuutoksilla. Ilmiön takana saattaa olla että toiset sairastavat "pelkkää" oireista refluksia ja toisilla sitä on joka päivä runsaasti. Lieneekä tästä syystä lievienkin tapausten joukossa selvästi huomattavissa ääripäät
(lievemmät tapaukset, jotka pärjää ilman lääkitystä - kenties sairastavat oireista refluksia (?) - ja ne, jotka vaativat vakilääkityksen).
Astmapiippua suurin osa refluksipotilaista ei huomaa/tiedä pyytää, joten he joutuvat kärsimään ne lukuiset kohtaukset ilman piipun apua (piipun kanssa itsellä ne oli ainakin suht helppoja verrattuna vuosiin, jolloin piippua ei ollut).
Asia erikseen ovat sitten ne onnettomat, joilla
piippukaan ei auta näihin kohtauksiin.
Ilmeisesti palleatyräsi ei kuitenkaan paina
hirveästi porttia aiheuttaen refluksia, koska sinulla ei ole
oireita päivttäin? Kokoa ajatellen voisi luulla näin. Oma painon putoaminen ensimmäisen
refluksiystävällisen ruokavuoden aikana ei
vaikuttanut oireisiin - painon vaikutuksen huomaa kaiketi vain, jos on ylipainoa. - R.potilas
kuvaamillasi kirjoitti:
oireilla se menee edelleenkin lieviin tapauksiin - kuviot on melko samankaltaisia monilla täällä kirjoittavilla. Harvoilla refluksipotilailla on kuitenkaan keskivaikeaa tai vaikeaa refluksitautia (LA asteikolla mitattuna) - onneksi!
Onnittelen edelleenkin, että ruokavalio ym jutuilla pystyt olemaan ilman lääkitystä - tämä
ei kaikilta todellakaan onnistu pitkäaikaisista
kokeiluista huolimatta - ja huomattavan tiukilla ruokavaliolla ja elämäntapamuutoksilla. Ilmiön takana saattaa olla että toiset sairastavat "pelkkää" oireista refluksia ja toisilla sitä on joka päivä runsaasti. Lieneekä tästä syystä lievienkin tapausten joukossa selvästi huomattavissa ääripäät
(lievemmät tapaukset, jotka pärjää ilman lääkitystä - kenties sairastavat oireista refluksia (?) - ja ne, jotka vaativat vakilääkityksen).
Astmapiippua suurin osa refluksipotilaista ei huomaa/tiedä pyytää, joten he joutuvat kärsimään ne lukuiset kohtaukset ilman piipun apua (piipun kanssa itsellä ne oli ainakin suht helppoja verrattuna vuosiin, jolloin piippua ei ollut).
Asia erikseen ovat sitten ne onnettomat, joilla
piippukaan ei auta näihin kohtauksiin.
Ilmeisesti palleatyräsi ei kuitenkaan paina
hirveästi porttia aiheuttaen refluksia, koska sinulla ei ole
oireita päivttäin? Kokoa ajatellen voisi luulla näin. Oma painon putoaminen ensimmäisen
refluksiystävällisen ruokavuoden aikana ei
vaikuttanut oireisiin - painon vaikutuksen huomaa kaiketi vain, jos on ylipainoa.Kiitos ensinnäkin nuista mitä kommentoit.
Oikein kun ajattelen niin todellakin pikkanenkin ylipaino voi rasittaa palleatyrää. Lääkäri kuitenkin väitti minulle ttä olen normaali painoinen kun silloin painoin 62kiloa, mutta se kai oli liikaa minun kokoiselle kun olen vaan n.160cm, hoikka.
Silloin kun painoin vielä 62 kiloa, niin refluksiaoireita oli joka päivä, pulauksia ja ääni käheenä, jonka seurauksena jouduin tähystykseen. Söin silloin Nexium ja Zolt lääkettä, mutta kun olo parani ruokavaliolla, jätin lääkkeet.
Ihmettelin aina että miksi rintaan sattuu ja löytyihän se syykin, palleatyrä. Kääretorttu varsinkin tekee häijyä palleatyrään.
Lapsena sain aina happamia röyhtäyksiä kurkkuun ja äiti vaan sanoi, että "olet kai syönyt liikaa rasvaa."
No, en tiedä, tähystyslääkäri antoi diagnoosin, että minulla on refluksiatauti. Noudatan yhä ruokavaliota joka pitää painon kurissa.
Töissäkin pyrin siihen että en nostele mitään ruuan jälkeen, enkä syvään kumartele.
Joskus jos hurahdan illalla syömään jotain, niin happo tulee yöllä henkitorveen, herään rykimiseen.
En tainnut kertoa että olen kärsinyt myös muita suolistosairauksia. Mulla oli jatkuva ripulikin, kunnes todettiin maha-tähystyksessä että minulla on helikobakteeri. Sain kamalan hevoskuurin ja bakteeri kaiketi hävis. Nyt maha kestää hieman paremmin valkoviiniä ja olutta, joita en usein ota.
Minulla on todettu laktoosi intoleranssi jo teininä.
En vähättele yhtään heitä, jotka kärsii vielä pahemmin kuin minä. Kannustan kuitenkin pudottamaan painoa jos vain on mahdollista. Iltasyöminen pois. Pieniä annoksia ruokaa ja usein päivän aikaan. Välttää kumartamista ja nostelemista ruuan jälkeen. Istuma-asentokin on tärkeää.
Vaikka nuo luokitellaan lieviin, niin kuitenkin se on kurjaa jokaisen omalla kohdalla. - tosiaan liitty
R.potilas kirjoitti:
Kiitos ensinnäkin nuista mitä kommentoit.
Oikein kun ajattelen niin todellakin pikkanenkin ylipaino voi rasittaa palleatyrää. Lääkäri kuitenkin väitti minulle ttä olen normaali painoinen kun silloin painoin 62kiloa, mutta se kai oli liikaa minun kokoiselle kun olen vaan n.160cm, hoikka.
Silloin kun painoin vielä 62 kiloa, niin refluksiaoireita oli joka päivä, pulauksia ja ääni käheenä, jonka seurauksena jouduin tähystykseen. Söin silloin Nexium ja Zolt lääkettä, mutta kun olo parani ruokavaliolla, jätin lääkkeet.
Ihmettelin aina että miksi rintaan sattuu ja löytyihän se syykin, palleatyrä. Kääretorttu varsinkin tekee häijyä palleatyrään.
Lapsena sain aina happamia röyhtäyksiä kurkkuun ja äiti vaan sanoi, että "olet kai syönyt liikaa rasvaa."
No, en tiedä, tähystyslääkäri antoi diagnoosin, että minulla on refluksiatauti. Noudatan yhä ruokavaliota joka pitää painon kurissa.
Töissäkin pyrin siihen että en nostele mitään ruuan jälkeen, enkä syvään kumartele.
Joskus jos hurahdan illalla syömään jotain, niin happo tulee yöllä henkitorveen, herään rykimiseen.
En tainnut kertoa että olen kärsinyt myös muita suolistosairauksia. Mulla oli jatkuva ripulikin, kunnes todettiin maha-tähystyksessä että minulla on helikobakteeri. Sain kamalan hevoskuurin ja bakteeri kaiketi hävis. Nyt maha kestää hieman paremmin valkoviiniä ja olutta, joita en usein ota.
Minulla on todettu laktoosi intoleranssi jo teininä.
En vähättele yhtään heitä, jotka kärsii vielä pahemmin kuin minä. Kannustan kuitenkin pudottamaan painoa jos vain on mahdollista. Iltasyöminen pois. Pieniä annoksia ruokaa ja usein päivän aikaan. Välttää kumartamista ja nostelemista ruuan jälkeen. Istuma-asentokin on tärkeää.
Vaikka nuo luokitellaan lieviin, niin kuitenkin se on kurjaa jokaisen omalla kohdalla.se painon alentaminen jotenkin enemmän palleatyrään ja sitä kautta fyysinen paine hellitti... (kilot tarvii tietenkin olla kertynyt mahan kohdalle). P. Pikkaraisen painotaulukoissa (tutkittavien määrää ei käy ilmi)
normaalipainoisen alempi pää diagrammissa parempi
(refluksikertoin pienempi) mutta diagrammia ei kuulemma voi ihan niin yksiselitteisesti lukea.
Itsellä tuli välillä tänä keväänä lisää kiloja mutta refluksioireet eivät minun tapauksessa pahentuneet. Nyt kun taas tiukempaa ruokavaliota, kilot häipyvät itsestään parin kuukauden sisällä.
Useat lääkärit ei korosta niinkään ruokavaliota (= ruoka-aineiden rajaamista) voimakkaasti
(virallisena ohjeistuksena on kyllä antaa nämä
yleisimmät ruoka-aineita koskevat ohjeet, varsinkin jos kyse saattaisikin olla "vain "oireilevasta refluksista), vaan näitä muita, kaikille refluksipotilaille tuttuja juttuja
(sängyn kohotus 10-15cm, vasemmalla kyljellä nukkuminen, huonot asennot pois, tiukat vyöt pois, hidas syöminen, useat pienet annokset, useita tunteja syömisen ja vaakaan menon välillä, ylipaino pois ym.).
Toisissa artikkeleissa asentohoidosta (lähinnä sängynpäädyn kohottamista) ei erikoisemmin
nähty olevan etua niille, jotka ovat lähinnä
pystyrefluksoijia päiväaikaan (liitettiin aikaisemin laryngofaryngeaalisesta refluksista kärsiviin). Itse olen kyllä kohottanut vaikka tuo ylärefluksi juuri tautina onkin. Refluksikoilla esiintyvä (ei-pistävä, useimmiten alhaalta alkunsa saava?) selkäkipu on kuulemma
usein tätä perua (huono nukkumisasento). Olisi mielenkiintoista kuulla ammattilaisen näkemys mitä jatkuvassa vuosia kestävässä kohotetussa asennossa nukkuminen vaikuttaa selkään ja koko kehoon (verenkierto?). Refluksiin kehitetyllä kiilatyynyllä ei pysty nukkumaan (ainakaan minä) kuin selällään (ja huonosti!).
Omia hyviä kokeiltuja refluksikonsteja (liittyen ruoansulatukseen/fysiikkaan) on
seisova asento (ainakin puoli tuntia)varsinkin pääaterian jälkeen,
ei nesteitä ruoan kanssa, ei jääkaappikylmiä/kuumia nesteitä/ruokia, ruoan
pienennys (esim raaste, sose, murskaus, höyryttäminen) r-sulatuksen nopeuttamiseksi ja
kaikenlainen "vitkuttelu" syödessä (=syömisaika pidentyy). Jälkimmäinen ei tietenkään ole hammaslääkärin mieleen mutta eipä toisaalta refluksin aiheuttamat hammasvauriotkaan.
Onko sinulla vielä vakituiseen suolistovaivoja vai oletko
päässyt niistä eroon (laktoosi-intoleranssia lukuunottamatta)?
Todettiinko sulla toi heliko samaan aikaan kun tuo refluksi? - R.potilas
tosiaan liitty kirjoitti:
se painon alentaminen jotenkin enemmän palleatyrään ja sitä kautta fyysinen paine hellitti... (kilot tarvii tietenkin olla kertynyt mahan kohdalle). P. Pikkaraisen painotaulukoissa (tutkittavien määrää ei käy ilmi)
normaalipainoisen alempi pää diagrammissa parempi
(refluksikertoin pienempi) mutta diagrammia ei kuulemma voi ihan niin yksiselitteisesti lukea.
Itsellä tuli välillä tänä keväänä lisää kiloja mutta refluksioireet eivät minun tapauksessa pahentuneet. Nyt kun taas tiukempaa ruokavaliota, kilot häipyvät itsestään parin kuukauden sisällä.
Useat lääkärit ei korosta niinkään ruokavaliota (= ruoka-aineiden rajaamista) voimakkaasti
(virallisena ohjeistuksena on kyllä antaa nämä
yleisimmät ruoka-aineita koskevat ohjeet, varsinkin jos kyse saattaisikin olla "vain "oireilevasta refluksista), vaan näitä muita, kaikille refluksipotilaille tuttuja juttuja
(sängyn kohotus 10-15cm, vasemmalla kyljellä nukkuminen, huonot asennot pois, tiukat vyöt pois, hidas syöminen, useat pienet annokset, useita tunteja syömisen ja vaakaan menon välillä, ylipaino pois ym.).
Toisissa artikkeleissa asentohoidosta (lähinnä sängynpäädyn kohottamista) ei erikoisemmin
nähty olevan etua niille, jotka ovat lähinnä
pystyrefluksoijia päiväaikaan (liitettiin aikaisemin laryngofaryngeaalisesta refluksista kärsiviin). Itse olen kyllä kohottanut vaikka tuo ylärefluksi juuri tautina onkin. Refluksikoilla esiintyvä (ei-pistävä, useimmiten alhaalta alkunsa saava?) selkäkipu on kuulemma
usein tätä perua (huono nukkumisasento). Olisi mielenkiintoista kuulla ammattilaisen näkemys mitä jatkuvassa vuosia kestävässä kohotetussa asennossa nukkuminen vaikuttaa selkään ja koko kehoon (verenkierto?). Refluksiin kehitetyllä kiilatyynyllä ei pysty nukkumaan (ainakaan minä) kuin selällään (ja huonosti!).
Omia hyviä kokeiltuja refluksikonsteja (liittyen ruoansulatukseen/fysiikkaan) on
seisova asento (ainakin puoli tuntia)varsinkin pääaterian jälkeen,
ei nesteitä ruoan kanssa, ei jääkaappikylmiä/kuumia nesteitä/ruokia, ruoan
pienennys (esim raaste, sose, murskaus, höyryttäminen) r-sulatuksen nopeuttamiseksi ja
kaikenlainen "vitkuttelu" syödessä (=syömisaika pidentyy). Jälkimmäinen ei tietenkään ole hammaslääkärin mieleen mutta eipä toisaalta refluksin aiheuttamat hammasvauriotkaan.
Onko sinulla vielä vakituiseen suolistovaivoja vai oletko
päässyt niistä eroon (laktoosi-intoleranssia lukuunottamatta)?
Todettiinko sulla toi heliko samaan aikaan kun tuo refluksi?Noudatettu on ruokavaliota minkä lääkäri antoi siraalasta. Lääkäri mainitsi vielä että siellä portissa on iso reikä, kun palleatyrä jotenkin tekee sen. Hän yritti pitää ilmaa mun mahassa mutta eihän se pysynyt.
Ylösalaisin en voi olla, koska happoa tulee mahasta.
Sängylle en ole tehnyt yhtään mitään. Minä ihmettelin joskus monta vuotta sitten, että miksi minä käytän isoa tyynyä ja pienemmällä en pysty nukkumaan. Syy oli tosiaan tuo refluksia.
Tuo on totta että vasemmalla kyljellä on parempi nukkua, jotenkin tuntuu ettei saa happea jos nukkuu oikealla kyljellä ja muutenkin maha on kumman tuntuinen.
Töissä joskus ihmettelevät kun syön niin vähän kerrallaan. Juon nestettä vasta ruuan jälkeen, silloin tietää paremmin juoma-annoksen.
Minä oireilen öisin jos olen syönyt klo 18 jälkeen ja menen nukkumaan aikaisintaan klo 21. Silloin happoa tulee "ylös" ja painuu henkitorveen ja saan kunnolla rykiä pää punaisena.
Myös päivällä oireita voi olla jos olen liikaa syönyt tai nostelen jotain painavaa. Jotku hapolliset juomat on välillä liikaa, maha ikään kuin turpoo ja röyhtäys yrittää tulla, mutta ei vaan löydä tietä ulos. En löydä tolle mitään selitystä miksi se tekee sellasta, vaikka portti on auki.
En minä ihan kaikista suolistosairauksista ole päässyt eroon, mulla kun on herkkä tuo suolisto, niin varovainen saa olla koko ajan mitä syö tai juo. Onneksi se ei kuitenkaan ole joka päivästä.
Samassa tähystyksessä heliko ja refluksi todettiin, vaikka mulla on ollut närästysoireita lapsesta saakka. Silloin sitä ei tutkittu tarkemmin vaan piti syödä tai juoda ihme siemeniä.
Muistan kun lapsena usein juoksin kovaa niin rintaan koski ja henki salpaantui, ääni vinkui. En usko kuitenkaan sen johtuvan refluksista, vaan epäilen palleatyrän olevan jo silloin, vai voiko se olla mahdollista ?
Helikokuuri vei minut sairaalaan, kun suolistosta rupesi tippumaan verta. Lääkäri pelkäsi että olen saanut verenmyrkytyksen kun olin kuulemma ihan harmaa ja lämpö nousi. Olin tarkkailtavana monta tuntia enkä saanut mitään syötävää tai juotavaa sinä aikana. Verenpaine oli korkealla. Lääkäri määräsi lisää antibiootteja että suolisto paranisi ja pisti mut sairaslomalle.
Kaiken lisäksi mulle iski stressi ja paineet joka pahensi tilannetta ja sain raivokkaat migreenit. Olin kotona 6kk ja palasin työelämään mieli virkeänä.;) - R.potilas
R.potilas kirjoitti:
Noudatettu on ruokavaliota minkä lääkäri antoi siraalasta. Lääkäri mainitsi vielä että siellä portissa on iso reikä, kun palleatyrä jotenkin tekee sen. Hän yritti pitää ilmaa mun mahassa mutta eihän se pysynyt.
Ylösalaisin en voi olla, koska happoa tulee mahasta.
Sängylle en ole tehnyt yhtään mitään. Minä ihmettelin joskus monta vuotta sitten, että miksi minä käytän isoa tyynyä ja pienemmällä en pysty nukkumaan. Syy oli tosiaan tuo refluksia.
Tuo on totta että vasemmalla kyljellä on parempi nukkua, jotenkin tuntuu ettei saa happea jos nukkuu oikealla kyljellä ja muutenkin maha on kumman tuntuinen.
Töissä joskus ihmettelevät kun syön niin vähän kerrallaan. Juon nestettä vasta ruuan jälkeen, silloin tietää paremmin juoma-annoksen.
Minä oireilen öisin jos olen syönyt klo 18 jälkeen ja menen nukkumaan aikaisintaan klo 21. Silloin happoa tulee "ylös" ja painuu henkitorveen ja saan kunnolla rykiä pää punaisena.
Myös päivällä oireita voi olla jos olen liikaa syönyt tai nostelen jotain painavaa. Jotku hapolliset juomat on välillä liikaa, maha ikään kuin turpoo ja röyhtäys yrittää tulla, mutta ei vaan löydä tietä ulos. En löydä tolle mitään selitystä miksi se tekee sellasta, vaikka portti on auki.
En minä ihan kaikista suolistosairauksista ole päässyt eroon, mulla kun on herkkä tuo suolisto, niin varovainen saa olla koko ajan mitä syö tai juo. Onneksi se ei kuitenkaan ole joka päivästä.
Samassa tähystyksessä heliko ja refluksi todettiin, vaikka mulla on ollut närästysoireita lapsesta saakka. Silloin sitä ei tutkittu tarkemmin vaan piti syödä tai juoda ihme siemeniä.
Muistan kun lapsena usein juoksin kovaa niin rintaan koski ja henki salpaantui, ääni vinkui. En usko kuitenkaan sen johtuvan refluksista, vaan epäilen palleatyrän olevan jo silloin, vai voiko se olla mahdollista ?
Helikokuuri vei minut sairaalaan, kun suolistosta rupesi tippumaan verta. Lääkäri pelkäsi että olen saanut verenmyrkytyksen kun olin kuulemma ihan harmaa ja lämpö nousi. Olin tarkkailtavana monta tuntia enkä saanut mitään syötävää tai juotavaa sinä aikana. Verenpaine oli korkealla. Lääkäri määräsi lisää antibiootteja että suolisto paranisi ja pisti mut sairaslomalle.
Kaiken lisäksi mulle iski stressi ja paineet joka pahensi tilannetta ja sain raivokkaat migreenit. Olin kotona 6kk ja palasin työelämään mieli virkeänä.;)Minä näen usein sellasta unta että syön jäätelöä tai muuta ihmeellistä ja meinaan oksentaa. Aamulla kun herään on massu kipeä.
- vuoden loppupuolella
tuosta ainakin USA:ssa puhuttiin (muiden
satojen lääketieteellisten juttujen joukossa tietenkin).
Harmi, että potilasjoukolla oli vakava
GERD ja vastaavasti lääkemäärä suht suuri
(väh 80-100-120mg?). Olisi mielenkiintoista
lukea myös se varsinainen loppupäätös
sekä myös artikkeli, jossa yhteys (Nexium?)osoitettiin perättömäksi.- Mhmm
Minulla jäi vähän epäselväksi, että todettiinko Nexiumilla lopulta olevan yhteyttä sydänvaivoihin?
- ei voida sanoa
Mhmm kirjoitti:
Minulla jäi vähän epäselväksi, että todettiinko Nexiumilla lopulta olevan yhteyttä sydänvaivoihin?
olevan yhteyttä, koska tutkimuksen peruslinjoissa
selvästikin puutteita (esim. sydänoireita ei oltu määritelty tai dokumentoitu kunnolla selvästikin liian pieni otos). Sen lisäksi esim Prilosecillä oli puolestaan
monia tutkimustuloksia, jotka näyttivät juuri
päinvastaisia tuloksia eli ei eroja sydänoireissa leikkauksessa olleiden ja lääkitystä käyttävien välillä.
Artikkelissa ollut lause Nexiumiin ja sydänoireisiin liittyen ei myöskään ilmaise suuntaan eikä toiseen minkälaisista prosenteista on kyse (puhuttiin ainoastaan "erosta leikattujen ja lääkkeitä käyttävien välillä").Tämä havaittu ero myös selitettiin myöhemmässä yrityksen lisäselvityksessä. - Mhmm
ei voida sanoa kirjoitti:
olevan yhteyttä, koska tutkimuksen peruslinjoissa
selvästikin puutteita (esim. sydänoireita ei oltu määritelty tai dokumentoitu kunnolla selvästikin liian pieni otos). Sen lisäksi esim Prilosecillä oli puolestaan
monia tutkimustuloksia, jotka näyttivät juuri
päinvastaisia tuloksia eli ei eroja sydänoireissa leikkauksessa olleiden ja lääkitystä käyttävien välillä.
Artikkelissa ollut lause Nexiumiin ja sydänoireisiin liittyen ei myöskään ilmaise suuntaan eikä toiseen minkälaisista prosenteista on kyse (puhuttiin ainoastaan "erosta leikattujen ja lääkkeitä käyttävien välillä").Tämä havaittu ero myös selitettiin myöhemmässä yrityksen lisäselvityksessä.Kiitos selvennyksestä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi463118Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs462921Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo532634100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es512535Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks322116Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581870- 451789
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä441645- 481592
- 271399