Haluaisin kuulla sellaisten ihmisten kokemuksia, jotka ovat asentaneet aiemmin painovoimaisessa tai koneellisessa poistoilmanvaihdossa olleeseen asuntoon/taloon LTO:lla varustetun ilmanvaihtokoneen. Onko sisäilman laatu parantunut oleellisesti? Onko ollut muita positiivisia seurauksia (esim. pölyisyyden väheneminen, kun tuloilma tulee hallitusti ja suodattimien kautta). Onko ollut jotakin negatiivisia kokemuksia? Miten ilmanvaihtokoneen käyttö on vaikuttanut sähkölaskuun?
Meidän talossa oli ostettaessa painovoimainen ilman vaihto. Koska ilma tuntui raskaalta, asensimme talotuulettimen ja Fresh-venttiilit tuuletusikkunoihin. Ilma on nyt raikkaampaa, mutta varsinkaan talvella konetta ei pysty käyttämään 1-tehoa suuremmalla, koska vetoisuus alkaa tuntumaan. Siksi olemme alkaneet harkita ilmanvaihtoremonttia. Meillä on talossa vesikiertoinen patterilämmitys kaukolämmöllä. Talon koko on 114 m2 ja se on 1-kerroksinen, joten tuo putkien vetäminen ei muodostu ongelmaksi. Millaista konetta suosittelisitte? Voiko tuon remontin suunnitella "ihan ite" netistä löytyvillä ohjeilla, vai kannattaako suunnitteluun ottaa asiantuntija, ja teettää suunnitelmat. Ovatko suunnitelmat pakolliset remonttikohteessa? Työt on tarkoitus tehdä itse lukuunottamatta mahdollisia sähkötöitä (pistorasian tuonti tilaan), ja koneen liittämistä patteriverkkoon, jos ns. econo-tyyppinen ilmanvaihtokone valitaan. Riittääkö 2000 euroa koneeseen, ulkopuoliseen työhön ja putkiin?
Koneelliseen ilmanvaihtoon
6
1822
Vastaukset
- asuttiin rakennusaikana
painovoimasen ilmavaihdon aikana, kyllähän se niinkin meni, mutta kun tuli ilto 440, on sisäilma parempaa kuin ulkona siitepölyaikana. Uudemmassa ilto X100:ssa on parempi hyötysuhde, mutta muutaman satasen kalliimpi.
Meptekin sivuilta saa koneiden asennus ja käyttöohjeet, niissä on myös suunnitteluohjeet. Jos vähänkin on laskupäätä, mitoitukset sujuvat ohjeiden avulla kyllä. Asentaminen itse on helppoa, suosittelen uponorint vent muoviputkia, niitä on peltiä helpompi työstää ja myöskin vaimentavat ääntä.
Ilto 440:n saanee yhä alle 2000, Ilto x100 menee yli. Putket ja venttiliit muutamana satasen siihen päälle.
Sähköä iv-kone vie sen mitä manuskan tehokäppyrät sanoo, laske itse, paljonko vie tarvitsemallasi teholla. Esim vetoisuus kannattaa poistaa iv-koneen lämpövastuksella sen sijaan , että nostaisi esim lattialämpöä.
Kai vanhaan taloon sisällä saa tehdä mitä lystää ilman lupiakin.- Rakennusmääräykset
Viestin lopussa lukee, että kai vanhaan taloon saa tehdä mitä lystää. Saa varmaankin, mutta uudet asennuksetkin olivat ne mitä tahansa, varsinkin iv-puolella tulee tehdä nykyisten rakennusmääräysten mukaan. Esim liesituulettimien poistoputkien pitää olla paloeristettyjä, vaikka vanha olisi vaan alumiinista kierreputkea. Niin ja suunnittelussa olisi hyvä vähän tietää ilmamääristä ja ilman nopeuksista, ettei tule liian pieniä putkia ja ja venttiileitä, jolloin sisäänpuhallusilma pitää kovaa häiritsevää ääntä.
- kieroliero
Tuttavalla 70-luvun talo johon asensi jälkäteen lto-ilmanvaihdon. Kulutus ei painovoimaiseen verrattuna vähentynyt. Ilmanvaihto sen sijaan parani huomattavasti. Lisääntynyt ilmanvaihto syö helposti säästöt. Tuttavan mielestä se silti kannatti. Toisellakin tuttavalla on 70-luvun talossa koneellinen iv.(oli jo ostettaessa) kuulostaa toimivan ihan hyvin.
Omat kokemukseni ovat eri asunnoista ja niissä on ollut kaikenlaisia ilmanvaihtoja. En ole vielä nähnyt yhtään taloa jossa olisi toimiva painovoimainen ilmanvaihto(sellaisista kuullut vain tarinoita). Periaatteessa se olisi mahdollista mutta yleensä käyttäjät ovat pilanneet systeemin jos se aluperinkään on toiminut.
Pelkkä koneellinen poistokin on ihan toimiva ilmanvaihtuvuuden kannalta. Siinä on usein ongelmana mainitsemasi veto. Jos tuloilmaventtiilit ovat lämmityspattereiden päällä/yhteydessä ei vetoa synny paljon/ollenkaan. (Tuloilmaikkunakin vähentää hieman vetoa ja säästää energiaa). Venttiilin puhallussuunta on aika oleellinen tekijä. Siitepölysuodatus( liikennepöly) voi olla hieman vaikea järjestää, jos sellaiselle on on tarvetta. Koneellinen poisto kuluttaa myös enemmän lämmitysenergiaa.
Millainen kone olisi sopiva onkin aika vaikea kysymys. Hyvien koneiden hinnat ovat usein "hyviä" ja lisähintaa ei oikein voi säästöllä perustella.
Yksi huomioitava seikka; jos koneessa on tehokas talteenotto ei siinä tarvitse vesipatteria(vastavirta/pyöriväkennoinen kone). Sellaisessa koneessa tuloilmaa ei tarvitse juurikaan jälkilämmittää. Kovemmilla pakkasilla patteri voi käydä päällä mutta sähkönkulutus ei ole kuin 20e vuodessa. Vesipatterin lisähinta menee silloin hukkaan.
Vanha keskustelu koneen valinnasta, niin ei tarvitse toistaa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000051&posting=22000000034252781 - suunnitella
ja tehdä itse. Yleensä suunnittelijoiden kuvista ei katsota muuta kuin venttiilien paikat ja ilmamäärät. He ovat laiskoja käymään työmailla, ja piirtävät usein mahdottomiin paikkoihin putkia. Ilmanvaihdon säätöön tarvitset ulkopuolista apua, jos et omista itse mittaria.
- koneellisen ilmanvaihdon
Minä suunnittelin ja asensin itse noilla Ilto 300:n mukana tulleilla suunnitteluohjeilla koneellisen ilmanvaihdon. Parhaillaan on menossa porraskäytävässä ylös kulkevien putkien kotelointi. Onhan siinä ollut väsäämistä, mutta on se kannattanutkin. Hyvin toimii ilmanvaihto!
Putkia ja venttiileitä on mennyt kaksikerroksiseen 140 neliön taloon about reilulla tonnilla. Tarvikkeet kannattaa ostaa Meltexiltä Vantaalta, joka ainakin minun kokemuksen mukaan oli halvin.
Alakerrassa painovoimainenkin oli ihan OK, mutta yläkerran makuuhuoneissa ero on ihan oleellinen ja kesällä lämpötila on alhaisempi. Pölyisyyden vähenemistä en ole huomannut enkä ole mitannut sähkönkulutuksia. Muutaman ohjeen antaisin asennuksiin:
- Suunnittele putkien kulkureitit hyvin tarkkaan, jotta minimoit koteloinnin tarpeen. Minä vetäisin putket välikatolle jos se on mahdollista.
- Laita riittävästi äänenvaimennusta ainakin makuuhuoneisiin meneviin putkiin. Minä laitoin aluksi 60cm, muutta jouduin lisäämään metrin. Nyt on äänetön.
- Varmista liitosten tiiviys ja putkien kiinnitys erikoishuolella. Tee huolella myös putkien asianmukainen eristys.
Seuraavaksi on vuorossa talon säätö alipaineiseksi anemometrillä.- ite haluu kans
"- Laita riittävästi äänenvaimennusta ainakin makuuhuoneisiin meneviin putkiin. Minä laitoin aluksi 60cm, muutta jouduin lisäämään metrin"
Eli vaihdoitko putket joissa paksumpi äänenvaimennus vai miten toteutit?
kuvia projektista mahdollista nähdä?
-erittäin kiinnostavaa!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 966366
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283180Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859