Italianvinttikoira ja allergia

ihailija--

Hei!

Kaipailisin asiallisia vastauksia sellaiseen asiaan kuin italiaano ja allergia - onko kellään kokemusta? Itse olen koirille allerginen, toisille enemmän ja toisille väemmän. Olen kuullut että italiaano olisi vain vähän allergisoiva ja lähes "hajuton" rotu..? Haluaisin kovasti koiran ja rakastan erityisesti vinttareita! Olen sairastanut allergiaa pienestä saakka. Tällä hetkellä en kuitenkaan käytä lääkitystä. Tulen hyvin toimeen ilman.

Haussa olisikin siis myös kasvattaja, joka olisi suostuvainen esimerkiksi sopimaan pennun palautuksesta, mikäli ongelmia ilmenisi. Tämä olisi sekä minulle, että pennulle tietysti todella ikävä asia :(

Elämässäni on ollut jos jonkinrotuista ja kokoista koiraa. Muutamalle tapaukselle en ole myöskään koskaan ollut allerginen. Olen vastuuntuntoinen aikuinen ja koiraa olen harkinnut monen vuoden ajan huolimatta sairaudestani.

Pyydän asiallisia vastauksia. Kiitos kovasti jo etukäteen!

11

7000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus tässä

      Tuli mieleen että oletko allerginen esim. koivun siitepölylle? Koira kantaa kaikki siitepölyt sisälle ja sitten on sille allerginen vaikka ei olisi koralle allerginen. On vähän ikävää. Mulla on käynyt näin.... Ei kyllä ole vinttikoiraa.

      • yks tällainen

        Allergiasta en osaa mitään sanoa, mutta kannattaisiko vaikka mennä kokeilemaan käymään jonkun itskun kasvattajan luona jossa asustaa vain itskuja?


    • 2 koiran omistaja

      Eräs tuttavani oli voimakkaasti allerginen koírille. Hän saattoi sietää aikuista koiraa hetken aikaa, mutta nimenomaan pentu (ko koira ajokoira) aiheutti hänelle heti kohtauksen. Näin kuulemma aina. Kannattaa selvittää onko nyt pennun ihohilse se pahin eli voisitko siis ottaa pentua.
      Jos itse kasvattaisin en möisi pentua niillä ehdoin että se mahdollisesti tulee takaisin, mutta joku voi olla toista mieltä.

      Käy esittämässä kysymyksesi Tuulen Koirat palstalle ja nimenomaan sinne missä on itskuasiantuntijat eli Maanosat - Välimerenmaat Kopioi osoite tuosta.
      http://www.tuulenkoirat.net/tk/

    • italiaanoa

      sinulle. Italiaanon turkki on lähes olematon, joten kaikki koiran hilse on saman tien ympäri asuntoa. Jotkut koira-allergiset saattavat sietää esim. villakoiria sillä villiksen turkki on niin tiivis että hilse jää turkin pohjalle eikä sitä ole niin paljon asunnossa muualla. Monet karkeakarvaiset terrierit sekä noutajat aiheuttavat myös helposti oireita sillä niiden turkki on rasvainen ja hilsettäkin erittyy melko paljon.

      Mikäli kuitenkin edelleen harkitset italiaanoa, suosittelen että otat aikuisen koiran hoitoon vähäksi aikaa jotta näet tuleeko sinulle oireita. On kamalaa ottaa pentu ja sitten luopua siitä jos ei pystykään pitämään! Se on kamalaa sinulle ja vielä kauheampaa pennulle. Ja harva kasvattaja myy pentua vain saadakseen sen takaisin parin viikon päästä...

    • happyhappy

      Hyvä "ihailija",

      iloksesi voin kertoa että mieheni on hyvin allerginen koirille ja hän on sietänyt oireetta italianvinttikoirapentuamme jo usean kuukauden ajan! Olemme erittäin onnellisia tästä asiasta koska meilläkin oli pieni pelko siitä että joutuisimme luopumaan koirasta mikäli allergiaa ilmenee.. enää mitään pelkoa asiasta ei ole :D Olemme jopa harkinneet että joskus hankkisimme toisen mokoman! Mekin olisimme kaivanneet tällaisia kokemuksia asiasta kun olimme hankkimassa koiraa. Suosittelen että otat yhteyttä rodun kasvattajiin ja kyselet asiasta, he tuntevat asian parhaiten!

      Sen lisäksi että italianvinttikoira on hypoallerginen rotu, on se luonteeltaan aivan ihana ja monipuolinen koira.

      • ihailija--

        Tietysti me kaikki olemme yksilöitä ja allergioita on monenlaisia, mutta tuo tieto kyllä piristi kovasti minun päivääni :) Olisi mukava kuulla teidän tapauksesta lisää.. Kauanko miehesi on sairastanut, miten todettu, millainen lääkitys, miten päädyitte italiaanoon, millainen italiaano teillä on (onko turkki pehmeä vaiko karkea - näissäkin kuulemma on eroja) jne..?

        Olen yrittänyt päästä kokeilemaan itskua jonnekin, mutta vielä ei ole sopivaa paikkaa löytynyt :( Ainakin siskoni harjakoirasta oireilen kyllä kovasti. Tämä tosin on pitkäkarvaista mallia, eikä siis naku. Syljestä ei kuitenkaan ole tullut mitään oireita :) Oireet siis olleet vaikeuksia hengittämisessä (nenän tukkoisuutta yms.), kuten minulla muutenkin yleensä.

        Ja ylemmille kirjoittajille; minusta on reilua kertoa kasvattajalle ne oikeat lähtökohdat. Mikäli kasvattaja ei halua myydä koiraansa allergiselle (tietyt rodut) ihmiselle, niin se on ihan ymmärrettävää. Jos kuitenkin kyseistä rotua on etukäteen testattu, eikä oireita ole ilmennyt, niin en näe syytä miksei koiraa voisi myydä tallaiselle ihmiselle. Moni ei-allerginen ihminen ei voi edes ymmärtää kuinka kauhealta tuntuu, kun rakastaa koiria, mutta ei ole mahdollisuutta ottaa sellaista. Toisen koira on ihan eri asia kuin oma koira.

        Moni kasvattaja myös haluaa seurata omien pentueidensa elämää myös jatkossa. Esimerkiksi siskoni harjakoiran kasvattaja halusi jopa sopimukseen ehdon, jonka mukaan koiraa ei esimerkiksi saa myydä eteenpäin tai lopettaa ilman, että häntä on asiasta informoitu. Hän on myös halukas ottamaan koiran takaisin, jos siskoni siitä joutuisi joskus jostain syystä luopumaan. Tämä kasvattaja ainakin haluaa vain koiran parasta.

        Mutta kiitos kovasti vastauksista kaikille! :)


      • happyhappy
        ihailija-- kirjoitti:

        Tietysti me kaikki olemme yksilöitä ja allergioita on monenlaisia, mutta tuo tieto kyllä piristi kovasti minun päivääni :) Olisi mukava kuulla teidän tapauksesta lisää.. Kauanko miehesi on sairastanut, miten todettu, millainen lääkitys, miten päädyitte italiaanoon, millainen italiaano teillä on (onko turkki pehmeä vaiko karkea - näissäkin kuulemma on eroja) jne..?

        Olen yrittänyt päästä kokeilemaan itskua jonnekin, mutta vielä ei ole sopivaa paikkaa löytynyt :( Ainakin siskoni harjakoirasta oireilen kyllä kovasti. Tämä tosin on pitkäkarvaista mallia, eikä siis naku. Syljestä ei kuitenkaan ole tullut mitään oireita :) Oireet siis olleet vaikeuksia hengittämisessä (nenän tukkoisuutta yms.), kuten minulla muutenkin yleensä.

        Ja ylemmille kirjoittajille; minusta on reilua kertoa kasvattajalle ne oikeat lähtökohdat. Mikäli kasvattaja ei halua myydä koiraansa allergiselle (tietyt rodut) ihmiselle, niin se on ihan ymmärrettävää. Jos kuitenkin kyseistä rotua on etukäteen testattu, eikä oireita ole ilmennyt, niin en näe syytä miksei koiraa voisi myydä tallaiselle ihmiselle. Moni ei-allerginen ihminen ei voi edes ymmärtää kuinka kauhealta tuntuu, kun rakastaa koiria, mutta ei ole mahdollisuutta ottaa sellaista. Toisen koira on ihan eri asia kuin oma koira.

        Moni kasvattaja myös haluaa seurata omien pentueidensa elämää myös jatkossa. Esimerkiksi siskoni harjakoiran kasvattaja halusi jopa sopimukseen ehdon, jonka mukaan koiraa ei esimerkiksi saa myydä eteenpäin tai lopettaa ilman, että häntä on asiasta informoitu. Hän on myös halukas ottamaan koiran takaisin, jos siskoni siitä joutuisi joskus jostain syystä luopumaan. Tämä kasvattaja ainakin haluaa vain koiran parasta.

        Mutta kiitos kovasti vastauksista kaikille! :)

        Mieheni allergia on todettu prick-testillä, missä hän sai hyvin korkeat pisteet koira-allergialle. Toisaalta tämä tulos ei välttämättä ole kovin luotettava...
        Suosittelen että käyt rekisteröitymässä tänne foorumille (http://www.italiaano.net/foorumi/index.php) ja keskustelet siellä italiaanoihmisten kanssa. Varmasti löytyy hyviä vinkkejä ja jopa koira hypisteltäväksi tai lainaan ennen vihoviimeistä hankintapäätöstä!

        Onnea matkaan ja terkkuja meidän italiaanolta :D


      • koiran omistava allergikko

        Väitetään että on olemassa allergiavapaita koiria esim. villakoirat, bichon frise, vehnäterrieri, karvattomat koirat.. On kuitenkin todistettu ettei allergiattomia koiria ole olemassakaan. Tietysti toisisista roduista tulee enemmän allergiaa kuin toisista hilseilyn runsauden tai vähyyden vuoksi. Täysin allergiasoimatonta koiraa ei kuitenkaan ole. Itsellänikin on allergia, enkä ole siltikään saanut koskaan allergiaa 4.v villakoirastani. Se johtuu siitä, että olen siedättynyt omalle koiralleni. Siedätyttyäni sille, allergiani muihinkin koiriin ja eläimiin on hävinnyt lähes kokonaan. Kaikissa tapauksissa ei kuitenkaan käy näin. Ja vaikka allergiaa ei tulisikaan heti pennun tultua taloon, tai ensimmäisinä kuukausinakaan, se saattaa puhjeta jopa vuosien päästä. Olen kuullut tapauksista, joissa allergia on puhjennut vasta kun pennusta on tullut 2-vuotias ja täysikasvuinen, jolloin pentukarva on vaihtunut kokonaan aikuiskarvaksi. Sitä ei siis koskaan voi tietää ennalta tuleeko allergiaa sen jälkeen kun koiran kanssa on asettunut lopullisesti yhteiseloon. Siitä johtuen toisen koiran ottaminen viikoksi tai pariksi hoitoon ei kerro mitään. Ja vaikka olen kuullut monia onnellisia tarinoita, joissa allergikko on siedättynyt omalle koiralleen, näkyy myös yhtä usein pentupalstoilla luovutaan koirasta allergian vuoksi- tapauksia. Onnea kuitenkin koiran hankintaan, mutta kannattaa miettiä riski perusteellisesti. Ensi kesänä minäkin otan itskun villakoirani kaveriksi.


      • Tylli1
        koiran omistava allergikko kirjoitti:

        Väitetään että on olemassa allergiavapaita koiria esim. villakoirat, bichon frise, vehnäterrieri, karvattomat koirat.. On kuitenkin todistettu ettei allergiattomia koiria ole olemassakaan. Tietysti toisisista roduista tulee enemmän allergiaa kuin toisista hilseilyn runsauden tai vähyyden vuoksi. Täysin allergiasoimatonta koiraa ei kuitenkaan ole. Itsellänikin on allergia, enkä ole siltikään saanut koskaan allergiaa 4.v villakoirastani. Se johtuu siitä, että olen siedättynyt omalle koiralleni. Siedätyttyäni sille, allergiani muihinkin koiriin ja eläimiin on hävinnyt lähes kokonaan. Kaikissa tapauksissa ei kuitenkaan käy näin. Ja vaikka allergiaa ei tulisikaan heti pennun tultua taloon, tai ensimmäisinä kuukausinakaan, se saattaa puhjeta jopa vuosien päästä. Olen kuullut tapauksista, joissa allergia on puhjennut vasta kun pennusta on tullut 2-vuotias ja täysikasvuinen, jolloin pentukarva on vaihtunut kokonaan aikuiskarvaksi. Sitä ei siis koskaan voi tietää ennalta tuleeko allergiaa sen jälkeen kun koiran kanssa on asettunut lopullisesti yhteiseloon. Siitä johtuen toisen koiran ottaminen viikoksi tai pariksi hoitoon ei kerro mitään. Ja vaikka olen kuullut monia onnellisia tarinoita, joissa allergikko on siedättynyt omalle koiralleen, näkyy myös yhtä usein pentupalstoilla luovutaan koirasta allergian vuoksi- tapauksia. Onnea kuitenkin koiran hankintaan, mutta kannattaa miettiä riski perusteellisesti. Ensi kesänä minäkin otan itskun villakoirani kaveriksi.

        Vanhempi itskumme on nyt 4 vuotta ja kauhukseni vanhin tyttäreni oireilee tosi paljon. Häntä ei koskaan ole todettu eläin allerkiseksi, mutta iho huononee jatkuvasti. Pakkaset ärsyttää ihooireisia, nuorempi tyttäreni on allerginen koivulle ja koiralle, mutta hän ei ole oireillut kuluneen 4vuoden aikana. Lähes kaikille allergeeneillehän voi sidättää, eli hoitaa siedätyshoidon avulla allergiaa kärsivän sietävämmäksi.
        Oon täysin samaa mieltä ajempien kirjoittajien kanssa, että itsku on hajuton ja vähän allergiaa aiheuttava koira. Varmaankin , jos allergiaa aiheutuu niin syynä voi olla eläinepiteeli tai kahden altistavan aineen yhteinen kompinaatio. Ellei testit todista altistavaa tekiää, niin voin näin kokemuksen kautta kertoa , että testit ovat vain suuntaa antavia . Pitkäkestoinen altistaminen ja testaus ovat varmimpia oikean tuloksen löytämiseen.
        Eli koiraperheisiin kyläilemään, onko alttius karvalle vai eläinepiteelille!!!


      • Lotta.
        Tylli1 kirjoitti:

        Vanhempi itskumme on nyt 4 vuotta ja kauhukseni vanhin tyttäreni oireilee tosi paljon. Häntä ei koskaan ole todettu eläin allerkiseksi, mutta iho huononee jatkuvasti. Pakkaset ärsyttää ihooireisia, nuorempi tyttäreni on allerginen koivulle ja koiralle, mutta hän ei ole oireillut kuluneen 4vuoden aikana. Lähes kaikille allergeeneillehän voi sidättää, eli hoitaa siedätyshoidon avulla allergiaa kärsivän sietävämmäksi.
        Oon täysin samaa mieltä ajempien kirjoittajien kanssa, että itsku on hajuton ja vähän allergiaa aiheuttava koira. Varmaankin , jos allergiaa aiheutuu niin syynä voi olla eläinepiteeli tai kahden altistavan aineen yhteinen kompinaatio. Ellei testit todista altistavaa tekiää, niin voin näin kokemuksen kautta kertoa , että testit ovat vain suuntaa antavia . Pitkäkestoinen altistaminen ja testaus ovat varmimpia oikean tuloksen löytämiseen.
        Eli koiraperheisiin kyläilemään, onko alttius karvalle vai eläinepiteelille!!!

        Italiaanot on hajuttomia ja huomattavasti vähemmän allergiaa aiheuttavia koiria, kuin esim. pitkäkarvaiset koirat. Perheemme omistaa Newfoundlanninkoiran, sillä on todella pitkä karva, eikä onneksi kenelläkään meistä ole todettu allergian oireita. Suosittelen tällaista hommaa ( jos mahdollista ) pyydä vaikka ystäväsi vähäkarvainen ( mieluiten nyt vaikka italiaano, jos sellaista olette hankkimassa ) ja pitäkää sitä perheessänne pari päivää / niin kauan kuin mahdollista. Kyllä siinä sitten huomaa jos se oireita aiheuttaa.

        Peukut pystyy, toivotaa parasta.


    • minttu100itsku

      minäkin olen allerginen koirille ja saan oireita tätini unkarinvislasta mutta kun meille tulikaksi italiaanoa hoitoon en saanut oireita yhtään kannattaa siis mennä vaikka vinttikoirakisoihin ja kysyä tarvitsevatko omistajat koiranlikkaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe