Kuinka monella...

Papu

on tavallinen (ei iso) aleksanterinkaija eli kauluskaija?Kertokaa, pliis, sen hoidosta ja muusta.

1

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaulanauhan ex omistaja

      Mulla oli joku vuosi sitten aleksanterikaija,mutta lääkärin pelottelemana menin ja möin sen ja katunu siitä lähtien(niin kuun lääkäri epäili pojan allergian johtuvan siitä)Mutta eipä ilman lintujakaan se sitten helpottanu joten lintuja sitten taasen on.Niin,,minulla oli sellainen kaulanauhapapukaija Tiutu nimeltään.Haettiin se polvijärven suunnalta(Kinahmosta)ja se oli vallan ihana,rakastuin heti siihen.Meillä kotiin tultua se oli kuin kotonaan,ei siis tätä ainakaan vieras paikka hermostuttanut.Nimensä se osasi jo sanoa ennen meille tuloa,mutta meille tultuaan se oppi lisää vielä.Kaulanauha ilmestyi sen kaulalle oltuaan kolmevuotias,eli poika sen mukaan naaraille ei tule sellaista.Jotkut varoitteli että on epäluuloinen laji kyseessä mutta kaipa sitten lintukohtaista,sillä meillä Tiutu innostui aina kun vieraita tuli,jatkuvaa puheripulia.Myös tuli usesti vaikka kenen lähelle.Suihkutin päivittäin sitä,ja se nautti AINA!Jyväsekoitusta ruuaksi ja hedelmä palojakin ja vettä.Siihen lisänä vitamiinit ja kalkki-kivet ja hiekka.Meillähän otettiin lasten synnyttyä kaveri tälle papukaijalle,ja ne ihastuivat toisiinsa ja menipä muutama vuosi kun munivat vaan munat eivät onnistuneet.Vikaa en tiedä.Kannattaa muuten ottaa pieni poikanen kasvattajalta,koska vanhemmat ovat monesti jo valmiiksi epäluuloisia ja kokemuksesta sanon HANKALIA kesyttää siitä(on ollut tälläisiä säikyteltyjä mullakin).Niin ja netistä löytyy papukaija sivut,sieltä löydät kuvia ja hoitoon liittyvää juttua.Kirjastosta löydät paukaija kirjan ja toinen häkkilinnut.Itse aikoinani harrastusta aloitellessani katselin niitä läpi.Kannattaa käydä aina katsomassa papukaija eikä tilata mistään eläinkaupasta.Me nimittäin yksi amatsoni tilatiin lentokoneella meille ja kyllä kesytystä sitten riittikin.Mutta jotain juttua kaulanauhasta jo tulikin ja lisää löydät netistä,joten minusta ainakin laji on kaunis ja viisaskin(meidän Tiutu osasi kiikuttaa keinussa itseään).Mutta nyt moikka!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe