Keuhkoahtaumaa?

htrwetehehe

Minä kävin työterveyslääkärillä ja siellä spirometriassa. Keuhkokapasiteetti 66%:nen. Lääkäri sanoi minun sairastavan keuhkoahtaumaa. Samainen lääkäri on sanonut tätä suurimmalle osasta työkavereitani. Aikaisemmin kävin HYKS:n keuhkolääkärillä ja yhdellä terkkarilla, jotka taas sulkivat keuhkoahtauman heti pois.
Tupakoinut olen "pienestä pitäen" ,mutta minulla on myös ollut pitempiä, usean vuoden taukoja.

Voiko keuhkoahtauma olla periytyvää, sillä isäni sairastaa sitä, mutta veljeni taas ei, joka on polttanut kauemmn kuin minä?

Jos minulla todetaan lopullisesti sairaus, en todellakaan aio elää/kuolla niinkuin isäni vaan pikkaisen nopeampaa.

18

4266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lusiina1

No ei ole ihme jos olo tuntuu epävarmalta, jos yksi lääkäri sanoo yhtä ja toinen toista. Millainen hoito sinulla on, ilmeisesti kuitenkin on oireita, kun keuhkolääkärillä olet käynyt.

Astmassa ainakin taipumus sairastua periytyy, liekö sama juttu sitten keuhkoahtaumataudissa. Eli voi olla että jos kaksi veljestä tupakoi, toinen sairastuu toinen ei, korjatkoon joku jos olen väärässä.

"Jos minulla todetaan lopullisesti sairaus, en todellakaan aio elää/kuolla niinkuin isäni vaan pikkaisen nopeampaa"

Ja mitäs tuo sitten tarkoitti, et kai ole tosissasi? Ei keuhkoahtaumatauti ole kuolemantuomio. Lopetat tupakanpolton ja harrastat liikuntaa sopivassa ja itsellesi mieluisassa muodossa vointisi mukaan. Syöt monipuolisesti ja terveellisesti. Siinä se.

• ..................

Jos kaikille työkavereillekin tarjoillaan samaa sairautta, eikös se olekin jo ammattitauti? Mitä teet työksesi ja missä?

Oletteko puhtaassa sisäilmassa työskenteleviä, vai onko sisäilmassa ongelmia? Olisiko mahdollista käynnistää ammattitautitutkimukset kaikille oireileville?

• Keuhkot kuntoon

Kääntyisin sinuna ammattitaitoisen keuhkolääkärin puoleen, mielellään ehkä sinne HYKSiin, jossa sinua on jo tutkittu. Pyydä lähete sinne heti. Keuhkokapasiteettisi on käsittääkseni jo melko alhainen.

Tässä kaksi hyvää linkkiä, jotka kannattaa mielestäni lukea:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1996,1983

ja

http://www.keuhkoahtaumaonline.fi/

• ilmaloppu

Kävin eka kerran (3v sitten) spirometriassa, ja keuhkokuvassa. Keuhkot "puhtaat", ja ehkä lievää ahtaumaa. Lopulta kyllästyin epämääräisiin diagnooseihin, ja vaadin tarkempia tutkimuksia. Lopulta sitten keuhkopolille. TT-kuvan, ja muitten tutkimusten jälkeen diagnoosi pitkälle edennyt keuhkolaajentuma/ahtautuma. Kysyttiin vielä miksen ole aikaisemmin tullut tutkimuksiin Prrrrr. Nyt lääkityksenä Spiriva,Symbicort, jita imen keuhkoihin. Elimistön happivajauksesta??? johtuviin nivel, lihaskipuihin Lyrica,Panacod,Tramal. Nyt odottelen marraskuussa tapahtuviin lisätutkimuksiin pääsyä. Taas TT-kuva verikaasut ym.ym. Lekurin mukaan sitten on edessä happirikastimen käyttöönotto.
      Jos vähääkään epäilet keuhkojesi kuntoa, älä aikaile, vaan vaadi TT-kuvausta, koska tavallisessa thorax kuvassa ei näitä ahtauman/laajentuman aih. tuhoja ei pystytä havaitsemaan.

• booky

Keuhkoahtaumatautia on mahdotonta diagnostisoida keuhkokuvauksen avulla tapahtuipa se sitten minkä säteiden tai varjoainetehosteen avulla. Tässä on syyt ja seuraukset, puurot ja vellit menneet sekaisin. Mitä minä vaatisin, on selkeämpi informaatio ja keskustelu sairaalassa.

• Lusiina1

"TT-kuvan, ja muitten tutkimusten jälkeen diagnoosi pitkälle edennyt keuhkolaajentuma/ahtautuma"

... pitkälle edennyttä keuhkolaajentumaa/ahtaumaa sairastava jonka tauti ei näy puhallusarvoissa. Mihin perustuen sulle sitten happihoito aloitetaan. Jos sulle aiotaan lisätutkimuksia tehdä, niin kyl maar sulla taidetaan epäillä ihan jotain muuta.

• happiloppu
        booky kirjoitti:

Keuhkoahtaumatautia on mahdotonta diagnostisoida keuhkokuvauksen avulla tapahtuipa se sitten minkä säteiden tai varjoainetehosteen avulla. Tässä on syyt ja seuraukset, puurot ja vellit menneet sekaisin. Mitä minä vaatisin, on selkeämpi informaatio ja keskustelu sairaalassa.

Ainankin kohdallani, koska ahtauma/laajentuma oli jo pitkällä,keuhkolääkäri pystyi toteaman laajentuman. Katsoimme yhdessä TT-kuvia, ja lekuri selitti samalla tilanteen, mikä ilmeni selvästi TT-kuvissa. Diagnoosi oli pitkälle edennyt keuhkolaajentuma. Nyt kun joku kertoisi miten yli 40 vuotta jatkuneen tupakoinnin saisi loppumaan?? Tai sitten jatkan polttamista; jossakin vaiheessa se kuitenkin loppuu. Eläminen ja oleminen on jo niin tuskallista että odottelen tämän tuskallisen olemisen loppua.

• TT-kuvauksen perusteella
        happiloppu kirjoitti:

Ainankin kohdallani, koska ahtauma/laajentuma oli jo pitkällä,keuhkolääkäri pystyi toteaman laajentuman. Katsoimme yhdessä TT-kuvia, ja lekuri selitti samalla tilanteen, mikä ilmeni selvästi TT-kuvissa. Diagnoosi oli pitkälle edennyt keuhkolaajentuma. Nyt kun joku kertoisi miten yli 40 vuotta jatkuneen tupakoinnin saisi loppumaan?? Tai sitten jatkan polttamista; jossakin vaiheessa se kuitenkin loppuu. Eläminen ja oleminen on jo niin tuskallista että odottelen tämän tuskallisen olemisen loppua.

Keuhkojen yläosassa todettiin kuvassa laajentumaa ja samalla tuli Spirivan käyttöön aiempien astmalääkkeiden lisäksi. Lekuri lupasi, että jos lopetan tpakoinnin, niin tila ei tule kovin nopeasti pahenemaan...jos jatkan, niin sitten ennuste on paljon huonompi.

Olin 1½ vuotta polttamatta mutta joitain kuukausia sitten läheisen kuoleman jälkeen oli pakko aloittaa uudelleen. Lopetan kuitenkin jossain vaiheessa ja mulla se onnistuu ainoastaan nikotiinikorvaushoidolla ja kovalla psyykkamisella.

• booky
        TT-kuvauksen perusteella kirjoitti:

Keuhkojen yläosassa todettiin kuvassa laajentumaa ja samalla tuli Spirivan käyttöön aiempien astmalääkkeiden lisäksi. Lekuri lupasi, että jos lopetan tpakoinnin, niin tila ei tule kovin nopeasti pahenemaan...jos jatkan, niin sitten ennuste on paljon huonompi.

Olin 1½ vuotta polttamatta mutta joitain kuukausia sitten läheisen kuoleman jälkeen oli pakko aloittaa uudelleen. Lopetan kuitenkin jossain vaiheessa ja mulla se onnistuu ainoastaan nikotiinikorvaushoidolla ja kovalla psyykkamisella.

1. Mistä syystä ylävartalon leikekuvaus?
        2. Mitä muita keuhkotutkimuksia on tehty?
        3. Astma muuttui leikekuvauksen avulla keuhkoahtaumataudiksi?

Lääkeprotokollan käyttö kuulostaa varsin oikeaoppiselta, mutta edelleen totean, että kommunikoinnissa on paljon parantamiseen varaa.

• booky
        TT-kuvauksen perusteella kirjoitti:

Ja itseasiassa, jos hieman järkytänkin, niin veikkaisin, että keuhkoahtaumadiagnoosi on ollut olemassa lääkityksen perusteella arvioiden jo kymmenkunta vuotta. Olen kiinnostunut siitä, mitkähän syyt ovat vaikuttaneet siihen, että puolin jos toisinkin kummunikointi on jollakin tapaa epäonnistunut? Miten sitä tulisi parantaa?

• kommunikointia tässä
        booky kirjoitti:

Ja itseasiassa, jos hieman järkytänkin, niin veikkaisin, että keuhkoahtaumadiagnoosi on ollut olemassa lääkityksen perusteella arvioiden jo kymmenkunta vuotta. Olen kiinnostunut siitä, mitkähän syyt ovat vaikuttaneet siihen, että puolin jos toisinkin kummunikointi on jollakin tapaa epäonnistunut? Miten sitä tulisi parantaa?

pitäisi parantaa. Meitä on kaikenlaisia potilaita niin kuin lääkäreitäkin. Oma kokemukseni on se, että vaikka ajoissa menisit oireidesi kanssa lääkäriin, niin jostain syystä siinä vetkutellaan ja sekin monen tekijän summa ja löydös tehdään myöhään. Tavannut olen myös lääkäreitä, joiden asenne on piruakos tänne tulit, kun et esim. ikäsi perusteella sovi viiteryhmään. Ei tarvitse ehkä kuin saada yksi tuon kaltainen kokemus ja seuraus on, että lääkäreitä vältellään viimeiseen hetkeen asti.

Nykyisin esim. astmalääkkeet saa käyttöönsä tosi helposti, ilman, että esim. spirossa olisi mitään viitteitä astmaan. Kyllähän potilas lääkäriään uskoo ja käyttää sitten vuosikausia astmalääkkeitä ja hupsista sitten huomataankin jotakin, joka olisi pitänyt jo huomata aiemmin.

• booky
        kommunikointia tässä kirjoitti:

pitäisi parantaa. Meitä on kaikenlaisia potilaita niin kuin lääkäreitäkin. Oma kokemukseni on se, että vaikka ajoissa menisit oireidesi kanssa lääkäriin, niin jostain syystä siinä vetkutellaan ja sekin monen tekijän summa ja löydös tehdään myöhään. Tavannut olen myös lääkäreitä, joiden asenne on piruakos tänne tulit, kun et esim. ikäsi perusteella sovi viiteryhmään. Ei tarvitse ehkä kuin saada yksi tuon kaltainen kokemus ja seuraus on, että lääkäreitä vältellään viimeiseen hetkeen asti.

Nykyisin esim. astmalääkkeet saa käyttöönsä tosi helposti, ilman, että esim. spirossa olisi mitään viitteitä astmaan. Kyllähän potilas lääkäriään uskoo ja käyttää sitten vuosikausia astmalääkkeitä ja hupsista sitten huomataankin jotakin, joka olisi pitänyt jo huomata aiemmin.

Hoitoonpääsy tai hoidon tasapuolinen jakaantuminen on asia, joka ei ole Suomessa kunnossa. Ko. tapauksessa jonkinlainen hoitosuhde oli kuitenkin olemassa.

>lääkäreitä, joiden asenne on piruakos tänne tulit

Potilas-lääkärisuhde on tuolloin huono kaikilta osin. Mitä tulisi tehdä? Tehdä opiskelu maksulliseksi, jolloin "paljon vaivautumatta rahaa" mentaliteetti vähenee?

>astmalääkkeet saa käyttöönsä tosi helposti

Niin saa. Sama kuin janoa valittavalle aloitetttaisiin summassa insuliini, hengenahdistukseen inhaloitava lääke, kurkkukipuiselle antibiootti tai pääkipuinen lykätään ct:hen. Suurta tuhlausta sekä yksilölle että yhteiskunnalle. Millainen on onnistunut lääkärissäkäynti, jolloin potilas voi lähteä lääkäristä tyytyväisenä asioidensa hoitamiseen pois? Millaiset ovat tällaisen käynnin ehdot?

>potilas lääkäriään uskoo ja käyttää sitten vuosikausia

Itse asiassa ei käytä. Vain 10% lääkkeistä käytetään täsmällisesti ohjeiden mukaisesti. Miten tätä voisi parantaa?

• ventoliini
        booky kirjoitti:

Hoitoonpääsy tai hoidon tasapuolinen jakaantuminen on asia, joka ei ole Suomessa kunnossa. Ko. tapauksessa jonkinlainen hoitosuhde oli kuitenkin olemassa.

>lääkäreitä, joiden asenne on piruakos tänne tulit

Potilas-lääkärisuhde on tuolloin huono kaikilta osin. Mitä tulisi tehdä? Tehdä opiskelu maksulliseksi, jolloin "paljon vaivautumatta rahaa" mentaliteetti vähenee?

>astmalääkkeet saa käyttöönsä tosi helposti

Niin saa. Sama kuin janoa valittavalle aloitetttaisiin summassa insuliini, hengenahdistukseen inhaloitava lääke, kurkkukipuiselle antibiootti tai pääkipuinen lykätään ct:hen. Suurta tuhlausta sekä yksilölle että yhteiskunnalle. Millainen on onnistunut lääkärissäkäynti, jolloin potilas voi lähteä lääkäristä tyytyväisenä asioidensa hoitamiseen pois? Millaiset ovat tällaisen käynnin ehdot?

>potilas lääkäriään uskoo ja käyttää sitten vuosikausia

Itse asiassa ei käytä. Vain 10% lääkkeistä käytetään täsmällisesti ohjeiden mukaisesti. Miten tätä voisi parantaa?

Hei,

Itselläni aikoinaan sarkoidoosi, jonka vuoksi tuli keuhkolääkärillä käytyä useamman vuoden. Itse sitten käynnit lopetin ja ilmoitin, että en tarvitse palveluita. Kovin ihmettelivät, mutten jaksanut siinä syitä selitellä.

Suurin syy oli joka keralla vaihtuvat lääkärit.
        Joka kerta sain käydä läpi ja selostaa samat asiat uudelleen ja uudelleen ja sitten kysyttiin , että millainen olo ja mitäs nyt tehdään..
        Joskus kyselin, johon en saanut vastauksia. Nuoria lääkäreitä ilman kokemusta ja se tuntui.

Sarkoidoosin alku oli inhottava. Se tavallinen kyhmyruusu niveloireineen ja kipuineen, hengenahdistukset. Olin nuori pienten lasten äiti ja uuvuksissa kivuista. jonotin keuhkolääkärille koko kesän, kolme kk. Miksei minulle voinut heti antaa ventolinea viemään ahdistuksen pois?? Olisi helpottanut kovasti, ei se niin vaarallinen lääke ole, etteikö terveyskeskuslääkäri sitä olisi voinut määrätä, kuvittelisin.

• _lopettanut_
        Lusiina1 kirjoitti:

"TT-kuvan, ja muitten tutkimusten jälkeen diagnoosi pitkälle edennyt keuhkolaajentuma/ahtautuma"

... pitkälle edennyttä keuhkolaajentumaa/ahtaumaa sairastava jonka tauti ei näy puhallusarvoissa. Mihin perustuen sulle sitten happihoito aloitetaan. Jos sulle aiotaan lisätutkimuksia tehdä, niin kyl maar sulla taidetaan epäillä ihan jotain muuta.

Kannattaa yrittää lopettaa tupakointi vaikka lääkkeiden avulla! On ainakin kaksi reseptilääkettä, jos oikein muistan, joiden avulla voi yrittää lopetusta. Oli tauti missä vaiheessa hyvänsä, kaikkensa kannattaa tehdä tupakoinnin lopettamiseksi.

• järkeä
        _lopettanut_ kirjoitti:

Kannattaa yrittää lopettaa tupakointi vaikka lääkkeiden avulla! On ainakin kaksi reseptilääkettä, jos oikein muistan, joiden avulla voi yrittää lopetusta. Oli tauti missä vaiheessa hyvänsä, kaikkensa kannattaa tehdä tupakoinnin lopettamiseksi.

Suosittelen Champixia ja Zybania, sillä ne vievät tupakanhimon pois ja vieroittavan myös nikotiinista toisin kuin nikotiinikorvaustuotteet. Alussa ne vähentävät myös vieroitusoireita. Motivoitunut täytyy tietenkin olla, mutta luulisi motiiviksi riittävän, että saa lisää elinvuosia. Jos keuhkojen tila on noin paha, täytyy tulla järkiinsä ja lopettaa. Itse lopetin vajaa vuosi sitten, koska outo hengenahdistus alkoi pelottaa. Mitään ei ole vielä diagnosoitu, mutta keuhkojen toiminta on selvästi parempi kuin ennen eikä mahdollinen tauti ainakaan enää pahene lisämyrkytyksellä.

• ????
        booky kirjoitti:

No, miten se sitten diagnosoidaan?

• miksimikki
        booky kirjoitti:

että mikä aiheuttaa keuhkoahtaumaa pieniin putkiin, kun en tupakoi? Se on pari kertaa todettu puhalluskokeissa. Astmaa ei ole, vaikka Ventoline avaa putkia ja auttaa hengitystä ja yleistä lihastoimintaa.

• miksimikki
        miksimikki kirjoitti:

että mikä aiheuttaa keuhkoahtaumaa pieniin putkiin, kun en tupakoi? Se on pari kertaa todettu puhalluskokeissa. Astmaa ei ole, vaikka Ventoline avaa putkia ja auttaa hengitystä ja yleistä lihastoimintaa.

Pitääkö jotenkin reagoida, jos pienissä tiehyeissä on ahtaumaa? Johtaako se pahempaan ahtaumaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe