Miten saada vapautus kouluesitelmistä?

Apua!

Noniin, aloitin juuri 9.luokan ja tarkoitus olisi sen jälkeen mennä lukioon.
Keskiarvoni on 8 ja 7- luokan jälkeen aika huono, joten tarkoitus olisi nostaa.
Mutta, minulla on hirveä ongelma, joka häiritsee elämääni ja varsinkin koulunkäyntiäni huomattavan paljon. Minulla on siis vaikea esiintymisfobia.

8. luokan todistuksessa komeili se ihana viitonen, koska äidinkielen opettajamme pitää suullisista esiintymisistä ja ilmaisutaidosta.
Nyt opettajamme ilmaisi, että ysillä on muutenkin paljon suullisia esityksiä JOKA aineeessa, joihin kaikkien on PAKKO osallistua, muuta vaihtoehtoa ei ole, joko esiinnyt tai saat jälki-istuntoa ja nelosen.
Olen muuten ihan suht. hyvä koulussa. Rakastan lukuaineita ( juu, olen outo), mutta onko reilua, että tämän naurettavan fobiani takia keskiarvoni kärsii?

Yritin seiskalla puhua opettajalleni ja terveydenhoitajalle ongelmastani, mutta vapautusta ei kuulemma tipu. Tämäkin on oikeastaan aika kummaa, sillä eräs tyttö sai vapautuksen suullisista esiintymistä HAMMASRAUTOJEN takia!

Mitä hittoa minä teen, kun ei olisi varaa niitä nelosia kamalasti tulla?

Joku voi nyt varmaan tulla sanomaan, että minun pitäisi vain päästä eroon kammostani.
Mutta minä en yksinkertaisesti pääse siitä eroon. Puhun nyt nimenomaan KAMMOSTA en jännittämisestä tms.
Eli, kun minun pitäisi pitää esitelmä, stressaan sitä kuukausia ennen esitelmää.
Esiintymistilanteessa tärisen ja pelkään niin että melkein itken. Monta kertaa olen meinannut ihan oikeasti pyörtyä.
Kun se perhanan esitelmä on ohi, tärisen melkeimpä koko päivän ja lähes poikkeuksetta itken lähes paniikinomaisesti. -.-'

Voi kuullostaa ihan naurttavalta, mutta en voi pelolleni mitään.

11

3631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RFG

      Sama ongelma on täälläkin päin ollut. Kannattaa kokeilla kotona harjoittelemista, ja sitten luet sen mitä pitää samalla tavalla kuin kotona. Tiedän ettei ole helppoa, mutta voihan harjoitella.

      Itselläni ainakin tuo kotona harjoittelu auttoi paljon. Ennen minulla esiintymiset olivat hemmetinmoista änkyttämistä - mutta nyt ne sujuvat ihan normaalisti.

      Myös juuri tuo kuukausia ennen stressaaminen oli itselleni tavallista ennen.

      Ja tuosta kammosta voi päästä irti - apua löytyy myös ihan perheestä, psykologilta ym.

      Niin ja täytyy kyllä olla jollakin päässä vikaa, että vapautusta tulee hammasraudoista..

    • kdmjana

      Mulla on kans ollut tuollaista, ei kylläkään noin pahaa kammoa, mutta ollut kuitenkin. On vieläkin, ja yritän aina väistellä kaikin mahdollisin tavoin esitelmiä ym. Ysillä tulee muutamia esitelmiä, riippuu tietysti opettajista että kuinka monta niitä tulee vai eikö tule lainkaan.

      Mulle ainakin aina jankutetaan, että täytyy harjotella etukäteen kotona monta kertaa että sitten osaa.

      Ja jankutetaan myös sitä, että suurin osa ihmisistä ei pidä esiintymisestä kuten esitelmistä. Vain pienen pieni osa ihmisistä tykkää oikeasti niistä.

      Mulle myös kerrottiin, että niihin esitelmiin voi saada jotain helpotusta esim. että esittää vain osalle ryhmää tms..

      en osaa muuta sanoa. Monilla on tätä jännittämis, kammoamis ym ongelmaa liittyen esiintymiseen. pärjäile.

    • yksvaann

      Kattele vaik takaseinää kun puhut.
      Seuraava oppilas oli ihan yhtä samas asemas kuin sinä.

      Harjoittele puhettas.
      Se autto ainakin mua.

    • Hommaa hammasraudat?

    • ...

      Sinun pitäisi saada joku vapautus kouluesitelmistä jos muutkaan ei saa?

      Jos sua oikeesti kiinnostaa saada hyvä keskiarvo niin et haluaisi mitään vapautusta esitelmistä.

    • Fobioiden tuntija

      Hyvän opettajan tulisi ymmärtää oppilaita, joilla on esiintymispelkoa. Pieni ramppikuume ei yleensä pahenna tilannetta, vaan voi olla jopa hyväksi. Pelkotila (fobia) on sitten asia erikseen. Tässä tilassa ei itse voi tehdä paljoakaan, paitsi päästä äkkiä pois tilanteesta.

      Jos oppilas kokee esiintymisen nöyryyttävänä, pitäisi opettajan antaa muita vaihtoehtoja suorittaa esitelmä. Esim. esitelmöidä vain opettajalle ilman muiden läsnäoloa, tai jättää esitelmä kirjallisena opettajalle.

      Opetussuunnitelmassakin korostetaan oppilaslähtöisiä vaihtoehtoja, jos tavanomainen suoritus ei onnistu/sovellu. Jos oppilas kieltäytyy tavanomaisesta suorituksesta, opettaja on velvollinen järjestämään oppilaalle sopivimman vaihtoehdon. Jos opettaja ei järjestä vaihtoehtoa, eikä oppilas suostu tavanomaiseen suoritukseen, suorittamatta jättämisestä ei saa tulla mitään seuraamuksia.

      Pelkotilojen hoito kuuluu ammatti-ihmisille, eikä opettajan painostuksella ole muuta kuin tilannetta pahentava vaikutus, joka voi kestää koko loppuiän.

      Ehdotan, että puhut asiasta vanhempiesi kanssa. Voisit vaikka pyytää heitä ottamaan yhteyttä luokanvalvojaan tai rehtoriin. Jos mikään muu ei auta, varaa aika lääkärille terveyskeskuksesta ja pyydä lääkäriltä todistus fobiastasi, niin silloin saat virallisen vapautuksen myös kaikista lukionaikaisista esitelmistä. Tämä siis tarkoittaa sitä, että annetaan automaattisesti toinen vaihtoehto, tai suullinen ilmaisu jätetään kokonaan arvostelematta ilman, että se vaikuttaa keskiarvoon tai luokalta pääsyyn.

      • Tilkkutäkkinä

        Kokeile harjoitella kavereidesi kanssa jokaista esiintymistä (valmiin tekstin kanssa) muutama kerta. Harjoittele samalla tavoin kavereidesi kanssa _heidän_ esitelmiänsä. Kotona harjoittele peilin edessä. (Esitä se perheellesikin, jos arvelet sen auttavan/onnistuvan.) Esityksen aikana keskity itse asiaan eli jos luet paperista, katso paperiin ja unohda kaikki muu.

        Vapautus esitelmien pitämisestä ei ole hyvä ratkaisukeino, koska esitelmiä joutuu pitämään muillakin kouluasteilla ja viimeistään työelämässä joutuu melkein ammatissa kuin ammatissa johonkin esiintymistilanteeseen.

        Lukiossa yksi opettajistamme oli innokas harrastelijanäyttelijä ja sen mukaisesti piti huolen siitä että saimme _runsaasti_ julkistakin esiintymiskokemusta. Mieleeni on jäänyt varsinkin se kerta jolloin hän vei meidät laulamaan karaokea ravintolaan (ei alkoholitarjoilua)... Hänen jäljiltään suuri osa luokastamme (minä mukaanlukien) oli koko kurssin alkuosan hermoromahduksen partaalla, mutta loppujen lopuksi luokkamme esiintymisarvosanat paranivat kaikilla kursseilla!


    • Psykologi80

      Jos oppilas kokee esitelmän pidon nöyryyttävänä, ja opettaja siitä huolimatta vaatii sitä, syyllistyy hän virkavelvollisuuden rikkomiseen, koska oppilaan nöyryyttäminen on ehdottoman kiellettyä.
      Tämän vuoksi opettajan on annettava muitakin vaihtoehtoja suorittaa tehtävä.

      Kaikki eivät yksinkertaisesti ole esiintyviä ihmisiä, eikä pakolla saada muuta kuin pahaa aikaiseksi; jopa lopun ikäinen trauma.

      Jos tämä asia ei mene opettajalle perille, on hän silloin täysin väärällä alalla.

      Esiintymisfobia ei parane pakottamalla esiintymään varsinkaan oman luokan oppilaille, vaan sen hoitoon tarvitaan ammattilaista, joka suunnittelee sopivan hoito-ohjelman potilaan kanssa.

      Ehdotan sinulle, että kieltäydyt esitelmästä ja puhut asiasta vanhempiesi kanssa, koska edes kouluterveydenhoitaja ei ymmärrä, miten traumatisoitavaa tämmöinen voi olla.

      Jälki-istuntoa kieltäytymisestä ei voida antaa, koska perustelusi on erittäin hyvä. Myöskään nelosta ei voida antaa, jos pystyt muulla tavalla osoittamaan osaamisesi.

      Tässä asiassa on myös laki oppilaan puolella.

    • Nuori äikänope

      Olen itse juuri valmistumassa ja työelämässä oleva äikänope. Kuulostaa todella omituiselta tuo sinun opettajasi. En pakota oppilaita esiintymään, jos he eivät sitä luokan edessä kykene tekemään. En myöskään painosta muiden oppilaiden edessä esiintymiskammoista oppilasta.

      Oikein pisti vihaksi puolestasi. Miten on mahdollista, ettei opettaja anna mahdollisuutta pitää esitelmää kahden kesken? Nyt sinulla on muutama vaihtoehto. Puhut asiasta vanhempiesi kanssa ja menette vaikka keskustelemaan koululle asiasta yhdessä. Toinen vaihtoehto on, että keskustelet lääkärin kanssa betasalpaajista. En ole varma kuinka nuorille niitä määrätään, mutta niitä käyttävät käsittääkseni jotkut lukioikäiset esiintymistilanteissa.

      Ensin kuitenkin vanhempien kanssa keskustelu. Lohdutuksen sana: Olen itse kammonnut esiintymistä tähän päivään asti. En sinun ikäisenäsi ikinä voinut kuvitellakaan opettajan ammattia itselleni. Älä anna periksi, nuorillakin on oikeus kieltäytyä mahdottomasta.

      Tsemiä syksyyn!

    • siitä vaan

      Muistan kuinka itse pelkäsin aivan älyttömästi esiintyä.. etenkin kun ysin lopussa piti esittää englanniksi esitelmä.. mutta karu totuus on se että jos nyt onnistut välttämään esiintymiseen tulee se kuitenkin vastaan sinulle ennemmin tai myöhemmin. et yksinkertaisesti voi selviytyä jatko-opinnoista ilman yhtään suullista esitystä. olen itse joutunut pitämään kymmeniä seminaareja ja esityksiä opiskeluiden aikana ja pakko vain on mennä ja tehdä se. kyllä se aina jännittää mutta se on normaalia ja iän ja kokemuksen myötä saat itsevarmuutta.
      kyllä se siitä! et varmasti kuole esityksiin!

    • LEPPIS10

      Vanha aloitus mutta vastaampa silti. Mut pakotettiin henkilökohtaisen avustajan toimesta luokan eteen keväällä. Itkin KOKO esitelmän ajan. Olin tosi ahdistunut monta viikkoa sen jälkeen. Syksyllä on uusi avustaja ja tietää kuinka toimia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe