Ite sain viikon, ja jotkut on sanonu että se ois ihan liian vähän. Enpäs tiiä, ku en oo aikasemmin ollu masennuksen takia töistä poissa.. Eli miten on? Mimmosia lomia teillä muilla on ollu? Ja onko tuntunu sopivilta?
Sairasloman pituus masennuksessa?
12
2007
Vastaukset
- emppu
Alkuun burnoutin jälkeen oli kolme kuukautta sairaslomaa. Masennus ei kuitenkaan ole hellittänyt vieläkään, vaikka tuosta h-hetkestä on jo aikaa neljä vuotta. Enimmäkseen olen töissä, mutta välillä tulee kahden viikon sairaslomia. Ei se kaksi viikkoa paljon auta, mutta kuitenkin sitä pystyy loman jälkeen taas roikkumaan pari kuukautta töissä. Tuon parin kuukauden aikana väsymys ja mieliala laskevat pikku hiljaa. Ennen pitkää alkavat ajatukset olla niin sekaisin, ettei oikein tiedä mikä päivä on ja mitä pitäisi tehdä. Arkipäivät ja viikonloput menevät kaikki samana jatkumona; samat asiat kiertävät kehää päässä riippumatta siitä onko töissä vai vapaalla. Sairasloman jälkeen jaksaa aamupäivät joten kuten, mutta iltapäivät tahtovat mennä hämärän rajamailla kovan väsymyksen vuoksi. Oman vaikutuksensa työn rasitukseen tuo liika tunnollisuus. Olen jo harkinnut ammatin vaihtoakin vähemmän kuormittavalle alalle, mutta työnantaja haluaisi pitää minut nykyisessä työpaikassani.
- Meiju
Älä vaadi itseltäsi liikaa, vaan hyväksy, että olet nyt sairas ja loman tarpeessa.Jos olo hiukankin tuntuu loman jälkeen huonolta, käy uudelleen lääkärissä.Loma ei välttämättä tarkoita löhöilyä, vaan tee kaikkea mitä mielit ja mistä saat hyvää mieltä. Älä kuitenkaan stressaa, jos et jaksa.
Itse vaadin itseltäni liikaa ja halusin olla mallipotilas ja parantua ennätysajassa, mutta tuloksena oli loppuunpalaminen.Jouduin vaihtamaan ammatin ym. Prosessi kesti yli vuoden. Nyt kuitenkin kaikki hyvin.
Jaksamisia ja hyvää mieltä Sinulle. - Susa21
Meiju kirjoitti:
Älä vaadi itseltäsi liikaa, vaan hyväksy, että olet nyt sairas ja loman tarpeessa.Jos olo hiukankin tuntuu loman jälkeen huonolta, käy uudelleen lääkärissä.Loma ei välttämättä tarkoita löhöilyä, vaan tee kaikkea mitä mielit ja mistä saat hyvää mieltä. Älä kuitenkaan stressaa, jos et jaksa.
Itse vaadin itseltäni liikaa ja halusin olla mallipotilas ja parantua ennätysajassa, mutta tuloksena oli loppuunpalaminen.Jouduin vaihtamaan ammatin ym. Prosessi kesti yli vuoden. Nyt kuitenkin kaikki hyvin.
Jaksamisia ja hyvää mieltä Sinulle.Kyllä taitaa olla parasta hankkia vielä ainaki se toinen viikko lomaa. Vasta alotin masennuslääkityksen, jo pelkästään sivuoireet siitä on aika kammottavia. Ja vieläpä mies meni kaiken kurjuuden keskellä sanomaan, että on pettäny mua alkukesällä. Aargh.. Kukahan nää rästiin jääneet kotityötkin hoitais, jos ite joudun jo ens viikolla takas töihin...?
- kahju
Tietääkö lääkärikään aina, mikä on sopiva aika olla sairaslomalla?
Mä olen reilun kymmenen vuoden aikana ollut erimittaisilla sairiksilla, väliin lääkäri on jatkanut sairaslomaa, pari kertaa olen keskeyttänyt loman kun olen tuntenut voivani mennä kouluun/töihin. Tasapaino puuttuu, koska en tiedä, kuinka kauan jaksan ilman lääkärin määräämää huilitaukoa.
Tsemppiä emppu ja muut!
- millimolli
Olin loppuunpalamisen ja masennuksen vuoksi yli puoli vuotta lomalla. Loman pituus riippuu tietysti paljon masennuksen voimakkuudesta. Liian lyhyt sairasloma ei auta ja jos loma venyy turhan pitkäksi, työelämään voi olla vaikea palata. Siinäpä pulma. Alan lääkäri kyllä osaa aika hyvin mitoittaa loman oikein ja vähän sen mukaan mille myös sinusta tuntuu.
Tsemppiä. Älä laita itseäs liian koville.- Susa21
Viisaista sanoista. Masennus ja loppuunpalaminen mullakin, vaikka oonki näin nuori. En oo kyllä viikossa muuttunu, siis että väsyttää ihan yhtä paljon ku lääkäriin mennessäkin. Masentaa vieläki. Vielä kun avomiehen kanssa on ero luultavasti lähiaikoina tulossa, tuntuu että oon siitä välillä ihan shokissa. En saanu ite mitään terapia-aikaa tms. pelkästään lääkäriltä lääkereseptin ja ajan muutaman viikon päähän. Taidanpa mennä lähipäivinä uudelleen juttelee tilanteesta.
Tiiän kyllä millon en jaksa. Sanokoot muut (esim. mies) asiasta ihan mitä vaan.. - Väni
Susa21 kirjoitti:
Viisaista sanoista. Masennus ja loppuunpalaminen mullakin, vaikka oonki näin nuori. En oo kyllä viikossa muuttunu, siis että väsyttää ihan yhtä paljon ku lääkäriin mennessäkin. Masentaa vieläki. Vielä kun avomiehen kanssa on ero luultavasti lähiaikoina tulossa, tuntuu että oon siitä välillä ihan shokissa. En saanu ite mitään terapia-aikaa tms. pelkästään lääkäriltä lääkereseptin ja ajan muutaman viikon päähän. Taidanpa mennä lähipäivinä uudelleen juttelee tilanteesta.
Tiiän kyllä millon en jaksa. Sanokoot muut (esim. mies) asiasta ihan mitä vaan..eli masennus saattaa kestää pitkäänkin. Joskus se
seuraa vuosia, aaltoillen. Mutta jos jo ihan nuo-
ren ihmisen masennusta päästään hoitaan ajoissa, tilanne on helpompi. Terapia/lääkitysyhdistelmä on hyvä. Tosin lääke aika kallista ja terapia maksaa myös. Kelalla on nyt terapiaan tarvittava rajoitus lujassa, mutta eiköhän sitäkin saa.Hoida depiksesi ajoissa kuntoon. Ai niin, s-loma voi olla viikosta 3 vuoteenkin. - millimolli
Susa21 kirjoitti:
Tiiän kyllä millon en jaksa. Sanokoot muut (esim. mies) asiasta ihan mitä vaan.....todellakin, sinä itse tiedät parhaiten milloin jaksat. Koska olen töissä yksityisellä ja meillä on hyvä työterveyshuolto, sain onnekseni hyvää terapia-apua psykologilta. Kävin myös psykiatrin juttusilla silloin tällöin ja hän oli erittäin hyvä ammattilainen ja osasi hyvin arvioida mun työkuntoisuuden. Pikemmin itse pidin sitä puolta vuotta takarajana ja halusin töihin.Edessä olisi ollut kohta osa työkyvyttömyys eläkkeen hakeminen Kelalta. Olen jo 56-vuotias ja sinnittelen nyt vain nämä pari vuotta, että pääsisin normaalille osa-aikaeläkkeelle. Nyt tuntuu taas, että masennus on iskemässä ja tuli aika yllättäen. Vielä pari viikkoa sitten tunsin olevani voimissani.
Masennuksesta vielä, jos sitä ei hoida, se vain helposti pahenee ja voi kroonistua, joten se kannattaa ottaa vakavasti. Olen terveydenhoito-alalla ja onneksi olen tietoinen jonkin verran näistäkin asioista.
Luin viime talvena Hymy Kankaanpään kirjan Rakkauden kerjäläinen. Sen saa kirjastostakin.
Nyt ostin myös jonkun pikkukirjan Kirjatorilta,Matka masennuksesta minuuteen.Ritva Laksonen ja Liisa Heikkilä kirjoittajina. Olen juuri ostanut sen enkä osaa paljoa siitä vielä sanoa.
Toivon, että selviät päivä päivältä valoon. Se on kyllä siellä jossain, vaikka välillä siihen ei jaksaisi uskoakaan. Sinulla on tosi vaikea asia myös se ero, eikä se suinkaan helpota sinun masennustasi. - Kirjeestäni taitaa näkyä nyt tämä oma alavireisyyteni, mutta toivottavasti sait tästä jotain.
Hyvää syksyä sinulle. - Susa21
millimolli kirjoitti:
...todellakin, sinä itse tiedät parhaiten milloin jaksat. Koska olen töissä yksityisellä ja meillä on hyvä työterveyshuolto, sain onnekseni hyvää terapia-apua psykologilta. Kävin myös psykiatrin juttusilla silloin tällöin ja hän oli erittäin hyvä ammattilainen ja osasi hyvin arvioida mun työkuntoisuuden. Pikemmin itse pidin sitä puolta vuotta takarajana ja halusin töihin.Edessä olisi ollut kohta osa työkyvyttömyys eläkkeen hakeminen Kelalta. Olen jo 56-vuotias ja sinnittelen nyt vain nämä pari vuotta, että pääsisin normaalille osa-aikaeläkkeelle. Nyt tuntuu taas, että masennus on iskemässä ja tuli aika yllättäen. Vielä pari viikkoa sitten tunsin olevani voimissani.
Masennuksesta vielä, jos sitä ei hoida, se vain helposti pahenee ja voi kroonistua, joten se kannattaa ottaa vakavasti. Olen terveydenhoito-alalla ja onneksi olen tietoinen jonkin verran näistäkin asioista.
Luin viime talvena Hymy Kankaanpään kirjan Rakkauden kerjäläinen. Sen saa kirjastostakin.
Nyt ostin myös jonkun pikkukirjan Kirjatorilta,Matka masennuksesta minuuteen.Ritva Laksonen ja Liisa Heikkilä kirjoittajina. Olen juuri ostanut sen enkä osaa paljoa siitä vielä sanoa.
Toivon, että selviät päivä päivältä valoon. Se on kyllä siellä jossain, vaikka välillä siihen ei jaksaisi uskoakaan. Sinulla on tosi vaikea asia myös se ero, eikä se suinkaan helpota sinun masennustasi. - Kirjeestäni taitaa näkyä nyt tämä oma alavireisyyteni, mutta toivottavasti sait tästä jotain.
Hyvää syksyä sinulle.Kävin taas tänään lääkärissä (en tosin sillä lääkärillä, joka mun masennusta hoitaa), ja sain 1½ vkoa lisää sairaslomaa. Sillon on tapaaminen "oman lääkärini" kanssa. Ja kenties lisää lomaa, jos sillon siltä näyttää.
Eilen puhuttiin illalla miehen kanssa, kyllä se ero nyt on ajankohtasta. No, onneks saan vaikka heti mutsin tuttavalta hienon yksiön tästä läheltä, tuntuu jo vähän valosammalta. Tarkotus alottaa uus elämä, yksin. Tutustua samalla uusiin ihmisiin. Päästä pois tästä onnettomasta suhteesta.
- mie isse
olin kuukauden lomalla, psykiatri olisi pitänyt kauemmin. Tuttavani oli vuoden. Siinä oli välissä pari viikon pituista työpätkää, mutta ei siitä mitään tullut
- mie isse
se, että viikossa ei masennus parane, kyse ei ole flunssasta.. Tarvitaan pitkä irtiotto.
- maarit
Mulla 1 1/2 kk yhtä jaksoisesti, ennen sitä viikko sillon toinen tällön. Masennusta on vieläkin, mutta se pahin ahdistus on onnex toistaisexi ohi.
Mullakin kaikki tulee niin salakavalasti pikkuhiljaa kasvaen vähitellen kaaokseksi pään sisällä.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841370Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82951
- 81945
- 39922
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66865Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61835Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5831