Haaveena olis päästä psykologiaa lukemaan yliopistoon ja tarvitsisin neuvoja kirjoista mitä kannattaisi lukea. Mistä kirjoista olis eniten hyötyä??(mielellään myös englanninkielisiä) Minulla on muutama välivuosi takana, joten monet asiat on ehtinee jo unohtua.. Tarkoitus olis palauttaa mieleen/ oppia uusia asioita ja valmistautua kevään hakuun. Kiitos jos joku viitsii vastata!!
vinkkejä psykan...
6
582
Vastaukset
- Psylyyli
Tuskin mistään tietyistä kirjoista on ihan suoraa hyötyä sisäänpääsyn kannalta, paitsi tietysti valintakoekirjoista. :)
Oma ehdotukseni on tilastotiede, siihen kun törmää niin useimmissa pääsykokeissa kuin monta kertaa vielä psykaa opiskellessakin. Ei mene taatusti hukkaan kummankaan kannalta. Psykologia on niin laaja ala, että yleisesti vain sieltä täältä kirjoja lukemalla taitaa lopulta saavuttaa valintakoekirjaan tarttuessaan tunteen, että on kuullut asiasta joskus... :)
Mutta jos jonkin kirjasuosituksen haluat, itse pidin Atkinson & Hilgard's Introduction to Psychology -kirjasta (esim. http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=0155050699 ). On sitä muutaman kerran tullut tenttiinkin joskus tahkottua.- siitä mihin
aiot hakea. Helsinkiin ja Tampereelle ei tarvii kun tilastotiedettä, muualla on sit muitakin kirjoja.
- Psylyyli
siitä mihin kirjoitti:
aiot hakea. Helsinkiin ja Tampereelle ei tarvii kun tilastotiedettä, muualla on sit muitakin kirjoja.
Joo, silloin kun itse katselin noita oppaita olin toteavinani, että vain Joensuuhun ei tarvinnut lukea tilastotiedettä. Helsinkiin, Tampereelle, Jyväskylään ja Turkuun piti (Åbo Akademista en tosin tiedä). :)
- valintakoekirjat...
voisivat olla ihan jees varsinkin kun usein on kyse alan perusteoksista. Kirjat löytää varmasti jostain yliopistojen nettisivuilta.
- yliopistoon haet
Mitä pääsykoekirjoihin tulee, niin Helsinkiin ja Tampereelle on pelkästään tilastotieteen kirja. Jyväskylän pääsykoe on kaksiosainen; ensimmäisessä osiossa on monivalintakoe ja kirjat jotka kokeeseen pitää lukea, käsittelevät tilastotiedettä ja psykologiaa. Tämän kokeen läpäisseille on soveltuvuuskoe. Joensuuhun on filosofian ja psykologian kirjat. Turkuun on tilastotieteen kirja ja soveltuvuuskoe.
Oletko suorittanut avoimessa yliopistossa opintoja? Voisit aloittaa niistä. Lisäki varmaan kannattaa lukea psykologian kirjallisuutta niistä aihepiireistä jotka itseä kiinnostavat, lisää motivaatiota. - kannattaa lukea
Saa osviittaa mitä opiskelu on. Opintotarjonnan kirjallisuuden näkee netistä. Jos on mahdollisuus, niin kannattaa tietysti käydä vaikka perusopinnot psykologiasta avoimen puolella välivuotena. Ne saa suoraan hyvitetyksi yleensä yliopistossa. Samoin tilasto-opinnoista voi olla hyötyö hakuvaiheessa ja nekin saa hyvitetyksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446