Onko kokemuksia mikä auttaisi käsien tärinään? Ovat tärisseet jo vuoden verran. Alkoi ahdistuneisuudesta ja stressistä. Nyt ne ovat helpottaneet, mutta käsien tärinä ei ole loppunut. Häiritsee työssäni, joka on pientä näpertämistä ja pelkään, että en pian enää suoriudu siitä ja muut huomaavat ongelmani. Jännittäminen ja kiire työssä pahentaa tärinää. Vakaaksi en käsiäni enää saa millään. Mikä avuksi?
käsien tärinä
17
10313
Vastaukset
- Toni
Mulla oli samantapainen ongelma vuosia ennenkuin lääkärille siitä kerroin.
Sain lääkkeeksi Propral 10mgx1 tarvittaessa.
Mielestäni se auttaa.- Tärinätyttö
Minkä tyyppinen tuo propral lääke on? Ahdistuslääkekö? Onko vaaraa tulla riippuvaiseksi? En mielestäni ole enää ahdistunut, ehkä pikemminkin jännitys on jäänyt päälle, vaikka ei olisi enää mitään syytäkään. Ja, kun pelkään käsien tärinää, ne tärisevät entistä enemmän. Voiko työpaikkalääkäri määrätä tätä lääkettä?
- Oskari
Tärinätyttö kirjoitti:
Minkä tyyppinen tuo propral lääke on? Ahdistuslääkekö? Onko vaaraa tulla riippuvaiseksi? En mielestäni ole enää ahdistunut, ehkä pikemminkin jännitys on jäänyt päälle, vaikka ei olisi enää mitään syytäkään. Ja, kun pelkään käsien tärinää, ne tärisevät entistä enemmän. Voiko työpaikkalääkäri määrätä tätä lääkettä?
Juu eli Propral ei ole ahdistuslääke eikä siihen pitäisi olla vaaraa jäädä koukuun!! Se on betasalpaaja joka ehkäisee adrenaliinin vaikutusta ja poistaa jännittäessä kaikki ulkoiset oireet, äänen värinän, punastumisen, käsien tärinän. näiden ollessa poissa ahdistuskin ainakin lievenee. itse käytän kyseistä lääkettä lähes päivittäin!!
(HUOM! tää ei ole virallista tietoa mut tuommonen käsitys minulla on asiasta oman kokemuksen kautta) - Toni
Tärinätyttö kirjoitti:
Propral on betasalpaaja eli sitä käytetään hyvin monenlaisiin oireisiin.Sen toimintaperiaate on se että se estää pumppua käymästä ylikierroksilla.
Luulisin että työpaikkalääkäri voi sitä määrätä sillä mulle reseptin kirjoitti ihan terveyskeskuslääkäri ja nimen omaan käsien tärinään. - käyttäjä
Tärinätyttö kirjoitti:
Oiva lääke jännittykseen jossa tulee fyysisistä oireista haittaa.
Se on kuten tuossa sanottiin beetasalpaaja eikä kuulu lainkaan mielialalääkkeiden eli rauhoittavien lääkkeiden joukkoon.
Sitä käyttävät mm. tarkka-ampujat, joiden käden pitää olla vakaa.
Suosittelen. Siihen ei voi tulla tottumusta.
Helpottaa varmasti. kokeileppa.
Reseptin saat varmasti ihan terveyskeskuksesta tai työpaikka lääkäriltä.
Pyydä lääkettä nimeltä propral ja kerro mihin tarkoitukseen. - nyhkerö
käyttäjä kirjoitti:
Oiva lääke jännittykseen jossa tulee fyysisistä oireista haittaa.
Se on kuten tuossa sanottiin beetasalpaaja eikä kuulu lainkaan mielialalääkkeiden eli rauhoittavien lääkkeiden joukkoon.
Sitä käyttävät mm. tarkka-ampujat, joiden käden pitää olla vakaa.
Suosittelen. Siihen ei voi tulla tottumusta.
Helpottaa varmasti. kokeileppa.
Reseptin saat varmasti ihan terveyskeskuksesta tai työpaikka lääkäriltä.
Pyydä lääkettä nimeltä propral ja kerro mihin tarkoitukseen.kyllä propral on todella hyvä lääke jännitykseen ja vahvistaa samalla sydäntä. olen käyttänyt lääkettä lähes 20 vuotta päivittäen. laskee myös verenpainetta.ei ole rauhoittava lääke. pikemminkin rytmihäiriölääkkeenä käytetty.on todettu hyväksi myös käsien vapinaan.
- vanha
Minä olen kokenut myös tuon saman. Olin aikoinaan tv-korjaaja ja silloin kiusasi joskus tuo käsien tärinä. Sen jälkeen olen vaihtanut ammattia kolmekin kertaa. Käsien tärinä loppui ammatin vaihdon jälkeen.
Pieni käsien vapina on siis tavallista tarkkuutta vaativissa töissä. Se tuntuu nolottavan, kun se näyttää olevan heikkoutta. Kaverin kanssa me siitä kyllä puhuttiin ja vähän naureskeltiin.
Se on siis aika luonnollista. Jos yrittää pitää kättä vakaana, se on jännitystila. Jännitystila saa käden vapisemaan. Se johtuu myös siitä, että kädet ovat liian korkealla, kun ovat pöydän päällä.
Tehtaassa työskentelevillä naisilla on ollut kädet ylhäältä päin ripustetuissa kannattimissa. Silloin kädet lepää ja he jaksavat enemmän. Kysele vähän ammatti-ihmisiltä näistä asioista.- apua saatavissa
Luettuani käsien tärinästä, tuli mieleeni oma n. 20 v. sitten kokemani vaikea asia. Kaikki alkoi elämäntilanteeni muuttumisesta ja ahdistuksesta, joka oli ollut 'kaapissa' piilossa vuosikymmenet. Kun laukaiseva tekijä löytyi, ahdistus pääsi valloilleen ja siitä alkoi pitkä tie terapioineen ja lääkehoitoineen. Tänään elän normaalia elämää, joten haluaisin lohduttaa sinua, apua on saatavissa. Omasta kokemuksestani voin kertoa, että jos silloin olisi ollut Propral-lääkitys tarjolla minulle, olisin säästynyt monesta kauheasta tilanteesta. Aikaa kului n. 7 v. ennen kuin minulta kysyttiin: oletko jo kokeillut Beeta salpaajaa (Propral). Aluksi en uskonut lääkkeen voivan auttaa, mutta kokeiltuani 'kesymmissä' tilanteissa huomasin, että kyllä se tepsii!
Vähitellen aloin luottaa lääkkeeseen, en pelännyt enää kahvi- ruokailu- tai muita tilanteita, joissa jouduin olemaan esillä. Elämä tuntui muuttuneen aivan käsittämättömällä tavalla jo sen vuoksi, että uskalsin ottaa kynän käteeni ja kirjoittaa jonkun katsellessa, tai uskalsin mennä ruokailemaan ystävieni kanssa ulos ym. listaa voisi jatkaa loputtomiin. Vähän kummastuttaa se että jotkut voivat kavereiden kanssa naureskella asialle (käsien tärinälle) silloin se todennäköisesti on puhtaasti fyysinen vaiva. Usein kuitenkin käsien tärinä on psyykkistä ja johtuu mm. paniikkihäiriöstä. Kaikki te, jotka kärsitte näistä asioista: uskokaa, apua on saatavissa. Sitä pitää vaan itse lähteä hakemaan. Kehoittaisin tilaamaan yksityiseltä psykiatrilta ajan, joka osaa neuvoa eteenpäin, tai jos on hyvä 'oma lääkäri' niin kääntyä hänen puoleensa. Ujostella ei kannata, meitä on enemmän kuin saattaa arvatakaan. Oman selviämiseni kautta haluan kannustaa kaikkia näistä asioista kärsiviä, varmasti selviätte - jos itse sitä haluatte. - vanha
apua saatavissa kirjoitti:
Luettuani käsien tärinästä, tuli mieleeni oma n. 20 v. sitten kokemani vaikea asia. Kaikki alkoi elämäntilanteeni muuttumisesta ja ahdistuksesta, joka oli ollut 'kaapissa' piilossa vuosikymmenet. Kun laukaiseva tekijä löytyi, ahdistus pääsi valloilleen ja siitä alkoi pitkä tie terapioineen ja lääkehoitoineen. Tänään elän normaalia elämää, joten haluaisin lohduttaa sinua, apua on saatavissa. Omasta kokemuksestani voin kertoa, että jos silloin olisi ollut Propral-lääkitys tarjolla minulle, olisin säästynyt monesta kauheasta tilanteesta. Aikaa kului n. 7 v. ennen kuin minulta kysyttiin: oletko jo kokeillut Beeta salpaajaa (Propral). Aluksi en uskonut lääkkeen voivan auttaa, mutta kokeiltuani 'kesymmissä' tilanteissa huomasin, että kyllä se tepsii!
Vähitellen aloin luottaa lääkkeeseen, en pelännyt enää kahvi- ruokailu- tai muita tilanteita, joissa jouduin olemaan esillä. Elämä tuntui muuttuneen aivan käsittämättömällä tavalla jo sen vuoksi, että uskalsin ottaa kynän käteeni ja kirjoittaa jonkun katsellessa, tai uskalsin mennä ruokailemaan ystävieni kanssa ulos ym. listaa voisi jatkaa loputtomiin. Vähän kummastuttaa se että jotkut voivat kavereiden kanssa naureskella asialle (käsien tärinälle) silloin se todennäköisesti on puhtaasti fyysinen vaiva. Usein kuitenkin käsien tärinä on psyykkistä ja johtuu mm. paniikkihäiriöstä. Kaikki te, jotka kärsitte näistä asioista: uskokaa, apua on saatavissa. Sitä pitää vaan itse lähteä hakemaan. Kehoittaisin tilaamaan yksityiseltä psykiatrilta ajan, joka osaa neuvoa eteenpäin, tai jos on hyvä 'oma lääkäri' niin kääntyä hänen puoleensa. Ujostella ei kannata, meitä on enemmän kuin saattaa arvatakaan. Oman selviämiseni kautta haluan kannustaa kaikkia näistä asioista kärsiviä, varmasti selviätte - jos itse sitä haluatte.Pitää löytää oikea syy asioille. Käsien väsyminen on tosiasia pöydän päällä työskennellessä. Pieniä osia käsitellessä tärinä tulee selvästi ilmi. Esim. kun pitää saada 3mm ruuvi paikoilleen ahtaassa paikassa, niin käsi voi väsyä nopeasti. Osat voi olla myös niin pieniä, että niitä on vaikea nähdä paljaalla silmällä.
Näissä töissä käsiin alkaa tulla myös omituinen tunne. Siitä tietää, että kättä ei voi pitää tärisemättä. Kuten jo kerroin, joskus on käytetty erityisiä käsien kannattimia, koska työasento aiheuttaa käsien väsymistä. Verenkierto heikkenee, kun kädet on ylhäällä pöydän päällä.
Käsien tärinää ei esiinny esim. rakennustyömiehillä, talonmiehillä ym. - Tärinätyttö
vanha kirjoitti:
Pitää löytää oikea syy asioille. Käsien väsyminen on tosiasia pöydän päällä työskennellessä. Pieniä osia käsitellessä tärinä tulee selvästi ilmi. Esim. kun pitää saada 3mm ruuvi paikoilleen ahtaassa paikassa, niin käsi voi väsyä nopeasti. Osat voi olla myös niin pieniä, että niitä on vaikea nähdä paljaalla silmällä.
Näissä töissä käsiin alkaa tulla myös omituinen tunne. Siitä tietää, että kättä ei voi pitää tärisemättä. Kuten jo kerroin, joskus on käytetty erityisiä käsien kannattimia, koska työasento aiheuttaa käsien väsymistä. Verenkierto heikkenee, kun kädet on ylhäällä pöydän päällä.
Käsien tärinää ei esiinny esim. rakennustyömiehillä, talonmiehillä ym.Osa työstäni on todella tarkkaa, mikroskooppityötä. Käden tulisi olla siis tosi vakaa. Jännitän siis todella näitä työtehtäviä ja niistä suoriutumistani. Ennen ei ollut mitään ongelmia, mutta stressaavan elämän tilanteen jälkeen vaiva on jäänyt siis päälle. Luulin vaivan poistuvan ajan kanssa. Näin ei tunnu käyvän. Kukaan ei varmaan ole vielä huomannut tätä vaivaani, mutta pelkään tekeväni virheitä ja sitten asiaa aletaan ihmetellä ja syy huomataan, siis epävakaa käsi.
- Tärinätyttö
Tärinätyttö kirjoitti:
Osa työstäni on todella tarkkaa, mikroskooppityötä. Käden tulisi olla siis tosi vakaa. Jännitän siis todella näitä työtehtäviä ja niistä suoriutumistani. Ennen ei ollut mitään ongelmia, mutta stressaavan elämän tilanteen jälkeen vaiva on jäänyt siis päälle. Luulin vaivan poistuvan ajan kanssa. Näin ei tunnu käyvän. Kukaan ei varmaan ole vielä huomannut tätä vaivaani, mutta pelkään tekeväni virheitä ja sitten asiaa aletaan ihmetellä ja syy huomataan, siis epävakaa käsi.
Lisäisin vielä, että käteni eivät tärise huomattavasti sosiaalisissa tilanteissa, en siis jännitä muita ihmisiä yms. Mutta nimikirjoituksen kirjoittaminen on kyllä myös vaikeaa. Se onkin muuttunut tässä vähitellen pariksi viivan vedoksi, samoin käsialani on muuttunut huonoksi, kirjoittaminen on jotenkin kankeaa, ranteet ei tottele kunnolla. Minulla on ollut joskus hyvä käsiala. Mahtavat liittyä jotenkin toisiinsa nämä ongelmat?? Kumpa saisin käteni rennoiksi! Täytyy varmaan kysyä sitä Propralia lääkäriltä. Olisiko joitakin muita rentoutuskeinoja käsille? Olen huomannut, että jos teen jotain raskasta, nostelen painavaa tai muuta, niin se lisää tärinää käsissä. Mahtaisiko olla jotenkin lihakset krampissa? Muutenkin on usein ranne kipeä ja peukalo. Rasittavat liikkeet työssä, voivatko ne aiheuttaa tälläisen kestotärinän käsissä? Nyt alkoi tämä juttu jo rönsyillä, mutta jos jollain olisi kokemusta...
- Esko
Tärinätyttö kirjoitti:
Lisäisin vielä, että käteni eivät tärise huomattavasti sosiaalisissa tilanteissa, en siis jännitä muita ihmisiä yms. Mutta nimikirjoituksen kirjoittaminen on kyllä myös vaikeaa. Se onkin muuttunut tässä vähitellen pariksi viivan vedoksi, samoin käsialani on muuttunut huonoksi, kirjoittaminen on jotenkin kankeaa, ranteet ei tottele kunnolla. Minulla on ollut joskus hyvä käsiala. Mahtavat liittyä jotenkin toisiinsa nämä ongelmat?? Kumpa saisin käteni rennoiksi! Täytyy varmaan kysyä sitä Propralia lääkäriltä. Olisiko joitakin muita rentoutuskeinoja käsille? Olen huomannut, että jos teen jotain raskasta, nostelen painavaa tai muuta, niin se lisää tärinää käsissä. Mahtaisiko olla jotenkin lihakset krampissa? Muutenkin on usein ranne kipeä ja peukalo. Rasittavat liikkeet työssä, voivatko ne aiheuttaa tälläisen kestotärinän käsissä? Nyt alkoi tämä juttu jo rönsyillä, mutta jos jollain olisi kokemusta...
Ajattele esim. hiirikättä. Ihmiset saa särkyjä pelkästä hiiren käsittelystä. Samantapainen sinunkin asiasi saattaa olla. Et ole kuitenkaan kertonut, millainen työasentosi on. Varmaa on kuitenkin, että jossain toisessa työssä kätesi ei täriseisi. Esim. puutarhureilla ja siivoojilla ei kädet tärise. He valittavat kyllä muita vaivoja ja särkyjä. Jännitystilat ja verenkierto ovat asioihin vaikuttamassa.
- NYHKERÖ
Minulla on tärinä tauti myös ja se on peritynyt isältäni. Syön propral nimisiä lääkkeitä tärinään,mutta eivät nekään aina auta. Minulla on niin sanottu kahvikuppi neuroosi ja olen elänyt sen kanssa jo 41 vuotta.Ei tarvitse vaan välittää.. ole oma itsesi ja jos joku kysyy asiasta sano rehellisesti,että sinulla jännittää.
- taxu
Hei Rosa!
Et ole yksin ongelmasi kanssa, meitä jännittäjiä riittää muitakin. Minullakin
alkoi paniikkihäiriö ensin" vain" käsien tärinästä ja pikku hiljaa tuli myös
muita oireita. Lopulta sain kunnon paniikki-kohtauksia. Olen sairastanut
paniikkihäiriötä 90-luvun alusta ja muuta jännitystä ja käsien tärinää ties
kuinka kauan. Ahdistus ja varsinkin stressi yleensä laukaisee tai pahentaa
tilannetta. Oletko koskaan miettinyt mikä aiheuttaa suurta stressiä?
Suosittelisin Sinulle että hakeutuisit keskustelemaan terapeutin kanssa asiasta
ja/tai liityisit johonkin ryhmään jossa olisi muita samasta asiasta kärsiviä
ihmisiä = vertaistukiryhmä. Kannattaa lähteä katkaisemaan kierre nyt
ennenkuin se pääsee pahemmaksi kuin se nyt on.
PAREMPAA HUOMISTA SINULLE!
Taxu - sheikki
Moi.
Itse kärsin samasta vaivasta. Tuntuu, että pahenee vuosi vuodelta. Itseä ei aikaisemmin niin haitannut, mutta nykyään siitä huomautellan niin usein, että rupeaa häiritsemään. Liittyy etenkin sosiaalisiin tilanteisiin, sekä fyysisen rasituksen yhteyteen. Välillä tosiaan on erittäin ärsyttävää, kun ei saa nimmaria kirjoitettua, tai näppäimistöä käytettyä. Pystyn kuitenkin tarkkuutta vaativiin tehtäviin, kunhan ne saa tehdä ilman "takapiruja". Tuleeko niistä beettasalpaajista jotain sivuvaikutuksia, kuten väsymystä, riippuvaisuutta tms..? - tärinä lakkasi
Hei kaikille,
Käykää ihmeessä kokeilemassa akupunktiota.Mulla oli tosi pahat stressi-oireeet johon liittyi myös käsien tärinä sekä liuta muita ongelmia.Syy voi olla hermostossa joka on ylivirittynyt stressin takia,lihakset ovat jatkuvassa jännityksessä jne.Sain avun ja kaikki oireet hävisivät pikkuhiljaa.Käyntejä vaatii monta eikä ole kukkarolle ystävällinen,mutta olen sitä mieltä että kannatti maksaa!!
Yhtään pilleriä en ole syönyt.- hupastoli
Propral 40mg tehoaa käsien tärinään, mutta jos tekee raskasta työtä jossa joutuu nostelemaan raskaita esineitä kädet koukussa ei edes propral tehoa, kun lihakset alkavat kramppaamaan alkaa ainakin minulla kädet tärisemään kun esim puristan sormenpäitä yhteen. Ja se jos joku on todella vitut...
Sille ainakaan ei ole mikään lääke tehonnut minulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225564- 324900
- 292814
- 342374
- 372078
- 152028
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121611
- 231512
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291489