Abba suomessa 20.1.1975

Sammy who was low

Oon tässä viime aikoina innostunut kuunteleen Abban hittiklassikoita.

Olisiko kellään missään mitään tarkempaa tieoa Abban ainoasta Suomen keikasta Finlandia-talolla 20.1.1975. Netistä tietoa löysin yllättävän vähän.

Jännä juttu etteivät toista kertaa tulleet, vaikka näinkin lähellä asuivat ja levytkin taisivat Suomessa myydä. Näköjään pohjanlahden ylitys (mihin monien maailmanluokan tähtien Suomeen tulo kaatui 70-luvulla) oli ylipääsemätön homma myös ruotsalaisille maailmanluokan tähdille. :P

17

2677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aapo63

      Eipä tuosta Helsingin keikasta paljoa ole informaatiota tallella. Taustabändinä heillä oli Boris & the BeatMakers ja jos oikein muistan, tuolla bändillä olisi ollut myös oma esiintyminen Hesperian yökerhossa jossain vaiheessa Abban tuonaikaista kiertuetta. Niinpä Abba "osti" bandin ulos esiintymällä Finlandia-talon keikan jälkeen Hesperian yökerhossa.

      • ylipäätään

        laiska keikkailemaan, se ei koko uransa aikana tehnyt kuin kaksi maailmankiertuetta joista vain jälkimmäinen (1979) ulottui myös Pohjois-Amerikkaan. USA:n markkinoiden valloittamiseksi se oli liian vähän ja liian myöhään. Kaikki ne 1970-luvun brittiaktitkin jotka juhlivat USA:n albumilistoilla kiersivät siellä joka vuosi (kuten ELO) tai asuivat siellä (kuten David Bowie).


    • Sammy who was low

      ...että onko Abban yksittäisiä jäseniä käynyt soolokeikoilla yms. Suomessa?

      • Abbapähkinä

        ABBA-aikojen jälkeen ainakin Frida on esiintynyt Suomessa. Shine-levyn mainoskierue toi hänet syksyllä 1984 Helsinkiin ja Asemaravintolaan. Svenska Teaternin hyväntekeväisyysgaala puolestaan houkutteli rouvan Helsinkiin loppusyksyllä 1996. Tilaisuudessa Frida esitti playbackina biisit "Ögonen" ja "Även En Blomma".


      • Abbapähkinä
        Abbapähkinä kirjoitti:

        ABBA-aikojen jälkeen ainakin Frida on esiintynyt Suomessa. Shine-levyn mainoskierue toi hänet syksyllä 1984 Helsinkiin ja Asemaravintolaan. Svenska Teaternin hyväntekeväisyysgaala puolestaan houkutteli rouvan Helsinkiin loppusyksyllä 1996. Tilaisuudessa Frida esitti playbackina biisit "Ögonen" ja "Även En Blomma".

        Tuossa ylempänä joku nimimerkitön kirjoitti että 1979 ABBA ulotti kiertueensa Yhdysvaltoihin asti. Tuo on totta, mutta 1977 ABBA keikkaili vielä kauempana, nimittäin Australiassa asti. Viimeisenä ABBA keikkaili Japanissa ja sen jälkeen oli keikkailut keikkailtu. No, ei Beatles:kaan ollut keikkabändi. Vimeinen kiertue taisi olla ohi jo 1964.


      • Iloveabba
        Abbapähkinä kirjoitti:

        ABBA-aikojen jälkeen ainakin Frida on esiintynyt Suomessa. Shine-levyn mainoskierue toi hänet syksyllä 1984 Helsinkiin ja Asemaravintolaan. Svenska Teaternin hyväntekeväisyysgaala puolestaan houkutteli rouvan Helsinkiin loppusyksyllä 1996. Tilaisuudessa Frida esitti playbackina biisit "Ögonen" ja "Även En Blomma".

        moi Abbapähkinä. Mua kiinnostaisi tuo, kun sanoit että Frida esiintyi Helsingin asemaravintolassa. Olitko paikalla? Oliko se "ihan oikea" keikka, vai esittikö playbackina jonkun biisin tms? Vai esiintyikö ollenkaan? Ajattelin jos oli vaan pr-tilaisuus medialle. Tuosta kun löytäisi vanhoja lehtijuttuja, olisi kiinnostavaa.


      • jfewjgwh

    • Abba 4ever

      Kaverini alkoi miettiä samaa tuossa äsken kun kuuntelimme Rokc me:tä Hän sanoi aettei abba koskaan tehnyt keikkaa suomeen

    • <<<

      jyrki hämäläisen kirjojen mukaan abba kävi 75 suomessa

      • abbalandia

        Kyllä, Abba tosiaan konsertoi Helsingissä tammikuussa 1975. En tosin muista onko siitä silloin kirjoitettu, synnnyin 1971....

        Abbahan oli tuolloin tietyssä välivaiheessa, Waterloo edellisenä keväänä oli ollut iso hitti mutta uusia hittejä ei ollut tullut


    • HoneyHoney1969

      Kyllä abba kävi yhden keikan ehdottomasti tekemässä Helsingissä! Hesarissa oli pieni juttu siitä jokunen vuosi sitten, taisi olla kuvakin (?)
      Minä olin tuolla 96 hyväntekeväisyyskonsertissa Svenska Teaternissa, jossa Frida esiintyi :) harmi ettei ollut digikameroita niihin aikoihin. Soololevy oli juuri ilmestynyt.

    • drums fernando

      minäkin olin tuolla hyväntekeväisyyskonsertissa jossa oli Frida esiintymässä :D jollain oli iso lakana jossa luki "FRIDA", ja Frida itsekin huomasi sen ja nyökkäsi sinnepäin katsomoa biisin jälkeen. En enää muista mihin kerättiin rahaa tuolla konsertilla?
      Mitenkäs Agnetha?? Eikö käynyt koskaan edes pr-visiitillä Suomessa? En nyt muista sen aikasia lehtijuttuja. Mulla on sellainen käsitys että Wrap your arms around me levy möi aika hyvin Suomessa.
      Olin yllättynyt siitä joulukuun 2010 lehtijutusta, jossa kertoi ruotsalaislehdelle, että Abban paluu saattaisi olla mahdollista. Vai olikohan se että *mahdollisesti haluaisi Abban tekevän "paluun"?* Mahtaako itsekään tosiaan uskoa siihen? Minä en ainakaan. Mutta olisi se huimaa yksi iso vaikka hyväntekeväisyyskonsertti Lontoon Wembleyllä vielä kerran :D

      • Chiquita Chiqitita

        Olisi kyllä aika mahtava juttu nähdä ja kokea Abba vielä kerran. "Abbalaiset" ovat vanhentuneet ja äänissäkin on tapahtunut muutoksia, mutta musiikki on pysynyt yhtä tuoreena ja ajattomana kuin ennenkin. Waterloo, "Vule vuu", Fernando ja muut superhitit vielä kerran isolla stagella.... sinne minäkin tahdon!


    • Abba fani

      Se on hyvin mahdollista että Abba tekee comebackin mut se Ulevasus sanoo aina et ei tule comebackia

      Olen 12v poika ja olen suuri abba fani

    • Ssamppanjaa

      Agnetha koskaan Suomessa? Edes promotoimassa soololevyjään? Mietin ennen Abbaa, mahtoiko koskaan esiintyä täällä missään?

    • angi62

      Hei. Minä olin 20.1 1975 Abban konsertissa Finlandia-talossa.Mulla on lippukin vielä tallessa.Kaikki istuivat kiltisti paikoillaan ja Mun vieressä istui Annikki Tähti iltapuvussa.
      Olin itse silloin 13 -vuotias.Waterloon lauloivat ylimääräisenä. Uskomattominta oli Björnin lavaesiintyminen- täyttä Poweria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4051
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1581
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1396
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1254
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1128
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe