Pakolliset kahvitteluhetket

Stressaantunut

Kirjoitin aluksi tämän tuonne kiusaamisosalstolle, mutta tänne kai tämä taitaa kuulua.

Meidän firmassa on jotenkin pakonsanelemaa, että kahville pitää tulla aamulla kol 9:30. Jos et tule, olet heti muiden kahvittelijoiden puheenaiheena: onko sillä krapula, vai onko se jotenkin suuttunut, masentunut jne.

Itse en kerta kaikkiaan !!!! jaksaisi tuota paskanjauhantaa, en ollenkaan. Keksin mitä mielikuvituksellisimpia keinoja välttyäkseni tuolta kahvitauolta. Minua jotenkin ahdistaa se kun ihmiset puhuu omista asioistaan siinä kaikkien kuullen. Minä haluan pitää omat asiani pois sieltä. Jos joskus sinne kahvihuoneeseen menen ja en puhu mitään, kysytään MIKÄS SULLA ON KUN ET MITÄÄN PUHU.

Minulla ei ole mitään kahvikuppineuroosia, enkä ole tietääkseni masentunut.

92

34146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aihepiiriä?

Jos ei halua erityisemmin puhua omista asioistaan, niin työkavereiden pitäisi yrittää tyytyä siihe. Mutta jäät pois porukasta, käy sinun ehkä huonosti. Oletko yrittänyt keksiä aiheita voista voisit puhua, ja kenties ihan mielessäsikin? Ja joka miutakin kkiinnostaa ainakin mjuodon vuoksi. Miesporukoissa usein turvaudutaan urheiluun tai teknisiin asioihin, kuten autoihin. Puhutaan, mutta ei tarvitse tehdä selkoa omista asioistaan aina ja kaikille.

• Stressaantunut

Olen kyllä yrittänyt vaihtaa puheenaihetta, nytkin olympialaisten aikaan sen olisi kuvitellut olevan ijhan helppoa. Mutta ei!! Ollaan hetki hiljaa ja sitten kysytään - vaikkapa että, "onko teillä taulu-tv vai".

Tässä vaiheessa yleensä lähden pois.

• zdfzgdz

onko sulla sosiaalisten tilanteiden pelkoa? mulla ainakin on ja vaikeuttaa elämää tosi paljon. Inhoan kaikkia yhteisiä hetkiä kun pitäisi olla joku puheenaihe koko ajan käynnissä, itse en keksi ikinä mitään paniikiltani

• mie täältä

Eiköhän siellä työpaikalla olla työn tekemisen vuoksi eikä juoruamassa toisten asioista. Tämä tärkeä seikka vaan unohtuu usein ainakin naisvaltaisilla aloilla... Kuinkahan paljon säästettäisiinkään aikaa ja varoja jos työpaikkakiusaamiseen puututtaisiin oikeasti ja se kriminalisoitaisiin...?

• Ei jaksa
        mie täältä kirjoitti:

Eiköhän siellä työpaikalla olla työn tekemisen vuoksi eikä juoruamassa toisten asioista. Tämä tärkeä seikka vaan unohtuu usein ainakin naisvaltaisilla aloilla... Kuinkahan paljon säästettäisiinkään aikaa ja varoja jos työpaikkakiusaamiseen puututtaisiin oikeasti ja se kriminalisoitaisiin...?

Unelmatyöpaikassani ei juoruiltaisi tms. "mukavaa".

• Hintriikka

Se rauhoittaa!

• täällä.....

En ole yhdessäkään työpaikassa viettänyt "pakollisia" kahvitaukoja, koska olen vähän ujo ja samoin kuin sinä, en ole halunnut toitottaa elämääni muille. Työssäni olen kuitenkin ollut aina erittäin hyvä ja moitteita ei ole tullut koskaan. Siitä huolimatta, olen saanut lähteä kahdesta paikasta (määräaikaisuuksia) sen vuoksi, että en kuulemma ole tarpeeksi sosiaalinen.

Minusta tuo on vähän kummallista, koska kuitenkin olen jutellut ihan normaalisti aina työkavereille pakollisten taukojen ulkopuolella - se on jotenkin luontevampaa niin. En ole mielestäni käyttäytynyt mitenkään poikkeavasti muuten, paitsi jäänyt pois kahvitteluista (en muuten edes juo kahvia :D).

No, viime vuodet olen ollut työpaikassa, jossa tauot pidetään silloin kun ehditään. Sopii minulle. Niin, ja olen kuitenkin edennyt urallani - sitä tuskin olisi tapahtunut ansioistani huolimatta, jos olisin jotenkin poikkeava.

Minusta on tärkeintä, että ihminen hoitaa työnsä. Toki seurustelukin on suotavaa niille, jotka sitä haluavat harrastaa, mutta pitäisi ymmärtää, että jotkut viihtyvät parhaiten itsekseen.

• kolmas kohtalotoveri

Vähän samasta syystä sain minäkin lähteä, muodollisesti tosin tuta-syistä.

Se on tuo verkostoitumisen taito nykyään niin tärkeä, ja siihen kuuluu osana paskanjauhanta. Ex-firmassa työtehtäviä suunnitteleva ja jakava keskijohto oli korvattu kahvitauoilla, ja kun en sitä taukoturinaa kestänyt, jäin myös ilman sen ohessa jaettavia työtehtäviä. Tehtäviä minulle olisi kyllä kuulemma löytynyt jokseenkin heti kun olin lähtenyt...

Koskaan en kuitenkaan ole duunikavereitten kanssa riidellyt, vittuillut niille, puukottanut selkään, sabotoinut niiden työtä tms., joita kaikkia jotkut sosiaalisemmat tapaukset kyllä näyttävät harrastavan. Milloin on ihan työasioissa pitänyt olla tekemisissä jonkun kanssa, duunikaverin tai asiakkaan, ei siinä ole ollut mitään ongelmaa. Se on tuo oheissosiaalisuus vain, mihin en ole pätkääkään motivoitunut.

• Stressaantunut

Onpa ikävää, että olet tuon syyn takia joutunut vaihtamaan työpaikkaa. Minä olen kyllä ihan sosiaalinen ihminen, mutta juoruilijaksi minusta ei ole.

Tällä viikolla yllätin pari työkaveria kahvihuoneesta (olivat kahdestaan), siis pidennetyltä kahvitauolta - ja mistäs he puhuivat? No, kollegan avioerosta !! Menivät ihan vaikeiksi, kun minut kaviautomaatilla huomasivat. Tiedän, että kollegan avioero on pahimmillaan ja hänellä on vaikeaa. En tajua, mitä kiksejä ihmiset saa tällaisesta pulputtamisesta. Joo, jos ei enää omat asiat riitä, otetaan sitten vaikka kollegan....

• Tympii ja ahdistaa

Työpaikallani naistyöyhteisössä näyttää olevan tuo oheissosiaalisuus jopa tärkeämpää kuin työ!
        Tämän takia en viihdy siellä yhtään ja haaveilen työyhteisöstä, jossa oikeasti keskityttäisiin vain ja ainoastaan (tai ainakin enimmäkseen) työntekoon - tai sitten etätyöstä. Tässä tapauksessa etätyö ei ole valitettavasti työtehtävien hoitamisen kannalta mahdollista. Olen juuri niin sosiaalinen kuin työtehtävät vaativat enkä yhtään enempää...

• Teetä ja sympatiaa!
        Stressaantunut kirjoitti:

Onpa ikävää, että olet tuon syyn takia joutunut vaihtamaan työpaikkaa. Minä olen kyllä ihan sosiaalinen ihminen, mutta juoruilijaksi minusta ei ole.

Tällä viikolla yllätin pari työkaveria kahvihuoneesta (olivat kahdestaan), siis pidennetyltä kahvitauolta - ja mistäs he puhuivat? No, kollegan avioerosta !! Menivät ihan vaikeiksi, kun minut kaviautomaatilla huomasivat. Tiedän, että kollegan avioero on pahimmillaan ja hänellä on vaikeaa. En tajua, mitä kiksejä ihmiset saa tällaisesta pulputtamisesta. Joo, jos ei enää omat asiat riitä, otetaan sitten vaikka kollegan....

En nyt jaksanut alkaa lukemaan koko viestiketjua kun latautuu niin hitaasti. Meillä on jotain 40 henkilöä kaffeilla, joten mukaan mahtuu monenlaista immeistä ja tossunkuluttajaa. Me puhutaan omista asioista jos siltä tuntuu, kukaan ei pakota. Näin perjantaisin juuri viikonlopunvietto on semmonen kestoaihe, eikä siinä oo mitään jos sanoo, että kattoo telkkua,syö hyvin ja nukkuu! Iloitaan siitä, jos työkamu lähtee vaikka matkalle! Puhutaan lööpeissä olleista aiheista (tällä viikolla naureskeltiin, ettei tullu sitten maailmanloppu!), säästä, paikkakunnan tapahtumista, telkkariohjelmista, elokuvista, kirjoista,lapsista, lemmikkieläimistä, harrastuksista jne. En itse tykkää urheilusta missään muodossa, mutta ihan kiva on ollut kuulla kun työkaveri kertoo puolimaratoonille harjoittelustaan ja sitten siitä kun hän osallistui kyseiseen kisaan! Laihdutusvinkit, autonkorjaukset, parhaimmat marjapaikat, alennusmyynnit, hassut sattumukset itselle/perheenjäsenelle/tutulle, puutarhavinkkejä, kuka on hyvä kampaaja/hammaslääkäri jne. Aiheita on satoja...Meillä ylläpidetään sellaista hyvää henkeä, että ei pahemmin juoruilla, eikä ketään saa mennä lyttäämään!! Minusta on tosi kivaa olla kaffilla, vaikka itse juonkin teetä...

• Stressaantunut
        Teetä ja sympatiaa! kirjoitti:

En nyt jaksanut alkaa lukemaan koko viestiketjua kun latautuu niin hitaasti. Meillä on jotain 40 henkilöä kaffeilla, joten mukaan mahtuu monenlaista immeistä ja tossunkuluttajaa. Me puhutaan omista asioista jos siltä tuntuu, kukaan ei pakota. Näin perjantaisin juuri viikonlopunvietto on semmonen kestoaihe, eikä siinä oo mitään jos sanoo, että kattoo telkkua,syö hyvin ja nukkuu! Iloitaan siitä, jos työkamu lähtee vaikka matkalle! Puhutaan lööpeissä olleista aiheista (tällä viikolla naureskeltiin, ettei tullu sitten maailmanloppu!), säästä, paikkakunnan tapahtumista, telkkariohjelmista, elokuvista, kirjoista,lapsista, lemmikkieläimistä, harrastuksista jne. En itse tykkää urheilusta missään muodossa, mutta ihan kiva on ollut kuulla kun työkaveri kertoo puolimaratoonille harjoittelustaan ja sitten siitä kun hän osallistui kyseiseen kisaan! Laihdutusvinkit, autonkorjaukset, parhaimmat marjapaikat, alennusmyynnit, hassut sattumukset itselle/perheenjäsenelle/tutulle, puutarhavinkkejä, kuka on hyvä kampaaja/hammaslääkäri jne. Aiheita on satoja...Meillä ylläpidetään sellaista hyvää henkeä, että ei pahemmin juoruilla, eikä ketään saa mennä lyttäämään!! Minusta on tosi kivaa olla kaffilla, vaikka itse juonkin teetä...

Teillä on todella aito ja hyvä työilmapiiri. Se on valitettavasti vaan harvinaista.

Kyse meilläkään ei periaatteessa ole jutun aiheista, vaikken ole noiden lööppijuttujen kannattaja. Pointti tässä on se, oletko paikalla vai et. Siis fyysisesti, istu siinä pöydän ääressä. Jos et istu, olet muiden mielestä joko suuttunut tai krapulassa jne. Tämä on tämän jutun vino puoli, ei niinkään ne puheenaiheet.

• ei oo multa kyselty

mikset istu kahvill. en nyt kuitenkaa nurkaan vetäydy mutta en juo kahvii eikä kiinnosta paskapuheita kuunnella tai muita jonninoutavii asioita.

• nainen5

ilmeisesti nais porukassa. On todella ärsyttävää kun jotkut toitottavat omia asioitaan vaikkei se moniakaan kiinnosta.

• kaikenpaskanniellyt

on se stressaavaa, kun itse on masentunut, niin pitää olla pirtsakkana ja maanisena töissä, ettei anna itsestään vittumaisen akan kuvaa. Jo sekin, ettei jaksa tyhjänpäiväisiä asioita kommentoida koko ajan, vituttaa. Koska kommenttien pitäisi olla reippaan ja iloisen hengen mukaisia, koska kaikilla muilla on niin mukavaa. Ehkä he osaa niin ainakin kuvitella ja olla innostuneet töistään. Itse ei tällä palkalla paljoa naurata. Työnikin melkoisen tyhjänpäiväistä, istuskelua enimmäkseen.

• doctor rock

Joo tämmöstä se voi olla... toiset jauhavat sun asioitasi. Mutta, minkäs sille voi. Niillähän on siihen "oikeus", eipä kait tota voi muuta kuin sietää.

• nokiaaaa

Minulla oli juuri tuollaisia työkavereita. En sitten puhunut niiden kanssa mistään muusta kun pörssikursseista. Siellä ne korput vieläkin kuivuu ellei tupakka ole tappanut. En tiedä enkä ota selvää. Kerran ne löi vetoa ja olivat taas pihalla asioista, kysyin että paljonko köyhillä on rahaa että pistän itse samanverran kun muut yhteensä. Ei niillä ollu paljakaan joten vain näytin köyhille tuohta, oli sattumalta 7000mk mukana kun olin menossa ostaan autonraatoa. Ei ne vielä tästäkään mitään älynny. Maalta olivat kaikki maattomat kotoisin. Ei ole ikävä.

• täälläkin

Ottaa päähän kahvitauot tai oikeammin -tunnit. Ihmiset istuvat tauolla jopa tunnin ja myös ruokatunnit venyvät ja työt viivästyvät. Lisäksi pidetään myös omia kahvitaukoja ja osa juoksee jatkuvasti tupakalla. Kivahan se on pitää kivoja taukoja ja olla kiva ja hymyillä ja korostaa omaa itseä ja omaa osaamista, mutta työt seisovat ja asiakkaiden tilaamat hommat eivät edisty toivottua vauhtia.

• nyt..

Työpaikkani oon vielä saanut pitää vaikka en ookaan sosiaalinen "seuraihminen" mutta kyllä sitä huomaa että jää ryhmien ulkopuolelle sitten kaikessa kun ei osaa pitää puoliaan ja olla aina äänessä.

• Tympii ja ahdistaa
        nyt.. kirjoitti:

Työpaikkani oon vielä saanut pitää vaikka en ookaan sosiaalinen "seuraihminen" mutta kyllä sitä huomaa että jää ryhmien ulkopuolelle sitten kaikessa kun ei osaa pitää puoliaan ja olla aina äänessä.

Ryhmän ulkopuolelle jättäminen / jääminen on ikävä puoli siinä, kun ei ole yltiösosiaalinen lörppö.

• laksin

Hyvä Herra, Rouva tai Neiti ottaa itseään niskasta kiinni ja jättää menemättä jos ei kiinnosta. Ei mitään tekosyitä tai muita. Jos puhuvat niin antaa puhua.

• niin iso halli

ettei kaikki noin 200 henkilöä mahtuis yhtä aikaa kahvitauolle keittiöön. Meillä saadaan 8-tunnin aikana pitää 2x 15 minuutia kahvitaukoa ihan koska huvittaa. Sama koskee 30 minuuttia ruokatuntia.

• Työpaikalla

Työpaikka on yhteisö siinä missä muutkin. Siinä punnitaan jokaisen sosiaaliset taidot. Jokainen meistä ottaa yhteisössä oman roolinsa.

Sinä olet ottanut oman roolisi, käpertyä itseesi ja eristäytyä. Ihmiset puhuvat kahvitauolla itsestään ja kaikesta turhasta, mikä ei kiinnosta ketään. Se on jokapäiväistä. Tärkeämpää on, mitä viestität muille omalla käytökselläsi.

Ryhmädynamiikan kannalta muut ihmettelevät, miksi eristäydyt. He saattavat pohtia motiivejasi, ja ovat kenties tulleet samaan johtopäätökseen kuin kerroit. He toisinsanoen tietävät, ettet välitä kuunnella heidän juttujaan joten he saattavat ajatella siten, että pidät itseäsi jotenkin parempana ihmisenä kuin he. Voi aiheuttaa ihmettelyä ja ristiriitoja.

Ihmiset arvioivat koko ajan toisiaan, tekevät tiedostamatonta analysointia toisen persoonasta ja motiiveista sekä arviota omasta sekä toisten paikasta yhteisössä.
      Se on normaalia työpaikan kanssakäymistä. Toiset ovat siellä kuin kala vedessä, toiset eivät.

Toimivassa yhteisössä jokainen tietää paikkansa. Se, ettet halua kuulua heidän yhteisöönsä, voi olla toisista hämmentävää ja herättää paljon puhetta selkäsi takana.

Joskus paras lääke olisi olla oma itsensä. Näin paikkasi yhteisössä vakiintuu, ja muut joko sopeutuvat siihen tai eivät.

Paras siis olisi olla heille mahdollisimman avoin ja suora. Voit sanoa suoraan että et ole mikään sosiaalinen ihminen, ja että kahvitauot ovat sinusta jotenkin ahdistavia. He voivat ohittaa asian olan kohautuksella tai ihmetellä jonkin aikaa, mutta se menee ohi.

Otat sitten paikkasi työpaikan yhteisössä, eli olet se yksin "yksin jöröttäjä" jota ei kiinnosta muiden juttelut. Mutta kun muut tiedostavat sen, käytöksesi ei ole heistä enää uhkaavaa ja ihmettely sekä painostaminen lakkaa. Hyvin toimivassa yhteisössä he voivat hyväksyä sinut osaksi porukkaa, yhdenlaisena introverttinä yksilönä.

Huonossa taas... =/

• sos

olipa hyvä kirjoitus. on hyvä että löytyy välillä fiksua tekstiä aiheeseen

• todellakin.

Joku psykologi/tutkija kertoi jokin aika sitten, että suomalaisessa työelämässä ei enää pidetä arvossa "hiljaisia puurtajia" jollaisia takavuosina oli varmaankin suurin osa härmäläisistä työn sankareista. Nykyään pitäisi puurtamisen lisäksi olla niin pirun yltiösosiaalinen ja hallita small-talk, suomeksi sanoen on kyettävä puhumaan sujuvasti vaikka paskaa.

Ymmärrän varsin hyvin niitä, joita tökkii tällaisten höpöttäjien kahvitteluseura. Sen luulisi hitto soikoon riittävän, että tekee duuninsa moitteetta, eikä haasta muille riitaa. Yhteistyökykyinen voi olla, mutta se ei edellytä perseennuolentaa tai "pakollisia" kahvihetkiä.

Tsemppiä viestiketjun avaajalle!

• Hyvin..

sanottu, olen täysin samaa mieltä!

• eri syyt...

Eli koulussa porukka menee tauolla kahville, mutta mullei oikein ole rahaa kahvitella joka päivä, joten sillä on sellaset vaikutukset että jää helpommin ulkopuolelle kaikesta. Sama on tupakoinnissakin. Jollei polta, on vaikeampaa tutustua muihin.

• ddösösösösösösö

et JUO kahvia!!! siis minä itse en juo kahvia, enkä silloin harrasta mitään kahvipaussejakaan, mitä minä siellä pyörittelemässä peukaloita. Mieluummin katon päivän postin ja sähköpostin jne. On vähän yksinkertasia ihmisiä jos eivät tajua sitä että kaikki eivät kahvipaussia tapaa pitää :S

• ala?

tätä alaa vaivaa kyllä pahimman sortin kahvimania - jos et juo, et kuulu firmaan

• Mie vaan

Olen huomannut ihan samaa, että jää ulkopuolelle, jos ei käy kahvitauolla. Juon sitten vettä, kun ei aina voi juoda kahvia.

• metallialalla.

Olin ainoo metallimies joka ei polttanut.

• vaan asenteista....

Itse en juo kahvia enkä polta röökiä, mutta silti pidän molemmat paussit siinä missä muutkin...

Ei ainakaan meidän porukkaa kiinnosta että poltatko/juotko kahvia/raavitko persettäsi/kaivatko nenääsi noilla tauoilla, vaan se TAUKO on se tärkein asia...

Ja ainakin meillä on sen verran hyvä porukka, että ihan mielellään heidän kanssa istuukin!

• Ylläripötkö

Murjaise kunnon pökäle heidän pöydälleen.

• itsestä kiinni

Ihmeissäni luin näitä. Onko työkavereitten kanssa rupattelu tosiaan noin ikävää? Miksi ette halua puhua asioistanne toisten kanssa, sehän on hyvä mahdollisuus purkaa iloja ja suruja, jakaa joskus neuvoja ja apuakin. Mitä parempi henki työtovereitten kesken, sitä mukavampaa on tehdä töitäkin. Kiva ilmapiiri syntyy siitä että on mahdollisuus jutella muutakin kuin työasioita.

Minä olen aina odottanut kahvitaukoja tervetulleena katkona työpäivään, ja kun välillä unohdetaan hetkeksi työt, niin sitten taas jaksaa. Jos minulle on tapahtunut jotain, niin työtoverit ovat jokapäiväisesti läsnä olevia kuulijoita. Välillä poiketaan hetkeksi toisten työpöydän luo muutenkin vaihtamaan kuulumisia

Eikös omaa asennetta vois muuttaa positiivisemmaksi? Niin että työtovereitten kanssa voisi olla avoimesti oma itsensä myös henkilökohtaisine kuulumisineen, PÄÄTTÄÄ, että kahvitauoista tehdään hauskoja virkistystuokioita ja päättää tutustua työtovereihin että töissä olisi mukavaa. Tutustuminen lähtee siitä että ei salaile omia asioitaan eikä paheksu muita, itsensä ja toisten hyväksymisestä sellaisenaan, myös vikojen salliminen

• molemminpuoleista..

"...itsensä ja toisten hyväksymisestä sellaisenaan, myös vikojen salliminen"

Ei kai aloittaja sanonutkaan, ettei hyväksy sitä, jos toiset haluavat jutella kahvitauolla. Hän vain ei halua. Eikö sitä pitäisi siis kunnioittaa ja hyväksyä. Miksi se on joillekin niin vaikeaa ymmärtää, että kaikki eivät HALUA olla yhteisillä kahvitauoilla ja puhua siellä omia tai muidenkaan asioita?

• kaffia kiitos, p-puheita ei...

Luin aivan ihmeissäni tätä kirjoitusta. Mikä kumma on taustalla ihmisillä, jotka työkavereilleen selittävät ummet ja lammet omasta elämästään? eikö ole _oikeita_ kavereita?

Jos ei muuta elämää ole kuin työn ja sen mukanaan tuomat henkilösuhteet, on jotain jo pahasti pielessä. Toivottavasti ei sentään korjaamattomasti.
        Työn pitäisi erottua "siviilielämästä". Omien juttujen kertominen ja levittäminen koko työyhteisöön ei palvele kenenkään etua, päinvastoin.
        Sinä joka olet niin extrovertti, oletko varma että juttusi kiinnostavat kaikkia?
        Minä en halua kuulla työkavereiden henk.kohtaisia asioita, enkä halua kertoa heille omiani.
        Eri juttu sitten, jos jonkun työkaverin kanssa on vuosien aikana päästy tasolle "ollaan kavereita, tutustuttiin kun oltiin samassa duunipaikassa".
        IMHO.

• mitä ne on?
        kaffia kiitos, p-puheita ei... kirjoitti:

Luin aivan ihmeissäni tätä kirjoitusta. Mikä kumma on taustalla ihmisillä, jotka työkavereilleen selittävät ummet ja lammet omasta elämästään? eikö ole _oikeita_ kavereita?

Jos ei muuta elämää ole kuin työn ja sen mukanaan tuomat henkilösuhteet, on jotain jo pahasti pielessä. Toivottavasti ei sentään korjaamattomasti.
        Työn pitäisi erottua "siviilielämästä". Omien juttujen kertominen ja levittäminen koko työyhteisöön ei palvele kenenkään etua, päinvastoin.
        Sinä joka olet niin extrovertti, oletko varma että juttusi kiinnostavat kaikkia?
        Minä en halua kuulla työkavereiden henk.kohtaisia asioita, enkä halua kertoa heille omiani.
        Eri juttu sitten, jos jonkun työkaverin kanssa on vuosien aikana päästy tasolle "ollaan kavereita, tutustuttiin kun oltiin samassa duunipaikassa".
        IMHO.

Mikä kumma on taustalla ihmisillä, jotka ovat sitä mieltä että työkavereitten kanssa ei voi olla ystäviä? Olko työkaveri jotenkin alemmantasoinen ystävänä kuin "oikea" ystävä. Minun parhaat ystäväni ovat tulleet työpaikoilta, ja sehän on ihmisen luonnollisin paikka olla tekemisissä toisten kanssa. Jos esim muutat uudelle paikkakunnalle, niin eikö juuri työpaikalta löydy ensimmäiset kontaktit, ihan luonnostaan. Vai onko sinusta jotenkin hienompaa tutustua esim huvipaikoilla, ja ajatella että siinä sulla on "oikeampaa" elämää kuin se sosiaalinen piiri, joka liittyy työhösi?

Miksi sanot että "jotain on pahasti pielessä", jos ystävät löytyvät työpaikalta?

Toiset haluaa puhua yleisiä asioita ja pitää työtovereihin etäisyyttä, toiset haluaa tutustua ja tutustuminen tapahtuu puhumalla myös omasta elämästä. Jos vältät omien asioitten puhumista, pysyt myös etäisenä, sivullisena. Jos toisten asiat sinua ärsyttää, kärsit kenties kateudesta tai empatiakyvyn puutteesta?

• glögöfö

ottaa puheenaiheeksi Dartin laatikkoremontti!

• itselleen kiusaa

Onpa täällä hapanta ja kriittistä väkeä. Työtovereista löytyy kaikki mahdolliset viat, eikö sitten kukaan saisi työpaikalla puhua mitään? Arvostelette toisia ilkeästi kaikesta mitä he suustaan pahaa aavistamatta päästävät. Jos jotkut on kahvilla hyväntuulisesti jutellen, niin se näyttää olevan teille kaikkein pahinta. Siis jutteluahan se vain on! Sitä mitä ihmiset tekee keskenään joka paikassa, haloo. Missä noin kamalia työyhteisöjä oikein on, minä en ole nähnyt? Vai onko se teidän nyrpistelijöitten mielikuvituksessa....

Mitäs ikävää siinä on että pidetään taukoa yhdessä? Jos ei juo kahvia, voi pitää omat eväät mukana, tai mennä mukaan vain juttelemaan. Tai kuuntelemaan toisten juttuja. Tykkään olla mukana kahvitauoilla ja tavata muita silloinkin kun itsellä ei ole sanottavaa tai syötävää.

Onko juttelu ja väliin huulenheitto paskanjauhantaa? Miksi niin? Miksi se ahdistaa että puhutaan omista asioistaan? Mitä haittaisi itse puhua omista asioistasi? Tuolla asenteella teet vain oman olosi vaikeaksi, mietis hei onko mitään todellista syytä inhota työtovereitasi noin kovasti.

• epäonnistunut suhteissaan???

Ai jaa, mulla ei taas ole muuta sosiaalista elämää kuin työkaverit...

Hyvä, että edes töissä saa jutella jonkun kanssa...

Kumpa vois olla töissä ympäri vuorokauden ettei mökkihöperyys iskis tällä tavoin iltaisin...

• teuvo82

en nyt oikeastaan ymmärrä mikä estää sinua vain juomasta sitä kahvia? kahvikupposen juo helposti parissa minuutissa. oletpahan sitten käynyt paikalla edes.
      jos siellä jo kaikki ovat äänessä, miksi sinunkin pitäisi? katsele vain sivusta ja juo kahvit pois. ja kääntäen, jos kaikki ovat hiljaa, miksi juuri sinun pitäisi olla äänessä :) eihän sinulle juoruilusta makseta.

ensi kerralla jos joku valopää ihmettelee että miksi et puhu mitään, niin kysy viattomalla naamalla että mistä sä haluaisit puhua :D

• normi mies

Tottakai kahvilla puhutaan paskaa,,Hiljaako siinä
      kaikkien pitäis hörppiä

• ...........

sinä kahvikuppiisi!

• pirsitää ja rentouttaa

Terve. Edellisessä työpaikassani (tutkimuslaitos) kahvitunti kului naisten hymyillessä vaivautuneena keski-ikäisten tai vanhojen miesten alapääjutuille. Esimerkki: "Kuka on nussinut yöllä, täällä haisee nainti. Minä pystyn haistamaan sen aina naisesta"
      Toinen vaihtoehto oli työasiat joita puitiin kahvitunneilla. Jättäydyin niistä suosiolla pois, mutta pidin tietysti kahvinkeittovuoroni ja osallistuin kahvikassaan. Hain siis kupin kahvia, ja menin työhuoneeseeni juomaan. Usein sinne kerääntyi suuri lauma muitakin. Siitä alkoi siis vastenmielisyyteni kahvitunteihin. Inhosin niitä juttuja.
      Tässä seuraavassa työpaikkani kahvitilassa minun pitäisi istua nurkassa, roskiksen hajujen vieressä. Pöytään mahtuu vain puolet. Jutuissa ei ole mitään vikaa eikä työkamuissa. Nököttäminen puupallilla roskien hajuissa ei innosta viettämään rentouttavaa kahvipaussia muiden kera. Joten keitän kahvit työpisteessäni ja selailen Internettiä.
      Jokainen tyylillään - kahvituntien piinaan saa ihan vapaasti vaikuttaa.

• ja nauti tauoista

On itsestäsi kiinni, ovatko kahvitauot mukavaa piristystä vai ärsyttävää piinaa. Tarvitseeko ärsyyntyä toisten jutuista, vaikka ne ei niin kauhean fiksuja olisikaan? Voisit sallia työtovereille heidän kevyen ja joskus tyhmänkin jutustelunsa ajattelematta että se on paskanjauhantaa. Ajattele että se on vain rentoutumista, kukin saakoon jutella sitä mihin on itsellä halu, ja joillekin on tärkeää päästä puhumaan myös omista asioistaan.

Minulla ei olisi paljonkaan kontakteja ilman työtovereita. Heidän kanssaan jutellaan päivittäisiä pikkuasioitamme, jotka muuten jäisivät puhumatta kenenkään kanssa. Semmoinen juttelu on mukavaa ja keventää mieltä. Jos olen väsynyt, istun hiljaa ja seuraan toisten juttuja.

On selvää että jäämällä jatkuvasti pois yhteisitä tuokioista jää myös vieraammaksi ja tuntee olonsa ulkopuoliseksi kun ei ole ollut kaikessa mukana. Jos haluaa kuulua joukkoon, on mukana ja jos haluaa itse viihtyä niin osallistuu keskusteluun, niin yksinkertaista se on. Mukana haluaa olla jos suhtautuu työtovereihin positiivisesti eikä arvostellen. Juttelu on kivaa, jos ei ole epäluuloinen ja tykkää juttuseurasta.

Omaan asenteeseen voi itse vaikuttaa, miettimällä vähän, mistä kielteisyys työyhteisöä kohtaan tulee. Onko siihen todellista aihetta vai tuleeko se itsestä sisältä. Molemmissa tapauksissa tilannetta voi korjata, joko puuttumalla todellisiin kitkanaiheisiin tai tarkistamalla omaa asennetta.

• kukin tyylillään

Oletko töissä vaikka et omaa lukutaitoa? Jos oikeasti luit ja vastasit minulle, et ymmärtänyt lukemaasi? Osaan minäkin kohdentaa jutut henkilökohtaisiksi jos tarve niin vaatii. Kirjoituksesi oli yhtä tyhjän kanssa. Istu kaikessa rauhassa vapaasti roskapöntön vieressä haistelemassa parin päivän ikäisiä banaanin ja omenan raatoja ja kerro kuinka miehesi polvi jäi pinnasängyn pinnojen väliin, kunhan et omaa asennevammaa minua kohtaan. Kukin tyylillään vai mitä?
        Kotiasiat tyyliin "meidän Eero keräsi korillisen sieniä mummolassa mutta kun me emme syö niitä pakastimme ne mummia varten talven varalle siihen pakastimeen joka on verannalla, se 200 litranen joka ostettiin männä vuonna joululahjaksi Eeron siskojen kanssa mummille vaikkei tuo yhtään sitä toivonutkaan tai meitä pakottanut, edes silloin kun joutui pidemmäksi aikaa sairaalaan ja ruoat olisi voinut pelastaa jos pakastin olisi jo siihen hätään avuksi kerinnyt ja joku olisi käynyt siellä ne vippaamassa siihen pakastimeen jossa muuten oli pieni virranhallintavika heti alkajaisiksi jonka kyllä naapurissa asuva Svennu kävi sitten korjaamassa kertoen ettei se loppujen lopuksi edes vika ollutkaan, vaati vaan miehen käden kosketusta syttyäkseen heheheheee....
        Ai, se kahvitunti loppuikin ennnekuin tänään päästiin seksiosioon!

• Mun elämä, mun asiat

Sama on meidänkin työpaikalla. Tosi ällöö mennä pieneen koppiin jauhamaan omia asioita. Jotka ei mun mielestä todellakkaan kuuluu työpaikalle!!! Mä en ainakaan luota mun työkavereihin niin paljon, että haluaisin kertoa niille itsestäni kaiken. Ja kaikista inhottavinta on, jos menet sanomaan jotain niin sit kuulee kun jotkut laikkarit pui sun asioita pitkin käytäviä. Kuvottavaa!!!
      Mun työkaverit on sanoneet, että mä olen luolamies käytöstavoiltani. Mä tulen kahvikoppiin syön ja juon sanomattta sanaakaan kenellekkään ja lähden. Ja siks kai musta ei niin työpaikalla tykätäkkään, mutta ihan sama. Mä en halua kuulua niiden juorupiiriin.
      Kaikista ällöimpiä on nää päälle nelikymppiset moneen kertaan jo eronneet ja karanneet naiset, jotka jakaa siellä seksikokemuksiaan. Ja kuinka viime yönä oli niin hyvä yhden yön pano. HUH HUH sanon minä.

Musta ois ihan ok jutella mun työkavereiden kanssa, jos vois puhua ihan yleisesti eikä vaan aina omista asioista.

• erilaisia

Tässä ketjussahan jotkut kertovat että kun saa hetken jutella niin sitten jaksaa taas. Se on extrovertin puhetta. Introvertin voimia taas kuluttaa pelkkä sosiaalinen jutustelu.
        Itse introverttina olen ratkaissut asian pitämällä kirjaa mukana kahvitauoilla, silloin kun olen sellaisessa työpaikassa ollut jossa kokoonnutaan kahville. Olen lukenut kaikessa rauhassa ja jos keskustelu on koskenut jotakin kiinnostavaa - yleisluontoista - asiaa, olen sitten osallistunut siihen. Ystävällinen kehonkieli on kai auttanut eikä minua ole pidetty kummallisena tai jurona, omana itsenäni vain. Liisa Keltikangas-Järvinen on tehnyt suuren työn kertoessaan ihmisten temperamenttieroista, kannattaa ottaa selvää. Ei introverttius ole mikään vika josta voi parantua, se on ominaisuus, eikä tarkoita ettei voisi olla hienotunteinen ja empaattinen. Eikä extroverttius ole tae sosiaalisista kyvyistä, ennemminkin sosiaalisista tarpeista.

• ja sitten taas toisinaan ei
        erilaisia kirjoitti:

Tässä ketjussahan jotkut kertovat että kun saa hetken jutella niin sitten jaksaa taas. Se on extrovertin puhetta. Introvertin voimia taas kuluttaa pelkkä sosiaalinen jutustelu.
        Itse introverttina olen ratkaissut asian pitämällä kirjaa mukana kahvitauoilla, silloin kun olen sellaisessa työpaikassa ollut jossa kokoonnutaan kahville. Olen lukenut kaikessa rauhassa ja jos keskustelu on koskenut jotakin kiinnostavaa - yleisluontoista - asiaa, olen sitten osallistunut siihen. Ystävällinen kehonkieli on kai auttanut eikä minua ole pidetty kummallisena tai jurona, omana itsenäni vain. Liisa Keltikangas-Järvinen on tehnyt suuren työn kertoessaan ihmisten temperamenttieroista, kannattaa ottaa selvää. Ei introverttius ole mikään vika josta voi parantua, se on ominaisuus, eikä tarkoita ettei voisi olla hienotunteinen ja empaattinen. Eikä extroverttius ole tae sosiaalisista kyvyistä, ennemminkin sosiaalisista tarpeista.

Minusta on turhaa tehdä jotain hienoa teoriaa ja luonnediagnooseja tämmösestä tavallisesta arkipäivän asiasta. Sitä joko tykkää työporukastaan tai ei tykkää. Mukavaan porukkaan menee mielellään, mutta jos ei tykkää, niin mieluummin pysyy sivummalla. Välittömät ihmiset puhuvat rohkeammin missä seurassa tahansa, koska heitä ei paljon heilauta se mitä toiset kenties heistä sanovat. Vähemmän rohkeat miettii ja arvostelee herkästi sekä omia että toisten puheita, ja myös loukkaantuvat helposti. Rohkeilla on varmaan mukavampaa, rennompaa elämä. Rohkeutta voi myös opetella, ei tarvitse ajatella että jotkut ominaisuudet ovat kohtalonomaisesti ja pysyvästi meissä aina ja kaikkialla.

Itse olen puhelias, kun satun olemaan sillä päällä, ja hiljainen useimmiten, rauhallinen typpi kun olen. Ei minusta ole vaikeaa olla hiljaa kahvipöydässä enkä kaipaa edes kirjaa suojakseni, olenpahan vaan sitten kaikessa rauhassa ja leppoisasti kuuntelupuolella. Minua ei toisten jutut ärsytä, kuuntelen mielelläni yksityisasioitakin. Eikä hiljaaolon muutenkaan tarvitse olla mikään ongelma, jos siitä ei ITSE ota jotain paineita itselleen.

• ameliina
        ja sitten taas toisinaan ei kirjoitti:

Minusta on turhaa tehdä jotain hienoa teoriaa ja luonnediagnooseja tämmösestä tavallisesta arkipäivän asiasta. Sitä joko tykkää työporukastaan tai ei tykkää. Mukavaan porukkaan menee mielellään, mutta jos ei tykkää, niin mieluummin pysyy sivummalla. Välittömät ihmiset puhuvat rohkeammin missä seurassa tahansa, koska heitä ei paljon heilauta se mitä toiset kenties heistä sanovat. Vähemmän rohkeat miettii ja arvostelee herkästi sekä omia että toisten puheita, ja myös loukkaantuvat helposti. Rohkeilla on varmaan mukavampaa, rennompaa elämä. Rohkeutta voi myös opetella, ei tarvitse ajatella että jotkut ominaisuudet ovat kohtalonomaisesti ja pysyvästi meissä aina ja kaikkialla.

Itse olen puhelias, kun satun olemaan sillä päällä, ja hiljainen useimmiten, rauhallinen typpi kun olen. Ei minusta ole vaikeaa olla hiljaa kahvipöydässä enkä kaipaa edes kirjaa suojakseni, olenpahan vaan sitten kaikessa rauhassa ja leppoisasti kuuntelupuolella. Minua ei toisten jutut ärsytä, kuuntelen mielelläni yksityisasioitakin. Eikä hiljaaolon muutenkaan tarvitse olla mikään ongelma, jos siitä ei ITSE ota jotain paineita itselleen.

Minusta on turhaa kommentoida hienoja teorioita tai luonnediagnooseja, jos ei niitä ymmärrä... Ihmisillä on eri PERSOONALLISUUDET ja niihin kuuluu erilaiset temperamentit. Tietenkin ne voivat joissain tapauksissa vaihdella jonkin verran ympäristön tai jonkin muun asian takia, mutta se on melko harvinaista.

Minä olen niitä ihmisiä, jotka vain sattuvat olemaan ujoja enkä ymmärrä, miksi minun pitäisi kertoa omista henkilökohtaisista asioistani ventovieraille. Se ei ole rohkeuden puutetta, vaan tilannetajua sekä herkkyyttä. Minä olen elämässäni oppinut, että siitä voi koitua minulle harmia, jos paljastan liikaa itsestäni ihmisille, joihin en voi luottaa tai joita en tunne tarpeeksi hyvin. Jos sinä kuulut niihin "rohkeisiin ihmisiin" niin et voi tietää, mitä niiden oikeasti ujojen päässä liikkuu. Ehkä sua joskus ei huvita olla puheliaalla päällä, mutta se ei tarjoita, että oikeasti ymmärtäisit ujoja ihmisiä. Tuliko mieleen, että monet ihmiset ovat satuttaneet heitä heidän elämänsä aikana, minkä takia heistä on tullut niin varovaisia muiden seurassa? En minäkään voi millään ymmärtää puheliaita ihmisiä, mutta olen sentään oppinut hyväksymään heidät ja sen, että he ovat erilaisia kuin minä.

Sitä paitsi minulle itselleni tulee maha kipeäksi ja ripulia, jos juon kahvia, joten en ymmärrä, miksi minun sitä pitäisi juoda, kun se maistuu pahaltakin!

Minulla on tällä hetkellä sellainen tilanne, että olen koulussa, jossa on aina välillä kahvitaukoja. Alussa menin muiden mukana, ja enimmäkseen kuuntelin ja välillä kommentoin jos kommentoitavaa oli. Mutta ongelma on siitä, että mitä paremmin alan tuntea niitä ihmisiä, sitä enemmän huomaan, kuinka vähän minulla on yhteistä heidän kanssaan. Siis, ihan oikeasti minulla ei ole mitään yhteistä puheenaihetta heidän kanssaan! Se taas johtuu siitä, että he ovat 19-vuotiaita, ja minä olen 24-vuotias. Ikäero voi tuntua pieneltä, mutta ainakin minä olen aikuistunut juuri tuossa ikävaiheessa niin paljon sairauksieni, masennukseni, yliopisto-opiskelun, uskoontuloni ja yksinäisyyteni takia, että yleensä en vain koe kuuluvani siihen porukkaan yhtään. Se ei johdu siitä, että arvostelisin heidän puheitaan, mutta eihän sitä pitemmän päälle jaksa, kun on aina eri mieltä kuin muut asioista, eikä koskaan puhuta minua kiinnostavista tärkeistä asioista. Yritä siinä sitten small-talkia kun kaikki heidän puheensa tuntuu niin lapselliselta ja turhalta! Eikä siihen ole syynä minun herkkä arvosteluni vaan se, että olen niin erilainen ja vanhempi kuin he.

• ameliina
        ameliina kirjoitti:

Minusta on turhaa kommentoida hienoja teorioita tai luonnediagnooseja, jos ei niitä ymmärrä... Ihmisillä on eri PERSOONALLISUUDET ja niihin kuuluu erilaiset temperamentit. Tietenkin ne voivat joissain tapauksissa vaihdella jonkin verran ympäristön tai jonkin muun asian takia, mutta se on melko harvinaista.

Minä olen niitä ihmisiä, jotka vain sattuvat olemaan ujoja enkä ymmärrä, miksi minun pitäisi kertoa omista henkilökohtaisista asioistani ventovieraille. Se ei ole rohkeuden puutetta, vaan tilannetajua sekä herkkyyttä. Minä olen elämässäni oppinut, että siitä voi koitua minulle harmia, jos paljastan liikaa itsestäni ihmisille, joihin en voi luottaa tai joita en tunne tarpeeksi hyvin. Jos sinä kuulut niihin "rohkeisiin ihmisiin" niin et voi tietää, mitä niiden oikeasti ujojen päässä liikkuu. Ehkä sua joskus ei huvita olla puheliaalla päällä, mutta se ei tarjoita, että oikeasti ymmärtäisit ujoja ihmisiä. Tuliko mieleen, että monet ihmiset ovat satuttaneet heitä heidän elämänsä aikana, minkä takia heistä on tullut niin varovaisia muiden seurassa? En minäkään voi millään ymmärtää puheliaita ihmisiä, mutta olen sentään oppinut hyväksymään heidät ja sen, että he ovat erilaisia kuin minä.

Sitä paitsi minulle itselleni tulee maha kipeäksi ja ripulia, jos juon kahvia, joten en ymmärrä, miksi minun sitä pitäisi juoda, kun se maistuu pahaltakin!

Minulla on tällä hetkellä sellainen tilanne, että olen koulussa, jossa on aina välillä kahvitaukoja. Alussa menin muiden mukana, ja enimmäkseen kuuntelin ja välillä kommentoin jos kommentoitavaa oli. Mutta ongelma on siitä, että mitä paremmin alan tuntea niitä ihmisiä, sitä enemmän huomaan, kuinka vähän minulla on yhteistä heidän kanssaan. Siis, ihan oikeasti minulla ei ole mitään yhteistä puheenaihetta heidän kanssaan! Se taas johtuu siitä, että he ovat 19-vuotiaita, ja minä olen 24-vuotias. Ikäero voi tuntua pieneltä, mutta ainakin minä olen aikuistunut juuri tuossa ikävaiheessa niin paljon sairauksieni, masennukseni, yliopisto-opiskelun, uskoontuloni ja yksinäisyyteni takia, että yleensä en vain koe kuuluvani siihen porukkaan yhtään. Se ei johdu siitä, että arvostelisin heidän puheitaan, mutta eihän sitä pitemmän päälle jaksa, kun on aina eri mieltä kuin muut asioista, eikä koskaan puhuta minua kiinnostavista tärkeistä asioista. Yritä siinä sitten small-talkia kun kaikki heidän puheensa tuntuu niin lapselliselta ja turhalta! Eikä siihen ole syynä minun herkkä arvosteluni vaan se, että olen niin erilainen ja vanhempi kuin he.

vielä tuohon sen, että minua tosiaan kiusattiin peruskoulussa monta vuotta, joten sen takia minusta tuli tällainen ujo ja arka, eikä sen takia mielestäni ole kovin mukavaa se, että muut sitten tuomitsevat mut sellaisen asian takia, jonka ovat itse aiheuttaneet.

Mun mielestä muut ihmiset eivät ole kovinkaan mukavia, he arvostelevat, haukkuvat, tuomitsevat ja vinoilevat. Joten en niin kauheasti välitäkään viettää ihmisten kanssa aikaa. Se ei tarkoita sitä, etten uskaltaisi olla oma itseni. Nuorempana ehkä en olisi uskaltanut, koska silloin välitin muiden mielipiteistä, enkä halunnut kenenkään ajattelevan minusta mitään pahaa. Nyt olen oppinut, että aina tulee olemaan ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin minä, ajattelevat asioita eri näkökulmasta ja jotka todennäköisest pitävät minua ihan idioottina. Olen hyväksynyt sen asian, ja osaan rohkeasti sanoa oman mielipiteeni asioihin jos minulta kysytään. Useimmiten se vain on niin että ketään ei kiinnosta oikeasti tutustua minuun ja oletetaan, että olen samanlainen kuin kaikki muutkin, eikä heillä edes käy mielessä että ajattelen asioista eri tavalla. Minua ei kiinnosta turhanpäiväinen, pinnallinen massajutustelu vaan ihmisiin ihan oikeasti tutustuminen, mieluiten sellaisiin, jotka ovat edes vähän samalla aaltopituudella kanssani ja jotka ymmärtävät mistä puhun, jotka ovat kokeneet elämässä raskaitakin aikoja ja jotka osaavat arvottaa asiat oikein. Sellaisia ihmisiä on vain niin harvassa, taidan oikeasti olla harvinainen yksilö...

Lisään vielä senkin, että olen yhä uskovainen ja että se antaa minulle voimaa elämääni ja siihen minun itsetuntoni, -kunnioitukseni ja arvoni perustuukin. Tiedän, että olen paha(syntinen), tyhmä ja huono ihminen, mutta ne asiat eivät enää masenna minua, koska tiedän että Jumala rakastaa mua ja Jeesus kuoli minunkin puolestani, vaikka tällainen olenkin! Minä olen Jumalan silmissä kaunis ja arvokas, jopa niin arvokas, että Hän antoi oman Poikansa minun vuokseni. Juuri siihen perustuu kristityn itsearvostus. Ei siihen, että itse olisin hyvä ja kaiken hyvän arvoinen, vaan siihen, että Jumala on hyvä ja että minä olen juuri tällaisena Hänelle arvokas!

Muistakaa siis, että tämä pätee myös kaikkien muidenkin kohdalla. Jeesus rakastaa sinuakin ja tahtoo olla sinunkin kanssasi ja on kuollut myös sinun syntiesi puolesta! Joten saat turvallisin mielin tulla Hänen luokseen, pyytää syntejäsi anteeksi, pyytää Hänet elämääsi ja jättäytyä kokonaan Hänen hyvään huolenpitoonsa. Aamen!

• vaikea ymmärtää
        ameliina kirjoitti:

vielä tuohon sen, että minua tosiaan kiusattiin peruskoulussa monta vuotta, joten sen takia minusta tuli tällainen ujo ja arka, eikä sen takia mielestäni ole kovin mukavaa se, että muut sitten tuomitsevat mut sellaisen asian takia, jonka ovat itse aiheuttaneet.

Mun mielestä muut ihmiset eivät ole kovinkaan mukavia, he arvostelevat, haukkuvat, tuomitsevat ja vinoilevat. Joten en niin kauheasti välitäkään viettää ihmisten kanssa aikaa. Se ei tarkoita sitä, etten uskaltaisi olla oma itseni. Nuorempana ehkä en olisi uskaltanut, koska silloin välitin muiden mielipiteistä, enkä halunnut kenenkään ajattelevan minusta mitään pahaa. Nyt olen oppinut, että aina tulee olemaan ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin minä, ajattelevat asioita eri näkökulmasta ja jotka todennäköisest pitävät minua ihan idioottina. Olen hyväksynyt sen asian, ja osaan rohkeasti sanoa oman mielipiteeni asioihin jos minulta kysytään. Useimmiten se vain on niin että ketään ei kiinnosta oikeasti tutustua minuun ja oletetaan, että olen samanlainen kuin kaikki muutkin, eikä heillä edes käy mielessä että ajattelen asioista eri tavalla. Minua ei kiinnosta turhanpäiväinen, pinnallinen massajutustelu vaan ihmisiin ihan oikeasti tutustuminen, mieluiten sellaisiin, jotka ovat edes vähän samalla aaltopituudella kanssani ja jotka ymmärtävät mistä puhun, jotka ovat kokeneet elämässä raskaitakin aikoja ja jotka osaavat arvottaa asiat oikein. Sellaisia ihmisiä on vain niin harvassa, taidan oikeasti olla harvinainen yksilö...

Lisään vielä senkin, että olen yhä uskovainen ja että se antaa minulle voimaa elämääni ja siihen minun itsetuntoni, -kunnioitukseni ja arvoni perustuukin. Tiedän, että olen paha(syntinen), tyhmä ja huono ihminen, mutta ne asiat eivät enää masenna minua, koska tiedän että Jumala rakastaa mua ja Jeesus kuoli minunkin puolestani, vaikka tällainen olenkin! Minä olen Jumalan silmissä kaunis ja arvokas, jopa niin arvokas, että Hän antoi oman Poikansa minun vuokseni. Juuri siihen perustuu kristityn itsearvostus. Ei siihen, että itse olisin hyvä ja kaiken hyvän arvoinen, vaan siihen, että Jumala on hyvä ja että minä olen juuri tällaisena Hänelle arvokas!

Muistakaa siis, että tämä pätee myös kaikkien muidenkin kohdalla. Jeesus rakastaa sinuakin ja tahtoo olla sinunkin kanssasi ja on kuollut myös sinun syntiesi puolesta! Joten saat turvallisin mielin tulla Hänen luokseen, pyytää syntejäsi anteeksi, pyytää Hänet elämääsi ja jättäytyä kokonaan Hänen hyvään huolenpitoonsa. Aamen!

Eikö ole jonkinlainen ristiriita siinä että olet uskova ja katsot itse olevasi Jumalan silmissä kaunis ja arvokas, mutta muita ihmisiä moitit ja arvostelet "ihmiset eivät ole kovinkaan mukavia... en välitäkään viettää ihmisten kanssa aikaa... minua ei kiinnosta turhanpäiväinen massajutustelu..." Kaipaat ihmisiä, jotka "osaavat arvottaa asiat oikein. sellaisia ihmisiä on harvassa, taidan oikeasti olla harvinainen yksilö" Tämmöset arvostelut kieltämättä vähän loukkaa meitä tavallisia lähimmäisiäsi.

Eikö uskovan kuuluisi rakastaa lähimmäisiään ja hyväksyä toiset ihmiset puutteineen, vaikka ovatkin sinua huonompia?

Entäs kun on myös meitä, joiden mielestä useimmat ihmiset ovat mukavia, mielenkiintoisia ja tutustumisen arvoisia? Kaikella ystävyydellä toivon että miettisit ennen kuin tuomitset.

• Tepatsus

Aamukahvit työpaikalla jätän aina väliin, koska olen jo kotona juonut pari kuppia kahvia heti herättyäni. Näin on ollut jo aikojen alusta lähetien. Ei ole ilmennyt ongelmia eikä kukaan asiaa sen kummemin ihmetellyt.

• mitäs vihattavaa niissä?

Mitä vihattavaa on kahvitauoissa? Voi mennä tai olla menemättä, miten milloinkin huvittaa. Hyvä kun on se mahdollisuus niille jotka haluaa hetken huilata työnteosta ja niille jotka haluaa tutustua toisiin. Jos ei halua niin ei sitten mene. Ja mitä sekään haittaa jos ihmettelevät, jos kerran ei ole haluakaan olle heidän kanssaan tekemisissä.

• Stressaantunut
        mitäs vihattavaa niissä? kirjoitti:

Mitä vihattavaa on kahvitauoissa? Voi mennä tai olla menemättä, miten milloinkin huvittaa. Hyvä kun on se mahdollisuus niille jotka haluaa hetken huilata työnteosta ja niille jotka haluaa tutustua toisiin. Jos ei halua niin ei sitten mene. Ja mitä sekään haittaa jos ihmettelevät, jos kerran ei ole haluakaan olle heidän kanssaan tekemisissä.

Onneksi teillä on sellainen yrityskulttuuri, johon tämäntapaiset kahvihetket ei "puolipakollisena" kuulu.

Voi kun se olisikin noin helppoa. Jäädä pois, jos siltä tuntuu. Mutta kun se EI KÄY. Siitä tulee SANOMISTA.

Voin kertoa, että kahvitteluporukassa istuu pari "alaistani" (ei hallinnollisesti),
        jotka suorastaan vaativat minun läsnäoloani. Se vaikeuttaa vielä tätä tilannetta.
        Ja paskaa puhutaan, ja siitähän meille maksetaan...

• mitä se on?

Olisin kiinnostunut tietämään, millainen keskustelu on paskanjauhantaa. Mitkä asiat on sitä omista asioista puhumista, jota jotkut eivät voi sietää?

Tänään on tauoilla puhuttu yhden elokuvissakäynnistä, toisen uuden asunnon verhoista, lapsen koulunkäynnistä, säästä, matkasuunnitelmista ja kesälomamuistoista. Eilen oli puhetta muutaman hiustenhoidosta ja auton katsastuskommelluksista. Ahdistaako nämä, kun puhutaan kaikkien kuullen? Kertokaa.

• Nimetön

Paskanjauhaminen on käsitteenä tyhjä. Jos sanoo ettei pidä paskanjauhamisesta tarkoittaa ettei pidä siitä mistä ei pidä. Informaatioarvo on lähes nolla. Yhdelle voi pj:ta olla urheilusta puhuminen, toiselle filosofiasta, kolmannelle musiikista, neljännelle lastenhoidosta. Ainoat asiat mitä se kertoo ovat että sanoja käyttää alatyylin kieltä ja että hänen järjenjuoksunsa ei ole kovin kehuttavaa.

• m.k.

sterssihän tuomosesta paskanjauhannasta tulee, itse menen työpäivän jälkeen kirjastoon lukemaan päivän lehdet ja siellä on iso kyltti HILJAISUUS.

• sama täällä

Mä olen töissä TÖISSÄ enkä jauhamassa omista tai muiden asioista.
      Muo en kiinnosta sit pätkääkään kenenkään paskavaipan vaihdot ym. elämiset, enkä liioin halua jakaa esim. omaa moottoripyöräharrastustani muiden kanssa (se kiinnostaisi heitä yhtä paljon kuin minua ne paskavaipat!)
      Joten juon kahvini itekseni (yleensä lastauslaiturilla tupakan kera)
      Ihan tarpeeksi siinä on "sosiaalista" kanssa käymistä, kun yrittää normi työasiat hoitaa (ne kun on pakko)
      Kuka hoitaa ihmissuhdeasiansa työpaikalla kuka ei..
      Onneksi meitä on joka junaan!

• komisaario palmu

Ajattelinpa heittää vettä kiukaalle,kun noita juttuja tuossa selailin. Kahvitaukoillut olen erilaisissa firmoissa kulloisenkin tavan mukaan. Antoisimpia taukoja olivat sellaiset, kun tuli lähdettyä tauoille ,miten töiden kannalta parhaiten sopi (liukuva). Sitä istui aina erilaisten tyyppien seurassa ja sitä oppi kavereista monenlaista ja nämä samaiset tyypit hakeutuivat seuraani sitten firman pippaloissa ja tapahtumissa. Ei mitään väkinäistä eikä pakkoa ja jokainen sai jutella mistä halusi.
        Oli mm. harrikkakaveri joka kertoi puutarhavinkkejä,oli mummoksi tullut,joka kertoi metallimusiikista jne....ei siis lainkaan tylsää:)

• rape.1

Samanlaista ongelmaa ollut täälläkin,olen alusta asti ollut " erilainen " kuin muut työtoverini
      ( Kaikki naisia ) kun en suostunut mukaan heidän pieneen noitapiiriinsä,jossa haukutaan kaikki muut,jopa pomo,mutta itse he ovat täydellisyyden esikuvia.Aloinkin istumaan eri pöydässä sillä verjolla että saan lukea päivän lehdet rauhassa koska heidän pöydässään istuu jo 6 naista,hyvä että mahtuvat kahvikuppiaan kallistamaan,mutta jos et istu samaan pöytään,jäät paitsi jostain tärkeästä..
      Argh..

• Ei jaksa

Erittäin hyvin sanottu tuo noitapiiri ja meilläkin ns. pomo on siinä mukana. On häneltä todella "ammattitaitoista", esimiestaidot ovat siis hukassa...

• tsiizös.

Kahvitauko on sitä varten että keskustellaan, että saatiinko sitä eilen, vai ei?? ja omalta vai naapurin emännältä. Ja kun on kuulumiset vaihdettu, niin siirrytään selailemaan pornolehtiä ja keskustelemaan sivistyneesti niistä.

• *Annabelle*

Heitä vitsiksi koko juttu.Meillä on aina tosi hauskaa kun jokainen kertoo omia kokemuksiaan ja muut sit käestää niitä.Ei kenenkään ole pakko kertoa mitään jos ei halua, mut jää kyllä paitsi tosi hauskojakin keskusteluja jos jää ulkopuolelle.JOskus muhunkin koskee jotkut jutut mut enimmäkseen olen heittänyt vitsiksi asiat.PAskaahan se enimmäkseen on mut sen tarkoitus onkin saada ihmiset nauramaan kun päivät on niin tylsiä muuten.JOskus kun olen "kipee" enkä jaksa niitä juttuja olen itsekseni ja menen kahville eri aikaan.TAi sit sanon suoraan et ei tänään kiitos.Sit ne yleensä lohduttaa mua niin et rupeen nauramaan ja se paha mieli menee ohi.Mulla on kyl maailman ihanimmat työkaverit.JOkainen rajaa omat asiansa.ihmisiähän me kaikki ollaan.enemmän tai vähemmän puutteellisia.

• Anttikristus

Tämän laitteen ostettuani olen huomannut että 12 tunnin työpäivät menevät kokonaan ilman turhaa puhetta. Kahvitunnin ajaksi voi ottaa lisätehosteeksi päivän lehden niin ei tartte edes kattella työkavereiden suuntaan.

• Stressaantunut

Onpas todella hyviä mielipiteitä ja kommentteja tästä asiasta. Hyvä.

Mutta huomaan, että pointtiani ei ihan kaikki ole ymmärtäneet.

Meidän työpaikalla siis "kytätään", kuka tulee kahville ja kuka ei. Jos et tule, olet siis joko krapulassa tai suuttunut jostain tms. Jos tulet sinne istumaan, sinulta VAADITAAN jotain kommentteja näihin turhiin juttuihin. Jos et sano mitään, saat silmillesi "MIKÄ SULLA ON KUN ET PUHU MITÄÄN !!"

Ei auta, vaikka joisit teetä, söisit pullaa tai jopa kuuntelisit korvalappustereoita, aina sama juttu.

Tällä viikolla oli keskustelun aiheena, kuinka pitkä heppi sillä BB:n hässijällä oikeen oli...
      Jos et katso kyseistä ohjelmaa, olet jotenkin outo...

• Stressaantuntu

Asenteesta. En usko, että siinä minulla on korjaamisen paikka, koska olen hyvin sosiaalinen ja joskus jopa hauskakin ihminen. Se vaan riippuu tilanteesta. Nuo hemmetin pakolliset kahvitauot vaan ovat saaneet sappeni joskus kiehumaan.

Enkä ole ainoa meillä. Kukaan siitä ei puhu oikealla nimellä, vaan keksitään vaikka mitä työtehtäviä juuri klo 9:30. Se paistaaa kyllä läpi. Niillä, jotka "joutuvat" sinne vastoin tahtoaan, olen joskus huomannut kahvikuppineuroori oireita. Itselläni niitä ei ole.

• Hengenheimolainen
        Stressaantuntu kirjoitti:

Asenteesta. En usko, että siinä minulla on korjaamisen paikka, koska olen hyvin sosiaalinen ja joskus jopa hauskakin ihminen. Se vaan riippuu tilanteesta. Nuo hemmetin pakolliset kahvitauot vaan ovat saaneet sappeni joskus kiehumaan.

Enkä ole ainoa meillä. Kukaan siitä ei puhu oikealla nimellä, vaan keksitään vaikka mitä työtehtäviä juuri klo 9:30. Se paistaaa kyllä läpi. Niillä, jotka "joutuvat" sinne vastoin tahtoaan, olen joskus huomannut kahvikuppineuroori oireita. Itselläni niitä ei ole.

sulla, täytyy sanoa. Tuli vaikutelma, että teillä on muutaman ihmisen klikki joka määrää koko työpaikan ilmapiirin (?) Ja muut ei uskalla/viitsi/jaksa panna hanttiin.
        Itse olen samanlainen yksinnyhjöttäjä, ts. tykkään istua kahvilla omiani miettien, ikkunasta ulos tuijotellen tms. Vuosien varrella olen toki oppinut välillä seurustelemaankin sen kahvittelun yhteydessä. Meillä se ei onneksi ole mitään kuvaamasi kaltaista pakkopullaa, vaan sen voi jättää väliinkin ilman sen ihmeempiä kommentteja. Rankkaa olisikin tommoseen tuhlata energiaa, sitä tarvitaan työntekoon ym. elämään.
        Onhan meilläkin muutama sietämätön tyyppi joitten kanssa ei vaan jaksa seurustella, jutut arvaa jo ennalta, täysin itsekeskeisiä ja niistä pitäisi kaikkien olla suunnattoman kiinnostuneita... ;D Niitä pyrin välttämään kaikin keinoin, mitä nyt normaalin kohteliaan käytöksen puitteissa pystyy.
        Sanoisin, että pidä oma tyylisi, jätä menemättä noihin istuntoihin jos siltä tuntuu, ja jos joku ihmettelee, pakkoko siihen on mitään meriselityksiä edes antaa. Ei vaan nyt kahvituta!!
        Tsemppiä sulle.

• Nuija on nuija aina
        Stressaantuntu kirjoitti:

Olen samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa. Sinua katsotaan jo nyt vinoon, joten voit aivan hyvin lisätä vettää myllyyn ja jäädä pois tauoilta useammin...ja kas, jonain päivänä huomaavat, ettei sua ole näkynyt siellä enää vuoteen.

• Nimetön

Se on aika vaikeeta tommonen.
        Riippuu niin vielä työpaikastakin kaikki,millaset sosiaalitilat ym,ei oikein ole omaa rauhaa,jos on liian pieni ruokailunurkkaus ja vielä olis melkein pakko jutellakin.
        Ehkä kantsii vain sanoa juu,ai mitä,minä kun just luen tätä lehteä:)

• täysin
        Hengenheimolainen kirjoitti:

sulla, täytyy sanoa. Tuli vaikutelma, että teillä on muutaman ihmisen klikki joka määrää koko työpaikan ilmapiirin (?) Ja muut ei uskalla/viitsi/jaksa panna hanttiin.
        Itse olen samanlainen yksinnyhjöttäjä, ts. tykkään istua kahvilla omiani miettien, ikkunasta ulos tuijotellen tms. Vuosien varrella olen toki oppinut välillä seurustelemaankin sen kahvittelun yhteydessä. Meillä se ei onneksi ole mitään kuvaamasi kaltaista pakkopullaa, vaan sen voi jättää väliinkin ilman sen ihmeempiä kommentteja. Rankkaa olisikin tommoseen tuhlata energiaa, sitä tarvitaan työntekoon ym. elämään.
        Onhan meilläkin muutama sietämätön tyyppi joitten kanssa ei vaan jaksa seurustella, jutut arvaa jo ennalta, täysin itsekeskeisiä ja niistä pitäisi kaikkien olla suunnattoman kiinnostuneita... ;D Niitä pyrin välttämään kaikin keinoin, mitä nyt normaalin kohteliaan käytöksen puitteissa pystyy.
        Sanoisin, että pidä oma tyylisi, jätä menemättä noihin istuntoihin jos siltä tuntuu, ja jos joku ihmettelee, pakkoko siihen on mitään meriselityksiä edes antaa. Ei vaan nyt kahvituta!!
        Tsemppiä sulle.

Mulla on aivan samanlaista pakkopullaa tuo kahvitauko. En ymmärrä miksi se ei voi olla vapaaehtoista. Meilläkin puhutaan heti ja leimataan ihminen, jos ei käy kahvilla. Ja sekään ei riitä, että käy silloin tällöin. Ei, siellä pitää istua oli töitä tai ei, huvitti tai ei. Ja jos työt ovat syy, niin sitä suurinpiirtein joukolla että, silläkö muka töitä....

Mua ei haittaa mitenkään ihmisten jutut ja puheenaiheet, en vaan yksinkertaisesti jaksaisi aina siellä istua. Meillä ahdistaa pikemminkin puhumattomuus. Hirveetä kun 20 ihmistä istuu hiljaa ja mittailee seiniä. Sitten, jos joku jotain siihen virkkamaan, niin kaikki 19 päätä kääntyy tuijottamaan ja harvoin ketään saa innostumaan oikeen mistään aiheesta maan ja taivaan välillä. Pikkuisen ahdistavaa. Itse olen kyllä sosiaalinen luonne, mutta tätä ai kestä... Ymmärrän aloittajaa täysin. Kyllä osaa olla paskamaista....

• Stressaantunut
        täysin kirjoitti:

Mulla on aivan samanlaista pakkopullaa tuo kahvitauko. En ymmärrä miksi se ei voi olla vapaaehtoista. Meilläkin puhutaan heti ja leimataan ihminen, jos ei käy kahvilla. Ja sekään ei riitä, että käy silloin tällöin. Ei, siellä pitää istua oli töitä tai ei, huvitti tai ei. Ja jos työt ovat syy, niin sitä suurinpiirtein joukolla että, silläkö muka töitä....

Mua ei haittaa mitenkään ihmisten jutut ja puheenaiheet, en vaan yksinkertaisesti jaksaisi aina siellä istua. Meillä ahdistaa pikemminkin puhumattomuus. Hirveetä kun 20 ihmistä istuu hiljaa ja mittailee seiniä. Sitten, jos joku jotain siihen virkkamaan, niin kaikki 19 päätä kääntyy tuijottamaan ja harvoin ketään saa innostumaan oikeen mistään aiheesta maan ja taivaan välillä. Pikkuisen ahdistavaa. Itse olen kyllä sosiaalinen luonne, mutta tätä ai kestä... Ymmärrän aloittajaa täysin. Kyllä osaa olla paskamaista....

Ymmärrän. Pakkopullaista puhumattomuutta. Ole siinä sitten luonnollisesti läsnä.

Meillä jos jäät pois ilman "selkeää" syytä, on koko päivän puheenaiheena: krapulat, suuttumukset jne. pienet vihjailut. Niitä ei ole kiva kuunnella (muistaan työkavereista).

Todella epämiellyttävää.

Olen nyt pari aamua ollut "ihan vaan" pois sieltä, ilman mitään tekosyytä, ja jutut kulkee.
        Katsotaan, miten äijän käy.

• epäsosiaalinen

Väsyin itsekin tuohon pakolliseen sonnanjauhantaan entisessä työpaikassani. Kyseessä ei edes ole naisvaltainen työpaikka, siellä oli vain päässyt syntymään käytäntö jossa kaikki "kauniit ja rohkeat" kokoontuvat aina tiettyyn aikaan kahville ruokalaan. Tunnelma noissa kahvihetkissä oli aina erittäin jäykkä ja vaivaantunut, joten aloin välttää siihen aikaan kuppilassa liikkumista koska siihen pöytään oli sitten pakko mennä istumaan jos sattui näköpiiriin. Vapaasti kyseisessä pöydässä ei voinut oikein jutella, koska siellä oli tietty roolijako ja "puhejärjestys" - tietyt ihmiset puhuvat, heittävät kukin tietynlaista vitsiä, toiset taas ovat hiljempaa, kaikilla omat roolit. Omasta roolista poikkeamista ei oikein suvaittu vaan palkittiin hiljaisuudella. Jos käyttäytyi itsenäisesti aina kulloisenkin fiiliksen mukaan, sai kokea ko. ryhmän hiljaisesti sulkevan sinut ulkopuolella. Periaatteessa kai ihan mukavia ihmisiä, mutta miksi pitää käyttäytyä noin pösilösti jonkun omituisen kaavan mukaan ilman mitään järkevää syytä? En ymmärrä miksi tällaisia sisäpiirijuttuja niin helposti syntyy, mutta kai se on jotenkin ihmisiin sisäänrakennettuna.

• tämmöistä

oletkos ajatellut että ehkä oletkin ottanut sen roolin ihan itse, etkä vain pysty olemaan muuten kuin tutun roolisi mukaan. Entä "jäykkä ja vaivautunut tunnelma", onko se sittenkin sellainen vain sinun mielessäsi, kun kuitenkin kerrot toisten heittävän vitsiä ja puhua pälpättävän siellä liikaakin. Ryhmän ulkopuolelle sulkeminen voi sittenkin olla sitä että itse jättäydyt ulkopuolelle, olemalla hiljaa.

Mieti, voisiko sinulla olla hauskempaa jos muuttaisitkin rooliasi, ja lakkaisit arvostelemasta heidän hölmöjä juttujaan? Eihän ihmisten tarvitse olla aina niin kovin fiksuja etteikö heidän kanssaan voisi jutella. Jos muuttumistasi ihmetellään niin varmasti vain iloisesti yllättyen.

• ccccccccc

Luulen että tötoverisi vaivaantuvat tauoilta poissaolemisestasi tai hiljaisuudestasi, koska se viestii että et pidä heistä. He yrittävät saada sinut joukkoon mukaan ja keskusteluihin, että viihtyisit ja osoittaisit hyväksyväsi heidät. Uskon että mukaan pyytämisellä on hyvä tarkoitus, että kaikki viihtyisivät. Varmaan jotkut saavat olla rauhassa hiljaa siksi että pystyvät jotenkin muuten viestimään viihtymisenstä ja ettei heillä ole mitään työtovereita vastaan, vaikkeivät niin osallistukaan.
      Mutta näistä viesteistä päätellen juuri hiljaiset eivät yleensä pidäkään työtovereistaanm ja arvostelevat heitä kovin sanoin....

• Stormheart

joku kysyy jotain tuollaista että mikset puhu niin sano vaan että tulin tänne töihin enkä puhumaan paskaa.

• Nimetön

Juu,se on aika tylsää välistä tuo kahvi ja etenkin ruokatauko,kun meillä etenkin et voi syödä ruokaasi,etteikö joku heti kysy,mitä sulla on ruokana tai muuta vastaavaa,eikö se oo yks lysti,mitä kukin syö.
      Joskus menen eri pöytään,vien ruoan ja levitän sanomalehden,niin se on ainut tapa,että toiset ei oo suurinpiirtein tonkimassa sun syömisiäsi ja saat olla rauhassa.Luojan kiitos,on sentään lehtiä!kokeile sinäkin!

• ohjeeni:

Ala puhumaan silmiä räpäyttämättä härskejä seksijuttuja vaikkapa omina kokemuksinasi! Kerro kuinka paneskelit ja muut härskit jutut siihen liitteeksi. Uskon että toimii! Työkaverit häviävät nopsaan kahvihuoneesta ja eivät enää toiste kysele perääsi jos et enää seuraavalla kerralla sinne mene.

• neuvo

Olen tätä kokeillut kerran. Toimi jonkin aikaa, siis eivät ihmetelleet missä olin kahvitauon aikana. Sittemmin sain kuulla, ettei minua enää HALUTA koko keskusteluun, kun olen niin sovinistisika ja pervo. Ei tämäkään tilanne ihan niitä mukavimpia ollut.

Nyt olen vaihtanut työpaikkaa, jossa ei ole mitään pakkopullia.

• käläkäläkälkätikää

Kuka noita ämmäin jorinoita ja jäpätyksiä tosiaankaan jaksaa kuunnella. Ketä jaksaa kiinnostaa, onko jonkun ämmän penska saanut kesätyöpaikan tai onko se päässyt johonkin kouluun tai vaivaako sen vaivaisenluu tai mihin se nyt kesällä suuntaa nokkansa??? Siis mua ei ainakaan kiinnosta kuin just tasan tarkkaan oman lähipiirini asiat ja siinä on ihan riittämiin.

• Hauskaa oli

Työharjoittelupaikassani ukot soitti kahvipöydässä toisillensa suutaan, varsinkin yksi kesäksi palkattu tyyppi irvaili vähän kaikesta, nakkelivat sokeripaloilla toisiaan.

• hohhoijaa...taas..

Miksi ylipäätänsä joku työpaikan tulisi pitää "perheen paikkaa" työaikana tai olla kuin PARAS KAVERI(?) ja kaikkien tulisi olla niin sosiaalisia toinen toistensa kanssa työpaikalla, että voi jukolauta tätä nykypäivän työelämää, jossa ei ymmärretä hiljaisempia työntekijöitä ollenkaan!!

Itte en juo kahvia kuin korkeintaan kotonani ja se tulisi olla ainakin minusta ihan riittävä tekosyy ettei ole "kofeiini-riippuvainen". Kahvin juonti on joidenkin mielestä pakkomielle työpaikalla...paskat...tauot on pakollisia, eikä kahvin juonti tai tauot ylipäätänsä taukotilassa vaan sitä voi vaikka jalotella!! Monilla työpaikoilla ei keritä kahvittelemaan tai juttelemaan kuulumisia...minuakin vituttaa työpaikalla se, että työkavereille tulee höpötellä omista asioistaan ja jollei juttele omistaan niin on HETI joko tyhmä tai hyvin epäsosiaalinen. Siksi mua ei voisi vähempää kiinnostaa työni tai työkaverit!!

En yhtään ihmettele, että joku haluaa olla tässä maassa työtön, kun jokaisen tulisi höpötellä ihmisten kanssa...tai tulla jokaisen vastaan kävelevän ihmisen kanssa toimeen....ja sitten lopulta ihminen on toiselle vain susi ja perästä saa alvariinsa kuulla kun työkaveri on kertonut jotakin selkäsi takana!

Minua vituttaa jaaritella ylipäätänsä "HYVIN raittiina miehenä" siitä: "Mitä tein viikonloppuna perheeni kanssa"? Vapaa-aikani ei takuulla kuulu kenellekään ulkopuoliselle...työkavereita pidän elämäni ulkopuolisimpina ihmisinä...toisin kuin perhettäni tai ystäväpiiriäni...enkä takuulla ole perhettä työkavereideni kanssa!! Jos se on haitaksi työilmapiirille, niin työkaverini on lapsellisia ja naurettavia!!

Mullahan ei ole kuulemma omia kavereita ollenkaan, kunnen kommunikoi työkavereideni kanssa, HAH?? Jotakin sellaistakin olen kuullut jonkun käytävillä sanovan....toisaalta viihdyn hyvin yksinkin hiljaiselosta!!!

En viihdy sukulaisteni tai vaimoni sukulaistenkaan kanssa...koska en pidä sukukokuksista tai muista turhanpäiväisistä sukujuhlista!!

Ihmiset voisivat hieman miettiä, että onko vika heissä kuin siinä yksilössä joka ei mielellään jaksa keskustella niistä samoista "paska-asioista" jokaisella kahvitauolla. Minua ei vois vähempää kiinnostaa esim. jalkapallo, jääkiekko, pitkäveto, lasten nokkosihottumat tms.

Suomen lakiin tulisi laittaa, että kahvitauot tulisi olla työpaikalla hiljaa!

• asioita

"hohhoijaa...taas" veit sunat saastani. Ei ihiminen mikään laumaeläin ole, jos laumasta puhetta, niin ainoa lauma mikä ihimiselle jotain merkkaa on oma pesue. Työtähän tehään työn ja leivän syrjän vuoksi eikä sen vuoksi, että pääsee pulisemahan kaikkija asijoitansa sellasten ihimisten kanssa, joita muuten karttas ku ruttova.

• vapaata hengittää
        asioita kirjoitti:

"hohhoijaa...taas" veit sunat saastani. Ei ihiminen mikään laumaeläin ole, jos laumasta puhetta, niin ainoa lauma mikä ihimiselle jotain merkkaa on oma pesue. Työtähän tehään työn ja leivän syrjän vuoksi eikä sen vuoksi, että pääsee pulisemahan kaikkija asijoitansa sellasten ihimisten kanssa, joita muuten karttas ku ruttova.

Jos et mene, heti tulee monta eukkoa utelemaan, miksi et ehtinyt ja ei tuo nyt niin tärkeä (työ) ollut, ettet olisi voinut tulla. Ja siellä istutan tasan tarkkaan se puoli tuntia (mikä on aina istuttu) kukaan ei uskalla nousta ennen kuin pääpirut on nousseet. Siellä istutaan tosi painostavassa tunnelmassa ja odotetaan että päästäisiin pois. Voi hel..ti, että on tuskaa. Sinne on pakko mennä.

Hiljattain irtisanouduin :)

• oiyoiyhoih
        vapaata hengittää kirjoitti:

Jos et mene, heti tulee monta eukkoa utelemaan, miksi et ehtinyt ja ei tuo nyt niin tärkeä (työ) ollut, ettet olisi voinut tulla. Ja siellä istutan tasan tarkkaan se puoli tuntia (mikä on aina istuttu) kukaan ei uskalla nousta ennen kuin pääpirut on nousseet. Siellä istutaan tosi painostavassa tunnelmassa ja odotetaan että päästäisiin pois. Voi hel..ti, että on tuskaa. Sinne on pakko mennä.

Hiljattain irtisanouduin :)

Näitä laitostuneita, kaavoihin kangistuneita eukkoja on työpaikoilla liian paljon. Pahinta on, ettei ne itse huomaa, kuinka ne on fiksoituneet paikoilleen.

• ....

PERSEESTÄ!

• VITUTTAA........

Ennen kahvin sai juoda silloin kun itse tykkäsi, uusi pomo "edellyttää" yhteisiä kahvitteluhetkiä tiettyihin kellonaikoihin. Pitäisi mennä jonkun pienen pöydän ympärille puhumaan paskaa. Asia esitettiin niin että "samalla tieto kulkee", eli siis kahvin lomassa. HÖPÖ HÖPÖ. Nyt jo muutkin ihmettelevät kun aina istuvat siinä kahvilla muiden tien tukkeena.

Itse olen ottanut sen linjan että joskus käyn kahvilla, kun huvittaa mutta muuten en. Ja mitään juoruja en puhu enkä kuuntele, jos jostain ihan oikeasti kiinnostavasta puhutaan, voin murahtaa muutaman sanan.

• korvatulppien ostoon

hetket ihan jees, kunhan vain sais valita seuraansa ne työkaverit joiden kanssa juttu luistaa ja tietää ettei ns. puukkoheilu selän takana heti kun selkäs käännät. Jotenkin niiiin tympääntynyt "se sano sitä ja se teki tota ja taasko se on sairaslomalla, onko se luulosairas vai mikä sillä on" ei noita jaksa :P

• Omassa rauhassamme

Kukin tyylillään!

• goestohomeand
        Omassa rauhassamme kirjoitti:

Kukin tyylillään!

On tuttua hommaa. Sitten varsinkin kun työskentelet itseäsi huomattavasti eri ikäisten henkilöiden kanssa, joiden kanssa ei ole mitään yhteistä. Esimerkiksi poliittiset ajatukset ovat aivan eri linjoilta, eikä itsellä raskaan työn lisäksi ole kiinnostusta raahautua pakolliselle kahvitauolle, joka ei tosiaan piristä vaan tuntuu enemmänkin enemmän työltä kuin itse työ. Ne hiljaiset hetket ja väkisin väännetyt "päivän uutiset" aina samalla kaavalla.

Enkä tällä tarkoita että yhtään väheksyisin kanssaolijoita, vaan haluaisin tosiaan sen kahvitauon tai ruokatauon aikana rentoutua eli olla ulkona työilmapiirin vaikutuksesta. Jossain mielessä myös ne samat naamat päivästä toiseen alkaa kyllästyttämään, koska olen luonteelta muutenkin helposti kyllästyvää tyyppiä. Lisäksi näissä keskusteluissa näkyy usein hierarkia, ts. keskustelu tyrehtyy/jäykistyy esimiehen läsnäollessa (HUOM! riippuu täysin esimiehestä). Kahvitauoilla keskustelu ei ole vapaamuotoista eikä mitenkään voisi puolueetonta ollakaan kun kuitenkin työpaikalla ollaan.

En tällä kirjoituksella tarkoita kahvitaukojen poistamista, vaan ne pitää olla vapaamuotoiset ja paikalle tulkoon ken tahtoo. Eikä vaan niin että siellä on aina se vakkaripoppoo juoruamassa vaan otetaan kaikki mukaan (myös ne jotka käyvät harvoin tai ei koskaan :)) Ja muistetaan antaa suunvuoro myös hiljaisemmille ja ujoimmille aina tilanteen mukaan. Ja jos joku ei halua niin sitten ei mikäs siinä, ei se ihmisestä huonoa (työntekijää) tee.

P.S minä en halua. Ainakaan nykyisessä työpaikassa. Olen yhteistyökykyinen ja haluan puhua työasioista, mutta en jäykissä kahvikeskusteluissa, joiden keskustelusisältöä en koe millään tavalla itselleni mitään antavaksi vaan enemmän ottavaksi. Voi johtua siitä että on vaikea muutenkaan luottaa muihin esim. siis työelämän ulkopuolella. Kuitenkin ymmärrän täysin heitä, jotka kahvilla haluavat käydä keskustelemassa/juoruamassa/paskaajauhamassa whatever. He saavat siitä jotain: piristyvät, rentoutuvat ja hyvä niin, mutta myös hyvä näin. Minulla. Kiitos!

• oma rauha=)

jäädä työpisteellesi kaffettelemaan? Itse teen niin ja pari muutakin, mutta kaikki muut menee kahvihuoneeseen.
      Itse vaan olen vähän epäsosiaalinen, tai en tuttujen kesken mutta töissä en välitä ihmisten kanssa turistapahemmin, niin haen vaan kahvin ja menen työpisteelleni juomaan sen.
      Enkä todellakaan piittaa, mitä muut siitä ajattelee.

• ¨årunöwpn

Ei siihen sosiaaliseen kanssakäymiseen työpaikalla tarvita mitään kahvitteluhetkiä, tää on just sitä olemattomien sääntöjen tekoa. Yhtä hyvinhän sitä voi kopiokoneelle jonottaessa jutustella (jos haluaa) niitä näitä työkaverin kanssa, käytävällä moikata ja smooltolkata tai työasioista keskustellessa heittää väliin jotain kevyttä tai sähköpostin perään laittaa jotain pientä kivaa, HUOM. jos haluaa.
      Ärsyttää tällaiset työpaikkojen kirjoittamattomat "säännöt", joista tiukkapipoiset pitävät kynsin hampain kiinni ja joista ei ole kenellekään muille hyötyä kuin juoruämmille ja -ukoille tai niille liian uteliaille ja luulotautisille, joiden pitäisi saada tietää ja olla kuulolla kaikesta ja kokoajan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      105
      5095
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      261
      2103
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      91
      1726
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1200
    5. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      339
      1179
    6. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1110
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      50
      1109
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      152
      1101
    9. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      111
      1049
    10. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      85
      984
    Aihe