BMW E39 525/523 Kokemuksia?

arsal

Eli olisin ostamassa tuollaista E39-koppaista bensabemaria. Koneena 2.0/2.3/2.5.

Millaisia kokemuksia omistajalla ko. autosta?

Tyyppiviat? Mikä järkevin konevaihtoehto, onko noilla koneilla suuria eroja kulutuksissa?

Kiitos vastanneille.

35

16642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bemukka

      Jos olisin ostamassa E39 sedania niin vaihtoehtoina olisi 525 tai 528.
      Ei missään nimessä 520, tai no mistä kukin tykkää. Paremmuus selviää ajamalla ensin kaikki kone vaihtoehdot. Kulutuksissa ei hirveitä eroja tuo 520 varmaan kaupungissa se vähiten kuluttava.
      Tyyppiviat ne alustan puslat/nivelet varsinkin edessä ja polttoaineen täyttö luukun reunat usein ruosteessa, vesi jää sinne pesun/sateen jälkee ei poisto reikää. Muuten ihan normaalit tarkastukset, ja kilometrejä ei kannata pelätä. Enemmin hyvin huollettu ja paljon ajettu kuin "huoltamaton" ja vähemmän ajettu.
      Paljonhan noista vois eri juttuja laittaa esille mutta kun ne on yleensä yksilökohtaisia.

      • kulutus?

        Mitä 525 kulutus?


      • Bemukka
        kulutus? kirjoitti:

        Mitä 525 kulutus?

        Keskikulutus noin 9l/100km maantiellä 7-8 tai alle ja kaupungissa 8-->.


      • ttttkkkkk
        kulutus? kirjoitti:

        Mitä 525 kulutus?

        e39 vuosimalli 98 ajettu 190 tuhatta automaatti ollu mulla puolivuotta.keski kulutus näyttää kesälla 8.8 litraa 30 km työmatkaa josta 5km hiekkatietä ajelen aika reippaasti.talvella menee kympin verran.matka ajo 90km/h kuluttaa alle 7.


      • tttkkkkk
        ttttkkkkk kirjoitti:

        e39 vuosimalli 98 ajettu 190 tuhatta automaatti ollu mulla puolivuotta.keski kulutus näyttää kesälla 8.8 litraa 30 km työmatkaa josta 5km hiekkatietä ajelen aika reippaasti.talvella menee kympin verran.matka ajo 90km/h kuluttaa alle 7.

        lisäys äskeiseen koneen koko puuttu 2,5 bensa.


      • ylläpidettävä?
        tttkkkkk kirjoitti:

        lisäys äskeiseen koneen koko puuttu 2,5 bensa.

        Eli yhteenvetona onko tällänen E39 bemari kalliimpi ylläpidettävä kuin esim. Audin vastaavat mallit? Bemareista kuulee aina juttua että sitä ja tätä kallista vikaa.


      • Bemukka
        ylläpidettävä? kirjoitti:

        Eli yhteenvetona onko tällänen E39 bemari kalliimpi ylläpidettävä kuin esim. Audin vastaavat mallit? Bemareista kuulee aina juttua että sitä ja tätä kallista vikaa.

        Bemari ei mielestäni ole sen kalliinpi kuin mikään muukaan. Tietysti bemaristit kehuu omaansa ja audistit omaansa. Nykyään bemareihin saa miltei kaikki osat varosaliikkeistä eivätkä hinnat ole kohtuuttomia.
        Audeista en tiedä muuta kuin sen, että osat ovat kalliita. HEH se oli vitsi.
        Tähän voi vastata vain sellainen henkilö joka on ajanut molemilla mutta ei ole vihkiytynyt kumpaankaan.


      • Bemukka
        Bemukka kirjoitti:

        Bemari ei mielestäni ole sen kalliinpi kuin mikään muukaan. Tietysti bemaristit kehuu omaansa ja audistit omaansa. Nykyään bemareihin saa miltei kaikki osat varosaliikkeistä eivätkä hinnat ole kohtuuttomia.
        Audeista en tiedä muuta kuin sen, että osat ovat kalliita. HEH se oli vitsi.
        Tähän voi vastata vain sellainen henkilö joka on ajanut molemilla mutta ei ole vihkiytynyt kumpaankaan.

        Ihan samalla lailla hajoo bemari kuin mikä tahansa kinneri jos sitä käytetään kuin "vierasta sikaa". Kunnon käytöllä ja tekemällä huollot ajallaan ja korjaamalla heti esille tulevat viat kestää varmasti. Pitää myös muistaa, että autossa on vain kuluvia osia.


      • B-A eli hameväen
        Bemukka kirjoitti:

        Keskikulutus noin 9l/100km maantiellä 7-8 tai alle ja kaupungissa 8-->.

        sipsukaasujalka saa 525 kuluttaan 100 km/h jopa 4-7 litraakin, kun tarvii sitä hameenhelmaa kiskoa alemmas, ettei isoista autoista kukaan näe.


      • nisse
        ylläpidettävä? kirjoitti:

        Eli yhteenvetona onko tällänen E39 bemari kalliimpi ylläpidettävä kuin esim. Audin vastaavat mallit? Bemareista kuulee aina juttua että sitä ja tätä kallista vikaa.

        Ylläpitokulut riippuu siitä, että miten paljon itse tiedät/ olet valmis uhraamaan vapaa-aikaa auton korjaamiseen. Jos autotekniikka ei kiinnosta, niin se uudempi Nissan on varmasti parempi vaihtoehto.

        Jos peukalo ei ole ihan väärässä paikassa ja autotekniikka kiinnostaa, niin vikojen analysointi ja korjaaminen hoituu huomattavasti halvemmalla. Netistä saa nykyään niin hyviä ohjeita, että huoltoneuvojan kusetukset eivät mene läpi. Korjaamoilta voi pyytää tarjouksia vaikka sähköpostilla ja pistää räjäytyskuvan liitteeksi, johon on merkitty vaihdettava osa ellei itsellä ole resursseja suorittaa toimenpidettä.

        Ei minulla olisi varaa ajella 523:lla tai ylipäätään edes millään autolla, ellen kontrolloisi jatkuvasti auton kuntoa ja suorittaisi huoltoja/korjauksia korjaamoiden tarjouspyyntöjen/oman tietotaitoni/netin hyvien ohjeiden puitteissa.

        P.S. en ole koskaan päässyt näillä vehkeillä (E34 520, E39 523) alle 8 litraa/100 kilsaa, mutta onhan elämässä turhempiakin menoja.


    • tällaiset

      Tommosta 2.3 litrasta konetta ei E39 koriin ole olemssakaan. Sekä 525 mallissa, että 523 mallissa on periaatteessa sama 2.5 litrainen mylly. Erona vaan se, että 523:ssa tehoja hiukan vähemmän. Noita malleja ei myöskään oo tehty yhtäaikaisesti vaan 525 sarja on tullessaan korvannut tuon vanhemman 523 sarjan. Kulutuksessa tai ylläpitokustannuksissa missään noissa malleissa ei ole mainittavia eroja.

      • erot?

        Kulutuksessa näiden suhteen suuria eroja? 2.5 litraisen tehot näyttäis paljo houkuttelevammilta, mutta paljonko enemmän käy sitten lompakon päälle?


      • Bemukka
        erot? kirjoitti:

        Kulutuksessa näiden suhteen suuria eroja? 2.5 litraisen tehot näyttäis paljo houkuttelevammilta, mutta paljonko enemmän käy sitten lompakon päälle?

        Ensinnäkin 2.5 pata on tehty tuosta 2.0:sta eli käytänössä sama kone. Tehoissa häviää tuo 2.0 mutta siinä se sitten on. Kulutukset ja muut kustannukset koneen osalta ihan samat käytänössä.
        2.0 vaan on mielestäni E39 koriin liian pieni.
        Noista kahdesta ehdottomasti heti tuo 2.5 ettei jää harmittamaan.
        Mutta kuten sanottu niin käy ajamassa molemmat niinon helpompi päättää.


      • Bemukka

        Kun tunnutaan puhuvan asiaa josta ei ole tietoa.

        Eli E39:stä löytyy myös malli 523i ja 523iA. Moottori on mallia M52B52, 2494 cc, teho 170@5500rpm, vääntö 245@3950rpm.

        Joten EI PIDÄ ANTAA teknisiä tietoja jos ei tiedä mistä puhuu.


      • Bemukka
        Bemukka kirjoitti:

        Kun tunnutaan puhuvan asiaa josta ei ole tietoa.

        Eli E39:stä löytyy myös malli 523i ja 523iA. Moottori on mallia M52B52, 2494 cc, teho 170@5500rpm, vääntö 245@3950rpm.

        Joten EI PIDÄ ANTAA teknisiä tietoja jos ei tiedä mistä puhuu.

        Ajatus pätkii siis e39:ssä ei ole 2.3l konetta vaan malli 523.


      • puhun
        Bemukka kirjoitti:

        Kun tunnutaan puhuvan asiaa josta ei ole tietoa.

        Eli E39:stä löytyy myös malli 523i ja 523iA. Moottori on mallia M52B52, 2494 cc, teho 170@5500rpm, vääntö 245@3950rpm.

        Joten EI PIDÄ ANTAA teknisiä tietoja jos ei tiedä mistä puhuu.

        Mielestäni en antanut mitään vääriä teknisiä tietoja. En vain nähnyt tarpeelliseksi mennä noin tarkkoihin teknisiin yksityiskohtiin. Kuten mainitsin, niin molemmissa sekä 525, että 523 bemarissa on samansuuruinen 2.5 litrainen moottori. Erona se, että 523:ssa tehoa on hiukan vähemmän.


      • Muistisi pätkinyt ihastutta...
        Bemukka kirjoitti:

        Ajatus pätkii siis e39:ssä ei ole 2.3l konetta vaan malli 523.

        Bemukka, kaikkien meidän epätoivoisten Onnellisten bemareiden omistajat, tai ainakin minä. Mikä sun muistias nyt pätkikin?? Huvitti, kun olit pala palalta vastannut, kysypäs multa seuraavaksi 525 tehot,kulutukset ja lampun ja "enkelin silmien " vaihdot ja muut, täällä on harvassa asia vastaaja, mutta Sinä olet ehdottomasti paras, Ihmettelen vaan, mistä kaikki tiedätkin?? Seukaksi saat kertoa mulle, mistä löydän Muruni värin, onko konepellin alla vai kuskin etuoven sisäkarmissa?? T. Bemari-Akka


      • Bemmii
        Bemukka kirjoitti:

        Kun tunnutaan puhuvan asiaa josta ei ole tietoa.

        Eli E39:stä löytyy myös malli 523i ja 523iA. Moottori on mallia M52B52, 2494 cc, teho 170@5500rpm, vääntö 245@3950rpm.

        Joten EI PIDÄ ANTAA teknisiä tietoja jos ei tiedä mistä puhuu.

        Se on m52b25.


    • Mulla on bimmeri

      Itselläni on -96 523 manuaali. Näistä liikkuu paljon kauhukertomuksia, mutta ilmeisesti silloin omistaja on joku idiootti joka vain on valinnut täyden pommin..
      Ei ole ollut mitään vikaa, ominaisuuksia kylläkin.

      Se 520:sen 150 heppanen kone on varmasti suomeen riittävä, mutta sitä kulkupuolta ei toki ole siinä määrin mitä 523 / 528 tarjoaa. Eivät nuokaan mitään kiihdytysautoja ole, ennemminkin herraskaisia maantielaivoja, joilla voi ajaa suomen läpi tuollaista kahtasataa ilman että kuski tai auto siitä rasittuvat. Kunhan hiljentää kameratolppien kohdalla.

      yleisimpiä ominaisuuksia:
      -termarikotelon hiushalkeama (alle 50 eur vaihto)
      -vesipumppu kannattaa vaihtaa 100 tkm välein, (alle 50 eur kpl)
      -natisevat oven tiivisteet (putsaa tiiviste liuottimella, vahaa kori sieltä mihin tiiviste vastaa)
      -airbägin merkkivalo (yleensä kosketushäiriö penkin alla kulkevissa johdoissa, jollei joku ole puukottanut vänkärin tunnistemattoa...)
      -kasettisoitin, hehe.. (helppo vaihtaa, din kehys 20 eur)
      -lonksahdus voimansiirrosta (mahd. kardaanin rättinivel, tms. osa moottorin ja takarenkaiden välisellä osuudella, opettele jouheva kytkimen käyttö...)
      -kaupunkikulutus 10l/100km (näissä on iso tankki, n.70 litraa, so not.)
      -matka-ajo, rajoitusten mukaan 7l/100km
      -suurin osa ihmisistä ei erota ajatko vuoden -96 vai -01 bemarilla, eikä tuolla väliä, velkaisena idiootti nousukas juppi mulkkuna pidetään joka tapauksessa. (kun ajat 7000 euron bemarilla etkä 20000 euron nissanilla...)
      -puhaltimen siili sekoittaa puhallinnopeuksia (alle 100 euron osa)
      -ei ruoste ongelmia
      -ehkäpä kaikkien aikojen paras sarjavalmisteinen ns. tavallinen auto.

      Aja ja koe, aja sitten samanhintainen japsi tai mikä vaan, sen jälkeen mene tekemään kaupat Bemarista.

      On kahdenlaisia autoilijoita, niitä jotka haluaisivat ajaa bemarilla, sekä niitä jotka ajavat bemarilla.

    • arsal

      Eli jos tästä autosta nyt pitää jotain pahoja vikoja lähtee ettimää nii jääkö ne noihin alustan osiin, pusliin ym? Huomaako ajossa helposti jos alustassa pahoin vikaa, woblaa/hakee?

      • Bemukka

        Vielä kerran, jos olet ostamassa automaattia niin vaihdot tulee olla pehmeitä, stepin pitää toimia hyvin myös manuaali vaihdossa, vapaallaa ei saa "ryömiä". Manuaali askin tietysti toimittava samoin, eli hyvin. Koneesta ei saa kuuluua siihen kuulumattomia ääniä, ei paineita syylärissä jne mutta nuohan on joka autoon sama juttu.
        Bemussa erityis huomio sinne alustaan aja epätasaisella(kuoppaisella) teipätkällä niin kuulet kuuluuko kolinoita. Jarrutettaessa noin 60-90km/h ei ratti saa täristää, jos niin reaktiotangon helat loppu. Jos kuuluu ns "moksahdus" kuopassa niin tod näk koiranluu, selvä kolahdus niin pallonivelreaktiotangosta loppu.
        Tässä vielä jotain ja sitten meet ja testaat.


      • ttkk

        entäs 2.5 190 tuhatta ajetun venttiilit mielestäni pitää pientä aantä tyhjäkäynillä joku väitti ettei niitä hiljasix saakkaan kuulemma tyyppi vika väitti bmw huollossa.


      • uuussss

        entäs 2.5 190 tuhatta ajetun venttiilit mielestäni pitää pientä ääntä tyhjäkäynillä joku väitti ettei niitä hiljasix saakkaan kuulemma tyyppi vika väitti bmw huollossa.


      • Bemukka
        uuussss kirjoitti:

        entäs 2.5 190 tuhatta ajetun venttiilit mielestäni pitää pientä ääntä tyhjäkäynillä joku väitti ettei niitä hiljasix saakkaan kuulemma tyyppi vika väitti bmw huollossa.

        Venttiileissä on automaaatti säätö ja hydrauliset nostimet. Saattaa pitää pientä ääntä mutta viallisen ja ok:n kyllä erottaa äänestä.


      • moti
        Bemukka kirjoitti:

        Venttiileissä on automaaatti säätö ja hydrauliset nostimet. Saattaa pitää pientä ääntä mutta viallisen ja ok:n kyllä erottaa äänestä.

        e39 520 vm. 2001-eteenpäin on 170hv (2,2 litran konetilavuudeltaan), mainio auto suomen nopeuksiin ja alkuperäinen rengastus 205/65-15 on hiljainen ja halpa, mutta hyvä ajaa.


    • -sakke-

      juu tuossa kans käynyt e39sin osto mielessä, mutta noppaa kovasti heitelty että 520 vai 523. koeajolla selviää toivottavasti. kehuvat kovasti että tuo 523 olis taloudellisempi 100km:llä, mutta voisin väittää että kun lapsi alkaa kunnolla leikkimään, niin kyllä tuo 520 olis taloudellisempi? kuis ylipäätään ylläpidot ym kulut näiden välillä, hirveitä heittoja ole?

    • järkikäteen

      Ei se 528i ole mikään vaihtoehto. xDD 540i manuaalina ainoa oikea jos ei M5 rahaa. Jos se pikkukoneinen 2.5/2.8 pitää ostaa niin suosittelen E46 ja tietenkin coupena.

      • järkikäteen2

        Niin ja jos miettii 520i ja 525i eroja kulutuksen ja muiden rahallisten menojen takia ei bemari ole sulle. Osta se Opel Astra. Kuluttaa vähän ja saa halvalla.

        Itse käyttöautona tällä hetkellä E38 750i ja harrastepelinä E34 M5 ja mieluummin olen rahaton kuin autoista luopuisin. Bemarit ei pihasta lähde.


      • jakopäää
        järkikäteen2 kirjoitti:

        Niin ja jos miettii 520i ja 525i eroja kulutuksen ja muiden rahallisten menojen takia ei bemari ole sulle. Osta se Opel Astra. Kuluttaa vähän ja saa halvalla.

        Itse käyttöautona tällä hetkellä E38 750i ja harrastepelinä E34 M5 ja mieluummin olen rahaton kuin autoista luopuisin. Bemarit ei pihasta lähde.

        Jakoketjuko simahtanu, kun ei pihasta lähde?


    • ArskaPerkele

      528 ehdottomasti ja vieläpä manuaalina. Kannattaa tarkistaa ettei jäähdytin vuoda muovipäädyistä, ja jäähdytys järjestelmässä ei saa olla ilmaa.
      Osat ei sen kalliimpia kun muissakaan autoissa.
      Farmareissa kannattaa tarkistaa tason säädön toiminta. (tosin e39:ssä parempi kun e61)
      Mutta todella mielyttävä korimalli on e39

      • halvat rempat.

        Jakopään remontti 500 sarjan BMW,ssä (diesel) yhtä kallis kuin Audi A6 v6 jakopään remppa. Samalla tasolla siis rempan hinta kuin vastaavassa Sakujen autossa. jotain 3000-5000 euro.


      • raksareiskaE38
        halvat rempat. kirjoitti:

        Jakopään remontti 500 sarjan BMW,ssä (diesel) yhtä kallis kuin Audi A6 v6 jakopään remppa. Samalla tasolla siis rempan hinta kuin vastaavassa Sakujen autossa. jotain 3000-5000 euro.

        vastaan rölliin, tiedän.

        Audi a6 v6 jakop. remppa on 300-500e niinkuin varmaan tossa bemussakin.


    • OlliL1

      Oli ennen 523 Touring tipillä.E-39 on nätti auto mutta valitettavan epävakaa ajettava,verrattuna esi.Audi a6. Varsinkin teinien virittelemät madallukset ja leveät renkaat syövät alustan nopeasti tutisevaksi menopeliksi ja remppa kustantaa pari tonnia kaikkine puslineen ja tukivarsineen.

    • Anonyymi

      Helvetin hyvä auto ajaa mutta muuten ihan paska. Osat, huoltotarvikkeet, käyttökulut, verot tosi kalliita ja hankala korjata kun vertaa vaikka 90 luvun autoihin.

      • Anonyymi

        Ei E39 omistajana tarvii roope ankka olla.ei se nii kallis ylläpitää ole että pitäs myydä ja ostaa tilalle joku 1.6 golffi.mutta tuo on tosi että on mukava ajaa.ajo on sulavaa ja melutaso sisälle on yllättävän pieni.ja eihän tuo E39 ehkä oo ysäri autoja helpompi korjata mutta jos vertaa seuraaja malliin (E60/61) niin on kyllä helppo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe