Lihaliemikuutiot???

Uusi keliaakikko

Kertokaapas nyt viisaammat, voinko käyttää edelleen lihaliemikuutioita ruuanlaitossa, vaikka olenkin saanut keliakiadiagnoosin? Onko eri tuotemerkeissä eroja? En ole löytänyt tästä mitään tietoa, ja ravitsemusterapeutille on monen kuukauden jonot...

8

6960

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iituliinu2008

mun mielestä knorrin lihaliemi on sellaista jota voi käyttää..

• ravitsemusterapeutti

sulle mitään listaa anna jokaisesta valmistuotteesta jonka voit syödä. Jos jotain haluat syödä, lue tuoteselosteesta mitä se sisältää. Saman joudut tekemään ravitsemusterapeutilla käynnin jälkeenkin.
      Ei ole olemassa yhtä lihaliemikuutiota jossa olisi kaikki samat aineet (tajuat kuinka hassu tuo kysymys on kunhan hetken mietit...). Jokaisesta löytyy tieto tuoteselosteesta, juuri sieltä missä sen pitääkin olla.

• Uusi keliaakikko

vaikka kaikkesi teit, jotta saisit minut sellaiseksi itseni tuntemaan! Totta kai luen tuoteselosteet, miten muutenkaan tietäisin mistään mitään!! Ajattelin vain, että kun täällä kaiketi liikkuu ihmisiä, joilla on keliakiasta vuosien kokemus, niin voisin ystävällisesti kysyä. Taisin sitten erehtyä.

En todellakaan pidä ravitsemusterapeuttia ihmeiden tekijänä, mutta koska kukaan muukaan ei ole mulle mitään tietoa antanut, ajattelin, että voisin häneltä kysyä muutamaa itselleni epäselvää asiaa. Pääpiirteittäin tämä ruokavalio nimittäin alkaa olla mulla itseopiskelun tuloksena hallussa.

T. Alkuperäinen kysyjä

• Anonyymi

Jos suurennuslasin kanssa saa selvää. On kuin perhostenkerääjä pilapiirroksissa, kun tutkii näitä asioita kaupassa. Vaikka niinhämn se on tehtä jos ei näsäviisaat halua neuvoa. Paras soittaa TYÖAIKANA valmistajalle.
        HL

• besserwissereitä riittäää

Hei, tervetuloa gluti-jengiin :).

Ketutuksen jälkeen tähänkin sairuteen tottuu.

www.keliakialiitto.fi

on jo sinulle varmaankin tuttu osoite, mutta sieltä saa uusimmat tiedot ja voit tulostaa tuotelistoja yms.

Tsemppiä! Itsekin epäilen vieläkin ns. laitosruokaloiden/keittiöiden esim. lihakeittoja, koska en voi tarkistaa, mitä lihaliemijauhetta soppaan on käytetty. Jätän syömättä. Tai tarkistultan asian. Riippuen siitä miten aikaa käytettävissä.

• kaikkea mahdollista

Siksihän tämä saitti täällä on! Mitä ihmeen järkeä on alkaa jänkkäämään, jos joku kysyy jotakin. Täällä jaetaan kokemuksia sen kun keritään. Keliakian suhteen saa olla koko ajan varpaillaan, koska tuotteiden reseptejä muutellaan, joten minä esimerkiksi luen suht säännöllisesti hyväksikin havaitsemani tuotteiden sisällysluettelon.

Yksi asia on pistänyt silmään viime aikoina. Joissakin saman tuoteryhmän ja saman valmistajan tuotteissa on hyvin saman väriset ja saman kokoiset kääreet/pakkaukset. Kiireessä olen muutaman kerran onnistunut saamaan vehnäjauhopommin mukaani ja kerran onnistunut syömäänkin mokomaa tuotetta, ennen kuin hoksasin asian.

Nyt tietty joku hioo jo kynsiään kirjoittaakseen, että "siinähän on glutu-merkki", mutta kun eipä aina ole. Vanhoja ja huononäköisiä olen monesti ajatellut, että miten he etsivät ruokansa hyllyiltä, varsinkin jos teesit kuuluvat, että "lue ite".

Ei täällä tarvita negatiivisia lurituksia! Yritetään yhdessä antaa vinkkejä ja kysyä ohjeita, niin kaikki hyötyvät. Itsekin olen täältä yhtä ja toista hyödyllistä infoa poiminut enkä ole ollut yhtään käärmeissäni.

• Garygay

Tämä kysymys ei siis ilmeiseti saanut vastaustansa?

Käykö Knorrin lihaliemikuutio keliaakikolle?
      Entä sulatejuustot?

• 10 vuotta gluteenittomasti

Valtaosa päivittäistavarakaupoissa myytävistä yleisimmistä liemikuutioista sisältää vehnää. Ainakin maggi on ilmoittanut etteivät sen tuotteet ole gluteenittomia. Joitakin gluteenittomia kuutioita on löytynyt ja ne ovat usemmiten olleet pienenpien valmistajien. Itse kuitenkin teen keittoni ja muutkin ruokani ilman kuutioita varmuuden vuoksi ja käytän enemmän mausteita.

Ja ketjussa aiemmin esitetylle epäilylle ravintoloiden keitoista: olen päässyt kerran lukemaan sellaisen liemijauheen tuoteselosteen joita laitoskeittiöt käyttävät ja ainakin ne kasvis- ja lihaliemijauheet olivat gluteenittomia (siis tuoteselosteessa ei ollut mainintaa vehnäjauhosta). Tokihan on varmasti olemassa myös muun merkkisiä, mutta uskoisin että vehnäjauhoa käytetään jonkinlaisena sitovana ainesosana niissä kuutioissa (eli jauheessa ei sille tarvista)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomessa on meneillään boomereiden kosto

1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä
      Maailman menoa
      128
      3207
    2. IPCC romahtaa

Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl
      Ilmastonmuutos
      65
      2280
    3. Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?

Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri
      Maailman menoa
      158
      2188
    4. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      61
      1949
    5. Miten voit vain

Olla kuin mitään ei olisi?
      Ikävä
      147
      1504
    6. Pelolla pakottaminen

Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha
      Kaste
      624
      1026
    7. Niin siinä kävi. :D

oisit halunnu seurustella :D jäit ilman :D
      Ikävä
      100
      936
    8. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      106
      902
    9. Ketä T mies kaipaa?

Kaikki T miehet saavat vastata omansa. Aloitan: T kaipaa J naista.
      Ikävä
      57
      843
    10. Nähdäänköhän me enää

Lähiaikoina tai koskaan
      Ikävä
      56
      759
    Aihe