Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lihaliemikuutiot???

Uusi keliaakikko

Kertokaapas nyt viisaammat, voinko käyttää edelleen lihaliemikuutioita ruuanlaitossa, vaikka olenkin saanut keliakiadiagnoosin? Onko eri tuotemerkeissä eroja? En ole löytänyt tästä mitään tietoa, ja ravitsemusterapeutille on monen kuukauden jonot...

8

6192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iituliinu2008

      mun mielestä knorrin lihaliemi on sellaista jota voi käyttää..

    • ravitsemusterapeutti

      sulle mitään listaa anna jokaisesta valmistuotteesta jonka voit syödä. Jos jotain haluat syödä, lue tuoteselosteesta mitä se sisältää. Saman joudut tekemään ravitsemusterapeutilla käynnin jälkeenkin.
      Ei ole olemassa yhtä lihaliemikuutiota jossa olisi kaikki samat aineet (tajuat kuinka hassu tuo kysymys on kunhan hetken mietit...). Jokaisesta löytyy tieto tuoteselosteesta, juuri sieltä missä sen pitääkin olla.

      • Uusi keliaakikko

        vaikka kaikkesi teit, jotta saisit minut sellaiseksi itseni tuntemaan! Totta kai luen tuoteselosteet, miten muutenkaan tietäisin mistään mitään!! Ajattelin vain, että kun täällä kaiketi liikkuu ihmisiä, joilla on keliakiasta vuosien kokemus, niin voisin ystävällisesti kysyä. Taisin sitten erehtyä.

        En todellakaan pidä ravitsemusterapeuttia ihmeiden tekijänä, mutta koska kukaan muukaan ei ole mulle mitään tietoa antanut, ajattelin, että voisin häneltä kysyä muutamaa itselleni epäselvää asiaa. Pääpiirteittäin tämä ruokavalio nimittäin alkaa olla mulla itseopiskelun tuloksena hallussa.

        T. Alkuperäinen kysyjä


      • Anonyymi

        Jos suurennuslasin kanssa saa selvää. On kuin perhostenkerääjä pilapiirroksissa, kun tutkii näitä asioita kaupassa. Vaikka niinhämn se on tehtä jos ei näsäviisaat halua neuvoa. Paras soittaa TYÖAIKANA valmistajalle.
        HL


    • besserwissereitä riittäää

      Hei, tervetuloa gluti-jengiin :).

      Ketutuksen jälkeen tähänkin sairuteen tottuu.

      www.keliakialiitto.fi

      on jo sinulle varmaankin tuttu osoite, mutta sieltä saa uusimmat tiedot ja voit tulostaa tuotelistoja yms.

      Tsemppiä! Itsekin epäilen vieläkin ns. laitosruokaloiden/keittiöiden esim. lihakeittoja, koska en voi tarkistaa, mitä lihaliemijauhetta soppaan on käytetty. Jätän syömättä. Tai tarkistultan asian. Riippuen siitä miten aikaa käytettävissä.

    • kaikkea mahdollista

      Siksihän tämä saitti täällä on! Mitä ihmeen järkeä on alkaa jänkkäämään, jos joku kysyy jotakin. Täällä jaetaan kokemuksia sen kun keritään. Keliakian suhteen saa olla koko ajan varpaillaan, koska tuotteiden reseptejä muutellaan, joten minä esimerkiksi luen suht säännöllisesti hyväksikin havaitsemani tuotteiden sisällysluettelon.

      Yksi asia on pistänyt silmään viime aikoina. Joissakin saman tuoteryhmän ja saman valmistajan tuotteissa on hyvin saman väriset ja saman kokoiset kääreet/pakkaukset. Kiireessä olen muutaman kerran onnistunut saamaan vehnäjauhopommin mukaani ja kerran onnistunut syömäänkin mokomaa tuotetta, ennen kuin hoksasin asian.

      Nyt tietty joku hioo jo kynsiään kirjoittaakseen, että "siinähän on glutu-merkki", mutta kun eipä aina ole. Vanhoja ja huononäköisiä olen monesti ajatellut, että miten he etsivät ruokansa hyllyiltä, varsinkin jos teesit kuuluvat, että "lue ite".

      Ei täällä tarvita negatiivisia lurituksia! Yritetään yhdessä antaa vinkkejä ja kysyä ohjeita, niin kaikki hyötyvät. Itsekin olen täältä yhtä ja toista hyödyllistä infoa poiminut enkä ole ollut yhtään käärmeissäni.

    • Garygay

      Tämä kysymys ei siis ilmeiseti saanut vastaustansa?

      Käykö Knorrin lihaliemikuutio keliaakikolle?
      Entä sulatejuustot?

    • 10 vuotta gluteenittomasti

      Valtaosa päivittäistavarakaupoissa myytävistä yleisimmistä liemikuutioista sisältää vehnää. Ainakin maggi on ilmoittanut etteivät sen tuotteet ole gluteenittomia. Joitakin gluteenittomia kuutioita on löytynyt ja ne ovat usemmiten olleet pienenpien valmistajien. Itse kuitenkin teen keittoni ja muutkin ruokani ilman kuutioita varmuuden vuoksi ja käytän enemmän mausteita.

      Ja ketjussa aiemmin esitetylle epäilylle ravintoloiden keitoista: olen päässyt kerran lukemaan sellaisen liemijauheen tuoteselosteen joita laitoskeittiöt käyttävät ja ainakin ne kasvis- ja lihaliemijauheet olivat gluteenittomia (siis tuoteselosteessa ei ollut mainintaa vehnäjauhosta). Tokihan on varmasti olemassa myös muun merkkisiä, mutta uskoisin että vehnäjauhoa käytetään jonkinlaisena sitovana ainesosana niissä kuutioissa (eli jauheessa ei sille tarvista)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      40
      1237
    Aihe