Missä työpaikoissa tarvitaan AD:ta

i want to be maybe AD.

Missä paikoissa AD TYÖSKENTELEE.
tARVITAAKO NIITÄ LEHDISSÄ JA TVKANAVILLA????

ANSWERS!

t: assking

9

2886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedoksesi.

      Sinulla on loistava tulevaisuus edessäsi. Jollakin muulla alalla. Mieti komediennen ammattia, nimimerkkisi oli todella naurettava.

      • i want to be maybe AD

        miten voit päätellä jonkun netti keskustelun kysymyksen perusteella että musta EI muka olis AD:ksi?

        Hommaa peili naamas eteen ja mieti kuka on naurettava.


    • huhhuh.

      - Opettele tiedonhaku. Mol, mainostoimistojen liitto, lehtitalojen sivustot jne. Niistä saa tietoja.

      - Opette nyt ihmeessä ilmaisemaan itseäsi edes kohtuullisella suomen kielellä.
      . AD on lyhennys Artdirectorista. Oikea muoto otsikossa olisi AD:ia.
      . Älä sotke gemenaa ja versaalia noin. Ei vakuuttavan näköistä graafisesti, typografisesti todella riman alitus.
      . TV kanava ei ole yhdyssana.
      . Jos on pakko käyttää vieraita kieliä, tekstin olisi syytä olla oikein. Assking tarkoittaa suomeksi persekuningasta. Nimimerkissä ei ollut oikein mitään oikein, artikkelikin puuttui.

      Kannataisi vähän keskittyä koulunkäyntiin. AD tarvitsee mielellään lukion, Taideteollisen korkeakoulun, viestinnän tutkinnon ja sitten lahjojakin. Ja voi jäädä työttömäksikin. Toki monet menestyvät alalla ilman suurempia koulutuksiakin, harvemmin nykyisin enää.

      Vilkaise tätä, aika nolo näky: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000001511&posting=22000000037438048

      • ........... ....

        TV-kanava on yhdyssana.

        Ei mennyt nyt kummallakaan ihan nappiin :)

        TV-kanava
        Televisiokanava


      • oma moka.
        ........... .... kirjoitti:

        TV-kanava on yhdyssana.

        Ei mennyt nyt kummallakaan ihan nappiin :)

        TV-kanava
        Televisiokanava

        Niin näytti olevan. Piti tarkistaa. Kielikorvani väitti väärin. En koskaan ole oppinut kieliopin kautta, lähinnä lukemalla paljon. Netti tekee hallaa oikeinkirjoitukselle.

        Oikoluin taannoin erään tekstin, joka sotki. Siinä oli klassikko, minkä myös jouduin varmistamaan, tosin tein sen ennen painoa. Se jotenkin iskostui alitajuntaan.

        Äidin kieli - äidinkielinen.

        Löysin äsken mielenkiintoisen historiikin tuosta käytännöstä:


        http://www.tsv.fi/ttapaht/397/Laitinen.html


      • Ad:ksi
        oma moka. kirjoitti:

        Niin näytti olevan. Piti tarkistaa. Kielikorvani väitti väärin. En koskaan ole oppinut kieliopin kautta, lähinnä lukemalla paljon. Netti tekee hallaa oikeinkirjoitukselle.

        Oikoluin taannoin erään tekstin, joka sotki. Siinä oli klassikko, minkä myös jouduin varmistamaan, tosin tein sen ennen painoa. Se jotenkin iskostui alitajuntaan.

        Äidin kieli - äidinkielinen.

        Löysin äsken mielenkiintoisen historiikin tuosta käytännöstä:


        http://www.tsv.fi/ttapaht/397/Laitinen.html

        Aluksi noille jotka jaksaa kielioppia viilata, ad ei suunnittele tekstejä! sen tekee muut ihmiset, kuten vaikka copywriter, alalla sanotaan copywraitteri.

        Alkuperäiselle kysyjälle: Ad työskentelee sielä missä tehdään mainontaa ja siihen liittyviä asioita, kuten bröndin suunnittelu, kampanjoiden suunnitteluu, mainoksien jne jne.. Missä? niin luonnollisesti mainostoimistoissa ja graaffisenalan yrityksissä. Ad, eli ArtDirector on "taiteellinen" johtaja. Mutta valitettavasti jokatoinen tyyppi on itse leimannut itsensä ad:ksi. Vaikkakin ammattitaito ei siihen riitä.
        Ad:n arkipäivää on suunnitella vaikka sanotaanko uusi ilme johonkin kampanjaan, se vastaa sen ulkoasusta ja COPYWRITER sen teksteistä jos sellasia siinä on. Sanottakoon että yleensä mainoskampanjaa suunnitellessa "tiimiin" kuuluu Ad, copy, graaffinen suunnittelija ja muutama assari projektipäällikkö. Ylin siinä on projektipäällikkö tai ad.

        Ad:n työ on haastavaa ja stressaavaa, jos on sellainen ihminen joka stressaantuu helposti niin en suosittele. Työpäivät venyy 8-16 tuntii päivässä. Eikä yleensä ylityökorvauksia ole. Riippuu sopparista.
        Mutta toki ad:n työ on mielenkiintoista, ei siinä mitään mutta aikansa kutakin. Jos itsensä "lyö"läpi ammattitaidolla niin töitä tullaan tarjoamaan ja sinut tullaan "ostamaan"kilpailevasta firmasta.
        Miten opiskelee? graaffiseenalaan haet, ad:ksi ei pääse kahdes vuodes, eikä viides. siihem menee oma aikansa. Toki aina voi sanoa että on Ad *hymy*, näitä näkee liianpaljon, joka toises mainostoimistossa on muka ad:ta 10,20 kpl ja sitten niiden ammattitaito onki mitä on. Mutta nyt on "luojankiitos" toimistoissakin olettu antaa ammattitaidon mukaan titteli, eli ad-assari tms.

        Itse olen ollut alalla noin 17 vuotta, ad:na. Eikä todellakaa kiinnosta minne se pilkku tulee tekstissä vai onko se yh dys sa na.. sen saa miettiä copy. Ja kyllä, olen hyvä vaikka itse kehun. Näkeehän niitä isoja juttuja kadullakin kun kävelee.

        Mutta, ei näin pieneen tekstiin voi kaikkea kertoa mitä se pitää sisällään... pintaraapaisua vain...

        Ota selvää vaikka googlella, menet mainostoimistoon katselemaan mitä se työnteko on sielä. Mutta älä pety, ei se ole ruusuilla tanssimistakaan aina :)


      • Muuta kortistoon.
        Ad:ksi kirjoitti:

        Aluksi noille jotka jaksaa kielioppia viilata, ad ei suunnittele tekstejä! sen tekee muut ihmiset, kuten vaikka copywriter, alalla sanotaan copywraitteri.

        Alkuperäiselle kysyjälle: Ad työskentelee sielä missä tehdään mainontaa ja siihen liittyviä asioita, kuten bröndin suunnittelu, kampanjoiden suunnitteluu, mainoksien jne jne.. Missä? niin luonnollisesti mainostoimistoissa ja graaffisenalan yrityksissä. Ad, eli ArtDirector on "taiteellinen" johtaja. Mutta valitettavasti jokatoinen tyyppi on itse leimannut itsensä ad:ksi. Vaikkakin ammattitaito ei siihen riitä.
        Ad:n arkipäivää on suunnitella vaikka sanotaanko uusi ilme johonkin kampanjaan, se vastaa sen ulkoasusta ja COPYWRITER sen teksteistä jos sellasia siinä on. Sanottakoon että yleensä mainoskampanjaa suunnitellessa "tiimiin" kuuluu Ad, copy, graaffinen suunnittelija ja muutama assari projektipäällikkö. Ylin siinä on projektipäällikkö tai ad.

        Ad:n työ on haastavaa ja stressaavaa, jos on sellainen ihminen joka stressaantuu helposti niin en suosittele. Työpäivät venyy 8-16 tuntii päivässä. Eikä yleensä ylityökorvauksia ole. Riippuu sopparista.
        Mutta toki ad:n työ on mielenkiintoista, ei siinä mitään mutta aikansa kutakin. Jos itsensä "lyö"läpi ammattitaidolla niin töitä tullaan tarjoamaan ja sinut tullaan "ostamaan"kilpailevasta firmasta.
        Miten opiskelee? graaffiseenalaan haet, ad:ksi ei pääse kahdes vuodes, eikä viides. siihem menee oma aikansa. Toki aina voi sanoa että on Ad *hymy*, näitä näkee liianpaljon, joka toises mainostoimistossa on muka ad:ta 10,20 kpl ja sitten niiden ammattitaito onki mitä on. Mutta nyt on "luojankiitos" toimistoissakin olettu antaa ammattitaidon mukaan titteli, eli ad-assari tms.

        Itse olen ollut alalla noin 17 vuotta, ad:na. Eikä todellakaa kiinnosta minne se pilkku tulee tekstissä vai onko se yh dys sa na.. sen saa miettiä copy. Ja kyllä, olen hyvä vaikka itse kehun. Näkeehän niitä isoja juttuja kadullakin kun kävelee.

        Mutta, ei näin pieneen tekstiin voi kaikkea kertoa mitä se pitää sisällään... pintaraapaisua vain...

        Ota selvää vaikka googlella, menet mainostoimistoon katselemaan mitä se työnteko on sielä. Mutta älä pety, ei se ole ruusuilla tanssimistakaan aina :)

        Pikkupajoissa jokainen on vastuussa vähän kaikesta.

        Typografia on tärkeä osa graafistasuunnittelua.

        Jos copy tekee virheen, se on myös firmanvirhe.

        Aikoinaan olin painohommissa. Tuli kv-markkinointi esite eteen. Suurelta kotimaiselta mainosbyroolta. Englanninkieltä. Hyvin huonoa. Otin painokoneelta mallin, vein johtoon, sietä otettiin yhteyttä byrooseen, uudet tekstit tuli muutamassa päivässä.

        Niin, ketään ei ollut kiinnostanut itse työ. Minä olin ainoa joka luki tekstin. Ei tehty paskaa tahallaan.

        Ennen oikoluettiin aivan kaikki. Nyt joku valopää selittää, että ei kuulu hälle...

        Pyöritän toiminimeä, en voi palkata ketään. jos joskus tulisi tarve laajentaa, älä ota yhteyttä, Sinun palveluksillesi ei minulla ole mitään käyttöä ikinä.


      • sulla
        Muuta kortistoon. kirjoitti:

        Pikkupajoissa jokainen on vastuussa vähän kaikesta.

        Typografia on tärkeä osa graafistasuunnittelua.

        Jos copy tekee virheen, se on myös firmanvirhe.

        Aikoinaan olin painohommissa. Tuli kv-markkinointi esite eteen. Suurelta kotimaiselta mainosbyroolta. Englanninkieltä. Hyvin huonoa. Otin painokoneelta mallin, vein johtoon, sietä otettiin yhteyttä byrooseen, uudet tekstit tuli muutamassa päivässä.

        Niin, ketään ei ollut kiinnostanut itse työ. Minä olin ainoa joka luki tekstin. Ei tehty paskaa tahallaan.

        Ennen oikoluettiin aivan kaikki. Nyt joku valopää selittää, että ei kuulu hälle...

        Pyöritän toiminimeä, en voi palkata ketään. jos joskus tulisi tarve laajentaa, älä ota yhteyttä, Sinun palveluksillesi ei minulla ole mitään käyttöä ikinä.

        Ois edes varaa muhun.


    • entinen AD

      AD työskentelee mainostoimistossa, markkinointiyrityksissä, tv-tuotantoyhtiöissä yms.
      AD:eita on monenlaisia esim. tuotanto-AD on yleensä keskittynyt graafiseen suunnitteluun yms.
      AD:een ammatti on todella hektistä (nopeatempoista), ei ollenkaan niin kivaa kuin luullaan. Luovuutta saa käyttää vain rajatuissa asioissa, sillä yleensä pitää tehdä juuri niin kuin asiakas sanoo. Jos omasta mielestään tietynlainen A olisi visuaalisesti toimiva, mutta asiakas on toista mieltä niin se luovempi vaihtoehto jää taakse. AD:een ammatti ei siis sovi kovin taiteelliselle tyypille ellei ole markkinointihenkeä (Lue: osaa siis myydä hyvin).
      Nykyään omassa firmassani olen huomannut, että parhaimpia AD:eita ovat olleen ne työntekijät, joilla on myynti-tai markkinointitausta (esim. merkonomi ja myyntiin liittyvää työkokemusta) ja osaavat lisäksi suunnitella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe