Tarkoituksena olisi ryhtyä bloginpitäjäksi, mutta aloittelijana on paljon kysymyksiä
- Mikä on (suomalaiselle) käyttöystävällisin / paras/ monipuolisin blogipohja (blogs, vuodatus..?)
- Saako blogin salattua/ suljettua, voiko sinne estää pääsyn joistakin IP-osoitteista?
- Voiko poistaa mahdollisuuden lukijoiden kommentteihin? Miten?
Tätä kysyn ihan vaan sen takia, että kaverini blogi joutui hyökkäyksen kohteeksi
- Voinko asettaa sellaisen valvonnan ("moderaattorin työkalun") että kaikki kommentit blogiini tulevat ensin minulle oikoluettavaksi ja hyväksymiseni jälkeen ne julkaistaan blogissa?
- Löytyykö jostakin netistä suomenkieliset sivut, jossa ohjeita ja vinkkejä blogin rakentamiseen
APUA.. Miten teen blogin
19
3130
Vastaukset
- tommyli08
Hyviä kysymyksiä sinulla :)
En nyt kaikkien suomalaisten puolesta osaa vastata mutta tälle suomalaiselle toimivin on spaces.live.com.
Suoraa IP estoa ei taida kellään olla tarjolla, korkeintaan onko blogi yleensäkään julkinen vai ei mutta kommentointimahdollisuus tai sen estäminen lienee vakiokamaa jokaisessa.
Parhaat vinkit blogien rakentamiseen on lukea muiden. Tyylejä on monenlaisia; valokuvausblogeista ilmastonlämpenemistä käsitteleviin ja globaalisaatioon kantaa ottaviin. Niin, ja sitten näitä jotka tyytyvät vähempään ja kirjoittelevat sitä sun tätä hauskuuttaakseen ystäväpiiriään :) - juuri blogin tehnyt
onko blogger hyvä vai huono
- BlogMaster
Herätitpäs vanhan keskustelun henkiin. Lyhyesti kysymykseesi Blogger on hyvä aloittelevalle bloggajalle.
Sitten hieman pidempi vastaus:
Bloggerin käyttöliittymä on yksinkertainen ja helppotajuinen. Blogikirjoittamisen alkuun pääsee nopeasti ja blogger tarjoaa monia ominaisuuksia joita perus bloggajan on helppo ottaa käyttöön ja omaksua. Bloggerin ominaisuudet ovat täysin riittävät perus blogin pitämiseen ja helppokäyttöisyyden lisäksi bloggeriin on tarjolla suuri määrä erilaisia blogipohjia.
Bloggaajan tietopankki: http://www.blogihaltuun.net- Namipala
Kokeilin tehdä bloggerilla, mutta kun pääsin sisälle, niin siinä pitää laitta googletunnukset. Ja kun mulla ei sellasia ole, niin kysyn vaan: Voiko bloggeria käyttää ilman googletunnuksia?
- Mikkohan se
Namipala kirjoitti:
Kokeilin tehdä bloggerilla, mutta kun pääsin sisälle, niin siinä pitää laitta googletunnukset. Ja kun mulla ei sellasia ole, niin kysyn vaan: Voiko bloggeria käyttää ilman googletunnuksia?
Et voi käyttää Bloggeria ilman Google-tunnusta, mutta ei hätää. Google-tunnuksen luominen on ilmaista ja todella nopea toimenpide. Todennäköisesti siinä sivulla, jossa tunnuksia kysyttiin, oli myös linkki tunnusten luomissivulle.
Google-tunnuksen yksi hieno puoli on siinä, että voit käyttää sitä samaa tunnusta myös mm. Gmailissa, Youtubessa ja Picasassa. Tämä helpottaa blogin pitämistä, kun voit halutessasi tallentaa videot sinulla jo olevalle Youtube-tilille ja 15 gigatavun edestä kuvia Picasa -palveluun ja nämä videot sekä kuvat ovat käytettävissä suoraan Bloggerin omista valikoista.
Tiedän että moni suosittelee kuvien tallentamiseen jotain ulkoista palvelua kuin Photobucket. Omasta mielestäni niiden käyttö on kuitenkin turhan työlästä, koska joudut selvittämään ensin Photobucketista kuvien URL-osoitteet ja liittämään kuvat Bloggeriin näiden avulla. Jos taas tallennat kuvat Picasa-palveluun, riittää että valitset kuvat suoraan Bloggerin omasta valikosta.
Yksi paljon käytetty perustelu Photobucketin käytölle on ollut se, että bloggaajilla on mennyt tuo Google-tilin 15 gigatavun tallennustila täyteen, mutta järkevällä käytöllä noin ei kuitenkaan tule käymään. Jos olet ottanut kameralla valokuvia, nämä ovat tallennettu melkein poikkeuksetta monta kertaa suurempina tiedostoina, kuin mitä blogikäytössä tarvitaan. Ennen blogiin lisäämistä nämä kuvat kannattaa pienentää kuvankäsittelyohjelmalla, jolloin sinne samaan tallennustilaan mahtuu moninkertaisesti kuvia.
Yhtenä esimerkkinä voi toimia oma blogini, joka löytyy osoitteessa http://mikkoakinkiinnostaa.blogspot.fi . Olen pitänyt blogiani kohta kolme vuotta ja vaikka käytän jokaisessa (tällä hetkellä vajaassa tuhannessa julkaistussa) postauksessa vähintään yhtä kuvaa, ovat nämä kuvat kuluttaneet tallennustilastani vain noin 0,17 gigatavua eli 11% koko tallennustilasta. Myönnetään että rajaan käyttämäni kuvat melko pieniksi, mutta vaikka kuvat olisivat jopa nelinkertaisia nykyisistä, olisi kuvat vieneet tähän mennessä korkeintaan puolet tallennustilastani.
Vinkkini siis on se, että kannattaa käsitellä (=pienentämällä kokoa) kuvat ennen niiden tallentamista blogiin :)
- blogieitoimi
Mulla ei toimi toi blogger ja en tiedä miksi !
- nimetön
Blogger pitäs toimii kaikilla.
- apua kaipaava bloggeri a
Maksaako blogin tekeminen/onko blogger hyvä aloittelijalle
Mä voisin kans laittaa henk.koht. mielipiteeni tähän, eli mä VIHAAN noita valmiita blogeja, jossa homma on tehty mahdollisimman valmiiks... :D
WordPress on maailman suosituin blogialusta eikä ihme. Sen muokattavuus on aivan omaa luokkaansa ja se tuo uudenlaista vapautta tehdä juuri oman näköisensä blogi. Siks itelläki WP pohjainen blogi. Ja youtubesta löytyy ihan opetusvideot WP-aloittelijoille! :)- tuleva blogaaja??
linkittäkää mulle nyt että mihin mun pitää mennä et saan alotettua blogin.. kosak en haluu valita huonoa tai sählätä muuten kokojutun pieleen:))
- blogistii
Esim täällä voit luoda oman blogin: http://www.omablogi.fi/
Ei ole edes mainoksia :)- piituni
ok oon vasta 8 vuotias. mutta haluun tehdä blokin ilman sähköposti ositetta. miten voin tehdä se sillein. mutta en varmaan pysty olkoon siiten. ):
- piituni
ok ok taas olense 8 vuotis mutta mun nimi: piitu ok elikkä nyt on ystävän päivä osit äitilleni ruusun...... tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
- hammaskeiju99
Minkä laitan sivun otsikoks???(joo tyhmäkysymys)
- ellaolivia
No voit päättää sen itse;). Nämä ovat esimerkkejä:
-eläin josta pidät
-muotiblogi
-kerro itsestäsi
-mitä olet tehnyt lähipäivinä
mutta olet tainnut jo tehdä blogin kun viestisi on jo aika vanha
- Haluisin oman blogin
Onko blogger hyvä sivusto aloittelevalle bloggaajalle?
- joku18
Missä muuten voi tehä ilmaisen blogin?:)
- Mikkohan se
Omasta mielestäni kysymys kuuluu enemmänkin, että missä voi tehdä maksullisen blogin? Itselle kun sellaisia ei ole tullut vastaan kertaakaan vaikka olen koittanut Googlettaakin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389