Olin eilen haku päällä, tatteja ja muuta metsän anteja hain, saalis oli kovin laiha, vain 1 tatti ja 2 rouskua..
Onko niin ettei niitä tosiaankaan vielä etelästä tavoita, vai onko ne jo kaikki kerätty. Tein todella pitkän lenkin ja kiertelin tarkkaan ne paikat jotka ovat olleet hyviä ja runsas sienisiä, jälkiäkään ei ollut että olisi joku jo käynyt. Sadetta on ollut ja lämmintä, kyllä muina vuosina jo elokuun lopussa on jotain koriin saanut, kanttarelleja en edes nähnyt. Kai sitä nyt sitten on tuonne Savon seudulle pyrittävä, antaa vaan ajan kulua että kaikki rouskut ilmaantuu maan pinnalle, ilman sieniä en halua jäädä.
No jo on IHME !
12
573
Vastaukset
- Fanni
Sienet kuuluvat olevan myöhässä.
Naapurin rouva tuli eilen pihassa vastaan sylissään iso vadillinen perattuja, moitteettomia sieniä. Mökiltä saunareissulta tuli. Oli lähimaastosta niitä poiminut.
Viime talvena suolasienillä oli tähtitieteellinen hinta marketin saavista ostettuna.
Kun syksyllä itse poimii sienensä, on se kuin panisi rahaa säästöön. Kannattaa ottaa lapsetkin mukaan sieniretkelle. Hyvää sienisyksyä ! - Jatta
se tuntuukin, kun kaikki entiset hyvät sienimaas-tot ovat tyhjinä. Olen jonkinverran saanut kangas- ja haaparouskuja sekä haperoita. Sienikatoon vaikuttaa kuulemma viime kesän kuivuudet, ovat tuhonneet rihmastot. Toivotaan, että ensi vuonna saadaan hyvä sato. Olen myös sienien suurkuluttaja. Onneksi on kylmiössä vielä viime vuoden satoa suolattuna.
- Sienien suurkuluttaja
Olen tänäänkin lähdössä metsäretkelle korin ja sieniveitsen kanssa, luonto on minulle hyvin tärkeä, samalla kun katselen ympärilleni voin osua vaikka samanlaiseen saaliiseen, säästin nimittäin eilisen *sadon*. Kyllä niistä jo makuun pääsee jos vain tänään onnistuu! Tateista tulee ainakin herkullinen muhennos.
Voihan se sato olla myöhässä, tuntuu vain niin vähäiseltä. - Muumi-iso-Äiti
Sienien suurkuluttaja kirjoitti:
Olen tänäänkin lähdössä metsäretkelle korin ja sieniveitsen kanssa, luonto on minulle hyvin tärkeä, samalla kun katselen ympärilleni voin osua vaikka samanlaiseen saaliiseen, säästin nimittäin eilisen *sadon*. Kyllä niistä jo makuun pääsee jos vain tänään onnistuu! Tateista tulee ainakin herkullinen muhennos.
Voihan se sato olla myöhässä, tuntuu vain niin vähäiseltä.Vietin viime viikon Savon sydämessä, liikuimme paljon metsissä ja sama oli suuntaus sielläkin, vain muutama sieni nähtiin. Taas etelä-Savossa kertoivat sieniä, etenkin kanttarelleja olevan aivan normaalit määrät, rouskut vasta nousemassa.
Kaikki kesät ovat oman sorttisia, täytyy vain odotella täällä etelä rannikolla että jotain ilmestyy, pääsee niihinkin herkkuihin käsiksi.
Rouskujen ja suppilovahveroiden aika on vasta alkamassa.
- Sienien suurkuluttaja
Kai se on hassua tunnustaa kun odottelee noita herkkuja ja sitten ei heti pääse niitä keräämään, tulee tunne ettei ne edes nouse.
Totta on että ainakin suppilovahverot ovat vielä jonkin aikaa piilossa, ne kyllä ovat kasvupaikalleen uskollisia, sama paikka aina vaan mattona noita herkkuja, siinä ei bekkerellit tule mieleen kun kunnon apajalle pääsee.
Vaan nyt lähden taas samoilemaan, toivon että edes saman verran kuin eilen! - Näköetäisyydellä..!
Oli muutamia madon nakertamia tatteja ja punainen kärpässienikin vasta nousemassa, sitähän on syksyisin paljon. Nyt vaan odottelemaan vielä, muutenhan metsässä liikkuminen on rauhottavaa ja nautinnollista, että voi niitä kauniita näkymiä ihailla kulkiessaan, korjataan sitä satoa sitten myöhemmin...
Muutama komea tatti, kymmenittäin komeita rouskuja ja muutama karvarouskukin, sekä niitä himoittuja kanttarelleja muutama litra oli saalis sieniretkeltäni.
Vaikka maasto on minulle vielä outoa, sienipaikat löytyivat vainulla... pitää tietää mistä etsii ja mitä etsii. Sanoivat, että kanttarellipaikat pitää tietää, nyt tiedänkin kun osuin ihan satoisille paikoille ensikertalaisena seudun metsiköissä. Mutta pitää sanoa havaintona, heikosti on sieniä, haperoita ei täällä kuin muutama, seitikeitäkin vain yksi osui silmiini.
Nyt riiittää taas herkkua pataan ja pannulle.- on on
On sieniä on.
Pistä mulle sun anonyymimaili,
niin laitan kuvan.
[email protected]- Sienien suurkuluttaja
Ajelin hiukan Hämen suuntaan ja löytöjä tuli tehtyä, ei ollut aivan turha reissu. Täällä Hgin liepeillä on niin paljon metsässä liikkujia että taitaa olla turhaa tänne enää mennä sienestämään. Metsät ja maasto on tallattua ja hyvä että ihmiset liikkuu, kahvipullo ja eväät oli tarpeen kun alkoin jo parin tunnin tarpomisen jälkeen olla nälän tunnetta, kyllä siellä kaatuneen puun rungolla on nautinto ravita itsensä kaikessa rauhassa ja olla hiljaisessa metsässä kuin 'turvassa' kaikelta autojen pörinöiltä. Linnutkin ovat jo vaienneet ja syksyn tuntua kaikkialla, lehdet kellastuu ja alkavat varista, paikkapaikoin jo paljonkin lehtiä maan peitteenä.
Toivotan hauskoja ja nautinnollisia maastoretkiä kaikille teille metsässä liikkujille! - haperomuori
Sienien suurkuluttaja kirjoitti:
Ajelin hiukan Hämen suuntaan ja löytöjä tuli tehtyä, ei ollut aivan turha reissu. Täällä Hgin liepeillä on niin paljon metsässä liikkujia että taitaa olla turhaa tänne enää mennä sienestämään. Metsät ja maasto on tallattua ja hyvä että ihmiset liikkuu, kahvipullo ja eväät oli tarpeen kun alkoin jo parin tunnin tarpomisen jälkeen olla nälän tunnetta, kyllä siellä kaatuneen puun rungolla on nautinto ravita itsensä kaikessa rauhassa ja olla hiljaisessa metsässä kuin 'turvassa' kaikelta autojen pörinöiltä. Linnutkin ovat jo vaienneet ja syksyn tuntua kaikkialla, lehdet kellastuu ja alkavat varista, paikkapaikoin jo paljonkin lehtiä maan peitteenä.
Toivotan hauskoja ja nautinnollisia maastoretkiä kaikille teille metsässä liikkujille!jo sieniä niin, että pelkään kohta niitä korvista ulos kasvavan. Vähän epätavallisessa järjestyksessä niitä on ilmestynyt, mutta nyt on jo hermostuttavasti liikaa, kun ei malttaisi olla poimimattakaan. Entistä enemmän on ollut kehnäsieniä, ennen olen käyttänyt niitä muiden seassa, nyt olen tehnyt monta ruokaa pelkästään niistä. Sienten nimet ovat hilpeitä, meillä ne ovat syksyisiä hellittelynimiä myös vierihoidettavalle: oma ukonkuukuseni, haisuhaperoni, typäskääpäni jne! Myös säveltämilleni sieniruuille on porukalla keksitty uusia nimiä. "Höperön mummon haperopiirakka omasta päästä" taitaa olla syksyn suosikki. Herkkutatit, joita rekkakuormittain on ostettu Italiaan, on meillä nimetty Berlusconeiksi, se nimi komeilee pakasterasioidenkin päällä. Berlusconeja on löytynyt toistaiseksi aikaisempaa vähemmän, mutta muita tatteja, haperoita, haapa- ja karvarouskuja ei tarvitse kaukaa etsiä. Mutta kantarellipaikkoja kadehdin teiltä...
Maukasta syksyä!
- 1943
seudulla sienisato on vaihtelevaa. Menin yhteen paikkaan viikko sitten ja kehnäsieniä oli lupaavasti. Minulla oli tiedossa vielä parempi paikka, mutta yllätys yllätys- sieniä ei juuri löytynyt. Olen poiminut lähinnä iso-, kangas- ja viinihaperoita, herkku-, punikki-, nummi- ja voitatteja. Tänään löysimme ensimmäiset suppilovahverot. Onneksi olimme vielä tänään sienessä, taitaa tulla halla. Pidän eniten haperoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663195
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272253Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681839Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t261688Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161391- 281361
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61256Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281230Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101177Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631157