Bulimiani on kestänyt "vain" noin vajaa kaksi vuotta. Nyt olenkin yrittämässä kaikkeni siitä eroon. Täällä kuitenkin puhutaan rytmihäiriöistä ja itse en ole aivan selvillä mitä ne ovat; tai oikeastaan miten ne tuntuvat ?!
Minulla on ollut pistävää kipua rinnassa, mutta ainahan se voi rasituksestakin johtua...? Miten tunnistatte ne ? Kun joku oli kuulemma kiidätetty sairaalaankin täällä :o ja kaliumin puutteesta sitten johtuvat, niin olen ymmärtänyt.
rytmihäiriöistä
7
3320
Vastaukset
- rytmihäiriöitä
niin kyllä sinä sen tunnistat.
Ei siihen useinkaan liity kipua, eikä se tule rasituksessa.
Sydän hakkaa jopa lähemmäs parisataa kertaa minuutissa, syke on epäsäännöllistä.
Siihen liittyy kova väsymys ja kuolemanpelko.
Ainakin minulla on näin.
En ole syömishäiriöinen enkä alkoholisti, rytmihäiriöt johtuvat muusta. - hoitaja.....
Hei, Yleensä syömishäiriössä, etenkin builimiassa rytmihäiriöt johtuvat kaliumin puutteesta. Kaliumhan on välttämätön sydämen toiminnalle ja kaliumia poistuu oksentaessa, kovassa rasituksessa ja ravinnon puutteesta. Ali ravitsemushan voi tulla vaikka 100 kiloiselle, se ei ole painosta kiinni, vaan siitä kuinka terveellisesti syöt.
Syömishäiriö voi myös johtaa sydämen vajaa toimintaan joka alkaa sekin usein rytmihäiriöillä ja on vakava tila, jota ei pysty korjaamaan, kuten kaliumin puutetta.
Kaliumin puutekkin on vakava tila, koska kaliumin laskiessa tietyn rajan ali, voi sydän ottaa ja pysähtyä ihan milloin vain varoittelemattakin.
Erilaisia rytmihäiriö tuntemuksia on monia, mutta yleisimmät ovat nämä lisälyönnit, jitka tuntuvat muljahduksena keskellä rintaa tai lyönnin väliin jäämisenä. Sitt5en on tietysti kova tykyttely/hidaspulssi. Esimerkiksi sydän alkaa hakkaamaan jo pienestäkin rasituksesta (kuten sängystä ylösnoustessa/rappusia kiivetessä) aivan liian lujaa eikä tasoitu/hidastuu ja vuorottelee näiden vaiheilla. Myös levossa voi alkaa kovat tykyttelyt.. Puristava kipu rinnalla, käsivarsien kipu, kipu/painava tunne kaulalla ja selkä kipu voi johtua rytmihäiriöistä. Pistävä kipu on yleensä lihas/keuhkoperäistä.
Asia on helposti korjattavissa, tilaa aika lääkärille: sano vaikka että on syömishäiriötä ollut ja sen mukanan alkanut rytmihäiriö tuntemus ja haluaisit trakistuttaa Kalium arvosi. Sehän on yksinkertainen verikoe! Jos ne näyttävät matalaa, niin saat joko kalium tabletteja tai olet vuorokauden kalium tiputuksessa, joka on ihan rutiini homma.
Itselläni alkaneet rytmihäiriöt, mutta kalium on kunnossa. Odottelen jännityksellä tutkimusten tuloksia, syön beetasalpaajaa tykyttelykohtauksiin.
Olen kirjoittanut tuonne sydän palstalle enemmän omia oireitani, mainitsematta juurikaan olevan syömishäiriöinen ja oireiden alkaessa oksennellut siis kaksiviikkoa monesti päivässä. :S Alipainoinen en ole 167/53, joten....paino ei kerro kuinka vakava tilanne voi olla! :/
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4000000000000038&posting=22000000037141848
Olen kirjoittanut ylempään ketjuun otsikolla unifokaaliset extrat.Myös sieltä voi lukea lisää kuulumisia. - toinen idiootti
tätä minäkin olen miettinyt.
Vähän aikaa sitten oksentamisen jälkeen on tullut ehkä pienimuotoista "hengenahdistusta" jolloin sydän lyö nopeammin ja tuntuu kun sydän löisi ns. välilyöntejä.. eli jos se normaalisti lyö "pum-pum-pum" niin nyt se löi "pum-pupum-pupum-pum"
Siis ihan vammasesti selitetty mutta yrittäkää ymmärtää. noi taitaa olla niitä rytmäreitä?
Voiko ne muuttua vakavemmiksi, koska ei toi ole sillai tuntunut mitenkään kuolemalta.....- vastaustani (hoitaja)?
Kirjoitin siihen jo jotain, mutta. Kyllä nuo on jjurikin niitä rytmäreitä jotka aiheutuvat esim kaliumin puutteesta. itselläni alkoi ensimmäisen kerran juuri oksentamisen jälkeen sydän hakkaamaan ihan kamalasti ja sitten välilöntejä oli. No, ne on niitä lisälyöntejä. Mulla on saatu ihan ekg hen kiinni, tuntuu väli, jolloin hoitaja sanoi että monitorissa näkyi lisä lyönti. Toinen lisälyönti tuntemus on muljahsdus. Yleensä ennen välilyönti tuntemusta tulee puristava tunne kaulalle (tai mulla ainakin)
VAROITUS!! Tuosta kokemuksesta lähtien olen ollut huonossa kunnossa, vointi vain huononee ja huononee. Nyt en edes jonain päivinä pääse sängystä ylös ilman noita tykyttys -->Välilyönti tuntemusta.
Lisälyöntejä on monenlaisia, hyvälaatuiset ovat vaarattomia, mutta meillä syömishäiriöisillä usein ikävä kyllä ne voivat olla niitä vaarallisia, jotka ovat kammiosta peräisin ja saattavat käynnistää kammiovärinän (josta elvytetään vain pikaisesti sähköshokilla), osuessaan "sopivaan" kohtaan. Samoin jos lisälyönti lähtee monesta eri kohdasta kammiota, eli on ns multifokaalisia, ovat ne hengen vaarallisia!
Tarkistuta kalium arvosi, vaadi lääkäriä tekemään susta lähetteen labraan! Jos siellä ei ole häikkää ja lisälyönti/tykyttely taipumus jatkuu, susta täytyy ottaa ekg nauha..siinä voi ilmetä esimerkiksi vajaatoiminta, joka on vakava ja syömishäiriöisille 'tyypillinen' sydän oireista johtuva tila (siis kaliumin puutteen jälkeen)
Tämä siis ei ole leikin asia mitä koet. =( Itse säikähdin sen verran kun ne vaan lisäänty 3 viikon ajan että menin hesaan Töölön Mehiläiseen (yksityinen lääkärikeskus) kardiologille ja selitin tilanteen. Ja kyllä alkoivat tutkimaan. Tuloksia ei ole tullut vielä mutta toivoisin että tulevat ja ovat normaalia, jolloin saan beetasalpaaja lääkityksen noita ehkäsemään/hillitsemään. Älä juo kahvia, se laukasee/herkistää sydäntäsi sekoilemaan. =)=)
Terveisin : Caramelle=)
- Buliimikko
Et ole idiootti. Ja toiseksi rytmihäiriöt ovat sydämelyönteihin liittyviä pumppaushäiriöitä, jotka ilmenevät epämiellyttävänä tunteena rinnassa ja epätasaisena-,ja tai epäsäännöllisinä sydämenlyönteinä. Itselläni yhden kerran on ollut sydämen muljahtelua ja vihlontaa, mutta siitä on jo yli vuosi, eikä sen jälkeen onneksi ole ollut. Pari kuukautta sitten jouduin osastolle viikoksi hoitoon, kun kaliumpitoisuus ja (suola-arvot) oli pudonnut niinkin alas kuin 2.5:een, ihme siis ettei ollut rytmihäiriöitä. Nyt on kaliumläkitys, joten toivotaan ettei tulekaan rytmäreitä.. :D Oksentelen silti vielä yli 5 krt päivässä... mutta en vain pysty parantumaan.. Jakseluja kaikille!
- ezpet
Jooh, itse oon sekä syömishäiriöinen että alkoholistii. Eli rytmihäiriöitä ollut paljonkin. Kamalin tunne mielestäni on se, kun sydän "muljahtaa". Ihan kauheeta. Mutta rytmihäiriöitä oon huomannut ihan silleenkin, että rasituksen jälkeen, kun oon paikoillaan, sydän hakkaa todella kovasti ja epätasaisesti. Siis ihan selkeästi ei-rytmissä. Tuntuu, että sydän tulee rintakehästä ulos, kun lyönnit on niin voimakkaita. Joskus jätti välistä lyömättä, kun makasin sängyllä ja sydän hakkasi tosi kovaa, ja lopetti yhtäkkiä. Ajattelin, että ok, nyt kuolin. Tuntu pitkältä ajalta, mutta tosiasiassa jätti varmaan vain yhden lyönnin väliin.
Nyt oon ollut kaksi kuukautta raittiina ja oksentelenkin tosi harvoin. Eipä ole rytmihäiriöistä taas hetkeen tarvinnut kärsiä :). Hyvä niin, koska oikeasti toivon, että sydämeni jaksaisi pumpata vielä ainakin viiskyt vuotta!! - jouduin
sairaalaan kaliumin puutteen takia vain vajaa
kahden vuoden purjoomisen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt444796Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.572641Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391054Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611025Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh711014- 121970
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok72944- 137855
- 49854
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,52810