Lapinporokoiran väritykset

Mitä kaikkia on?

Minkälaisia sallittuja värityksiä lapinporokoirilla on? Olen lukenut esimerkiksi parkin, riistaparkin ja riistan värisistä, mutta en oikein ole saanut selville tarkoittavatko ne kaikki samaa vai eri väritystä? Olisko kenelläkään näyttää kuvia esimerkkinä?

Mikä on esimerkiksi tämän värityksen nimi -> http://www.lappalaiskoirat.fi/images/taytekuva/11.jpg

3

3235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lappalaiskoiriensa ihminen

Hei!
      Riistanvärinen tuo kuvan koira on. Harmahtava enimmäkseen.

Näistä nimityksistä, niitä nyt on maailman aikana käytetty ja käyttää saatetaan vieläkin erilaisia samoistakin jopa.

Ainoa vaaralliseksi tiedetty ja sairaudesta kertova väri lapinporokoiralle on sininen. Pitkäkarvaisella lapparilla se sitä ei ole, mutta lyhytkarvaisella on, ikävä kyllä, ainoan tiedetyn sinistä sisältäneen pentueen perusteella.

Epätoivottu jostain mistälie muista syistä vähemmässä määrin on sanottaisiinko vaaleankeltainen, joskus jopa melkein valkoiseen sekoitettava. Sellaiset vaaleat vähän kuin kultsunväriset.
      Samoin nähtävästi (itselleni käsittämättömistä syistä) soopelin väriset, ne ovat myös vaaleita usein punervahkoja, jopa leiskuvan värisiä, mikäli oikein itse ymmärtänyt, ja se väri on pitkäkarvalapparissa muodissa jopa.

Sellaisiakin harvinaisena tavattu, joissa onkin valkoinen päävärinä, ja korkeintaan muuna kuin päävärinä jotain muuta väriä. Se ei ole laisinkaan toivottu. Valkoinen väri esim pään alueella "korvan päällä" muistinvaraisesti on yhdistetty mm kuurouteen. Valkoiset merkit sitä vastoin ovat normaaleja laajoinakin, esim rinta voi olla valkoinen jatkuen mahaan viiruna, etujalat valkoiset korkeinakin sukkina, nokalla viiru ylös otsalle, niskassa läntti, tahi kranssikaula. Hännänpäässä voi olla valkoisia karvoja. Samoin nämä voi olla myös beigellä tai tummemmalla "vaalealla" vrt mustaan hyvin yleiseen pohja väriin.

Ne nämä hallitsevalta väriltään epätavallisen vaaleat kuitenkaan eivät ole parkkeja eivätkä riistoja tai riistaparkkeja. Parkki koira on selkeästi ruskea. Se voi olla tummempi tahi vaaleampi ruskea tai merkkivärinen, elikkäs merkkiparkki, parkki jolla on samalla tapaa jopa klassiset naama- yms merkit kuin usein mustillakin koirilla.

Riistaparkki menee jo oman ymmärryksen yli, kun en ole koskaan nähnyt, mutta olettaisi parkkia ja riistaa jollain tapaa. Sekaväristähän tuo riista tarkoittaa tietyllä tapaa.

Aluvilla voi olla myös eriväristä ja erilaisen vaikutelman koira tekee jo silläkin.
      Vaaleat silmät eivät ole paras mahdollinen, ja silmien värin tulisi sopia muuhun väritykseen. Tummasilmäistä on pidetty parhaana.

Mustat eriasteisesti laajoilla sekä eriasteisesti sävyttyneillä erivärisillä merkeillä, ruskeat samoin, harmaat samoin ja sitten riistanväriset ymmärrän itse ainakin täysin sallituiksi. Harmaat ovat hirveän harvinaisia ikävä kyllä.

Riistanvärinen riitelee omiin silmiini, ja ruskea saisi olla äärettömän komea, jotta näyttäisi hyvältä siinä kuin musta; sille ei mahda mitään. Nämä ovat minusta makuasioita.

• vigri
      • Mitä kaikki..

Kiitos molemmille! :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe