Miksi imusulmukkeet ei pienene?

Alkaa vituttamaan kohta...

Kaksi vuotta on kaulalla ollut suurentuneita imusolmukkeita. Molemmissa leukaperissä on yhdet suurentuneet. Koko 1.8cm ja 1.4cm. Lisäksi kaulalla on muutama "normaalikoon rajoilla" oleva solmuke.

Niitä on kolmesti ultrattu ja olen käynyt kolme kertaa laajoissa verikokeissa. On testattu HIV, kasvainarvo, jopa veritulppa arvo. Siis todellakin KAIKKI sellaiset verikokeet joita voidaan ottaa on minulta otettu.

Lapsena olin usein korvatulehduksessa ja angiinassa. Kitarisat ja nielurisat leikkattiin myös. Nielurisat 16vuotiaana. Asuin hometalossa kaksi vuotta, kunnes selvisi, että se on täynnä hometta. Muutin pois ja hävitin sängyt..yms tavarat, etten kulettaisi hometta uuteen kotiin.

Homevasta-aineet on myös negatiiviset.

Mutta minkä helvetin takia nämä mollukat tässä kaulalla vaan jaksaa mollottaa? Menetän kohta mielenterveyteni niiden takia. En rassaa niitä, enkä rävellä. Noin kerran viikossa kokeilen varovasti ja siellä ne yhä vaan ovat.

Olen 22-vuotias nainen. Hoikka 165/53. Lenkkeilen päivittäin. Tupakoin, alkoholia en käytä.

Olen käynyt kunnallisella ja yksityisellä lääkärillä ja aina on sama vastaus. Ei tiedetä miksi ovat suurentuneet, joillain ne vaan jäävät suurentuneiksi. Kuitenkin ne ovat muljuavia, liikkuvat hyvin alustasta, eivät ole missään kiinni. Ovat soikeita, pitkulaisia kuin papuja.

Ultrassa on jokakerta sanottu, että viattoman näköisiä solmukkeita, ei mitään huolta kuulemma tarvitse kantaa.

Mutta kun kannan. Kauhea stressi vaan kokoajan ja odotan vaan, milloin löydän kaulalta sen luumunkokoisen patin ja sitten ei ole enää mitään tehtävissä. Tätä pelkään kokoajan ja syöpä on milloin keuhkojen välikarsinassa, milloin luustossa.

Eli olen jo luulosairas. Ei kauheasti naurata tämä touhu. Maksaisin kaikki säästöni jos nuo paskiaiset leikattais vaan pois kokonaan kaulalta, niin saisi mielenrauhan. Syytä sellaiseen ei ole kuitenkaan, eikä niitä poisteta, koska ovat niin selkeästi hyvälaatuisia.

Ja älkää pliis sanoko, että ei ultralla voida sulkea syöpää pois 100% varmuudella. Sehän alitajunnassa kokoajan kummitteleekin.

Koko elämä ja nuoruus menee tätä asiaa hermoilessa ja asettelen aika rajoja itselleni..Sillätavalla, että jos ensikesänä en ole löytänyt sitä luumunkokoista pattia niin sitten voin unohtaa tämän onko se syöpä vai ei miettimisen.

Sitten kun ensikesä tulee aloitan uudelleen, että no ensitalveen vielä seuraan...

Tulen hulluksi näiden pampuloiden kanssa. Miksi hitossa ne eivät laske vaan möllöttävät siinä vuodesta toiseen???

11

5606

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murehtimalla

ei tilanne parane. Minulla on syöpä ollut ja menettäisin mielenterveyteni, jos alkaisin murehtimaan asiaa ( uusiutuuko). On vain luotettava lääkäreihin ja tutkimuksiin ja elettävä täysillä!

• piene

Koska poltat tupakkaa ja taidat myös näpelöidä niitä imusolmukkeita jatkuvasti. Tiedäthän, että tupakointi aiheuttaa montaa eri lajia syöpää ja myös muita vakavia keuhkosairauksia. Lopeta siis se tupakointi.

• tupakoimaton myös

Jos kerran tupakoit mitä pelkäät? Tupakointi tappaa sut ennemmin kun ne patit!!
        Vauhkoot syövän pelossa ja poltat kuitenkin!

• muuten arpeutua.

heh. kuulostaa niin tutulta. mulla on samalaisia paskamaisia palleroita kaulalla pulpahellut jänteitten välistä viimeiset 3-4 vuotta. jotenkin tässä viime vuoden aikana olen päässyt eroon niistä ja hyväksynyt, että eivät ne siitä mihinkään katoa, joten mitä niitä turhaan miettimään. olisin varmasti kuollut/vointi huonontunut tässä viimeisen 4 vuoden aikana (älkääkä pliis sanoko, että on hidaskasvuista syöpää, koska tiedän sen, mutta uskon ja luotan siihen, että nuorilla ihmisillä syövät harvoin ovat hidaskasvuisia muuten nopean aineenvaihdunnan takia.)

tutkittu on ja mitään kummallista ei ole.

itse alan opiskelijana olen ymmärtänyt, että imusolmukkeen ulkomuoto ja muut hässäkät muuttuvat mikäli imusolmukkeessa on syöpäsoluja (kovia, kiinnittyneitä jne.) jotka pystytään ultralla näkemään. Mutta sitten vielä jos halutaan mennä liiallisuuksiin, niin edes ohutneulabiopsia ei anna 100% varmuutta, koska neula näyte on voitu ottaa juuri siitä imusolmukkeen kohdasta missä ei syöpäsoluja ole ;).

Itsekin ehdotin pattien leikkaamista pois ja sain hirveän luennon imusolmukkeiden merkityksestä elimistölle jne. (mukavaa toki, mutta uutta tietoa ei tullut) ja tulos, ei leikata kun ei ole syytä leikata tervettä imusolmuketta. Ja imusolmukkeeni eivät kuulemma edes ole suurentuneita, vaan ovat normaali kokoisia ja on normaalia että ne tuntuvat läpi kun ovat pinnalla.

tietenkään en ole 100% varma, mutta jos patit ovat olleet siellä 2 vuotta, ne todennäköisesti ovat siellä pysyäkseen. :) joten koitapas vain alkaa elämään sovussa niiden kanssa :P

Itse olen samanikäinen ja melko samankokoinen (162/48). myöskin tupakoin, joten mietitäänpäs, eikö ruveta mieluummin pelkäämään keuhkosyöpää? niin no toisaalta.. yskät sun muuthan voivat vain antaa viiitteitä välikarsinannassa olevista palleroista :P

• alkaa vituttaa pikkuhiljaa

Hyvä, kiitos kun vastasit. Onneksi on muitakin joilla niitä pallukoita on. Minäkään en suoraansanottuna tajua, miksi ne edes olisivat SUURENTUNEITA..koska lukee, että normaali imusolmuke on jopa 2.5cm. Niin mistä sitä tietää, jos ne on aina olleet minulla 1.8cm ja 1.4cm?

Eihän ne edes olisi tuon koko määritelmän mukaan suurentuneita. Silti tämä asia rassaa niin tajuttomasti...Pakko olisi unohtaa pikkuhiljaa ja kauhea stressi tästä tupakoinnista, että miksen saa lopetettua. Poltin vain enemmän kun hermoilin tätä. Todella loogista pelätä syöpää ja vetää tupakkaa.

• 3 vuotta
        alkaa vituttaa pikkuhiljaa kirjoitti:

Hyvä, kiitos kun vastasit. Onneksi on muitakin joilla niitä pallukoita on. Minäkään en suoraansanottuna tajua, miksi ne edes olisivat SUURENTUNEITA..koska lukee, että normaali imusolmuke on jopa 2.5cm. Niin mistä sitä tietää, jos ne on aina olleet minulla 1.8cm ja 1.4cm?

Eihän ne edes olisi tuon koko määritelmän mukaan suurentuneita. Silti tämä asia rassaa niin tajuttomasti...Pakko olisi unohtaa pikkuhiljaa ja kauhea stressi tästä tupakoinnista, että miksen saa lopetettua. Poltin vain enemmän kun hermoilin tätä. Todella loogista pelätä syöpää ja vetää tupakkaa.

Minullakin on yksi turvonnut imusolmuke tuossa kaulassa henkitorven vieressä lillunut jo 3 vuotta. Pelko jäytää mieltä mutta mitään ei ole tapahtunut niin pitää vaan uskaltaa olla ajattelematta asiaa kun se aiheuttaa vaan ylimääräistä stressiä.

• mummu vaan

Mulla oli sun ikäisenä ja nuorempana samanlainen
      kupula toisella puolella kaulaa,äiti sanoi että
      se on kasvamiskupula ja häviää kyllä.Usean vuoden se kökötti paikallaan ja sitten kun en enää ajatellut koko hommaa,huomasin että se oli hävinnyt.

• huolissaan(ko)?

Mulla on ollu korvan takana jo pari vuotta (ainakin) imusolmukkeita turvonneena. Ne on kans kuvattu (ct-kuva) ja ei pitäs olla mitään vakavaa. Mullakaan ne ei oo kiinnittyneitä vaan muljuavia, mut mulla ne on kyl kovia. Ne ei oo mielestäni muuttunu ikinä vaik on ollu kipeenä... Itekki stressaan niit aina välillä mut toisaalt kyl ne lääkärit osaa tulkita niit kuvii niin et näkee onks ne huonolaatusia vai ei. En oo vähään aikaan ees ajatellu niitä koska aattelen vaan et kunhan ne ei oo kiinni missään, ne ei voi olla syopää. Näin lääkäriki sanoi, sillä syovässä ne on kuulemma tiukasti kiinni alustassaan. Mullakin on kaulalla mut mulla ne on sellasia sormenpään kokosia, niit on vaan toisella puolella ehkä 2. Sit korvien takana on yks iso, n.2cm ja yks pieni 1cm. vierekkäin ja toisel puolel yks pieni 1cm. Ne pienet on sellasia sormenpään muotosia, iso taas on soikea. Toisella puolella tuntuu kans muljuava pieni patti korvan "alla" siis leuan alussa. Luulen että kaikki paitsi yksi näist korvantakana olevista on jotenki kuolleita koska ne ei pienene eikä suurene eikä ala särkemään ku on tulehdus. Vaan yks niistä on täl hetkel kipee ku painaa ja se on varmaan siks ku otin korvikset ja ne tulehtui..
      Toivottavasti voit lopettaa murehtimisen koska mä tiiän et se on hirvee tunne, kokoajan ajattelee et onks jo koht liian myphästä jne. mut ei kannata koska nimeomaan nuorena ei pitäs huolehtii tälläsist asioista ku syopä tulee yleensä vanhemmalla iällä. Ja muista että niinkaun ku ne patit liikkuu, kyse ei pitäs olla mistään vakavasta. ;)

• patti taive

Lopeta niiden tarkkailu ja elä!
      Niitä on monella, mullakin ollut varmaan 10 vuotta. Eivät vaivaa mua enkä mieti niitä.
      Turhaan stressaat. Murehditaan, vasta sitten kun joku tauti iskee ei etukäteen.

• rintasyöpä 2004

Siihen ilmestyi tämä patti, ja luin tietysti heti, että ko. paikka on yksi yleisistä paikoista, mihin syöpäpattikin kasvaa. Varsinkin kun tuosta rintasyövästä on vain muutama vuosi. Tutkittiin sitä, eka lääkäri olisi poistanut, mutta kas kun olikin toinen sitten kun oli otettu ultrat ja ohutneulat. Kuulema ei tarvitse poistaa. En minäkään sitä mieti, ellei se nyt tuosta ala lisää kasvamaan. Kun kerran on tutkittu niin olkoon siinä. Hmm...nyt kun käpälöin sitä se tuntuu kyllä ihmeen kovalta taas.*huoh*

• mies- 28 v

Minullakin on suurentuneita ja selvästi tuntuvia imusolmukkeita ylävartalon alueella lukuisia: kaulalla, leuan alla, poskessa, käsivarsissa, rinnan aluuella. Ne ovat olleet lapsesta saakka suurentuneita eivätkä ne pienene. Olen nyt 28 v. Minulla ei ole mitään oireita ja tunnen olevani terve, veriarvoni ovat normaalit. Itsekin toivon, että mollukat pienenisivät, mutta näin ei ole käynyt. Patit on ultrattu ja ne ovat normaaleja. Pitäkää vain tyytyä patteihinsa ja hyväksyä kroppansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      110
      4326
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      79
      3523
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      84
      3365
    4. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3331
    5. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      26
      3268
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      74
      2936
    7. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      64
      2817
    8. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2790
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2579
    10. Autolla törmäilijä

Kuka törmäili yläkouluikäiseen pyöräilijään?
      Jämsä
      9
      2522
    Aihe