Ilmajouset

Ostoa harkitseva

Onko sitikassa nykyään käytössä ilmajousia ja miten ne kestävät?

Lähinnä kiinnostaisi 2000- luvun alun autot. Missä malleissa siloin oli ilmajousitus?

20

5151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Citikoissa

      Yhdessäkään Citikassa ei ole ilmajousia. Ei ole nyt, eikä ole koskaan ollutkaan.

      • Ostoa harkitseva

        Ilmeisesti en tiedä niiden oikeaa nimeä, mutta sellaiset jouset, joissa käytetään niitä paineilmapalloja joustimena.

        Eli kiinnostuksen kohteena olisi vm. 2000 - 2003 väliltä oleva auto, jossa olisi tällaiset jouset.
        Missä korimalleissa näitä on käytetty?


      • Jaö
        Ostoa harkitseva kirjoitti:

        Ilmeisesti en tiedä niiden oikeaa nimeä, mutta sellaiset jouset, joissa käytetään niitä paineilmapalloja joustimena.

        Eli kiinnostuksen kohteena olisi vm. 2000 - 2003 väliltä oleva auto, jossa olisi tällaiset jouset.
        Missä korimalleissa näitä on käytetty?

        Xantiaa myytiin vuoteen 2001 asti, jolloin sen korvasi C5.

        Muissa tuon ikäisissä malleissa ei ollut kaasunestejousitusta.


      • p_a_n_u
        Ostoa harkitseva kirjoitti:

        Ilmeisesti en tiedä niiden oikeaa nimeä, mutta sellaiset jouset, joissa käytetään niitä paineilmapalloja joustimena.

        Eli kiinnostuksen kohteena olisi vm. 2000 - 2003 väliltä oleva auto, jossa olisi tällaiset jouset.
        Missä korimalleissa näitä on käytetty?

        Citroen 2CV, Citroen Dyane, Citroen Jumber ja Citroen Berlingo, niissä on kyseiset ilmajouset vakiona.


      • outlanderisti
        p_a_n_u kirjoitti:

        Citroen 2CV, Citroen Dyane, Citroen Jumber ja Citroen Berlingo, niissä on kyseiset ilmajouset vakiona.

        Jousituksen nimi on hydropneumaattinen jousitus l. kaasu/neste jousitus. Kaasuna muuten typpi ja Öljynä Citroenin oma öljy. Kuriositeettina, ko jousitus tyyppi lisenssillä löytyy Rols Roycen taka akselilta ja variaatio oli aikanaan Mersun kuormantasaava jousitus farkuissa, myös pugin 405 Mi 16 käytti taka-akselilla tätä järjästemää sähköisellä painepumpulla. Tälläinen jousitun on Citroenilla malleissa, ID/DS, GS, CX, BX, SM, XM,Xantia, C6 ja C5 ennen 2008. Nykyinen malli C5:stä on saatavilla hetekan jousilla sekä kaasu/neste jousilla.


      • pertti tosi äijä
        outlanderisti kirjoitti:

        Jousituksen nimi on hydropneumaattinen jousitus l. kaasu/neste jousitus. Kaasuna muuten typpi ja Öljynä Citroenin oma öljy. Kuriositeettina, ko jousitus tyyppi lisenssillä löytyy Rols Roycen taka akselilta ja variaatio oli aikanaan Mersun kuormantasaava jousitus farkuissa, myös pugin 405 Mi 16 käytti taka-akselilla tätä järjästemää sähköisellä painepumpulla. Tälläinen jousitun on Citroenilla malleissa, ID/DS, GS, CX, BX, SM, XM,Xantia, C6 ja C5 ennen 2008. Nykyinen malli C5:stä on saatavilla hetekan jousilla sekä kaasu/neste jousilla.

        onhan citroenilla ilmajousia esim: c4 picasson taka-akselilla lisävarusteena.


      • Barbeito
        outlanderisti kirjoitti:

        Jousituksen nimi on hydropneumaattinen jousitus l. kaasu/neste jousitus. Kaasuna muuten typpi ja Öljynä Citroenin oma öljy. Kuriositeettina, ko jousitus tyyppi lisenssillä löytyy Rols Roycen taka akselilta ja variaatio oli aikanaan Mersun kuormantasaava jousitus farkuissa, myös pugin 405 Mi 16 käytti taka-akselilla tätä järjästemää sähköisellä painepumpulla. Tälläinen jousitun on Citroenilla malleissa, ID/DS, GS, CX, BX, SM, XM,Xantia, C6 ja C5 ennen 2008. Nykyinen malli C5:stä on saatavilla hetekan jousilla sekä kaasu/neste jousilla.

        Olen aina ihmetellyt tuota käännösvirhettä. Hydropneumaattinen ei tietenkään ole mikään kaasuneste vaan nestekaasu!

        Kumma ettei Sitikoita ole enmpää räjähdellyt :-))


      • C5Exclusive
        Barbeito kirjoitti:

        Olen aina ihmetellyt tuota käännösvirhettä. Hydropneumaattinen ei tietenkään ole mikään kaasuneste vaan nestekaasu!

        Kumma ettei Sitikoita ole enmpää räjähdellyt :-))

        Oletpa tietämätön, oikea tomppeli. Nestekaasu on kaasua joka on nesteytetty. Eikä sitä ole koskaan käytetty maiitsemaasi tarkoitukseen.
        Ilmajousituksesta puhuttaessa on muistettava, että ilmakin on kaasuseos.
        Taidat olla noita Essonbaarin kuppikuntaan kuuluvia.


      • Barbeito
        C5Exclusive kirjoitti:

        Oletpa tietämätön, oikea tomppeli. Nestekaasu on kaasua joka on nesteytetty. Eikä sitä ole koskaan käytetty maiitsemaasi tarkoitukseen.
        Ilmajousituksesta puhuttaessa on muistettava, että ilmakin on kaasuseos.
        Taidat olla noita Essonbaarin kuppikuntaan kuuluvia.

        noita huoltoaseman baarin miehiä kun et vitsiä ymmärrä. Ja se ei ole sitäpaitsi mikään vitsi että hydrauliikka (se hydro-osa) merkitsee nseteen avulla tapahtuvaa touhuilua ja pneumatiikka ilman tms. kaaasujen kanssa pelaamista joten suora käännös on juuri niin päin kuten kirjoitin, ei kaasu-neste vaan neste-kaasu.


      • C5Exlusive
        Barbeito kirjoitti:

        noita huoltoaseman baarin miehiä kun et vitsiä ymmärrä. Ja se ei ole sitäpaitsi mikään vitsi että hydrauliikka (se hydro-osa) merkitsee nseteen avulla tapahtuvaa touhuilua ja pneumatiikka ilman tms. kaaasujen kanssa pelaamista joten suora käännös on juuri niin päin kuten kirjoitin, ei kaasu-neste vaan neste-kaasu.

        Lueahan viestisi, olet luki- ja kirjoitushäiriönen. Eipä oikein ajatuksesi kulje, aivojen kehitystaso jossain 3 - 5 vuotiaan tasolla.


      • Barbeito
        C5Exlusive kirjoitti:

        Lueahan viestisi, olet luki- ja kirjoitushäiriönen. Eipä oikein ajatuksesi kulje, aivojen kehitystaso jossain 3 - 5 vuotiaan tasolla.

        päihittää teidän isin!

        Jos olisin mainitsemallasi tasolla, voisin vastata jotain yhtä älykästä kuin sinä, mutta enpä viitsi. Kaikenlaisia sitä maa päällään kantaa ja me niiden hyväksi veroja maksetaan!


      • ottaa senkan
        Barbeito kirjoitti:

        päihittää teidän isin!

        Jos olisin mainitsemallasi tasolla, voisin vastata jotain yhtä älykästä kuin sinä, mutta enpä viitsi. Kaikenlaisia sitä maa päällään kantaa ja me niiden hyväksi veroja maksetaan!

        Jahas isäsi haluaa ottaa senkan nenästään nestekaasun ja yliverotuksen takia.


      • Anonyymi

        Yhdessäkään Citikassa ei ole ilmajousia.:::::. väärä kommentti. Picassossa on kumma kyllä kahdenlaista jousitus systeemiä ilma tai jouset enkä kyllä käsitä mitä Citroenilla sekoillaan kun se hydrauliikka on kuitenkin parempi vaihtoehto !!


      • Anonyymi
        p_a_n_u kirjoitti:

        Citroen 2CV, Citroen Dyane, Citroen Jumber ja Citroen Berlingo, niissä on kyseiset ilmajouset vakiona.

        Citroen 2CV, Citroen Dyane, Citroen Jumber ja Citroen Berlingo:::: Vielä löytyi yksi välkky !!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdessäkään Citikassa ei ole ilmajousia.:::::. väärä kommentti. Picassossa on kumma kyllä kahdenlaista jousitus systeemiä ilma tai jouset enkä kyllä käsitä mitä Citroenilla sekoillaan kun se hydrauliikka on kuitenkin parempi vaihtoehto !!

        citroen luopui hydraulijousituksesta jo vuosia sitten

        ihan sen vuoksi että saksalaisten käyttämä ilmajousitus ajoi siitä ohi, kustannuksissa ja kaupallisessa merkitysessä


    • Anonyymi

      C 4 Grand Picasson ILMAJOUSITUS toimii kyllä hyvin.

      • Anonyymi

        Toimiihan se siihan asti kun kompura hajoaa, 1500 euron remontti. Useimmat on vaihtaneet tilalle rautajouset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimiihan se siihan asti kun kompura hajoaa, 1500 euron remontti. Useimmat on vaihtaneet tilalle rautajouset.

        Halpaa kuin makkara monen muun merkin kone- vaihteisto- yms. pikku "huoltoihin" verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpaa kuin makkara monen muun merkin kone- vaihteisto- yms. pikku "huoltoihin" verrattuna.

        Ota se grand picasso THP moottorilla ja robottivaihteistolla niin niitä pikku "huoltoja" alkaa löytymään ihan kivasti.


    • Anonyymi

      onhan citroenilla ilmajousia esim: c4 picasson taka-akselilla lisävarusteena.

      Minulla on tällainen 400 000km ajettu Pickasso, kertaalleen on ilmajouset vaihdettu ja venttiilistö. Hyvä ajettava ja pitää peränkorkeuden samana kuormasta riippumatta. Jousia ja venttiilejä löytyy hyvin varaosaliikkeistä. Samoja komponetteja käytetään myös Mersuissa. Minun autossa pakkanen ei ole tehnyt mitään kepposia kun vaan syksyllä huolehtii ilmankuivaajan vaihdon. Näitä osia voi itsekkin vaihtaa, ei ne mitään rakettitiedettä ole. Perän korkeutta voi erikseen säätää näillä ilmajousilla.
      Vaikka autoo seisoo 3vrk. ja lastaa auton ennen käynnistämistä korjaa ilmajousitus korkeuden oikeaksi vielä 200kg kuormallakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7296
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4048
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3575
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3110
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2259
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    8. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      49
      2245
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2238
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    Aihe