4-vuotiaan

neuvola

Pojalla on kohta 4-vuotistarkastu ja aloin panikoida kun kuulin ettätässä tarkastuksessa neuvolantäti haastattelee lasta kahden kesken. Millaisiahan kysymyksia lapselle tehdään? Tiedän nimittäin että fyysinen kuritus on laissa kiellettyä ja vaikken siitä ylpeä ole niin kyllä poika joskus saa luunapin tai läpäytyksen takapuolelle jos esim tönii tai lyö 1-vuotiasta veljeään. Poika myös liioittelee ja huijaan jonkin verran; kerran poika hyppi sohvalla ja mieheni seisoi siinä vieressä, poika horjahti ja mies nappasi nopeasti kiinni ja esti pojan putoamisen ja samalla vahingossa raapaisi poikaa poskeen ja tämä juoksee minun luokse keittiöön huutaen miten isi repi ja raateli naamaa! Kiva kun se kertoo tällaisia juttuja neuvolassa niin meiltähän viedään lapset huostaan! Mieheni kun on vielä tyyni kun viilipytty eikä koskaan hermostu mistään niin on aika kurjaa jos poika kertoilee tollasia juttuja! Neuvolantäti on vanha huuhkaja jolla ei ole omia lapsia jaolen kuullut eräältä sosiaalialalla työskentelevältä ystävältä ettätätä neuvolantäti on tehnyt useita aiheettomia lastensuojeluilmoituksa, kiva viedä lapsi sitten sen luokse haastatteluun! Veljeni on poliisi ja hän sanoi että tämä ei ole leikin asia, poliisille tulee juttuja tutkittavaksi että äiti tukisti 4 vuotta sitten ja niin hölmöltä kun se poliisistakin tutnuu näitä tutkia, niin se on heidän velvollisuus ja tehtävä.
Nyt pelkään että poika kertoo luunapeista tai keksii taas jotain "isä hakkasi"-juttuja ja siitä tulee lastensuojeluilmoitus, mitä sitten tapahtuu, tuleeko meille merkintä rikosrekisteriin lasten pahoinpitelystä? En tiedä hermoilenko suotta mutta tälläisia asioita olen miettinyt....
Luulen ettäsyy miksi poika kertoo näitä raapimis juttuja mulle isästään on se, että hän on kuullut ja nähnyt kun me vanhemmat olemme eri mieltä joskus rangaistuksista,joskus jos poika vaikka riehuu niin mies saattaa komentaa sänkyyn tai sohvalle istumaan ja minä saatan tulla väliin ja mitätöidä rangaistuksen jos pidän sitä liian ankarana ja saatan moittia miestäsiitä, näin poika tietää että jos isi tekee jotain väärin niin äiti antaa isin kuulla kunniansa. Tyhmää, tiedän, vanhempien pitäisi vetää yhtä köyttä mutta näin siina vain joskus käy.
No mutta nyt meni jo vähän asian ulkopuolelle,pointti oli se että haluaisin kuulla kokemuksia 4-vuotis neuvolasta ja kommentteja että hätäilenkö suotta vai onko aihetta menettää yöunet? Toki voin olla viemättä poikaa sinne, onhan se vapaaehtoista,olisi kuitenkin kiva saada tuoreet mitat yms.

6

852

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stressata.

silloin kun kävin poikani kanssa 4 vuotis neuvolassa.,niin sen aikaa kun poika oli neuvolatätin kaa kahdestaan niin he tekivät vain niitä piirtämistehtäviä.. empä usko että rupeaa mitään "kotiasioita" kyseleen.

• millään..

tavalla "haastatella" neuvolassa. Terkkari voi kysyä mistä ruoasta pitää ja onko hoitopaikassa kiva olla ja siinä se sitten onkin. Puntarille mennään useimmissa neuvoloissa pikkuhoususillaan, koska silloin terveydenhoitaja (lapsen huomaamatta tietysti) tarkistaa, ettei pahoinpitelyn jälkiä ole näkyvissä.

• siellä mitään

tuollaisia asioita kysellä. Ja jos lapsi sattuis jotain ihmeellistä höpöttämään, niin kyllä sen terveydenhoitajankin pitäisi ymmärtää, ettei kaikki ole ihan sitä, miten lapsi ne asiat kertoo. On ne muutkin lapset satuja kertonut.

Mutta pieni varoitus. Älä vaan valista lastasi, että ei sitten saa sanoa sitä tai tätä. Muuten lapsi todennäköisesti sanoo, että äiti kielsi sanomasta, että isä raateli mun naamaa tai jotain. Ja siitä tulee väistämättäkin johtopäätös, että mitä muuta kotona on tehty, kun lasta on kielletty kertomasta.

• oooil

meillä ei ole tyttö joutunut kaksin oleen.kysy kyllä kerran et ollaank kahden ja ihmettelin et miksi.mut tyttö ei halunut jäädä.eli kuuluuko tämä 4v neuvolaan

• kuuluu..
        oooil kirjoitti:

meillä ei ole tyttö joutunut kaksin oleen.kysy kyllä kerran et ollaank kahden ja ihmettelin et miksi.mut tyttö ei halunut jäädä.eli kuuluuko tämä 4v neuvolaan

4v. neuvolaan eli LENE-tarkastukseen. Kun lapsesi ei suostunut jäämään, terveydenhoitaja on kirjoittanut sen koneelle ylös. Ketään ei siis pakoteta jäämään, mutta 4 vuotiaan kuuluisi kestää lyhyt poissaolo omasta vanhemmasta vieraassakin ympäristössä. Mutta ei hätää, sitten 5 vuotiaana pitäisi ainakin onnistua.

• aloittanut

Voi kiitos tuhannesti ihanat vastaajat, taakka putosi harteilta! Tosin tää meijän neuvolantäti on niin inhottava ja ivallinen et siit ei ikinä tiiä mitä se päättää kysellä...voisin tietty yrittää vaihtaa toiseen tätsyyn.

Mutta kiitos vastauksista!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe