onneks tajusin

tutkia...

Ajattelin laittaa poikani Steiner kouluun, kun kuulin eräältä tuttavaltani mitä kaikkea "hienouksia" tuossa koulussa on, mm luomuruokaa, lapsen yksilöllisyyttä kunnioitettaan jne jne

ja otin toki selvää Steiner koulunsivuilta millasta opetusta heille tarjotaan, se kaikki kuulosti hyvältä...

Miksi ei kukaan laittasi lastana sellaiseen kouluun, mitä Steiner itsestään mainostaan...sehän on ihanne? eikö näin ole?

MUTTA...sitten kun rupesin kaivelemaan syvemälle asiaan tajusin mistä kamalsta laitoksesta on kyse.
Se ei voi olla mitään paskanjauhantaa, koska näitä tarinoita on kertoneet Steiner koulun entiset oppilaat ja olen nyt lukenut niin monta artikkelia asiasta.

Jotain mätää siinä on oltava, tsukin niin moni ihminen voi valehdella.

Lastani en siihen kidutuslaitokseen pistä..en ikinä.

18

1761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sivullinen Simo

      Tärkein kaivuukohteesi näytti olevan entisen oppilaan kirjoitukset, joita tämä palsta pursuaa. Hän on ahkera. Sanoisin, että ottaen huomioon tapasi hahmottaa maailman asioita, olet esittänyt tavallesi johdonmukaisen päätelmän; jos entinen oppilas haukkuu entisen koulunsa 30 kertaa, niin eihän hän voi olla väärässä. Steiner-koulu ei taida olla sopiva paikka lapselle, jonka vanhempi muodostaa noin päätelmänsä.

      Lastaan haluaa tietysti suojella. Miten se voi tapahtua, kun yleisimmässä koulutyypissämme yläluokkien pojista 26 % ja tytöistä 16 % on kohdannut fyysistä uhkaa (HS 27.8.08)? Kasvua luvuissa 3 % kahdessa vuodessa.

      Ehkä sinun on paras ilmoittaa vesasi peruskouluun ja ryhtyä harrastamaan kamppailulajeja, kuten jotkut Steiner-koulun vastustajat tekevät. Siinä ratkaisu!

      • nyt tosiaan

        että olen tehnyt päätelmäni pelkästään tämän palstan kommenteista?

        Niinkuin tekstissäni MIELESTÄNI sanoin, olen lukenut artikkeleita ja monia muita tietolähteitä.
        Ja ihan varmasti luotettavia tietolähteitä.

        en pidä suomi24 nyt mitenkään luotettavana palstana kun ajattelen oman lapseni turvallisuutta.

        Tuskin mikään koulu on mikään lintukoton, kaikissa on varmaan ongelmansa.
        Mutta miksi laittaa lapsi tietentahtoen sellaiseen kouluun joka voi mahdollisesti vahingoittaa!

        Oma lapseni menee sellaiseen kouluun joka on peruskoulupohjainen laitos.

        Ei mihinkään hihhulilaitokseen.


      • Sivullinen Simo
        nyt tosiaan kirjoitti:

        että olen tehnyt päätelmäni pelkästään tämän palstan kommenteista?

        Niinkuin tekstissäni MIELESTÄNI sanoin, olen lukenut artikkeleita ja monia muita tietolähteitä.
        Ja ihan varmasti luotettavia tietolähteitä.

        en pidä suomi24 nyt mitenkään luotettavana palstana kun ajattelen oman lapseni turvallisuutta.

        Tuskin mikään koulu on mikään lintukoton, kaikissa on varmaan ongelmansa.
        Mutta miksi laittaa lapsi tietentahtoen sellaiseen kouluun joka voi mahdollisesti vahingoittaa!

        Oma lapseni menee sellaiseen kouluun joka on peruskoulupohjainen laitos.

        Ei mihinkään hihhulilaitokseen.

        Älä kätke kynttilöitäsi vakan alle! Kerro muillekin, mistä saa ihan varmasti luotettavaa tietoa.


      • yksi entisistä opiskelijoista
        Sivullinen Simo kirjoitti:

        Älä kätke kynttilöitäsi vakan alle! Kerro muillekin, mistä saa ihan varmasti luotettavaa tietoa.

        Tälläkin palstalla on todella monta steinerkouluun pettynyttä. Omalta entiseltä luokalta osaisin suoralta kädeltä nimetä muitakin, jotka ovat kyseiseen kouluun todella pettyneitä. On käsittämätöntä väittää, että steinerkouluun olisi pettynyt vain yksi ihminen. Kun omituiselle uskonnolle perustuvaa koulua markkinoidaan taiteellisena vaihtoehtokouluna voi olla varma, että pettyneitä on paljon. Onneksi osasit ottaa asioista selvää ajoissa. Steinerkoulujen tapa markkinoida koulutustaan on oman kokemukseni valossa harhaanjohtava ja vastuuton.


      • linkkejä...
        Sivullinen Simo kirjoitti:

        Älä kätke kynttilöitäsi vakan alle! Kerro muillekin, mistä saa ihan varmasti luotettavaa tietoa.

        löytäähän niitä nyt kuka tahansa tuolta netistä, ja tuskin ne kaikki nyt ihan provoja on.

        ota sinä Simo silmä käteen ja avarra hieman maailmaasi.

        niin minä, peruskoulupohjanen ihminen kestän kritiikin mitä kyseistä pedagokiikka vastaan tuleen.

        mikset Sinä kestä sitten sitä mitä Steiner koulu vastaan tulee, kyllähän siitä koulusta runsaasti puhutaan maailmalla.
        En tajua, miten Suomen kaltaisessa valtioissa tälläinen laitos saa yhä olla ja antaa opetusta...en toki mene sanomaan että siinä koulussa kaikki olisi piloilla, varmasti siis jotakin hyvää myös.
        Hyvää että huonoa, niinkuin peruskoulussa.

        Mutta niinkuin sanoin olen lukenut google palvelimen kautta lukuisia artikkeleita, jotka neutraalsiti kirjoitettua.
        Sekä henkilöhaastatteluja.
        Niin tuskin nämä kaikki henkilöhaastattelut on samasta ihmisestä=)
        ...ja artikkelit yhden ja saman ihmisen tekemiä...
        koska niitä artikkeleita lukee netisssä, mm saksan ruotsin ja lukusilla muilla kielillä...

        kukaan ei näe niin paljoa vaivaa.

        Mutta koska ilmeisesti sinusta Steiner koulu on hyvyyden tyyssija, niinmainostappa minulle kyseistä koulua ja kerro mikä siinä on niin hyvää ja että saat minun sekä satojen muiden Steiner koulussa kärsineiden ihmisten päät kääntymään ja unohtamaan kokemansa vääryyden ja pahan (kun ei saa edes omilla aivoilla ajatella kun vasta murkkuiässä)
        ...niin Simo, kerro nyt meille..

        ihan todella kinnostaa...=)


      • mitä tulee

        tuohon väkivaltaan...

        hmmm...mitäs siihen sitten sanot että Steiner koulussa yhtälailla on tuota väkivaltaa, jopa ongelmaksi...ja siihen ei edes YRITETÄ puuttua.


      • Sivullinen Simo
        mitä tulee kirjoitti:

        tuohon väkivaltaan...

        hmmm...mitäs siihen sitten sanot että Steiner koulussa yhtälailla on tuota väkivaltaa, jopa ongelmaksi...ja siihen ei edes YRITETÄ puuttua.

        Tässä maassa on miljoonia erilaisia koulutarinoita ja Simon on yksi niistä. Kävin ihan tavallisen koulun, enkä toki ollut tyytyväinen kouluun. En kailottanut tyytymättömyyttäni sen kummemmin. Kysyin itseltäni, oliko minulla itselläni osuutta siihen, että koulutyytyväisyys ei ollut parhaita. Sain myönteisen vastauksen. En ollut ahkerimpia. Seuraavana päivänä uudet kirjat laukkuun ja menoksi. Se teetti tietysti töitä jälkikäteen, että jatko-opiskelu mahdollistui. Kului taas aikaa ja aloin olla tyytyväinen, en kouluuni vaan siihen, että olin ottanut sen löysin rantein. Mielestäni selvisin sillä tavoin vähin vaurioin ja säilytin ennakkoluulottoman otteen maailman asioihin.

        Koulutyytymättömyys näyttää leviävän ihan koulusta riippumatta. Erityisopetusta tarvitsevien lasten joukko kasvaa alati. Moni tuntee tarvetta ulkoistaa epäonnistumisensa, panna se koulun syyksi ja unohtaa oma osuutensa omaan elämäänsä.

        Ja vielä muutama kommentti ketjussa esitettyihin näkemyksiin:
        Steiner-koulun kieltämistä haluavat edustavat totalitarismia. Haluavat, ettei Suomessa enää olisi kansainväliseen kouluvalikkoon kuuluvaa koulua, vain valtion oma. Ja tuo perustelu kertoo paljon: Steiner-koulussa on ” Hyvää että huonoa, niinkuin peruskoulussa”, mutta Steinerkoulu pitäisi kieltää ja peruskoulu säästää.

        Väite, että Steiner-koulussa ei yritetäkään puuttua kouluväkivaltaan on myös katsottu makaroonin läpi. Kun tutkimuksen mukaan koulussa=peruskoulussa joka 8. poika kertoo kiusanneensa joka viikko, niin miten se on mahdollista, jos opettajat ovat puuttuneet asiaan? Onko neutraali asioiden tarkastelu niin kamalan vaikeaa? Silloin vain katsoo maailmaa palavin silmin ja uskoo vain sen, minkä haluaakin uskoa.


      • AP...=)
        Sivullinen Simo kirjoitti:

        Tässä maassa on miljoonia erilaisia koulutarinoita ja Simon on yksi niistä. Kävin ihan tavallisen koulun, enkä toki ollut tyytyväinen kouluun. En kailottanut tyytymättömyyttäni sen kummemmin. Kysyin itseltäni, oliko minulla itselläni osuutta siihen, että koulutyytyväisyys ei ollut parhaita. Sain myönteisen vastauksen. En ollut ahkerimpia. Seuraavana päivänä uudet kirjat laukkuun ja menoksi. Se teetti tietysti töitä jälkikäteen, että jatko-opiskelu mahdollistui. Kului taas aikaa ja aloin olla tyytyväinen, en kouluuni vaan siihen, että olin ottanut sen löysin rantein. Mielestäni selvisin sillä tavoin vähin vaurioin ja säilytin ennakkoluulottoman otteen maailman asioihin.

        Koulutyytymättömyys näyttää leviävän ihan koulusta riippumatta. Erityisopetusta tarvitsevien lasten joukko kasvaa alati. Moni tuntee tarvetta ulkoistaa epäonnistumisensa, panna se koulun syyksi ja unohtaa oma osuutensa omaan elämäänsä.

        Ja vielä muutama kommentti ketjussa esitettyihin näkemyksiin:
        Steiner-koulun kieltämistä haluavat edustavat totalitarismia. Haluavat, ettei Suomessa enää olisi kansainväliseen kouluvalikkoon kuuluvaa koulua, vain valtion oma. Ja tuo perustelu kertoo paljon: Steiner-koulussa on ” Hyvää että huonoa, niinkuin peruskoulussa”, mutta Steinerkoulu pitäisi kieltää ja peruskoulu säästää.

        Väite, että Steiner-koulussa ei yritetäkään puuttua kouluväkivaltaan on myös katsottu makaroonin läpi. Kun tutkimuksen mukaan koulussa=peruskoulussa joka 8. poika kertoo kiusanneensa joka viikko, niin miten se on mahdollista, jos opettajat ovat puuttuneet asiaan? Onko neutraali asioiden tarkastelu niin kamalan vaikeaa? Silloin vain katsoo maailmaa palavin silmin ja uskoo vain sen, minkä haluaakin uskoa.

        Kiitos, tämä oli hyvä vastaus.

        En halunnut tulla tänne tappelemaan!

        Olisi´toki mieleyttävää kuulla myös hyviä kokemuksia Steiner koulusta, kakki vain tuntuvat olevan kovin negatiivista=(


      • sousua
        AP...=) kirjoitti:

        Kiitos, tämä oli hyvä vastaus.

        En halunnut tulla tänne tappelemaan!

        Olisi´toki mieleyttävää kuulla myös hyviä kokemuksia Steiner koulusta, kakki vain tuntuvat olevan kovin negatiivista=(

        Tosiaan olen lukenut suurella mielenkiinnolla viestiketjun viestejä.

        Itse olen 17 vuotias opiskelia ja steiner koulut on käyty ihan tarhasta asti ja näillä näkymin myös kirjoitan ylioppilaaksi steiner lukiosta.

        Joten 12 vuoden kokemuksella steiner koulusta voin sanoa aika paljon.

        Joskus olen ollut täysin tyympääntynyt koko koululaitokseen ja kapinoinut kaikin mahdollisin keinoin steiner koulua vastaan. Olen myös haukkunut steiner koulut täysin pohjamutiin lähes koko muun luokan kompatessa rinnalla.

        Mutta näin tekee normaali nuori missä tahansa, koulusta riippumatta. Kunhan pääsee kapinoinmaan auktoriteettejä vastaan. Normaalia nuoren uhoa.

        Mutta mutta, on mukaan mahtunut myös paljon positiivista. Pääosin koulun käynti on ollut ihan kohtalaisen mukavaa, opettajat kohtalaisen mukavia ja jne.

        Ihan niinkuin missä tahansa, koulusta riippumatta.

        Ja sitten puheeksi pitää tietenkin ottaa nämä niin kuuluisat, millä kaikki steinerlaiset on aivopesty: kivienpalvonta, eurytmia ja muut enemmän tai vähemmän saatanalliset palvontamenot.

        Eli muita näistä ei tietääkseni ole tullut harrastettua steinerkoulussa paitsi eurytmiaa. (ellen sitten minäkin ole aivopesty steinerin seuraaja)

        Wikipediaa lainaten: ´´Eurytmia on Rudolf Steinerin kehittämä rytmisen liikunnan taidemuoto.
        Eurytmiassa tarkastellaan äänteitä ja säveliä ja ilmaistaan niitä liikkeen muodossa. Jokaiselle äänteelle ja sävelelle, intervallille ym. on oma liikkeensä eli muotonsa. Eurytmiaa tehdään joko puheeseen, esimerkiksi runonlausuntaan tai soitinmusiikkiin. Koreografiat voivat olla erittäin monimutkaisia ja liikeratoja soolona tai monen henkilön ryhmässä.``

        Eli helpommin sanottuna:

        Eurytmia tämä kaikkien oppilaiden vihaama ja pilkaama aine, jossa heilutaan ringissä ja huitoen käsillä.
        Ja tosiaan sen kummallisepmaa se ei ole, heilutaan ringissä ja huidotaan käsillä.

        Kai siinä jokin syvällisempi ideakin on, mutta sitä minä en tiedä.

        Nuorempana sitä vihasi, nyt lukiossa se tuo ihan mukavan tauon opiskeluun. Ei se ole sen kummempaa.


        Ja sitten olisi tosiaan mukava tietää, mitkä nämä jutut ovat jotka ovat vahingolisia nuorelle ja tuohoavat nuoren, jos hänet laitetaan steiner kouluun, sekä lähteet siitä, minkä mukaan stiener kouluissa ei puututa kiusaamiseen ja/tai väkivaltaan?

        Koska itse en ole steiner koulussa koskaan väkivaltaa kokenut, enkä ole tullut koskaan kiusatuksi ja mielestäni en ole mitenkään vahingoittunut steiner koulussa vaan olen normaali eteenpäin katsova nuori joka koittaa pärjätä koulussa, mutta viettää mielummin aikaa kavereiden kanssa, niin en noista kysesistä asioista osaa sanoa.


        Ja tähän loppuun lapsesi voit laittaa mielestäni ihan yhtä hyvin steiner kouluun kun täysin normaaliin peruskouluunkin. Ero ei ole loppuenlopuksi kovin suuri. Molemissa on aivan varmasti sekä hyvät että huonot puolensa.


      • steiner koulussa
        sousua kirjoitti:

        Tosiaan olen lukenut suurella mielenkiinnolla viestiketjun viestejä.

        Itse olen 17 vuotias opiskelia ja steiner koulut on käyty ihan tarhasta asti ja näillä näkymin myös kirjoitan ylioppilaaksi steiner lukiosta.

        Joten 12 vuoden kokemuksella steiner koulusta voin sanoa aika paljon.

        Joskus olen ollut täysin tyympääntynyt koko koululaitokseen ja kapinoinut kaikin mahdollisin keinoin steiner koulua vastaan. Olen myös haukkunut steiner koulut täysin pohjamutiin lähes koko muun luokan kompatessa rinnalla.

        Mutta näin tekee normaali nuori missä tahansa, koulusta riippumatta. Kunhan pääsee kapinoinmaan auktoriteettejä vastaan. Normaalia nuoren uhoa.

        Mutta mutta, on mukaan mahtunut myös paljon positiivista. Pääosin koulun käynti on ollut ihan kohtalaisen mukavaa, opettajat kohtalaisen mukavia ja jne.

        Ihan niinkuin missä tahansa, koulusta riippumatta.

        Ja sitten puheeksi pitää tietenkin ottaa nämä niin kuuluisat, millä kaikki steinerlaiset on aivopesty: kivienpalvonta, eurytmia ja muut enemmän tai vähemmän saatanalliset palvontamenot.

        Eli muita näistä ei tietääkseni ole tullut harrastettua steinerkoulussa paitsi eurytmiaa. (ellen sitten minäkin ole aivopesty steinerin seuraaja)

        Wikipediaa lainaten: ´´Eurytmia on Rudolf Steinerin kehittämä rytmisen liikunnan taidemuoto.
        Eurytmiassa tarkastellaan äänteitä ja säveliä ja ilmaistaan niitä liikkeen muodossa. Jokaiselle äänteelle ja sävelelle, intervallille ym. on oma liikkeensä eli muotonsa. Eurytmiaa tehdään joko puheeseen, esimerkiksi runonlausuntaan tai soitinmusiikkiin. Koreografiat voivat olla erittäin monimutkaisia ja liikeratoja soolona tai monen henkilön ryhmässä.``

        Eli helpommin sanottuna:

        Eurytmia tämä kaikkien oppilaiden vihaama ja pilkaama aine, jossa heilutaan ringissä ja huitoen käsillä.
        Ja tosiaan sen kummallisepmaa se ei ole, heilutaan ringissä ja huidotaan käsillä.

        Kai siinä jokin syvällisempi ideakin on, mutta sitä minä en tiedä.

        Nuorempana sitä vihasi, nyt lukiossa se tuo ihan mukavan tauon opiskeluun. Ei se ole sen kummempaa.


        Ja sitten olisi tosiaan mukava tietää, mitkä nämä jutut ovat jotka ovat vahingolisia nuorelle ja tuohoavat nuoren, jos hänet laitetaan steiner kouluun, sekä lähteet siitä, minkä mukaan stiener kouluissa ei puututa kiusaamiseen ja/tai väkivaltaan?

        Koska itse en ole steiner koulussa koskaan väkivaltaa kokenut, enkä ole tullut koskaan kiusatuksi ja mielestäni en ole mitenkään vahingoittunut steiner koulussa vaan olen normaali eteenpäin katsova nuori joka koittaa pärjätä koulussa, mutta viettää mielummin aikaa kavereiden kanssa, niin en noista kysesistä asioista osaa sanoa.


        Ja tähän loppuun lapsesi voit laittaa mielestäni ihan yhtä hyvin steiner kouluun kun täysin normaaliin peruskouluunkin. Ero ei ole loppuenlopuksi kovin suuri. Molemissa on aivan varmasti sekä hyvät että huonot puolensa.

        lainkaan yhdys sanoja?


      • veljentytär käy Steineria
        steiner koulussa kirjoitti:

        lainkaan yhdys sanoja?

        11-vuotias ei osaa kirjoittaa oikein. Ymmärrän sen että satunnaisia virheitä sattuu, mutta kun johdonmukaisesti kaikki yhdyssanat on kirjoitettu erikseen, pilkut ovat missä sattuu jne. Kyseinen lapsi on kuitenkin kielellisesti muuten lahjakas, riimittelee, osaa hyvin ilmaista asiansa. Onko niin ettei oikeinkirjoitusta pidetä tärkeänä, vai eivätkö harjoittele sitä tarpeeksi? Ap. kirjoittajan tekstistä näkee ihan saman. Missä hyvänsä kirjoittamista vaativassa ammatissa tämä tulee kyllä kostautumaan!

        Ystävättären tytär vaihtoi Steiner-koulusta 9. luokan jälkeen tavalliseen lukioon. Mm. tavallinen lyhyt koulun lukion kemian kurssi aiheutti suunnattomia vaikeuksia, tyttö joutui käytännössä opiskelemaan itse uudelleen peruskoulun kemian kirjat että kurssi meni läpi kun kuulemma vaan tekivät erilaisia kokeita tunneilla mutta itse asian perusteet (mm. reaktioyhtälöt, alkuaineiden merkit) jäivät taka-alalle. Oli kuitenkin peruskoulussa keskivertoa parempi oppilas.

        Tietyissä asioissa Steiner-koulu varmasti on hyvä. Esim. oppilaiden omatoimisuus saattaa olla parempi, luovuutta painotetaan, kädentaidot arvossaan... Vaikuttaa kuitenkin siltä, että teoreettiset perusteet asioille eivät ole niin tärkeitä?


      • edellinen
        veljentytär käy Steineria kirjoitti:

        11-vuotias ei osaa kirjoittaa oikein. Ymmärrän sen että satunnaisia virheitä sattuu, mutta kun johdonmukaisesti kaikki yhdyssanat on kirjoitettu erikseen, pilkut ovat missä sattuu jne. Kyseinen lapsi on kuitenkin kielellisesti muuten lahjakas, riimittelee, osaa hyvin ilmaista asiansa. Onko niin ettei oikeinkirjoitusta pidetä tärkeänä, vai eivätkö harjoittele sitä tarpeeksi? Ap. kirjoittajan tekstistä näkee ihan saman. Missä hyvänsä kirjoittamista vaativassa ammatissa tämä tulee kyllä kostautumaan!

        Ystävättären tytär vaihtoi Steiner-koulusta 9. luokan jälkeen tavalliseen lukioon. Mm. tavallinen lyhyt koulun lukion kemian kurssi aiheutti suunnattomia vaikeuksia, tyttö joutui käytännössä opiskelemaan itse uudelleen peruskoulun kemian kirjat että kurssi meni läpi kun kuulemma vaan tekivät erilaisia kokeita tunneilla mutta itse asian perusteet (mm. reaktioyhtälöt, alkuaineiden merkit) jäivät taka-alalle. Oli kuitenkin peruskoulussa keskivertoa parempi oppilas.

        Tietyissä asioissa Steiner-koulu varmasti on hyvä. Esim. oppilaiden omatoimisuus saattaa olla parempi, luovuutta painotetaan, kädentaidot arvossaan... Vaikuttaa kuitenkin siltä, että teoreettiset perusteet asioille eivät ole niin tärkeitä?

        Sousuaa, en ap. kirjoittajaa.


      • kirjoitusvirheitäni syvästi.
        steiner koulussa kirjoitti:

        lainkaan yhdys sanoja?

        Kirjoitin tosiaan tuon kommenttini tauolla, hätäisesti kahvikuppi toisessa kädessä. Mutta kyseessähän ei kai ole äidinkielen koe, vaan koetin valaista kohtalaisen puolueettomasti ja kiihkottomasti kyseistä asiaa.

        Ja tuskin keskustelupalstoilla muutenkaan niin täydellistä tekstiä tarvita, kunhan asia tulee ymmärretyksi, eikö?;)


      • sosuaa
        veljentytär käy Steineria kirjoitti:

        11-vuotias ei osaa kirjoittaa oikein. Ymmärrän sen että satunnaisia virheitä sattuu, mutta kun johdonmukaisesti kaikki yhdyssanat on kirjoitettu erikseen, pilkut ovat missä sattuu jne. Kyseinen lapsi on kuitenkin kielellisesti muuten lahjakas, riimittelee, osaa hyvin ilmaista asiansa. Onko niin ettei oikeinkirjoitusta pidetä tärkeänä, vai eivätkö harjoittele sitä tarpeeksi? Ap. kirjoittajan tekstistä näkee ihan saman. Missä hyvänsä kirjoittamista vaativassa ammatissa tämä tulee kyllä kostautumaan!

        Ystävättären tytär vaihtoi Steiner-koulusta 9. luokan jälkeen tavalliseen lukioon. Mm. tavallinen lyhyt koulun lukion kemian kurssi aiheutti suunnattomia vaikeuksia, tyttö joutui käytännössä opiskelemaan itse uudelleen peruskoulun kemian kirjat että kurssi meni läpi kun kuulemma vaan tekivät erilaisia kokeita tunneilla mutta itse asian perusteet (mm. reaktioyhtälöt, alkuaineiden merkit) jäivät taka-alalle. Oli kuitenkin peruskoulussa keskivertoa parempi oppilas.

        Tietyissä asioissa Steiner-koulu varmasti on hyvä. Esim. oppilaiden omatoimisuus saattaa olla parempi, luovuutta painotetaan, kädentaidot arvossaan... Vaikuttaa kuitenkin siltä, että teoreettiset perusteet asioille eivät ole niin tärkeitä?

        ''Missä hyvänsä kirjoittamista vaativassa ammatissa tämä tulee kyllä kostautumaan!''


        Enpä tosiaan vetäisi noin pitkälle menneitä johtopäätöksiä pelkistä foorumeille postatuista teksteistä ja niiden kirjoitus virheistä.

        ''Tietyissä asioissa Steiner-koulu...''

        Ja tosiaan, steinerkoulu kirjoitetaan yhteen, ilman väliviivaa;)


      • DANsku
        mitä tulee kirjoitti:

        tuohon väkivaltaan...

        hmmm...mitäs siihen sitten sanot että Steiner koulussa yhtälailla on tuota väkivaltaa, jopa ongelmaksi...ja siihen ei edes YRITETÄ puuttua.

        Kyllä ainakin meidän koulussa heti puututaan jos ollaan väkivaltaisia. Steinerkoulua siis käyn.

        Itse voin sen verran kokemuksiani kouluista kertoa. Että ekalle kun menin, peruskouluun, en saanut ainuttakaan kaveria välkät vain nyhjötin jossain nurkassa ja läksyt jäivät tekemättä, luntsin ne vain sitten aina sieltä tarkistuskirjasta. Eli en nyt voisi sanoa että peruskoulu olisi ollut sen parempi. No vaihdoin sitten 2lk steineriin, se totisesti oli sellaista turhan moista leikkimistä, mutta toisaalta ihan hyvä, kun nuo nyky lapset eivät enää tahdo pysyä edes sitä vähäistä aikaa lapsina ja nauttia leikkimisen riemusta. Olen ollut alusta lähtien sitä mieltä että steiner on parempi kuin peruskoulu, minulle. Kuitenkin kouluni jota kävin varsinaisesti perustettiin vasta kun minä tulin tuohon kouluun ja kokoajan oli joitakin ongelmia. Se alkoi myös vaikuttaa mukavuuteen. Noh, tänä syksynä muutin äitini kanssa tampereelle ja vaihdoin täälläkin steinerkouluun, tietäen sen etten peruskoulussa "pärjäisi" (steinerkoulussa opitaan samojen vuosien aikana aivan samat asiat kuin peruskoulussakin, mutta erijärjestyksessä. Steinerkoulut noudattavat opetussuunnitelmaa jossa on kaikki vastaavat tunnit mitä peruskoulussakin). Noh tuntuihan se aika hurjalta vaihtaa 30henkisestä koulusta päälle 500henkiseen kouluun, mutta olen sopeutunut hyvin. Eihän mikään koulu itseasiassa ole mukava, mutta en minä valitakkaan. Helppoa opiskelua ja saa käyttää luovuuttaan, mutta oppii samat asiat kuin peruskoulussakin.

        Minun mielestä siis steinerkoulu on ihan normaali koulu, mutta yksin kertaisesti se ei vain sovi kaikille.


    • minä vain

      onko suomi24 sivulla käyminen sinulle tutkimista? minulle tämä on ajanvietettä ja monet hyvät naurut irrottavaa - aivan kuten sinun ajatuksesikin :)))))

    • oikeassa

      tässä asiassa.
      Minä olen myöskin yksi steiner koulussa monta vuotta opiskellut.
      Varmaan koulunsivuilla saattaa asia kuulostaa hyvälle, mutta totuus on aivan muuta.

      Minulla on myös vain erilaisia huonoja kokemuksia koulusta, samaa voin sanoa luokkalaisteni, monien koulun oppilaitten ja niitten vanhempien puolesta, joiden tarinan ja mielipiteen tiedän.

      Älkää ikinä laittako lastanne steiner kouluun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      15
      1480
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe