Wing Tsun kysymys!

Partakasvaa

Onko Wing Tsun oikeasti tehokas laji? Bruce lee tietääkseni juuri sitä harrasti. Se vaan vaikuttaa jotenkin niin tehottomalta läpsimiseltä kun oikeita iskuja ei pahemmin näy, potkujakaan en ole nähnyt treenattavan kyseisessä lajissa kun olen videoita katsonut.

15

3590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmph...

      No ei tietenkään ole ethän sitä muuten täällä kyselisi...mutta jos oikeasti kiinnostaa niin käy kokeilemassa ja tee omat johtopäätöksesi asiasta.

      • Partakasvaa

        Tuskin yhdestä kerrasta nyt saa mitään selville koko lajista. Eli jos harjoitat sitä niin kerro


      • jyrrki
        Partakasvaa kirjoitti:

        Tuskin yhdestä kerrasta nyt saa mitään selville koko lajista. Eli jos harjoitat sitä niin kerro

        ihan paska se on. alota vapaaottelu niin sust kasvaa mies.


      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        jyrrki kirjoitti:

        ihan paska se on. alota vapaaottelu niin sust kasvaa mies.

        Vapaaottelua aina kehuu kaikki säälittävät katutappelijat joilla ei oo kärsivällisyyttä tai keskittymiskykyä minkään OIKEEN lajin opettelemiseen. Vapaaottelijat pärjää ehkä nakkikioskilla kännistä vastustajaa vastaan, mutta ei oikeessa matsissa MINKÄÄN oikeen lajin harrastajaa vastaan.


    • Budoka

      Onko Wing Tsung se taistelu-KungFu ja Taijiquan se voimistelu-KungFu?

      Kiitos vastauksestanne!

      • kamppailua

        On paljon näyttäviä ja outoja lajeja. Yleensä lopputulema on tämmöinen

        http://uk.youtube.com/watch?v=dMZfdCkYPig

        Jos sinua ei lyödä ja potkita joka treeneissä et treenaa kamppailua, vaan jotain wannabe-puuhastelua


    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

      Bruce Lee ALOITTI Wing Tsunilla mutta sittemmin harrasti myös monia muita lajeja, ja kehitti oman lajin jolle antoi nimeksi Jeet Kune Do. Alkuperäisessä Wing Tsunissa on enimmäkseen käsitekniikoita, aika vähän potkuja.

      • "Joutuu käyttämään työ...

        Wing Tsun... Mielestäni se kirjoitetaan Wing Chun.

        Vai onko tuo Wing Tsun joku tyyli suunta vai joku suomennus?

        Buce Lee ainakin harrasti Wing Chunnia. Kun hän toi lajin amerikkaan ja rupesi opettamaan sitä, siellä asuvat aasialaiset yrittivät kieltää Leetä opettamasta amerikkalaisia. Lee jatkoi opettamista ja lopulta aasialaiset haatoivat hänet haastettiin matsiin, josta tuli tasapeli. Lee huomasi, että Wing Chun ei ole kaikki kaikessa ja kehitti Jet Kune Do:n (Lee Jun Fan). Se on Wing Chun pohjainen laji, jossa vaikutteita kymmenistä lajeista mm. thai nyrkkeilystä ja jiu-jitsusta. Bruce Lee ei hävinnyt otteluakaan tämän jälkeen (hän voitti 70% matseista nopealla potkulla munille).


      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        "Joutuu käyttämään työ... kirjoitti:

        Wing Tsun... Mielestäni se kirjoitetaan Wing Chun.

        Vai onko tuo Wing Tsun joku tyyli suunta vai joku suomennus?

        Buce Lee ainakin harrasti Wing Chunnia. Kun hän toi lajin amerikkaan ja rupesi opettamaan sitä, siellä asuvat aasialaiset yrittivät kieltää Leetä opettamasta amerikkalaisia. Lee jatkoi opettamista ja lopulta aasialaiset haatoivat hänet haastettiin matsiin, josta tuli tasapeli. Lee huomasi, että Wing Chun ei ole kaikki kaikessa ja kehitti Jet Kune Do:n (Lee Jun Fan). Se on Wing Chun pohjainen laji, jossa vaikutteita kymmenistä lajeista mm. thai nyrkkeilystä ja jiu-jitsusta. Bruce Lee ei hävinnyt otteluakaan tämän jälkeen (hän voitti 70% matseista nopealla potkulla munille).

        Ihan sama asia, riippuu miten kiinalaiset merkit on käännetty länsimaiseksi kirjoitukseksi

        USAssa yleensä Wing Chun, Saksassa Wing Tsun, muualla Euroopassa Ving Tsun


    • Turku WT

      Mä on tietysti puolueellinen, mutta mun mielestä wingi on tehokas järjestelmä. Tietysti riippuen mitä sillä tehokkuudella tarkoittaa.

      Sen suosimasta etäisyydestä ja harjoitusmetodeista johtuen, se ei useinkaan näytä kovin hyvältä nettiklipeissä eikä varsinkaan elokuvissa. Minä näen kuitenkin wingiä tosi monessa "RBSD-järjestelmän" klipeissä.

      Maailmalta löytyy monia wingityylejä, ja jopa mainitsemaasi Wing Tsunia löytyy eri variaatioina. Suuri osa niistä painottuu lähietäisyyteen ja sitä myöden käsitekniikoihin. Potkujakin toki harjoitellaan.

      Eilen alkaneella peruskurssilla tönimme ja shoottailimme toisiamme alkulämmöiksi, lyötiin tyynyjä, tehtiin ilmatekniikkaa hiukan teorisoiden ja lopuksi asetettiin treenaaja kerrallaan tyynyringin keskelle. Tämä siis ihka ekalla treenikerralla.

      Peruskurssista ei ole demoa mutta meidän klipit löytyvät tästä http://youtube.com/user/turkuwingtsun

      On niin eri tapoja harjoitella, ettei kukaan oikein voi toisen seuran puolesta sanoa paljoakaan. Parhaiten näet kun käyt katsomassa tai kokeilemassa.

    • simosao
    • Suolahtelainen

      On todella tehokas laji, mutta suomen lait huomioon ottaen on syytä käyttää järkeä jos joutuu kadulla sitä soveltaan. Ja mitä tohon ´läpsimiseen´tulee, niin ei se nyt ihan sitä ole mitä videoista näyttää ! Kaikki liikkeet on tarkkaan treenattuja, eli menee pari vuotta ennenkuin voi (läpsimistä) chisaota edes kunnolla harjoittaa. Perustuu käsien tuntoaistien harjoittamiseen, todella vaikeaa alussa ja moni luovuttaakin mutta kun on pari vuotta treenaillut niin rupee jo kädet reagoimaan itsestään (toine käsi voi tehdä toista ja toinen toista) ja sekös tekee lajista todella nopean ! Ja kyllä ensimmäisen vuoden aika aika mustelmilla oltiin..

    • wingtsunsg

      Wing Tsun on toimiva laji, mutta vaatii kuitenkin opettelua ja aikaa. Nuo seurojen nimet ovat vähän siinä ja siinä. Wing Tsun on leung tingin tavaramerkki ja laji eroaa mm lat sau on painotetumpi, asteet ovat eri tavalla, maassakamppailu on lisätty sekä joitain muita eroja. Suomessahan on 3 eri koulua, tai 4, Wam kam leungin practical wing chun, Wing Tsun Finland, Wing Tsung sekä Shaolin wing chun. Itse olen käynyt tuolla Wing Tsun Finlandin harjoituksissa. En sitten tarkemmin tiedä mitä eroa on mm practical wing chunilla ja wing tsunilla. Yhtä asiaa kuitekin mietin. Onko Wing Tsun finland ja tuo Wing Tsun seura saman seuran alla, joka toimii mm lappeenrannassa, kun taas wt finland hesassa, turussa, ylivieskassa jne. Käsittääkseni eri seuraa, miksi näin`??

    • brucelives

      Wing Chun on tunnettu käsitekniikoistaan. Menkääs ottaan matsia nyrkkilijöiden kanssa pelkillä käsillä ja kattokaa miten käy. Turpaan tulee. Sitten mietitte että miksi Bruce ei loppuaikoinaan enää wing chunia harjoitellut. Nyrkkeilyä kylläkin.

    • Kwokwingchun

      Vapaa ottelijat puskee voimalla sisään ja kuluttavat suurimman osan voimistaan siinä rytäkässä jonkajälkeen he vain passiivisesti odottavat erän loppua tai yrittävät palautua elleivät saa tyrmäystä/luovutusta aikaan.. wing chunissa kun ei käytetä kuin hetkellisesti voimaa ja käytetää vastustajan puskua hyväksi.. on olemassa sanonta (yip man) "two hit too much one hit enough" mutta tämä on minun mielipiteeni

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe