Eli paljastuuko esim. Rasvamaksa, tulehdus tai kirroosi?
Mitä ultra kertoo maksan
3
4677
Vastaukset
- paljastuu
Kyllä ultrassa ainakin rasvamaksa paljastuu - kokemusta on.
- maksaa
"
Maksabiopsia
Kroonisten maksatautien selvittely edellyttää maksabiopsiaa, taulukko 2. Maksabiopsia tehdään sairaalassa perkutaanisesti ultraääntä apuna käyttämällä. Laparoskopian yhteydessä saadaan maksan tilasta usein jo hyvä käsitys, ja koepala voidaan ottaa näkökontrollissa.
Kuvantamistutkimukset maksa- ja sappitiesairauksien yhteydessä
Ultraääni on perustutkimus maksa- ja sappitiesairauksien epäilyn yhteydessä. Sen avulla voidaan todeta helposti sappikivet, laajentuneet sappitiet, mahdolliset maksan pesäkemuutokset ja selvittää maksalaskimoiden tilaa. Tarkempaa tietoa maksan pesäkemuutoksista ja verisuonista (v. portae, v. hepatica, a. hepatica) saadaan varjoainetehosteisella tietokonetomografiatutkimuksella. Magneettitutkimus on ensisijainen lapsilla ja nuorilla ja sappitiehytsairauksia, kuten sappitiekiviä tai primaaria sklerosoivaa kolangiittia, epäiltäessä. ERC-tutkimus on herkin menetelmä sappitiehytmuutosten osoittamiseen ja se mahdollistaa myös toimenpiteiden suorittamisen, kuten kivien poiston sappiteistä. Mikäli ultraääni- tai magneettitutkimuksessa todetaan epäselvästä syystä johtuva sappiteiden laajentuminen on endoskooppinen ultraääni paras menetelmä selvittämään, onko löydöksen takana papilla- tai haimatuumori. Maksan magneettispektroskopialla on mahdollista arvioida maksan rasvapitoisuutta. Ultraääneen perustuvalla maksan komplianssin tutkimisella voidaan arvioida sidekudoksen (kirroosin) määrää. "
http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Maksan_ja_sappiteiden_sairaudet - Anonyymi
Heippa! Mulla todettiin maksan ultraäänessä 2,4cm pesäkemuutos mikä on lähellä sappirakkoa joka on siis poistettu. Eli maksan oikeassa lohkossa.. voiko mulla olla esim sappitiesyöpä? Tuun kohta hulluksi kun en saa mistään vastausta ja lähetettiin magneettikuviin ja aika tulee ties millon.. ja mitähän sekin mahtaa tarkoittaa että pesäke oli reunoilta niukkakaikuisempi ja keskeltä maksankaikuinen? Onko kellään kokemusta..?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee662231Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."61856Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2381380Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?2191016En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711000Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.96993Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki22957- 80813
- 20794
Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin39760