OIKEA/VASENKÄTISYYS

OIKEA/VASENKÄTISYYS

Heipä! Saisinko täältä keskustelua aikaiseksi lapsen oikea/vasenkätisyydestä. Missä vaiheessa olette saaneet ohjeita esim. neuvolasta tätä(kin) asiaa pohtia, oletteko saaneet ohjeita pohtia lainkaan. 4.5 vuotias tyttäreni tuntuu ajattelevan melko paljon vasemmalla kädellä (ja jalalla). Jossakin vaiheessa se oikeakin tulee käyttöön, mutta vähemmän. Pohdin vain että pitäisikö sitä alkaa sittenkin treenata. Tottahan on että maailma on tehty oikeakätiselle... Toki otan tämän neuvolassa puheeksi vielä, mutta vastatkaa nyt toki rakkaat kolleegat oletteko miettiny tätä asiaa missään vaiheessa. Kiitos etukäteen.

29

2788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta.

      Vasenkätiset ovat älykkäämpiä. Valitettavasti kaikki paska tuppaa kasaantumaan eli oikeakätisyys on enemmistö. Sinuna antaisin lapsen kehittyä vasenkätiseksi.

      Niin, trollihan tämä oli, mutta ihan sama.

      • hehheee

        vasenkätiset kuolee keskimäärin 7 vuotta aikaisemmin kuin oikeakätiset


    • tarja 2

      neuvolassa puututtu vasenkätisyyteen ollenkaan,on vaan teettetty tehtävät yms vasurilla kun on siksi kätiseksi "muotoutunut".
      En usko että siihen pystyy itse tai kukaan juurikaan vaikuttamaan...meillä nuorin on vasenkätinen ja samalla tavalla toimittu kun isompien sisarusten kanssa....
      Itse laitoin esim nyt kun aloitti eskarin maininnan lomakkeeseen asiasta,tosin olisi varmaan huomattu hetimmiten ilman sitäkin:):)

    • Että lapsi pitää pakottaa

      oikea kätiseksi? Miksi? Eihän kukaan pakota lasta kävelemään takaperinkään! Hyvänen aika sentään. Olen luullut että tuommonen ajattelutapa on historiaa.

      • lukutaito tökkii

        alkuperäinen kirjoittaja herätteli keskustelua, eikä esittänyt mielestäni väittämää. tämä aihe itseasiassa on mielenkiintoinen. ei siitä vielä niin kamalan kauaa ole kun asiaan todella kiinnitettiin huomiota ja pyrittiin tukemaan oikekätisyyttä. en ole mistään vielä lukenut että se käytäntö olisi lopullisesti haudattu, niin hullua kuin se onkin. toivottavasti keskustelu tästä piristyy (ilman musta-valkoista totuuden torvea)


      • ------
        lukutaito tökkii kirjoitti:

        alkuperäinen kirjoittaja herätteli keskustelua, eikä esittänyt mielestäni väittämää. tämä aihe itseasiassa on mielenkiintoinen. ei siitä vielä niin kamalan kauaa ole kun asiaan todella kiinnitettiin huomiota ja pyrittiin tukemaan oikekätisyyttä. en ole mistään vielä lukenut että se käytäntö olisi lopullisesti haudattu, niin hullua kuin se onkin. toivottavasti keskustelu tästä piristyy (ilman musta-valkoista totuuden torvea)

        Alkuperäinen kirjoitti: "Jossakin vaiheessa se oikeakin tulee käyttöön, mutta vähemmän. Pohdin vain että pitäisikö sitä alkaa sittenkin treenata."

        Että eikö tämä jo viittaa siihen, että oikeakätiseksi pitäisi ainakin "pyrkiä" opettamaan? Ei näin. Ei ole lapselle haittaa vaikka hän kirjoittaisi oikealla kädellä ja piirtäisi vasemmalla, kunhan hän saa itse valita kätisyytensä.


    • teki poika

      kaiken vasemmalla noin nelivuotiaaksi ja sitten alkoi vähitellen käyttää oikeaakin kättä, kunnes viisivuotiaana oli jo ihan oikeakätinen. Eikä yritetty mitenkään vaikuttaa asiaan, mutta hän itse kyllä huomasi "olevansa erilainen", joten en tiedä, miten paljon hän itse vaikutti asiaan.

      Me toki elämme oikeakätisten maailmassa, mutta vasuritkin oppivat täällä kyllä elämään. Jos vasen puoli on selkeästi vahvempi ja sen harjoittamisen siirtää oikealle puolelle, niin oppii hän toki sitäkin puolta käyttämään, mutta ei yhtä hyvin kuin vasenta olisi harjoituksen myötä oppinut. Käytännössä siis lapselle ei anneta mahdollisuutta kehittyä omien kykyjensä mukaan, vaan hänestä tehdään toistaitoinen.

      Eipä neuvolassakaan kehoitettu kätisyyden muuttamiseen, todettiin vain, että se yleensä vakiintuu varmaksi vasta noin viisivuotiaana.

      Minun äitini on vasuri, joten siksi en olisi pitänyt minään harvinaisuutena, jos lapsenikin olisi.

    • äiti myös

      Esikoiseni on vasuri. Ollut aina.
      Mietin vielä eskari aikana tuleeko muuttumaan, mutta ei.
      Hän syö ja kirjoittaa vasemmalla mutta palloa heittää paremmin oikealla..
      neuvolassa ei ole asiaan puututtu!
      Enkä kyllä itsekkään puuttuisi.
      kakkoseni on eskarissa ja tehnyt kaiken aina oikealla..

    • mie vaan...

      Meillä yksi neljästä lapsesta on vasuri, ei kumpikaan vanhemmista. Serkkuja on reilu kymmenen ja yksi on vasuri.

      Ihan alkuun lapsi töimi molemmilla käsillä kun tietenkin malli oli oikealla, mutta oma pää sanoi vasemmalla. Usein esim ruokailu alkoi toisella ja loppui toisella kädellä.

      Kun alkoi näyttää siltä, että vasuri voittaa niin hankittiin vasurisakset yms tarpeistoa jotta lapsen on helpompi toimia.

      Äkkiähän vanhemmat ohjaavat lasta myös jompaan kumpaan käsisyyteen, mutt alopulta jokainen on mitä on vaikka kuinka treenaa. Ainoa asia on se, että vastaan haraamisella yleensä hidastaa vain sitä kehitystä, joka olisi luonnollinen. Kysehän on aivoista lopulta ja paha on lohkoja vaihtaa..

      Silloin kun asia oli epäselvä niin kaikki missä oli otin, kahva tms juttu asetettiin lasta kohden eli tavallaan puolueettomaan maaperään jolloin se, mikä oli luontevin tapa voitti kisan.

      Vasurilla on monia hankaluuksia, mutta ei se nyt ihan koko maailmaa kaada tai tee elämästä vaikeaa. Meidän vasuri on joissakin asioissa oikeakätinen eli tavallaan voittaa kun voi käyttää kumpaakin tarpeen mukaan..

    • ole miettinyt!!

      Enkä todellakaan aio tehdä asialle mitään!!Meillä 5 lasta joista keskimmäinen vasuri.Nuorimmastakin ehkä tulossa...Me ei olla törmätty mihinkään "ongelmiin" vasurimme kanssa vaikka sun maailma onki tehty oikeakätisille.Esim.pianonsoitonope osaa (ja täytyykin osata)opettaa vasurillekin.Käsityöope nyt totes ettei hän osaa vielä opettaa meidän vasuria,mut hän nyt ensin opettelee ja sit opettaa neitiä.Mun maailmani ei ainakaan ole tehty oikeakätisille.Olipa aika ahdasmielisesti ajateltu.

      • on ollut

        sitä poikkeuksellisen varhain. Jo siinä vaiheessa kun alkoi itse kokeilla syömistä oli kätisyys selkeä, samoin otti useimmiten vasurilla (siis jo aiemmin) leluja käteen ym.
        Nyt aikuisena on edelleen selkeä vasuri, kirjoittaa vasemmalla kädellä, leikkaa leivän ym.ym.vasemmalla kädellä. Isänsä puolelta paljon vasureita ja "kaksikätisiä".
        Kuopus on nyt 23 v, eikä koskaan, ei tarha-aikana, kouluaikana, ei koskaan, ei missään asiassa ole tullut eteen vaikeuksia, ei koskaan=) Vasenkätisyys ei ole koskaan ollut hänelle ongelma, koulussa niin käsityöt kuin veistohommelitkin ym. opettettiin ottaen huomioon tämä vasenkätisyys. Hällä oli omat "vasurisakset" ym., joitakin helpottavia juttuja, kuten myöhemmin purkinavaaja, ihan vain esimerkkinä.
        Koskaan tosiaan hän ei ole törmännyt kätisyytensä takiaan mihinkään ongelmiin. Outo ajatus moinen, siis että joku pitäisi sitä vikana/ongelmana tms., täysin utopistinen ajatus.


    • Nimetön

      Hei älkääs nyt kiihtykö. En mielestäni ole ahdasmielinen vaan tuumailen vaan kun maailmaa oikeakätisenä katselen. Kyllä minun mielestäni maailma on oikeakätiselle mutta en edelleenkään väitä etteikö siellä vasurina selviäisi :) Te vasureiden vanhemmat, oletteko kuulleet jostakin nettikaupasta joka kulkee nimimerkillä "vasureiden oma kauppa". Olen koettanut googlailla ja toistaiseksi tuloksetta. Nyt tietysti joku nokkela väittää että teen asiasta ongelman ennenkuin mikään on varmaa. Utelias olen vaan, mutta mukavaa kun sain teiltä joiltakin uusia näkökulmia.

      • oikeakätinen

        Meillä on tällainen mielenkiintoinen ilmiö: kaikki kolme lastamme ovat vasenkätisiä vaikka me vanhemmat olemme oikeakätisiä. Eikä suvussa ole muutenkaan muita vasureita. Mutta ei tämä ole ollut meille mikään ongelma: ennemminkin hauska puheenaihe :) Ja tuolta vasenkätisten kaupasta olen joskus tilannut lapsille sakset, ja mieluummin käyttävät niitä kuin "tavallisia"..


      • vasureiden kauppa

        www.leftover.fi

        Asiaa on ihan turha murehtia etukäteen. Jos lapsesta tulee vasuri,niin saa hän ainakin elämänsä aikana runsaasti ylimääräistä huomiota;) Niin paljon asiaa edelleen ihmetellään vaikka siis vasenkätisyys nykyään ja kauan jo ollut"sallittua".


      • Koitappa itse
        oikeakätinen kirjoitti:

        Meillä on tällainen mielenkiintoinen ilmiö: kaikki kolme lastamme ovat vasenkätisiä vaikka me vanhemmat olemme oikeakätisiä. Eikä suvussa ole muutenkaan muita vasureita. Mutta ei tämä ole ollut meille mikään ongelma: ennemminkin hauska puheenaihe :) Ja tuolta vasenkätisten kaupasta olen joskus tilannut lapsille sakset, ja mieluummin käyttävät niitä kuin "tavallisia"..

        leikata tovi vasenkätisen saksilla;))


    • joeemily

      Miten niin maailma on tehty oikeakätisille?!? Minä olen vasuri enkä vaihtaisi oikeakätiseksi vaikka pakotettaisiin. Mitä väärää on olla vasenkätinen? Olen ollut aina perheeni ainoa vasuri eikä se ole vaikuttanut elämääni. Miksi lapsi pitäisi kääntää oikeakätiseksi? Eihän siinä ole mitään järkeä,anna lapsesi vain olla vasuri ei sitä tarvitse muuttaa. Olen itsekkin mielummin vasenkätinen koska kaikki ovat oikea kätisiä. Olen jostain lukenut että jos lapsen käänää vasen/oikeakätiseksi niin siitä tulisi jotain haittavaikutuksia.Joten ei kannata!

    • mansikka121222

      Miksi oikea ja vasenkätiset luokitellaan eri ryhmiin ihan kuin vasenkätisyys olisi väärää. Olen itse oikea kätinen mutta haluaisin olla vasuri minulla on 6 lasta joista kaksi ovat vasureita.

      • isälläkin

        Äitien palsta, mutta kai tänne isätkin voi kirjoittaa:-)

        Olen vasuri, hengissä selvinnyt ja kirjoittamaankin oppinut. Koulussa (ala-asteella 70-luvun lopulla) eivät opettajat tosin aikoinaan antaneet kirjoittaa "väärässä asennossa", mutta enpä toisinkaan osannut. Pidän edelleen käsittämättömänä sitä, ettei kouluja käyneet ja kasvatustieteitä opiskelleet pienemmän kaupungin opettajat oikeamielisyydessään vasempaa kättä käyttänyttä tukeneet.

        Nyt nelikymppisenä käytössäni on omat vasurin saksetkin, mukava käyttää.

        Nuoremmasta lapsesta vaikuttaa tulevan myöskin vasuri, pidän sitä hienona asiana.

        Elämässä on isompia ja tähdellisempiäkin asioita kohdattavana kuin kätisyys.


    • äiti...

      Lastentarhassa tehtiin testi: kummalla kädellä piirtää, potkii palloa, nousee portaat ylös ja kumpi on ns ohjaava silmä. Tyttäreni piirsi vasemmalla, muut sujuivat paremmin oikealla. Lääkäri sanoi, että varmasti vaihtaa kättä. No eipä vaihtanut.

      Otan vasenkätisyyden huomioon mm seuraavissa asioissa. Olen aina sanonut, että katsokaa, ettette joudu koulussa istumaan oikeakätisen viereen oikealle puolelle. Vasureiden sakset ovat "must" (kokeilkaapa itse millaista on leikata vasureiden saksilla.) Kutomisen opettaminen oli vähän hankalaa, onneksi käsityökirjassani neuvottiin sekin asia. Onhan näitä pikkuasioita ollut enemmänkin.

      Emme ole mitenkään "ottaneet kantaa" lastemme vasenkätisyyteen, totesimme vaan, että jaa...näin on asiat.

      Tyttäreni luokalla on 28 lasta, heistä 5 ovat vasenkätisiä. Siis yli tilastojen.

      Vasenkätisten kaupoista: http://www.anythingleft-handed.co.uk/ Sijaitsee Lontoossa.



      Ohjaavasta silmästä:

      Jokaisella ihmisellä jompikumpi silmistä on ohjaava. Tämän voi todeta siten, että osoittaa sormella jotain kaukana olevaa kohdetta molemmat silmät auki ja sitten sulkee ensin esim. vasemman ja sitten oikean silmän. Se silmä, jolla sormi pysyy paikallaan kohteessa, on ohjaava.

      • Oikea ja ylpeä

        Vasenkätisyys on aina ollut pahe! Ja en ihmettele yhtään, miksi niin monissa maissa ja myös Suomessa on ihan kielessäkin tehty selväksi, kumpi kätisyys on parempi.

        Jo suomenkielessäkin oikeakätisyys = oikea. Vasen = voi tulkita että on erinlainen, oikean vastakohta, musta puoli.

        Parempi olla oikea ja puhdas ihminen. Itse olen ja olen ylpeä siitä!

        Muistakaa myös, että vasenkätiset ihmiset omaavat tiettyä geeniä enemmän kuin oikeakätiset. Se kyseinen geeni lisää mahdollisuutta mielenterveydellisiin sairauksiin ja skitsofeeniaan.

        Aijon opettaa omat lapseni oikeakätisiksi ja opetan heille myös rotuoppia.


    • 4:n äiti

      Meillä esikoinen on jokseenkin täysin oikeakätinen, mutta osaa kyllä tehdä jotain vasurillakin (ehkä pikkusiskon vasenkätisyyden innoittamana). Kakkonen on enimmäkseen vasenkätinen. Kolmannesta (nyt ekaluokalla) en tiedä varmaksi, kumpi käsi on vahvempi, mutta osaa käyttää kumpaakin kättä. Kynää hän käyttää tietääkseni pääasiassa oikealla kädellä. Neljäs on vielä niin pieni, ettei kätisyys ole vielä millään tasolla vakiintunut.

      Kaikki kolme ovat todella käteviä käsistään. Emme ole tehneet minkäänlaista numeroa siitä, käyttääkö lapsi oikeaa vai vasenta kättä. Ostettiin aikanaan kakkoselle vasurin sakset kun huomattiin, että hän käyttää saksia mieluummin vasemmalla kuin oikealla kädellä. Myös kolmas tyttö on ainakin välillä käyttänyt mieluummin vasurin saksia.

      Olen kuullut, että jos lasta 'painostetaan' käyttämään eri kättä kuin mikä hänelle olisi luonnollisempaa, se lisäisi oppimisvaikeuksien (mm. lukihäiriö) riskiä, tai jos on esim. lukihäiriö jo muutenkin, niin pahentaa sitä. Eli tämän väittämän perusteella olen ajatellut, että on lapsen kannalta paras, että hän saa itse valita, kumpaa kättä missäkin tilanteessa ja toiminnassa käyttää.

    • Vasenkätinen äiti 60

      Vasenkätisyys on ominaisuus. Lapsesta tulee "huono" molemmilla käsillä, jos ei saa alusta alkaen tarttua asioihin ja tekemiseen sillä kädellä, mikä on tekemiselle luonnollinen.

    • saattaa

      tulla "sekakätinen" eli kumpikaan käsi ei ole tarkka, jos kätisyyttä yritetään väkisin vaihtaa. Olen aina ollut vasuri. Saksia käytän oikealla kun lapsuudessani ei vasureiden saksia ollut. Myöhemmin kokeilin mutta en hallinnut. Kynää pidän vasemmassa mutta opetellessani kirjoittamaan katsoin siskoltani mallia ja kirjoitin peilikuvana, sen osaan vieläkin. Koulussa käsityöopettaja sanoi että kutomisessa käytetään molempia käsiä joten on tehtävä samoin kuin muut, pannulapustani tuli kohoraitainen kun käsi väkisin vaihtui. Opettaja ei myöntänyt olleensa väärässä mutta asiasta ei sen jälkeen keskusteltu. Lusikkaa ja haarukkaa pidän vasemmassa kädessä mutta jos syön veitsellä ja haarukalla pidän niitä oikeakätisesti. Varsinaisia ongelmia ei kätisyydestä ole arkipäivässä. Useimmat koneet on kuitenkin suunniteltu oikeakätisille. Ompelukoneen käyttö on jonkin verran hankalaa. Lainaamassani tasohiomakoneessa käynnistysnappula oli hankalassa paikassa ja sammutin sen koko ajan vahingossa. Mittakannuissa on usein mitat väärällä puolella kun kannun ottaa vasempaan käteen mutta se on äkkiä korjattu vaihtamalla kättä. Vaikuttaa lähinnä kahvinkeittimen säiliön täyttämisessä kun kannu täytyy olla oikeassa kädessä kun sitä täyttää ja vaihtaa vasempaan kaataessa tai ainakin mulla menee osa vedestä ohi säiliön. Tietokoneelle kirjautuessa täytyy muistaa käyttää hiirtä oikein kun ainoastaan käyttäjätille kirjautuneena sitä voi käyttää vasenkätisesti ja se on mulla näppäimistön vasemmalla puolella.

    • Wiiiii

      Mä en ymmärrä myöskään, et mikä ihmeen oikeakätisten maailma! Kaikissa maissa ei esim. ajeta autolla samalta puolelta kun Suomessa. Sitten ketjussa joku kirjotti myös mielenterveyshäiriöistä yms. rotuopista. Menkää itseenne rasistit! Jos olette niin ahdasmielisiä niin kannattaa tosiaan jatkaa täällä kirjoittelua. Oikein mukavia lukuhetkiä :)

    • Kolmen äiti

      Siis mitä hittoa...
      Nyt täytyy kyllä kolmen lapsen äitinä todellakin ottaa kantaa tähän...
      Minusta on outoa että lapsi pitäisi alkaa opettamaan oikea kätiseksi...jos on vasen kätinen...

      Meillä vanhin 4v on selvästi oikea kätinen.
      keskimmäinen 2,5v vasenkätinen.
      nuorin 1v.käyttää molempaa kättä,mutta ehkä oikeaa enemmän.
      Eikä kyllä todellakaan tullut mieleenkään silloinkun huomasimme että keskimmäinen käyttää vasenta kättään enemmän,alkaa häntä "kouluttamaan" oikea kätiseksi.

      Miten niin maailma on tehty oikea kätisille.. ??
      Ei mun maailmani ole ainakaan tehty...
      siis mitä v...
      Saat varmasti keskustelua aikaiseksi...

      Meidän neuvolassa kohtelevat tätä meidän vasenkätistä lastakin kyllä ihan normaalilapsena,ei se mikään vamma ole.uskomatonta.

      Anteeksi nyt että vaikuta aika hyökkäävältä,mutta minusta tämä asia on uskomaton.miten joku ajatteleekin tuollaista...

    • Anonyymi

      Korkeakoulun fysiikan opettaja kertoi, että fysiikanlaitoksella taitavimmat olivat vasenkätisiä. Ei liene ihan sattumaa. Minunkin kurssilla oli vasenkätinen ja oli paras.

      Ainahan ylivertaisuus on aiheuttanut kateutta. Vasenkätisyyttä on jälkeenpäin vaikea oppia ja siksi vasenkätisten ryhmään pääsee vain harvat ja valitut oikeat vasenkätiset.

    • Anonyymi

      Olen 74vuotias ja olen vasenkätinen pääsääntöisesti, mutta osaan tehdä oikealla kädellä läheskaiken. Ei vasurisuudesta ongelmaa ole käyttäjälle. Ongelma on , jos on, niin katsojalle

    • Anonyymi

      Anna lapsen olla se mikä hän on.
      Aivoista se lähtee sekin mitä kättä käyttää , joten se joka on vasenkätinen saa olla sitä .
      Mieheni oli vasenkätinen ja pakotettiin koulussa oikeakätiseksi ja kertoi miten vaikeaa se oli hänelle. Oppi tosin käyttämään molempia käsiään , oikeakätisten maailmassa mutta sanoi että se in silkkaa väkivaltaa lasta kohtaan että yritetään muuttaa se mikä hän on siis vasenkätinen

    • Anonyymi

      Tyttö pienenä osoitti vasenkätisyyden merkkejä. Sanoin joskus, että oikeakätisenä olisi moni asia helpompaa, koska melkein kaikki on tehty oikeakätisille. Pakottanut en ole. Lapsen määräsi tuomari avioerossa äidilleen vastoin lapsenkin tahtoa ja mielisairaalaanhan se tytön vei. En tiedä tuliko hänestä vasen- vai oikeakätinen enäoikeastaan mitään noin 13 v jälkeen, isällähän ei ole mitään oikeuksia lapseensa, vain velvollisuuksia (ruokot).
      Itse olen oikeakätinen, mutta jos aja polkupyörällä niin vasen käösi se siinä ohjaustangolla on luonnollisin. Isäni oli vasenkätinen enkä tiedä, haittasiko se mitenkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3390
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2892
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2760
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2668
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2574
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2385
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1889
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1797
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      38
      1684
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      153
      1532
    Aihe