millainen häkki

minnininni___

moikka

oon hankkimassa gerbiiliä ja mulla on ennen ollut yksi ja eläinkaupasta ostin samalla häkin (ei siis dunaa tai lasista terraariota), mutta sitä mulla ei enää ole. nyt kun olen hankkimassa uutta gerbiiliä, millainen häkki/duna ym olisi kaikkein parhain? entä minkä hintaisia ne on?

12

703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • o.O'

      EI YHTÄ GERBUA!! GERBUJA PITÄÄ AINA OLLA KAKS!!! EIKÄ HÄKKIÄ, vaan duna tai vanha akvaario.. itelläni on vanha akvaario käytössä. hintoja en osaa sanoo, mut googleta..

      • Pööpöö

        Ei tarte huutaa. Ei ole sanottu "että gerbuja on pakko olla kaksi tai oot eläinrääkkääjä", vaan suositellaan ottamaan kaksi gerbiiliä. Niin yksinkertaista se on. Duna käy kyllä hyvin gerbiilien terraksi.


    • mimmu

      Kyllä häkki käypi yhtä hyvin kuin duna ja teraario.

      • eikä pehmolelua

        Eli siis kannattaa katsoa huuto.netistä tai jostain kauppojen seinistä tai täältä ilmoituksia vanhoista akvaarioista/terroista. Niitä saa usein jopa ilmaiseksi;)
        Tietysti eläinkaupoissa myydään, mutta kalliita.

        Ja nyt tärkein kysymys. Miksi hankit yhden gerbiilin?
        Kahdesta ei todellakaan ole yhtään enempää vaivaa kuin yhdestä. Gerbiilit ovat vielä niin pieniä verrattuna vaikka marsuihin, että niiden hoito on niin vaivatonta.
        Miksi siis et voi tarjota gerbiilille parasta mahdollista elämää hankkimalla kaksi?
        Kun noita meidän kahta gerbiiliä katselee ja sitä kun puuhailevat yhdessä ei tulisi mieleenikään edes harkita yhtä. Ne nukkuu päällekkäin , putsaa toistensa pallit , painii ja menee aina yhdessä joka paikkaan. Todellakin tulee hätä kun toinen menehtyy.

        Jos vastaat noihin kysymyksiini jotain järkevää voin harkita kantaani uudestaan.
        Turha tulla sanomaan, että se on oma asiasi, mutta jos vastaat noin, niin silloin on selvää, että et halua ajatella lemmikkisi parasta. Tai jos vastaat, että vanhemmat ei anna kahta, niin silloin on oikea päätös olla ottamatta yhtään.


      • minininiin___
        eikä pehmolelua kirjoitti:

        Eli siis kannattaa katsoa huuto.netistä tai jostain kauppojen seinistä tai täältä ilmoituksia vanhoista akvaarioista/terroista. Niitä saa usein jopa ilmaiseksi;)
        Tietysti eläinkaupoissa myydään, mutta kalliita.

        Ja nyt tärkein kysymys. Miksi hankit yhden gerbiilin?
        Kahdesta ei todellakaan ole yhtään enempää vaivaa kuin yhdestä. Gerbiilit ovat vielä niin pieniä verrattuna vaikka marsuihin, että niiden hoito on niin vaivatonta.
        Miksi siis et voi tarjota gerbiilille parasta mahdollista elämää hankkimalla kaksi?
        Kun noita meidän kahta gerbiiliä katselee ja sitä kun puuhailevat yhdessä ei tulisi mieleenikään edes harkita yhtä. Ne nukkuu päällekkäin , putsaa toistensa pallit , painii ja menee aina yhdessä joka paikkaan. Todellakin tulee hätä kun toinen menehtyy.

        Jos vastaat noihin kysymyksiini jotain järkevää voin harkita kantaani uudestaan.
        Turha tulla sanomaan, että se on oma asiasi, mutta jos vastaat noin, niin silloin on selvää, että et halua ajatella lemmikkisi parasta. Tai jos vastaat, että vanhemmat ei anna kahta, niin silloin on oikea päätös olla ottamatta yhtään.

        no siis vanhemmat ei ole enää päättämässä kuinka monta gerbiiliä hankin, mutta olen kuullut tapauksista että kun ottaa kaksi ja sanoo haluavansa samaa sukupuolta ettei yhtäkkiä ole kymmentä gerbiiliä niin sitten ei olekkaan samaa sukupuolta ja pikkugerbiilejä alkaa ilmestymään.

        jos se todellakin on kannattavaa gerbiilin elämän kannalta ottaa kaksi niin ehkä se on oikea ratkaisu, mutta tosiaan se kaksi riittää eikä niitä poikasia saisi sitten tulla.

        miksi häkki ei ole hyvä vaihtoehto? ainakin akvaariot maksaa todella paljon. duna ehkä sitten se vaihtoehto jota harkitsen


      • mallu...
        minininiin___ kirjoitti:

        no siis vanhemmat ei ole enää päättämässä kuinka monta gerbiiliä hankin, mutta olen kuullut tapauksista että kun ottaa kaksi ja sanoo haluavansa samaa sukupuolta ettei yhtäkkiä ole kymmentä gerbiiliä niin sitten ei olekkaan samaa sukupuolta ja pikkugerbiilejä alkaa ilmestymään.

        jos se todellakin on kannattavaa gerbiilin elämän kannalta ottaa kaksi niin ehkä se on oikea ratkaisu, mutta tosiaan se kaksi riittää eikä niitä poikasia saisi sitten tulla.

        miksi häkki ei ole hyvä vaihtoehto? ainakin akvaariot maksaa todella paljon. duna ehkä sitten se vaihtoehto jota harkitsen

        Gerbiilit heittelee puruja ympäriinsä nii kannattaa olla duna ettei ne lennä pois. Ku hamsterit ei nii paljon niit heittele nii niille käy häkki paremmin. Ja duna on tarpeeks iso gerbiilille joka tarttee liikkumatilaa ku ei voi käyttää esim. juoksupyörää häntänsä vuoksi liikkumiseen. Ja tietysti juoksuttaa pitää, mut sitä ei kerkee ku ehkä kerran viikos tehä ite ainkaa. Itse en kyl ostais dunaa jos nyt vasta ostaisin asumuksen, koska jotkut gerbiilit pureskelee dunan yläosassa olevia kaltereita kovaan äänee. Ostaisin itse terraarion.
        Kannattaa ostaa sellaselta joka tietää sukupuolen varmaks. Siis kasvattajalta oli se sitte harrastelijamaista tai ammatillista kasvatusta. Ja lisäksi voin kertoa, että kun oma gerbiilini menetti oman veljensä ja kaverinsa huomasin jo parissa päivässä että se ei ollu enää oma itsensä vaikka aloin sen kans viettää aikaa viel enemmän. Ihminen ei voi koskaan korvata gerbiilin kaipuuta lajikumppaniinsa. Ne rapsuttelevat toisiaan, kinastelevat siitä kuka saa juoda ensin vettä, nukkuvat vierekkäin ja hakevat turvaa toisistaan. Kuukaudessa sekin kuoli sitten. Eikä mihinkinkään kasvaimeen taikka murtumaan mihin veli kuoli. Ihan yksinäisyyteen se kuoli, varsinkin kun oli eläny koko ikänsä toisen kans.


      • tinttulei
        minininiin___ kirjoitti:

        no siis vanhemmat ei ole enää päättämässä kuinka monta gerbiiliä hankin, mutta olen kuullut tapauksista että kun ottaa kaksi ja sanoo haluavansa samaa sukupuolta ettei yhtäkkiä ole kymmentä gerbiiliä niin sitten ei olekkaan samaa sukupuolta ja pikkugerbiilejä alkaa ilmestymään.

        jos se todellakin on kannattavaa gerbiilin elämän kannalta ottaa kaksi niin ehkä se on oikea ratkaisu, mutta tosiaan se kaksi riittää eikä niitä poikasia saisi sitten tulla.

        miksi häkki ei ole hyvä vaihtoehto? ainakin akvaariot maksaa todella paljon. duna ehkä sitten se vaihtoehto jota harkitsen

        A) Gerbiili on laumaeläin, niitä pitäisi olla 2 tai enemmän.
        B) Gerbiili ei viihdy häkissä yhtä hyvin kuin terraariossa, gerbiilille pitää laittaa vähintään 10cm puruja joissa se voi kaivella, häkkiin puruja ei voi niin paljoa laittaa kun tulee ritilä osa ja kaikki levähtää lattialle.
        C) Häkissä gerbiilit alkavat tylsistyessään jyrsiä kaltereita, joka aiheuttaa karvanlähdön gerbiilin kuonosta.
        D) Duna on parempi kuin häkki, mutta ei yhtä hyvä kuin terraario/vanha akvaario, duna on tehty muovista ja jos sinulle sattuu tulemaan samanlaiset gerbiilit kuin minulla ( omistan 13 gerbiiliä ) osa, gerbiilit kaivavat kulmia ja ajan myötä kulmat voivat kulua puhki gerbiilin "kaivaessa" kulmia.

        Terraario on helppo rakentaa lasista, ( itse rakentanut 3 terraariota ) silikonista, listasta ja palasta verkkoa.
        Laseista mitataan sopivat mitat ( muista katsoa laskurilla kuinka iso sen vähintään pitää olla )ja sitten leikataan lasi lasileikkurilla. Sisäkulmiin ja liitoskohtiin silikonia, ulkokulmiin listaa.
        Kanneksi on paras vaihtoehto verkko, joka on ympäröity listalla.


      • Sannuli
        tinttulei kirjoitti:

        A) Gerbiili on laumaeläin, niitä pitäisi olla 2 tai enemmän.
        B) Gerbiili ei viihdy häkissä yhtä hyvin kuin terraariossa, gerbiilille pitää laittaa vähintään 10cm puruja joissa se voi kaivella, häkkiin puruja ei voi niin paljoa laittaa kun tulee ritilä osa ja kaikki levähtää lattialle.
        C) Häkissä gerbiilit alkavat tylsistyessään jyrsiä kaltereita, joka aiheuttaa karvanlähdön gerbiilin kuonosta.
        D) Duna on parempi kuin häkki, mutta ei yhtä hyvä kuin terraario/vanha akvaario, duna on tehty muovista ja jos sinulle sattuu tulemaan samanlaiset gerbiilit kuin minulla ( omistan 13 gerbiiliä ) osa, gerbiilit kaivavat kulmia ja ajan myötä kulmat voivat kulua puhki gerbiilin "kaivaessa" kulmia.

        Terraario on helppo rakentaa lasista, ( itse rakentanut 3 terraariota ) silikonista, listasta ja palasta verkkoa.
        Laseista mitataan sopivat mitat ( muista katsoa laskurilla kuinka iso sen vähintään pitää olla )ja sitten leikataan lasi lasileikkurilla. Sisäkulmiin ja liitoskohtiin silikonia, ulkokulmiin listaa.
        Kanneksi on paras vaihtoehto verkko, joka on ympäröity listalla.

        Onko teijän mielstä oikein pitää gerbbaa yksin kun sen kaveri kuoli? Hippa on nyt 3-vee ja on ollut vuoden yksin. Se ei sure kaveriaan, viskelee vaan jättiterraariossaan puruja niinkuin se teki ennenkin. Miksi hankkia enää vanhukselle uutta kaveria, kun se ei sure tapausta? On virkeä, ja se ei ikinä ollut viihtynyt kaverinsa Nopan kanssa. En ainakaan osta enää uutta gerbua. (Tämä on nyt eri asia kuin se, ottaako jo hankinnassa kaksi gerbiiliä.)


      • Cimma
        Sannuli kirjoitti:

        Onko teijän mielstä oikein pitää gerbbaa yksin kun sen kaveri kuoli? Hippa on nyt 3-vee ja on ollut vuoden yksin. Se ei sure kaveriaan, viskelee vaan jättiterraariossaan puruja niinkuin se teki ennenkin. Miksi hankkia enää vanhukselle uutta kaveria, kun se ei sure tapausta? On virkeä, ja se ei ikinä ollut viihtynyt kaverinsa Nopan kanssa. En ainakaan osta enää uutta gerbua. (Tämä on nyt eri asia kuin se, ottaako jo hankinnassa kaksi gerbiiliä.)

        On ihan ymmärrettävää, että pidät gerbiiliä nyt yksin. Jos eläin on yli 2 v ja kaveri on kuollut, ei kannata tai oikeastaan, ei saa totuttaa kaveria sille. Se stressaa gerbiiliä liikaa ja se ei tuskin ikinä totu kaveriinsa.


    • AAJE

      Iteki oon hankkimassa gerbiillejä (: niin eiks ne pidä ollla akvaarios?

    • alkkualexxxxx

      mieluiten terraario olen lukenut kirjan kun mä hankin gerbun ja siellä lukee et sen hampaat voi kulua eli TERRAARIO:-)

      • alkkualexxxxx

        duna tai terraario


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe