Mitä merkillistä omistat

Deering

Minä omistan.
1. Vanhan HYVIN ruostuneen hevosvetoisen niittokoneen.

2. Vanhan poljettavan Singer ompelukoneen.

3. Vanhan maitokoneen, jolla kerma eroitettiin maidosta.

40

1596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha täti

      vanha niittokone, puimakone ja runsaasti vanhoja hevosvetoisia työvehkeitä.

      Ompelukonekin löytyy, poljettava tietenkin.

      Vanha poljettava rukki.

      Vanhoja puisia leluja.

      Separaattoriksi meillä kutsuttiin tuota maitokonetta.

      • Deering

        Nyt se asia valkeni, vähän oli hukassa toi kerman erottimen nimi.
        Noita mainitsemiasi kapistuksia löytyy tuolta
        vintiltä ja vainioilta meiltäkin.
        Karhia ja välttiä sun muuta auraa.
        Risukarhikin oli kymmeniävuosia tuolla peiteltynä sateelta.
        Metsäkone juupeli oli ajanut sen yli muutamana
        talvena, hakkelusta oli peiton alla sen jälkeen.


      • vanha täti
        Deering kirjoitti:

        Nyt se asia valkeni, vähän oli hukassa toi kerman erottimen nimi.
        Noita mainitsemiasi kapistuksia löytyy tuolta
        vintiltä ja vainioilta meiltäkin.
        Karhia ja välttiä sun muuta auraa.
        Risukarhikin oli kymmeniävuosia tuolla peiteltynä sateelta.
        Metsäkone juupeli oli ajanut sen yli muutamana
        talvena, hakkelusta oli peiton alla sen jälkeen.

        edes joitain vanhoja työkoneita, kaikki eivät niistä ole välittäneet, pistetty palamaan tai jätetty lojumaan metsiin ja pellonpientareille.

        Meillä on koottu näitä vehkeitä vanhaan riiheen ja aitan vintille, jospa saisi joskus kotimuseon laitettua pystyyn.


    • Olen

      Iäkkäämmälle tiskarille.Pitää kovaa ääntä ja tiskaa laiskasti:)

      • Pirre*

        ai vain haltija he..


    • Pirre*

      lypsimen sankon, sirpin (vasaraa ei ole), keritsimet, länget, aisakellon, tiun (hevonen puuttuu), vanhan käsin pyöritettävän ompelukoneen koneosan, tuohisen suolapullon, kaksi kahvimyllyä ja kuparipannuja rännäri pitääpi hankkia vielä, no jaa enpä mie taijja muuta kehata enää luetella..tästä tuli/s kuin Osuuskaupan inventaariolista :)

      Ukolla on tuolla pöhheikössä niitä anttiikkityökaluja huru mykket..

    • köyhä*

      Useita Giantin paitoja, Tom Tailor slipoverin, Luhdan takkeja...

      • Merkillisen...

        Tietokoneen, merkiltään jokin pentium. Se on siis merkillinen.


      • vauvau!

        ei oo köyhhee eikä kippeetä


      • HTZA
        vauvau! kirjoitti:

        ei oo köyhhee eikä kippeetä

        ajoilta on minulla pieni rasia.
        Siinä on yli 15v. ajalta kaikki irronneet varpaankynnet.
        Arvoikkain asia minkä kadotin muutossa oli tulitikkuaski, siinä oli teini-iän ajan kynnet, jalkapallosta.
        Tuore kynsi haisee, muuten, vain viikon verran.


      • villillä päällä,
        HTZA kirjoitti:

        ajoilta on minulla pieni rasia.
        Siinä on yli 15v. ajalta kaikki irronneet varpaankynnet.
        Arvoikkain asia minkä kadotin muutossa oli tulitikkuaski, siinä oli teini-iän ajan kynnet, jalkapallosta.
        Tuore kynsi haisee, muuten, vain viikon verran.

        otas vähän tasaavaa, niin pärjätään sun kanssa tämä ilta.


      • HTZA
        villillä päällä, kirjoitti:

        otas vähän tasaavaa, niin pärjätään sun kanssa tämä ilta.

        paistaa. Ja voin hyvin näyttää kynnet, ne ovat kuivuneet jo vuosia sitten.


      • villillä päällä,
        HTZA kirjoitti:

        paistaa. Ja voin hyvin näyttää kynnet, ne ovat kuivuneet jo vuosia sitten.

        seuraavalla Helsingin reissullani, sopiiko, muuten en usko?
        Täällä ei paista aurinko, vaan vettä sataa:(


      • HTZA
        villillä päällä, kirjoitti:

        seuraavalla Helsingin reissullani, sopiiko, muuten en usko?
        Täällä ei paista aurinko, vaan vettä sataa:(

        ja jos temme treffit tulee olemaan hauskaa selittää kavereille mitä tunnemme toisiamme kohtaan?
        Minun faijani olisi sen kyllä ymmärtänyt, urheilija kun oli (kuuluisampi kuin minä).


      • villillä päällä,
        HTZA kirjoitti:

        ja jos temme treffit tulee olemaan hauskaa selittää kavereille mitä tunnemme toisiamme kohtaan?
        Minun faijani olisi sen kyllä ymmärtänyt, urheilija kun oli (kuuluisampi kuin minä).

        näytät vain ne kyntesi ja kaikki loppuu siihen;))


    • Aatami Autuas

      Pelkkä patjakin riittäisi. Tai makuupussi.

      • -merkillistä-

        silinterikoneen omistan. Suunnilleen yhtä uuden kuin itsekin.
        Rintapieleen omistan Lenin-orderin. Ostin sen joskus Mustamäen torilta. 30 g Au, 3 g Pt. Numeroitu kappale, omistuskirjalla.


    • Omistan jo antiikkia olevan rautatieläislyhdyn.
      Toinen, autiotalon pihalta löydetty esine on
      yksinkertainen arkku. Arkun pohjalla on todella
      vanhoja lehtiä pohjalla ja siinä lukee Hiitola.
      Niin ja yksi työkalu, sellaiset pihdit..mikä
      sen tai niiden nimi olikaan, lapseni löysivät
      vanhasta bunkkerista. Siihen on kaiverrettu
      kruunun kuva ja taatusti käsityötä.

      • Iltaa vaan.
        Minulla on tallees isooisäni ikivanha suutarin ompelukones 1880 luvuulta. Mobiili ajoneuvoja on tualla talliis muutamia. Vanhin Ford Model T henkilöautoo vm-26, Chevrolet Master vm.-34, Ifa F 9
        vm.-51. Nämä on ajookuntoosia, sitten se varmahan rakkahin, ajookuntoonen mutta entisöimätön Viikinki Volvo vuorelta 1958 kuorma-auto. Kaks akselinen soralava päällä, ollu uuresta saakka mun kotona.
        Maamoottoreita on muutamia niistä vanhin on 1919 vuorelta oleva Vaasas valamistettu Sarin.
        Moottoripyöriä niitä vanhoja on pari. Jawa ja IC
        Wanhoja kameroita oon liioon keräälly, osa sellaasia lasinegatiiveille kuvaavia. On mulla rammareita ja savikieokkoja koko joukoon.
        Ja vanhaha täs alan olla jo ittekki, sellaanen vissihin kerääly harvinaasuus, eipä vaan näytä tällaanen vanha sepään töriiläs oikeen ketään kiinnostavan.
        Niin ja pahalaanen ku se höyrykonees meinas unohtua. Turun Rautateollisuuren valamistama vuonna 1913.
        Ei sunkahan sitä yks ihiminen ny tämän enempää trenkää hamstrata ja maalimahan on tavaraa täynnä, ei niitä kaikkia saa kuitenkaan omalle markille mahtumahan, eikä taira olla tarpehelistakaan.
        terv. wanhaa hamstraavat seppä ja pieni aika uus ja kultaanen Tiitu-kani pohojanmaalta.


      • henrii
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

        Iltaa vaan.
        Minulla on tallees isooisäni ikivanha suutarin ompelukones 1880 luvuulta. Mobiili ajoneuvoja on tualla talliis muutamia. Vanhin Ford Model T henkilöautoo vm-26, Chevrolet Master vm.-34, Ifa F 9
        vm.-51. Nämä on ajookuntoosia, sitten se varmahan rakkahin, ajookuntoonen mutta entisöimätön Viikinki Volvo vuorelta 1958 kuorma-auto. Kaks akselinen soralava päällä, ollu uuresta saakka mun kotona.
        Maamoottoreita on muutamia niistä vanhin on 1919 vuorelta oleva Vaasas valamistettu Sarin.
        Moottoripyöriä niitä vanhoja on pari. Jawa ja IC
        Wanhoja kameroita oon liioon keräälly, osa sellaasia lasinegatiiveille kuvaavia. On mulla rammareita ja savikieokkoja koko joukoon.
        Ja vanhaha täs alan olla jo ittekki, sellaanen vissihin kerääly harvinaasuus, eipä vaan näytä tällaanen vanha sepään töriiläs oikeen ketään kiinnostavan.
        Niin ja pahalaanen ku se höyrykonees meinas unohtua. Turun Rautateollisuuren valamistama vuonna 1913.
        Ei sunkahan sitä yks ihiminen ny tämän enempää trenkää hamstrata ja maalimahan on tavaraa täynnä, ei niitä kaikkia saa kuitenkaan omalle markille mahtumahan, eikä taira olla tarpehelistakaan.
        terv. wanhaa hamstraavat seppä ja pieni aika uus ja kultaanen Tiitu-kani pohojanmaalta.

        kuin, vihulankaa ja wikstonget.


      • seppäpohojanmaalta kirjoitti:

        Iltaa vaan.
        Minulla on tallees isooisäni ikivanha suutarin ompelukones 1880 luvuulta. Mobiili ajoneuvoja on tualla talliis muutamia. Vanhin Ford Model T henkilöautoo vm-26, Chevrolet Master vm.-34, Ifa F 9
        vm.-51. Nämä on ajookuntoosia, sitten se varmahan rakkahin, ajookuntoonen mutta entisöimätön Viikinki Volvo vuorelta 1958 kuorma-auto. Kaks akselinen soralava päällä, ollu uuresta saakka mun kotona.
        Maamoottoreita on muutamia niistä vanhin on 1919 vuorelta oleva Vaasas valamistettu Sarin.
        Moottoripyöriä niitä vanhoja on pari. Jawa ja IC
        Wanhoja kameroita oon liioon keräälly, osa sellaasia lasinegatiiveille kuvaavia. On mulla rammareita ja savikieokkoja koko joukoon.
        Ja vanhaha täs alan olla jo ittekki, sellaanen vissihin kerääly harvinaasuus, eipä vaan näytä tällaanen vanha sepään töriiläs oikeen ketään kiinnostavan.
        Niin ja pahalaanen ku se höyrykonees meinas unohtua. Turun Rautateollisuuren valamistama vuonna 1913.
        Ei sunkahan sitä yks ihiminen ny tämän enempää trenkää hamstrata ja maalimahan on tavaraa täynnä, ei niitä kaikkia saa kuitenkaan omalle markille mahtumahan, eikä taira olla tarpehelistakaan.
        terv. wanhaa hamstraavat seppä ja pieni aika uus ja kultaanen Tiitu-kani pohojanmaalta.

        Muistuu mielehen ja harmittaa niin tuhannen kovaa se ensimmäänen kotona ollu kuorma-autoo. Se oli 1937 mallin Chevrolet 6 syliinterisellä pensakonehella. -50 luvuun lopuulla ku oliin sellaanen vähänmoonen poika niin isä sen hajootti, purki ja siitä rungoosta tehtihin traktorin peräkärry. Joitaan osia siitä on vielä jälijellä, ohojauspyörä ny ainaki on säästyny ja olikoos se ny toissakesänä löysin sen autoon kartaani aksilan kotona ku tallien tauksia siivottihin.
        Se oli painava nostaa ku silloon vielä valamistettihin kartaanit umpiteräksestä.
        Oli se tyhymää touhua hakata aivan ehjä ja ajookuntoonen auto kärryvärkiksi.
        Laturi siitä liioon on tualla mulla pajaas, sellaanen ameriikkalaanen Delco-Remy muistaakseni merkiltänsä. No niin katoaa mainen mammona.
        Se autoo teki pitkän ja raskahan päivätyön, sota reissuja myöten, oliis se saanu olla pyörillään ja talliis eläkepäivillään. Väärin tehtihin vanhalle maanteiren veteraanille, kyllä sitä on sen tuhantehen kertahan isään kans harmisteltu.
        terv. seppä ja Tiitu täältä kotoa vaan.


      • henrii kirjoitti:

        kuin, vihulankaa ja wikstonget.

        Ennätäthän sä vielä hommaamahan, elä menetä toivorikkauttas kyllä "rätei ja lumppui piisaa"
        terv. me aina niin toivorikkahat Tiitun kans.


      • Pirre*
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

        Iltaa vaan.
        Minulla on tallees isooisäni ikivanha suutarin ompelukones 1880 luvuulta. Mobiili ajoneuvoja on tualla talliis muutamia. Vanhin Ford Model T henkilöautoo vm-26, Chevrolet Master vm.-34, Ifa F 9
        vm.-51. Nämä on ajookuntoosia, sitten se varmahan rakkahin, ajookuntoonen mutta entisöimätön Viikinki Volvo vuorelta 1958 kuorma-auto. Kaks akselinen soralava päällä, ollu uuresta saakka mun kotona.
        Maamoottoreita on muutamia niistä vanhin on 1919 vuorelta oleva Vaasas valamistettu Sarin.
        Moottoripyöriä niitä vanhoja on pari. Jawa ja IC
        Wanhoja kameroita oon liioon keräälly, osa sellaasia lasinegatiiveille kuvaavia. On mulla rammareita ja savikieokkoja koko joukoon.
        Ja vanhaha täs alan olla jo ittekki, sellaanen vissihin kerääly harvinaasuus, eipä vaan näytä tällaanen vanha sepään töriiläs oikeen ketään kiinnostavan.
        Niin ja pahalaanen ku se höyrykonees meinas unohtua. Turun Rautateollisuuren valamistama vuonna 1913.
        Ei sunkahan sitä yks ihiminen ny tämän enempää trenkää hamstrata ja maalimahan on tavaraa täynnä, ei niitä kaikkia saa kuitenkaan omalle markille mahtumahan, eikä taira olla tarpehelistakaan.
        terv. wanhaa hamstraavat seppä ja pieni aika uus ja kultaanen Tiitu-kani pohojanmaalta.

        turhan vaatimattomaksi heittäysy..ettei muka kelepaa Seppä, - menis kun munavoi leivältä :) hihii..


      • Anskuliini
        Pirre* kirjoitti:

        turhan vaatimattomaksi heittäysy..ettei muka kelepaa Seppä, - menis kun munavoi leivältä :) hihii..

        täälä maakunnas on monta muijaa käret ojos oottamasa, jotta Seppä tulis päiväkaffeelle.


      • Pirre*
        Anskuliini kirjoitti:

        täälä maakunnas on monta muijaa käret ojos oottamasa, jotta Seppä tulis päiväkaffeelle.

        sanos muuta, ja Seppä ei ite huomaa mittää..tai ei ole huomaavinaan..hi..ylypiää sorttia taitaapi olla, semmosiahan ne pohojalaaset on, - olevinaan parempia :)


    • Buttiska

      Muutaman linnun jalan,kynnen,siiven,oksennuspallon sekä sulkia suuren määrän.
      No,nämä eivät ole kummallisia.
      Luonnollista kamaa.

      Enkä voi sanoa omistavani niitä,miten mä ne omistan kun ne on kuuluneet alunperin linnuille.
      Minä vaan keräillyt kun vastaan sattunut.

      Tarkennukseksi että kuolleilta linnuilta.

    • sanoo_suttura*

      Muun muassa peukalon kokoisen palan epämääräisen väristä ja tuoksuista teepaitaa.

      Se on kaikki mitä poikani "unirätistä" on jäljellä 26v takaa.
      En raski luopua siitä ja ajattelin antaa sen hänelle lahjaksi kun täyttää viiskymmentä.

      :)

    • Otto-Vaan

      Vanhaa romua kyllä löytyy nurkista ja tantereilta.

      Pieni, mutta merkittävä viimeisin löytö,
      isän aikaisista säilytys laatikoista.
      Sieltä löytyi naskali ja äimä sekä kolme erilaista
      sahan hammastuksen jako rautaa.Näitä olinkin jo
      kaivannut pitemmän aikaa ja nyt ne löytyi.

    • -tiina

      ruumislauta aitan alla ja kaksi separaattoria vanhan valmetin vielä haluaisin niittokoneen satulalla oisko kellään ylimääräistä tarpeetonta.

      • Sinimarjanen

        tavaroita, ruumislauta. Tulikin mieleeni, että
        ajattelitko laittaa niittokoneen satulan istuimeksi kassakoneen ääreen.:))


    • 1940-luvulta.

      • ja Suomen

        Kuvalehtiä, vuosikertojakin, 1920-30-luvulta.

        Vastaostettuja, uunituoreita, meille.


      • ja Suomen kirjoitti:

        Kuvalehtiä, vuosikertojakin, 1920-30-luvulta.

        Vastaostettuja, uunituoreita, meille.

        Niissä onkin paljon mielenkiintoista lukemista. Kun lukee vanhoja lehtiä saa oikein toden tuntuisen tunnelman entisaikaiseen elämään.

        Noissa meidän vanhoissa Turunsanomissa on paljon järkyttävää juttua. Lapsille haetaan kasvattikoteja ja lapsia lahjoitettiin jopa vaatteineen mainostaen helppohoitoisuutta, että joku hyväsydäminen ottaisi omakseen. Yksi viisivuotiaskin aiottiin antaa maalaistaloon rengiksi! Ja vieressä ilmoitus, lahjoitetaan kissanpentuja. Joka lehdessä useita ilmoituksia. Olemme mieheni kanssa tosi järkyttyneitä, voi raukkoja.


      • Pirre*
        miljoona kirjoitti:

        Niissä onkin paljon mielenkiintoista lukemista. Kun lukee vanhoja lehtiä saa oikein toden tuntuisen tunnelman entisaikaiseen elämään.

        Noissa meidän vanhoissa Turunsanomissa on paljon järkyttävää juttua. Lapsille haetaan kasvattikoteja ja lapsia lahjoitettiin jopa vaatteineen mainostaen helppohoitoisuutta, että joku hyväsydäminen ottaisi omakseen. Yksi viisivuotiaskin aiottiin antaa maalaistaloon rengiksi! Ja vieressä ilmoitus, lahjoitetaan kissanpentuja. Joka lehdessä useita ilmoituksia. Olemme mieheni kanssa tosi järkyttyneitä, voi raukkoja.

        historia, vielä 30 -luvulla. :/


      • Pirre* kirjoitti:

        historia, vielä 30 -luvulla. :/

        Tosi surullista, mutta se on ollut Suomessa yleinen vaiettu kansakunnan salaisuus, ja se kuuluu Suomen historiaan, siihen saman, josta ei vieläkään haluta eikä uskalleta kertoa, kuten ne monet muutkin sotajutut.

        Vain vanhat sanomalehdet kertovat totuuden, silloisesta ihmisten arkielämästä.


      • Pirre*
        miljoona kirjoitti:

        Tosi surullista, mutta se on ollut Suomessa yleinen vaiettu kansakunnan salaisuus, ja se kuuluu Suomen historiaan, siihen saman, josta ei vieläkään haluta eikä uskalleta kertoa, kuten ne monet muutkin sotajutut.

        Vain vanhat sanomalehdet kertovat totuuden, silloisesta ihmisten arkielämästä.

        "otti" isän, mutta isokaan suku ei osannut pitää kunnolla huolta yhdestä lapsesta, - suvulle häpeämisen aihe.


    • Anskuliini

      mitä omistan on Billnäsiläiset tammihuonekalut, pöytä, penkki ja kolome tuolia.

    • eli brändejä

      tarkoitat, en omista juuri mitään merkkituotteita.

      Naapuri osti tuoreeltaan ison mersun. Viime yönä joku oli varastanut siitä kevytmetallivanteet renkaineen, seisoo nyt auto tuossa kadun toisella puolella muutaman tiilen päälle jätettynä.

      Joten kateutta nuo merkkituotteet vain näkyvät joissakin herättävän.

    • KIKOLO

      Jaksaa roikkua mukana, vaikka olen viimmesen päälle hankala ihiminen.

    • Heikunkeikku

      ...styroksilla päällystetyn kylpyammeen, jossa styroks-kansi ja kaulanaukko päälleni.
      Komia kapistus luonnon helmassa,heinien ympäröimänä.

      Merkitön, mutta merkillisen merkityksellinen :)


      Ja mitäs vielä omistan........

      hmmmmmmmmmm..........

      Eipä nyt tuu muuta mieleen :)

      Enpäs ennen oo hokannukaan, kuinka omistamaton
      immeinen olen.
      Noh, haitanneeko tuo mitään :)

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe