Lyht vai pitkä kurssi?

Miten valita?

Elikkäs, minulla on seuraavanlanen ongelma. Valmennuskeskuksella on tarjolla pitkä (17.11.2008- 22.5.2009) ja lyhyt(24.3.2009- 22.5.2009) kurssit.

Kurssinkuvauksessa (pitkä) kerrottiin, että: "Opetus järjestetään arki-iltaisin 1-2 krt / vko, joten kurssikertojen välillä on reilusti aikaa kerrata teoriaa ja tehdä harjoituksia laskurutiinin kehittämiseksi. Kurssin aikataulu ja aikainen aloitusajankohta mahdollistavat parhaiten valintakokeessa useimmiten kompastuskiviksi muodostuvien fysiikan ja kemian tietojen omaksumisen niille, JOIDEN fysiikan ja kemian perustiedot ja laskurutiini vaativat kertaamista ja kehittämistä."

Noh, itse tarvitsisinkin tällaista ohjausta, mutta en ole vielä ehtinyt käydä iltalukiossa kaikkia fy&ke kursseja, joten mietin, että haittaakohan se edistymistäni kurssilla...? Tämän vuoden aikana kyllä aion suorittaa kaikki loppuun... Ja valm.kurssin alkaessa puuttuisi vielä osittain fy8,kokonaan ke4,fy5,fy9, fy6 ja osittain fy3. Mutta toisaalta jos samalla luen nuita iltalukiossa, ehdinkö käymään ne ennen kuin niitä luetaan valm.kurssilla? Vai tietääkö kukaan kuinka perusteellisesti pitkällä kurssilla asiat käydään?

Jos menisin lyhyelle kurssille keväällä, olisin ehtinyt käydä lähes kaikki kurssit ko. aineista. (Paitsi fy6 ja fy3). Oletetaankohan lyhyellä kurssilla, että henkilöt osaavat jo aika hyvin vaaditut asiat? En voi tietää, miten tulen pärjäämään, joten olisikohan pitkä kurssi tavallaan "varmempi"...

Kellään omakohtaista kokemusta?

(Anteeksi sekavuus :p)

3

606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fanttiboo

      Heippa!


      Itse suosittelen pitkää kurssia. Tällöin tosiaan on aikaa sisäistää asioita fysiikasta ja kemiasta, ja opettajan tuki on kokoajan olemassa hakuprosessin ajan. Lyhyillä kursseilla keväällä mennään lujaa vauhtia, "perusasiat" nopeasti kerraten, jolloin siirrytään jo nopeasti syventäviin asioihin.

      Olen kerran ollut pitkälä, ja nyt toisen kerran,, toivottavasti viimisen kerran, valitsin nyt myös pitkän kurssin. EN ole lukiossa suorittanut kuin muutaman kurssin fysiikkaa ja muutaman kemiaa, mutta pitkällä jolla olin ja jolle menen, käydään perusteellisesti asiat alusta. Tietenkään aikaa ei ole hirvästi, mutta kun motivaatiota ja itsekuria löytyy, niin kyllä nämä asiat oppii.

      Tsemppiä valmentautumiseen ja toivottavasti löydät sopivan kurssin.

    • Kikkavatukka

      Olen menossa pitkäkurssille. Kävin valmennuskeskuksen infossa hakemassa vahvistusta sille, että pitkäkurssi on hyvä vaihtoehto jos kemia ja fysiikka kaipaavat petrausta. Itse luin niitä aikanaan lukiossa kaksi kurssia molempia ja lisäksi yliopistossa kävin kemian perusteet (niihin aikoihin tosin hiukan heikolla menestyksellä ja motivaatiolla). Nämä aineet ovat minulla siis lähinnä teorian kertausta ja laskurutiinia vailla. Koska opetuskertoja on vain se 1-2 kertaa/vko, on uusien asioiden omaksuminen ja oppiminen helpompaa kun kertojen väliin jää riittävästi aikaa kotosalla kertailla opittua ja laskeskella laskuja. Tämä vaatii tietysti itsekuria ja tehokkuutta kotona opiskeluun mutta sitähän lääkikseen tähtääminen ja siellä opiskelu muutenkin vaativat, hyvää harjoitusta siis sekin. Lisäksi lyhyellä kurssilla asiat käydään tehokkaasti tiiviissä paketissa jolloin uusien asioiden omaksumiseen jää hyvin vähän aikaa ja olettamuksena kai onkin että perusteet ovat hanskassa.

      Summasummarum, ainakin itse olen menossa pitkäkurssille sellaisella motivaatiolla ja taistelutahdolla että ahkerasti kotona opiskellen ja opetuskerroilla kuunnellen olen lääkiksessä ensi syksynä. Ja kuten aiemmin tuli todettua, fysiikka ja kemia eivät ole minulla lukion oppimäärältä vielä hallussa, tosin olen niitä "itseopiskellut" jo viime keväänä ja tiedonnälkäni kasvaa koko ajan. Vahva matemaattinen tausta auttoi siinä.

      Ei muuta kun tsemppiä hakuprosessiin, oli valintasi mikä tahansa niin kaikki on tyhjää parempi. Et siis voi hävitä, päätit ottaa osaa mille kurssille vain.

      Lykkyä pyttyyn.

      • dgg

        Minne kaupunkiin olette menossa pitkälle kurssille (itse meneen treelle).

        Omat pohjani on lukion fy ja ke kaikki kurssit lukiossa viime kevään haku. Koen, että pohjat on edelleen ihan hyvät (siis keväällä on kaikki kyllä hallussa, mutta että ei ole ihan kaikki vielä unohtunut..), mutta silti haluan pitkälle kurssille kertaamaan vielä kaikki asiat uudelleen. Ei siitä haittaakaan tuskin ole, kuitenkin kurssitkin ovat saman hintaiset (siis pitkä ja lyhyt).
        Laitoin mailia valm.keskukselle ja sanoivat myös, että ei siitä haittaakaan ole jos menee kertailemaan, joten mennää sitten silleen varman päälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5993
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3645
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1935
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1929
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      75
      1601
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1418
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1416
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe