Ekaa kertaa elämässäni kuivasin suppilovahveroita. Tein kaiken ohjeiden mukaan ja ne ovat nyt kuivuttuaa mustia. Onko normaalia???
Suppilovahverojen kuivaus
9
1882
Vastaukset
- dfjfkdjfkdjfkduh
eikös niiden pitäis olla mieluummin sellasia harmahtavia.... kai mustakin on ok, jos ei haise pilaantuneelle
- outo väri
niiden pitäisi olla. Kuivasitko liian kuumassa?
- menee
jos on ollut liian kuuma tai ilmanvaihto ei riittänyt. Eivät siedä kuivatessa oikein minkäänlaista kerrospaksuutta ja rykelmää ainakaan ilman kuivuria kuivattaessa. Pitäisi mieluiten saada lämmintä ilmaa puhaltamaan niiden yli. Pilaantuneet tietysti mustuvat aina.
- annu85
Yritin tehdä kaiken oikein: ilmanvaihto kunnossa, ei liian kuumaa, ei suuria kerroksia. En tajua mikä meni vikaan!
Pellillä kuivasin, alla pyyhe jota vaihtelin kun se kostui (2-5 krt per pv). - sama täällä
annu85 kirjoitti:
Yritin tehdä kaiken oikein: ilmanvaihto kunnossa, ei liian kuumaa, ei suuria kerroksia. En tajua mikä meni vikaan!
Pellillä kuivasin, alla pyyhe jota vaihtelin kun se kostui (2-5 krt per pv).Eivät kestä minkäänlaista kerrosta alussa. Joskus tuntuu että jo kosketus toiseen sieneen on liikaa.
- kuumassa
olet kuivannut.Mustat on taatusti pilaantuneet.
Itse lämmitän saunan n.40c ja levittelen sienet pahvin päälle ja annan sitte olla niin kauan että ovat kuivia.En lämmitä toiseen kertaan.Olen myös saanut sielläkin ne pilaantumaan(mustia)jos lämpö on noussut yli 40c.terv, akka 64v.
PS.Jos jääkaapin yläpuolella on kaappi,siellä on sopiva lämpö kuivaamiseen.Eikä nuo kuivuritkaan paljon maksa.60€ saa jo hyvän,vaikka sienille kyllä hintaa siten kertyy...sähköäkin kuluu.... - -ukko-
tekemään tuollaisia mustia suppiksia joskus. Olen käyttänyt niitä esin murekekastikkeessa, jonne olen jauhanut ne, mutta ei niistä oikein muuhun minun mielestä ole. Toisaalta suppilovahveroaika on vasta alkamassa. Se on runsassatoinen sieni ja saat nuo kyllä korvattua uusilla.
Itse olen luopunut kokonaan uuni- tai saunakuivauksesta. Suppilovahvero kuivuu niin helposti, että ilmakuivaus ihan huonelämmössä riittää. Jos sulla on jokun altalämmittävä paikka, kuten takka, jonka päälle voit ne levittää, niin siinä ne kuivuvat ihan rutikuiviksi. Mua arveluttaa jotenkin hankkia koneita, kuten kuivureita, tai polttaa sähköä saunassa periaatteessa ilmaisen ruuan takia.
Se mustuus johtuu liiasta lämmöstä, jos olet haihtuvan nesteenkin poistanut kuivauksen aikana. Mutta kannattaneeko siitä kuivaamisesta tehdä noin hankalaa? - Sienestäjä ukkelo
Laita kyseiset sienet 2-3 vuorokaudeksi mahdollisimman ohueksi kerrokseksi kuivaan saunaan. Saunaa ei tarvitse erikseen lämmittää. Laita vaikka saunan lämpöpatteri hiukan lämpimmämmälle. Et voi epäonnistua.
- kuivuri...
Parasta kun hankkii kuivurin. Erittäin kätevä sienten kuivaukseen ja sienet varmasti onnistuvat, eivät mene pilalle tai ei tarvitse arpoa ovatko ne hyviä vai eivät...
Voi kuivata myös helposti muitakin tuotteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619354Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492910Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja382695- 572571
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971975- 981882
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241836Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501371Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101234- 281221