Onko 3,2 V6

janoinen?

Olen miettinyt GT- tai Brefa-Alfan ostoa, miksei hyvin pidetty ja vähän ajettu 159:kin mene. Mutta, kriteeri on, että jos on Alfa, sen koneen pitää olla tehokas ja vääntävä bensakone. Ja ilmeisimmin tuossa painoluokassa ei enää kaksilitrainen ole automerkin hengen mukainen. Näin ollen katse on kääntynyt 3,2 veekutos-bensaan.

Millaisissa kulutuslukemissa veekutosen kulutus on pyörinyt? Matka-ajossa? Kaupungissa? EU-normithan ovat etenkin kaupunkirundille aika kovat, miten lie käytäntö?

22

2247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HR...

      Kolmelitrainen 166 automaatilla vie mitenkään pihistämättä maantieajoss vähän alle 10 l/100km. Alle yhdeksän lirankin on mennyt talvella kun kitkarenkaat ja keli sanelivat keskivauhdin alhaiseksi. Sekalaisessa kaupunki & moottoritie ajossa menee reilu 12 l/100km.

      Itse tuollaista Alfaa valitessa katselisin nimenomaan GT:tä joka ei ole niin massiivinen kuin Brera. GT:n V6 on aito Milanossa tehty Alfan moottori, ei se JTS:n rautapatakaan mikään huono vaihtoehto ole kannattaa kokeilla sekin jos jossain tarjoutuu tilaisuus. Nelikot ovat myös vähemmän keulapainoisia, vaikka nelikko onkin valurautaa. Brera on ehkä ylellisempi vaihtoehto näistä kahdesta jos sitä hakee. Breran moottori on eri kuin GT:n V6 ja sille on ollut tyypillistä kohtuuton janoisuus sisäänajon aikana. En tiedä onko asia korjattu uusissa V6:ssa ja alkupään autoistakin tämä janoisuus on mystisesti kadonnut kilometrien myötä. Uuden V6:n kulutuksesta ei ole henkilökohtaista kokemusta.

      • agagaa

        eipä ole rautaa,,,


      • HR....
        agagaa kirjoitti:

        eipä ole rautaa,,,

        GT:n JTS lohko nimittäin.


      • gdsg
        HR.... kirjoitti:

        GT:n JTS lohko nimittäin.

        3.2 jts on alumiinikone


    • GTA:ssa

      kulutus pyöri siinä 12-13 litraa/100km. Brera voi olla vähän janoisempi kun siinä on neliveto ja painoa vielä enemmän.

      • pilaaja

        Niin ja meikäläisen 330i:ssä keskikulutus on 8,7l/100km vaikka tehoja on enemmän eli 190kW. Alfa ei ole koskaan oppinut tekemään vähän kuluttavia ja samalla tehokkaita koneita.

        Viimeisin veto on että 159:n V6 on GM:n suunnittelema ja on myös mm. Opelissa käytössä.


      • JukkaPekkaKalle
        pilaaja kirjoitti:

        Niin ja meikäläisen 330i:ssä keskikulutus on 8,7l/100km vaikka tehoja on enemmän eli 190kW. Alfa ei ole koskaan oppinut tekemään vähän kuluttavia ja samalla tehokkaita koneita.

        Viimeisin veto on että 159:n V6 on GM:n suunnittelema ja on myös mm. Opelissa käytössä.

        bmw houkuttelee aina tuollaisia mulkkuja.


      • noin.
        pilaaja kirjoitti:

        Niin ja meikäläisen 330i:ssä keskikulutus on 8,7l/100km vaikka tehoja on enemmän eli 190kW. Alfa ei ole koskaan oppinut tekemään vähän kuluttavia ja samalla tehokkaita koneita.

        Viimeisin veto on että 159:n V6 on GM:n suunnittelema ja on myös mm. Opelissa käytössä.

        Itse koeajoin 520d:n, ja sen todellinen kulutus oli 8,5 litraa / 100km viikonlopun ajan, eikä ollut edes paljoa kaupunkiajoa. Tehdas ilmoittaa 5.1L/100km(!!!!). Tuskin tuo 330i pääsee mitenkään tuohon 8,7 litraan, varmasti todellisuudessa vie päälle 10 litraa.


      • pilaaja
        noin. kirjoitti:

        Itse koeajoin 520d:n, ja sen todellinen kulutus oli 8,5 litraa / 100km viikonlopun ajan, eikä ollut edes paljoa kaupunkiajoa. Tehdas ilmoittaa 5.1L/100km(!!!!). Tuskin tuo 330i pääsee mitenkään tuohon 8,7 litraan, varmasti todellisuudessa vie päälle 10 litraa.

        No keskikulutus riippuu ajotyylistä ja maantie/kaupunkiajon suhteesta. Maantiellä vakionopeussäätimellä 90km/h ja matka noin 120km keskikulutus oli vähän alle 7l/100km (6.7l/100km ajotietokone). Kaupungissa menee (12-13)l/100km keskikulutus on näiden välillä.

        Tuskin tuolla 156GTA:lla pääsee vastaaviin kulutuslukemiin. Saman tehoinen Alfa nyt vaan kuluttaa enemmän. Se on tosiasia jolle ei voi mitään.


    • Allapukatsoova

      jatkuvasti, en suosita kenellekkään. itsellä 07 JTS 156 ja pajalla ollu noin 327 päivää ja ajoa 30 päivää eli ei paljon alffakyytiä oo naiset saaneet. muuta kyytiä kylläkin ;=) mutta älä osta, mulla nyt jakohihnas vaihdos jotain osia ja öljyt vaihdos, et joo alffa on varmaa hyvä ajaa, mut ku ehtis ajaa tuut miettiin jos hankit alffan.

      • allapukatsoova

        et tuossa ex-viestissä unohtus sanoa että pajapäiviä tosiaankin tän vuoden, puolella tuo mainuttu määrä. et sellanen laatikko, makaroonilaatikko. mut nyt antaan naiselle muuta kyytiä ku alffakyytiä ;=)


      • allapukatsoova
        allapukatsoova kirjoitti:

        et tuossa ex-viestissä unohtus sanoa että pajapäiviä tosiaankin tän vuoden, puolella tuo mainuttu määrä. et sellanen laatikko, makaroonilaatikko. mut nyt antaan naiselle muuta kyytiä ku alffakyytiä ;=)

        mullakin on varaa Alfaan ja sit loppuu tää tumputtaminen : -(


    • pellejä sikiää?

      Jos sulla on noin tarve miettiä V6:sen kulutusta, niin ei ole varaa ajella sellaisella.
      Kova hinku kuitenkin päästä liikenteeseen pullistelemaan...

      • Huomasin minäkin

        Olen miettinyt samaa asiaa ja tullut seuraavaan johtopäätökseen:

        Alfalla on kalliin ja epävarman ajokin maine. Tämän vuoksi se ei ole tavallisena käyttöautona haluttu ja pudottaa siksi arvonsa nopeasti.

        Tämä aiheuttaa puolestaan sen taudin, että jo 7 - 8 -vuotiaan yksilön hinta on pudonnut tasolle, johon amispojujen parin-kolmen vuoden kesätyötienistit juuri ja juuri riittävät, kun se -86 Civic annetaan vaihdossa.

        "Fast & Furious" pelillä ja kaverin tuunatulla teinitojolla ollaan kovasti treenattu ja nyt haaveillaan ehdan kutoskoneisen, hieman sportahtavamman kärryn rattiin pääsystä,jossa äänet ja sutiminen olisivat kohdallaan.

        Alfa olisi Saksan moottoriteillä uuvuksiin piiskattua tuontibemaria halvempi ja vähemmän ajettu, mutta teiniä hirvittää näillä palstoilla kerrotut kauhutarinat kalliista korjauksista, huolloista ja varaosista.

        Niistäkin ehkä joten kuten selviäisi, jos laite kuluttaisi alle 6 l /100km.........

        Toivon hartaimmin, että Alfan V6 kuluttaa aivan liikaa tällaisten kavereiden kohdalla, ehkä silloin jää muutama raato tulematta, samoin muutama hieno auto romuttamatta!


      • samaa mieltä
        Huomasin minäkin kirjoitti:

        Olen miettinyt samaa asiaa ja tullut seuraavaan johtopäätökseen:

        Alfalla on kalliin ja epävarman ajokin maine. Tämän vuoksi se ei ole tavallisena käyttöautona haluttu ja pudottaa siksi arvonsa nopeasti.

        Tämä aiheuttaa puolestaan sen taudin, että jo 7 - 8 -vuotiaan yksilön hinta on pudonnut tasolle, johon amispojujen parin-kolmen vuoden kesätyötienistit juuri ja juuri riittävät, kun se -86 Civic annetaan vaihdossa.

        "Fast & Furious" pelillä ja kaverin tuunatulla teinitojolla ollaan kovasti treenattu ja nyt haaveillaan ehdan kutoskoneisen, hieman sportahtavamman kärryn rattiin pääsystä,jossa äänet ja sutiminen olisivat kohdallaan.

        Alfa olisi Saksan moottoriteillä uuvuksiin piiskattua tuontibemaria halvempi ja vähemmän ajettu, mutta teiniä hirvittää näillä palstoilla kerrotut kauhutarinat kalliista korjauksista, huolloista ja varaosista.

        Niistäkin ehkä joten kuten selviäisi, jos laite kuluttaisi alle 6 l /100km.........

        Toivon hartaimmin, että Alfan V6 kuluttaa aivan liikaa tällaisten kavereiden kohdalla, ehkä silloin jää muutama raato tulematta, samoin muutama hieno auto romuttamatta!

        Kyllä ne hienot yksilöt pitäisi olla niille, joilla on varaa ajella niillä, sekä järkeä käyttää upeaa autoa tehoineen oikein.

        Alfahan on auto, jolla vielä jotenkin voi erottua joukosta, toisin kuin saksan elvistely premiumeilla. Alfalla kun ei tarvitse päteä liikenteessä erottuakseen.


    • elämäntapa-autoilija

      kaikki menee mitä tankkin laittaa. Alfalla ajaessa ei kannata miettiä bensalaskuja, tää on elämäntapa, autolla on sielu.

      • italialainenunelma

        Itselläni on saman konsernin tuote eli Fiat Stilo 1.6. Kaupunkikulutus on auton ajotietokoneen mukaan 11.6-12.1 l/100 km. Voin pelolla arvailla pääsisinkö V6-moottorisella autolla alle 20 litran/100km kaupuunkiajossa...

        Kuulostaa paljolta, mutta eihän näitä autoja kevyellä kädellä ole tarkoitus ajaa. Minulla nousee kaupunkiliikenteessä päivittäin kierrokset 6500:aan. Mielestäni se on normaalia. Moottorista on revittävä joka päivä kaikki irti. Sitä varten se on rakennettu Italiassa.


      • No joo....just!
        italialainenunelma kirjoitti:

        Itselläni on saman konsernin tuote eli Fiat Stilo 1.6. Kaupunkikulutus on auton ajotietokoneen mukaan 11.6-12.1 l/100 km. Voin pelolla arvailla pääsisinkö V6-moottorisella autolla alle 20 litran/100km kaupuunkiajossa...

        Kuulostaa paljolta, mutta eihän näitä autoja kevyellä kädellä ole tarkoitus ajaa. Minulla nousee kaupunkiliikenteessä päivittäin kierrokset 6500:aan. Mielestäni se on normaalia. Moottorista on revittävä joka päivä kaikki irti. Sitä varten se on rakennettu Italiassa.

        Joopa joo, voihan sen Fiatin noinkin rikkoa jos haluaa. Jokainen tyylillään.......


      • italialainenunelma
        No joo....just! kirjoitti:

        Joopa joo, voihan sen Fiatin noinkin rikkoa jos haluaa. Jokainen tyylillään.......

        Ei se mitään rikki mene. Viimeisen 300 km:n aikana Fiatini keskikulutus on 11,2 litraa/100 km.

        Ei se moottori siitä rikki mene, että ajaa kovalla kädellä! Tietenkin kylmä moottori ajetaan rauhallisesti lämpimäksi, mutta kun kone on lämmin niin sitten vaan HANAA!

        Voimansiirto on kyllä kovilla, mutta liki 100 000 km ajetussa autossa kytkin ei ainakaan vielä luista ja on alkuperäinen. Rehkaat kuluvat älyttömästi, sekä tietysti jarrut. Kovien kiihdytysten lopuksi vauhti pitää jarruttaa pois.

        Mutta kilpamoottoreihin verraattuna Fiatin 1.6 -kone on niin matalaviritteinen, että ei sitä ajamalla saa rikki! Paitsi tietenkin jos sitä kylmänä kiusaisi, niin sitten varmaan paukahtaisi. Pointti olikin se, että kone ajetaan rauhallisesti kuumaksi ja sitten vasta raskasta jalkaa... Ja öljyt on tietysti täyssynteettiset, joten voitelukin pelaa koko ajan. Ja kaikki huollot tehdään aina ajallaan, tärkeimpänä öljynvaihto.


      • italialainenunelma
        italialainenunelma kirjoitti:

        Ei se mitään rikki mene. Viimeisen 300 km:n aikana Fiatini keskikulutus on 11,2 litraa/100 km.

        Ei se moottori siitä rikki mene, että ajaa kovalla kädellä! Tietenkin kylmä moottori ajetaan rauhallisesti lämpimäksi, mutta kun kone on lämmin niin sitten vaan HANAA!

        Voimansiirto on kyllä kovilla, mutta liki 100 000 km ajetussa autossa kytkin ei ainakaan vielä luista ja on alkuperäinen. Rehkaat kuluvat älyttömästi, sekä tietysti jarrut. Kovien kiihdytysten lopuksi vauhti pitää jarruttaa pois.

        Mutta kilpamoottoreihin verraattuna Fiatin 1.6 -kone on niin matalaviritteinen, että ei sitä ajamalla saa rikki! Paitsi tietenkin jos sitä kylmänä kiusaisi, niin sitten varmaan paukahtaisi. Pointti olikin se, että kone ajetaan rauhallisesti kuumaksi ja sitten vasta raskasta jalkaa... Ja öljyt on tietysti täyssynteettiset, joten voitelukin pelaa koko ajan. Ja kaikki huollot tehdään aina ajallaan, tärkeimpänä öljynvaihto.

        Ja kyllä se Alfa Romeokin tuntuu kenkimistä kestävän!

        Harmi, että Suomessa tällaista ajamista näkee harvemmin. Tätä vartenhan Alfat ja Fiatit rakennetaan! Anna hanaa!

        http://www.youtube.com/watch?v=Wey52nB5res


      • rengaskauppias
        italialainenunelma kirjoitti:

        Ja kyllä se Alfa Romeokin tuntuu kenkimistä kestävän!

        Harmi, että Suomessa tällaista ajamista näkee harvemmin. Tätä vartenhan Alfat ja Fiatit rakennetaan! Anna hanaa!

        http://www.youtube.com/watch?v=Wey52nB5res

        Ihanaa nähdä jonkun vielä sauhuttelevan nykyisin. Baareissakin kun kiellot on päälle, niin ei kukaan enää sauhuttele.

        Alfalla sentään pistävät vielä menemään.


    • koolla on väliä

      Jos auton pitämisen kynnyskysymys on, paljonko se vie polttoainetta /100km, puhut täysin väärästä moottorityypistä ja -merkistä!

      Ne taloudellisuusajon luokkavoittajat löytyvät tuolta ihan muunmerkkisten ja eri kokoluokan ajokkien joukosta, ei Alfa Romeoista sellaista löydy sillä se ominaisuus ei liene ollut suunnittelijoilla päällimmäisenä mielessä, ehkä?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe