Bensan suodatin?

Uusi vesillä

Kannattaako laittaa bensan suodatin irtotankin ja moottorin väliin?Sellainen kuin autoissa?
Vai onko moottoreissa jossain jo sellainen?
4hp Yamaha kyseessä.

20

4047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkjkjkjkjkjk

      Yamahassa on konekopan sisällä suodatin, joten lisäsuodatin on turha.

      • tiedosta

        en sitten välttämättä ruuvaile uutta suodatinta letkuun,tosin yks pointti vois olla että pyysyy original-yamaha suodatin puhtaampana


      • mahjongg
        tiedosta kirjoitti:

        en sitten välttämättä ruuvaile uutta suodatinta letkuun,tosin yks pointti vois olla että pyysyy original-yamaha suodatin puhtaampana

        luulin et kyse on jostain kunnon moottorista, mut 4hp yamaha =) no voin sanoa, että meillä on mökillä 6hp johnson, josta ei ole ikinä vaihdettu öljyjä tai mitään suodatinta saati tulppaa. ikää on muistaakseni noin 16v koneella ja toimii.


      • Johnsson....
        mahjongg kirjoitti:

        luulin et kyse on jostain kunnon moottorista, mut 4hp yamaha =) no voin sanoa, että meillä on mökillä 6hp johnson, josta ei ole ikinä vaihdettu öljyjä tai mitään suodatinta saati tulppaa. ikää on muistaakseni noin 16v koneella ja toimii.

        ...ole jo lopettanut perämoottorien teon?


      • ...2-t...
        mahjongg kirjoitti:

        luulin et kyse on jostain kunnon moottorista, mut 4hp yamaha =) no voin sanoa, että meillä on mökillä 6hp johnson, josta ei ole ikinä vaihdettu öljyjä tai mitään suodatinta saati tulppaa. ikää on muistaakseni noin 16v koneella ja toimii.

        ...koneeseen öljyjä kukaan vaihtaa....


      • erotin

        Kannattaa laittaa tankin ja moottorin väliin,ainakin nelitahti ruiskuihin.Eikä vrmaankaan ole haittaa kaasari moottoreihinkaan


      • huoltoo
        mahjongg kirjoitti:

        luulin et kyse on jostain kunnon moottorista, mut 4hp yamaha =) no voin sanoa, että meillä on mökillä 6hp johnson, josta ei ole ikinä vaihdettu öljyjä tai mitään suodatinta saati tulppaa. ikää on muistaakseni noin 16v koneella ja toimii.

        kun lyödään laimin ni sitten tällä palstalla itketään miksi ei toimi.Joku harva kone voi toimia huoltamatta,mutta kaikki eivät


      • Kun ei olis.
        erotin kirjoitti:

        Kannattaa laittaa tankin ja moottorin väliin,ainakin nelitahti ruiskuihin.Eikä vrmaankaan ole haittaa kaasari moottoreihinkaan

        Niin, varaltahan on hyvä olla, niin on minunkin nelarissani. Kiinnostuneena olen seurannut milloin siinä erottimen pohjalla alkaisi näkymään jotain epäpuhtauksia, vettä tai moskaa. Ei vielä ole näkynyt, kolme kesää erotin toiminut puhdistustehtävässä.
        En ole asiantuntija mutta kuvittelisin että jos on kiintotankki niin riski voisi olla suurempi noihin epäpuhtauksiin. Normaali 24 l irtotankki on niin helppo puhdistaa joka kevät. Siellä tankin kulmassa kallistettaessa on kyllä ollut joitain pieniä hiukkasia jotka olen lappopumpulla imaissut pois.


      • sitten se
        huoltoo kirjoitti:

        kun lyödään laimin ni sitten tällä palstalla itketään miksi ei toimi.Joku harva kone voi toimia huoltamatta,mutta kaikki eivät

        vain myydään jollekin hölmölle nettiveneessä tekstillä "lähes käyttämätön" tai "hyvinpidetty".


      • Hölmö-Jammu!
        mahjongg kirjoitti:

        luulin et kyse on jostain kunnon moottorista, mut 4hp yamaha =) no voin sanoa, että meillä on mökillä 6hp johnson, josta ei ole ikinä vaihdettu öljyjä tai mitään suodatinta saati tulppaa. ikää on muistaakseni noin 16v koneella ja toimii.

        Kyllä mä olen tyhmä,kun koko Yamahan tehdas ei ole tehnyt kuin yhden 4hp 4-tahti moottorin ja ainoastaan minua varten kun kuulivat että Suomessa on niin tyhmä ihminen jota varten kannattaa kehittää moottori ja valmistaa sitä vain ja ainoastaan se yksi kappale.
        Harmittaa,mistähän voisin ostaa ssamanlaisen kunnos Johnssonin kuin sinulla?
        Kyselee Pönttö-Jammu


    • ammattilainen*

      Ei kannatta, kuset vaan sinne tankkiin niin toimii kuin junan vessa.

      • ...

        sama häirikkö latelee joka juttuun puutaheinää ja sällin kuuluis vielä vemputtaa pippeliään, kuten tietenkin myös tekee.


    • vedet vex

      Omasta mielestäni kannattaa laittaa, sillä erillisuodatin on yleensä paljon laadukkaampi ja suodattaa bensasta myös veden. Itse en ole viitsinyt enään putsata edes tankkia, kun ryönät jää joka tapauksessa filtteriin (vaihto aina keväällä ennen kauden alkua).

      • mitä se mulle

        Minulla ei ole mitään filtteriä bensaletkussa enkä ole koskaan löytänyt mitään roskia moottorin bensasuodattimestakaan. Siksi epäilen vahvasti, että tässä on tarvikekauppiaiden salajuoni menossa. Näin nettiaikana on erittäin helppo eri nimimerkkejä käyttäen kertoa, miten kamalan suuri ja yleinen ongelma on kysymyksessä.


      • Jösses
        mitä se mulle kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään filtteriä bensaletkussa enkä ole koskaan löytänyt mitään roskia moottorin bensasuodattimestakaan. Siksi epäilen vahvasti, että tässä on tarvikekauppiaiden salajuoni menossa. Näin nettiaikana on erittäin helppo eri nimimerkkejä käyttäen kertoa, miten kamalan suuri ja yleinen ongelma on kysymyksessä.

        Montako litraa olet ajanut ja mistä tankannut?

        Minä olen tankannut pääosin maa-asemilta ja silti on irtotankkiin kertynyt jonkin verran paskaa vaikka kaikki menee tankkiin sihdillä varustetun suppilon kautta.
        Bensaa ei mene nykyisin enää paljon, noin 500 l/ kausi alkaa riittää.
        Harrastusvuosia on takana muutama kymmenen, ilman yhtään bensasta tullutta käyntihäiriötä. Kaasutin ongelmia on silti kertynyt kokemuspiiriin.

        Duunikaveri harrastaa purjelentoa ja hän kertoi hinauskoneen tankattavan aina säämiskä tasoisen suotimen läpi.

        Ne jotka ovat tankanneet maaseudun kyläkaupan yhteydessä olevilta pikkuasemilta kertovat karmaisevia kokemuksia auton tankauksista ja veneasemiltakin on tullut joillekin litra tolkulla vettä mukaan.

        Se veden ja muun paskan erotin on vaan joskus pelastava laite koneen käynnin suhteen. Jos on oikein huono tuuri, saa myyntipisteen säiliön pohjalta vettä ja ruostetta kunnolla, ei erotinkaan riitä.


    • HV-Yamaha

      Lisäsuodatin (=moottorikopan ulkopuolinen) on suositeltavaa 40 hp ylöspäin. Niin ja sellainen useimmiten toki jo vakiona uusissa "paketeissa". Yleensäkkin polttoaineen puhtauden kanssa (tankatessa)bon oltava tarkkana. On sitten kaasari/tai ruisku sama asia. Samoin vedenerottelu tehostuu. Joskin nykytankit muovia(aiemmin metallia) kondensiota ei siinämäärin tapahtu lämpötilan vaihteluista.Ja nykybenziinit myös ihan eri tavaraa kuin aiemmin ts.98E benziinissä etanolia 5% joka sekin auttaa kosteusongelmissa.

    • En ymmärrä

      Miksi alle 40 hv moottorit eivät tarvitse polttoaineensuodatusta/ vedenerotinta?

    • Anonyymi

      Ainakin on 40 ruisku koneessa sähköpumpussa hiilisuodatin noin 5cm -3vm litteä
      hiilisuodatin, kävin yamahalta kysymässä 80€.
      Onneksi olin tuolilla istumassa.

      • Anonyymi

        9,9-15hv Johnsson/Evinrude starttimoottori maksaa vajaa 200 euroa, kun sama Jamahaan maksaa 400 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        9,9-15hv Johnsson/Evinrude starttimoottori maksaa vajaa 200 euroa, kun sama Jamahaan maksaa 400 euroa.

        Omc osat myydään halvalla konkurssipesästä. Startti ja sen hinta ei liity bensan suodatukseen mitenkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      139
      8551
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1403
    3. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1175
    4. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      59
      1166
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1057
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      139
      1010
    7. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      788
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      785
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      761
    10. Tuli surullinen olo.

      Olit muuttunut niin paljon etten meinannut tunnistaa. Miksi rupsahdit? 😞 m-n
      Ikävä
      40
      684
    Aihe