Onko jollain kokemusta, että vaikka keliakia vasta-aineet veressä on koholla, niin ei kuitenkaan olisi keliakiaa?
Vasta-aineet verestä
6
5243
Vastaukset
- tasaisin väliajoin
Itselläni vasta-aineet olivat monta vuotta koholla, mutta tähystyksessä ei löytynyt mitään keliakiaan viittaavaa. Niin kului monta vuotta, parin vuoden välein tähystettiin, ja sitten se keliakia lopulta näkyi.
Keliakia on salakavala tuttavuus. Se on vähän erilainen jokaisella. Mielestäni yhtäpitäviä, yhteisiä oireita ei ole, vaan yhdellä on yhtä vaivaa ja toisella toista.
Aikoinaan kun keliakiavasta-aineeni olivat koholla, niin kolmannen tähystyksen jälkeen lääkäri sanoi, että vaikka tähystyksessä otetut koepalojen tutkimustulokset olisivat kielteisiä, niin kyllä se keliakia siellä on. Siis: toisilla kestää pitkään, ennen kuin se poksahtaa esille, toisilla asia pystytään diagnosoimaan nopsemmin. Koko juttuhan riippuu siitä, että Suomessa koepalat pitää ottaa tähystyksessä ja sen perusteella keliakia lopullisesti todetaan.
Aikojen muuttuessa keliakiaan löydetään varmaan muitakin varmennusteitä kuin tähystys koepalat.- Järkeilijä
ON järjen vastaista, että tutkimusmenetelmät eivät ole vuosikymmeniin muuttuneet. kaikki muu pystytään toteamaan varmuudella jo muutamasta veripisarasta. HIV, veren sokeri jne.
- en tiedä onko keliakia
Minulla oli vasta-aineet veressä koholla, mutta tähystyksessä ei todettu keliakiaa. Oireet ovat kuitenkin niin selvät, että olen gluteenittomalla ruokavaliolla ja kun kysytään, sanon, että minulla on keliakia. Varminta on, kun kerran olen huomannut sen auttavan. Tiedän, että tällä tavalla diagnoosia ei tulekaan, mutta pärjään ilman sitäkin. Ei kai gluteeniton ruokavalio voi vaarallinenkaan olla, kun huolehdin kuitenkin kuidun saannista ym ja elimistöni voi hyvin? (Moni näkee nyt punaista, enkä kehotakaan ketään muuta tekemään näin :-) )
- Muutakaan en voi
Samoin toimin tosin kahdesti. Ensin työpaikkalääkärillä todettiin että vasta-aineita oli, mutta ei kovin voimakkaita. Päättelin, että voin sittenkin syödä normaalistia , mutta oireet alkoivat uudelleen voimakkaina.
- monesti testattu
Mut tähystettiin v. 2002 -ei keliakiaa ja toinen tähystys v. 2004, kun keliakian vasta-aineet koholla selvästi (tehtiin vanhemmalla vasta-ainetestillä) -ei keliakiaa. Nyt vuonna 2008 otettiin keliakia vasta-aineet uudella vasta-aine kokeella (95 % näyttää oikein) arvot (10) raja-arvoilla -ei laitettu tähystykseen. Lääkäri sanoi-ei keliakiaa kun arvot vain rajamailla.
Kertokaa viisaammat kokemuksesta, odotanko taas pari vuotta vai mitä teen?- Parannusta testeihin
Keliakian diagnostiikka kaipaa kyllä todella parannuksia. Kerro vähän minkä nimisiä testejä sinulle tehtiin ja ne välituloksetkin. Keliakian hoito on sikäli kehittynyt, että ruokia on tullut isompiin kauppoihin lisää, mutta testit ovat pysyneet ja muu diagnostiikka "kivikauden aikaisina"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569