tuntematon sotilas

miten??

teijän mielestä upseerit suhtautuu sotaan, kunniaan ja isänmaallisuuteen. sanokaapa mielipiteitä

mun mielestä ne on aluks innokkaita ja täsmällisiä mutta kun sota etenee nii se alkaa vaatiin veronsa.
osa luopuu toivosta voittaa ja jotku pelkää.
jotku toivoo että sota jo loppuis. ne hoitaa tehtävänsä koska se on heidän velvollisuutensa isänmaata kohtaan ja eihän ne taija kunniasta tietää mitään ku sillon juopotteliki nii paljo.

korjatkaa/ täydentäkää vähä mun näkemystä

6

816

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katrikaks

Ihan ensimmäiseksi pitää muistaa, että nyt puhutaan vain Väinö Linnan kirjasta Tuntematon sotilas. Tämä huomautus siksi, että meillä melkein jokaisella on joku sukulainen tai muu taho, jonka mielipiteet ja tämä kirja helposti sekaantuvat keskenään. Ei siitä sodasta nyt niin hirvittävän kauan kuinkaan ole.

Olet löytänyt mielestäni hienosti niitä asioita, joita Linna romaanissaan upseereistaan kertoi. Varmasti kaikki lähtivät rintamalle sankariteot mielessään. Mutta siellä piti tappaa tai komentaa tappamaan, hyökkäämään. Ihmiset reagoivat asioihin omilla tavoillaan. Kariluodon henkilökuvaus on romaanissa mielestäni hieno, samoin Koskelan. Toiseudessaan myös Karjulan ja Lammion sekä Sarastien. Kunniaa kai halusivat kaikki, selviäminen, lopulta päivästä päivään, oli kaikkien mielessä. Alkoholi tuo hetkeksi unohdusta, sankari on sekin joka pystyy unohduksen ja kuoleman rajan pitämään selkeänä.

Nuo asiat, mitkä itse luettelit, ovat kaikki ihan varmasti siinä kirjassa. Tuskin kukaan juoksuhaudassa ajatteli kunniaa ja juhlapuheita, mentiin vain joko eteen- tai taaksepäin. Juuri tästä tavallisen sotamiehen sodasta kertoessaan Linnan teos on parhaimmillaan. Upseerien kuvaus lopultakin jää sivuun todellisen perustyön tekijöiden rinnalla, eli sotamiesten.

Mutta kirja on upea. luen sen vähintään kerran vuodessa ja löydän aina uusia asioita ja mietittävää. Lisämausteen tuo, kun luen jatkosodan lopulla Neuvostoliiton puolelle sotavangiksi jääneen setäni muistelmia. Mulla elämä on kuitenkin melko hyvin.

• oli Linnalla teoksensa työnimenä; se sinänsä kertoo paljon. Teos on kaunokirjallisuutta, ei historiaa tai dokumentti eivätkä sitä sido niiden rajoitukset. Kaunokirjallisuutena sitä pitää myös lukea, joten kysymyksen tulisi kuulua:"Miten upseerit suhtautuvat sotaan, kunniaan ja isänmaallisuuteen Väinö Linnan romaanissa ´Tuntematon sotilas?´"

Linna itse oli alikersantti eikä hänellä ollut henkilökohtaista kokemusta ainakaan komppanianpäällikköä korkeampien upseereiden henkilökohtaisista tunnoista.

Kahden sodan kokeneen lähiomaiseni mielipiteet. Isäni ei hyväksynyt kirjaa ollenkaan, ei edes omistanut sitä vaikka oli innokas lukija. Hän palveli ryhmän- ja joukkueenjohtajana etulinjassa vakavaan haavoittumiseensa saakka -43.

Appeni palveli sotamiehenä etulinjassa koko sodan ajan. Hän on kertonut, että Linnan kirja antaa väärän kuvan mielialoista ja tapahtumista.

• tenula

Luulisi, että sodassa/rintamalla "kunnia" jää sivuseikaksi.

• vähä erilaisia

vastauksia.. ku ois tuo ois semmonen äikän tehtävä :D

ja mitä ite luin nii kirjasta ei kovin selvää kuvaa saa niistä upseereista.

• kaivannut

vähän erilaisia vastauksia.

koska tää on äikän tehtävä.

en tarvi tietoa miten ne oikeesti suhtautui sotaan, kunniaan ja isänmaallisuuteen vaan miten ne kirjan mukaan suhtautui nuihin.

tuosta kirjasta ei paljoa saa irti nuista upseereista. voisko joku vähä neuvoa.

• luese

Ookko pöhkö, kun et ymmärrä lukemaasi? Katot vaan, hölömö, mitä ne sanoo, ajattelee ja tekee. Siinähän selviää luuserillekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe